Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 120 reacties
Submitter: Soepstengel

Maxis heeft in antwoord op vragen van Simcity-spelers laten weten dat de simulatiegame mogelijk een offline-modus zal krijgen. Een andere veelgehoorde wens, het bouwen van grotere steden, wordt niet mogelijk doordat dit teveel rekenkracht zou vergen.

Patrick Buechner van Maxis geeft op de Simcity-blog een inkijkje in de toekomstplannen van de simulatiegame. Inmiddels zijn er zeven updates uitgebracht voor Simcity maar het bedrijf heeft nog geen mogelijkheid aan de game toegevoegd om offline te kunnen spelen. Buechner geeft echter aan dat Maxis wel degelijk bekijkt of het deze 'feature' aan Simcity zal toevoegen, maar een belofte wil hij niet maken.

Maxis gaat ook in op een andere wens van veel Simcity-spelers: de mogelijkheid om grotere steden te kunnen bouwen. Volgens Buechner blijkt uit maandenlange tests door het ontwikkelteam dat dit niet haalbaar is. De computers van de meeste gamers zouden te traag zijn door de fors toegenomen rekenkracht die vereist is bij grotere maps. Ook de laadtijden zouden onacceptabel hoog zijn, zo meent Maxis.

Buechner sluit af door te zeggen dat Maxis een apart team heeft vrijgemaakt om aan de uitbreiding Simcity Cities of Tomorrow te werken. Hierdoor zou de ontwikkeling van de 'core' game ongestoord hebben door kunnen gaan.

SimCity

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (120)

Ik heb zo'n vermoeden dat de servers niet lang online zullen blijven...
Als ik zie hoeveel mensen het spel maar enkele weken hebben gespeeld en dan gewoon terug in de schuif hebben gelegd. Daardoor zal de flow naar de servers serieus gezakt zijn en draaien deze voor niks.

Dus denk ik dat dat de oorzaak is dat er nu wťl een offline-modus eraan komt. Tenslotte heeft het spel bakken slechte reclame gekregen en zal waarschijnlijk de verkoop geminderd/stilgevallen zijn. In de hoop om de verkoop aan te zwengelen zit er dus een offline-modus en een uitbreidingspack in de pipeline. Vandaar dat het uitbreidingspack er zo snel na de release eraan komt... ik vond het al vreemd.

Off-topic:
Waar is de tijd dat EA Games nog gewoon Electronic Arts was! Toen brachten ze nog goede 'Software' uit (software met een hoofdletter!). Toen was het nog een bedrijf dat vooruitziend was en zijn best deed om de community vooruit te helpen.
Het is EA dat ook het IFF-bestandsformaat voor de Amiga Computers heeft ontwikkeld ergens in de eerste helft van de jaren '80. Titels als DeluxePaint en DeluxeMusic Construction Set waren pareltjes van programma's.

Nu blijft er enkel een bedrijf over dat enkel naar winstmarge kijkt zonder te luisteren naar de community... (zoals zo velen) :'(
Ergens is het hele idee achter SC5 wel revolutionair, met zoveel simulatie op detailniveau (ook al was het niet zo mooi als ze hadden voorspeld), maar het komt misschien een jaar of 5-10 te vroeg als het tot gevolg heeft dat de maps maar zo klein kunnen zijn. Laat ze dit mooi in de ijskast gooien en er pas uithalen als ze zeker weten dat hedendaagse computers het aankunnen.

Uit principe koop ik de volgende versie niet. Het hierboven aangehaalde Cities XL is aardig, A-train 9 klinkt als de opvolger van A-train wat ik in de jaren '80 speelde, waarbij je met treinen "blokjes" kon vervoeren, waar dan weer gebouwen mee gebouwd werden :D Jeugdsentiment :)
Voor mij, en ik denk voor veel andere spelers een reden om dit spel links te laten liggen. Ik heb het niet gekocht, ook al ben ik op zich wel een groot SimCityfan. Ik keek echt uit naar deze game, maar gezien de bergen met problemen maar even afgewacht. Als dan blijkt dat het spel niet echt een verbetering biedt ten opzichte van SimCity 4 die toch al weer wat ouder is als het op gameplay aankomt, dan laat ik 't spel toch echt lekker links liggen.
Inderdaad. Ik keek best uit naar deze game, maar onder andere door de online eis toch niet aangeschaft. Nu is het te laat jongens, jammer dan.
Welkom in de wereld, je snapt zelf ook wel waar je -1 vandaan komt denk ik, als ik je edit lees. :)
Niet iedereen woont in NL. ;)
Ik snap de -1 die je krijgt, maar toch respect voor je edit. Dat is namelijk goed gezien, dat je het spel in feite huurt :)
Ja, want?

Normaal gesproken kan je iets ook kopen, naast het huren. Hier worden we het huren "met het mes op de keel" opgelegd. Vind ik een slechte zaak.

