Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nooit uitgebrachte NES-versie van SimCity verschijnt online

Begin 1991 kondigde Nintendo SimCity aan voor de NES en SNES. De versie voor de Super Nintendo kwam daadwerkelijk uit in april dat jaar, maar de NES-versie werd geschrapt. Nu is een prototype van de game uitgebreid geanalyseerd en online gezet.

De Video Game History Foundation heeft een uitgebreid artikel online gezet met details van SimCity voor de NES. Hoewel het spel nooit is uitgebracht, verscheen er vorig jaar een cartridge met een prototype van het spel op een beurs voor retrogames. De stichting die zich inzet voor het behoud van gamegeschiedenis kreeg de cartridge in handen en kon deze digitaliseren en analyseren.

Nintendo kondigde de NES-versie van SimCity aan op de Winter Consumer Electronics Show in 1991 en toonde toen enkele screenshots. De belofte was dat de NES-versie dezelfde features zou hebben als de variant voor de SNES, de nieuwe 16bit-console van Nintendo die in dat jaar op de markt zou komen. SimCity-ontwerper Will Wright werkte samen met Shigeru Miyamoto, de bedenker van Mario en Zelda, om de game naar de Nintendo-consoles te porten.

Volgens het artikel van de Video Game History Foundation is het meest unieke aspect van de NES-versie de grootte van de tiles om op te bouwen, die hebben afmetingen van 2x2 in plaats van 3x3 zoals bij de pc- en SNES-versies. In de vroege versie van de game zit ook een soundtrack van Soyo Oka, die ook verantwoordelijk was voor de soundtracks van Super Mario Kart en Pilotwings.

De digitale assets van de NES-versie van SimCity zijn online gezet op het Internet Archive. Deze omvatten onder andere de soundtrack als mp3 en een rom van de game, die gespeeld kan worden met emulators.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

26-12-2018 • 10:20

71 Linkedin Google+

Reacties (71)

Wijzig sortering
Interessante hardware: Ik zie op de printplaats 2*8K SRAM, twee EPROM's en een gespecialiseerde chip. Die chip is vermoedelijk een bankswitchcontroller. Het ziet er uit als een vrij omvangrijk project, ook softwarematig gezien, vergeleken met bijvoorbeeld de Commodore 64-versie, die veel beperkter is. Een standaard Nintendo-cartridge moet het doen met 40KB ROM en kan de 4KB hoofdgheugen en 4KB videogeheugen in de NES gebruiken. Dat zal hier volstrekt onvoldoende zijn geweest, dus is een cartridge met bankswitching en eigen geheugen ingezet.
Hier een leuke video hoe ontwikkelaars vroeger omgingen met de limitaties van 40KB. Onder andere het hergebruiken van tiles is erg interessant: https://youtu.be/ZWQ0591PAxM
..elke chip is gespecialiseerd in zijn of haar eigen functie.
Ja en nee, vooral nee. Je moet in deze context, gespecialiseerd opvatten als gefabriceerd voor een bepaalde (custom) bewerking. Een functie die alleen zin heeft in een specifieke toepassing. In tegenstelling tot RAM, ROM, losse poorten, etc. die je algemeen kunt inzetten.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 26 december 2018 13:46]

Dat doet toch vermoeden dat de game al in de finalizing fase zat dichtbij een release en dan om 1 of andere rare reden toch nog gecancelled is. Gebeurd wel vaker en ik begrijo dat niet. Als het nou in een vroeg stadium is maar er was kennelijk al een versie op cartridge klaar al zal dat wellicht nog een beta geweest zijn. Toch leuk dit soort dingen af en toe te zien opduiken.
Zoals @dmantione opmerkt zit er redelijk wat extra hardware in de cartridge, dus het zal geen goedkoop spel geweest zijn om te produceren. Dit in combinatie met de release van de SNES kan het zo geweest zijn dat het gewoon een betere move was om niet de NES versie uit te brengen.
Van wat ik in het filmpje zie is 'prototype' een verkeerde benaming. Het spel lijkt best wel speelbaar. :)
Het valt me op dat ze in de game geen weg aanleggen, maar rails gebruiken. Ook kun je het niet helemaal goed concluderen van een video van een paar minuten. Het was altijd lastig om city builders werkbaar te houden bij grote steden. Allemaal speculaties, maar ik snap dat je de game niet uitbrengt als het niet lukt om een grote stad stabiel te laten draaien.

@HMC bedankt voor de toevoeging. Wist ik persoonlijke niet.

In het artikel gaan ze er iets verder op in: https://gamehistory.org/simcity/

Toch mis ik een beetje de belangrijkste punten waarom ze de game niet uitbrengen. De punten in het artikel moeten volgens mij prima op te lossen zijn.

