Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 324 reacties

De consoleversie van Thief draait op een vaste framerate van 30 frames per seconde. De PlayStation 4 kan het beeld daarbij op 1080p renderen, terwijl de Xbox One niet verder komt dan 900p, dat tot 1080p wordt geschaald.

Website Eurogamer kreeg van uitgever Square Enix de bevestiging dat de PlayStation 4-versie van Thief een hogere native resolutie heeft dan de versie voor de Xbox One. Waar de console van Sony beeld op 1080p bij 30fps kan weergeven, komt de Xbox One niet verder dan 900p bij 30fps. Via upscaling maakt de console van Microsoft daar 1080p van.

Volgens game director Nicolas Cantin is het verschil tussen beide versies echter nauwelijks merkbaar. "Je hebt erg goede ogen nodig om het verschil te kunnen zien." Het verschil tussen de nieuwe en de oude generatie consoles is groter. Op de PlayStation 4 en Xbox One is de 'beleving' veel groter dan op de PlayStation 3 en Xbox 360, hoewel de gameplay volgens Cantin op alle platforms gelijk is.

Thief is niet de eerste game waarbij de PlayStation 4 een hogere native resolutie kan weergeven dan de Xbox One. Bij Call of Duty: Ghosts en Metal Gear Solid: Ground Zeroes komt de Xbox One niet verder dan 720p. Bij Assassin's Creed IV: Black Flag en Ryse: Son of Rome komt de Xbox One tot 900p.

Square Enix toont Thief op PlayStation 4

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (324)

Dit is het tweede bericht dat de PS4 de Xbox One de loef af steekt. Dat in combinatie met de nogal beroerde verkrijgbaarheid van de Xbox One cq. de extreem late leverbaaarheid bij ons zal in ieder geval bij het tech savy publiek de doorsag geven om voor de console van Sony te gaan.

Je kan je natuurlijk afvragen of e het verschil in 900p of 1080p op je 42 inch tv gaat zien op 2 a 3 meter afstand, maar op papier is de Xbox One dus "weer" de mindere console.

Soms lijkt het wel of Microsoft zijn hardware gewoon niet WIL verkopen. De Xbox One komt hier heel laat. Windows Phone toestellen kwamen geregeld heel laat en de Surface 2 en Pro 2 tablets zijn al helemaal beroerd te krijgen hier.

[Reactie gewijzigd door PaT op 19 februari 2014 11:01]

Dit is het tweede bericht op tweakers.net, maar de lijst van multiplatform games die een hogere resolutie en/of framerate hebben op PS4 dan op de Xbox One is een stuk langer:

- Call of Duty Ghost
- Battlefield 4
- Assassins Creed 4
- Tomb Raider
- Thief
- MGS 5: Ground Zeroes
- The Witcher 3
- Watch Dogs

Bron
Of je het gaat zien weet ik niet, maar ik hoor al vele stemmen beweren dat "het ene klein verschil is, tenslotte gaat het maar om (1080-900) 180 pixels!".

Dat is een zware understatement: Het gaat niet over 180 pixels: 900p is 1600x900, tov 1080p = 1920x1080.

1080p biedt 2073600 pixels. 900p amper 1440000. Dat is enorm verschil: de XB1 rendert amper 69.44% van het aantal pixels dat de PS4 vooruit duwt! oftewel, de XB1 wordt 30.56% minder belast.

Een verschil van 30% in grafische kracht... Dat noem ik problematisch voor Microsoft. Dit zijn namelijk niet de end-gen games die de consoles op het einde van hun levensduur tot het aller uiterste duwen, maar verdorie de allereerste generatie games die nota bene nog uitkomt op de vorige en de huidige generatie. Als de XB1 met DEZE games al poeite heeft (want zeg nu zelf: 1080p is al jaren DE standaard in resoluties, en dat ka de XB1 blijkbaar niet aan voor deze eerste games), hoe gaat dat eruit zien over 4 jaar?

Ik vrees dat Microsoft de XBox, en consoles in het geheel, zware schade toe zal brengen. Mijn telefoon pusht meer pixels dan de XB1! Akkoord, de games zijn ettelijke grootheden minder complex, maar het is imo toch een teken aan de wand.
Totaal geen teken aan de wand. Kijk naar de games op de ps3 en de x360 die in de eerste 2-3 maanden gelanceerd werden en kijk vervolgens naar de huidige games. Zie je de sprong die gemaakt is? Die eerste games trokken echter ook alle registers naar 100%, puur vanwege slechte optimalisatie. Iets wat nu ook nog gebeurd.

De meeste mensen zien het verschil ook niet tussen 1080i en 1080p (ook wereld van verschil) en de meeste blurays zijn op 24hz, iets waar je ook niemand over hoort en waar ook niemand het verschil in ziet.

De vraag is of je die 320x180 pixels echt gaat missen op 3 meter afstand van je 40" tv.
Het gaat niet om 320 x 180 pixels. Het gaat om (1920x180 + 900x320) pixels. Maar je hebt gelijk: de resolutie is niet extreem belangrijk. Maar je mist mijn punt: het erg grote verschil (zoals ik zei: ongeveer 30% verschil!) tussenPS4 en XB1 is imo echt schokkend.

Overigens heb ik persoonlijk wel wat twijfels bij de optimalisaties die jij verwacht: het gaat heir namelijk neit om heel nieuwe architecturen waarmee devs meoten werken, zoals indertijd de PS3 met de Cell CPU. Het is gewoon x86, een stokoude, goed gekende architectuur. Ik twijfel er dus ala dat optimalisaties de performance nog veel zullen opkrikken.

Overigens ziet een gewone gebruiker wel degelijk een verschil tussen 1080i en 1080p: scanlines zijn echt wel een extreem duidelijk artefact. Je maakt een extreem slechte vergelijking: interlacing is een grotere issue dan lagere resolutie: een gewone gebruiker zal 720p er beter vinden uitzien dan 1080i, zeker voor (actie)films.

[Reactie gewijzigd door kiang op 19 februari 2014 23:36]

Ik als Xbox-One bezitter baal hier behoorlijk van.
Is de Xbox-One nu écht zoveel slechter, of gewoon moeilijker te programmeren?

Enige positive aan de Xbox-One voor mij nu is Forza (bij gebrek aan een goede race-simulatie game voor de PS4).
Anders had ik de PS4 gehaald.

Hoop dat ze de Xbox-One beter onder controle gaan krijgen en de zelfde kwaliteit er uit gaan halen als uit de PS4.


Hoe dan ook zéér slecht van Microsoft voor de BeNeLux verkoop.
Nog steeds niet duidelijk hebben wanneer hij komt, qua spec's slechter dan PS4, Native game resoluties slechter dan PS4 en nog duurder ook....

