Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 138 reacties

Via de blog van schietspel Battlefield: Bad Company 2 laat ontwikkelaar Dice weten dat het onzeker is of de nieuwe Onslaught-spelvorm voor de pc-versie van het spel beschikbaar komt. Onslaught verschijnt wel voor de PS3 en de Xbox 360.

De nieuwe co-op-spelvorm Onslaught is vanaf vandaag beschikbaar voor de PlayStation 3-versie van Battlefield: Bad Company 2, laat ontwikkelaar Digital Illusions via het officiële blog van zijn schietspel weten. De update kan voor 9 euro worden gedownload. Een versie voor de Xbox 360-versie van het spel verschijnt volgens Dice 'binnenkort' en is voor 800 Microsoft Points te downloaden. Over een versie voor de pc is de Zweedse ontwikkelaar terughoudender: "We onderzoeken nog steeds of het mogelijk is om Onslaught naar de pc te brengen", meldt het blog.

In de nieuwe Onslaught-spelvorm kunnen maximaal vier spelers een team vormen dat missies moet uitvoeren waarin computergestuurde soldaten de tegenstanders vormen. Er zijn vier maps die voor Onslaught geschikt zijn en er is een leaderboard waarop de verrichtingen van de diverse teams in Onslaught worden bijgehouden. Bovendien zijn er acht nieuwe achievements of trophies met Onslaught te verdienen.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (25)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (138)

Jammer leek me een leuke uitbreiding. Ik denk zelf dat als het niet doorgaat omdat het nogal lastig is om geld te vragen voor een DLC voor de PC er geen shop is waar ze standaard verkocht worden. En veel pc-gamers niet gewend zijn om DLC's te kopen.
veel pc gamers zijn sowieso niet gewend om iets te kopen :P.
ik denk dat dat al snel het probleem is.
Valt in het geval van BF:BC2 wel mee.
Als je kijkt op de statistiek pagina's die bijhouden hoe de online spelers van BC2 het doen, kan je zien dat PC de tweede grootste groep spelers is, net een paar duizend spelers onder de Xbox360, ruim 1,5 miljoen mensen!
Persoonlijk ken ik alleen maar mensen die BC2 hebben gekocht. Maar goed.

Ik denk dat er andere problemen zijn dan de hoeveelheid mensen die het legaal/illegaal spelen. de Securom beveiliging werkt volgens mij prima, anders kan je toch niet online spelen, laat staan co-op.
Ik denk dat het gaat om hoe ze het gaan aanbieden, welk digitaal platform geschikt is. En hoe ze het geld moeten innen. MW2 zit bijvoorbeeld compleet op Steam, dan is het makkelijk. BC 2 heeft dat voordeel niet.

Misschien ligt het er ook aan hoe ze mensen gaan matchen op coop, als je geen 4 vrienden tegelijk online hebt. Op de consoles is daar al lang over na gedacht, zo werkt het hele systeem (daarmee bedoel ik het non-dedicated server systeem).
dat mw2 op steam zit is nog wel het enige voordeel van het spel, ik ken nog steeds genoeg vrienden die die nat failure hebben, oftewel kunnen niet online spelen.

ik denk nog steeds terug aan de gouden tijden van counter strike source, dedicated server, alles op steam, comunity die maps en alles kan maken, en geen ping's van 100+

oftewel mw 2: up urs, css we love u!
Misschien ben je vergeten dat het aanschaffen van uitbreidingen voor spellen begonnen is op de PC.
Er is wel een subtiel verschil tussen een uitbreiding (die altijd ongeveer evenveel content met zich mee brengt als het originele spel en alsnog goedkoper was omdat de engine ed er al waren) en een DLC dat misschien 1/10 van de content van het originele spel of in dit geval een relatief simpel te programmeren netwerk modus levert. Bovendien is het nog erger als ze gewoon de feature moeten aanzetten op de pc en daar dan geld voor willen hebben. Ik denk dan ook dat hiervoor waarschijnlijk wel een crack verschijnt en ik kan mensen wel begrijpen die de game kopen maar voor dit soort dingen niet bereid zijn extra geld te betalen...
Je hebt gelijk, een uitbreiding bevat vaak meer inhoud dan een DLC. Maar ik ken genoeg uitbreidingen waarvoor je 30 euro of meer betaald. Deze DLC is echter 9 euro.
leuke reactie hellfighter87, maar ik heb er makkelijk 1000 euro voor over om deze game te spelen, en eventuele mods koop ik zonder nadenken.
En ja, als er een hoop freeware, demo's en andere gratis meuk beschikbaar is voor de PC dan is het soms wel een beetje gek om iets te kopen :)
we hebben niet allemaal de loterij gewonnen :( 8)7
ik ook niet, maar het is prioriteit stellen :)
Dan maar geen bier, uitgaan, etc.

De een wil een dikke auto, de andere wil een vette quad in BFBC2 :D
Onzin vind ik persoonlijk. Zeker als het om online games gaat.

En BF:BC2 koop je niet om de singleplayer, dat moge duidelijk wezen. 8)7
Bij Call of Duty Modern Warfare2 is het echter aardig gelukt... Dus betaalde DLC op de pc gaat prima. Borderlands zit ondertussen ook al op zijn 3e dlc.

Overigens lijkt het me eerder een probleem dat ze in hun campagne zich vaak neergezet hebben als beter dan MW2. Betaalde DLC ipv gratis DLC kan lastig worden indien ze met een gratis DLC hebben geadverteerd.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 23 juni 2010 12:49]

omdat er te weinig leuke maps inzaten, gezien het feit dat ze er 6 uitlieten. Daarna was dat ook nog niet genoeg bleek het, want ze moesten cannibaliseren op cod4 door daar nog even 4 maps te recyclen bij gebrek aan beter.... Nee dat is geen succes dat is gewoon puur slimme marketing en smerige geldtrekkerij.

