Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 111 reacties

Electronic Arts heeft besloten om de studio van Maxis in Emeryville, het hoofdkantoor van de ontwikkelaar, te sluiten. Andere studio's waar Maxis aan games werkt blijven bestaan, maar het Sims-team zou wel met ontslagen te kampen krijgen.

Electronic Arts (EA) logoEA heeft dat bevestigd tegenover gamessite Polygon, nadat medewerkers van de studio tweetten over de sluiting. "Het waren twaalf leuke jaren, maar het is tijd om het licht uit te doen en de sleutel onder de deur door te schuiven", tweet bijvoorbeeld het hoofd van het ontwikkelteam, Guillaume Pierre.

Alle medewerkers van de belangrijkste vestiging van Maxis, waar de ontwikkeling van de nieuwe SimCity plaatsvond, zijn hun baan kwijt. Wel wil EA ze 'de mogelijkheid geven' om een andere baan binnen EA of Maxis te vinden. Hoeveel medewerkers precies hun baan kwijt zijn, is onbekend. De teams van Maxis in andere steden blijven ongemoeid, stelt Electronic Arts, hoewel Polygon heeft vernomen dat het team dat aan The Sims werkt ook 'een handvol mensen' kwijtraakt.

Het is onduidelijk wat de beslissing zegt over de plannen voor een eventuele nieuwe SimCity. EA benadrukt dat er niets is veranderd aan zijn plannen voor The Sims; zo zal er nieuwe dlc blijven uitkomen voor The Sims 4. Het bedrijf zegt dat niet over SimCity, hoewel het wel aangeeft dat Maxis 'nieuwe ervaringen zal ontwikkelen voor huidige Sims- en SimCity-spelers'.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (111)

Ik vind het echt verschrikkelijk wat EA met goede studio's doet. Ze verpesten letterlijk titels om maximale winst te realiseren. The Sims is er flink op achteruit gegaan laat staan wat Sim City nu nog voor gevoel oproept na die dramatische release en beperkingen..
koop geen games meer van EA; zij hebben lak aan de betalende consument;
- gameserver offline gooien van bestaande games (worden nog gewoon verkocht)
- uitmelken van DLC/premium; content die al in game behoord te zitten (oplopen tot >100euro voor 1 kut spelletje)
- herhaaldelijk falen met brakke en buggy games
- slecht online platform (origin)
- stelselmatig falen met ondersteuning en klantenservice; al 2x origin account geblokkeerd gehad; rede ... onbekend, wel iedere keer week geen gebruik kunnen maken van de gekochte game

neee.. een gamer met beetje gezond verstand neemt afstand van EA en koopt geen games meer van ze.

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 5 maart 2015 08:37]

Met de eerste 3 punten ben ik het meer dan eens maar Origin is niet zo slecht meer als dat het was, de Reddit zoekpagina die je laat zien zijn ook allemaal resultaten van 2-3 jaar geleden toen het inderdaad nog een grote puinhoop was. Tegenwoordig nergens last van met Origin. Klantenservice idem dito, 2-3 jaar geleden zwaar brak, tegenwoordig binnen 10 minuten het probleem al verholpen. Ik had een probleem met BF4, ik had al een paar maanden niet meer gespeeld en de Battlelog gaf aan dat ik de game niet had gekocht. Even contact gehad met de klantenservice en kon na 10 minuten weer verder spelen, kreeg er nog een kortingscode bij ook voor de problemen die het veroorzaakt voor mij. Meer dan prima dus.
Mijn probleem met Origin is dat het een dichtgetimmerd ecosysteem is zoals op de consoles. Er is bijvoorbeeld geen enkele vorm van ondersteuning voor mods of community content. In plaats daarvan bestaat 75% van de inhoud van de store uit betalende DLC, microtransacties en premium abonnementen. Ook worden de prijzen vaak lange tijd kunstmatig hoog gehouden zoals op de consoles. Ik koop er dan ook nauwelijks iets...
Ik vind het aanbod van games op Origin echt minimaal! :O
En idd weinig vrijheid en veel dlc's.
Is het echt zo dat je geen mods kunt installeren als je een spel via Origin installeert?
Je kunt verdorie vanuit Origin niet eens een vriend joinen in BF4....
Dat moet ook via Battlelog...
Nee dat was een strak plan, laten we gebruik van een of andere website verplichten, daar zitten gamers op te wachten! :+
Ik vind battlelog anders een prima idee en de uitwerking vind ik ook goed werken. Omdat er inviduele voortgang is moet er toch ingelogd worden, of dit nu via een browser gebeurt (server browser wat logisch! :+ ) of in game wordt gedaan. Daar vind ik persoonlijk niet veel verschil in zitten.

