Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 55 reacties

De Mantle-update voor de Thief-game van dit jaar komt op 18 maart uit. Aanvankelijk zou Mantle-ondersteuning vanaf de release van de game inbegrepen zijn, maar dit werd toch uitgesteld. Thief zal naast Battlefield de enige game zijn met Mantle-ondersteuning.

Naast dat de update Mantle-ondersteuning toevoegt, wordt ook AMD's TrueAudio-functionaliteit toegevoegd aan Thief. Dat maakt AMD bekend. TrueAudio werkt met monsters van de akoestische eigenschappen van echte locaties als bijvoorbeeld gebouwen, kathedralen of steegjes. De eigenschappen worden ingevoerd in de software waardoor dezelfde omgevingen in Thief zouden klinken als ze in het echt ook doen. Nadat de patch uit is gebracht, kunnen gamers ervoor kiezen om de TrueAudio-berekeningen door de cpu te laten doen of, als ze in het bezit zijn van een AMD R9 290X, 290 of R7 260X, door de TrueAudio-core van de videokaart.

Uit eerdere tests met de andere Mantle-game, Battlefield 4, bleek dat er inderdaad winst te behalen valt ten opzichte van api's als DirectX. Echter, in het geval van EA's multiplayershooter werd de meeste winst behaald in situaties waar een krachtige videokaart gecombineerd wordt met een relatief trage cpu. Een situatie die niet bijzonder vaak voorkomt. AMD maakt op de 18e meer bekend over de prestatiewinst die geboekt wordt met Mantle, en Tweakers onderwerpt Thief daarna zelf ook nog aan de nodige benchmarks.

Thief

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (55)

18 maart... Dat is morgen! Ik ben benieuwd of deze game hetzelfde beeld laat zien als BF4. Ik heb de stille hoop dat bepaalde games ook bij Mantle baat kunnen hebben als de processor niet de bottleneck is. In het geval van een 290 in combinatie met een Athlon II X2 bijvoorbeeld.... Het wegnemen van een CPU bottleneck is mooi, maar bij goed gebalanceerde systemen is de winst maar mager... Wellicht een keer een leuk idee om de gamesystemen van de BBG tegen het licht te houden met Mantle!
Bij de buren is het al getest op de game thief.
Voor een trage cpu +snelle videokaat heeft het best voordeel.
Heb je een snelle cpu, merk je er zowat niets van.
Hier de test:http://nl.hardware.info/r...antle-mantle-patch-take-2
Mijn systeem is redelijk gebalanceerd (R9 290 en i5 3570K) maar ik merk soms al dat ik toch echt een CPU bottleneck heb. Zal met mijn 1680x1050 monitor ook wel even duren voordat de GPU de bottleneck word ;)
Ik ben erg benieuwd hoe je dat merkt en bij welke games dat is? Volgens mij is dat, zeker met die resolutie, bijna niet mogelijk..
Heb in Battlefield 4 (64 players) ook gewoon CPU bottleneck(CPU staat constant op 100%). Dit is met een i5-4670k @4,1GHz en een GTX780, op 2560x1440 nog wel :P
Dat hoort niet te kunnen. Ik draai BF4 met mijn CPU maxed out op zo'n 115 FPS gemiddeld (heb maar VSync aangezet, maakt die GPU niet zoveel herrie). Op 2560x1440 krijg je natuurlijk nooit dezelfde framerates, maar hij moet wel GPU-bound zijn.

Als je de resolutie verlaagt en je krijgt geen hogere framerate dan is je CPU de bottleneck, anders is het toch de GPU.
Ook in Multiplayer met 64 man? Dat vergt veel van je CPU volgens mij..
ArmA 3. Ik moet de shadow drawing distance behoorlijk omlaag zetten, wat de drawcalls verlaagt en dus was belasting van de CPU haalt.
Real Virtuality staat dan ook niet echt bekend als een goed draaiende engine. Zelfs op een Ivy Bridge-E kan je ArmA3 niet op max draaien.
Draait de cpu dan op 100%?
25% zou ook al genoeg kunnen zijn (1 core op 100%). Ik weet niet of ze goed gebruik kunnen maken van meerdere cores.
en vergeet niet dat als je MAntle aanzet dat je minder min fps krijgt dan als je met DX versie draait doe mij maar betere min fps dan hogere max fps ;)

dus gewoon DX...