50 e betalen voor een game die niet af is qua mp, dan krijg je 2x 5 maps te koop voor een niet te absurd hoge prijs, €15 per stuk (mappacks zijn tot 1,5-2 jaar geleden ALTIJD gratis geweest maar dat even terzijde) en daarmee kan je dan de gameplay wat verbreden op map gebied. 15e kan iedereen wel ophoesten in een maand of wat dus tja dan maar kopen.
ZO hebben ze het ontwikkeld en zo heeft het idd wel goed gewerkt maar zo hebben ze ook de meeste hardcore gamers verloren die bij cod4 blijven.
Maar dan brengen ze wel een cripple-patch uit, zoals Bill Gates en Steve Ballmer met XP hebben gedaan. (SP3 uitgebracht)

Werkte averechts, maar ik hoop dat ze het proberen (en hetzelfde eindigd).
Kut voor de pc gamers! Ook kut voor de PS3 en 360 gamers als je het mij vraagt. BBC2 is een echte online multiplayer game. Tegen elkaar dikke veldslagen voeren. Niet met nog 3 andere een beetje NPC's af liggen kneppen. Hier vind ik persoonlijk niets aan.

Ik wil meer maps op bestaande game-modes. Niet meer game-modes op bestaande maps!
Toch is er ook een marktaandeel wat het wel leuk vindt om met vrienden wat tegen de computer te knallen. En voor mensen die hier niet in zijn geinteresseerd bestaat er de mogelijkheid om de toevoeging niet aan te schaffen, zo simpel kan het zijn.

Wel moet ik ook toegeven dat er bij games anno 2009-2010 steeds minder multiplayer maps worden meegeleverd. En de vrijheid om zelf te ontwikkelen wordt ook steeds beperkter.
oftewel:

leve counter strike source!
veel standaard maps, goede editor, en dedecated servers.

alhoewel ik en mw en bc2 blijf ik counter strike spelen, omdat die shit gewoon werkt!
+1

CS:S is door de vele leuke mods nog geweldig te spelen. Daarnaast loopt het zoals je verwacht op iedere soort hardware. Het is grafisch niet brilliant, maar de gameplay is tot in de perfectie gepolijst.

Daarnaast kunnen servers nog het nodige uitoefenen op dingen die de makers niet aan willen passen.

Valve > Dice, zoals een diamant > ijzer.
Gewoon oude meuk blijven spelen man. Na 100uur bfbc2 was ik het ook beu en daarna terug tornooien begonnen met bf1942 en mods ervan.
Single player ben ik zelfs nog eens Pharaoh aan het herspelen naar jaarlijkse gewoonte. Age of Empires2 of Industrialism 2 zijn ook zo'n games die nog zeer vaak worden herspeeld.

Enige game die ik nooit meer werkend krijg is Industry Giant 2 aangezien ik daar een oude graka en oude drivers voor nodig heb of je krijgt crash :'(
Er kan wel marktaandeel zijn maar dat Onlslaught is volgens mij echt iets dat je 1x uitspeelt en daarna nooit meer.

Het ging mij om het feit dat BBC2 een échte multiplayershooter is. Komen ze als DLC aanzetten met een nieuwe game-mode ipv meer maps, guns, vehicles, skins enz. Iets wat je dus tijdens die multiplayerpotjes kan gebruiken....

Ja, Onslaught is ook MP maar jullie weten wat ik bedoel. ;)
Ze hebben al een tijdje geleden geroepen dat ze er nog niet uit zijn hoe ze dit voor de PC gaan doen. Probleem met Onslaught voor de PC is, naar eigen zeggen, dat vanwege de dedicated servers een server met 32 man ineens gekort moet worden naar 4 spelers als Onslaught gespeeld wordt. Dit zou een 'dramatisch' effect hebben op de spelervaring. (Bron) Goede nieuws is dus wel dat Onslaught voor de PC nog niet volledig is afgeschreven.

Overigens komt er wel een update aan voor de PC. Die zou vandaag komen, maar omdat Steam nog een bugje heeft gevonden in de laatste build wordt de update nu verplaatst naar (hopelijk/waarschijnlijk) volgende week maandag.
Dit is toch hetzelfde met ps en xbox games. Ook hier worden de server van 32 naar 4 spelers gekort.

Ze hebben in het begin wel gezegd dat alle DLC's op de pc gratis zouden zijn daarom zijn ze denk ik ook aan het bedenken of ze deze wel voor de pc laten uitkomen. Overigens zou ik hem voor 9 euro niet kopen, vind dit toch wel duur voor deze modus die ik waarschijnlijk toch niet heel vaak ga spelen.
Nee de eerste update was gratis de rest was nog niet bekent
Op de X-Box en de PS3 zijn er geen servers voor zover ik weet, een van de spelers zal als server dienen. Dat is ook de reden waarom het maximaal aantal spelers in een spel type 24 spelers is i.p.v. de 32 spelers zoals op de PC.
Er zijn genoeg lege servers op dit moment, dus 4p servers zou wat dat betreft geen probleem zijn lijkt me.
Het is co-op, daar is waarschijnlijk geen server voor nodig maar word door een van de spelers gehost, wat ook het geval is met andere co-op games op de consoles en PC...
"Client - Support for Map Packs so PC gets future VIP maps at the same time as consoles"

Lijkt me toch een argument dat zaken even goed kunnen op de PC versie. Als ze dit ook voorzien hadden voor nieuwe spelmodi dan hadden we geen DLC probleem tussen PC en consoles
Dit hebben ze gezegd, of dat zo IS is weer een heel ander verhaal blijkbaar...
het probleem heeft dice uitgelegd:
Als ze onslaught naar de pc willen brengen hebben ze 2 mogelijkheden:
1: onslaught lokaal draaien:je host een server en andere mensen gaan daarin.
2. het gewoon als spelmodus toevoegen.

Dit zijn de redenen dat ze het niet hebben gedaan:
1. hiervoor moeten ze servercode in de client zetten, dit doen ze niet wegens "veiligheidsoverwegingen" oftewel ze zijn bang dat iemand de boel kraakt
2. dit doen ze niet omdat ze bang zijn voor de server capaciteit: een normale spelmodus heeft 8-32 spelers, onslaught maar 5: er komen dus minder plek in de servers.
Het probleem is dat hun engine gewoon nogal matig is. Het is gigantisch moeilijk om spul te patchen. De laatste patch duurt nu al twee maanden, en zo geweldig gaat die patch ook niet zijn. Het zijn voor het grootste deel kleine fixes en tweaks die je binnen een paar weken mag verwachten. Kennelijk is de back-end van de engine gewoon onmogelijk om mee te werken. Overigens is nu ongeveer 80% van de servers leeg, dus het grote probleem dat de server capaciteit verdwijnt valt ook wel mee. Ik vraag me trouwens af wat DICE het nou uit maakt dat mensen te veel betalen voor hun server...
Dat iets 2 maanden duurt wil niet zeggen dat elke beschikbare persoon hier ook echt non stop aan werkt binnen een bedrijf. Een conclusie over een matige engine is dan ook gewoon niet te trekken (er is verder ook geen enkel argument dat dit doet suggereren).

