Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 118 reacties

Speluitgever Electronic Arts is van plan om in het voorjaar de Nederlandse marketingafdeling te sluiten. Hierdoor zal een onbekend aantal banen komen te vervallen. De salesactiviteiten blijven wel uitgevoerd worden vanuit Nederland.

Electronic Arts (EA) logoDat meldt Gamer.nl. Electronic Arts zou de gamesite in een e-mail hebben laten weten dat het zijn Nederlandse marketingafdeling zal opdoeken. Op zijn vroegst zal de reorganisatie in april worden doorgevoerd. Hierdoor zal een onbekend aantal personeelsleden hun baan verliezen. Ook zullen de marketingactiviteiten in zowel Nederland als België voortaan vanuit de EA-vestiging in Lyon worden gedaan. De sales worden nog wel vanuit Nederland uitgevoerd.

Mogelijk is het schrappen van de marketingactiviteiten in Nederland het gevolg van slechte verkoopresultaten van EA-titels in het najaar van 2013. Zo zouden de gameverkopen van toptitels als FIFA 14 en Battlefield 4 zijn achtergebleven, mede door het verkoopsucces van GTA V van Rockstar Games en dat door Take-Two Interactive wordt uitgegeven.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (118)

Tsja, Battlefield 4 doet het niet goed. Niet zo gek ook. Spel is na 3 maanden nog steeds amper speelbaar. Niet alleen door connectiviteit issues, of het feit dat je je PS3 telkens moet laten herstellen na een potje BF4, maar ook door het gigantische aantal foutjes ingame.

http://www.vgchartz.com/gamedb/?name=battlefield+4

Battlefield 4 heeft inmiddels globaal 7.73 miljoen exemplaren verkocht. Dit is niet veel voor EA's AAA titel van 2013.

Battlefield 3 in 2011 verkocht 6 miloen globaal in de eerste 2 weken.
Onzin, laatste update heeft eigenlijk alle problemen opgelost.
Dat eindgebruikers zijn gebruikt als betatester is te veroordelen, maar nu werkt het spel gewoon uitstekend.
haha je maakt een grapje zeker? De netcode is er met de laatste update alleen maar beroerder op geworden, ik heb nog nooit zo veel 1 op 1 battles verloren waar de tegenstander vervolgens op 0% health blijkt te staan maar wel gewoon door leeft. Verder is het spel een groot bug en glitch festijn. Nog niet te beginnen over de hopeloos slechte balans tussen de wapens. Sorry, maar als je durft te zeggen dat de problemen met battlefield 4 zijn opgelost moet ik je toch echt recht in je gezicht uitlachen.
Yep wat je omschrijft met tegenstanders die met 0% health wegkomen herken ik ook. Doe dan gewoon n tradekill :O
Valt niets meer aan toe te voegen, vanaf dag 1 al problemen met bf4 en nu nog steeds,heb inmiddels dan ook bf 3.1 verwijdert van mijn ssd en speel alleen nog maar bf3,ze moeten zich schamen daar bij EA,een ding is zeker nooit meer een spel van EA.
Idd, als is het lastig om niet trouw te blijven aan BF, de troep die EA aflevert (Sim city "working title, sim vilage" ) doet mij ook besluiten om EA links te laten liggen.

Die gasten op het hoofdkantoor doen iets gigantisch slecht, de kwaliteit van een spel lijkt wel het laatste waar ze nog aan denken.
Battlefield 3 speel ik al heel lang niet meer.

Ik speelde Battlefield serie al sinds het begin maar toen je bij BF3 geen eigen dedicated server meer kon draaien (huren is niet hetzelfde) en dit ook uitbleef ben ik steeds minder gaan spelen.

Bij BF4 hanteren ze hetzelfde systeem dus het spel niet eens gekocht...
als ik alles had geweten had ik hem ook niet gekocht, volgende keer gewoon ff afwachten dus.
Het meest storende vind ik nog wel de manier van spel starten.
1. Open origin
2. Start bf3
3. browser opent
4. Klik serverlist in browser
5. Join server
6. bf3 opent nu echt
En als je van server wilt switchen mag je heel bf3 aflsuiten en bij punt 3 beginnen. Dat werkt zo ontzettend vervelend. Leuk die stats enzo op internet, maar waarom moet je per se launchen vanuit je browser.
Ik heb best plezier gehad aan bf3 en met de prijs die ik ervoor betaald heb (humblebundle) mag ik niet klagen, maar door dit systeem en de verhalen over een nog altijd buggy bf4 ben ik niet van plan bf4 te kopen. Als dat alle 2 niet zo geweest was had ik het zeer waarschijnlijk wel gekocht.