Dat ze met Origin een gesloten eco systeem willen opzetten neem ik ze dan wel weer kwalijk. Heb zelf dan ook geen steam op mijn computer staan, beide programma's mag ik niet. Ook steam was een gedrocht toen het gelanceerd werd.

Maar als je nagaat dat steam wel eventjes 30% van de omzet van een spel eist in de store van hun, kan ik begrijpen dat EA dan toch maar liever een eigen DRM opzet. Dat niemand van de uitwerking beter wordt tja, dat is gewoon slecht management.
Dat het niet werkt zoals Steam betekent niet meteen dat het slecht is... |:(
Op PS4 kan je een vriend in elke game joinen vanuit psn friendslist, of via de navigatie binnen het spel zelf. En PSN is echt niet zo geweldig hoor :p ik vind dit een vrij basic feature en erg lomp dat origin het niet heeft, geen consistente game ervaring, niet elke game heeft een fijne interface voor dit soort zaken. Zou fijn zijn als het online platform erachter in ieder geval altijd dit soort opties zou bieden (zoals ieder ander platform dat wel doet zo'n beetje).
Nee, laten we Origin Friends en BF Friends hebben: dat is natuurlijk lekker handig.
Er staat volgens mij zelfs een greyed-out join knop ...
I probeerde 2-3 maanden geleden BF3 nog even te spelen. Allerlei problemen met Battlelog. In zowel Firefox als Chrome als IE(Ja wilde toch even kijken wat het probleem was.) Antwoord van support: probeer een andere browser. Heel veel over en weer gemaild, meldden ze dat het probleem was opgelost. Bleek ook ik het spel ineens niet gekocht te hebben. Ja dan is het probleem wel weg maar blij met die oplossing ben ik niet. Nog steeds geen oplossing maar ik ben er wel klaar mee.
Je kan zeggen wat je wilt over Origin, maar één ding doen ze zeker goed: een zeer goede return policy.

Ik had er The Sims 4 gekocht, maar die beviel mij totaal niet. Online een refund aangevraagd, en 2 dagen later stond mijn geld terug op mijn rekening en klaar. Geen gezeur, gewoon snel en makkelijk.

Ik vind EA ook kut, en koop ook geen EA spellen meer, maar dit is iets wat ze wel gewoon echt goed hebben geregeld. Kan Valve nog wat van leren met Steam (totaal geen return policy).
dat is onjuist; bij steam/valve kun je gewoon je geld terug krijgen bij aanschaf waarvan je achteraf ontevrede bent; origin doet dat niet anders/beter dan bijv. valve

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 5 maart 2015 12:30]

Dan mag je me toch eens zeggen waar je dat gevonden hebt. Heb er lang achter gezocht maar niet gevonden. Bij Origin zie je onmiddellijk of een game in aanmerking komt voor de "niet tevreden geld terug policy" en hoe je dat moet aanvragen. Je kan veel zeggen van EA, maar de Origin klantenservice is top. Een voorbeeld voor Steam.
Niet dus... Jouw link gaat over de Valve store waar je fysieke items aanschaft. De Steam policy is als volgt:
Steam Refund Policy
As with most software products, unless required by local law, we do not offer refunds or exchanges on games, DLC or in-game items purchased on our website or through the Steam Client. Please review Section 3 of the Steam Subscriber Agreement for more information.
Steam Subscriber Agreement
Steam Subscriber Agreement
An exception is made for games purchased during a pre-order period if the request is received prior to the games' release date.
Bron
Inderdaad. Dat leverde 3 seconden googelen me ook op... Niks service bij steam. Ze verwijzen je altijd door naar fora of de site van de gameproducent met de melding "vraag daar maar eens"
As with most software products, unless required by local law, we do not offer refunds or exchanges on games, DLC or in-game items purchased on our website or through the Steam Client.
Wet Koop op Afstand geeft ons daar tot 14 dagen na aanschaf recht toe (Steam doet niet anders dan online aankopen), zonder opgaaf van reden. Steam dient het dus wel te leveren naar Nederlanders toe.