Buiten dat, als je iets huurt betaal je doorgaans een fractie van de "koop" prijs, Gebeurt hier ook al niet.
Oke dus de community vraagt om een DLC dat weer terug naar de roots gaat (grotere steden, meer content, betere AI etc.) en we krijgen er een futuristische stedenpack voor terug waar niemand op zit te wachten. Het is een city simulator, als ik kermis wil dan ga ik wel lekker rollercoaster tycoon spelen ofzo. Kan er met m'n pet niet bij, momenteel bouw ik een stad binnen een uur volledig vol en na een dag ben ik alweer helemaal klaar met een stad omdat er dan op het micromanagement na niks meer te doen is. Dat was ook 1 van de hoofdredenen waarom ik gestopt ben.
Zo waar, een paar keer was het wel leuk, in teamverband enzo. Sinds update 2 niet gespeeld. Update 4 kwam laatst uit en toch weer proberen.maarja als je eenmaal moet weet hoe je het moet doen is snel de lol eraf. En single player met gepauzeerde steden is bagger.
dat het verkeer nu een stuk minder achtelijk is helpt wel. Maar de region moet gewoon beter, dan is kleinere steden niet zo'n probleem. Maar nee, industry of tourisme only stad bouwen is erg kut, heletijd "no workers,available" of "cant find job" terwijl er 2steden zijn met zo'n 200k inwoners en geen industry, terwijl er vlak naast een stad vol industry is.......bah
Aah het is echt bijzonder jammer dat er geen mogelijkheid wordt ingebouwd om grote maps te kunnen gebruiken. Ik heb destijds het spel maar opzij gelegd omdat dat ik van mening was dat de steden vrij klein zijn, en je al snel meerdere steden moet bouwen wil je echt een beetje voldaan zijn...
De maps kunnen niet zo groot worden als in Sim City 4 omdat de computers in 2013 minder snel zijn dan in 2003...
...
...
...
Of de agent AI in Sim City 2013 is zo verschrikkelijk slecht dat deze behalve fundamenteel dommer dan in het eerdere spel ook nog eens fundamenteel veel inefficienter is.
Apples met peren vergelijking:
In sim city 4 had je geen agents, maar eerder maps voor het beheer van je economie. Dat laatste is veel minder intensief voor de CPU, maar ook minder interactief. Als ze nu grotere steden zouden introduceren zouden de minimale specs totaal niet meer voldoen.

Het gebruik van agents kan je een beetje als een designfout zien, maar er is wel meer fout gelopen bij Sim City, o.a de zogeheten verplichte onlinemodus die niet bestond.
Huh? Natuurlijk kunnen de performance en nauwkeurigheid van de simulatie engines van Sim City 4 en diens opvolger Sim City 2013 prima vergeleken worden! Het feit dat de engine van de 2013 versie slechter werkt maar ook zo inefficient is dat de maps kleiner gemaakt moeten worden is juist het wrange. Het argument dat computers te traag zouden zijn om prestaties te benaderen die 10 jaar geleden behaald werden, is pijnlijk.

Bedenk daarbij dat Sim City 2013 simpelweg grote hoeveelheden agents verzint (dus grotendeels niets agent system, enkel een statistiek), en het feit dat de agents zo oersimpel in elkaar zitten dat dat vrijwel elke agent uitwisselbaar is met elke andere en zonder geheugen of identieteit elke morgen op zoek gaat naar een nieuwe baan, elke avond naar een nieuw thuis (met alle vele gevolgen van dien).

De keuze voor always-online DRM is een extreem slechte, maar eenvoudig genoeg ongedaan gemaakt als de wil daar is. Het gebruik van (de gekozen implementatie van) agents mag je meer als een beetje een ontwerpfout zien, het spel is fundamenteel niet goed van opzet, zonder mogelijkheid tot oplossingen buiten een redesign van de simulatie engine.
De engine is niet slechter, het is enorm veel zwaarder. Ga je eens inlezen in hoe de engine werkt. Hoe enorm veel entities er zijn en hoe deze bestuurd worden. In sc4 was veel gewoon een stat of samengevoegde entity. Nu is elke watt, druppel water en inwoner een aparte entity.
Dan is dat wat mij betreft gewoon nog te hoog gegrepen voor de huidige hardware. Volgens mij zou het zo moeten zijn dat je eerst "the big picture" ontwerpt, en dan gaat kijken wat er daarbinnen mogelijk is. Als blijkt dat je, om je mooie model goed draaiend te krijgen, de game moet castreren van "Sim City" naar "Sim Pokkegehucht" dan doe je iets fundamenteel fout, IMHO.
Cities in motion 2 werkt met Unieke Agents, werkt perfect, consistente wereld en agents, met een VAST huis en VASTE baan. En grote steden. De programmeurs en designers bij EA zijn gewoon echt verstoken van enige talent. HBO design mensen die zijn afgestudeerd met een 6/7tje en nu een klassieke franchise mogen verneuken en er ook nog over liegen klasse. En dan heb je nog mensen die die bullshit geloven....

Er zijn zat games met agent systemen die het op VEEL grotere schaal dan sc5 doen en die werken prima! En realistisch. Dat EA het niet kan zegt meer over hun talent en tijd wat ze er in hebben gestoken dan iets anders. Ze zijn niet in staat iets normaals te programmeren.
Maar hadden ze dat, met alle respect, niet IETS eerder kunnen bedenken? Het is niet alsof de ontwikkelaars en hun testers niet de gelegenheid hebben gehad om zelf eens langer dan een uurtje (zolang kost het mij om een stad vol te bouwen) met het spel bezig te gaan? En hadden ze dan niet wat eerder kunnen bedenken dat de steden te klein zouden worden, waarna ze een deel van de agents hadden kunnen uitschakelen?

