Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 36 reacties
Submitter: AlfABetA

Maxis heeft de deur op een kier gezet voor het modden van SimCity. In een posting op het SimCity-forum heeft het bedrijf een aantal spelregels voorgesteld waar toekomstige mods aan zouden moeten voldoen.

De huidige SimCity-versie kan nog niet gemod worden, mede omdat de game een continue online verbinding vereist. In de posting stelt ontwikkelaar Maxis echter dat user generated content de gameplay van games als SimCity kan verrijken, maar er zouden wel de nodige beperkingen moeten gelden. De developer zegt een open discussie te willen beginnen met spelers van de game om gezamenlijk spelregels op te stellen waar dergelijke uitbreidingen aan zouden moeten voldoen.

Om de discussie verder aan te zwengelen heeft Maxis in een eerste draft een aantal spelregels opgesteld. Zo mogen mods of uitbreidingen de gameplay niet negatief beïnvloeden. Ook het aanpassen van de simulatie binnen multiplayergames zou niet zijn toegestaan. Voorbeelden van toelaatbare content zouden door gamers ontworpen gebouwen en voertuigen zijn die vervolgens vrij uitgewisseld kunnen worden. Verder stelt Maxis dat het maatregelen wil kunnen nemen ten aanzien van gamers die zich niet aan de regels houden.

Maxis zegt nog de nodige input te willen krijgen op vragen als naar welke user generated content de meeste interesse uitgaat. Ook wil de developer input op zijn eerder geschetste spelregels en antwoord op de vraag of mods toelaatbaar zijn in de sandbox-modus. Verder laat Maxis de mogelijkheid over om in de toekomst nieuwe moddingtools uit te brengen.

SimCity

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (25)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (36)

Zou toch tenminste leuk zijn als het eens SimCITY kan worden door mods in plaats van SimVillage.
SimCity staat niet (meer) alleen in dit genre
- http://www2.citiesxl.com/
- http://www.citiesinmotion2.com/ (binnenkort linux build?)

Die qua features ook al heel uitgebreid zijn, daar waar de laatste via steamworkshop nog een ton aan (free)content heeft

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 1 oktober 2013 19:17]

cities in motion is toch alleen transport aanleggen ?
Ik dacht iig dat je niet zelf de stad kon opbouwen.

Dan vind ik anno serie nog een betere vergelijking.

cityxl draait slecht op elke pc dat ik het op heb zien draaien, wel heel vet spel, maar ik heb het jammer genoeg snel opgegeven na alle lag in de menu's.
de nieuwe cities in motion (2) heeft ook een gedeelte stad opbouwen erbij zitten :)

persoonlijk vind ik de te kleine maps ook een hekel punt bij simcity
vaak speel ik zelf in mijn eentje op 1 kaart zodat ik toch veel kan bouwen maar dan is de lol er ook snel af omdat je toch echt alles moet gaan doen over verschillende mappen..
En er wordt door users van CitiesXL ook enorm veel gecreëerd, van verkeersmods tot gebouwen en voertuigen.
Cities in motion ken ik zelf niet.
Cities in Motion is ook een totaal ander genre. In Cities in Motion gaat het erom om het openbaarvervoer te verbeteren en nieuwe lijnen te creeren. Daar gaat het totaal niet om het steden bouwen zoals bij Simcity. Bij Simcity kun je dan weer minder veranderingen aanbrengen over het openbaarvervoer. Iets wat het file probleem zou kunnen oplossen als er tussen de spitstijden meer bussen rijden in een andere richting.

On-topic: ben wel ervan overtuigt dat dit wel een toevoeging kan zijn. Moet wel zeggen dat ik liever Simcity 4 speel aangezien je daar wat meer kan bouwen op een andere manier en aanpak. Wat wel weer positief is, zijn de graphics en de veel betere zweer die het spel weergeeft. Ik voel me veel meer thuis tussen de kleine stadjes aan het strand die ik heb aangelegt.