[Reactie gewijzigd door CH40S op 6 maart 2015 00:38]

Je kan op Steam alleen Pre-Orders terug krijgen.

Ik had Homeworld Remastered gepre-ordered, maar vlak voor de release bedacht ik me eigen om toch maar te wachten op een Sale. Heb me geld terug, alleen staat het op me Steam Wallet.
http://steamcommunity.com...ons/0/846960628556272270/
TL;DR - Steam will give you one refund in your account lifetime if you bug them enough.
dat is onjuist; bij steam/valve kun je gewoon je geld terug krijgen bij aanschaf waarvan je achteraf ontevrede bent; origin doet dat niet anders/beter dan bijv. valve
bij valve/steam mag je in je handjes klappen als je een (niet gespeeld) spel mag retouneren..

bij origin kan je zelfs even spelen en daarna alsnog retouneren..
wereld van verschil tussen die 2
Ik ben gestopt met het kopen van EA games. Hetzelfde geldt voor Ubisoft. Ik heb ook zowel Origin en Uplay verwijderd van mijn systeem. De games die ik al had gekocht hoef ik ook niet meer te spelen.

ACIII kon ik niet eens goed spelen omdat de optimalisatie voor de pc versie erg slecht was. Ik heb misschien de eerste 20 minuten gespeeld en daarna was het over met de pret.
In 2011 gameservers offline gooien van oude spellen, zoals Fifa 07... Een game die toen al vier jaar oud was en toch al niet meer gespeeld werd. Sorry, maar wat is daar evil aan? :?
Dat is een keuze die ik zelf ook zou hebben gemaakt.

En dan Origin... Heb je Steam wel eens meegemaakt toen het net gelanceerd was? Toen wenste iedereen ook dat Steam niet bestond, kijk het een paar jaar aan, dan is het zeker totaal anders dan nu en is Origin dus ook een stuk beter.
de klantenservice is wel beter bij origin. Daar heb je een live chat en niet zo'n vervelende "steam support" waar je zo 5 dagen moet wachten op een antwoord, dan moet je bijv. informatie sturen waardoor het weer 5 dagen wachten word. Toen mijn steam account gehackt was (ja ik had op een link geklikt wat ik beter niet had kunnen doen) moest ik 11 dagen wachten voordat ik weer iets kon doen en mijn account terug was.
Ik gebruik orgion wel(verplicht) om c&c ultimate te kunnen spelen. Behalve dat alle bugs van tijdens de westwood periode (jaren 90) c&c Decade pack er nog allemaal inzitten, toch beetje tevreden over origin en ea. Heb gratis Theme hospitel en plants vs zombies gehad. Verder geen inlog problemen of origin bugs ondervonden. Format me pc ook bijna wekelijks, en scheelt veel tijd dat ik al die spellen kan aantikken en niet 1 voor 1 hoef te installeren. Als ze de bugs hadden geplet voor ze alles tig keer weer gingen verkopen, was ik helemaal tevreden.
Het is zelf cynisch als je een beetje het ontstaan van EA in het achterhoofd houd. Het idee van de Arts in de naam was dat developer artiesten waren die je goed moest behandelen en ook dat ze spellen zagen als kunst. Een beetje kwaliteit t.o.v. kwantiteit wat in dat tijdperk een probleem was. Het hele verhaal staat in een UX boek waar de naam mij even ontglipt.