Het is waarschijnlijker dat er nog een klein aantal mensen (misschien wel 1) op de BC2 support/bugfixing zit en de rest gewoon volgas op de ontwikkeling van DLC en mogelijk zelfs een vervolgtitel. Dit is een vrij gebruikelijk fenomeen in de software ontwikkeling. Het heeft geen enkele zin een heel design team op bugfixing te zetten (zowel functioneel en financieel).

[Reactie gewijzigd door acidfever op 23 juni 2010 13:40]

Dat is een goed opmerking, zeker omdat als je het nieuws had gevolgd weet dat DICE o.a. aan de multiplayer werkt van die nieuwe Medal of Honor...
2. dit doen ze niet omdat ze bang zijn voor de server capaciteit: een normale splmodus heeft 8-32 spelers, onslaught maar 5: er komen dus minder plek in de servers.
Oplossing: zorg dat 1 server-instance 6 sessies (zelfde map, verschillende 'dimensies') kan hosten wanneer Onslaught wordt gestart. Zo kunnen 30 spelers een plek krijgen op dezelfde server.
ok dan moeten ze de sessies dus 6x efficienter maken, of the servers 6x krachtiger. eerste lijkt me moeilijk, tweede kost het de gebruiker een stuk meer.
Als dat werkelijk de redenen zouden zijn (zeker punt 2), waarom heeft de console versie daar dan geen problemen mee? Als punt 2 werkelijk een probleem zou zijn, dan zou dus de console versie ook hetzelfde probleem hebben..

nee, ik denk dat er andere redenen zijn zoals proberen meer console versies te verkopen EN dus de extra content kopen (ja er zijn mensen die dan toch maar de console versie kopen als deze optie niet naar de PC komt)..

Ik kan me zeker niet voorstellen (als developer) in deze tijd dat de code voor de verschillende platformen zo ver uit elkaar liggen dat het een probleem is om bepaalde opties over te zetten..
Dat is wel erg klote, ik keek daar juist naar uit. Even 4 player co-op doen met een paar vrienden is altijd leuk.
Co-op kan inderdaad best leuk zijn. Maar ik ben tegen dat er betaald moet worden voor extra content die later uit wordt uitgebracht, want ik heb al betaald voor het spel en vind dit dan geld trekkerij. Daarom zal ik het, als het al uit komt op de PC, waarschijnlijk niet kopen. Of het moet heel vet zijn en maar iets van 5 euro kosten.
Koop je het toch niet...
Vind 9 euro zeker schappelijk, heb sowieso al flink wat nieuwe maps gehad gratis ondanks dat deze maps voor andere game modes beschikbaar zijn.

Bij MW2 moet je €15,- neertellen voor 2 oude maps en 3 nieuwe. Vind ik te duur dus koop ik het niet. €9,- voor een nieuwe spelmodus vind ik een goede prijs.
misschien, maar ik wacht toch nog steeds op een update/patch. maar die blijft lekker lang weg, leuk hoor, spelen met zoveel bugs en unbalanced weapons.

Doet me denken aan battlefield 1943 voor de pc, heb ik al maanden besteld en betaald, maar nog zelf geen beta gezien van dice... Ze doen gewoon geen enkele moeite voor de pc, dus ik vertik het van nog maar 1 game van dice of 1 dlc van hun te kopen...
Dat sentiment deel ik inmiddels. Zie bovenstaande reactie...

Ik heb geen spijt van de €50.- die ik voor BF:BC2 heb betaald. De single player was niet zo leuk, ok vooruit. De game heeft online redelijk wat irritante problemen. Maar al met al heb ik mij er 32 uur mee vermaakt.

Beter als b.v. Aliens vs. Predator. Dat had ik na 8 uur al gezien / uit gespeeld. Sommige dingen waren daar beter aan, weinig slechter, maar het boeide niet heel lang. Toch zou ik nu eerder een Rebellion game kopen als een Dice product.
DLC is gewoon een nieuwe naam voor wat vroeger een expansion was. Daar moet je aan gewoon worden of je hebt het oude-bompa-syndroom.
Het is een nieuw stadium door de nieuwe manier van werken. Het draagt minder risico's om een onsuccesvolle DLC te releasen dan een onsuccesvolle uitbreiding.
Nadat je spel goud is gegaan kan je ook kleinere teams op DLC zetten en je hoofdteam naar het volgend project sturen. Voor een uitbreiding moet je volledig team blijven en krijg je overhead.

De expansions zoals vroeger worden nu gewoon een extra versienummer bij het spel.
Een nieuw verhaal in een game krijgt vandaag een nieuwe naam terwijl er vroeger gewoon nieuw cijfertje achter kwam.

Vroeger:
Battlefield 1942
Battlefield 1942: Road to Rome
Battlefield 1942: Secret Weapons of ww2
Battlefield Vietnam
Battlefield 2
Battlefield 2: Special Forces (deze wordt officieel nog exp pack genoemd :X )

Nu:
Battlefield 2: Armored Fury (vanaf hier "booster packs" aka DLC)
Battlefield 2: Euro Force
Battlefield 2142 (laten we eerlijk zijn een expansion op bf2 maar krijgt nu nieuw versienummer)
Battlefield 2142: Northern Strike
Battlefield Bad Company 2 (nieuw verhaal dus nieuwe naam)
Battlefield Bad Company 2: VIP map pack 1
Battlefield Bad Company 2: VIP map pack 2
Battlefield Bad Company 2: VIP map pack 3
Battlefield Bad Company 2: Kit upgrade
Battlefield Bad Company 2: Onslaught mode

Heb nu even BF zelf genomen maar hetzelfde gebeurd ook bij andere series en is normaal vandaag.
Tomb raider bijvoorbeeld is al van de nummering afgestapt in 1999 en nu krijg je elke keer een nieuwe naam met Tomb Raider ervoor. DLC komt in meerdere delen ipv een volledige uitbreiding. Grand Theft Auto, CoD/MW, Total War, ...

