Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 142 reacties
Submitter: CyberDonky

Maxis heeft de beloofde offline-modus in SimCity verwerkt. Na een aantal uren downtime voor de SimCity-servers, is het nu mogelijk om Origin in offline-modus op te starten en SimCity te spelen. Volgens Maxis heeft de offline-modus meer dan een half jaar aan ontwikkeltijd gekost.

Maxis maakt het nieuws onder andere bekend via het officiële SimCity-forum. SimCity is in het verleden vaak onderwerp van discussie geweest. Zo waren er kort na release veel serverproblemen die de game, die tot vandaag alleen in multiplayermodus kon draaien, onspeelbaar maakten.

Bovendien beweerde Maxis dat een offline-modus voor de game bijna onmogelijk zou zijn om in het spel te implementeren, hoewel een insider bij Maxis juist het tegendeel beweerde. Bovendien leken tests van onder andere Kotaku ook uit te wijzen dat Simcity gewoon offline te spelen viel.

Naast offline-functionaliteit voegt Maxis ondersteuning voor mods toe met update 10. Aan die ondersteuning stellen Maxis en EA wel de nodige voorwaarden. Mods en uitbreidingen mogen namelijk geen invloed hebben op de multiplayergameplay, copyright schenden, of ongepaste content bevatten. Bovendien heeft EA het recht om het werk van modders zonder erkenning of vergoeding te promoten, verspreiden en verkopen.

SimCity

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (142)

Kortom: ze bewijzen hiermee dat hun eerdere verhaal complete onzin was. EA draait hiermee zichzelf de nek om. In ieder geval die van de SimCity franchise.

--edit--
Bovendien heeft EA het recht om het werk van modders zonder erkenning of vergoeding te promoten, verspreiden en verkopen.
Lekker dan. Mod-ders steken uren tijd in een mod en EA verdiend er de poen mee.

[Reactie gewijzigd door PdeBie op 18 maart 2014 16:26]

Tja, er zijn aardig wat tweakers die tijdens en voor de beta maar bleven beweren dat die online functionaliteit onmisbaar was. Nog meer tweakers die beweerden dat het een geweldige game werd. Tweakers.net zelf ging ook vrolijk mee in de hype (speciale sub-fora, helicoptervluchten, enz).

Simcity is gewoon geflopt. Het "geweldige" agent systeem bleek volstrekt onzinnig doordat het de agents dagelijks van huis en baan wisselden! Aan het eind van de werkdag gaan ze simpelweg naar het eerst beschikbare huis... 8)7 . Dat is allesbehalve realistisch. Daarnaast werden de inwonersaantallen verhoogd. Vergeet ook de traffic problemen niet (brandweer in de file>stad brand af), en de beperkte schaal van de maps.

Mijn originele plunt blijft dan ook staan; Je kunt beter Tropico 4 spelen, daar zit al jaren een "agent" systeem in wat wel werkt. Terwijl de "agent" nog meer details hebben ook (afkomst, politieke voorkeur, en sim achtige bars). Er komt binnenkort zelfs een deel 5 met multiplayer (versus en coop!).

De grote grap is natuurlijk dat dit de stap is naar het offline halen van de servers. EA is er over het algemeen snel bij (denk aan C&C reeks en de NFS reeks).
Perhaps adding insult to injury is the fact that MMA, which is only eighteen months old, required Online Pass, a one-time use code for multiplayer and online content that you'd have to purchase separately if you bought the game used or borrowed it from a friend. If you did buy an Online Pass for MMA, it was a very short-term investment.
http://kotaku.com/5894547...-servers-for-eleven-games

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 18 maart 2014 17:13]

Helemaal eens met alles wat je zegt, maar vanuit een economisch standpunt heb je helaas ongelijk, want het spel is een succes! Het is miljoenen keren verkocht en trekt nog steeds nieuwe spelers.

En persoonlijk vind ik dat wel jammer. Ik heb het spel geprobeerd en een refund gevraagd, wat veel meer mensen hebben gedaan. Ik ben alleen bang dat dat er te weinig zijn en het spel alsnog miljoenen keren verkocht is.

Zolang mensen niet doorhebben dat ze met hun portemonnaie invloed kunnen uitoefenen, zal EA niet veranderen. Denk ook aan BF4. In het begin vrijwel niet te spelen en toch miljoenen keren verkocht.

Klagen zegt niet zoveel. Het spel niet kopen wel.
Tja EA games had ten tijde van Need for Speed Underground etc nogal een slechte reputatie (geen patches, en vaak verwezen naar het de nek omdraaien van Westwood, Bullfrog, enz). Rond Battlefield Bad Company 2 en Battlefield 3 trok dat bij. Sinds het Simcity debacle zie je in comments weer erg veel EA "haat".

Imagoschade moet je niet vergeten...