In het begin was dat ook zo met EA maar de laatste 15 jaar heb ik geen ander bedrijf gekent die zo haar kernwaarden heeft verkracht zoals zij imho.
Google?
Lees dit artikel maar: https://decorrespondent.n...ultaten/55207020-9770a42e

[Reactie gewijzigd door houtig op 5 maart 2015 10:37]

Dat is toch iets dat je in de hele markt ziet. Wat dacht je bijvoorbeeld van de cash-shop invloed bij veel MMO games. Of DLC (van het soort dat je eerst als gratis kreeg) in plaats van fatsoenlijke expansies.
Zie ook hoe Crytek enorm veel concessies heeft gedaan in een poging Crysis 2 voor een groter publiek verkocht te krijgen. Met succes, de verkoopcijfers waren mede dankzei een goed aangeprezen Crysis 1 goed. Maar zoals je toen al kon voorspellen zorgde de nieuwe aanpak er wel voor dat naar Crysis 2 er minder interesse was voor Crysis 3 en het gevolg daarvan is dan weer dat we voorlopig iig geen Crysis 4 zullen zien. Had het anders aangepakt en je had een nieuwe franchise erbij gehad.
Het rare is alleen dat het vrijwel nooit positief uit pakt op de langere termijn. Misschien dat bepaalde bedrijven dat ook minder interesseert omdat ze gewoon weer een totale nieuwe titel uitbrengen waarbij ze het zelfde doen. De hype en marketing zorgt dan voor de verkoopcijfers, niet de kwaliteit van het spel zelf. Een vervolg verkoopt dan vaak veel slechter maar dan komen ze gewoon weer met een nieuwe titel.

Meer investeren in de game en minder in de marketing kan helpen voor meer inkomsten op de langere termijn doordat je een hele nieuwe franchise creëert maar heeft wel ook weer meer risico’s dan juist focussen op het uitpersen van geld in plaats van het maken van een goed spel en daarmee hopen je geld te verdienen. (een goed spel is minder garantie op inkomsten dan een goede hype)

Al zou je toch verwachten dat er ook bedrijven zijn die juist wel een succesvolle franchise willen hebben wat een bedrijf jaren van inkomsten kan blijven voorzien. Maar misschien moet je dan wel juist zoeken naar games waarbij er niet een grote investeringsmaatschappij achter zit maar waarbij de game eigenlijk ok het bedrijf is. Dan heeft zo’n bedrijf namelijk ook meer baad bij een kwalitatief goede game die naar meer smaakt.
Onvoorstelbaar, dat EA de studio achter een van de grootste pc games ooit sluit terwijl ze er nog steeds winst mee maken.
Jammer, heb altijd van Maxis hun games kunnen genieten, maar had natuurlijk ook niets anders verwacht van EA.

Koop al 4 jaar geen enkele game meer van ze, eventueel nog lenen van een vriend maar dat is dan ook alles. Hoe kun je een bedrijf dat werd geprezen door gamers zo hard verneuken?!
Het is niet de eerste keer dat EA hierin slaagt......
Dice staat toch bekend als 1 van de best first person shooter makers.
Totdat Battlefield 4 in een alpha staat op de markt werd gedonderd.

Danger close begonnen als dreamworks.
http://en.wikipedia.org/wiki/Danger_Close_Games

Deze studio is verantwoordelijk voor verschillende klassiekers onder gamers.
Red alert 3, LOTR Batlle for middle earth serie.
maar ook de uistekende 2de wereld oorlog shooter medal of honor airborn.

Toch was deze studio verantwoordelijk for medal on honor warfighter. Wat z'n een dramatische verschrikking was dat EA de stekker uit heel de serie trok. En daarmee Danger Close voorgoed opdoek.

