Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 32 reacties

Uitgever Electronic Arts heeft bekendgemaakt dat DeathSpank op 13 juli verschijnt op het PlayStation Network en op 14 juli op Xbox Live Arcade. De game zal voor ongeveer 15 euro te downloaden zijn.

De actie-rpg DeathSpank, tot stand gekomen onder supervisie van Ron Gilbert, verschijnt in juli voor de Xbox 360 en de PlayStation 3, zo laat uitgever Electronic Arts weten. De game is vanaf 13 juli verkrijgbaar via het PlayStation Network, voor 15 dollar. De versie voor Xbox 360 is vanaf 14 juli te downloaden, voor 1200 Microsoft Points.

DeathSpank is gemaakt door het Canadese Hothead Games. Het is een actie-rpg waarvan de gameplay sterk door Diablo II is beïnvloed. Het uiterlijk lijkt echter meer op dat van oude LucasArts-games als The Secret of Monkey Island en dat geldt ook voor de humor die in het spel is verwerkt. Dat is niet toevallig, want de game is bedacht door Ron Gilbert, die naast Monkey Island ook Maniac Mansion voor LucasArts bedacht.

Van DeathSpank was ooit ook een pc-versie voorzien, maar die werd geschrapt toen EA besloot het spel op de markt te brengen. Kort daarop maakte Gilbert bekend dat hij Hothead Games zou verlaten, zonder daarvoor een reden op te geven. Hij blijft nog wel bijdragen aan de promotie van het spel.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (32)

Van DeathSpank was ooit ook een pc-versie voorzien, maar die werd geschrapt toen EA besloot het spel op de markt te brengen. Kort daarop maakte Gilbert bekend dat hij Hothead Games zou verlaten, zonder daarvoor een reden op te geven.
Als de schrapping voor pc de reden is voor Gilbert's vertrek => Respect!
Inderdaad, zou zonde zijn als de pc games uitsterven. Zou een goede zaak zijn als meerdere mensen dit zouden doen.
Wel zonde, ook begrijpelijk.

Piraterij van PC-games/software leeft nog tierig en is zelfs voor de meest onkundige gebruikers nog te gebruiken. Het ombouwen van de XBOX360 is in Nederland weliswaar gedoogd, maar in veel andere landen is dit echt niet zo makkelijk en met elke nieuwe wave moe(s)t de firmware weer geupdate worden.

Ook de Wii is modbaar, maar met een modchip blijft het altijd spannend wanneer deze gedetecteerd wordt door het systeem. Enige redelijke fool-proof systeem op dit moment is de Wode Jukebox, maar die is ook niet bepaald goedkoop en ook niet zonder bugs.

De PS3 is nog steeds onaantastbaar en je kunt er dan ook vanuit gaan dat alle games die hier op gespeeld worden legaal verkregen zijn.

Ik vrees dat door alle piraterij de PC games gedoemd zijn tot uitsterven, met uitzondering van games die zich echt het best lenen voor een muis.
nieuws: Hoogleraren VS: verliezen door piraterij niet bewezen

Dat is nog altijd niet bewezen... hoe je het ook went of keert, er komen steeds meer onderzoeken van onderzoekers met aanzien welke het hele piraterij gebeuren tegenspreken. Het is wel een feit dat er minder pc-games worden verkocht, maar of dat nou echt direct aan piraterij ligt durf ik nog wel te betwijfelen. Er worden minder pc games verkocht, maar wel meer console games... de totale industrie groeit nog altijd, vorig jaar nog met 4%. Mensen kunnen hun geld maar 1x uitgeven, blijkbaar koopt men nu liever consolegames, al is het allen maar om de reden dat er veel minder gehacked en gecheat wordt op de consoles. Buiten dat wordt er ook steeds minder voor de pc ontwikkeld, het aanbod wordt kleiner en de pc dus ook minder interessant, de consoles dus des te meer... dat is dus een neerwaartse spiraal, de ene beslissing versneld weer de andere op een negatieve manier.

Dat pc gaming steeds minder wordt... eens, Dat dit komt door piraterij... oneens. Ik denk toch dat het aan de verschuiving in de markt ligt, de interesse van de consument ligt steeds minder bij pc-gaming.
Ja, maar de vraag is:

worden er minder PC games gemaakt omdat ze slechter verkopen OF
verkopen ze slechter omdat er minder (goede) PC games worden gemaakt?

Ik zie het 2e namelijk nog wel eens meer waar zijn dan het eerste... dit is in ieders geval ZEKER in mijn geval zo.

Zodra ze begonnen met console-ports uitbrengen op de PC een lange tijd geleden (denk: GTA IV, dat soort onzin) ben ik langzamerhand steeds minder bereid geworden om PC spellen te kopen.