[Reactie gewijzigd door HellStorm666 op 19 februari 2014 11:05]

Tja.. Vooraf was bekend dat de PS4 50% meer shaders heeft.. Verder zijn er nog meer specs waar de PS4 'beter' is dan de Xbox one..

Het is dan ook niet heel raar dat de PS4 in dit geval 60% meer pixels kan weergeven dan de xbox one..

Hoe het zit met het programmeren, zal moeten blijken wanneer spelmakers meer ervaring hebben met het programmeren met beide machines.

Naar verluidt is de Xbox one moeilijker om voor te programmeren.. Dat kan zowel goed als slecht zijn.. Het zou kunnen zijn dat de xbox one in de toekomst dichter bij de ps4 komt, omdat er meer verbetering qua programmeren bij de xbox one is..
Het zou kunnen zijn dat de PS4 in verhouding sterker gaat worden, omdat er uit de PS4 relatief meer uitgehaald kan worden, omdat het makkelijker te programmeren is..

Wat het gaat worden is een kwestie van wachten, daar kun je nu niet heel veel over zeggen.

Dát er een verschil is, is gezien het theoretische krachtverschil niet heel verrassend.
Wat het gaat worden is een kwestie van wachten, daar kun je nu niet heel veel over zeggen
Hoewel dit volledig waar is kunnen we ook een kijkje nemen naar het verleden (maar in het verleden behaalde resultaten zijn geen garantie voor de toekomst).

De PS3 was de moeilijkste console om voor te ontwikkelen door zijn rare architectuur en voornamelijke nadruk op de CPU. Dit zag je zeker terug in de games en in het begin waren multiplatformers vaak minder dan op de X360. Dit is 1 van de redenen waarom het zo lang heeft geduurd voordat de PS3 qua aantallen dicht bij de x360 was gekomen.

De dreamcast was ook een rare console om voor te ontwikkelen. Dit en de combinatie van de lage aantallen maakte het geen intressante markt, dus het stierf af.

Ik denk dat er wel de conclusie valt te trekken dat het gemak van het programmeren wel erg veel invloed heeft op een console en de games die er op verschijnen.
Ik denk dat in het geval van Microsoft het een en andere aan financiele injecties ook veel invloed gaat geven op een console en de games die erop verschijnen. Het voorbeeld van de zeer jongen xbox one levensduur tot nu toe:
- fifa 14 gratis
- mappacks voor COD en BF4 eerst op Xbox
- Titanfall exclusief op xbox en PC
- opkopen Gears Of War Franchise van Epic om exclusiviteit te garanderen

Een kat in het nauw maakt rare sprongen en als deze trend doorzet (ook qua verkoopcijfers) dan kunnen we MS wel eens zeer baanbrekende uitgaven/beslissingen zien doen. MS gedijt als bedrijf vooral bij een monopolypositie. Ze zullen alles op alles zetten deze positie te behalen OF ze trekken de stekker eruit.
Een verschil gaat er altijd zijn; maar de grens van 1080p zal uiteindelijk voor beide consoles de norm worden; dit wordt nu bemoeilijkt door de complexere architectuur van Xbox One.

Wat je altijd zal hebben is dat ze op de Xbox One-versie bvb de AA een beetje inperken, een minder verre kijkafstand etc. Maar qua resolutie zijn ze beide meer dan krachtig genoeg.
Moeilijker voor te programmeren, Developers hebben al laten weten dat veel problemen opgelost zijn met de nieuwe SDK. Verwacht eind 2014 maar dat alles ook 1080p is
Niet echt opgelost... door een aantal aanpassingen aan de SDK en (mogelijk) efficiënter gebruik van esRAM is 1080p net aan 'haalbaar' geworden. Maar het feit blijft dat de GPU in de PS4 krachtiger is en 1080p zonder truukjes gehaald kan worden. Eigenlijk een vergelijkbaar probleem wat Sony juist weer had met de PS3, doordat het geheugen niet shared was waren bepaalde dingen niet mogelijk op de PS3 die de Xbox360 wel kon verwerken omdat er meer geheugen beschikbaar was... nu zijn die rollen dus een beetje omgedraaid.
De grap is dat de PS3 en de X360 qua (met name CPU en geheugen) architectuur totaal niet op elkaar leken; het duurde vrij lang totdat men doorhad hoe men het meeste uit de PS3 kon halen. Dit zie je ook terug in de recentere multiplatform games zoals bijvoorbeeld Bioshock Infinite en Metro: Lats Light, die net wat beter uit de verf komen dan de X360 varianten (terwijl het doorgaans juist andersom was).

Maar de architectuur van de PS4 en X1 lijken nu juist behoorlijk veel op elkaar; dus ik heb weinig vertrouwen in het gegeven dat wat SDK updates het performanceverschil opeens zal minimaliseren. Laat niet weg dat men natuurlijk steeds meer ervaring krijgt en betere manieren zal vinden om performance uit de X1 te krijgen, maar dat geldt net zo goed voor PS4 development.
De console is krachtiger maar dat maakt niet uit als de ervaring hetzelfde gaat zijn. Dus als de resolutie en fps hetzelfde zijn, maakt het niets meer uit, en draait het eindelijk terug om de games
Ja okay... maar die ervaring is dus duidelijk niet hetzelfde. Al zou zou Microsoft het voor elkaar krijgen om games native op 1080p te renderen, dan heeft de PS4 nog altijd meer overhead wat betreft gpu kracht die het mogelijk maakt om nog meer eyecandy te laten zien of een hogere fps neer te zetten.

Maar goed, persoonlijk vind ik het sowieso al een beetje schandelijk dat zelfs de PS4 al moeite heeft met 1080p op 60fps... dat had imao de standaard van deze nieuwe generatie moeten zijn. De consoles zijn net uit en er zit eigenlijk helemaal niet zoveel 'rek' in als voorgaande generaties hadden... Er wordt blijkbaar nu al vrijwel tegen de limiet aan geprogrammeerd.
Zo schandelijk is dat toch niet? Gamedevelopers kiezen gewoon voor highres textures en veel post processessing. Dan gaat de framerate uiteraard omlaag. Een ps4 of xbone is prima in staat om een game 1080p 60fps weer te geven, zelfs een ps1 kan dit in theorie .Ik kon "vroeger" halflife 1 op 1080p spelen, ondanks de oude hardware. De resolutie zegt in feite helemaal niks.

