Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 58 reacties

De offline-modus voor SimCity zal waarschijnlijk op of rond april uitkomen als Maxis update 10 voor het spel zal uitbrengen. Dat is op te maken uit een blogposting van spelontwikkelaar Simon Fox die werkt aan de benodigde code voor de nieuwe modus.

Volgens Simon Fox is het een flinke klus om de huidige code van SimCity, die zuiver op online-multiplay is gericht, zo aan te passen dat deze ook offline werkt. Zo vraagt de huidige versie regelmatig de status op van steden in de omgeving om zo het spel de benodigde dynamiek te geven. Daarnaast is veel code geschreven in Java en moet deze geport worden naar C++, en veel van de benodigde simulatiealgoritmen moeten zo aangepast worden dat deze lokaal ook goed functioneren.

Fox denkt dat het totale werk aan de offline-modus circa 6,5 maand aan ontwikkeluren zal gaan kosten. De ontwikkelaar verwacht dat de offline-modus in de update 10-patchronde kan worden meegenomen. Deze update staat gepland voor een release eind maart of begin april. Verder belooft Fox dat Maxis zal blijven vasthouden aan het principe dat het spel op zoveel mogelijk pc's speelbaar moet zijn, waardoor de offline-modus voldoende optimalisaties moet bevatten om ook op minder krachtige hardware soepel te kunnen draaien.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (58)

Zou de offline modus een exit stratagie zijn voor EA om alvast de stekker uit de game te kunnen trekken?
Nou zit wel iets in ja... Ze hebben ingezien dat deze Simcity geen titel op lange termijn is en zijn achter de schermen bezig aan een nieuwe Simcity? Lijkt me realistisch.
Nu nog grotere maps, maar dat zal wel pas in SimCity 6 komen. Net als het maken van meerdere verbindingswegen tussen de steden, die zijn ook wel nodig. Van het weekend voor het eerst sinds augustus weer SimCity 5 gedaan, maar na een uurtje is het gewoon niet leuk meer.
Oh, dat lukt wel. Maar ik wil ook wel eens uitbreiden en dan moet je nu alweer van voor af aan een nieuwe stad beginnen. Daar heb ik altijd behoefte aan.
Dan verwijder je toch gewoon de residential en commercial (bij non-tourisme en non-casino cities tenminste) en laat je werkers vanuit de Arcology komen? Zat ruimte om uit te breiden dan :)
Kan, echter wil iemand ook wel eens een keer een grote stad bouwen met veel ruimte voor industrie, toerisme en inwoners. Nu is dat niet/nauwelijks in n stad mogelijk.
Dat klopt, maar het spel was ook niet gemaakt met die intentie. Maxis wil dat men gebruik maakt van de regio en zo moet het spel eenmaals gespeeld worden. Daar hoef je niet mee eens te zijn maar dan kun je bijv. CitiesXL voor gebruiken, maar dan heb je graphisch een veel lelijker game.
Dat CitiesXL grafisch onder doet is niet zo'n probleem.

Probleem is dat er al sinds de eerste release een ton aan memory leaks in zitten waar je helemaal gek van word. Het is max 1-1,5 uur speelbaar voor de lag erbij komt.

Kan Simcity gewoon een week aan laten staan en het blijft soepel draaien, terwijl de grafische power 10x meer is en het "alles-is-een-entity" systeem is ook zwaarder.

[Reactie gewijzigd door batjes op 16 januari 2014 10:19]

Die "1 mil" zegt natuurlijk niks. Iemand had kort na release de game gemod om het echte nummer weer te geven, maar slechts maximaal 10.000 mensen in je dorp hebben klonk natuurlijk niet groot genoeg voor EA.
Ik snap persoonlijk niet zo goed waarom er niet offline een server gedraaid wordt? Als je dan in de game naar de 'offline modus' gaat, dan dan gewoon het domein/oid verwijst naar de offline/lokale server. Lijkt mij dat dat geen 6½ maanden hoeft te duren?
Dit kan kennelijk niet:
I wish it were as simple as flipping a switch and telling the game to communicate with a dummy client rather than our server, but it’s more than that. Entire calculations had to be rewritten in order to make the game function correctly.
(Bron: http://www.simcity.com/en...-offline-play-for-simcity)