Dan heb je natuurlijk ook nog de blunders met simcity met de leuke drm.

Nee het is niet heel vreemd dat EA tegenvallende resultaten heeft, want de klanten vinden de games namelijk ook tegenvallen in kwaliteit. Enige waar ze wel kudo's mee verdiend hebben is met de humblebundle, waar ze een boel topgames voor weinig geld aanboden en alle opbrengst naar goede doelen ging. Ook al was het een promotie voor Origin was dat toch heel vriendelijk. Maar gezien dat voor mij het enige pluspunt van EA was afgelopen jaar, dan houdt dat niet over voor EA gezien ze met die actie zelf niets verdiend hebben.
Memory leak is nog steeds niet verholpen, netcode is ruk en crashes zijn, alhoewel een stuk minder, nog steeds aanwezig.
Alle problemen verholpen, laat me niet lachen.
http://www.reddit.com/r/battlefield_4

Voor de grap moet je eens alle klachten bij elkaar optellen. Ik heb dit nog nooit gezien in een spel afgelopen 10 jaar.

En nee, het zijn geen rants, zijn gewoon goed onderbouwde bug reports.
Ik snap reacties niet zoals "mooi dat ruimt op" en "het is de schuld van de marketingafdeling".

Ik heb twee jaar geleden mijn afstudeerstage mogen doen bij EA Nederland en ik vind het enorm sneu dat er goede marketeers/oud collega's hun baan verliezen.

Uit ervaring weet ik hoe goed de marketingafdeling omgaat met de Nederlandse gamepers en wat ze allemaal doen. Ik denk het een groot gemis is dat alles vanuit Frankrijk geregeld zal worden. Het zal een stuk zakelijker en onpersoonlijker worden.

Uiteraard neemt dit niet weg dat de games de laatste tijd erg tekort schieten. Maar ik kan jullie verzekeren dat een lokale marketingafdeling daar 0 invloed op heeft.

[Reactie gewijzigd door calivaty op 21 januari 2014 20:31]

Wat je zegt is echt onzin. Marketing is niet alleen maar om de games te verkopen. Ze bouwen ook een naam op, organiseren de stands bij een game beurs en organiseren de pers trips voor de lokale journalisten en ga zo maar door. Je denkt veel te makkelijk over dit want ze hebben geen invloed hoe de game uiteindelijk wordt uitgebracht. Alsof het bedrijf waar jij werkt altijd de beste producten maakt en nooit een fout maakt.

Het is erg jammer voor degene die hun baan kwijt raken bij EA en ik hoop dat ze snel weer wat vinden.

[Reactie gewijzigd door exi22 op 22 januari 2014 09:12]

Ik kan me voorstellen dat de verkoopresultaten van Battlefield 14 zijn achtergebleven ja :P
14? 4 bedoel je ;)
Oh wacht, artikeltje had een fout ;)

Ik wist niet eens dat EA per land een marketingafdeling heeft, paar als je er zo over nadenkt dan is dat eigenlijk enorm logisch,(bijna) elk land heeft een andere taal en is anders.

Verder is het redelijk kortzichtig van EA om na 1 jaar (door 1 spel, GTA V) meteen op de knieŽn te gaan en marketingafdelingen sluiten.

[Reactie gewijzigd door SherlockHolmes op 21 januari 2014 19:08]

14? 4 bedoel je ;)
Oh wacht, artikeltje had een fout ;)

Ik wist niet eens dat EA per land een marketingafdeling heeft, paar als je er zo over nadenkt dan is dat eigenlijk enorm logisch,(bijna) elk land heeft een andere taal en is anders.

Verder is het redelijk kortzichtig van EA om na 1 jaar (door 1 spel, GTA V) meteen op de knieŽn te gaan en marketingafdelingen sluiten.
Nou er is bijna geen een game gigant heeft een vestiging in elk land heeft. Blizzard Eu zit in frankrijk, Rockstar eu/international zit in het VK, en Activision zit heeft ook maar een EU afdeling.

EA heeft meer vestegingen omdat EA veel games vertaald. (eg Sims 3, Fifa 14 ect) Dat is ooit de reden geweest dat ze meerdere vestegingen hadden. (denk ik). Ook meer tactiek in reclame campaingens zal er mee te maken hebben.