Daarnaast hebben ze gratis games uitgedeeld aan de Simcity kopers (misgelopen inkomstens).
nieuws: EA compenseert vroege SimCity-spelers met gratis game

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 19 maart 2014 16:02]

Lekker dan. Mod-ders steken uren tijd in een mod en EA verdiend er de poen mee.
Dat gebeurt bij vrijwel elke game hoor. Zie bijv. Valve's voorwaarden. (en het voorbeeld van CounterStrike)
De ontwikkelaars van Counter-Strike zijn door valve in dienst genomen. Het is dus niet hetzelfde.
Valve announced that the Counter-Strike developers and Valve had teamed up.
[bron]
Team fortress 2 is een betere,
spelers maken de "hats" en valve krijgt het grootste deel van de winst.
de creators krijgen ook geld (ik gelof 30% en 70% naar valve) en dat maakt het rendabel voor hen maar Valve is de echte winnaar.
Nu is counterstrike volgens mij een slecht voorbeeld
19 juli 1999 was de dag waar de eerste Counter-Strike beta het levenslicht zag. Minh Le ("Gooseman") en Jess Cliffe ("Cliffe") zijn de makers van deze eerste versie. Het spel werd al snel populair en werd regelmatig geüpdatet. Binnen een half jaar kwam versie 5.0 uit, de tiende update. Tegen die tijd zagen de makers van Half-Life (Valve) de potentie van de modificatie. Ze vroegen de makers zich aan te sluiten bij Valve en een officiële Half-Life-mod te worden. Dit gebeurde ook. Versie 1.0 is in november 2000 uitgebracht, dit was de eerste versie die geen beta meer was.
Saus: http://nl.wikipedia.org/wiki/Counter-Strike

geninja'd door IIsnickerII

[Reactie gewijzigd door Zoop op 18 maart 2014 17:03]

Valve is volgens mij juist heel chill in dit soort dingen, en zal niet snel het werk van Modders stelen

Waarom zouden ze anders ook de Workshop hebben, en hebben ze meerdere moders in dienst genomen?
Je geeft echt het slechts mogelijke voorbeeld. Valve is juist een van ontwikkelaars die veel waarde hecht aan modders en zijn community. Kijk maar naar Counter-strike, maar ook Garry's mod bijvoorbeeld. Valve verdient er natuurlijk wel aan, maar de modders ook net zo.
Ondanks dat het niet netjes is waren er vroeger genoeg partijen die mods verzamelde en vervolgens tegen hoge bedragen uit op cd (voor iets wat gratis was, al was het internet minder gekend destijds).

De al niet te min niet netjes als EA er vandoor gaat met jouw enorm vette content, maar goed een verzamelschijfje zie ik nog wel gebeuren 'The greatest mods' ofzo
Dat je als modder zomaar gebruik mag maken van een multi-miljoen dollar game engine is ook niet vanzelfsprekend, daar mag natuurlijk ook wel wat tegenover staan.
je mag er ook niet zomaar gebruik van maken, integendeel: je investeert gigantisch veel tijd om het originele spel een langere levensduur te geven. Het enige dat je ervoor zou kunnen terugkrijgen is erkenning en zelfs die willen ze expliciet NIET geven. 6 maanden aan een mod gewerkt en EA verkoopt hem als DLC zonder dat je er een cent van ziet
Ik denk dat dit is om de situatie te voorkomen dat EA dlc maakt waar vervolgens een modder al een mod van had gemaakt en daarom boos wordt op EA.

Dit is ook in andere modding communities (waaronder die van Minecraft) het geval.
Overigens is het modden van spellen bedoeld als een hobby, niet om er geld mee te verdienen.
EA heeft op gebied van uitmelken haar reputatie helemaal tegen en zeker in de states kan je er zeker van zijn dat ze dit regeltje niet enkel daarvoor hebben gemaakt.

het beste voorbeeld hiervan is helaas van blizzard met dota en ik zou er niet van verschieten moest EA daar de mosterd hebben gehaald
Je moet anders gewoon betalen voor het spel als modder, daar is niets zomaars aan.
Tuurlijk, maar dat staat in geen enkele verhouding tot wat een game developer normaal gesproken moet betalen voor de game engine, textures, etc van iemand anders.
Dat is waar, maar is dat erg? Als jij een mod maakt en mensen kopen die, zullen ze nog steeds het spel zelf ook moeten kopen, dat veel duurder is dan wat je voor het gebruik van je mod zult vangen. Dus EA krijgt sowieso als het meeste geld.
Inderdaad, na maandenlang functionaliteiten te ontwikkelen voor de community omdat ze ingezien hebben dat ze fouten hebben gemaakt en dat ze dit nu willen goed maken hebben zichzelf nu de nek omgedraaid...