Je snapt em wel denk ik. Als je vroeger voor een expansion wou betalen, is het vandaag niet fout om voor DLC te betalen. Of die extra content ook de prijs waard is ligt bij elk geval weer anders maar voordeel is dat je specifiek kan kiezen voor welke extra content je wil betalen.
Klopt. In wezen is DLC = expansiepaketten

Wie herinnert zich nog Wing Commander van Origin anno 1990?

Wing Commander
Wing Commander Secret Missions 1 (extra missies, zelfde engine)
Wing Commander Secret Missions 2

Wing Commander II (herwerkt hoofdspel met ietwat meer cinematics en enhanced graphs)
Special Operations 1
Special Operations 2
Wing Commander II Speech Accessory Pack (digitale speeach afzonderlijk verkocht voor de gelukkigen met een geluidskaart :9~ en verstand van geheugenbeheer onder DOS)

Zoals je ziet is het niet nieuw spellen in stukjes te verkopen en in plaats van de uitbreidingen te downloaden kon je nog naar een winkel rijden en hopen maar dat bij thuiskomst er geen leeserror op de (voorlaatste) diskette voorkwam.

Downloadable is praktisch..maar heeft tegenwoordig een aantal storende kanten.

-games en distributiemethodes die men 1 op 1 gaat porten van Console naar PC
-onafgewerkte games releasen - buggy en met ontbrekende onderdelen die duidelijk in de hoofdgame zouden aanwezig moeten geweest zijn
(aanvaardbaar voorbeeld: Shattered Horizon Firepower (meer wapens) gratis DLC, minder mooi: Anno 1404 Multiplayer in uitbreiding Venic)
-afschaffen dedicated servers voor mulitplay
-uitbuiten van competitie tussen platformen - downloadable zou mogen betekenen: beperkte distributiekosten dus geen nood nog eens een PC versie te gaan aanschaffen aan volle pot (Zie 60USD PC versie MW2 insult) als je al betaald hebt voor de xbox versie.
Valve heeft onlangs nog eens het voorbeeld gegeven aan kleine ontwikkelaars dat als de community lang genoeg levend gehouden wordt met updates and ondersteuning van een topgame dat het wel de moeite loont spellen "GRATIS" te porten. (naar Mac)
Prima, maar liever betaal ik voor een goede, uitgebreide expansion een euro of 20~30.

Een DLC waar zo weinig in zit voor 10,- vind ik toch minder waar voor m'n geld.
Psst... wist je dat het commerciële bedrijven zijn die winst willen maken en gewoon een vergoeding willen voor de arbeid die er in gaat zitten?
Maar die arbeid hebben ze al lang verdient, want ergens hieronder bij de reacties staat dat het spel al 1,5 miljoen keer is verkocht. En dan in gratis DLC mooie marketing voor het bedrijf, want dit geeft een goede naam, waardoor mensen andere spelen van hun misschien eerder gaan kopen en ze blijven verdienen.
Er zijn anders de laatste tijd behoorlijk wat updates uitgebracht voor BF2. Geheel gratis. Bugs verholpen, balans verbeterd etc. Dat geeft ze toch ook een mooie naam. Ik vind 9 euro een zeer schappelijke prijs.
Hou toch op met het verdedigen van betaalde DLC, zoals gezegd het is gewoon uitmelkerij en niks anders.. Het uitbrengen van gratis patches voor het fixen van bugs etc als excuses gebruiken slaat al helemaal nergens op..

Het zijn denk ik vooral de uitgevers die schuldig zijn aan dit nieuwe beleid (nieuw sinds de consoles online zijn gegaan, daarvoor had je dit nooit op de PC).. Het hele communitygevoel is weg, games worden niet langer ondersteunt door gratis extra content, danwel gemaakt door de makers zelf of door gamers m.b.v. modtools en/of mapeditors etc.. Het gaat er tegenwoordig voor de uitgevers alleen maar om alles zoveel mogelijk zelf te controleren zodat er zoveel mogelijk geld uit gehaald kan worden, dus weg zijn de vrije servers, modtools en mapeditiors.. De levensduur van games is daardoor ook flink korter geworden, iets wat de industrie ook alleen maar beter uitkomt omdat ze zo mensen sneller de volgende game kunnen laten kopen..

Nee, gamen is er zeker niet leuker op geworden door al dat doorgeslagen commerciele/kapitalistische gedoe..
@inflatable
Zou piraterij iets te maken hebben met deze wijziging in de marktwerking.

[Reactie gewijzigd door densoN op 23 juni 2010 17:36]

Persoonlijk denk ik het niet. Toen ik nog studeerde en van €80 in de week moest leven kon die €45 er gewoon niet af. Zo nu en dan €20,- wel. Maar dan moest je die ook wel goed uitgeven. Games die niet veel boden haalde je van internet.

Nu ik van €250,- in de week kan leven, haal ik vrijwel alle games in huis die ik leuk denk te vinden na het lezen van een review. Soms wel 3 in de maand. Daarnaast kan ik nu zonder moeite de hardware er ook voor betalen.
Maar ontwikkelaars blijven console-stuff porten, wat meer resources nodig heeft wegens slechte code voor het PC platform. En dan bugs. En een duidelijk gevoel van achterstelling.

Inmiddels heb ik m'n 5870 Crossfire set weer weg gedaan en weer m'n 5850 terug gezet. Het ding doet namelijk al genoeg: Ik kijk tegen zelfde Xbox crap aan, daar gaat 12x MSAA niet veel aan doen. Daarnaast vaak een serie vervelende bugs.

Waarom zou ik de premium prijs betalen voor goede, maar niet goed geoptimaliseerde media? Liever betaal ik straks b.v. €60 eu voor StarCraft 2 als het gewoon goed is. Of desnoods €90,- voor Diablo 3. Maar dan verwacht ik ook voor die prijs geen raar gedoe zoals moeten betalen voor updates.