De laatste console port die ik nog gekocht heb is AVP, en dit spel faalde ZO ENORM HARD dat ik nu besloten heb geen enkel PC spel meer te kopen tenzei ik WEET dat het geen console port is OF dat ik het geprobeerd heb en gezien heb dat het ook op de PC gewoon 'zoals het hoort' werkt.
Precies!
Ik ben een echte PC gamer, maar koop tegenwoordig nog maar weinig games (alhoewel ik ze ook niet download, overigens). Dit komt door 2 dingen:

1) door de slechte kwaliteit die je tegenwoordig op de PC mag verwachten. Iedereen die bekend is met GTA IV of Fifa 2008 t/m 2010 op de PC weet wat ik bedoel. Alhoewel Fifa op bijv. de PS3 schittert, is het minder dan een slap aftreksel van de PS2 versie voor de PC. Ja gek he, dat de PC versie dan niet meer verkocht wordt? :+

2) De draconische DRM. Zo lijkt de nieuwste Settlers me heel leuk, maar vergeet het maar met zulke DRM. Hetzelfde geld voor RA3 en anderen.
Daarnaast wil ik een spel fysiek kopen, dus Steam valt af. Gezien er spellen zijn die 'downloadable only' zijn, vallen die sowieso al af. Etc., etc..

De eerste bovengenoemde reden lijkt mij voor een belangrijk deel de terugval van PC verklaren. De tweede is misschien wat persoonlijker. Ook als ik naar mijn omgeving kijk, dan zie ik dat anderen ook vanwege dezelfde redenen steeds minder PC games kopen. Ok, mijn omgeving is niet representatief voor heel Nederland, laat staan de wereld. Maar ik durf te wedden dat veel meer mensen er zo over denken.

P.S.: Wel steun ik nu extra hard makers zoals Konami, die zich nog wel inspannen voor de PC.
Kip en Ei verhaal..wat was er eerst..piraterij of slechte ports? Ik denk nog altijd piraterij. Doordat PC games minder verkopen wordt het budget voor een PC game ook minder. Dus minder optimalisatie. Vroeger kon men nog voor een klein budget een game maken. Dat gaat nu niet meer. vandaar dat games ook veel meer moeten verkopen. Op de consoles is de verkoop vanaf 1985 altijd een stijgende lijn geweest. Op de PC is deze de laatste jaren niet genoeg gestegen om de hoge budgetten terug te verdienen (uitzonderingen voorbehouden)
Wat zou je dus kunnen stellen? De game markt mbt de pc doet dit zichzelf aan, de kwaliteit gaat naar beneden vanwege vele slechte ports e.d., ontwikkelaars maken de pc dus voor een groot deel zelf minder interessant. Het probleem is dat de industrie zich dit probleem zichzelf een beetje heeft aangepraat en heeft aan laten praten door bepaalde stichtingen en organisaties. Ontwikkelaars ontwikkelen liever exclusief voor de console omdat het 1 makkelijker programmeren is, 2 omdat men dus stellig beweerd dat de pc minder winstgevend is vanwege piraterij... eigenlijk bevestig jij nu ook dat het ook grotendeels met de kwaliteit van de games te maken heeft... het echte antwoord daarop zal denk ik altijd een raadsel blijven...
Impact van piraterij op verliezen in de games industrie is zeer beperkt, de cijfers zijn alleen zeer scheef, lees voor de verandering dit artikel eens: http://blog.wolfire.com/2...game-piracy#disqus_thread

Waar het op neer komt is dat de gemiddelde gamer (dus niet tweaker) maar een beperkt aantal games per jaar koopt (3 in het artikel) en de gemiddelde piraat zal wel ergens tussen de 150 en 250 games per jaar downloaden.
Het gaat ook om de interpretie door de ontwikkelaars. Zij gaan er vanuit dat zij dikke verlies maken en kiezen dan ook liever voor een platform waarvan ze verwachten dat dit minder is.
Idd developers gaan er van uit dat elke game die gedownload en illegaal is. Daadwerkelijk zou worden gekocht door de gamer. Wat in het artikel staat is dat de meeste piraten meer downloaden dan dat ze in hun hele leven zouden kunnen kopen (waarde van het illegaal gedownloade is meer dan hun salaris dat ze in hun leven zullen verdienen) wat dus heel ongeloofwaardig is. Als piraten niet illegaal zullen downloaden zullen ze ook die spellen niet kopen. Ik moet zelf toegeven dat ik zelf ook wel eens iets minder legaals heb gedownload (wie niet) maar dat zijn meestal spellen die ik daadwerkelijk niet zou kopen. Spellen als de total war series, the elder scrolls series, de spellen die ik daadwerkelijk platsspeel zal ik ook in alle gevallen gewoon kopen.