Goed dat ze toch laten zien dat de consument belangrijk is en dat ze deze functionaliteit toch nog hebben toegevoegd aan hun product.
Functionaliteiten te ontwikkelen? Al kort na de uitkomst van Simcity heeft een moddel al een patch in elkaar geflanst waarmee je offline kon spelen. Het zat er gewoon al min of meer in. Dat verhaal over een half jaar ontwikkeltijd is ook onzin.
http://simcity5offline.blogspot.nl/
deze is echter niet echt volledig offline, dit maakt het alleen acceptabel langer geen connectie te hebben met de servers, echter als hij de servers kan pingen doet hij het nog steeds (simpele edit van een .ini file) dit had Maxis vanaf het begin moeten doen imho, als er internet is mooi gebruik van maken zo niet ok prima.

maar deze fix gaat als het goed is verder dan dat.
"EA het recht om het werk van modders zonder erkenning of vergoeding te promoten, verspreiden en verkopen"

hahahaahahahahahahahahahaha

Volgens mij is dat verboden.

EA heeft die mods overigens niet gemaakt dan, hoe kunnen ze daar dan serieus geld voor vragen?

EA zal wel enorm masochistisch zijn of zo, want hiermee maken ze ècht geen vrienden.
In de USA is dat volgens mij niet verboden, omdat je als developer akkoord gaat met die voorwaarden om de sdk / tools te downloaden.

In Nederland zou dat best wel eens verboden kunnen zijn echter, je kan niet zomaar iemands werk toe-eigenen. (Dat kan Facebook ook niet, net zo min als Flickr, als je foto's naar die diensten upload)

[Reactie gewijzigd door arjankoole op 19 maart 2014 06:31]

Dat was allang niet meer nodig, hoor. Helaas is de slechte reputatie van EA geen bezwaar, ze bezitten zoveel belangrijke franchises dat ze toch altijd goed zullen verkopen.
Dat weet ik zo net nog niet. Simcity laat ik links liggen, net als meer brakke spellen. EA staat nog vers bij me in het geheugen gegrift en ze hebben niet laten zien dat ze er van hebben geleerd. Een half jaar ontwikkelen om het offline te kunnen spelen. Wauw...daar kan ik echt niks ruïnerends op verzinnen qua tekst.
Ik ben wel blij voor de spelers dat het nu toch eindelijk kan. Nu is het misschien zoals het vanaf dag 1 had moeten zijn, vrees ik...
Geloof me, er gaat niets gebeuren. Kijk naar BF4, daar duurt het 6 maanden om het spel enigzins speelbaar te krijgen. Denk je dat BF5 slecht gaat verkopen als gevolg daarvan? Ik geloof dat niet. Het is zo erg dat gamers dit inmiddels als standaard zien, zo'n 'beta' periode.

Nog een voorbeeldje...."Hearthstone", het kaartspel van Blizzard. Heeft een uitvoerige beta periode gehad en is nu "live". BAM, het eerste weekend al de helft van de tijd niet te spelen. Het is de nieuwe standaard.
Ik hoop wel dat niemand BF5 straks nog koopt maar bij EA gaat er iig niets gebeuren, ze hebben laatst nog laten weten dat de problemen bij BF4 hun imago niet geschaad heeft. Kwestie van aandeelhouders zoet houden, dat je gamers daarmee in hun ballen trapt maakt blijkbaar niet uit.

Wat serverproblemen betreft is het lastig, ik kan de laatste tijd vaak ook niet op Steam inloggen. Het is dus niet zo makkelijk ervoor te zorgen dat de capaciteit de vraag bijhoud.
Steam krampt met DDosing.

Het is allemaal vreemd wat er de laatste tijd gebeurt met het internet wereldje.

En over BF4, heb je helemaal gelijk.(gekocht voor xbox one)
Misschien ga ik dat toch maar BF5(bad company 3?) overslaan.
Mede omdat het dit soort dingen niet mogen getolereerd moeten worden.

[Reactie gewijzigd door Ruben mantje op 18 maart 2014 17:34]

je zegt het zelf al "misschien" ga je hem overslaan. De kans dat je het alsnog gaat halen is dus voor EA's marketing mensen nog altijd groot genoeg :)
Ik hoop wel dat niemand BF5 straks nog koopt maar bij EA gaat er iig niets gebeuren, ze hebben laatst nog laten weten dat de problemen bij BF4 hun imago niet geschaad heeft. Kwestie van aandeelhouders zoet houden
die aandeelhouders hebben EA voor de rechter gesleept om BF4. En dat gaan ze misschien ook nog wel doen om Titanfall. (omdat ie alleen voor de xboxone is, en ze daar toch wel een stukje markt door missen, iets meer dan 50% van de markt, om precies te zijn :)).
Niet helemaal correct, de xbox 360, xbox one EN pc hebben samen veel meer dan de helft van de markt in handen. Verder vindt ik het (met een 360) het helemaal niet erg dat titanfall er niet voor ps is, dan kunmen de ontwikkelaars meer tijd steken in de andere platformen :p en bovendien scheelt het ook weer serverload en daar hebben nieuwe games nog wel eens problemen mee, met de servers up houden...
um titanfall komt ook gewoon op de pc uit hoor...
Ik doelde op de current gen consoles. (Met name omdat ik geen pc heb, en ook geen Xbox 360)
Dus PC's zijn niet meer van deze generatie, en met de komst van de Xbox One zo'n vijf maanden geleden zijn de 'oude' 360's opeens obsolete? 8)7
Dus PC's zijn niet meer van deze generatie, en met de komst van de Xbox One zo'n vijf maanden geleden zijn de 'oude' 360's opeens obsolete? 8)7
Dat zeg ik nergens :)