Maar tijden veranderen. Veel meer mensen kunnen engels als ze een supportticked hebben. Niet alle games zijn meer vertaald naar het nederlands, en hun marketing beleid is gewoon anders. waabij een vesteging in elk land niet meer in past. Wie maakt er nog TV reclamen voor games ? + het feit dat games gewoon online te downloaden zijn, en je geen gigagrote billboard in winkels nodig hebt.

Deels zal het ook wel bezuinegingen zijn. Deels zal het ook komen om het slecht verkopende Fifa 14 (wat nl support heeft), het heeft meerdere redenen.

[Reactie gewijzigd door rickboy333 op 22 januari 2014 23:36]

Heb je de vertaling van de meest recente SimCity al is een keer gezien? Google translator van jaren geleden doet het zelfs nog beter...

Die vertalingen zijn 100% NIET door mensen gedaan.
Support tickets? Ik weet het niet hoor maar er kunnen een hoop mensen "engels" Ja op de basis school en misschien middelbare school engels gehad. Maar nooit in praktijk gebracht behalve Yes sir en wat andere standaard zinnetjes.

Maar het overgrote deel nederlanders hebben echt wel een nederlander nodig om hun te kunnen helpen juist omdat ze niet zo goed engels kunnen spreken.

Waarom denk je dat scholen nu al vanaf het eerste of 2e leerjaar nu met engels aan het beginnen zijn?

En ook niet vergeten. veel menu's in games zijn logisch ingedeeld. en voornamelijk in termen uitgedrukt waardoor iedereen die 2 worden engels spreken wel redelijk kan gokken hoe hij zijn monitor settings kan aanpassen maar dat heeft totaal niets te maken dat iemand wel of geen engels kan. Fifa daarin tegen zal helemaal niet verkopen als er geen nederlands in zou zitten of stuk minder. Omdat de jongere deelnemers en de engelse analfabeet het spel moeilijk zou kunnen begrijpen met de lappen tekst die worden getoond.
Kosten besparen voor de aandeelhouders gelukkig te houden. Deze horen graag dat er veel winst is en hebben liever niet dat er grote risico's worden genomen...
Verder is het redelijk kortzichtig van EA om na 1 jaar (door 1 spel, GTA V) meteen op de knieŽn te gaan en marketingafdelingen sluiten.
Ik denk niet dat het om 1 game is, maar meer dat de kosten al jarenlang een probleem waren en dat er nu met GTA V enkel een simpel einde van het bloeden is aangekondigd.

1 jaar verlies valt makkelijk te overleven, maar meerdere jaren achterblijvende omzet en geen zicht op verbetering (enkel op verslechtering als een concurrent weer een klapper als GTA V uitbrengt). Tja, dat nekt je.
Ach altijd makkelijker om de marketing te ontslaan dan toe te geven dat je een jaar lang vooral gefaald hebt op andere gebieden. Zoals je Core business het maken van games, ondersteuning ervan en vernieuwing van je IPs.
Mjah, aan de andere kant, waarom heb je voor NL en BE een eigen marketing afdeling nodig. Hele hordes bedrijven, groot en klein, gebruiken voor de hele EU ťťn marketing campagne en een vertaalbureau. Dat werkt bij hen prima, waarom zou EA, een toko die in zowel NL als BE toch grotendeels Engelstalige producten in de markt gooit, eigen marketingtokootjes voor elk land nodig hebben?
Kwestie van een Nederlandse medewerker naar Amerika laten immigreren en af en toe die paar promotie zinnen laten vertalen. Probleem opgelost en scheelt een hoop geld. Daar heb je inderdaad geen heel team voor nodig.

[Reactie gewijzigd door delix op 22 januari 2014 10:25]

In feite heb je daar gelijk in. Maar kortere lijntjes zijn wel prettig. Het bedrijf waarvoor ik werkte verhuizde de planning van Nederland naar Polen. Het kwam allemaal op hetzelfde neer maar het was toch allemaal heel anders, vooral minder persoonlijk.