Verder zijn er nog een tal van voorbeelden. Kijk maar eens naar de Need for Speed serie. Ook daar is er al jaren geen fatsoenlijk deel uitgekomen. Terwijl dit toch de toon aangeven arcade race serie was.
Bullfrog, maxis, en waarschijnlijk nog wel meer. Gewoon overgekocht om concurrentie weg te kopen.
En Westwood :'( En nu dus Maxis. Warme herinneringen aan oude Sim City games, maar het meest recente gedrocht maakte de laatste leuke Maxis ervaring toch bijna 10 jaar oud. Wie weet komt er nog wat moois uit die ontwikkelaars? :D
Westwood, Bioware, Pandemic, Mythic, Origin...
Pandemic, man Mercenaries was top! :(
Jane's Combat Simulations was ook zo'n tak die hele vette flight sims maakte.
Als de ex-werknemers zich nu 'ns verenigden en een waardige Simcity 5 maakten op leest van versie 4, en uitgaven op Steam... zouden dan niet plots een hele hoop mensen blij worden, inclusief zijzelf? :)
Ja, zo bestaat het Westwood team ook nog steeds en werken aan een nieuwe RTS. Ook Frank Klepaki zit bij dit team voor het Muziek geweld =]

Weet alleen even de naam niet meer, ze waren niet al te lang geleden in het nieuws met een Sci-fi RST.
De laatste Westwood medewerker is weg bij EA/EA Pacific sinds Generals Zero Hour. Er werkt al jaren geen enkele medeweker meer die iets te maken heeft gehad met RA, Dune of TS.
Ik bedoelde ook dat het Westwood team bestaat buiten EA.
Dat zal Grey Goo geweest zijn. Zeer goede RTS imo!
Ik wil gewoon weer een goeie ouderweste command & conquer, red alert 3 was aardig ... enig idee wat er met dat vage online spel dat ze wilde maken is gebeurd? Is die nou helemaal gecancelled? (en de hoeveelste gecancellde c&c is dat inmiddels?)
Die laatste C&C (free to play) is gecancelled.
De nieuwe Cities Skyline is wellicht een mooie voortzetting van de simcity franchise.
https://www.paradoxplaza.com/cities-skylines?___store=eu

Mbt maxis, heel erg jammer dat EA deze afdeling nu moet sluiten door iets wat ze zelf hebben veroorzaakt en dat is Maxis niet genoeg tijd geven om de game te perfectioneren. Het Maxis team wist wat ze wilden en hoeveel tijd ze er voor nodig hadden. Voor zover ik heb begrepen uit alle problemen waren de EA plannen om maar zo snel mogelijk de game uit te brengen er aan te verdienen en weer door naar het volgende project. Zeer zeer jammer dit.
De studio van Europa Universalis, nice. Veel kans dat dit idd een goede game wordt. Bedankt voor de tip.
Niet de studio van EU, die geeft enkel het spel uit. Colossal Order is de ontwikkelaar. Die hebben eerder Cities in Motion gemaakt.
Kickstarten en gaan met die banaan! En dan gewoon Slim City noemen :+
Zonde, bij het woord Maxis moet ik altijd denken aan de good old SimCity game en de vele Sim games die Maxis heeft gemaakt.
Ik wil juist geen nieuwe ervaring maar een modern simcity 4.. Hadden ze dat gemaakt Was dit misschien niet nodig geweest. Jammer dat ze dicht moeten

[Reactie gewijzigd door DummyXL op 5 maart 2015 07:51]

Er is nog altijd SimCity (2013) :X
* GewoonWatSpulle heeft die alleen in zijn rijtje mislukkingen staan naast Guild Wars 2 en Diablo 3

[Reactie gewijzigd door GewoonWatSpulle op 5 maart 2015 09:13]

Guild Wars 2 is mijns inziens zeker geen mislukking. Het is een erg leuk spel en heb er al meer dan 800 uur in zitten. Er zitten wat jammerlijkheden in, maar het in hetzelfde rijtje zetten als SimCity 2013, kan gewoon niet ;)

Diablo 3 heeft zich ook herpakt met de expansion pack, dat is nu ook een erg leuk spel :)

Als SimCity 2013 nou gewoon alsnog grote steden had kunnen krijgen nadat het op de markt kwam, en de meeste bugs eruit waren gehaald, dan kon het alsnog een groot succes worden denk ik...
Ik heb zowel GW2 als SC, ~20 uur in GW2, 120uur in SC 2013. Maps zijn beetje klein maar dat drukt de pret niet.
Helaas ben ik het volledig eens met Gewoon Wat spullen. Die spellen hebben mij niet kunnen bekoren, wel aangeschaft maar niet lang gespeeld.