een PC is geen console, en nogmaals: ik heb er geen, dus irrelevant voor me. Eveneens heb ik geen 360. Ik speel nog zeer veel op m'n PS3, dus irrelevant zal ik de vorige generatie niet noemen. Maar het is gek dat zo'n kaskraker de helft van de console markt links laat liggen.

Als het nou een titel van een van Microsoft's eigen studio's was geweest had ik dat compleet kunnen begrijpen, maar van EA, die toch alle segmenten zou moeten willen bedienen? Nee.
Maar het feit dat deze voor jou irrelevant zijn, betekent nog niet dat deze daarmee voor de gehele markt irrelevant zijn. ;)

Bovendien zijn de markten voor PC games en console games maar nauwelijks gescheiden, zeker met de recente multiplatform games. Maar dat je hiermee de helft van de next-gen (of inmiddels current-gen) markt mist is waar.
Het is een feit dat de netcode van BF4 extreem slecht geprogrammeerd is, maar feit blijft wel dat de meeste problemen, voornamelijk de problemen die mensen beletten te spelen, toe te schrijven zijn aan niet up to date zijnde computers. Ik heb letterlijk honderden mensen geholpen door ze enkel en alleen stap voor stap te vertellen (op Battlelog en bij ons op Teamspeak) dat ze niet enkel naar videodrivers moeten kijken, maar ook naar .NET Framework, audiodrivers, etc. Ik heb het overigens over de PC versie, dat was hopelijk wel duidelijk.

BF4 is voor iedereen speelbaar met een pc en gfx kaart (die in de min-syseisen voorkomt). Verschillende clanleden spelen BF4 op een laptop met een i3, 6-8gb ram en een GT740m videokaart. Werkt als een tierelier.
moet zetggen dat nu Maxis (granted lnogal laat) doet wat iedereen wil, is het weer niet goed en is het hypocriet van EA.

het koste blijkbaar echt best wel veel werk om dit te doen dus echt hypocriet kan ik het niet noemen, ja ik had het ook liever van day one gezien maar wat ik hier krijg aan sentiment is dat EA het beter had kunnen laten en daar ben ik het dan weer niet mee eens.
Het feit dat eerst glashard geroepen wordt dat het echt onmogelijk is om offline te spelen, omdat een groot deel van de berekeningen server based is en dat het vervolgens toch kan stoot veel mensen tegen het verkeerde been mijzelf incluis.

Ook het feit dat een insider binnen een week na release al zei dat het wel mogelijk was speelt natuurlijk mee.

Los daarvan is dat al update 10!!! Dat geeft toch ook wel een indicatie hoe brak de engine en de game bij release was..
Kijk naar BF4, daar duurt het 6 maanden om het spel enigzins speelbaar te krijgen.
dat vind ik nou ook wel weer meevallen. Ik heb 't spel sinds de eerste dag van de PS4 lancering, en op een enkele keer na heb ik weinig problemen ondervonden. Meestal als ik problemen heb komt 't doordat de server nog een oudere versie BF4 draait ten opzichte van mij. 24 uur later is dat weer helemaal recht getrokken.
Dat jij geen problemen ondervindt zal vooral door jezelf komen. Je hebt het waarschijnlijk niet eens door.

Of de PS4 versie moet echt enorm veel verschillen met de PC-versie. Feit blijft dat er wel enorm veel mensen zijn die zich wel storen aan verschillende problemen die ervoor zorgen dat het spel zelfs bijna onspeelbaar wordt.

Lees voor de grap eens het BF4 PC topic door op Tweakers. Er is zelfs een website die zich geheel wijdt aan problemen in BF4.

Enfin, ik denk dat de meeste mensen gewoon weer BF5 zullen kopen. Met BF3 speelden dit soort problemen namelijk ook al.