Ik kan me inderdaad voorstellen dat het zo diep geworteld zit met server-side berekeningen dat je niet even zomaar een kloon daarvan lokaal kan draaien. Niet op een dermate nette manier dat je niet een halve VM bij iedere gamer hebt draaien, in ieder geval.
Ik denk dat dat inderdaad een goede analyse van je is. Zeker ook als je naar de volgende quote kijkt.
Verder belooft Fox dat Maxis zal blijven vasthouden aan het principe dat het spel op zoveel mogelijk pc's speelbaar moet zijn, waardoor de offline-modus voldoende optimalisaties moet bevatten om ook op minder krachtige hardware soepel te kunnen draaien.
Als het letterlijk geport kon worden zou er dus idd een halve VM moeten gaan draaien wat nooit goed zou werken op minder krachtige pc's.
Dat geeft ook nog eens aan hoe kwetsbaar deze hele opzet is/was voor storingen in de communicatie met de servers van EA en de mogelijke problemen als het aantal servers teruggeschroefd zou worden door EA. Dit geeft nogmaals aan waarom je dus een game met dergelijke online functies NIET moet ontwikkelen en als consument NIET moet willen kopen. |:(

[Reactie gewijzigd door William_H op 15 januari 2014 17:50]

Ik begrijp niet dat er mensen zijn die deze onzin geloven. Er waren al mods verkrijgbaar waarmee de connectie met de server tot 1maal per 24 u werd gezet de pc kan dus makkelijk zonder server draaien, het enige waar de server door dient is DRM, savegames, DRM, regiogegevens bundelen, wat net een aantal getalletjes zijn van populatie etc, DRM en als laatst dient het nog voor DRM.
waarom gaan ze nu toch over op Offline? Omdat de game nu zo weinig gespeeld wordt dat de meeste servers voor niets draaien. Als mensen offline kunnen spelen, kan EA dadelijk met 1 servetje uit de voeten.
Op deze manier kunnen ze t verlies van al die negatieve publiciteit een beetje compenseren.
Dat zijn mods, zijn niet officieel ondersteunt en ik denk dat het iets gecompliceerder zit. Die mods zijn een soort van Brute Force connectieterminator. Verder moet je nog steeds 1x per 24 inloggen, niet echt offline. 8)7
Plus, de gemiddelde gebruiker heeft geen zin om mods te installeren en wil gewoon het spel kunnen spelen. Die interesseert zich niet voor een discussie over wel of niet online, weet niet wat DRM is alleen dat het vervelend kan zijn en wil verder....spelen. :O Kijk maar naar het speelgedrag op slimme telefoons en tabletjes.
Zijn punt is dat voor de functionaliteit geen verbinding nodig is, bijvoorbeeld bij settlers was het zo dat bepaalde berekeningen, zoals pathfinding, door de server werd gedaan. De verbinding blocken maakte het spel onspeelbaar.
Ik snap wat hij bedoelt. Maar hij vertelt er niet bij dat delen van het spel daardoor niet meer speelbaar waren en dat is wel het geval bij deze mods.
Het punt wat gemaakt wordt in het artikel is dat het spel speelbaar gemaakt moet worden om het offline te kunnen spelen. Ook zonder 1x in de 24 uur verbinding te moeten maken. Of dat nu voor bepaalde berekeningen is of voor DRM of voor synchronisatie of whatever.
Feit is gewoon dat een normaal spel als deze niet zo afhankelijk hoeft te zijn van 'altijd online' en dat is het wel en dt gaan ze ongedaan maken. Feitelijk dus een excuus van EA aan de consumenten.
Waarschijnlijk willen ze niet dat men zelf servers kan gaan hosten.

Het lijkt er ook op dat de backend in Java is geschreven, gezien er code moet worden herschreven. Ze willen die code dus in de client verwerken.