Developers kiezen gewoon liever voor betere textures/meer content/betere view distance/etc. Als een game op 60fps+ draait betekend dit gewoon dat een studio visueel niet het maximale uit de console haalt aangezien met 30fps+ er meer mogelijkheden zijn.
Je kijkt wat voor sort game je hebt en of 30fps of 60fps beter by dat sort gameplay past. Slow pace game is 30fps voldoende maar met hogere HQ. 60fps kan altijd je tweakt en set de HQ aan zodat 60fps behaald wordt.

Daarnaast is de vooruitgang gewoon zoals verwacht.

Ten eerste men wil de nextgen niet al te duur maken.
400 'a 500 is met inflatie en 5 generaties terug gekeken eigenlijk redelijk een van de goedkopere gen.

Ja ik kan krachtigere Gkaart in mijn Pc proppen. Maar ja wij PC gebruikers kunnen met KW voedingen het lekker bond maken.

Een console moet rekening houden met discreet design dat net als HTPC kwa size ook power limiet hebben.
Dus 300watt als upper ceiling.
houd in midrange Gkaart. gezien de prijs pas een intel upperclass er ook niet zo bij. Dus consoles worden lichter. omdat gemiddelde game Pc geen sub 250watt PSU limiet meer heft sinds vele Jaren.

Dus PC waren al 10 maal zo krachtig als vorige gen.

Maar 3 tot 5 maal zo krachtig nextgen is nog altijd heel goed meegenomen.

iig is het heel belangrijk. Dat je met nextgen in bijvoorbeeld BF4 ongeveer de PC ervaring krijgt ipv de flink gereduceerde vorige gen consoles.
Dit mistte ik nog, de prijs en het stroomverbruik. Deze 2 zaken vooral waarom er niet zo'n grote stap gemaakt werd als met de vorige generatie.
Maar alsnog, vergelijk de release games eens, bv Resistance-KZ3, dan is wel wauw :)
En met 720p nog veel meer, wat een beetje mijn punt is. Ik gok dat het merendeel van de gamers het verschil in resolutie geeneens zal merken. Dat hadden ze op de huidige generatie ook niet (games die werden geupscaled naar 720p, maar vaak ergens tussen 480p en 640p werden gerenderd). Men staart zich gewoon helemaal blind op de resolutie (wat niet wegneemt dat het zorgelijk is dat ze al moeite hebben met 1080p).

Als ik in het verleden een PC game niet met alle details op 1920x1200 kon draaien, schroefde ik de resolutie terug, en zette de details omhoog. Daar haal ik veel meer plezier uit dan die hoge resolutie (tot op zekere hoogte, uiteraard).
De enige gamers die het niet merken zijn de gamers die nooit op de PC gamen en écht casual blijven gamen (uurtje of drie per week).

Alle anderen zullen de verschillen weldegelijk opmerken; al was het alleen maar om verschillen in lettergrootte bijvoorbeeld, of meer informatie op het scherm, een breder kijkveld, etcetera.

En het is echt onzin dat de verschillen niet zichtbaar zijn of niet 'belangrijk gevonden worden', ik denk ook dat de gemiddelde gamer langzaamaan steeds meer kennis krijgt van deze zaken en hoe langer je gamed, hoe meer je erop let. Vraag een willekeurige gamer om Fallout 3 of Skyrim op een PS3 te spelen en daarna op een PC: ik garandeer je dat ze het zien. Net zoals je ervaring opdoet met het lezen van boeken en na verloop van tijd de slechte al na hoofdstuk 1 aan de kant gooit.
En dan ga je er dus inderdaad gemakshalve even van uit dat ze de mogelijkheid hebben het op 2 platforms te spelen. En relatief weinig mensen zullen 1 en dezelfde game op console en pc spelen. Sowieso, wat je niet kent, mis je niet ;). Ik zeg dus absoluut niet dat de verschillen niet zichtbaar zijn, alleen dat veel mensen het gewoon niet zien. Bovendien zit je bij een PC veel dichter op je scherm, dus valt het sowieso meer op. Op een redelijke normale kijkafstand op een standaard 40 inch scherm is het verschil tussen 720p en 1080p écht niet zo vreselijk groot hoor / al dan niet onzichtbaar voor de meesten. En dan ga ik er dus gemakshalve van uit dat je niet op 60cm van je TV zit bij het gamen....

Wat betreft lettergrootte, meer info, breder kijkveld. Dat zijn dingen die in 99% van de tijd niet van toepassing zijn op een console. Welke resolutie dan ook, bovenstaande kenmerken zullen identiek zijn. Ze ontwerpen die dingen daar vooral op leesbaarheid op een scherm in een woonkamer. Dus dingen zullen scherper zijn, zeker, maar je ziet niet ineens meer omdat ze besluiten op een andere resolutie te renderen. Dan zou je protagonist in je game ook plots veel kleiner zijn, als de resolutie omhoog gaat. Dat is niet zo.
Vind ik dus wel schandelijk, als 'gamestation' zijnde verwacht je het beste van het moment... maar de gemiddelde budget gaming pc geeft de consoles al om de oren! Het is tot nu toe altijd zo geweest dat bij de release van de nieuwe consoles je een flinke pc nodig om dezelfde kwaliteit beelden op je scherm te toveren... nu geeft een budget game-machine de consoles al flink om de oren. En laten we ook niet vergeten dat die 1080p 60fps ten koste gaan van... zo maken consoles slecht gebruik van anti aliasing e.d.

Dus schandelijk ja, dat deze generatie consoles eigenlijk aan het einde van het leven zit bij de release... er valt niet veel meer uit te halen dan ze nu al doen en dat is een schraal contrast met vorige generaties consoles.
Niet mee eens. Een budget PC gaat no-way-in-hell beelden als Killzone op je scherm toveren. Een game die op non-final DEV-kits gebouwd is (er is dus nog wel zeker ruimte voor verbetering op dat vlak). En zeker niet in 1080p.
Nou eigenlijk wel.
Met diezelfde textures en post processing kan een "Game PC" nog steeds de 1080p, op 60+ fps draaien. Oftewel de nieuwe consoles komen niet in de buurt bij de "oude"(2-3 jaar) pc's. Nou dat vind ik eigenlijk best wel schandelijk.
Onzin, ik heb zo'n 3 jaar oude game PC en de PS4 tovert zeker wel mooiere graphics op het scherm met betere frames per seconde. En al die games zijn of cross-gen ports (altijd lelijker) of first parties die op non-final devkits gebouwd zijn...
"Ze kiezen er zelf voor". Sorry maar dit vind ik te kort door de bocht. Wat je eigenlijk zegt is dat het de schuld van de developers is dat ze te veel eisen van de hardware. Het is helaas zo dat de 'next gen's' nog steeds niet gewoon alles in 1080 60fps kunnen draaien. Dan zwijg ik nog maar over extra features als aa.