Maar denk maar niet dat ik zoveel voor BF:BC3 zal gaan betalen. Ze hebben teveel steekjes laten vallen en nu nog geld vragen voor een upgrade. En deze dan ook nog niet voor mij aanbieden? Bah. Nee, die markt verknoeien ze zelf.
Zou kunnen, maar dat probleem lossen ze zo iig niet op, maken het denk ik alleen maar erger.. Kijk ik b.v. naar mezelf dan heb ik ook steeds minder zin om games te kopen op deze manier, simpelweg omdat ik nu alleen even snel de SP wil spelen en de online MP door alle restricties en uitmelkerij etc het spelen niet meer waard is.. CoD:MW2 was wat dat betreft het dieptepunt tot nu toe op de PC..

Ik verlang echt terug naar die goede oude tijd van FPS games op de PC waar je zelf gewoon je eigen dedicated server kon hosten, en de community zelf mods en custom map kon maken.. Toen kocht ik met plezier nieuwe games, maar die lol is nu grotendeels verdwenen.. Tegenwoordig moet je het doen met gesloten online systemen waar als men al spreekt over dedicated servers die alleen door aangewezen partners gehost mogen worden, waar zelfs het inferieure peer to peer gaming z'n intrede weer gedaan heeft, waar pings van 100+ms weer heel normaal zijn, waar je niet eens kan kiezen op welke map je speelt, en je zelfs voor remakes van oude maps moet betalen.. En zo willen ze piraterij bestrijden en mij meer games laten kopen? Werkt nogal averechts kan ik je melden.. :|
Ik wacht nog altijd op de next gen 3d shooter die zoals Far Cry2 een machtige mapeditor met een download platform ingebouwd heeft. Daar zouden vele developers een voorbeeld aan moeten nemen! MODS en Editors houden je spel levend, niet voorgekauwde DLC rommel. |:(
Bugs en balans verbeteren is niet iets waar je voor zou moeten betalen: die horen out-of-the-box al goed te zijn. Omdat dat niet lukt (snel afmaken of testteam te klein) wordt dit later gepatched. Zonder die patches zou het spel niet compleet zijn en zou het bedrijf van de volgende versie een stuk minder kopieen verkopen.
Volledig mee eens! Bad Company 2 is het slechtst afgewerkte spel dat ik ooit gespeeld heb. De wapens zijn zo ongebalanceerd dat je gewoon met een shotgun kan snipen, ook zit het spel nog vol met bugs en werkt het verder nietecht fatsoenlijk.

Fixes zijn ze mooi aan het beloven maar het is erg leuk als je als PC gamer al meer dan 7 WEKEN aan het wachten bent op een patch die iedere keer word uitgesteld. Verder maakt dit niet veel voor mij uit ik was toch niet van plan on onslaught te kopen, ik heb genoeg betaalt voor dit beta spel en ben zeker een ontevreden klant!
Enig idee hoe lastig dat is om te doen? Bijna niemand loopt rond met een shotgun met slugs.
@Warhunter6
Probeer vivisector maar eens, die is pas slecht afgewerkt.
Op het eind zit er geen geluid in het climaxfilmpje en het spel crasht helemaal op het eind omdat het filmpje_04 ofzo niet kan vinden :P. Dus we zullen nooit weten wat er in filmpje_04 gebeurde :'( .

Bad Company 2 mag dan afgeraffeld zijn, maar er zijn echt slechtere spellen.
Het is wel heel erg irritant, inderdaad, dat ze maar niet willen opschieten met die patches.

Maar dat het VOL met bugs zit is wat overdreven.
Ik kan me nog goed de tijd herinneren dat, spellen het gewoon deden en dat een bug een zeldzame exception was. Denk maar aan Pac-Man, Duke Nukem 3d, consoles zoals Sega 16 bit en Atari 2600.
Oude games werden met voorbedachte rade gemaakt, zonder marketing vooraf of batches van ingekochte programmeurs.

[Reactie gewijzigd door Yezpahr op 23 juni 2010 22:01]

Oude games zaten ook vol met bugs maar toen had je nog niet die jaren ervaring om ze zo snel te vinden.
Als je kijkt hoeveel code er vroeger was en hoeveel er vandaag is, dan zijn ze het gewoon zeer uitstekend aan het doen.
Het nadeel met deze spelvorm zit ook al in jouw comment, het is 4 player co-op, hier een server voor afhuren kost geld/tijd en de persoon die de server huurt zal dus vaak zelf met 3 mensen deze spelvorm spelen waar je op de console gewoon met 3 anderen een lobby in gaat met 3 vrienden en op start drukt.
Maar naar mijn mening is dit ook niet echt wat de meeste BBC2 spelers naar uitkijken het 16v16 met vehicles op een grote map is toch wat mensen aantrekt naar battlefield en niet het 4 player co-op NPCs afschieten.
Ik denk dat dat juist de reden is dat het waarschijnlijk niet gaat komen voor de pc. Om pc gebruikers tevreden te houden hebben ze dedicated servers gebruikt voor pc gebruikers, om toch het kopieren tegen te gaan is de hele lan functie eruit gesloopt.

Een co-op game kan eigenlijk alleen maar Lan of eigen server draaien. Je gaat geen dure server opzetten voor 4 personen.

Aangezien de console games gewoon connecten zoals ze bij elke game doen, kunnen zij dus wel een soort eigen server opzetten.

Dus of 1, ze moeten de soort van Lan optie er weer inbouwen waardoor hun beveiliging breekt. Of ze moeten servers voor 4 personen gaan maken.

Beide zie ik niet gebeuren en dus komt het niet voor de pc.
Servers betaal je per slot en niet per server (in geval van BFBC2). Dus maakt niet uit of je €0.5/slot/maand betaalt voor 32spelers of €0.5/slot/maand voor 4spelers ;)
@Rizon & Soepster, dat is niet het punt wat ik wil maken. Bij L4D e.d spellen kan je zelf of een andere partij makkelijk een server hosten: je koopt het spel en hosten van die co op server maar. Vooral bij co-op zal je heel snel zelf even een servertje hosten.

In dit geval gaat dat heel moeilijk en om een co-op game te spelen met mijn vrienden moet ik dus eerst een lege server vinden. Als er maar 4 mensen in een server gaan, gaat dit heel erg lastig worden, zeker als iedereen op zoek is naar een lege co-op server.

p.s: Wanneer ga je nou een dedicated server joinen voor co-op, ik deed dat bij l4d alleen bij die survival modus, oftewel dat is gewoon tdm.