Een andere reden waarom het 6.5 maand kan duren: ze willen er geen resources aan uit geven. Het kan vast binnen een maand gedaan worden, als je er een team achter zet. Ik vermoed eigenlijk dat er echt minimaal aan mankracht word ingezet, want ze verdienen er niets aan.
6,5 maand aan ontwikkeluren
Dat betekent dat als er 1 persoon aan werkt, het 6,5 maand duurt.
April is niet over 6,5 maand, dus waarschijnlijk werken er dus meer dan 1 mensen aan. Ik gok dat er dan 3 zullen zijn, en waarschijnlijk zo nu en dan een specialist voor porten of algoritmes langs komt.

[Reactie gewijzigd door johnkeates op 15 januari 2014 17:34]

De originele post zei dat ze al sinds augustus ermee bezig zijn. Dus dat is nu al bijna 6 maanden.
Want ze werken natuurlijk 24/7
Aardappel, jij mist het hele punt.
Wat maakt het uit of je er een team van 20 man op zet of 1 persoon? 6.5 maand ontwikkel uren blijft 6.5 maand ontwikkel uren. Ze zeggen niet dat het 6.5 maand gaat duren om het klaar te krijgen :)
Heb dit spel misschien 3 dagen gespeeld en was er toen helemaal klaar mee...
Ik hoop dat dit het toch nog enigsinds leuk maakt, slechtste aankoop OOIT! Zeker als ik nu de prijs bekijk! :'(
Idem voor mij. Gekocht bij release en had het na enkele dagen allemaal wel gezien.

Niet lang geleden bij een update nog eens geprobeerd, omdat onder andere het verkeer congestie probleem opgelost zou zijn. Verkeer leek wel iets vlotter te rijden, maar er waren nog genoeg anderen problemen waar ik constant op botste (kleine maps bvb).

Kan handig zijn die offline-modus, maar ik zelfs de moeite niet nemen om het nog een op te starten. Ik hoop dat ze er 13 maand aan bezig zijn, dan is het misschien eens EA dat verlies maakt in plaats van de consument :+.
Jammer dat je het spel niet goed genoeg doorkreeg want verkeer is voor mij nooit een probleem geweest, zelfs niet bij een 250k populatie vr de CoF uitbreiding. Je moet alleen leren hoe je je wegen het beste kan leggen en hoe je je Sims door de commerciele beurt(en) zsm kan krijgen. En, je productie diensten (oa oil, minerals, coal + nodige trade depots) op aparte wegen legen die niet verhinderd worden door rci verkeer ;)

En ja, dat kan allemaal in 1 map.
Als je de online gameplay niet leuk vond/vindt dan zal offline modus niet veel aan je mening veranderen lijkt me. Het spel blijft hetzelfde.
Daarom toch altijd even reviews afwachten. ;) Bij de release werd het spel al helemaal de grond in geboord.
Daarom toch altijd even reviews afwachten. ;) Bij de release werd het spel al helemaal de grond in geboord.
Hebben ze wat op bedacht. Pre-order bonussen. :(
Ik heb alleen de beta gespeeld en het was een leuk spel, alleen het online ding en de veel te kleine ruimte om te bouwen vielen me tegen.
Volgens mij is de ruimte nog steeds evenveel? In ieder geval 1 van de 2 redenen die mij weerhouden van een koop weg.
Te kleine ruimte om te bouwen? Heb ik geen last van. Zelfs vr CoF uitbreiding was een 250k populatie redelijk haalbaar met geen verkeer problemen. Wilde je teveel verschillende dingen in je stad plaatsen mischien? Het spel was gemaakt om van ieder map 1 specialisatie te maken en je steden met elkaar te laten samenwerken. Doe je dat niet dan snap ik waarom een map te klein lijkt...
Tja, en als je dan niet steeds wil wisselen tussen dergelijke gespecialiseerde maps??? En hoe realistisch zijn deze eigenlijk? Ik ken geen enkele echte stad met een dergelijke specialisatie. Misschien dat over accenten kan worden gesproken, maar alle functies zijn in essentie wel aanwezig.