(typ fouten verbeterd)

[Reactie gewijzigd door Jacco011 op 1 oktober 2013 20:59]

CitiesXL heeft een gigantisch probleem met memory leaks, al vanaf de eerste versie .. het idee is al een stuk beter dan SimCity en ja het heeft een aantal dingen die het erg goed doet , maar kan het nog steeds niet aan iemand aanraden helaas :(
Tropico 4 is ook wel geinig.
Cities in motion ziet er een stuk beter uit dan simcity eigenlijk, realistischer dan.
Dat citiesXL is wel een dramatisch slecht geprogrammeerd spel. Ik ben een week, tevergeefs, bezig geweest om mijn geld terug te krijgen van Steam.
Herkenbaar, de Steam versie loopt vaak ook meerdere patches achter op de niet-Steam versie en de developers negeren deze blijkbaar compleet. Erg jammer.
Want Blizzard games hebben altijd een soepele launch? ;)
Nee maar wel goede ondersteuning achteraf.
Cities XL word nog steeds geplaagd door memory leaks bugs, niet multi threaded. Dat zit er al sinds de eerste versie van jaren geleden in. En ondanks dat je elk jaar een nieuwe versie kunt *kopen* met nieuwe gebouwen ed, blijft dat erin zitten !
topreactie! CitiesInMotion kende ik niet!
Dit is toch wel klacht nummer 1 die ik overal waarneem, dat de stad die je kan bouwen bedroevend klein is.
Ik was zelf altijd wel fan van de serieus sim-city games maar heb deze nog niet gekocht omwille van de golven van kritiek. (los van dat hele launch day server load gebeuren)
Dit is ook de reden dat ik het niet gekocht heb. Ik vond de steden vroeger zelfs aan de kleine kant, en hoopte op een stuk groter wat toch mogelijk zou moeten zijn met de moderne hardware. Al dat regions gebeuren vind ik allemaal niet boeiend.
Maar helaas, het is wachten op een echte SimCity.
Zelfde probleem had ik met SimCity 4; zodra mijn stad eindelijk leuk geld begon op te brengen was zelfs de grootste kaart al vol en kon ik geen "landmarks" e.d. meer bouwen zonder halve woonwijken te slopen.

Nu weet ik wel dat het op micro-management aankomt, maar desondanks vind ik dat de kaarten erg klein waren. SC4 is overigens nog steeds mijn favoriete deel.
Ik kan het je ook niet aanraden, ik had toevallig een code bij een AMD cpu zitten maar ik was er na 2 dagen klaar mee.. de steden zijn echt veel te klein en er zitten nogsteeds ontzettend veel bugs in.
Daar heb je echt een punt. Het bouwen van een stad is echt enorm beperkt door ruimtegebrek. Daarom is ook bij mij na een dikke maand spelen de lol er wel af.
Spel ligt hier stof te happen.
Toch frappant dat ze graag met de community in discussie willen, maar niet door hebben dat grotere steden toch één van de meest gewilde features is.

En voor mij een dealbreaker is om weer met de game te beginnen.
Dat weten ze donders goed, maar ik denk dat het eerder een technische beperking is.
Dat weten ze donders goed, maar ik denk dat het eerder een technische beperking is.
er was toch al een custom mod die zonder problemen grote steden liet toevoegen?

ik denk dat ze het een technische beperking willen laten lijken, maar in feite wachten op het juiste moment (en go van EA)
Heb je voor de lol wel eens gekeken hoe groot de kaarten van Transport Tycoon Deluxe (Open-TTD) zijn ? Die zijn echt gigantisch. Goed; grafisch een stuk minder natuurlijk maar toch.

Vraag me daarom af of het echt een beperking van de SimCity engine is, of dat ze de kaarten klein houden om te zorgen dat je geen bakbeest van een PC nodig hebt om het spel te draaien.
Waarom moeten ze in discussie gaan met ons? Mensen zijn al van release aan het posten dat ze bigger maps willen! Zelfs met hacks online was het mogelijk.