Daarnaast is het zo dat de meeste games tegenwoordig op alle platforms uit moeten komen om een bredere doelgroep te hebben.. :/ Dit helpt de kwaliteit ook niet vooruit.

Ik moet altijd denken aan mijn ervaring met Fallout 3 op de ps3 en de pc. De resolutie, framerate en lack of aa op de ps3 was echt de reden om de console echt helemaal links te laten liggen (met uitzondering van exclusives helaas)
Inderdaad. Vorige generatie werd er door zowel Sony als Microsoft al geschermd met HD. In de praktijk bleek dat toen maximaal 720p en dat was dan al vaak geupschaled van lagere resoluties.
Nu zijn we een generatie verder en kunnen we nog steeds niet full HD (1080p op 60fps) aan...
>Nu zijn we een generatie verder en kunnen we nog steeds niet full HD (1080p op 60fps) aan...

Dat ligt natuurlijk niet per se aan de hardware. Het is een keuze die developers maken op basis van verwachtte verkoopcijfers. Als je de meest indrukwekkende graphics levert op 900p/30fps scoor je nu eenmaal beter dan met mindere graphics op 1080p/60fps. Of dat is in ieder geval de verwachting, en dat statistiek zullen ze niet uit de duim gezogen hebben want er gaat nogal veel geld mee gemoeid. ;)

Bij de volgende generatie zal hetzelfde vraagstuk weer naar boven komen. "Doen we dit keer 4k/60fps of scalen we terug naar 1080/30fps om een mooiere game te kunnen verkopen?"

Een dubbele resolutie en dubbele framerate kost op papier 4x zoveel rekenkracht. Diezelfde rekenkracht kun je inzetten om grote stappen te maken in de render tech. Denk aan realtime reflecties en global illumination.

[Reactie gewijzigd door simen op 19 februari 2014 23:57]

"Een dubbele resolutie en dubbele framerate kost op papier 4x zoveel rekenkracht."

En vergeet niet dat het nòg meer kost kwa ontwikkelbudget.
Op 720p kun je met lagere resolutie textures je product verkopen dan op 1080p.

Hoe dan ook, met mijn recentelijk aangeschafte GTX770 kan mijn 2 jaar oude PC voorlopig weer lekker ALLES op 1080p60 draaien met prachtige graphics en lekker veel Anti-Aliasing. :+

Hey console bezitters, U MAD? :+
Als een console bezitter daar boos/droevig/whatever van wordt had die geen console moeten kopen. Als je de beste graphics wil koop je nu eenmaal een PC, en ga je niet voor een console (of je neemt allebei omdat je de exclusives ook wil spelen maar alsnog het serieuze werk op de PC wil draaien).
Nee hoor, ik bezit 2x een 780 en om nou te zeggen dat die games zoveel mooier zijn dan mijn ps4?... Nee hoor..

Mijn pc word al een tijdje gebruikt om een filmpje te downloaden en telebankieren..
Altijd die ophef dat de pc zoveel beter/mooier moet zijn is gewoonweg niet zo. Pc valt juist zeer tegen als je kijkt naar de hardware die je nodig hebt..

Ja ik ben mad dat ik mensen als jou geloofde aangezien ik van Graphics hou en daardoor een game pc gebouwt heb, terwijl pc gamen in vergelijking helemaal niet (niet veel) mooier is..

AA zit ook goed snor op de ps4 hoor, en dan zijn dit de eerste games die uit zijn, en ik geloof er heilig in dat de ps4 je over 1-2jaar nog altijd versteld laat staan op gebied van performance..

Daarbij is het online gedeelte het belangrijkst voor mij, en dat werkt vele malen beter (mijn mening wellicht ) op de console.
Nee ik heb geen zin meer om op mijn kantoor te zitten voor de pc om een uurtje bezig te zijn eer ik een volle bf4 server te pakken heb ( als voorbeeld )
Nu zit ik lekker op de bank, met ontiegelijk veel mensen online zonder ook maar 1 hindernis, en zeer mooie Graphics.
Persoonlijk ken ik niemand meer die de pc gebruikt om te gamen, allemaal overgestapt naar console. Ik als koppig iemand wel een game pc gemaakt en er alleen maar spijt van doordat er bizar weinig mensen de pc nog gebruikt om te gamen..

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 21 februari 2014 07:58]

álles wordt ''geupscaled'' jongens... Weten zelfs tweakers niet meer hoe dit werkt? Weet je hoe een game er uit ziet op je 1080p set als die níet geupscaled is? Als een scherm met zwarte balken... Je TV zal áltijd automatisch upscalen tenzij je dit handmatig uit zet. Zelfs m'n PS1 is 1080p upscaled, want ik speel op volscreen met gerekt beeld...

Snap niet dat Microsoft dit nog altijd als een ''Xbox'' feature aandraagt... M'n monitor en TV doen het al jaren en het verbeterd de graphics absoluut niet.
Niet helemaal waar. Je kunt selectief render passes op verschillende resoluties doen. Zo hebben sommige games de optie (op PC) om de game zelf op halve resolutie te renderen, maar de UI word vervolgens wel op volledige resolutie er overheen geplakt.

Ik weet niet of dit op de Xbox gebeurt maar ik ga er wel vanuit.
Dit geeft al aan dat consoles niet gemaakt zijn om op het mooiste te kunnen draaien, in vergelijking met desktop (die gpu's hebben van boven de 300 euro). Dit is ook de reden waarom ik zelf voor een console kies om met stel vrienden te gamen. Daarom is voor mij de xbox one een geschiktere console, sinds de Kinect veel meer kan bieden en multimedia functionaliteiten stukken beter zijn.

Microsoft gaf 2 dagen geleden aan dat met de nieuwe SDK games op 1080p kunnen draaien met 60 fps. Dat de developers van thief dit nog niet voor elkaar krijgen vind ik niet raar, de sdk is ook pas net uit.

[Reactie gewijzigd door vali op 19 februari 2014 11:52]

Dit geeft al aan dat consoles niet gemaakt zijn om op het mooiste te kunnen draaien, in vergelijking met desktop (die gpu's hebben van boven de 300 euro).
Er is bijvoorbeeld al een bericht dat Titanfall er beter uitziet op een PC met een videokaart van ongeveer de helft van dat bedrag (in de aanname dat in de praktijk ¤ = $) dan op de Xbox One. Dit komt natuurlijk ook door het gebruik van de (gemodificeerde) Source engine, die indrukwekkende plaatjes kan tonen op redelijk beperkte hardware.

Ik ben geen consolespeler, maar herinnerde mij dat bij de introductie van de vorige generatie de reacties rond de grafische pracht en praal een stuk enthousiaster waren. Houdt dit in dat we eigenlijk in de afgelopen 8 jaar niet veel zijn opgeschoten?