Ik vermoed dat het uit elkaar vlechten van rollen van maps ook is ingegeven om de klanten tot elkaar te veroordelen. Die specialisatie heeft namelijk wederzijdse afhankelijkheid tot gevolg. Een map kan eenvoudigweg moeilijk zonder andere maps bestaan die haar complementeren.

En dan zijn we weer terug bij de interessante deeldraad die Kazu hierboven begon. Het spel is blijkbaar zo gemodelleerd dat de online afhankelijkheid door deze specialisatie (lees afhankelijkheid van naburige maps) zo groot is dat het spel bijna opnieuw moet worden gemodelleerd om die onbalans te corrigeren mocht het offline gebruikt gaan worden. En dat dit ingrijpend zal zijn kan ik me levendig voorstellen. Hiervoor moet namelijk het mes worden gezet in precies die specialisatie. Want niet alleen online is een aspect waar klanten over blijken te vallen, de reactie van Seraphyn geeft een indicatie dat mensen ook niet enthousiast zijn over die specialisatie. Zou ik ook niet zijn, omdat het simpelweg niet realistisch is.
Dan zou ik zeggen dat je het verkeerde spel aan het spelen ben. Sim spellen waren toch nooit gebasseerd op realisme?
Gaan we allemaal ook massaal klagen bij Sid Meier omdat we liever geen turn-base in Civ5 willen of gaan we ons geld elders besteden aan een spel die wel voldoet aan onze voorkeuren.
Ik ken geen enkele echte stad met een dergelijke specialisatie.
Rotterdam - Havenstad
Amsterdam - Toeristenstad
Nijmegen - Studentenstad
etc.

Tuurlijk, dit is kort door de bocht en het is niet alsof een van die steden iets niet heeft wat de anderen wel hebben. Maar daarom is het een " specialisatie". Dat betekend niet dat andere dingen moeten ontbreken, maar dat een stad gewoon sterk is in bepaalde punten.

Verder met je eens hoor. De server moet gewoon lokaal draaien, probleem opgelost. Ik denk niet dat het een oplossing is om die afhankelijkheden aan te passen. Dat verandert de basis van het gamedesign en levert dus heel erg veel werk op.

Dan kunnen ze deze game beter begraven, vergeten en opnieuw beginnen. Misschien een beetje spieken bij CitiesXL - waar je ook steden kunt "specialiseren" en laten samenwerken(als je wilt), maar ze wel gigantisch zijn. En het draait helemaal offline natuurlijk.
Wat een bullshit. Dit hadden ze dus tijdens de ontwikkelingsfase moeten doen, en ik ben ervan overtuigd dat ze dat ook gedaan hebben.

Wat had ik een zin dit spel, met al die mooie engine vids.
Ik ben echt blij dat ik 'em nooit gekocht heb.
Zelf nog regelmatig aan de SC4+Simtropolis, maar zelfs SC3k op mijn vriendins laptop is zo mooi.
Grappig hoe ze het zelfs 'offline modus' noemen, wij noemden vroegah een spel wat je dus _niet_ online speelde, gewoon 'spelen', zoals de oude SC, SC2k etc.

Het blijft soms jammer om te zien wat er met sommige oude klassiekers wordt gedaan, zelfs als ze in dezelfde 'style' blijven.
Interessant maar waarom nu pas? Ik heb het spel aardig gespeeld toen hij uit kwam en ben er al klaar mee. Het offline modus had er veel eerder moeten zijn. Ik denk bij mezelf; Heeft het nog wel nut? Of spelen er nog steeds talloze mensen dit spel?
Na het vorige bericht over Simcity heb ik hem weer twee uurtjes gespeeld en terug aan de kant gelegd. Vroeger was ik zo verslaafd aan Simcity 4... Maar deze Simcity leg ik steeds weer weg. Vooral de kleine steden zitten me echt dwars, en ook het gebrek aan vrijheid om je eigen snelwegen te bouwen en zelf te beslissen hoe je je steden verbindt.
Wat ik niet begrijp van EA dat ze niet naar hun eigen fanbase hebben geluisterd.
De meerderheid speelt liever offline dan online en snap niet dat je zoveel geld betaald voor een game die verre van af is. En EA komt steeds met dit soort grappen...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True