Maxis stond bekend om spellen met uren lange gameplay en een goed doordachte structuur.
Inderdaad het:

Hard to learn, even harder to master concept.

Je stad rap laten groeien in SimCity 3000 was echt niet makkelijk, in de laatste SimCity "Ach wat gooi heel de stad alvast vol met zooi." hersenloze tactiek.
Er is nog altijd SimCity (2013) :X
* GewoonWatSpulle heeft die alleen in zijn rijtje mislukkingen staan naast Guild Wars 2 en Diablo 3
SC5 / SC2013 is niet te vergelijken met SC4. Alleen de map al is ik weet niet hoeveel kleiner, en zo heeft "die nieuwe" SC wel meer beperkingen imo dat het zeker geen goede opvolger is van SC4!
Gelukkig (of niet) wordt dat stokje tegenwoordig overgenomen door andere developers:

https://www.paradoxplaza.com/cities-skylines?___store=eu
Wellicht is Cities: Skylines een alternatief voor je? :)
Maxis is ooit begonnen met SimCity op de Commodore 64; zo lang bestaat de studio al. Maar wees niet ongerust; het gaat hier alleen om het hoofdkantoor van Maxis; 10 jaar geleden heeft EA al 300 man overgeplaatst naar Redwood. Dat lijkt me een significant deel van het personeel wat, volgens het artikel, niet getroffen gaat worden door het sluiten van het kantoor in Emeryville.

/edit: Emeryville beslaat "maar" 4000 vierkante meter kantoor; tenzij je allemaal bovenop elkaar zit, kan er niet meer dan 150 man personeel uberhaupt gezeten hebben.

[Reactie gewijzigd door MAX3400 op 5 maart 2015 07:55]

10 m^2 per persoon is meer dan genoeg hoor, dan zit je echt niet bovenop elkaar. Het kan dus makkelijk om 400 man gaan.
Als je er vanuit gaat dat ze geen ruimte hebben om gezamenlijk te eten, toiletten, etc
En ze ook in de gang werken, bij de koffieautomaat en in het trappenhuis. Fijne werkplekken inderdaad. :D
Als het echt amerikaanse cubicles zijn, kan je soms nog beter op de gang werken :D dan heb je meer ruimte
Haha wie weet heeft pirke dan toch gelijk... :P
Dit: "Het waren twaalf leuke jaren, maar het is tijd om het licht uit te doen en de sleutel onder de deur door te schuiven" en dan dit 'Alle medewerkers van de belangrijkste vestiging van Maxis, waar de ontwikkeling van de nieuwe SimCity plaatsvond, zijn hun baan kwijt'.

