Battlefield: Bad Company 2 - singleplayer

Een game met twee delen

Schietspellen bestaan al sinds jaar en dag. Legendarische series als Doom, Unreal, Medal of Honor en Call of Duty hebben hun sporen in het genre ruimschoots verdiend, en dat geldt ook voor Battlefield. Electronic Arts en ontwikkelaar DICE gooiden vooral hoge ogen met Battlefield 1942, dat ooit met Medal of Honor: Allied Assault streed om de vraag welk spel de beste Tweede Wereldoorlog-game was. Battlefield scoorde vooral met de aanwezigheid van voertuigen. BF1942-spelers die wisten om te gaan met de vliegtuigen in het spel, zullen zich de strakke duikvluchten en de strijd op Wake Island kunnen herinneren. Zaken die onlangs overigens opnieuw konden worden beleefd in de Xbox Live Arcade-game Battlefield 1943.

Getest op: PlayStation 3
Ook verkrijgbaar voor: Xbox 360, pc

Let op: dit is de singleplayer-review van Battlefield: Bad Company 2. Volgende week bespreken we de multiplayer-modus in een aparte review.

Die heruitgave op Xbox Live was een leuk zoethoudertje, maar fans van de serie wachtten eigenlijk op het nog in ontwikkeling zijnde Battlefield 3 en op Battlefield: Bad Company 2. Die laatste game ligt inmiddels in de winkel. Bad Company 2 is uiteraard de opvolger van Battlefield: Bad Company. Waar het origineel alleen voor de consoles verscheen, komt deel twee ook uit voor de pc. Het spel biedt zowel een singleplayer- als een multiplayermodus, twee onderdelen die niet altijd op dezelfde pluspunten leunen. Daarmee werpt Battlefield: Bad Company 2 zich automatisch op als concurrent van Call of Duty: Modern Warfare 2, dat eenzelfde opbouw kent.

De gelijkenis tussen Bad Company 2 en Modern Warfare 2 houdt niet op bij het gegeven dat beide schietspellen zowel in singleplayer als in multiplayer kunnen worden gespeeld. Net als 'MW2' speelt Bad Company 2 zich voor het overgrote deel af in het heden, het gaat dus om moderne oorlogvoering. Net als Modern Warfare 2 neemt Bad Company 2 de speler mee over de hele wereld, en biedt het zowel levels in de ijzige sneeuw als missies in de tropische jungle. Ook maak je, wederom net als in MW2, deel uit van een team soldaten dat in een omvangrijke oorlog verzeild is geraakt en dat in dat kader van hot naar her wordt gestuurd. Zo zijn er vast nog meer parallelen te vinden tussen beide games, maar het idee is duidelijk.

*Geen kopie

Desalniettemin gaat het te ver om Bad Company 2 af te schilderen als een kopie van Modern Warfare 2. Battlefield heeft uiteraard een eigen identiteit en Electronic Arts blijft daar trouw aan. Dat betekent dat je kunt verwachten dat voertuigen een grote rol spelen, terwijl in de singleplayer dezelfde personages zullen opduiken die eerder in Battlefield: Bad Company succes oogstten. Wij vermaakten ons in Bad Company 2 bijvoorbeeld prima met de acties en uitspraken van soldaat Haggard, een prettig gestoorde Texaan met een voorliefde voor explosies. In deel één stal hij bij vlagen de show en ook in deel twee beschikt Haggard over een aantal sterke one-liners. "I'm gonna save me some cheerleaders!"

Battlefield Bad Company 2 Video van 17 maart 2010
Battlefield Bad Company 2 Video van 3 maart 2010
Video Battlefield: Bad Company 2 Nieuws van 24 augustus 2009