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 19 februari 2014 12:03]

Bij de vorige consoles had je 2 overgangen, van xbox/xbox360 ps2/ps3 en voor veel mensen de overgang naar plasma/lcd tv`s vanaf een glasbak.

Daardoor was grafisch de overstap veel duidelijker als nu het geval is. En aangezien zowel de xbox1 als ps4 grafisch toch wat tegenvallen tot nu toe en de gewenning van mensen aan HD materiaal hoor je nu geen hosana verhalen.
Nee, daar heb je gelijk ik in. Maar dan heb je het alleen over resolutie. En er zijn genoeg andere manieren om indruk te maken. Je kan ook een game maken op 720p met veel meer eyecandy, dan eentje op 1080p die er nauwelijks beter uitziet dan op de vorige generatie.

De hele insteek van MS en Sony is gewoon anders. Vroeger verkochten ze de consoles in de beginperiode met grote verliezen. Nu willen ze volgens mij gewoon veel sneller winst maken, ipv alleen op de games te vertrouwen.
Niet alleen resolutie, qua grafische kracht vallen ze mij gewoon tegen. En dat heeft natuurlijk direct impact op de eyecandy. De extra kracht gaat nu in 1080p zitten t.o.v 720p van de oudere generatie.
Maar extra eyecandy zie je daardoor niet veel.
Maar het zal nog wel beter worden als er meer xbox1/ps4 exclusives komen.
Nu worden veel spellen nog gemaakt voor beide generaties consoles. Dat zal straks minder worden en waarschijnlijk in het voordeel van de xbox1/ps4.
En dan hebben de programmeurs het waarschijnlijk ook beter onder de knie.
Tuurlijk, het zal ongetwijfeld beter worden. Maar de rek zal er best snel uit zijn, gok ik. Vooral ook omdat men al veel bekender is met de architectuur vaak, dus zullen ze (hopelijk) al vanaf het begin redelijk efficiënt kunnen programmeren.

(Voorgaande generatie was vaak geeneens 720p, heb ik begrepen?)
Wat maakt het nou uit dat de rek er snel uit is. Kunnen ze tenminste meer focussen om kwalitatief goede games. Ik zeg amen!
Haha, ik geef je helemaal gelijk hoor. Maar als je m'n andere post bekijkt, zal je zien dat ik me zelf ook niet zo druk maak om die graphics hoor, maar laat dat nu de net grootste reden zijn om een nieuwe console aan te schaffen! Als de graphics niet veel beter zijn, waarom zou ik dan 3 á 400 euro willen uitgeven aan weer een nieuw apparaat? :)
Daar geef ik je ook gelijk in. Het gaat mij ook niet om dat het rekbaar is, maar waarschijnlijk net als jij, dat het grafisch een flinke stap vooruit gaat. 1080p @ 60fps lijkt mij geweldig. 60fps geeft naar mijn mening een veel beter game/arcade gevoel van 30fps (wat overigens meer richting films zit). Een grafische stap vooruit zoals van de SNES (2D) naar de N64 (3D) is altijd goed. Als alle focus nu op goed gamedesign kan liggen doordat we niet bezig zijn met rek zoeken, maar daadwerkelijk met gamedevelopment, dan denk ik juist dat we meer goede games kunnen verwachten!!
Voor mij persoonlijk liggen de beste games helemaal niet in categorie dure graphics / AAA games. Ik zie dat er veel kleinschaligere games komen, met (voor mij) esthetisch mooiere graphics (dus niet per se technisch) en veel meer bijzondere gameplay elementen. De echt grote games zijn toch best vaak weer een 1st / 3rd person shooter, of sport spellen. Echt veel vernieuwing op gameplay gebied zie je daar niet. Die games kosten ontzettend veel om te maken en ik merk dat developers het heel erg op safe spelen om de afzetmarkt maar zo groot mogelijk te houden. Want als er es een game komt die durft anders te zijn, wordt dat lang niet altijd in dank afgenomen door de game community (wee oh wee als het er niet als CoD of GoW uitziet, oh oh oh!)
Klopt, de game Journey kon ik bijvoorbeeld ook enorm waarderen. Ik begrijp vanuit een ontwikkelaarspectief dat met de beperkte hardware (geheugen van PS3 / X360) het erg lastig wordt om en uitgebreide of sterk staande gameplay neer te zetten en tevens grafisch het uitmuntend te laten ogen. De verwachtingen van deze twee consoles waren erg hoog omdat het meeste dat gepromoot is de grafische kant was. In tegenstelling tot Nintendo, waar de focus lag om fun en bekende games.

Met de nieuwe generatie consoles is er meer vrijheid om beide aspecten genoeg capaciteit te bieden.

Als nog ik ben het opnieuw met je eens, het gaat niet om de mooiste games, en ja ze speelde het op safe. Ik vond het persoonlijk niet de beste generatie consoles omdat het innovatie enorm tegenhield.
Mijn videokaart was ook rond de 150 (7850 2GB), maar dat is helemaal geen beperktere hardware. Dat ding is sneller dan die in de XB1. Dus welke engine dan ook zou mooiere plaatjes met die GPU op beeld kunnen toveren, ivm met de XB1.

Waar vorige generaties consoles bij launch nog (marginaal) sneller waren dan de gemiddelde PC, lopen ze hier eigenlijk al vanaf dag 1 achter. De sprong is gewoon veel kleiner, en volgens mij bieden de nieuwe consoles naast gaming ook niet heel veel nieuws. Het is dat je 'gedwongen' wordt om up te graden, wil je sommige games spelen, maar veel zal je er naar mijn mening niet op vooruit gaan over het algemeen. In ieder geval niet ter waarde van 300 / 400 euro + 60¤ per game :+

Ik vind het ook typerend dat er nog zoveel games op beide generaties uitkomen, wat voor mij ook al een beetje sprekend is. Blijkbaar is het voor de developers ook makkelijk te doen, omdat de verschillen niet heel groot zijn?

[Reactie gewijzigd door Sjekster op 19 februari 2014 12:32]

Ik ben het helemaal met je eens. Vorige generaties waren at launch tenminste sneller dan wat er op de markt was. Nu is het vergelijkbaar met een low-end pc. Ze lopen dus al onmiddelijk achter.

Maar ik heb een verklaring over het aspect dat zoveel games op beide generaties uitkomen. Zo worden games op dit moment nog getarget op XBox 360 en Playstation 3. In XBox One en Playstation 4 versies worden er op dit moment dus enkel nog maar kleine eyecandy features toegevoegd (zoals de bewegende planten in Assassins Creed black flag), hogere resolutie textures en models en wordt de game in een hogere resolutie gerendered. Over 1 a 2 jaar gaat de focus echter herlegd worden naar de nieuwe generatie, waarna we pas echt de mogelijkheden van de nieuwe consoles gaan beginnen te zien.