[Reactie gewijzigd door grote_oever op 26 december 2018 10:42]

Tegenwoordig maken ze dan de steden maar kleiner (AKA Sim City 2013)
Hangt ook af van de systemen. Met de geavanceerde simulatie tegenwoordig heb je veel RAM en CPU power nodig. Cities Skylines kan werkelijk huge met 81 tile unlock. Maar zelfs dan is het al zwaar voor mijn hexacore en 16GB als de map pas voor ca 20% volgebouwd is...
Zo zijn er nog spellen te bedenken. Train Fever van enkele jaren terug waarbij elke NPC individueel werd bijgehouden en op het einde van een ingame maand een hele hoop dingen berekend werden doro de game engine. Had je eindelijk op de grote kaart een goed werkend transportsysteem, ging op het einde van de maand je spel telkens voor lange tijd freezen omdat het alles wilde berekenen.
De nieuwere versie, Transport Fever had er in het begin ook van, maar dit hebben ze ondertussen al kunnen oplossen met wat patches
Ik heb een AMD A10 op een HP paviljoen dv7. Geloof me. Call of duty en paar andere spellen kan ik normaal draaien. Maar open TTD trekt echt het onderste uit de kan. (Idd verkeer uitgezet) Dat spel zijn ze nu aan het optimaliseren voor o.a. multi-core. Maar dan nog.
Een a10, dat is nog een cpu van de bulldozer architectuur... Met ryzen/ intel core loopt dat stukken beter ivm IPC.
Dat spel zijn ze nu aan het optimaliseren voor o.a. multi-core.
Heb je daar bronnen van? Want ik kan daar zo snel niets over vinden en ben wel benieuwd. :)
Rails waren de beste manier. :)
Wegen veroorzaken "pollution" en "traffic". In de eerste SimCity was dat handig op te lossen door alleen rails te gebruiken. :)
Volgens mij was het met name traffic wat 'n probleem was. En dan weet ik niet of dat een zwaar invloed had op je grondwaarde etc. maar het was vooral irritant dat je constant die notificaties kreeg, rails daarintegen hadden alleen voordelen.

Blijft grappig dat je in het hele spel dan ook maar 1 trein kan zien hoe groot het land ook bezet is.
SimCity 1 rail-only was juist de pro-move om het verkeer begaanbaar te houden. Bron: een boek over SC uit de bibliotheek. Wat een geschiedenis...
Als je het over roms hebt zijn alle officiële (dus geen bad dumps, hacks en dergelijke) versies die afwijken van de gereleasede versie prototypes.

Dit kan inderdaad verwarrend zijn. Sommigen zijn zo goed als compleet, sommigen zijn maar deels speelbaar.
Beter dan de early access games van nu :P
Maar hoe gaat Nintendo reageren op het beschikbaar maken van de ROM?
Vroeg ik me ook al af. :P
Maar misschien omdat het spel nooit uitgekomen is zien ze het deze keer door de vingers.
Nah, Nintendo is altijd aan het zeiken over roms van spellen die ze allang niet meer verkopen.

Officieel liggen de rechten natuurlijk bij hun, maar het is gewoon een stuk algemene geschiedenis en nostalgie.
Officieel liggen de rechten natuurlijk bij hun, maar het is gewoon een stuk algemene geschiedenis en nostalgie.
Het spel is nooit uitgebracht. Ik betwijfel of er daadwerkelijk rechten bij Nintendo zijn.

EA, integendeel... ;)

[edit]
Ik lees dat de code gedeeltelijk is gemaakt door Nintendo. Het 'gevaar' kan dus van twee grote kanten komen, EA en Nintendo.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 26 december 2018 11:44]

Dan zouden Nintendo èn EA al samen ervoor moeten kiezen om actie te ondernemen. Zeker gezien er geen omzet derving of rechten die kunnen verlopen in het spel zijn, zie ik dat snel gebeuren. Bovendien zijn Nintendo en EA nou niet bedrijven die erg close zijn. De enige games (zover ik weet) op Nintendo Switch is Fifa games en Fe. Ik denk dus dat beide niet veel baat zien om samen te werken en hierin actie te ondernemen.

Maar goed, dat is natuurlijk vooral speculatie.
Te laat. De rom is ondertussen al door menig verzamelaar/hobbyist gedownload, dus tegenhouden gaat ze nooit meer lukken. Overigens zit niet alleen de rom, maar ook de volledige box-art, promo-art en audio in het zip-bestand. De boel offline laten halen heeft geen enkele zin meer.
Ja en nee, weet niet of dat specifiek voor deze situatie geld maar soms met bepaalde rechten zelfs als je het niet meer tegen kunt houden ben je soms verplicht/'verplicht' om het alsnog te proberen of te doen om toekomstige situaties te voorkomen.

[Reactie gewijzigd door The Chosen One op 26 december 2018 11:37]

Correct. Als ze zaken door de vingers gaan zien, hebben ze in de toekomst een minder sterke positie als ze ooit in een rechtszaak belanden over hun auteursrechten. Dus als ze al hun auteursrechten willen beschermen, dan moeten ze het ook dit keer gaan tegenwerken.
MIsschien uitbrengen als NES game op Nintendo Switch Online?
Die SimCity op de SNES heb ik als klein jongetje gekocht en ligt nog steeds in de kast :D Uren speelplezier was dat!
Helemaal kapot gespeeld en mijn SNES stond dan ook dag en nacht aan om geld te genereren en alles te laten groeien, tenminste... wanneer dat goed ging.
Menig tornado wat nog wel eens roet in het eten gooide.