- Bigger maps
- Betere A.I
- Offline mode

Game is dan al 100% beter speelbaar, en ik denk ook dat de meeste mensen dan wel tevreden zullen zijn.
Dit, dit helemaal.

Nadat ik wat postings had gelezen over een map die volledig residential was en verder goed draaide ben ik afgehaakt. Als je een AI zo makkelijk kan tricken, dan is de lol er snel af!
nu maar hopen dat maxis mods toelaat die de maps groter maken
Vraag me af of die vraag bij Maxis of EA ligt. Denk dat vooral het DRM probleem en de capaciteit van de servers net zoals vele andere dingen bij EA geregelt worden inplaats van bij Maxis zelf.
Met het spel Spore hebben ze denk ik wel ervaring opgedaan met wat er gebeurd als je mensen op Internet zelf gebouwde dingen laat delen.

Of zouden ze de enorme hoeveelheid penis wezens niet meer kunnen herinneren :+ .

Vooralsnog begrijp ik van mensen die daadwerkelijk Simcity spelen dat ze liever een groter land willen hebben om op te bouwen en ik vraag me af of EA het wel gaat toelaten aangezien het spel dan minder uitmelkbaar wordt met DLC's.
Ik heb SimCity van de pre-order en grotere maps is zeker niet mijn grootste klacht. Mijn grootste klacht is dat als ik een stad bouw die ge-importeerde grondstoffen omzet naar computers op een gegeven moment om onverklaarbare reden de aanvoer van ijzererts naar mijn smelterijen stokt. Het komt aan in mijn dok, maar wil op een gegeven moment dus niet meer verder naar de smelterij die ernaast zit, terwijl kolen wel gewoon van dezelfde dok naar die zelfde smelterij wordt gebracht.. Heeeel vervelend is dat.

[Reactie gewijzigd door Yalden op 1 oktober 2013 20:44]

Ik zou zeggen: maak een Nederlandse fietsmod. Krijg eindelijk de verkeersveiligheid een beetje degelijk in orde en enable een fietsnetwerk in CimCity.

Als wat Nederlandse programmeurs bereid zijn krijgen ze waarschijnlijk ook nog wel een subsidie van de Nederlandse Fietsambassade of andere overheidsinstantie.
Ook het aanpassen van de simulatie binnen multiplayergames zou niet zijn toegestaan. Voorbeelden van toelaatbare content zouden door gamers ontworpen gebouwen en voertuigen zijn die vervolgens vrij uitgewisseld kunnen worden.
Dus behalve een aantal graphics aanpassen, mag je niets. Dat was ook al mogelijk in de eerste Need for Speed, beetje teleurstellend dat ze 19 jaar later op dat niveau willen blijven steken. En bedoel, aan Maxis' kunnen zal het echt niet liggen, die weten prima hoe ze een game modbaar moeten maken. Kijk naar de Sims, daar zijn projecten voor die vergelijkbaar zijn met halve(zo niet hele) expansion packs(en dan doel ik niet op die stuff packs, maar de echte expansion packs).
Zeer teleurstellend, met enkel wat andere gebouwen kun je nog niks bereiken; of je moet een gebouw maken dat de map vergroot.

Ik denk dat het niet heel lang meer duurt voor men er toch een 'offline' savemodus in mod; vervolgens internettoegang blokkeert naar EA en dan kan het modden écht losbreken.
EA en MAxis kunnen naar mijn geld fluiten vooral EA games moet ik daar nooit meer iets van hebben.

Ik kom net van een Tropico 5 teaser daar is waar mijn geld naartoe gaat.

waarom dat Maxis nu even wil praten met de gamers over modden ipv luisteren naar de simpele vragen als
- bigger maps
- better AI
- Offline mode
bevalt me helemaal niet.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True