[Reactie gewijzigd door Jeroentjeeuh op 17 maart 2014 23:56]

dat is niet inherent aan mantle, maar te wijten aan nog enige polijstwerk dat de drivers en de game implementatie nodig hebben (vooral dat laatste want vergeet niet dat bij mantel veruit het grootste gedeelte nu in handen is van de developer).
ik weet dat alles nog in begin vaze is DX/Microsoft heeft zelf ook aangegeven dat ze hier mee bezig zijn dus ik blijf gewoon bij NVIDIA want met AMD heb ik veel klachten gehad (((Mantle ondersteuning heb ik het gevoel dat het nog wel een tijd gaat duren voordat het GOED gaat werken AMD met hun drivers is inmiddels nu wel bekend)))

[Reactie gewijzigd door Jeroentjeeuh op 18 maart 2014 13:38]

AMD met hun drivers is inmiddels nu wel bekend
bekend, maar voornamelijk onzin.
en AMD heeft geen videokaarten laten doorbranden met een driver update...

[Reactie gewijzigd door Countess op 18 maart 2014 14:33]

Foutje kan gebeuren... garantie is aanwezig en je kreeg zo een nieuwe kaart... problem solved en het was snel opgelost.... maar met AMD de drivers kan ik wel een hele waslijst opnoemen en je blijft gewoon een tijd met die probleem zitten en ja die problemen zijn der nog steeds.. bij nvidia branden daar nog kaarten door dan ??... nee dankje geen AMD meer voor mij...

[Reactie gewijzigd door Jeroentjeeuh op 18 maart 2014 13:55]

geen idee waar je het over hebt. heb al ATI/AMD sinds de 9700pro en zit nu aan mijn 5de kaart van hun (x700 x1900 hd4870, hd7970). geen spel gehad dat ik niet kon spelen, en maar een enkele driver die moeilijk deed met updaten en dat is al jaren geleden (en ik heb ze nagenoeg elke maand geŁpdate)

mijn oude nvidia nforce4 daar in tegen... man wat een bagger gedoe met drivers was dat. en gewoon weigeren om voor 2 jaar oude hardware fatsoenlijke windows 7 drivers te maken voor raid! je moest een soort hybride combinatie maken met de in windows ingebakke drivers en een oude Vista versie om het aan de praat te krijgen en dan nog kreeg je elke week of 2 wel een BSOD.

[Reactie gewijzigd door Countess op 18 maart 2014 14:36]

volgens mij haal je amd en nvidia doormekaar O-)
natuurlijk, het past niet in mijn wereld beeld dus het moet wel fout zijn?

als jij nforce4 windows7 drivers kan vinden, laat maar zien dan.

[Reactie gewijzigd door Countess op 18 maart 2014 19:10]

op zn oude beestje ga je toch geen win7 draaien.....
een dual @2,8ghz met 4 GB ram werkt windows 7 als een zonnetje.... behalve die raid drivers dan. tot 2 jaar terug kon ik daar al mijn games prima op draaien.

nu draait hij prima als de PC van mijn vriendin die er windows 7 op heeft (zonder raid) en L4d en arma2 op doet.
een geforce 4 doet zeker geen wonderen waarom overstappen na windows 7 wat je totaal niet nodig heb want je hardware (mobo,videokaart) ondersteunen die windows niet eens en hebben dat ook niet nodig waarom niet gewoon op windows xp blijven waar je ook nog eens je raid terug hebt... plus geen geauwehoer met je videokaart want een geforce 4 is allang outdated en komt helemaal niet meer mee met welke spel dan ook wat der nu beschikbaar is waarom dan nog supporten... het ligt aan jou niet aan NVIDIA

geforce 4 is niks waard... agp tijdperk dat kennen we allang niet meer....

[Reactie gewijzigd door Jeroentjeeuh op 18 maart 2014 21:28]

N-force4 niet G-force 4. ik heb het over de chipset van nvidia voor socket 939.

[Reactie gewijzigd door Countess op 18 maart 2014 23:39]

alstublieft jongen... staat gewoon gelijk op google...

http://www.tomshardware.c...e4-series-drivers-windows

raid driver...