EA kan er blijkbaar nog steeds goed mee weg komen. Vermoedelijk door mensen zoals jij. Dat is overigens niet als flame bedoeld. Ik denk dat de doelgroep gewoon is verschoven. Prima zet, maar wel jammer voor sommigen.
Over de PS4 kan ik niet meepraten over de PC wel. Daar is BF4 drama. Zelfs nu de meest schandelijke bugs er uitzijn is de echte speelbaarheid nog steeds bijzonder slecht.
killcam :P
sound bug :P
glitchen in sommige maps..
en natuurlijk de synch/tickrate problemen die toch wel de allermeest schandelijke bug vormen voor een FPS game.

spel is nog steeds niet echt 'af' ofzo :P


EDIT: gaan ze nu ook werk maken van het vergroten van maximale size van de steden/wijken in simcity? Ik begreep dat dit ook iets te maken had met dat online geneuzel, maar ik heb het spel n.a.v. de reviews dan ook niet gekocht.. :(

[Reactie gewijzigd door antiekeradio op 19 maart 2014 00:02]

Maxis heeft in oktober al gezegd definitief te stoppen met het proberen grotere steden te implementeren, het is niet haalbaar met de glassbox engine aldus maxis. Dit komt (in mijn mening) omdat ondanks dat het idee om automata te gebruiken interessant is en betere simulatie teweeg kan brengen (de zogenaamde agents) ze besloten hadden niet alleen de populatie te simuleren met automata maar de niet zo performance vriendelijke automata ook te gebruiken waar dit helemaal niet nodig is (water, electra, riolering).

Automata zijn prijzig qua prestaties omdat het in wezen allemaal kleine AI units zijn, dat icm onnodig veel dingen simuleren met automata heeft er voor gezorgd dat glassbox een zenuwinzinking krijgt bij grotere steden. Voor EA/Maxis is het kennelijk niet rendabel om nu nog aan de fundamenten van hun engine te gaan sleutelen om dingen als riolering anders te simuleren dan met agents/automata.

Een van vele bronnen:
http://www.nowgamer.com/n...ot_get_bigger_cities.html

simcity is en blijft de faalaankoop van 2013 voor mij :(

Ook knap dat ze 6 maanden nodig hebben voor offline modus terwijl een hackert 48 uur na release offline mogelijk maakte. Kennelijk heeft een professioneel en groot ontwikkelteam 6 maanden nodig voor hetzelfde te doen als een knul op mama's zolder in 48 uur. (beeldspraak natuurlijk geen idee wie de beste man/jongen is)
Oh dus 24 uur niet kunnen spelen doordat de server meermaals achterloopt is geen probleem.. Dan ben jij denk ik de ideaale klant voor EA.
ik heb nooit gezegt dat ik 24 uur niet kon spelen.
Het zelfde gold voor Far cry bij online gamen en ook bij Diablo 3. Het lijkt erop dat ze bewust niet doorontwikkelen of genoeg servercapaciteit plaatsen om de kosten te drukken. Aangezien gamers het toch slikken kunnen ze het beste even wachten en het later, als ze meer duidelijkheid hebben over het aantal spelers, alsnog uitvoeren.
Persoonlijk vindt ik het minder erg bij een f2p title dan een fullprice AAA game.
Klinkt als 'business as usual' bij EA.
Maar goed, ik ga eens kijken of ik hem nu eens kan pirateren. EA krijgt van mij geen geld, vals bedrijf. :/
nee die is lekker,
EA is slecht want je moet online zijn,
EA reageert voegt online modus toe en ipv belonen zeg je:
"ha mooi nu kan ik hem piraten en geen geld uitgeven..."

dit soort methodes is waarom OnlineDRM en andere draconische methodes worden gebruikt... bah!

[Reactie gewijzigd door freaq op 18 maart 2014 17:52]

Ik heb er destijds dus wel geld voor betaald en toen ik hem een maand naar release eindelijk kon spelen had ik ook liever gewacht tot ik hem kon jatten.
Ik ben het met je eens maar de reden dat ik het niet gekocht heb is dat ik alleen maar spookverhalen hoor. Ik ga echt niet betalen voor een spel dat bugs heeft en niet fatsoenlijk gepatched gaan worden. De naam EA staat voor mij synoniem aan rotzooi. Nu er een pirated versie is, kan ik die eens proberen.

Het gaat niet om geen geld uitgeven, het gaat om waar voor je geld. Iets waar EA blijkbaar al lang niet meer voor staat.
Er is al bijna een jaar een offline-mod joh!
http://simcity5offline.blogspot.nl/
Fantastische FiPo. Mijn complimenten.
Gewoon waar, alles wat je zegt.
Geen tijd voor nodig om het artikel te lezen, we wisten dat het zou komen.

Maar voor mij nog steeds geen SC, want kan mijn stad niet laten uitdijen...
Kan je geen mod publiceren onder een Open Source licentie die geld vedienen bij herdistributie uitsluit?
Heb eigenlijk nooit echt het hele probleem gesnapt; Wat is er erg aan om online te moeten zijn? Iedereen is tegenwoordig toch constant online?
iedereen constant online? dat lijkt me een beetje overdreven... wat als je even op je laptop een spelletje wilt spelen op de trein of op een vliegtuig? Lijkt me niet zo onrealistisch. Bovendien, met always online ben je aangewezen op de servers van EA, en de ervaring leert ons dat die het wel eens laten afweten. Sterker nog, als EA binnen 5 jaar de servers sluit omdat het spel niks meer opbrengt, zou je het niet eens meer kunnen spelen!