Ik ben geen software ontwikkelaar, maar ik kan gewoon niet begrijpen hoe het zo ontzettend fout heeft kunnen gaan. Je kunt toch inschatten / testen hoe zwaar een bepaalde nieuwe feature is? Dan weet je toch ook dat je alleen dorpjes kunt maken qua formaat? Spelen ze hun eigen spel niet ofzo? Kan iemand me dat uitleggen?
Het idee achter Sim City is om samen te werken, hetzij met vrienden of alleen aan de hand van meerdere steden en daarom is er gekozen voor die agents.

Dat zijn beslissingen die in een zeer vroeg stadium zijn genomen, nog voordat er iets speelbaar was. Of ze nadien gemerkt hebben dat dit eigenlijk niet werkt tijdens het testen weet ik niet, maar in dat stadium is het eigenlijk al vrij laat en zou het enorm veel tijd innemen om dat recht te zetten. Aan de Pathfinding AI merk je goed dat er totaal geen structuur is voorzien voor dynamische maps.

Neem er dan nog eens een uitgever bij die zeer strikt is op vlak van deadlines en je hebt een recipe for disaster.

Ergens vermoed ik dat het team wel ontdekt had dat die sociale samenwerking niet zo vlot ging als op papier en dat ze het wel zouden uitbreiden om na de release een deel van die agents over te brengen naar de cloud en dan grote steden toe te laten (do I hear DLC). Maar blijkbaar kiezen ze volledig voor het offline verhaal.
Ga in een region zitten met 5 man of meer tegelijk die actief spelen, en het is best leuk. En na het volbouwen van je stad, mag je de hele stad op de schop nemen omdat ineens je ores enzo op zijn houd je ook wel bezig. Handelen met elkaar houd je ook wel bezig. Goed samenwerken word nog een beetje tegengehouden door de region meuk, dat mag echt een stuk beter, zoals een industry only stad met genoeg volk in de region en nog heeft de helft van je gebouwen geen medewerkers :/ of het kunnen laten draaien van je stad terwijl je in een andere zit zonder dat alles gepauzeerd word, dit houd het fun als je in meerdere steden tegelijk bezig bent. Of het automatisch versturen can resources naar een andere stad ipv per lading elke keer.

dat de stad wat kleiner is maakt het niet minder leuk, oke de helft meer kwa ruimte zal veel oplossen. Maar ze moeten bezig gaan met het verbeteren van de region.
Same here, same here, had niet verwacht dat het zo erg zou uitmaken, maar een groot deel van de lol was de groei van je stad... nu voelde het meer aan als die facebook spellen waar alles draait om wachten zonder fouten te maken O-)

Die offline modus aan de andere kant maakt me niet echt uit (en dat komt van iemand die relatief vaak zonder internet zit)

Edit: Wat ik wel durf te stellen is dat Maxis het echt wel zou uitbrengen naar alle negatieve kritiek die ze hebben gekregen... dus als ze nog steeds zeggen dat hun engine te inefficient is om grotere maps aan te kunnen dan geloof ik dat op zich best... al had ik dan liever gehad dat ze het als alpha alpha feature zouden introduceren op "eigen risico" maja~ De crux zit hem er waarschijnlijk in dat ik het zelfs op m'n intel graphische laptop kaart kon spelen (al zag het er wel een stuk beter uit toen ik naar m'n dedicated kaart switchte, maar punt blijft: ze hebben nou eenmaal een lage minimum eis gesteld)

[Reactie gewijzigd door David Mulder op 4 oktober 2013 19:53]

waarom niet de optie om standaard map en extra large te gebruiken?
zwakkere pc's kunnen gewoon de standaard gebruiken en degelijke pc's de extra large.

problem solved?
Precies. Wat een gelul "dat kunnen zwaardere PC's niet aan". Bouw desnoods een systeem-test in om de grootst haalbare map te bepalen.

Ik heb het spel gepre-ordert en nauwelijks gespeeld. Nou is de grootste reden hiervoor dat ik he tgewoon te druk heb. En daarnaast hebben we een fantastische zomer gehad, waardoor de andere momenten beter besteed kunnen worden. Maar het is ook gewoon zo dat SimCity niet de kansen beloofde die ik van eerdere SC versies herinnerde.