[Reactie gewijzigd door Jeroentjeeuh op 18 maart 2014 23:48]

beter lezen want die werken niet. (daarbij is het moederbord waarvoor hij het vraag van intel, die een andere nforce4 chipset heeft)

de nforce 4 staat er ook niet tussen bij supported products

kijk zelf maar. (de link van jouw link)
http://www.nvidia.com/object/nforce_vista64_15.23.html
deze zijn VANAF de 5 serie.

denk je nu werkelijk dat ik dat niet al lang bekeken had? denk je nu echt dat mensen zelf maar drivers in elkaar zouden zijn gaan knutselen als er gewoon werkende drivers op de nvidia site gestaan hadden?

hier is een voorproefje van de rommel waar je doorheen moet om het aan de gang te krijgen voor een nforce4 chipset (te beginnen met achterhalen welke je nu precies hebt.) en dan heeft deze Fernando het meeste al voor je gedaan.

http://www.win-raid.com/t...rpacks-for-Vista-Win.html

[Reactie gewijzigd door Countess op 19 maart 2014 01:30]

ik weet dat alles nog in begin vaze is DX/Microsoft heeft zelf ook aangegeven dat ze hier mee bezig zijn dus ik blijf gewoon bij NVIDIA want met AMD heb ik veel klachten gehad (((Mantle ondersteuning heb ik het gevoel dat het nog wel een tijd gaat duren voordat het GOED gaat werken AMD met hun drivers is inmiddels nu wel bekend)))
nVidia maakt er anders ook gewoon een potje van met de drivers nu. Ik moet telkens moeite doen om dat stomme nVidia Experience niet mee te installeren want anders krijg ik enorme problemen met de VGA driver die constant op z'n bek gaat. Laat ik dat domme Experience bloatware weg, dan zijn ook die problemen ineens opgelost.

De laatste keer dat ik problemen heb gehad met een Radeon en zijn drivers was het eigenlijk precies hetzelfde, dat stomme Catalyst Control Center wilde gewoon niet doen wat het moest doen. Geen idee waar het door kwam, want ik heb het uiteindelijk opgegeven en het probleem niet kunnen diagnosticeren of oplossen.

Maar ja die nVidia Experience troep kan je gelukkig weglaten, ATI CCC had je toen gewoon nodig wilde je normaal gebruik kunnen maken van je VGA kaart.

Al heb je in mijn ogen wel een punt, ATI heeft bepaald geen smetteloze staat van dienst als het gaat om drivers. Met Mantle zal dat nu wel niet anders zijn, het klinkt allemaal heel mooi, maar de drivers zullen het wel laten het afweten.
maar de drivers zullen het wel laten het afweten.
maar juist met mantle hebben de drivers veel minder invloed. dat was een van de punten van mantle. om de developers meer controle te geven moet de driver minder doen, en veel eenduidiger zijn over wat het doet. geen black box zoals nodig is voor direct X (waar directX zelf ook een black box is)
De laatste drie dagen ben ik nu BF4 aan het spelen met de laatste AMD beta drivers op een R9 290x en een 4930k op 4.2ghz. Puur in frames heb ik het niet uitgemeten, want directx vliegt gewoon op deze setup. Wat ik wel merkte met mantle is dat er toch een gevoel is van sneller reageren. Het is alsof het net dat beetje vlotter draait. Mijn kills zijn hierdoor omhoog gegaan.

Misschien zit het in de kop, maar ik merk toch het verschil als ik terug naar directx overschakel.

Nu ... Thief zit op men steam account, dus morgen ga ik met dit spel eens testen of ik verbetering kan merken.

Maar tot dusver, mag mantle van mij doorbreken.
Ik hoop dat dit zoveel verbeteringen te weeg brengt dat de druk voor de beloofde direct-X update alleen maar groter wordt. Heerlijk als twee Campen strijden voor het beste te zijn en wij er alleen maar beter van worden.
Ik hoop eigenlijk dat DirectX verliest, zodat we wat meer universele API's krijgen en niet dat OS-gebonden gedoe. Mantle kan prima buiten Windows draaien, OpenGL ook.
Mantle maakt gebruik van D3D/HLSL-shaders, welke Microsoft niet echt werkelijk buiten Windows om wil hebben.
Kan dat met Steam's HLSL low level translator niet opgelost worden voor andere platforms?
Waarom? Werkt DirectX niet dan? Wat betreft OS gebonden gedoe, als je de API vervangt draaien echt niet alle spellen ineens op Linux of een Mac. Dus het OS voor games (het leeuwendeel) is nog altijd Windows en dat zal in de komende jaren nog altijd gewoon zo blijven.