Sow, dat je er zo een reactie over kan geven wanneer je mensen in de onzekerheid gooit...
Dit is een quote van het hoofd van het ontwikkelteam. Ik neem aan dat hij zelf ook zijn baan verliest en elders aan de slag moet. De beslissing om een vestiging te sluiten wordt doorgaans door de financiële afdeling of indirect door de aandeelhouders van EA genomen.
Zijn baan is al veilig gesteld waarschijnlijk.
wanneer je het hoofd van het ontwikkelteam bent dan heb je redelijke baanzekerheid in de game industrie hoor...
Ik wil niet te grof klinken, maar ik zou daar maar niet al te veel van verwachten. Misschien dat je ietsje meer kans hebt dan andere wanneer een studio opgedoekt wordt, maar echte baanzekerheid bij (datzelfde of moeder) bedrijf verre van altijd zo uitpakken
Goede mensen zijn gewild in de game industrie, als jij aan het hoofd staat van een afdeling is dat niet omdat je zo goed koffie kunt halen voor je baas.
Welkom in de amerikaanse zakenwereld.
Wederom een voorheen goede studio compleet uitgewoond en kapot gemaakt door EA. Wanneer gaan de gamers eens massaal spreken met hun portemonnee om deze chronische ziekte genaamd EA uit de wereld te helpen?
Wat een onzin, zonder EA zouden er in het verleden ook helemaal niet zoveel grote producties zijn geweest.. AAA games maken kost tegenwoordig gewoon een hoop geld, en dat kan een 'indie' developer gewoon niet opbrengen.
En je moet niet vergeten, de game-industrie is niets meer dan een zakelijke industrie, die toevallig als product games heeft.. En daarbij komt dan ook nog, dat er blijkbaar toch een hoop gamers WEL die EA games leuk vinden, immers verkopen ze elke keer weer behoorlijk..
Wat een onzin, zonder EA zouden er in het verleden ook helemaal niet zoveel grote producties zijn geweest..
Valt best wel tegen. EA koopt de bedrijven op na dat ze succesvol zijn geworden en buit het concept uit met sequels. Niks vernieuwends aan, en in de meeste gevallen had deel tig niet meer gehoeven.
Dat ze soms goed verkopen heeft meer met marketing te maken dan met de kwalieit van hun games.
Ik zou er in ieder geval niet om rouwen als EA weggaat en de developersw die ze opgeslokt hadden weer vrijkomen op de markt.
Tja, zolang dat deeltje tich toch miljoenen exemplaren verkoopt zijn er blijkbaar toch wel weer een hoop mensen die het wel nodig vinden..
Tja, als de kwaliteit van de games echt zo ruk zou zijn, dan zouden die miljoenen mensen het ook echt niet zomaar meer het opvolgende deeltje kopen... Marketing heeft niet zo'n goede invloed hoor..
Het zijn blijkbaar gewoon niet de games die JIJ (meer) leuk vindt....
En bedenk je wel, die developers die 'vrijkomen' zijn wel degene die de, volgens jou' bagger games gemaakt hebben..
Enuh, elke developer staat vrij om weg te gaan bij EA, om weer voor zichzelf te beginnen, zeker in deze tijd...
Tja, zolang dat deeltje tich toch miljoenen exemplaren verkoopt zijn er blijkbaar toch wel weer een hoop mensen die het wel nodig vinden..
Dat geldt vooral voor sportgames waarbij mensen 'hun' team/sporter willen zien.
Tja, als de kwaliteit van de games echt zo ruk zou zijn, dan zouden die miljoenen mensen het ook echt niet zomaar meer het opvolgende deeltje kopen...
Niet mee eens, ook vanwege hetzelfde argument als ik hierboven schrijf.
Daarnaast investert EA ongelovelijk veel in marketing. Daarmee weten ze hun (in de regel) middelmatige zooi alsnog te verkopen.
En bedenk je wel, die developers die 'vrijkomen' zijn wel degene die de, volgens jou' bagger games gemaakt hebben..
De middelmatigheid is niet aan de software developers te danken maar aan een kleine groep product developers. Die beslissen bij EA waar de komende jaren honderden mensen aan moeten werken.
Het zijn dus niet de softwaredevelopers of artists die dat soort beslissingen maken. Ik kan mij goed voorstellen dat als je van je conrtract het zoveelste deel uit een serie moet helpen ontwikkelen dat je niet zo gemotiveerd bent en niet het beste van je laat zien.
Het zijn blijkbaar gewoon niet de games die JIJ (meer) leuk vindt....
Dat is het niet helemaal. Vaak zijn het games die ik wel leuk vond waarvan er nadat de toko aan EA verkocht was bleven opdoemen in een lange brei van middelmatigheid. Uitzonderingen daargelaten, maar over de hele linie genomen staat EA voor eenheidsworst.
Meestal laat EA zo'n clubje met rust totdat ze met een potentiele franchise komen. Dan neemt corporate EA de handel over en machinaliseren ze het productieproces. Gevolg: Theezakgames. Dat zijn games die bij elk nieuw deel slapper worden. En laat het nou zo zijn dat minstens 80% van alle EA titels een sequel zijn in een franchise.
Enuh, elke developer staat vrij om weg te gaan bij EA, om weer voor zichzelf te beginnen, zeker in deze tijd...
Ja, das waar en dat gebeurt dus ook. Maar waar ik op doelde is dat EA een groot deel van alle game devs en artiesten op zn loonlijst heeft staan. Daarmee zijn die mensen niet beschikbaar op de markt om mooiere dingen te maken.
Het zijn verre van alleen de sportgames die zo goed verkopen....
Opgekocht, leeggerooft en -gevreten en gedumpt langs de kant van de weg. Alleen games met een miljoen DLC's zijn commercieel kennelijk nog interessant voor de grote jongens.
Ach ik ben er al wel overheen - laat die 'grote jongens' maar lekker hun segment van de game industrie verzieken. Zij bieden daarmee elke dag opnieuw méér ruimte aan nieuw talent, en dat talent is er gewoon en komt met veelbelovende games met inhoud en zonder bizarre verdienmodellen.