Grote maps is gewoon nodig, punt uit.
Ik geloof inderdaad ook prima dat ze een super crappy engine hebben gemaakt die bitter weinig kan. Ze hebben een hoop beloofd in de previews en die eigenlijk alleen benaderd op een aantal punten door zwaar vals te spelen en door gewoon zwaar te liegen tegen de speler (fudged population bv.). Bij release een AI op te leveren die gewoon niet bruikbaar was voor de meeste spelers, dat is nog de andere meuk buiten beschouwing te laten (slecht bereikbare servers, etc.). Met andere woorden, dit is op een heel ander publiek gericht dan de voormalige Simcity fans...
De ai was in het begin wel mee te werken, paar weg ontwerpen werkte best goed. Het is in de loop van de tijd wel enorm verbeterd.. Ook heeft elke game die miljoenen verkoopt server problemen. Om hier maxis/ea zo apart enorm op af te branden is kinderachtig. Ik heb het met launch gekocht en dag 2-3 kon ik zonder teveel problemen gewoon online spelen.
voor mij heeft maxis het voornamelijk verneukt omdat ze aangaven dat de engine met gemak grote steden aankan maar dat dan de minimum eisen te hoog worden. Maar optioneel toevoegen ho maar.
en dan al de dlcs, jezus. Lege steden niet kunnen overnemen omdat diegene een dlc heb die jij niet heb. Kleine steden gaat snel vervelen. Kleine nieuwe dingetjes houden het wat leuker. Maar na 160uur ofzo is het spel me nu erg aan het vervelen.

online mode kan ik mee inkomen, hallo, kijk hoe enorm veel alle vorige simcities gepirate is. Ze proberen ook hun investering te beschermen, ik snap niet helemaal waarom bedrijven alleen elke keer de schuld krijgen van drm. Want de vele tien/honderd duizenden die hun meuk jatten blijven buiten schot? Veel ontwikkelaars zijn hierom overgenomen door ea of failliet gegaan. Westwood zou er nog zijn als niet iedereen ra/ts/dune kopieerde of van de twilight cds ropte. Ik was de enige met een gekochte red alert in mijn omgeving. Zelfde voor bullfrog en andere. Of zoals laatst gebeurde met gas powered games, ik schaamde me dat ik zelf supreme commander niet gekocht had. Wat een zonde.
'Elke game die miljoenen verkoopt heeft serverproblemen'

Grote verschil is hier dat de problemen niet ten grondslag lagen aan server load, maar aan zeer slecht geschreven software. SimCity is een toonbeeld van incompetentie op het allerhoogste niveau en tegelijk het beste voorbeeld van hoe online-DRM je franchise kan vernietigen.

En dat is het nog steeds, zie titel nieuwsbericht. Je kunt wel pleisters plakken maar in de basis is deze game gewoon finaal naar de kloten geprogrammeerd.

Ben erg blij dat ik er geen euro's in heb gestoken. Je zult dit maar gepreorderd hebben... boy o boy.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 5 oktober 2013 11:31]

Wat is er slecht geschreven aan? De engine werkt gewoon goed. Dat het niet naar jou smaak is, oke. Maar het heeft volgens mij maar 1 keer gecrashed, en dat was niet eens simcities schuld. Ik hoef ook nooit opnieuw op te starten door memleaks of op hol geslagen threads. Problemen die ik bij veel andere games toch wat regelmatiger tegenkom.
in het begin kwam ik niet voorbij login, na een week was dit weg en sindsdien nog maar 1 keer omdat ze de servers aan het updaten waren.
persoonlijk vind ik het altijd online niet zo heel erg, wel jammer. Door de problemen wel gratis game gekregen :P

[Reactie gewijzigd door batjes op 5 oktober 2013 15:40]

Idem hier, ik had mijn aankoop uitgesteld in de hoop dat singleplayer/offline en normale map sizes in de pijplijn zaten maar het is nu wel duidelijk dat dat er niet meer inzit, jammer dat de serie op deze manier eindigt in een middelmatig game...
Wees maar blij dat je de aankoop hebt uitgesteld. Voor mij was Simcity de miskoop van het jaar. Loze beloftes, totaal niet luisteren naar de community (of er in elk geval niks mee doen, al lijkt dat met de mogelijke mods wel beter te worden), serverproblemen en gelieg. Eerst was er geen offline mogelijk omdat te diep in de engine zat en nu kan het opeens wel?

Aanvankelijk was ik erg enthousiast maar het eindproduct is echt een fiasco. Pathfinding en de kleine maps zijn zulke grote ergernissen gebleken. Of de kleinere problemen; sims die naar een random woning gaan ipv zelf een huis te hebben, sims die zeggen dat ze op zoek zijn naar wat te eten terwijl ze langs tig eettenten rijden.

De community schreeuwt om grotere maps en waar komt Maxis/EA mee? Een pretpark. En schijnbaar neemt het nog gigantisch veel ruimte in beslag waardoor er al helemaal niks meer over blijft.

Het spel middelmatig noemen is een groot compliment. Ik heb me meer zitten ergeren aan alle fouten dan dat ik er plezier aan heb beleefd.

Edit: En voordat ik het ontopic deel van m'n reactie vergeet:
Waarom mag ik zelf niet bepalen hoe groot de maps mogen zijn (eventueel op grond van een benchmark)? Gewoon een keuze, net zoals bij graphics. Kan je pc het niet aan, dan zet je de settings een tandje lager.

[Reactie gewijzigd door Trekfolie op 4 oktober 2013 20:58]

Je neemt me de woorden uit de mond: miskoop van het jaar. Oh, wat heb ik een spijt dat ik met mijn stomme kop nota bene twee exemplaren heb gekocht tegen beter weten in. Een voor mijn vriendin en een voor mij, om lekker samen te spelen. Als ik 5 steden heb gecreŽerd is het veel, mijn vriendin nog minder.