DirectX heeft zijn nadelen maar is nog altijd wel een standaard die zich over 2 decennnia bewezen heeft.
Zolang het niet buiten Windows draait en veel games DirectX gebruiken boven andere API's en bibliotheken hoef ik niet echt iets met DirectX te maken te hebben, hoe goed het ook is.
Nou ja de non-windows versie van Direct/X zit in Wine ingebakken. Het is maar een API, dat valt wel over te zetten naar andere systemen. Maar waar het pijn doet is dat er dan ook driverondersteuning voor gebouwd moet worden. Wine doet onder water waarschijnlijk de boel vertalen naar OpenGL calls; dat werkt maar is niet zo efficient als direct naar de hardware.
Top dat ze dit willen doen maar ik zou het beter vinden als ze eerst wat meer verbeteringen brengen in de BF4 mantle versie.
Ook mogen ze de 14.2 beta eerst fixen, want nu crashed het beeldstuurprogramma steeds na het opstarten van BF3/4 x]
De ontwikkelaars van Thief (Square Enix) gaan logischerwijze niet helpen om Battlefield 4 (Dice) beter te maken, dat zou tegen hun eigen winkel zijn. ;)
De AMD drivers worden overigens door AMD zelf gemaakt, al is het best mogelijk dat deze wel samenwerken met Square Enix en Dice.
Nou ja ik bedoelde ook dat AMD er wat aan moest doen:P natuurlijk niet Square Enix hihi. Maar goed je snapt mijn wel denk ik zo^^
bij mantle is het software gedeelte waar AMD voor verantwoordelijk is maar HEEL dun. het zijn dus vooral de ontwikkelaars zelf die de prestaties moeten verbeteren in hun games. ze hebben met mantle veel meer controle, maar dat betekend wel dat ze dus meer moeten doen.

dat wordt echter ruimschoots goed gemaakt door het optimalisatie werk dat ze niet meer hoeven doen om om de bottlenecks van DX heen te werken.
"Thief zal naast Battlefield de enige game zijn met Mantle-ondersteuning."
Correct me when wrong: maar volgens mij moet dit zijn:

Thief zal naast Battlefield Voorlopig de enige game zijn met Mantle-ondersteuning.

Het lijkt nu net of AMD verder geen Game plannen heeft met Mantle.........

@hieronder: Nee dat klopt niet, het kan ook gewoon zo zijn dat AMD tot dusver alleen Mantle geschikt heeft gemaakt voor BF4 & Thief terwijl er in de toekomst veel meer (nu nog onbekende) games ondersteund zullen worden. Imho is dat zelfs het meest waarschijnlijk. Het een sluit het ander niet uit....

[Reactie gewijzigd door trm0001 op 18 maart 2014 11:41]

Zo lang er geen andere aankondigingen zijn blijven het de enige games met Mantle ondersteuning. Stellen dat dat alleen maar voorlopig is impliceert dat er op zijn minst nog 1 game in de pijplijn zit met Mantle ondersteuning.
het zijn er 20, volgens AMD zelf.

allemaal ontwikkelaars waar AMD mee samenwerkt om de mantle API op te poeten en goed te testen ect voor een public release eind dit jaar.
Hebben ze daar ook een lijst van? Want op AMDs eigen site kan ik niet meer vinden dan Thief, Battlefield 4, Sniper Elite 3 (speculatie op de release date die ik kan vinden suggereert Q3/4 2014), Star Citizen (gesuggereerde release Q1 2015) en de Nitrous Game Engine (ik kan zo gauw alleen een AMD-only benchmark vinden daarvan).

Heel eerlijk gezegd kan ik buiten die paar titels niets vinden waar Mantle support als USP wordt geadverteerd.

Overigens moet ik zeggen dat ik niet bepaald warm loop voor Mantle. Ik heb me in het verleden al lelijk gebrand aan oa. de Ageia PPU en aan Aureal3D.
De eerste zit nu in elke nVidia kaart en heeft nagenoeg geen support voor AMD, iets dat ik zie als een remmende factor in de algemene acceptatie van PhysX over Havok. De tweede is door Creative met een vijandige overname opgekocht en vervolgens weggegooid om zo EAX door de strot van de consument te persen, terwijl A3D tig keer beter was dan EAX.