En in het geval van Simcity voegt de multiplayer IMHO niet eens echt veel toe aan het spel. Online spelen had gewoon van in het begin een optie moeten zijn. Dat had hun de vreselijk slechte launch overigens ook bespaard.

[Reactie gewijzigd door Daeley op 18 maart 2014 16:47]

Sterker nog, als EA binnen 5 jaar de servers sluit omdat het spel niks meer opbrengt, zou je het niet eens meer kunnen spelen!
Als EA een game al 5 jaar draaiende wil houden.
Als ze binnen 2 jaar Simcity 2016 uitbrengen mag je deze van hun niet meer spelen.
[...]


Als EA een game al 5 jaar draaiende wil houden.
Als ze binnen 2 jaar Simcity 2016 uitbrengen mag je deze van hun niet meer spelen.
Sure, want battlefield 3 is ook uit de lucht gehaald.

Oh nee.
Wij wel, vergeleken met andere landen (buiten de EU vooral) hebben wij enorme luxe qua internet. Geen data caps, altijd snel, altijd beschikbaar. In America bijvoorbeeld kan dit nog al wel eens anders zijn, zeker als je een beetje afgelegen woont, hoge ping, lage snelheid. (Om nog maar te zwijgen over zuid amerika enzo)
Goed punt. Maar desalniettemin was iedereen in Nederland ook helemaal over de rooie omdat men constant online diende te zijn tijdens het spelen. Wij hebben (naast online multiplayer) toch verder geen last van landen waar de internetverbindingen van lage kwaliteit zijn?
Heb eigenlijk nooit echt het hele probleem gesnapt; Wat is er erg aan om online te moeten zijn? Iedereen is tegenwoordig toch constant online?
Het probleem was dat iedereen die Simcity gekocht had (inclusief ikzelf), bij launch dus niet kon spelen omdat de servers van EA het niet meer aankonden.

Daarnaast zag niet iedereen het nut in van een permanente serververbinding voor wanneer je aan je *eigen* stadje wilde bouwen.

Was voor mij de laatste keer dat ik een spel pre-orderde, zonder de eerste ervaringen en reviews af te wachten.
Snap ik. Maar dit is volgens mij tegenwoordig bij elke launch wel het geval. Ook bij games waarbij je niet noodzakelijk online dient te zijn. Stel dat de servers van EA perfect gewerkt hadden bij de launch, had alsnog iedereen zijn beklag gedaan. Dat wil overigens niet zeggen dat ik het zelf geen onzin vind om constant online te zijn voor een dergelijke game. Snapte alleen de hele ophef niet voor een land waarin iedereen sowieso constant online is.
Ik wel, maar de servers meestal niet. Ik ben daar één keer goed nat mee gegaan - bij de lancering van Assassin's Creed 2, dat je toen de eerste anderhalve week niet kon spelen omdat de DRM-server plat lag. En getuige de ellende bij de launch van Diablo 3, van nota bene een bedrijf dat de grootste MMORPG ter wereld draaiende kan houden, zal dat de eerste jaren niet anders worden.

Ik laat dus always-on games vrolijk op de plank liggen tot de nodige maanden na de launch. Dan is de bèta-test periode met echte spelers inmiddels voorbij, is de load op de servers inmiddels een stuk lager omdat de meeste bèta-testers zijn afgehaakt en kun je tenminste gewoon spelen. Vaak ligt de prijs al lager ook.
Zelf de laatste maanden heeft Diablo 3 er nog regelmatig uit gelegen, heb er zelf al een keer een HC poppetje door verloren. Zie het al weer helemaal mis gaan als RoS binnenkort uitkomt :P.

Bij Simcity hoef je maar eens per 10min(volgens mij)te verbinden met de server, wat dus veel minder stroring gevoelig zou moeten zijn dat een continu connectie.
Heb eigenlijk nooit echt het hele probleem gesnapt; Wat is er erg aan om online te moeten zijn? Iedereen is tegenwoordig toch constant online?
In het begin waren er forse serverproblemen (zoals bij vele launches overigens).

Het spel werd pas speelbaar na meerdere weken na launch.
En wat als je internetverbinding er uit ligt en toch dat spel wilt spelen? Dan gaat dat dus niet.

Makkelijk gezegd: ga een ander spel spelen.

Maar bij een spel als SimCity is het online deel simpelweg niet te rechtvaardigen als EA zijnde. En dat bewijst ook maar, want ze hebben zichzelf zojuist de nek omgedraaid.
Probleem was in het begin dan ook voornamelijk dat de servers van EA het gewoon niet goed deden, waardoor mensen toch graag offline wouden spelen wat dus niet kon. Waardoor ze helemaal niet konden spelen.