Toch denk ik dat we na zo'n 4 jaar weer een volgende generatie consoles gaan zien, gezien de consoles verschrikkelijk underpowered zijn deze generatie. Het is al helemaal belachelijk dat 1080p/60fps niet haalbaar is. Dit is al jaren mogelijk op pc. Waarom kan dit niet op een nieuwe generatie consoles?
Houdt dit in dat we eigenlijk in de afgelopen 8 jaar niet veel zijn opgeschoten?
Het komt ook doordat Zowel Sony als Microsoft zichzelf hebben aangepraat dat er geen markt meer is voor pure consoles, en dat alles een multifunctioneel apparaat moet zijn met de nadruk op entertainment en mediaspeler (zie bijv. de TV functies op de Xbox one). En minder nadruk op pure game kwaliteit.

Waarom ze zich dat in hun hoofd hebben gehaald in het jaar dat bijv. GTA V alle verkooprecords breekt snap ik alleen niet helemaal. Blijkbaar is er wel degelijk een vette markt voor.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 19 februari 2014 14:35]

Ja. Maar dat komt niet alleen door de consoles. De wet van Moore begint ook op zijn einde te lopen, de grote prestatieslagen van het begin van het HDTV-tijdperk (en daarmee einde van het CRT-tijdperk) hebben we gehad en nu ligt de focus op energieverbruik, formaat en design plus 'added value'. Ja er is nog wel een prestatiestijging waar te nemen maar op hardwarematig niveau staan we al geruime tijd redelijk stil. Fabrikanten komen slechts met 'meer = meer' en pas nu met Maxwell begint dat een beetje te veranderen richting 'meer met minder', een slag die Intel op processorgebied al enkele jaren voert.

GPU is momenteel op een punt dat de 'zichtbare winst' marginaal is ten op zichte van de investering die ertegenover staat. Dit maakt nu de levens van de nieuwe consoles erg moeilijk; PC gaming is weer sinds een paar jaar aan een opmars bezig die (naar mijn beleving) zijn weerga niet kent. Ik denk dan ook dat het niet lang duurt voordat we deze 'nextgen' vervangen zien worden en dat het nog korter duurt voordat we flinke prijsdalingen zien.

Laten we wel wezen: wij zijn niet de enigen die ontdekken dat je met een midrange kaartje van 150 euro al mooiere plaatjes krijgt als met een console van 3x die prijs.
[...]
Houdt dit in dat we eigenlijk in de afgelopen 8 jaar niet veel zijn opgeschoten?
Niet echt, vergelijk de releasegames van de ps3 en xbox360 eens met de games die tegenwoordig hierop draaien... in het begin van die console generatie gebruikte perfect dark op de xbox360 al het overgrote deel van de resources, toch verassend dat ze uiteindelijk een prachtig spel als titanfall 8 jaar later nog acceptabel werkend kunnen krijgen op deze consoles.... optimalisatie doet veel. Het verbaasd me dus ook niet echt als microsoft strakjes netjes native 1080p kan draaien op 60 fps middels de nieuwe SDK en hardware-ervaring die nog opgebouwd moet worden door gamedevelopers.

Neemt niet weg dat microsoft inderdaad eens meer na moet denken over het ontwikkelen en in de markt zetten van een nieuwe console.

*Een basis SDK/console leveren die het lastig maakt om resoluties te draaien die inmiddels al jaren tot de standaard behoren... zucht
*Een console nog niet in Nederland op de markt brengen omdat ze de kinect voice commands nog niet werkend hebben in het nederlands? We zijn al jaren gewend dat alles engels is op consoles.
*Bizarre DRM policy's bedenken en doorvoeren en vervolgens met een draaikonterige houding het geheel weer terugdraaien.

Nee, microsoft heeft het een beetje verknald met betrekking tot de Xbox One. Ik ben er klaar mee. :)
Nee. Mensen vinden gewoon de YouTube filmpjes minder indrukwekkend dit keer.

Het verschil van Halo 1 naar CoD 2 (Xbox vs Xbox 360) was een stuk minder groot dan van CoD 2 naar Ryse (Xbox 360 vs Xbox One) bijvoorbeeld.

Ik vergelijk hier launch titels natuurlijk, want eind-gen titels met next-gen is altijd maar een matig verschil.

Tevens is 720p vs 1080p en 30 fps vs 60 fps níet waar te nemen op YouTube wegens compressie issues en dáár baseert bijna iedereen hun meningne over graphics op helaas...

Dus nee, ik ben het niet met je eens ;)
Maar man toch, wat zevert gij allemaal.

PS4 en Xbox One zijn beide THEORETISCH 8 tot 10x krachtiger dan hun voorgangers...

Wat kom jij dan even vertellen dat PS3 krachtiger zou zijn dan PS4 or 360 sterker dan de One? Precies of hardware is niet vooruitgegaan de voorbije 7-9 jaar...
Dan zou de console nog duurder moeten worden uitgebracht, als er betere hardware in had gezeten.
Dat is natuurlijk onzin. Bij launch van de X360 en PS3 was de hardware voor die tijd toch wel aardig wat nieuwer en vooral duurder. Het was vóór deze generatie ook al een bekend gegeven dat de fabrikanten verlies draaien op de console, maar winst op de games en het op die manier rendabel maakten.

Nee, de enige reden dat we matige hardware zien, is omdat de fabrikanten voor het eerst break-even willen op de hardware. Microsoft, in elk geval - Sony neemt nog een bescheiden verliesje - en volgden daarmee de weg die Nintendo met de Wii insloeg.

Blijkt toch dat Sony op het juiste paard aan het wedden is: je kunt beter iets meer investeren dan een matige machine op de markt brengen: het ding moet nog even vooruit.
Je snapt mn comment niet goed. Maarja ik vind de consoles al duur zat. Als er maar goede games voor uitkomen, vind ik die 900p niet erg.
Het maakt wel uit anders zouden vandaag de dag nog altijd pong spelen.
Dat had je gedacht. De Xbone is gewoon minder krachtig en geen enkel software optimalisatie zal dat veranderen. Je kan niet verwachten dat een HD7790(equivalent Xbone) zomaar op het niveau van een HD7870(equivalent PS4) presteert. De Xbone GPU heeft gewoon veel minder hardware features zoals 50 procent minder ROPs., minder Compute Units, ACEs en heeft ook nog eens 500GFlop minder ruwe kracht dan de PS4 GPU.