Ik vind het overigens ook uitermate betuttelend* om grote maps geheel achterwege te laten vanwege de computercapaciteiten van de gemiddelde gamer. Laten we daarom in het vervolg multimonitor support en hoge resoluties ook maar achterwege? Er valt niet meer te verdienen aan dit spel dat bij veel gamers een slechte bijsmaak achterliet. Dus wordt er ook niet meer in geÔnvesteerd.

* Ik heb potdomme niet voor niets een Core i5 4670k met GTX770 4GB gekocht. De games laadt hij vanaf een SSD, hoezo lange laadtijden?

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 4 oktober 2013 21:36]

Het is gewoon jammer dat heel veel games van vroeger hele grote maps (http://www.dedoimedo.com/games/simcity4-complete.html) hadden en men tegenwoordig er mee weg komt door te zeggen dat JIJ een te langzame computer hebt. Kom op zeg wat een flauwekul. De engine is compleet verkeerd ontworpen en misschien goed maar niet voor simcity publiek!
Dat ze niet meer dan half hun spelerbase willen afsnijdenbkan ik inkomen. Dat ze het dan niet optioneel maken ofzo snap ik dan weer niet.

de engine zelf vind ik vele malen beter dan die van vorige simcities of andere zoals citiesxl.
heb er zelf toch 160uur inzitten, ik heb grotere miskopen gedaan afgelopen jaar waar ik met games niet eens over de 30uur kom.

en ik heb sc(2000), 3 en 4 helemaal grijs gespeeld. Als ze dat region gebeuren zouden verbeteren zodat het single player zin heeft en niet dat om het leuk te houden bijna iedereen tegelijk online moet zijn.

[Reactie gewijzigd door batjes op 5 oktober 2013 10:22]

"hoezo lange laadtijden?"
MWah gamedevelopers overtreffen elk jaar elkaar weer in inefficiency van hun code. Civ5 zo geprezen om multithreading, heeft idioot lange laad tijden en op grote maps blijkt de game-engine toch echt single threaded te zijn waardoor 5 van de 6 cores in me pc siŽsta houden zodra civ gestart wordt.

Wellicht zijn game-developers wedstrijd aan het houden wie weg kan komen met de langste laadtijden? }>
Het is gewoon een smoesje. Geen idee wat de redenen wel zijn, maar ze verbloemen er iets mee.

En ik ben in de regel vrij realistisch. Maar dit is gewoon een doodzonde.
Dat smoesje gebruiken ze toch ook bij fifa ;)
Je doelt hier natuurlijk op het feit dat de Ignite engine niet naar de PC komt, maar dat is echt een compleet ongerelateerd. Een grotere map is gewoon een kwestie van schaalbaarheid. Ze hoeven in feite niet veel moeite te doen om dat beschikbaar te maken, anders dan wat UI om het in te kunnen stellen.

Het volledig implenteren van een nieuwe engine is echter een compleet ander verhaal, daar gaat gewoon heel veel tijd in zitten terwijl het overgrote deel van de Fifa achterban die het op PC speelt het nooit fatsoenlijk zal kunnen draaien. De kosten wegen dus simpelweg niet op tegen de baten. Lullig voor de minderheid met een goede PC maar een zakelijke beslissing die verder prima te verantwoorden is.
"een pc die 8 jaar oude hardware aankan"? Wat bedoel je in hemelsnaam. En dan,"de meeste pc gamers". A: onderbuikgevoel, en B: jij beweert de fifa-spelende gamer beter te kennen dan EA zelf? Op basis waarvan? We hebben het hier niet over gamers in de rijke westerse wereld. Want afgezien van jouw beleveniswereld spelen de mensen hier voornamelijk fifa op de consoles. Waar de game echt enorm groot is op de pc is in landen als BraziliŽ, en nee, die hebben echt niet mid to high end pc's. Maar blijf gewoon lekker meelullen met dat soort populistische standpunten zonder onderbouwde argumenten, lekker makkelijk. :)
Wat hij (denk ik) bedoelde was dat de PC's van tegenwoordig wel games aankunnen die op 8 jaar oude hardware (= consoles, xbox 360 & ps3) kunnen draaien..

Maar ik neem aan dat jij het hebt over de nieuwe consoles, met de nieuwe fifa engine, die (nog?) niet naar pc geport gaat worden.

Misschien heb je gelijk, dat de gemiddelde PC die fifa niet aankan; maar dan nog, het zou leuk zijn als de mogelijkheid er tenminste was, voor mensen met een fatsige PC :P

Dat er minder aan te verdienen valt, oke, maar als ze een beetje multiplatform libs zouden gebruiken moet het toch makkelijk te porten zijn, dus waarom dan niet een PC versie bieden? Wat hebben ze te verliezen?
God zeg, is dŠt je punt? Ik kan best begrijpend lezen, maar als jouw standpunt (blijkbaar) van een compleet verkeerde aanname uitgaat die helemaal niets met de oorspronkelijke discussie te maken heeft dan is het natuurlijk niet raar dat men je niet begrijpt. Niemand stelt hier ter sprake dat die PC's niet mee kunnen komen met huidige console hardware. De huidige Fifa op PC is namelijk gewoon precies dezelfde als die op de huidige consoles, dus waar heb je het uberhaupt over :?