Waar ik dus op doel is dat spellen die ik download ik waarschijnlijk toch niet zou kopen. Waardoor 90% verlies door piraterij nergens op slaat.
Een goede game voor een goede prijs zal altijd worden gekocht. Zie Sins of a solar empire van Stardock dat zonder DRM op de markt is gebracht en in no-time 100.000 exemplaren had verkocht. Aan deze beslissingen liggen veel meer redenen ten grondslag dan wij als consument zullen weten. Console vs PC, digitaal vs retailkanaal etc..
Je kan de Wii ook al een tijdje softmodden (ook met de nieuwste firmware) waarna je ISO's van o.a. een externe HD kan spelen via een loader in het homebrew channel. Voor de Wii gaat die vlieger dus niet meer op.
leeft nog tierig? tiert nog welig! :)

OT: Alle PC-Games voor online gebruik zijn prima te beveiligen, maar dit soort RPG's zijn inderdaad erg crack-gevoelig. Logische keuze dus.
Gilbert is vertrokken bij Hothead omdat DeathSpank af was. Hij was daar alleen om DeathSpank te maken.

Verder is het nooit bevestigd dat de PC versie geschrapt is. Het kan best zijn dat Hothead deze versie zelf wat later uitbrengt via Steam/Impulse/...

[Reactie gewijzigd door elmuerte op 23 juni 2010 13:22]

Als je dergelijke informatie post, zorg dan voor een bron.

Hmm, ik weet niet zo goed wat ik hiervan moet vinden, het feit dat ie alleen via points gekocht kan worden vind ik ook erg budget klinken. En ik heb graag een doosje of iets in mijn handen voor de waren waar ik geld aan uit geef.

Tevens staat er eigenlijk helemaal niets in de review wat relevant is aan de game, wat voor speltypes zijn er enz. enz...

Wat me trouwens ook opvalt is dat mensen niet echt lezen tijdens modereren.
+0 = offtopic
+1 = On topic
+2 = informatief

[Reactie gewijzigd door Dakreal op 23 juni 2010 14:09]

Het is geen review. Daar ligt de sleutel tot je probleem.
Lijkt me toch wel dat je aangeeft waar het spel over gaat als je een release aankondigd, ik had er nog nooit van gehoord, en zonder mogelijkheden niet overtuigd met het filmpje :) maar misschien is het inderdaad wachten op een review.
Als hij daar boos om zou zijn, lijkt het me onwaarschijnlijk dat hij het spel nog steeds zou promoten. Bovendien hebben zowel Gilbert als Hothead al gemeld dat er niet te veel gelezen moet worden in het feit dat de PC nog niet aangekondigd is als ondersteund platform, en dat ze het spel aan zoveel mogelijk mensen willen kunnen aanbieden.

Ietwat overhaaste conclusie dus dat dat de reden zou zijn.
Dat denk je toch niet echt hè :+

Alsof het developers zal boeien op welk platform ze een game maken :+
"DeathSpank op 13 juli verschijnt op Xbox Live Arcade en op 14 juli op het PlayStation Network.''

''De game is vanaf 13 juli verkrijgbaar via het PlayStation Network, voor 15 dollar. De versie voor Xbox 360 is vanaf 14 juli te downloaden''

Wat is het nou? wil hem graag voor xbox maar wanneer?
XBLA spellen komen doorgaans op woensdagen uit, dus de 14e.
13e op PSN, 14e op XBLA, en gecorrigeerd in de tekst
14 juli is ie er dus sowieso :P
Jammer dat ie niet op de PC komt, aangezien ik niet meer veel speel op de xbox en deze niet op internet kan :$

Ziet er echt leuk uit voor een paar avondjes op door te raggen :D
Het lijkt erop dat het toch nog op een ander platform uitkomt als ik zijn blog mag geloven :)

"As DeathSpank ends the creative and production phases and start down that long and winding road of certification and testing of the XBox and PS3 and [REDACTED] versions, it's looking quite amazing and is damn funny. "
Ziet er tof uit!
jongens, jongens, of piraterij de pc games industrie de nek heeft omgedraaid is eerlijk gezegd niet meer zo intressant. De geest is uit de fles, games companies keren meer en meer de pc de rug toe. De grote titels komen tegenwoordig alleen nog maar voor de consoles uit en als er een pc release is, is het hoogstens omdat het genre er zich voor leent (morpg, strategy).
Kul. PC is nog steeds het grootste platform voor gaming. Grote titels maken 9 van de 10 keer nog altijd wel de gang naar PC, vaak wel later.
Het wordt eens tijd dat ze de digital download cijfers meenemen in het console vs pc verhaal. (Steam, Impulse, D2Drive, GOG, etc)
Ik had StarCraft illegaal.

Ik heb dat spel stuk gespeeld.

Toen heb ik het Legaal gekocht omdat het heel goed in elkaar zat.

Ik heb DukeNukem3D illegaal gespeeld, en toen Legaal Gekocht..


En meer spellen die ik eerst illegaal speelde, en uiteindelijk in mijn verzameling kwamen als Legaal.

Zoals bijvoorbeeld Diablo en Diablo2 natuurlijk..

En nog meer spellen.

[Reactie gewijzigd door Kixtart op 25 juni 2010 14:59]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True