[Reactie gewijzigd door BlackHawkDesign op 23 juni 2010 16:37]

Ja maar Valve is Dice niet en Dice is Valve niet. Je kan niet verwachten dat iedereen het zo goed doet als Valve want dan koop je niets meer :)
Voor Valve is het ook belangrijker om dit te ondersteunen omdat hun community gewoon is om in kleinere teams te spelen. Dice z'n klanten zouden wel graag eens een 4p coop willen spelen maar ze kopen het spel voor 16vs16 (en iedereen zou zelfs liever 32vs32 hebben).
Ja ik ben zelf ook van mening dat het geen waarde toevoegt, daarom vind ik het niet zo erg. Ik zou ook liever 32vs32 hebben, maar door de beperkingen van consoles hebben ze dat eruit gelaten.

Ik zou liever zien dat ze eens wat sneller de problemen verhelpen met die server browser van de pc, het is namelijk een en al drama!
Bij L4D/L4D2 gebruik je ook dedis voor 4 player co-op
Ondanks dat gamen op de PC iets fijner werkt dan met een PS3 controller, ben ik toch weer blij dat ik zulke games op console speel. Geen tot weinig gezeur met cheats oid, bijna altijd zeker op DLC (danwel tegen betaling), nadeel blijft de game-join-principe, waar je geen eigen keuze hebt maar gewoon in een match wordt neergezet.

Al vraag ik me af wat precies het terughoudend deel is voor de PC versie, zou het de piraterij zijn, of de manier hoe ze veilig de DLC kunnen gaan aanbieden?
Via Steam of de EA shop is het niet moeilijk dit betalend aan te bieden.

Wat de kritiek van PC gamers op betaalde DLC betreft kan ik mij dit in een dergelijk geval niet voorstellen. Het betreft hier een volledig nieuwe spelmodus, niet een nieuw pakkie of een nieuwe map. Zodoende is het imo gerechtvaardigd om hier geld voor te vragen.
Ik denk dat de meeste PC gamers het ook niet erg vinden om te betalen voor een DLC maar ze hadden het over een prijs van 9 euro wat ik voor een nieuwe spelmodus en misschien een nieuwe map toch echt teveel vind.
Een tientje voor wat jij aangeeft is in mijn ogen niet heel duur, MITS die gameplay echt wat meer bied dan deathmatch > Team deathmatch. Een (of meerdere) goede maps + een leuke gamemode zoals bij UT3 in de titan pack zat (gratis omdat de game gewoon minder was dan ut2004) vind ik wel een acht e tot een tientje waard.
Het terughoudende deel is het feit dat multiplayer op de PC alleen werkt via dedicated servers. Een 4 player coop game mode is een beetje lastig te doen via dedicated servers want dat betekent dat je maar 4 personen op 1 server slot kan laten spelen i.p.v. maximaal 32 spelers en dat is iets wat de server providers natuurlijk niet zo fijn vinden. Onslaught moet dus haast wel via een soort van p2p systeem zoals dat toegepast wordt op de consoles, maar volgens mij moet er dan redelijk wat verandert worden aan het multiplayer systeem in Bad Company 2 voor op de PC en misschien vinden ze dat niet de moeite waard.
Is dat echt een argument voor de server providers? Een gameserver voor slechts 4 spelers neemt minder resources en bandbreedte in beslag waardoor ze op dezelfde computer meerdere gameservers kunnen laten draaien dan normaal. Zie ook L4D.
idd en het kost de server providers echt geen drol minder voor een server om 4 lui te hosten dan 32...
ik denk niet dat het piraterij noch veiligheid DLC issues zijn, maar het feit dat BFBC2 niet dedicated voor een PC is geschreven maar voor speelgoed zoals de PS3.

Geef mij maar liever zo veel mogelijk opties, een server met cheaters is niet zo'n issue gezien die vrij snel gebanned worden door Admins.
Tenminste, als je een goede server UITZOEKT (wat op de PS3 kennelijk niet kan |:( )
Geef mij maar liever zo veel mogelijk opties, een server met cheaters is niet zo'n issue gezien die vrij snel gebanned worden door Admins.
Tenminste, als je een goede server UITZOEKT (wat op de PS3 kennelijk niet kan )
Waarom een optie eropn zetten die niet nodig is?
Hmm welk van deze opties heb ik niet nodig ff kijken:
  • Hardcore only
  • Map selection
  • Region selection
  • Ping
etc.

Volgens mij kan ik zo bergen opties opnoemen die heel nuttig zijn
_/-\o_
Lang leve de PC!
- Hardcore only kan
- Map selection kan
- region selection?
- ping is eigenlijk geen probleem. Of alle servers hebben lag of alles gaat vlekkeloos.
Ja region selection, want een play now knop die me op een server in New York gooit wordt ik niet happy van :)

en da's ff wat ik uit mn kop weet, maar opties: meer = beter in dit geval!
meer is lang niet altijd beter, het moet nuttig zijn en de speler de mogelijkheid bieden de beste en of leukste game mode/server/instellingen ZELF te kunen kiezen.
Precies, zoals op de PC en niet zoals op de spelconsoles:
SynergyX quote;
nadeel blijft de game-join-principe, waar je geen eigen keuze hebt maar gewoon in een match wordt neergezet.

[Reactie gewijzigd door DJ TerraByte op 24 juni 2010 09:22]

wederom laten ze de pc gamer in het niets vergeleken met de consoles....erg jammer
Van origine is Bad Company als ik het me goed herinner console only, pas later werd ook de PC er bij betrokken. Het zal me niet verbazen dat dit ook een meespelende factor is.
Van origine is Bad Company als ik het me goed herinner console only, pas later werd ook de PC er bij betrokken. Het zal me niet verbazen dat dit ook een meespelende factor is.
En de Battlefield-serie is juist begonnen op de PC, dus wat je nu hiermee wil zeggen is mij niet duidelijk.

[Reactie gewijzigd door CH40S op 23 juni 2010 12:43]

Het gaat om Bad Company specifiek, niet om de gehele Battlefield reeks. Wat ik me kan herinneren is dat Bad Company specifiek gemaakt was met de console in gedachten aangezien er nog geen echte Battlefield voor de console was.
Klopt helemaal.