Omdat de Xbone maar 16 ROPs heeft zal 720p/900p de norm blijven op die console.
Allebei. 1080p in games gaat er echt wel komen met software optimalisatie. Bovendien kunnen er resources vrijgemaakt worden door minder toe te bedelen aan Kinect.
Nee dat is gewoon wishful thinking van de Xbone die hards die de realiteit niet onder de ogen willen zien. De Xbone GPU kan 1080p gewoon niet aan zonder de visuals terug te schroeven en in de framerate hakken. Het gaat 1080p nooit op dezelfde grafische niveau van de PS4 aankunnen voor next gen games.

Kijk maar naar de enige 1080p spel op Xbone: Forza 5, die spel ziet er grafisch bijzonder zwak uit voor een next gen spel, vergeleken met bv Driveclub. Ik ben ontzettend teleurgesteld met de visuals van die game omdat het er niet zoveel beter uit ziet dan Forza 4 op Xbox 360.

Resources kunnen maar beperkt vrijgemaakt worden van Kinect, rond de 8 procent, anders gaat de Kinect haperen en minder goed werken, er zijn nu al problemen met de Kinect dat het hand gebaren en dergelijke slecht en foutief registreert. Hierdoor reserveert de Xbone GPU nog minder dan de beschikbare 1.30TFLOP voor games.
heb je driveclub en forza al in het echt allebei gespeeld en vergeleken dan? Ik heb zowel een PS4 als Xbox One. Ik game via een Full HD ISF calibrated beamer op 3.5m afstand op een 110inch / 275cm scherm en Forza ziet er gewoon superscherp en goed uit hoor.

Net als dat de PS4 er goed uitziet.

ik denk dat het meer bij de ontwikkelaars ligt dit probleem. 1080P moet de console makkelijk kunnen draaien. Zelfs de wii u kan 1080p native games draaien.
Ik verwacht van niet tbh, de bandwidth & gpu & cpu blijven hetzelfde. Natuurlijk valt er wel wat extras te halen maar ik vraag me af of het genoeg is.
Er kunnen zeker nog extras gehaald worden, door optimalisatie zullen zowel framerates als de beeldkwaliteit erop vooruitgaan, kijk maar hoe de games geëvolueerd zijn voor de Xbox 360 en PS3 sinds hun release en nu. In een nabije toekomst zullen games voor de One dus steeds meer 1080p ondersteuning gaan krijgen met betere framerates.

Maar vergeet niet: deze evolutie geldt echter ook voor de PS4, waardoor de PS4 steeds dat beetje meer zal kunnen bieden, hetzij betere graphics. Dus hoe men het ook draait of keert, de PS4 zal beter blijven.

[Reactie gewijzigd door Terrestraeon op 19 februari 2014 12:03]

Dat zal dan wel vooral merkbaar zijn in platform exclusives, want met de vorige generatie zag je ook dat multiplatform games nauwelijks verschilden (ofwel dat ze uitgaan van de zwakste schakel). Ik denk dat het in de praktijk gewoon geen biet uitmaakt welke console wel of niet krachtiger is. Het gaat om de games die je graag speelt. Zijn die op de PS4, dan koop je die. Idem voor de XB1. Het geklets over de technische verschillen is leuk voor ons op de tech sites / fora, maar zal voor de gemiddelde gamer niet zoveel uitmaken, als ze er überhaupt al van op de hoogte zijn.
De dingen die je aanhaalt werden niet optimaal gebruikt, nog steeds niet na die SDK, maar al beter. Vandaar dat het mogelijk is, want puur theoretisch kan de Xbox One het zeker aan met die CPU, GPU
Ja, maar houdt dit niet in dat Sony hun SDK ook nog kan verbeteren waardoor hun performance ook omhoog gaat? Iedereen lijkt het hier alleen maar te beoordelen dat Xbox gelijk is met hun SDK update, maar Sony kan die van hun ook gewoon verbeteren
Het gaat over 1080p, ik zeg gewoon dat Xbox One dit gewoon gaat halen, want blijkbaar is dit super belangrijk. Natuurlijk zal Sony ook verbeteren, de vraag is of de developer daar iets mee gaat doen.
Ik wil alleen weten of ze dit expres hebben gedaan met de esram geheugen zo weinig om later ontwikkelaars alsnog via de ''cloud'' te laten werken.
En vanuit daar dus de volledige kracht gehaald gaat worden?
De cloud kan een optie zijn voor berekeningen die lang duren en/of veel kracht nodig hebben, maar niet op een bepaalde tijd klaar moeten zijn. Er zit immers een grote vertraging in (door het internet) en je weet niet wanneer je het terug krijgt. Het punt is dat games eigenlijk allemaal heel strak in elkaar zitten (als het gaat om wat te berekenen en wanneer) en daardoor is het niet echt mogelijk om een deel van de berekeningen naar "de cloud" te offloaden. En natuurlijk weten ze dit ook bij MS, dus ik neem aan dat dat niet de reden is dat het esRAM (of hoe het ook heet) zo klein is.
Wat heeft de cloud hier nu weer mee te maken?
Die enorme cloud die Microsoft gaat aanleggen lijkt me meer bedoeld voor multiplayer processing / MMOG achtige dingen.. Daar kan je geen GPU versnelling vandaan halen. Daar is de latency en bandbreedte te slecht voor.

Een beetje GPU trekt zo gigabytes per seconde door je bus, daar ga je met een cloud zelfs over een 100mbit verbinding niks aan toevoegen. Plus dat je de 10-20ms vertraging (in het gunstigste geval) ook niet kan hebben met graphics.

Ik ben wel benieuwd wat ze er daadwerkelijk mee gaan doen trouwens!

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 19 februari 2014 14:39]

de Cloud (stom woord eigenlijk is gewoon een server park)
die microsoft op heeft gezet zal vrijwel geen processing power over nemen

het probleem is afstand tussen de gebruiker en de server en om de game daad werkelijk op een server te laten renderen 100 km verder op zorgt voor enorm wat lag en ping verhogingen die je met meer servers plaatsen niet gaat doen verbeteren

je zou dan bij iedereen een server thuis moeten plaatsen en dat is geen optie...
Ik ben wat terughoudender met dergelijke aannames. In een vorig bericht heb ik al aangegeven dat de XBox One dankzij de overklock van CPU en GPU (respectievelijk 150 MHz en 53 MHz) heeft gezorgd dat de totale prestaties zijn verbeterd van 1,23 naar 1,31 GFlops.

Dit is nog steeds 0,53 GFlops (of te wel 2 PS3 consoles) minder rekenkracht dan de Playstation 4, die zonder al die trucjes op 1,84 GFlops zit. Dan heb je ook nog eens het aanzienlijke verschil in grafische cores, computing units, ROPS en al dat soort technische zaken.