Het punt van kritiek is dat de nieuwe "Ignite" engine met verbeterde AI, die alleen op de Xbox One en de PS4 gaat draaien (en dus niet op de Xbox 360 of PS3), niet naar de PC geport wordt, met de inmiddels bekende reden dat de gemiddelde PC van hun Fifa achterban niet snel genoeg is om die te kunnen draaien. En om dezelfde reden is die engine er dus ook niet voor de huidige consoles, omdat die niet krachtig genoeg zijn. Jouw hele vergelijking met de huidige consoles slaat dus nergens op. Ja, hun PC's zijn best goed genoeg om met de huidige consoles mee te kunnen komen. En vandaar dat EA al een aantal jaar (vanaf Fifa 11 geloof ik?) gewoon op de PC dezelfde versie als die op de consoles uitbrengt. Maar de next-gen versie van Fifa 14 met de Ignite engine komt niet naar de PC.
Als je een beetje in de game wereld intresseerd (wat jij dus niet doet blijkbaar)
Ik denk dat we kunnen concluderen dat jij degene bent die niet echt ingelezen is in het onderwerp :)

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 7 oktober 2013 01:37]

@Postius: Doe iets aan je toonzetting, dan heb je een stuk minder kans op een lading downmods... en word je serieuzer genomen.

Oisyn weet wel waar ie het over heeft namelijk.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 8 oktober 2013 10:59]

Wil je bij fifa een groter veld dan?
of 20 tegen 20 spelers :D
of wat me ook erg grappig lijkt: 1v1v1; dus een soort driehoekig speelveld :) </zwaar offtopic>
yep ga hem toch ook maar niet kopen.

ben altijd wel fan geweest van de oldschool sim city spellen, dit leek me erg leuk toen het net uit kwam maar gezien de zware beperkingen hou ik het gewoon maar bij simcity 4. doet het ook nog steeds prima :)
Zelfde klacht hier Het was gewoon te moeilijk om met 1 stad rond te komen. Zeker voor een beginnend speler.
Ook een regio vinden om te joinen was veel te moeilijk (via het hoofdmenu vond je enkel volle regio's, je eigen regio werd nauwelijks opgemerkt), en dan moest je nog het geluk hebben om met ietwat capabele spelers erin te zitten.
Moeilijk? Het was juist poepsimpel. Industrie is overbodig heb je niet eens nodig. Alleeen commerce en huisjes spammen is genoeg. Zelfs commerce heb je niet eens nodig....Hoezo ingewikkeld?
Wou je een mooi gevarieerde stad met genoeg huizen, industrie en winkels icm genoeg voorzieningen/specializatie (universiteit, energievoorziening, mijnen etc), dan kwam je gewoon plek tekort.
In mijn ogen hadden de makers er op voorzien dat je met een 4-5 tal spelers dit perfect kon oplossen dmv pendelen/handel tuseen elkaars steden. Helaas heb ik tijdens mijn korte ervaring met het spel nooit met een goede spelersgroep aan de slag kunnen gaan in een regio doordat dit in het begin alles behalve doenbaar was (ik heb destijds het spel na een 6 tal uur eraf gegooid, het was gewoonweg niet leuk meer om te spelen imo).
En dan te bedenken dat het offloaden van werk naar "de cloud" zoveel efficienter zou zijn en er zo veel meer mogenlijk zou zijn. Ik heb zelf eens zitten kijken bij een van mn vrienden (ik heb het spel zelf niet) maar wat ik daar zie kunnen zowel mn desktop als laptop alle 2 wel (al zullen op mn laptop de graphics wat lager moeten)

Maar nu wordt er dus gewoon een veel minder leuk spel geleverd om te besparen op de "cloud" kosten _/-\o_ Precies waarom het offloaden van dat soort dingen naar de cloud imho een faalactie is. Dan ben je overgeleverd aan de praktijken van de makers van de software en wat zij belangrijk vinden (geld) en de game ervaring... ach... die is niet zo belangrijk, het geld is al binnen...
Erger nog, je ben afhankelijk van de dienst, om het spel te kunnen spelen.

Sommige spelen van vroeger kan ik nu nog spelen, maar kan ik een AOL game van vandaag over 5 jaar nog spelen? Of moet ik dan de retro versie kopen om offline te kunnen spelen?
Precies, ik begrijp ook de juichverhalen niet rond de XboxOne met zijn geweldige cloud functionaliteit.

In alles ruikt het gewoon heel erg naar een kostenbesparing voor de developers waarbij alle lasten bij de consument liggen; we hebben een minder goede console nodig, want cloud, maar we zijn afhankelijker van die cloud voor een fatsoenlijke game ervaring. De logica ontgaat me volledig.
yup zelfde verhaal. Veel te kleine maps waardoor je te snel vol zit met je map en het spel dus snel afgedaan heeft voor mij. Die online multiplayer mode kon en kan me echt gestolen worden. Dat het straks offline speelbaar is is fijn maar of dat me gaat overtuigen om het weer te spelen? denk het niet.
Ik kan nog steeds niet geloven dat de pc's van de meeste SC gamers dit niet aan zou kunnen.
Is er ook ergens te vinden wat het nou precies zo zwaar maakt voor de pc's en moeten we daaruit concluderen dat de game hierdoor ook niet optimaal ontwikkeld is ?