Dat zelfde zal gelden voor EA marketing, een gameblad of game website zal meer hebben met een EA marketing vertegenwoordiger in NL dan een die uit Duitsland of waar ze ook maar gaan centraliseren. Het is meer dan een reclamespot en poster maken. Het is ook contact tussen de vertegenwoordiger en bijvoorbeeld een journalist.
Cultuur, Nederland en Belgie lijken nog enigzins op elkaar, maar ook hier zijn al grote verschillen tussen die marketingtechnisch valkuilen opleveren. Frankrijk en Nederland zijn cultureel totaal verschillend, dat gaat nog erger worden dan die Duitse reclames die ze even nasynchroniseren voor waspoederreclames en dergelijke.
Fifa op de PS4 ziet er ook niet uit btw
en dan zeker niet op een scherm van 65"
de concurrentie heeft niet stil gezeten,EA wel
PES en FIFA zijn beiden slecht. PES heeft geen licenties en voelt aan als koude pap, terwijl EA gewoon game technisch een flatergame heeft ineengestoken die zo scripted is als de pest. Daarnaast zijn in PES de gezichten belachelijk slecht en doet FIFA het wel beter, maar niet veel.

Als jij een product op de markt zet dat sowieso al wint van de concurrent, door miljoenen gekocht wordt en eigenlijk nog steeds een snertgame is. Iets waar je weinig onderhoud aan hebt... Tsja dan zou ik ook niet veel veranderen. Geld in het laatje!
Fifa 14 en battlefield wil men gewoon niet kopen nu op de oude gen. Omdat men dat geld opzij zet om dadelijk games te kopen voor de new gen consoles.

ik heb toevallig wel FIFA 14 op de 360 gekocht en nu ook voor de X1. maar ik denk niet dat veel mij zullen volgen om 2x 65 euro uit te geven aan een enkele game.

Wat Activision heeft gedaan is natuurlijk wel goud :)
Koop een game voor de 360 en voor 9 euro new gen game.
Denk dat het grootste probleem voor FIFA14 is dat mensen hem niet op de PS3 willen kopen. Door de oude engine te gebruiken in combinatie met de vernieuwde gameplay speelt het gewoon niet lekker. Op de PS4 heb ik 2 potjes gespeeld, hoewel dat niet veel is leek het wel duidelijk lekkerder te spelen (vond het er ook wel aardig uitzien eerlijk gezegd). En daarnaast zijn er genoeg mensen van plan een PS4 te kopen en die gaan niet FIFA14 dubbel kopen.

Ik heb om allebei deze redenen nog steeds geen FIFA14 in huis, terwijl ik die normaliter elk jaar gelijk koop. Zodra ik wel een PS4 heb neem ik er ook gelijk FIFA14 bij.
Off-topic:
Niet alleen Battlefield... Ook Simcity als je het aan mij vraagt.

On-topic:
Logisch dat ze marketing Nederland schrappen, aangezien hier de markt na mijn idee een stuk kleiner is dan andere werelddelen mede door de download vrijheid in Nederland..

En nee ik wil niet het stukje piraterij aansnijden. Maar het stukje markt.
Waarom de game kopen als je het kunt downloaden zullen we dan maar zeggen.

Okť dan spreek ik nog even voor me eigen (maar er zullen vast meer mensen zijn die hetzelfde denken):
De attitude van EA Games is nogal achterbaks en focussen alleen maar op massa productie en geld verdienen. Maar luisteren naar spelers/klanten is geen spraken (ja na 6 maanden...). Waardoor ik zoiets heb van um hoor je als bedrijf niet achter je product te staan en te verbeteren als spelers/klanten klagen? En ja natuurlijk kan je als bedrijf 'n keer een foutje maken. Maar EA Games valt bij elke game gewoon in herhaling en ja zelfs met bŤta's...
Bij games zoals Fifa op de console en een online multi zoals BF word het al vrij lastig om pirated online te kunnen komen. Dus die zul je wel moeten kopen.
Mooi dat ruimt op!
Ik vind EA laatste tijd kwalitatief zeer achteruit gegaan met hun titels, net als Ubisoft. Wat ik uit de branche hoor is dat met name uitgevers zoals EA en Ubisoft druk uitoefenen op ontwikkelaars om met niet afgeronde spellen de markt te betreden, om de winstmarges hoog te houden tot op het randje van ziekelijk.

Niet zo verwonderlijk dus dat ontwikkelaars liever naar alternatieven zoeken, wat dus blijkbaar ten koste gaat van EA

Edit: Daarnaast is de Nederlandse markt erg klein.