Was een erg verslavend spel, en dan dat muziekje...
En dan klagen mensen over Bitcoin miners... ;)
Ik speel hem nog steeds graag op de SNES (of PSP/Vita op vakanties). Blijft een tijdloos spel met geweldige muziek :)
Waarom heeft Nintendo deze game niet aan de NES Classic toegevoegd? Waren ze het bestaan ervan vergeten of?
Omdat het spel nooit uitgebracht is geweest misschien?
Dat was Starfox 2 ook niet en Nintendo heeft die game ook weten toe te voegen aan de SNES mini catalogus.
Dat was Starfox 2 ook niet en Nintendo heeft die game ook weten toe te voegen aan de SNES mini catalogus.
Maxis had ook de rechten.
Daarom is Gran Turismo 2 ook niet uitgebracht op PlayStation Classic.
Te veel rechthebbenden.
Nah de reden dat die game daar niet op is gekomen is omdat Sony slechts de barre minimum hoeveelheid moeite gestoken heeft in dat apparaat.
Klopt, apparaat heeft al genoeg moeite met de games die er wel op staan (ze haperen) en je mist ook dualshock controllers om een racegame fatsoenlijk te kunnen spelen.
dualshock controller nodig om een racegame fatsoenlijk te kunnen spelen? sorry hoor, de haptic is leuk, maar verre van nodig om een racegame fatsoenlijk te kunnen spelen.
Niet de haptic (dat boeit inderdaad vrij weinig), de analoge sticks.
Anders kan je alleen maar hard naar link/rechts, en zit je pulserend de knopjes in te drukken om fatsoenlijk een bocht door te komen.
ah, zo ja. Maarja de dualshock was voor de PS1 alleen maar een extra accesoire, en lang niet alle PS1 racegames ondersteunde die.
True, maar toch hebben ze het met name over de dualshock controller in de gran turismo 2 handleiding (de classic controller staat er in het klein bij):
http://www.gamesdatabase....omputer_Entertainment.pdf
Dus met deze game werd het wel min of meer verwacht (al kan je analoog letterlijk aan en uit zetten met en knopje), dit waren ook de games die geoptimaliseerd waren voor het gebruik van stuurtjes enzo.
Met een classic controller is dat toch best ruk.

[Reactie gewijzigd door Zoop op 27 december 2018 11:33]

Starfox 2 was al af, Nintendo bezit de volledige rechten van de game en het was een stevige USP om deze op de SNES mini toe te voegen. Alle drie punten die niet op Sim City van toepassing zijn.
Eens. Had een "+1" titel kunnen zijn. Maar ik denk dat Starfox een grotere naam en faam had, waar meer mensen gevoelens over hadden. En Sim City was wel gewoon op de SNES speelbaar natuurlijk.
Star Fox 2 was praktisch af. Dat weten we niet over dit spel.
Het spel ziet er na mijn mening toch speelbaar uit, na het zien van het filmpje besef ik ook weer hoe hard we vooruit zijn gegaan in de ontwikkeling van games. Prachtig nostalgisch dit.
Toch klaagt iedereen met elk nieuw spel weer massaal dat de graphics mooier zijn maar de gameplay minder :)
De gameplay is vaak ook stukken minder bij de moderne mooie variant.
Het voordeel van cartridges was altijd dat doormiddel van nieuwe chips in de cartridge zelf je console opeens weer iets nieuws kon. Denk aan bijvoorbeeld de FX chip. De tijden dat je huidige console je echt zou verbazen is helaas voorbij.
Bij de Snes deed Donkey Kong dat ook, die pushte dat apparaat echt tot zn limiet :-)
Ja die bevatte een 2e generatie FX chip. Overigens was het vooral door de prerendered 3d sprites dat het er erg goed uitzag. Voor de console zelf was het niet veel anders dan elke platformer.

Maar wat denk je bijvoorbeeld dan van de sega 32x, die veranderde je 16bit console even in een 32bits console via de cartridge port.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 27 december 2018 10:33]

Werkte alleen voor geen meter die 32X
Hoezo werkte die niet? Hij werkte bij mij prima, werd alleen overschaduwd door de saturn en had daardoor bijna geen games.
Hoe tik je hier dan 5x achter elkaar FUNDS in om zo een hoop geld en een aardbeving te creëren?
De stichting die zich inzet voor het behoud van gamegeschiedenis kreeg de cartridge in handen en kon deze digitaliseren en analyseren.
Ik snap best wat er bedoeld wordt, maar een cartridge is al in digitale vorm. Beter hier is de term 'dumpen' naar een bestand.

Verder erg tof dat er weer een mooi stukje geschiedenis boven water is :-)


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True