Bad Company was speciaal voor de consoles ontworpen en is naderhand naar de PC gebracht (deeltje 1 is er ook alleen voor de consoles).

Dan nog vind ik het raar dat de DLC niet gewoon gelijk voor de PC komt.

Over het betalen van extra content, dat doen we ook al jaren op de PC hoor! Of zijn jullie de uitbreidingen voor Battlefield 2 ook vergeten? Die moest je ook gewoon kopen (zijn naderhand gratis geworden).
Nou ja wederom, de rest van de updates / mappacks zijn nog steeds gratis voor de PC gamers :)

Dat EA liever speelgoed support dan PC's is inmiddels wel duidelijk, maar toch is de PC bij uitstek geschikt voor FPS games.
Het zal alles te maken hebben met de fout dat BFBC2 origineel voor de spelcomputer is ontworpen en geport is naar PC.
En helemaal niet met piraterij in ieder geval (want hoe wil je dan BFBC2 online spelen?).
Jaja, nu weten we wel dat je speelgoed op een degenererende manier gebruikt. Volgens mij is de vertaling van game nog steeds spel. Dus wat is er mis met spelcomputers (consoles)?

Wat is er fout aan om een spel voor een console te ontwerpen? Je bent niet verplicht om het te kopen als het je niet aanstaat. Ook dat FPS games bij uitstek geschikt zijn voor PC's is natuurlijk onzin. FPS games op de console hebben namelijk ook grote voordelen:
- Iedereen heeft dezelfde controls.
- Iedereen heeft dezelde hardware, dus geen voordeel meer als je een snellere PC hebt.
Speelgoed is geen nadeel ofzo, je kunt playstation, xbox, wii etc. toch bij winkels zoals de intertoys of bart smit kopen? ik kan er alleen geen PC kopen, vandaar de categorie speelgoed.

De grote voordelen van FPS op consoles ontgaat me btw compleet;

- Iedereen heeft dezelfde controls.
(dus iedereen heeft dezelfde handicap, alsof je in een electrische rolstoel rondrijdt).

- Iedereen heeft dezelde hardware, dus geen voordeel meer als je een snellere PC hebt.
(dus iedereen kan minder ver kijken en dat maakt snipen... leuk?)

Toetsenbord + Muis = FPS gaming.

Battlefield Bad Company 1 + 2 zijn origineel voor de spelconsoles, maar als straks Battlefield 3 een keer op de markt komt, dán hebben we pas een goede FPS op een PC! FULL HD en beyond ;)
Battlefield 3 wordt gewoon Multiplatform hoor..let maar op! De Pc markt is alleen nog interessant voor de casual games zoals FarmVille, The Sims etc, MMO's en een vette Blizzard (RTS) game..voor de rest is het huilen met de pet op. Consoles zijn specifiek gemaakt voor te gamen, PC's helemaal niet.
haha ik heb ook nog zo geredeneerd toen ik UT speelde op competitieniveau.
Ik ben nu echter in gaan zien dat het nog zo leuk is om met twee Halo/Gears of war te spelen vanuit de zetel, maakt het dan echt uit dat je aim net iets slechter zou zijn als op de PC, terwijl je 10x zo comfortabel zit?

Zo kan je ook al je settings naar 800x600 zetten zodat je framerate 500fps is en de "blocks" om iemand te killen groter zijn.

Ach ja, ieder zijn ding zeker.

Mijn PC is een werkmachine geworden en ik vind het een verademing te weten dat mijn console jaren zal meegaan en dat ik niet alle 2 jaar 500€ in mijn computer moet investeren om het laatste nieuwe spelletje goed te kunnen draaien.

Ik snap PC gamers volledig, ben zelf nog fervent geweest, maar die attitude dat console games/game-ervaring inferieur zouden zijn snap ik echt niet meer.
Hmm UT op competitieniveau... we praten over niet bepaald de mooiste graphics voor de PC.

Het is me duidelijk dat je geen waarde hecht aan zowel audio (EAX?) alsmede de beeldkwaliteit (1920x1200@60fps+ is niet mooi?).

Als je 10x lekkerder zit voor je spelcomputer, dan klopt er toch echt iets niet met je bureaustoel :)
Ik zit al de hele dag achter een PC voor mijn werk...ik ga er niet nog eens achter gamen...behalve voor een écht goede game (StarCraft 2, Diablo 3)
Ik juist wel, ik zit de hele dag op kantoor achter mijn pc én thuis :)
Om de een of andere reden vind ik het een wereld van verschil.
Dus jij kunt enkel winnen als je een betere pc hebt, betere controls etc... en het geeft je dan ook nog een goed gevoel? winnen op een ongelijke manier.

Ik denk trouwens dat het niet uitbrengen van (een) uitbreiding(en) op de PC een slinkse truuk van EA/DICE is om gamers in het vervolg misschien eerder voor een console versie te laten kiezen, zodat de pc games markt inzakt en EA die markt uiteindelijk compleet kan negeren.
Wat is er nou weer een nadeel aan dat iedereen dezelfde controls heeft?

De competitie op de PC is juist erg scheef door de enorme verschillen in audio, video, controls en configuratiemogelijkheden. Hoe schever de verhoudingen, hoe beter de competitie :?

Overigens is FullHD verre van een vereiste voor PC games, zeker als je competitief speelt ga je geen idiote resoluties draaien. Dan speel je op een lagere resolutie op een 120HZ CRT waarbij je garandeert dat je framerate die refresh rate altijd matcht of overstijgt.
- Iedereen heeft dezelfde controls.
- Iedereen heeft dezelde hardware, dus geen voordeel meer als je een snellere PC hebt.
Ben je veel mee als de host aan 0ms speelt en al de rest aan +200ms 8)7

Dat levert een veel grotere ongeleikheid dan mensen met een verschillende muis of iemand die op normal ipv high moet spelen.
Wie meer kansen op overwinnen wil, speelt sowieso op low settings.
Ik heb vaak genoeg lui ingemaakt met een simpele logitech 5 e muis en dito keyboard + heel normale pc, terwijl die andere dikke bakken hadden met dure muizen en keyboards en een scherm zo groot als mijn toenmalige tv.

Gamen gaat vooral om wat JIJ kan en veel minder om waarmee je speelt. Ja je zult bij een oudere pc de graphics lager moeten zetten maar meestal maakt dat weinig uit voor hoe goed je bent.