[Reactie gewijzigd door Revres op 4 oktober 2013 19:53]

Ik kan het niet geloven dat EA/Maxis beslist dat niemand grotere mappen krijgt omdat sommige PC's het niet gaan aankunnen.
Als je merkt dat je PC begint te slabakken bij de grotere mappen, dan ga je in het vervolg toch enkel voor de kleinere?
Het verbaast me steeds weer hoe laag de framerate bij Simcity is in vergelijking met andere games. Vooral de hoge Ultra-instelling. Zie deze chart (http://www.notebookcheck....rated/pics/tabelle_76.jpg) dat de krachtigste laptop-gpu van dat moment (GTX680M) zelfs nauwelijks voldoende is. Kijk ook naar de scores voor andere settings en je ziet dat menig laptop gewoon te zwak is om echt iets met Simcity te doen. Enkel forse dekstopkaarten kunnen vlot verder, maar druist dit niet tegen het doelpubliek EN tegen de principes van Maxis in? ("Wij willen een spel op de markt brengen dat door een breed aanbod computers gespeeld kan worden").

Spellen zoals Battlefield 3 etc zijn qua graphics no match, en toch zijn de framerates gelijkaardig. Ik ben er al lang van overtuigd dat de geroemde Glassbox-engine zeer ondermaats en inefficiŽnt is. Een mislukking met andere woorden. Ze maakten for gods sake mťťr reclame voor de Glassbox-engine dan voor Simcity zelf, want wat is die Glassbox-engine nu? Vrijwel iedere 'feature' waar de promofilmpjes mee pronkten leken in mijn ogen gewoon specifieke achtergrondtaken, en iedere game heeft wel vanalles op de achtergrond uit te rekenen, zo bijzonder als eigenschap van de engine was me dat niet. Het 10 jaar oude Simcity 4 mistte Glasbox en de agents, maar toch was de spelervaring bij die Simcity beter als met de huidige... ahja, laat me 10 jaar oude nogmaals benadrukken, alsof er in 10 jaar tijd niets beter uit de bus kon komen dat minstens even vlot draait.

[Reactie gewijzigd door Terrestraeon op 4 oktober 2013 23:46]

Wel offline-modus, waarbij je eigen computer de hele stad moet berekenen, maar geen grotere steden?

Als ik met een minimum eisen-computer het huidige formaat stad kan draaien, dan zou ik toch denken dat ik met een fikse pc met genoeg rekenkracht toch in ieder geval een vier maal zo grote stad zou kunnen draaien.
Het hele "berekenen in de cloud" is gewoon een grote leugen van EA geweest om de DRM te pushen. Al een hele tijd terug is het systeem gekraakt en hebben ze het voor elkaar gekregen de hele sim gewoon door te laten draaien zonder verbinding met de servers.
Maar die versie (ik neem aan dat je die van Vulpes Zedra (zie Facebook) bedoelt) werkt ook nog niet volledig, je kan bijvoorbeeld geen Great Work starten en de steden met elkaar laten handelen werkt ook nog niet.
't is inmiddels al een tijdje geleden sinds de laatste crack kwam en of er een volgende versie komt is onzeker.
Da's het punt niet. D'r zullen best dingen misgaan omdat er via de servers informatie uitgewisseld wordt. Maar dat de servers een deel van de berekening voor je PC doen, wat EA als een van de redenen voor de DRM gaf, is gewoon gelogen. Dat alleen al, dat ik als klant voorgelogen word, is voor mij al reden geen spul meer van ze te kopen.
Ik dacht jusit dat de servers enkel het hele handelen en uitwisselen van sims e.d. tussen verschillende steden e.d. binnen de regio's op de achtergrond afhandelden, zodat dit doorgaat wanneer je bijv in je eentje een region speelt of wanneer je region partners offline zijn wat eigenlijk wel overeen lijkt te komen met gekraakte versie's waarbij dit niet kan.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 4 oktober 2013 23:10]

Luchtvervuiling, water vervuiling, wind richting, tourisme, woon-werk, great works...

best veel word door de server afgehandelt.
Handelen en steden uitwisseling werkt sowieso niet.
Een ondermaatse computer in cpu (Pentium 4, 2.60 Ghz, 2gb ddr2-800)met "ok" gpu (gt 260) presteerde hier ook nog prima op medium. ik had maar weinig merkbare slowdowns. Ik geloof de bewering dus eigenlijk ook niet echt, ze kunnen het zich voor de online-modus gewoonweg niet veroorloven omdat hķn benodigde rekenkracht ook enorm moet oplopen.
Het dŠŠrom niet doorontwikkelen is nog net zo eigenwijs als dat de offline-mode er van het begin al niet was, al dan niet eigenwijzer.
Weer typisch EA Games, ze weten me altijd weer teleur te stellen. De Sims eerst, vervolgens alle Battlefield delen wat eigenlijk nooit helemaal af was en nu weer de Simcity reeks. Alles wordt maar honkie donkie opgelost met een "uitbereiding" waar veel voor moet worden betaald maar echte goede support krijg je er niet bij.