Ik denk aan Path of Exile, Star Citizen, Elite:Dangerous, Banished, Divinity OS, etc. etc. etc.

Niets om ons zorgen over te maken. Dat EA en Ubisoft jaarlijkse console krakers willen maken is eigenlijk een enorm voordeel voor PC gaming, die zich nu kan onderscheiden. Er zijn ook allerlei belangengroepen die helemaal niet willen dat er nog een periode van bijna-stilstand ontstaat met deze nieuwe console gen, denk bijvoorbeeld aan GPU fabrikanten. Er zit marge op gaming, veel meer dan op een basis systeempje met de huis-tuin en keuken applicaties.

Tegelijkertijd zijn ze met elke grote (en falende) release hun eigen graf aan het graven voor de PC. Ze zijn namelijk al ingehaald door concurrentie, en dat gaat alleen maar erger worden:

Voor competitive shooters kijken we al niet meer naar deze twee, Evolve is hetzelfde lot beschoren, Titanfall is/was eigenlijk ook een beetje een aanfluiting, alleen CS:GO blijft goed lopen, en er komt een nieuwe UT aan; beide PC-based titels en beide niet van de grote publishers. Destiny, als die ooit nog op PC komt, gaat geen enkele PC gamer met gezond verstand nog aanraken.

Rockstar komt met een stevige GTA release met meer content voor de PC als voor de consoles. De RTS is weer aan het terugkomen op PC. De space sim is er al en loopt als een tiet. Er is een wildgroei aan sterke action adventures, puzzelgames, zelfs de adventure is weer terug. Zelfs VR krijgt nu een poot aan de grond en maakt voorlopig geen enkele kans op een console - daar is een PC voor nodig. En dit is allemaal te danken aan de wensen van de consument en nieuwe developers die daarop inspringen. We hebben EA/Ubisoft ALLANG niet meer nodig. Ze hebben het alleen zelf nog niet door. Ze prijzen zichzelf uit de markt.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 5 maart 2015 10:53]

Dat ben ik wel met je eens. Zelf vind ik Paradox Games aardig aan de weg timmeren. Nog een beetje veel DLC maar het zijn goede games. Meestal wacht ik wel tot de laatste versie met alle DLC compleet (zoveel kan mijn PC toch niet aan :P ) .
Met de komst van Cities: Skylines zal er wel wat druk komen te staan op eventuele ontwikkeling van SIm City. EA had aangegeven dat als Sim City niet meer doorontwikkeld zal worden als het onsuccesvol blijkt te zijn.

Cities: Skylines komt de 10e deze maand uit (door Paradox Interactive) en begint een aardige followersbasis te krijgen op Twitch.
Heb inderdaad al diverse gameplay beelden bekeken. En man wat word ik enthousiast hier van. Ik kan niet wachten tot dit spel uitkomt.
Ik zou bijna zeggen: terecht! (maar ik heb niet alle informatie)

Als mensen 10 jaar op zo een grote en unieke game als simcity wachten en je weet het zodanig te verneuken dan mag je wat mij betreft de laan uit. Zelfs cities XL was bij de uitgave van simcity 5 al groter qua game en die heeft nu een update gehad in de vorm van xxl waardoor de achterstand van simcity nog meer is opgelopen.

Nee zo gaat dat gewoon, realiteit!
Alleen heeft Maxis dit dus te danken aan het pushen door EA voor het uitbrengen van de game. Het zou me niet verbazen als Maxis zelf nog helemaal geen trek had om SimCity 5 uit te brengen... EA begint me wel steeds meer de keel uit te hangen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True