[Reactie gewijzigd door dwarfangel op 21 januari 2014 19:02]

Ruik je die sterkend wordende geur? Precies, dat zijn de indie developers ;)
Triple A devs worden steeds hebzuchtiger en kwaliteit boeit steeds minder, maar Indie devs hebben niet zo veel geld, en MOETEN dus een goed spel neer zetten om het spel aan de man te brengen.

Rockstar is uiteraard de uitzondering, die maakt bijna alleen maar idioot goede spellen _O_
Ja Indie-dev is leuk.. Alleen spreek je hiermee slechts een selectie van de gamers aan.

Misschien heb ik het helemaal mis, maar ik vind indie-games vaak wel nogal arcadestijl. Daar hou ik persoonlijk niet van.

Het lijkt me maar een kwestie van tijd dat een nieuwe uitegever a la Rockstar de markt met een ziekelijk goede titel zal bestormen. De HBO van de gamemarkt. Zorgen dat je zelf alle kwaliteiten hebt voor de 'beste' series (lees: Games) in huis hebt.

[Reactie gewijzigd door dwarfangel op 21 januari 2014 19:19]

Triple A uitgevers zijn niet te vergelijken met Indies.

Het is het vergelijken van een filmmaatschappij dat blockbusters uitbrengt met een filmhuisfilm.

Daarmee zeg ik dus niet dat Indies niet goed kunnen zijn (kunnen superspellen zijn), maar wel dat de budgetten vele malen kleiner zijn en daarmee hebben zij gewoon niet de marketingpower om bij iedereen onder de aandacht te komen en zijn de spellen veelal ook minder uitgebreid.

Daarmee komt er dus slechts een enkele keer een pareltje boven drijven en dat zal in de toekomst niet anders zijn.

[Reactie gewijzigd door p0pster op 21 januari 2014 19:53]

Vergeet Projekt Red niet! Die dev's maken in hun eigen tijd ook nog mooi een semi officiŽle mod voor The Witcher 2! _O_

Anyway, altijd minder nieuws voor de mensen die daar werken, maar het is wel begrijpelijk.
Zelf heb ik het gevoel dat Ubisoft eerst een datum bepaald, maar vaak toch nog terugkrabbelt. Watch_Dogs en The Division zijn beide uitgesteld. En dat uitstellen is alles behalve erg. Ik denk dat iedere gamer liever langer wacht op een release, dan hetzelfde meemaken als bij Battlefield 4.

EA moet gewoon leren van zijn fouten en langer met een beta blijven werken. Zou het werkelijk iets uitmaken als een spel als Battlefield 5 twee of drie maanden later komt dan Call of Duty 9? Als het kwalitatief beter is, dan verkoopt het zichzelf.
Ruimt op alsof de marketing afdeling daar wat aan kan doen...
Nee maar dat bespaart wel kosten, dus 'ruimt' in die zin wel op.
Dat geld kunnen ze beter in de ontwikkeling van hun spellen stoppen

@Static Don:
Ubisoft is volgens mij ook verantwoordelijk voor AC4.

Ik heb heel even de campagne gestart, maar al snel kwam ik erachter dat het poppetje net zo houterig beweegt als in het eerste deel. En als je staat te vechten op een dak, zijn de animaties zodanig slecht gescript dat mannetjes geregeld ergens in de lucht blijven liggen omdat het zwaard de dakgoot aanraakt.
In mijn ogen hadden ze 6 jaar na dato hier echt wel wat meer mogen investeren. Zelfde verhaal bij Lara Croft: super idee, mooie graphics maar herhaling na herhaling van animaties waardoor het spelverloop van de game halverwege om te huilen is.

In vrijwel alle spelconcepten laten ze het element van AC terugkomen, waarin een gebied vrijgespeeld kan worden door een checkpoint te halen, in AC: te "syncen".
Begrijpelijk dat je goede elementen uit een game wilt hergebruiken, maar volgens mij zijn ze inmiddels te lui of te bang om iets nieuws te proberen en daarmee verlies te maken.