Ik kan mezelf wel weer voor de kop slaan dat ik er weer in getrapt ben en de nieuwste Simcity heb gekocht bij de launch voor de hoofdprijs. Vervolgens heb ik deze eerste week niet of nauwelijks kunnen spelen en achteraf nog geen 20 uur gespeeld waarvan 2 uur met een vriend, die op zijn beurt weer disconnecte en er zelf geen zin meer in had.

Ik ben er helemaal klaar mee, voor mij nooit meer een EA Games- game.
Voor the sims, behalve de gigantische dlc hoeveelheid, is het een erg goed spel. Verder dan beetje bouwen en 3 of 4 werkdagen kom ik niet. Maar hoe het spel gemaakt is, en hoe goed ze de ai enzo gemaakt hebben blijft erg goed :P
bf daarintegen, altijd het gevoel gehad een beta te spelen met 3.

en mja sc5 is wel de reden dat het de laatste keer is dat ik iets van ea koop zonder het eerst te piraten. Kon met dag 2-3 wel spelen (snachts :P) maar de dlc hel is het voornamelijkste waarom ea de dikke vinger kan krijgen. Hoofdprijs betalen voor limited edition, en paar wrken later weer alles moeten aanschaffen? Ja mooi niet.
kuch, cities XL
Jammer dat uw antwoord niet is onderbouwd.

Na het wachten op SC5 en alle verhalen erover ben ik gaan goochelen op city building games.

-A-train 9, is te proberen via piraten, kijk maar op youtube hoe het eruit ziet. Zit een free mode in, kan prachtige steden bouwen en in de trein meegaan wat gewoon best leuk is.

-Cities XL platinum, ook via piraten te proberen. De mappen in dit spel zijn 10,5 bij 10,5 km! Geen probleem met ruimte, na een simpele youtube tutorial zelf aan de slag gaan en het is een erg leuk spel met ook vele mods (eigenlijk add-ons) via bijvoorbeeld xlnation,com.

Cities XL begon ook met alleen online(2009) mode, en het sloeg niet aan. Daarna kwam er een offline mode bij en nu zit er in het menu al een cheat-button zodat men het niet a la simcity hoeft in te toetsen maar gewoon kan aanklikken.
Nu wilt SC5 ongeveer hetzelfde doen omdat ze denken dat de mensen er klaar voor zijn: NEE!

Echt hoor, 2x2km van SC5 kan minimaal 25x in een map van Cities XL.

Veel gasten die mods maken, zij maken die ook voor andere city building games, zo is de RHW van SC4 ook in CXL.

Ook is het interessant om te weten dat de verschillende games dingen hebben die men zou kunnen combineren, zoals het trackbuilding in A-train die standaard hoogtelevels heeft en zelf in een berg men gewoon complexe verbindingen kan maken. Dat zou mooi zijn in CXL terwijl het UDI van SC4 weer HET gemiste punt is in CXL.

Staar je niet blind op SimCity, zodra je de andere mogelijkheden ziet dan is SC gewoon one of the guys, terwijl het vaak in mensen (die van mij dus) hun hoofd zit dat het DE city-building game is, onterecht.
Jammer alleen dat ze een stel bavianen de engine hebben laten programmeren bij CitiesXL. Na een uurtje spelen met een flink aantal inwoners loopt ie half vast. Memory leaks en single threaded - troep.

Maar goed, wellicht nog beter dan SC5, daar werkt een team amoebes aan.
Van alle andere city builders, is citiesxl veruit het leukst, maar de bagger engine die sinds 2009 zwaar poep is maakt het onspeelbaar. Die 10km volbouwen zonder 16gb+ ram en een quantum core is onmogelijk.
Grote maps niet mogelijk betekent eenvoudigweg dat ik het spel niet speel. Heb destijds bij de release 4 exemplaren gekocht (1 voor elk gezinslid) en we hebben welgeteld 2 dagen uiterst gefrustreerd gespeeld. Ik stop er geen cent meer in. Ik neem m'n verliezen en koop nooit meer zomaar een spel zonder eerst de reviews van users te bekijken.
Ze kunnen m'n rug op.
Waarom zou je zowiezo in godesnaam zo'n aankoop doen zonder te wachten op input? Ik bedoel objectieve input. Ik zag duidelijk in de EA filmpjes dat het geen steden waren. Horizon altijd verborgen, of distant stad. Ik had het al door en besloot te wachten. Nooit gekocht, ben blij.
Ik heb ook 1 gekocht. Op basis van mijn herinnering van SC, op basis van de filmpjes toch ook wel. En ik denk dat het met een goeie regio nog best aardig werkt. Alleen dan heb je dus wel spelers nodig die het net zo spelen als jij.

Maar 4 licenties? Waarom? Eerst proberen met 1 licentie, toch?
ik ben na de beta al afgehaakt. wat ik eigenlijk graag zou willen zien is een simcity 4 HD edition. 10x beter dan deze crap
Simcity 4 HD Mod edition ! Kom maar op met die aankondiging. Deze heb ik maar aan me voorbij laten gaan terwijl dat samen met Company of heroes 2 een reden voor me had geweest om mijn pc te upgraden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True