[Reactie gewijzigd door br men op 18 maart 2014 16:41]

Simpel. Ik heb twee kinderen en ik heb twee verschillende spellen. Dan kunnen ze dus mooi allebei één van de twee spellen spelen zou je denken. Mooi niet dus, want als het beide EA spelen zijn kun je maar één keer ingelogd zijn.
Bij Steam kan je via de offline modus dan wel allebei de spellen spelen.

Tweede reden: Zodra de volgende SimCity uitkomt gaat bij EA de server offline. Als je alleen online kunt spelen heb je dus niks meer aan je spel.
Twee accounts? Je bedoelt dus een extra account voor elk spel? Want het zijn echt niet dezelfde spellen die ze steeds willen spelen.
Was het originele excuus niet dat de berekeningen teveel zouden zijn voor de computer van de speler zelf?

Is er nu iets veranderd aan de simulatie?
Dat bleek al snel na launch complete onzin.
Waarom heeft het dan 6 maanden moeten duren om het te implementeren? Zo complex is het toch ook weer niet? Maar goed, beter laat dan nooit zullen we maar zeggen.
Het heeft naar alle waarschijnlijkheid 6 maanden geduurd voordat het offline-systeem zo is gemaakt dat het piracy-proof is. Naar mijn weten was het spel gewoon illegaal offline te spelen zonder enkele nadelen door een crack te gebruiken en een lokale server-applicatie te starten die Maxis/EAs servers nabootsen voor verificatie.

Dit alles, in juli 2013.
Al vind ik het wel slim dat ze nu eindelijk eens een 'normale' anti-piracy manier hebben, ipv allerlei rare draconische drm's en geld uitgeven aan securom achtige onzin.

En het zou ook prima (blijft zuur dat je game onspeelbaar wordt als de support wordt gedropped ...) zijn als het ook echt wat toe zou voegen. Kijk naar MMORPG's, die zullen echt niet zo snel last hebben van piracy, omdat je dan ook in staat moet zijn een server na te bootsen (wat bij echt populaire games zoals WoW gebeurd).

Maarja, het online-gebeuren is in dit geval PUUR een anti-piracy maatregel, en voegt gewoonweg niks extra's toe. De multiplayer opties, het meedoen aan een region ed etc verplicht je echt nog niet het multiplayer-only te maken. Ik ben een gamer die niks geeft om die online competitiviteit met dit soort games, dus het moet een keus zijn.

Had op zich ook nog niet eens zo erg geweest als EA dit ook gewoon had toegegeven. In plaats daarvan zuigen ze allerlei rare verhalen uit hun duim, want dit truukje willen ze met toekomstige games ook toepassen natuurlijk.
Ja idd, ik had in eerste instantie sc gekocht maar ben vrij snel naar de gekraakte versie gegaan zodat offline kon spelen
Al bijna een jaar geleden was er een mod om het offline te spelen...
http://simcity5offline.blogspot.nl/
Was het originele excuus niet dat de berekeningen teveel zouden zijn voor de computer van de speler zelf?

Is er nu iets veranderd aan de simulatie?
Het originele "excuus" (volgens mij was het een ware uitspraak) was dat de interacties binnen een regio door de server worden uitgevoerd en dat zonder een internetverbinding deze regio-interacties, waar de nieuwe SC vrij zwaar op leunt, niet verwerkt zouden kunnen worden.

Of de regio nu volledig weggelaten wordt tijdens offline play of dat deze berekeningen toch (deels) overgezet worden naar de client, weet ik niet.
Dat niet alleen, maar ook dat je steden/regio's werden berekend en opgeslagen. En regio's aanging met andere mensen of vrienden. En dan bijv* dingen uitwisselen.

En dat werkt ook best goed imho, helaas wat bugs met ambulances of brandweer auto's en soms goederen. Maar het werkte prima.

Snapte ook nooit de hele commotie om die online requirement. En heb ook er zelf ook nooit problemen mee gehad.
Volgens mij was dat een mooie manier van zeggen dat de engine het gewoon niet aan kan. Zou niet de eerste keer zijn dat EA een game uitbracht met een slecht werkende engine (SW:TOR).
Belabberd spel. Zonde van mijn geld geweest. CitiesXL is en blijft beter. Zowel grafisch als game technisch. Al helemaal met alle mods die er voor zijn te krijgen. CitiesXl is niet zonder fouten, maar wel een stuk beter.
hmm, had CitiesXL niet een memory leak?
Geen leak. Wel een lua interpreter die single threaded loopt. Als je rond de 1 miljoen inwoners komt ervaren de meeste mensen problemen met de game. De processor trekt het simpelweg niet. Als je een hele grote map bom vol wil bouwen heb je een processor nodig die de beste single threaded performance heeft (flink overclocken).
Offtopic:
Heb je het dan over CitiesXL 2012, of gewoon CitiesXL? Lijkt me wel het proberen waard namelijk :)
CitiesXL 2012 is meer een expansion, net zoals Platinum. De meest recente versie is CitiesXL (2012) Platinum. Ik raad je deze zeker aan, speel deze zelf nog heel veel, je kan veel mods vinden op XLnation.net
thx voor de tip, gisteravond geprobeerd en beviel me goed.
Tsja. Toch een beetje mosterd na de maaltijd. Ik denk dat een grote groep spelers reeds is afgehaakt, en dat het toevoegen van de Offline modus ze echt niet terug zal halen.