[Reactie gewijzigd door dwarfangel op 21 januari 2014 22:37]

Bij EA is de marketingafdeling dus eigenlijk de dupe geworden van het falen van de producers van de diverse games. Battlefield 4 zit tjokvol met bugs, Simcity vereiste altijd online internet en heeft enorm lang last gehad van falende servers waardoor fans de game gewoon niet konden spelen en FIFA 14 was een nieuwe naam voor FIFA 13 met een geŁpdatet spelersbestand. De marketingafdeling was helaas de afdeling die de ondankbare taak had om die rommel aan de man te brengen hier in Nederland. En nu blijkt dat de Nederlandse consument een best goede bullshitdetector had.
Bij EA is de marketingafdeling dus eigenlijk de dupe geworden van het falen van de producers van de diverse games. Battlefield 4 zit tjokvol met bugs, Simcity vereiste altijd online internet en heeft enorm lang last gehad van falende servers waardoor fans de game gewoon niet konden spelen en FIFA 14 was een nieuwe naam voor FIFA 13 met een geŁpdatet spelersbestand.
Ik denk dat je het niet helemaal begrijpt.
Het is niet de schuld van de developers, maar juist de schuld van de marketingafdeling.

Zij zijn de commerciele mannetjes en willen graag een spel zo snel mogelijk op de markt brengen.
De developers worden dus door de marketingmannetjes gedwongen om zo snel mogelijk op te leveren, zonder dat ze de kans krijgen om hun spel grondig te kunnen testen...

Dice kan er dus eigenlijk weinig aan doen dat EA hen dwingt om een spel vol met bugs in de markt te moeten zetten omwille van de aandeelhouders van EA.
DICE kan er zeker wel wat aan doen, namelijk EA de vinger geven en het spel pas uitbrengen wanneer ze denken dat het goed genoeg is. DICE is degene die het spel maakt, niet EA.
Helaas werkt dat niet zo, echter hoop ik wel dat ze ea de vinger geven en bf5 naar een hoog niveau gaan tillen.
Als je eenmaal een gevestigde developer bent (wat DICE zeker is) lijkt mij dit gewoon mogelijk, en anders zsm het contract wijzigen, want zoals EA de zaken doet is gewoon slecht voor je bedrijf. Overigens hoop ik voor BF5 dat DICE dat achterlijke Origin van EA dumpt, of op z'n minst niet vereist voor multiplayer. Heb het namelijk al meerdere malen gehad dat ik uit 'n match werd gegooid omdat Origin weer 'ns op z'n gat lag.
Jij schijnt het niet helemaal te snappen, EA is 100% eigenaar van Dice, dus Dice heeft maar uit te voeren wat EA van ze verlangt.
Nee hoor, het is de fout van de producers. Die gaan over het project en niet de marketing afdeling.
Met producers bedoel ik niet de makers van het spel. Ik geloof echt dat Maxis en Dice dit echt niet zo gewild hadden. Met producers bedoel ik de hoge heren die alleen aan de bottomline van het jaarverslag denken. Wat jij ook aanhaalt: omwille van de aandeelhouders. Uiteraard zijn de fouten in het spel door te strakke deadlines, krappe bezetting en slecht beleid. Er is geen enkele developer die een buggy product in de markt wil zetten.

[Reactie gewijzigd door Megaflix op 21 januari 2014 20:09]

Maar dat is een totaal andere marketing afdeling als waar dit bericht over gaat.

De NL-marketingafdeling mag eens wat postertjes maken, wat tv-reclames maken oid. Maar zij hebben totaal niets te maken met wanneer iets gereleased wordt.
Logische keuze lijkt mij, al is het natuurlijk rot als je dit persoonlijk treft. feit blijft dat EA wat moet doen tegenover de aandeelhouders.

Wat me eigenlijk nog het meeste verbaasd is een hoop van de reacties hier van: "Die titel was ook slecht", "die ene patch komt er niet", "die patch lost niks op", "EA doet niets om het op te lossen" etc., je kent het.

Ik snap iets niet: waarom KOOP je het dan???

Ben jij nou dom of is EA dat?
je hebt toch previews & reviews en wat je in je omgeving hoort, en je kent toch de geschiedenis van EA? En als je het dan toch koopt moet je niet lopen zeuren.
Ik snap iets niet: waarom KOOP je het dan???
Dat is juist de reden dat deze marketingafdeling nu geschrapt wordt. De verkopen vielen tegen. ;)

Veel mensen pre-orderen een game als BF4 en willen op dag 1 van release kunnen spelen. Er zijn maar weinig games die volledig bugvrij op de markt komen, maar EA maakt het wel erg bont.
[...]