Ik houd het ook niet echt bij dus wat AMD doet met Mantle, want support voor mijn GeForce is er vooralsnog niet en is ook maar de vraag of dat er ooit gaat komen. Terwijl ik vanwege slechte ervaringen in het verleden AMD/ATI als GPU boer echt niet meer zie zitten. Dus ja dan is Mantle ook geen interessant platform voor mij.
beide API's die je noemt zijn gesloten en propriatory en daarom ging het mis.(daarbij heeft physics op GPU weinig zin een goede cpu implementatie is net zo goed, maar dan zonder dat het ten koste gaat van de GPU kracht)

de mantle API word straks als open standaard uit gegeven (en als AMD met al zijn standaarden doet). het is dan aan nvidia en intel om daar wel of geen ondersteuning voor te bedieden. aangezien de triple A title developers (die die extra controllen die mantle biedt willen) er waarschijnlijk om gaan vragen acht ik die kans nog best reŽel.

juist nvidia houdt alles gesloten en propriatry en om die principiŽle reden zal ik geen nvidia GPU kopen tot ze dat veranderen. dat, en slechte ervaring met hun ondersteuning van hun chipsets (geen windows 7 raid drivers voor nog geen 2 jaar oude hardware en maar half werkende vista ondersteuning.)
Hebben ze daar ook een lijst van? Want op AMDs eigen site kan ik niet meer vinden
nee, want die lijst is ook nog niet vrij gegeven.

maar EA alleen al heeft er 15 in ontwikkeling op dit moment. bron:
http://techreport.com/new...-for-multi-vendor-support

het getal 20 komt uit een filmpje van AMD van ontwikkelaars voor ontwikkelaars. ik kan het spijtig genoeg niet vinden op dit moment. het was een bijna tussen neus en lippen door commentaar.
Nadat de patch uit is gebracht, kunnen gamers ervoor kiezen om de TrueAudio-berekeningen door de cpu te laten doen of, als ze in het bezit zijn van een AMD R9 290X, 290 of R7 260X, door de TrueAudio-core van de videokaart.
En hoe zit het met een Creative X-Fi kaart die ook hardwarematig is? zelfs met eigen audio werkgeheugen.
Dat hoort DX, OpenAL of welke andere HAL dan ook voor je te regelen. Al ben je natuurlijk wel afhankelijk van de, vaak niet geweldige, drivers van Creative.
Ondanks dat ik een i7 4770\K @ 4.6ghz heb met een 290x merk ik met Mantle toch echt een verbetering.

In BF4 in DX11 mode kan ik wel op ultra spelen maar heb ik resolution scale op 110% staan anders kom ik soms onder de 60fps, met Mantle kan ik met dezelfde settings spelen en 150% resolution scale maar haal ik standaard 80fps en zakt niet onder de 70.

Dus met Mantle kun je misschien je settings wat omhoog gooien.
Ik hoop dat dit wat van de laadproblemen oplost waar het spel last van heeft. Het spel draaide verder op zich heel redelijk, maar niet in de eerste 30 seconden na een laadscherm.

Jammer genoeg denk ik niet dat ze het verhaal kunnen patchen..

[Reactie gewijzigd door Mitsuko op 18 maart 2014 03:04]

Ach ja ik heb er allemaal niks aan... in een high end rig merk je er geen drol van.
Ik zie liever een systeem waardoor mijn gpu eens wat beter benut word.
Niet om het een of ander, maar als Mantle een beetje doorzet hoef je in de toekomst alleen je gpu te upgraden en kan je cpu lekker blijven zitten. Nu komt het inderdaad weinig voor dat je een game systeem hebt met low end cpu en high end gpu, maar dat is vaak ook omdat het nodig is. Als in de toekomst de cpu niet meer zo belangrijk is zul je bovenstaande combinatie steeds vaker gaan zien.
Ik heb al de review van HWI gezien met Thief. Mantle heeft dan alleen nut voor low end cpu's of high end cpu's met medium instellingen, alles daar boven scoort zelfs dx11 iets hoger nog.
http://nl.hardware.info/r...betering-voor-instap-cpus

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True