Immers was één van de redenen voor een offline modus, de slechte server betrouwbaarheid rond de launch. Van dat euvel is tegenwoordig geen sprake meer.
Ik heb hem inderdaad sinds de release niet meer gespeeld, en ben het ook niet van plan.
Spel heeft me dermate veel irritatie opgeleverd dat ik hem niet meer ga spelen, al geven ze me alle DLC's gratis.

Edit: Speel gewoon SimCity4 Deluxe nog, werkt tenminste!

[Reactie gewijzigd door Ting87 op 18 maart 2014 17:02]

Vind CitiesXL ook wel een aardige vervanger, keer voor 5eu op steam gekocht, is iets moderner als sc4
De andere grote redenen waren (en zijn) toch wel het bizar kleine formaat van de maps en de brakke simulatie onder de kap. SimCity 4 zonder enige mods (zelfs zonder Rush Hour) is nog steeds een veruit betere game dan de nieuwe versie - Het enige wat deze eigenlijk biedt is kromme wegen en wat betere graphics. Dat laatste is dan wel weer een punt van contentie omdat de nieuwe game veel meer uitziet als een cartoon dan een echte stad.

Het online gedeelte was niet de enige hoofdzaak, maar dit is toch echt een geval van 'too little too late', zeker omdat ze nog steeds proberen geld te kloppen met al die DLC's die geen enkele waarde toevoegen aan het spel.
Als modder zou ik het niet leuk vinden dat EA mijn werk zomaar mag verkopen. Ik weet niet hoe dit bij andere games werkt, maar ik heb hier persoonlijk wel problemen mee...

Offline spelen moest al bij de release mogelijk zijn. Ze hadden veel problemen kunnen vermijden.
Je avatar deed me denken aan de South Park aflevering over EA. Daarin gaan ze er overigens ook schaamteloos met de ideeën van anderen vandoor :P

Vind het niet echt een reëel criterium dat EA geld aan het werk van een modder zou kunnen verdienen. Door modders worden de mogelijkheden van het spel groter waardoor er sowieso meer kans is dat spelers geld aan het spel uitgeven, het zou naar mijn mening dan ook niet redelijk zijn om voor andermans werk nog eens extra te willen cashen door het apart te verkopen (dat is in ieder geval wat ik eruit opmaak dat ze zouden kunnen doen).
Dit is bij bijna alle modbare games gebruikelijk hoor :)
Nu nog de grotere maps want dat was ook onmogelijk .
Dat ben ik geheel met je eens, ik had liever gezien dat ze daar dat half jaar aan hadden gewerkt in plaats van offline spel.
Inderdaad.

De maps zijn toch echt veel en veel te klein.
"Bovendien heeft EA het recht om het werk van modders zonder erkenning of vergoeding te promoten, verspreiden en verkopen."

Als ik een serieuze modder zou zijn zou dat voor mij het al verpesten. Je gaat toch niet zomaar je rechten weggeven? :S
Dit staat in vrijwel elke voorwaarde overeenkomsten van Mod-Bare games... Kijk maar bij de overeenkomsten van Second life, het staat er toch echt...

Edit: Sorry voor de verwarring ik bedoelde second life I.P.V. half life 2 ...

[Reactie gewijzigd door Monne op 20 maart 2014 09:23]

uhmmm rechten die je niet hebt kan je ook niet opeisen....je hebt een aanpassing gedaan aan een spel waar rechten op zitten....lijkt mij vrij normaal dat je de rechten niet bezit!
Bovendien heeft EA het recht om het werk van modders zonder erkenning of vergoeding te promoten, verspreiden en verkopen.
Achja, waarom ook niet 8)7
Volgens mij is dat 0 rechtsgeldig :P
Ja, auteursrecht, iemand?
Dat wordt dan overgedragen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Copyright_transfer_agreement
En in Nederland:
http://www.auteursrecht.nl/auteursrecht/22233/

Het is natuurlijk niet netjes en of je dan je modwerk wel met EA wil delen is ook een vraag waard, maar het is wel begrijpelijk. Kijk naar Valve. Die verdienen er goudgeld mee. Valve deelt hun inkomsten wel met de ontwikkelaars (of neemt ze zelfs in dienst), maar ook volgens hun algemene voorwaarden sta je je rechten af.
Goede zaak dat ze nu een beetje gehoor geven aan de community.
Ben nu alleen wel benieuwd of de mods ook een grotere map toestaan, blijft problematisch dat je er zo weinig in kwijt kan.
Dat zou de eerste mod zijn die ik installeer... Nu zijn mijn steden allemaal "vol".

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True