Dat is juist de reden dat deze marketingafdeling nu geschrapt wordt. De verkopen vielen tegen. ;)
Spreek ik dat tegen dan?
Veel mensen pre-orderen een game als BF4 en willen op dag 1 van release kunnen spelen. Er zijn maar weinig games die volledig bugvrij op de markt komen, maar EA maakt het wel erg bont.
Ja en? jij/zij zijn toch zo dom om dat te doen? kijkende naar EA verleden blijf het "vrij" dom om een pre-order te plaatsen.
Ik denk niet dat de marketingafdeling heel groot is.
Blijft natuurlijk erg vervelend om ontslagen te worden.
Wat ook opvallend is, is dat er wel meer marketingafdelingen van grote internationale bedrijven uit Nederland verdwijnen of kleiner worden. Nokia heeft lang geleden ook al een groot deel van de sales, support en marketing weggehaald hier, ze hebben nu alleen nog een paar stagiaires over. Microsoft verkleint ook. Zo zijn er nog genoeg andere bedrijven die 't een beetje opgeven hier in NL. Wat dat ook moge betekenen.
Tja wat wil je met dat beleid van onze overheid.
Nederlandse economie is ook stuk, dus bedrijven pakken hun biezen.
Maar van EA had ik het wel verwacht, gezien ze door hun eigen achterban aangeklaagd worden...
Is niet de overheid hoor, is onze relatief beperkte ontwikkeling ten opzichte van de landen om ons heen. De overheid is hier gewoon een weerspiegeling van, want je stemt er tenslotte toch echt zelf op. Als zelfs de USA soft-drugs legaliseert en wij, als altijd zo progressief landje, er geen stap mee verder komen, dan zegt dat toch eigenlijk alles over ons culturele failliet.

Veel bedrijven begrijpen dat je geen nieuwe producten kunt verkopen aan mensen die het liefst stilstaan.
Dan zou toch juist EA games hier willen blijven, aangezien ze toch al jaren stil staan met producten, gewoon elk jaar een cijfer optellen en hopa, nieuwe game
Ik en vele andere mensen hebben niet op hun gestemd.
Meeste mensen stemmen op de andere grote partij, om die ene grote partij niet groot te maken.
Dat heet emotie stemmen, en helaas gebeurd dat te vaak waardoor we opgescheept zitten met of de ene liegert, of de andere...
Jammer.
Klopt, Nokia Benelux is naar Polen verkast. Dat wat eerst nog bij dynafix zat is dankzij de goedkope uurlonen naar Polen verhuisd.
Dan is het Nokia verhaal natuurlijk veel slechter voor de klanten dan voor de ea gebruikers doordat ze in Lyon ook Nederlanders in dienst hebben voor eventuele vertalingen.
Maar is je Nokia stuk dan kan je heeel lang wachtten eer die terug is. (Momenteel na horen 2-4maanden)

Uiteindelijk gaat het om bezuiniging, maar doet elk bedrijf dit, word de crisis uiteraard groter in landen als Nederland en gaat de economie in landen als Polen vooruit.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 22 januari 2014 08:51]

Niets verhindert je om zelf de jobs achterna te trekken. Vele expats zijn je voorgegaan en er zullen er nog heel veel meer volgen.

In Polen liggen de lonen meer in de lijn met de beperkte meerwaarde die medewerkers nog leveren.
Dat is ook weer een issue wat Nederland heeft. Door het relatief negatieve klimaat en de onwelkome cultuur gaat veel intellect het land uit of minder inzet tonen en zijn de afgestudeerden in Nederland minder waard dan voorheen, tenminste, als ik de PISA rankings moet geloven, daar zijn we sinds kort bijna overal de top10 uitgeknikkerd, terwijl dat weleens anders was! (http://en.wikipedia.org/w...tional_Student_Assessment)
Battlefield 4 doet het slecht: Veel gamers zullen zich wel 2x bedenken voor ze deel 5 gaan bestellen. Daarnaast: Het zal vast nog wel even duren voordat BF5 of Fifa 15 uitkomen, tegen die tijd nemen ze wel weer nieuwe mensen aan voor de marketing. (projectje, daarna exit)
Deel 5 zal het 'm bij mij ook niet meer worden.

Battlefield 3 was leuk, maar ik weet niet of ze, in mijn mening, Bad Company 2 ooit zullen overtreffen. Daarnaast zaten beide BF3 en BF4 vol met bugs die niet echt actief behandeld werden.
Ook vind ik het raar dat bij battlefield 4 op de ps4 bepaalde trophy's niet behaald kunnen worden door bugs. Heb vele meldingen gezien op de EA forums.. maar geen enkele reactie van EA mods..