Controls voor FPS blijven nog steeds de muis en keys ver boven een controller staan, alhoewel ik zeker niet zeg dat gamers met een controller niet goed zijn of ALTIJD slechter zijn dan pc gamers.

Dus jou voordelen slaan niet veel planken raak...
Edit: zoals hieronder SinergyX aangeeft heeft de console markt veel minder last van cheaters en is men gewend aan de gamewijze van hosten van servers. DAT is een voordeel.

[Reactie gewijzigd door SouLLeSSportal op 23 juni 2010 15:40]

Dat EA liever speelgoed support dan PC's is inmiddels wel duidelijk
Wat vreemd voor een bedrijf dat spelletjes maakt....
Daar heb je een goed punt, alleen kijkt EA vanzelfsprekend waar het meeste geld in zit. En dat is nu net de speelgoedmarkt, helaas.
De consolemarkt is altijd groter geweest als de PC markt... of wil je beweren dat de PC markt ooit groter is geweest?

Netbooks worden ook verkocht in Speelgoedwinkels...PC is dus ook speelgoed....
De PC markt is wel degelijk veel groter, want je vergeet alle gratis games, demo's, varianten en mods.
En een netbook is nou niet bij uitstek geschikt om te gamen nietwaar?
En een gemiddelde laptop dan wel?
Ja, want gebruikers van dat stuk gereedschap doen vaker aan piraterij ;)
Waarvan al talloze keren is bewezen door totaal onafhankelijke studies dat het de industrie TRILJARDEN EURO'S per jaar kost!!!!!111!! [/sarcasme]

Overigens wordt er voor de 360 ook heel veel van het net geplukt hoor. Kijk de P2P netwerken en Usenet er maar op na.

Wat EA doet moet EA zelf weten, maar andere uitgevers en ontwikkelaars laten al jaren zien dat er nog genoeg geld te verdienen valt aan de PC gebruikers. Je moet alleen wel weten wat je aan het doen bent. Blijkbaar weet EA dit niet als het op de PC markt aankomt. Jammer voor hun.
Waarom zou het in godsnaam niet mogelijk zijn om zoiets voor de pc te maken dan?
Omdat ze zeggen: “We onderzoeken nog steeds of het mogelijk is om Onslaught naar de pc te brengen”.

Op de pc moet het toch niet zo heel erg anders zijn als op een console?
Je maakt verbinding, je maatjes loggen ook in en gaat aan de slag tegen de AI?

(lijkt een beetje een lan game met bots zoals bijv. een potje CS tegen bots? ofzo?)

Ik zou het in ieder geval jammer vinden als het niet voor de pc uit zou komen.
Lijkt me een leuke toevoeging dit!
Technisch is er wel wat werk dat je moet doen, maar het zal waarschijnlijk vooral een licentie issue zijn met derde partijen waar je bijv. per platform moet betalen ofzo.
Ik denk dat je moet lezen "We onderzoeken nog steeds of het rendabel / winstgevend is om Onslaugt naar de pc te brengen" . Op zich natuurlijk logisch, DICE is gewoon een commercieel bedrijf met winstoogmerk.

Ofwel, "mogelijk" betekent niet per definitie "technisch" mogelijk, maar het moet ook financieel aantrekkelijk zijn.

[Reactie gewijzigd door OriginalFlyingdutchman op 23 juni 2010 20:06]

Zie de reactoe vam Vpzyn hierboven. Ik denk dat veel PC gamers zo denken.
Ik denk dat de meeste PC gamers het ook niet erg vinden om te betalen voor een DLC maar ze hadden het over een prijs van 9 euro wat ik voor een nieuwe spelmodus en misschien een nieuwe map toch echt teveel vind.
Nee, het heeft puur te maken met het feit dat Onslaught niet zo handig werkt als je het via dedicated servers wilt doen, Onslaught moet haast wel via een het soort systeem zoals dartbord beschrijft of meer zoals MW2 werkt. Een dergelijk systeem hebben ze bij Bad Company 2 voor op de PC echter niet en het zal dus ook erg veel werk kosten om dus Onslaught te implementeren.
Probleem is dat ze de server files niet beschikbaar willen maken voor hun clients, want je kan alleen BC2 servers opzetten door deze te huren van officiele EA partners. Lokaal hosten gaat dus niet.

Beetje kut, in principe hebben ze dus een slechter systeem dan shooters van 5 jaar geleden.
Bingo.. FPS gaming is idd een stuk slechter dan zeg 5 jaar geleden op de PC.. Geen eigen dedicated servers meer hosten, geen modtools meer, geen mapeditors meer, geen grafische en verbinding tweaks etc meer.. Met andere woorden, veel meer restricties, veel minder keuzes, en i.p.v. gratis extra content is het nu betalen voor afentoe wat zeer magere officiele extra content (DLC heet het tegenwoordig)..

Maargoed, iedereen die alleen maar op consoles speelt zal het allemaal worst wezen, betalen er vorlijk voor, want zijn allang blij dat ze nu ook online hebben.. Met andere woorden ze weten niet beter..

Moet helaas wel toegeven dat ik ook een Xbox 360 heb (naast mijn PC), en dat ik ook gewoon betaal voor Xbox Live etc.. Het is omdat je bijna geen keuzes meer hebt, of je doet mee, of je moet helemaal stoppen met gamen.. Maar DLC kopen doe ik sowieso amper tot niet, alleen als de content het echt waard is (zoals vroeger expansionpacks op de PC)..

[Reactie gewijzigd door Inflatable op 23 juni 2010 14:56]

Op de PC kunnen ze beter de teamplay ietsje uitwerken. Bijvoorbeeld de voice-over-ip aan het werk krijgen en het concept van een squadleader weer terugbrengen. En 5 man in een squad in plaats van 4.
Ja want bij elke member spawnen is gewoon onlogisch, zo kan er altijd iemand overblijven om de virus infectie te verspreiden. En als dat alleen bij de Squad leader zou kunnen moet je hem beschermen/reviven of zich schuil houden.
Inderdaad, same here. Was er eigenlijk op aan het wachten dit op CampZone te kunnen spelen! :D

[Reactie gewijzigd door Quindor op 23 juni 2010 12:13]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True