[Reactie gewijzigd door CykkVii op 21 januari 2014 20:52]

Intussen komt de fifa WK editie er wel aan.
Denk je niet dat de marketingafdeling niet al hun designs en reclamecampagnes aan het voorbereiden is voor bijvoorbeeld fifa15? Ik denk van wel namelijk.
Denk je niet dat de marketingafdeling niet al bezig id met hun reclame campagne voor bijvoorbeeld fifa15? Ik denk van wel eerlijk gezegd...
Zo zouden de gameverkopen van toptitels als FIFA 14 en Battlefield 4 zijn achtergebleven, mede door het verkoopsucces van GTA V van Rockstar Games
Dat de verkopen van FIFA 14 en BF4 zijn achtergebleven snap ik wel, dat zijn weinig vernieuwende games. Op de PC was er geen next-gen ondersteuning dus voor de graphics hoef je het ook niet te doen, dan slaat de gamer wel een jaartje over. Overigens heeft dit weinig met het succes van GTA V te maken want dat is een heel ander type game.
Geen Next-gen ondersteuning op de PC?
Kan aan mij liggen maar een uptodate pc IS next-gen wat betreft graphics. En dat zie je ook wel.. Battlefield 4 is naar mijn idee toch weer een stuk mooier dan 3. Maar eigenlijk zijn de begrippen pc en next-gen niet logisch samen te gebruiken...
Ik doelde op FIFA 14, Battlefield 4 ziet idd wel mooi uit op de PC maar is niet next-gen tov BF3.
Zie ook http://www.mcvuk.com/news/read/ea-no-next-gen-fifa-14-on-pc-because-users-have-low-spec-machines/0117297
Er zijn enorm veel mensen die klagen over Battlefield 4, het zou totaal niet te spelen zijn, vol met bugs zitten etc.. Maar wat ik zo raar vind is dat ik en 6 andere vrienden bijna geen last hebben van bugs, uitgezonderd de netcode maar dat vind ik persoonlijk ook wel meevallen.

We hebben allemaal een andere setup, en sommige 8.1 en sommige 7.

Dus ik vraag me af waarom er dan toch zoveel mensen problemen hebben met BF4 op de PC?

OT: de launch van Simcity en BF4 was niet zuiver, ik hoop (wederom) dat ze er iets van geleerd hebben! Als BF komt te vervallen zou me dat zeer doen :(
Er zijn meer platformen dan de PC. Ik persoonlijk heb het op de Xbox One aangeschaft en het is compleet onspeelbaar omdat je bij quick match een kwartier bezig bent om een match te vinden, je als je in een match het spel er zomaar uit kan klappen en zelfs als je het potje afgemaakt hebt kun je zomaar net voor het einde weer terug op het dashboard belanden waardoor je alsnog geen XP krijgt. Een triple A titel die zo buggy is verdiend het niet om gereleased te worden maar bij EA denken ze puur aan de korte termijn in plaats van klantenbinding in de lange termijn.

Ik had tot nu toe de voorkeur voor CoD maar dacht voor de next gen ervaring zal Batllefield toch moeten winnen maar ik had beter de minder nextgen maar waarschijnlijk meer funne CoD aan kunnen schaffen.

PS
Dit is ook niet voor niks!
nieuws: Investeerders dagen EA voor de rechter om Battlefield 4
Op de xbox 360 heb ik weinig problemen ondervonden met BF4, hoewel de graphics niet geweldig zijn is bf4 goed speelbaar. Ik heb ook COD Ghosts en ik juist dat dit een gedrocht is, maar kwa graphics wel er goed uitziet. Als we het toch over buggy producten hebben die niet opgelost worden dan is COD de kampioen. Problemen in de multiplayer die in modern warfare 1 zaten vindt je nog steeds in Ghosts. En met wat er met Infinity Ward is gebeurd zal dat zeker in de toekomst niet verbeteren.

Daarentegen elke EA product heeft te kampen met de servers van EA die altijd waardeloos zijn geweest. Ik vind het daarom ook jammer dat DICE een onderdeel is van EA en dat Crysis door EA wordt uitgebracht anders had EA geen cent van mij
ontvangen.

[Reactie gewijzigd door lbd op 22 januari 2014 10:50]

Ik heb er ook geen last van, mensen zijn van streek doordat ze niet zo goed zijn als in BF3, mede door de 1-hit kill bug - die nu niet meer of minder zou moeten voorkomen (ben niet 100% up-to-date maar ze waren er mee bezig).