Een SDK kan wel voor wat verbetering zorgen, net als het optimaliseren van de drivers, maar het lijkt me sterk dat ze daar zo'n groot verschil mee kunnen overbruggen. Misschien dat er nog enkele tientallen GFlops uit te persen zijn, maar zo'n groot verschil werk je niet simpelweg weg door wat patches uit te voeren.

Daarbij zegt het ook niet veel of XBox One spellen dadelijk allemaal 1080p zijn. Waar het om gaat is met welke framerate dit gebeurd en hoeveel concessies er gedaan moeten worden op grafisch gebied (filters, draw distance, aantal particles etc.). Aan zo'n resolutie heb je weinig als het spel er grafisch gewoon slecht uit ziet. Dan kun je beter op 720p of 900p blijven zitten.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 19 februari 2014 13:10]

En weer vergeet je dat games voor de PS4 ook steeds beter geoptimaliseerd worden. Als men steeds beter het onderste uit de kan weer te persen, dan blijft de X1 tegen een hardwarematige limiet aan lopen.
Het gaat over 1080p, ik zeg niets over andere optimalisaties en dergelijk.

Iedereen vindt deze 1080p zo belangrijk, maar er zal altijd wel iets om over te zeuren zijn. Ik heb wel liever 900p en grafisch super zoals Ryse, dan 1080p en niet eens degelijke belichting en schaduw zoals bij Infamous op sommige momenten. Bij de PS4 moet dus ook ingeleverd worden, het is maar wat jij het belangrijkste vindt. Een getalletje, of iets wat je daadwerkelijk kan zien
Infamous is nog niet uit. De vergelijking slaat dus nergens op.
Daarnaast is Ryse een grote cut-scene. Elke kill dezelfde animatie in demo filmpjes. Glitched er van alles door elkaar heen. En zie ik veel kartele en vlekken die schaduws moeten voorstellen.
Als we toch op de trailers afgaan.
Wat een zever over Ryse, wordt door alle reviewers goed onthaald en als mooiste next gen game, gij gaat dan even zeggen van niet... Raad eens wie ik ga geloven.

En dat van Infamous mag je zelf even lezen uit de mond van de developer:

http://www.dualshockers.c...dynamic-shadows-and-more/

Die vergelijking slaat dus wel ergens op, want ik denk na voor ik iets zeg.
Ryse ziet er zeer goed uit, maar wint het 'Overall' van Killzone?...zeker niet namelijk:
KZSF wins easily. It has higher res and better fps not to mention it's more detailed and in a larger environment and boasts some of the most impressive lighting to date. Look at how blurry Ryse is and it is 900p and dips to 20fps while taking place in extremely limited and tiny environments. Only the most deluded lems will think it looks better.
https://www.gamespot.com/...-uncompressed-p-31010295/
Dat is een forum, en ik ben het al niet eens met die eerste zin...

Hogere resolutie en snellere fps maakt niet uit, want het gaat over de details. Ryse blurry? Wat een dikke zever. Nee, ik ga niet luisteren naar mensen op een forum, want daar kan iedereen posten.

Hier is ook het forum van Gamespot maar met links naar echte journalisten.

http://www.gamespot.com/f...xt-gen-title-by-30913550/

[Reactie gewijzigd door X-Fighter op 19 februari 2014 21:07]

Dat is nou het probleem, gamers zelf weten vaak genoeg meer over games dan journalisten in het algemeen. Gamers gaan meer in op details dan journalisten.

Iedereen kan game journalist worden. Zelf ook vroeger tijdje gedaan, dus dat zegt totaal niks.

Bekijk de beelden daar ook maar goed. Grotere omgevingen, meer details, betere belichting, zowel indoor als outdoor.

Daarbij moet je die discussie eens lezen op je eigen link. Ryse draait op een lagere resolutie, framerate, kleinere omgeving en heeft moeten inleveren op graphics. Maar 'Overall' op technische vlak en scale, resolutie, en framerate en de textures die beter zijn in Killzine..maar Killzone uiteindelijk geavanceerder en indrukwekkender.

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 20 februari 2014 15:13]

Agree to disagree dan, want ben het weer niet eens
Ryse ziet er simpelweg fantastisch uit en is voor een launch game absoluut indrukwekkend. Mensen die dat ontkennen hebben het waarschijnlijk niet goed bekeken.
Ga je nu in elk topic over de Xbox One aanhalen dat de PS4 één exclusive heeft die geen dynamische schaduwen heeft? Zoals ik gisteren al zei is een open world game waarin je tot op de top van elk gebouw kan klimmen en kilometers ver kan zien, niet te vergelijken met een claustrofobische game als Ryse waarin je een strikt lineair pad moet volgen.

Dat Ryse door alle reviewers goed onthaald wordt is ook zever, een score van amper 60% op Metacritic zegt wel genoeg denk ik. Om het met jouw woorden te zeggen: liever een game zonder dynamische schaduwen maar met goede gameplay, dan een grafisch realistisch spel waarvan de gameplay enkel maar bestaat uit eentonige combat en quicktime events.
Als andere PS4 games gaan aanhalen, en Ryse onderuit halen wel. Enige wat ik zei was dat Xbox One wel 1080p gaat halen, wat blijkbaar niet mag van de Sony Ponies die hier zitten.

Ik zei op grafisch vlak goed onthaald want de gameplay was shit bij Ryse. Nogmaals ik probeer niet PS4 onderuit te halen, maar gewoon duidelijk te maken dat het ook niet altijd rozegeur en manenschijn aan die kant is.

Ohja als je denkt dat bij Infamous alles in 1x geladen is, zit je dus volledig fout. Dat noemen ze dynamisch laden, als ik me niet vergis. Waarom zou de developer alles inladen, als je maar x-aantal meter ver kan kijken.
Dat noemen ze dynamisch laden, als ik me niet vergis. Waarom zou de developer alles inladen, als je maar x-aantal meter ver kan kijken.
Als jij boven op de Eiffeltoren staat en het is helder weer dan kan jij toch ook kilometers ver kijken? Ik snap je punt dus niet of je redenatie klopt niet.
Ik als Xbox-One bezitter baal hier behoorlijk van.
Is de Xbox-One nu écht zoveel slechter, of gewoon moeilijker te programmeren?

Enige positive aan de Xbox-One voor mij nu is Forza (bij gebrek aan een goede race-simulatie game voor de PS4).
Anders had ik de PS4 gehaald.

Hoop dat ze de Xbox-One beter onder controle gaan krijgen en de zelfde kwaliteit er uit gaan halen als uit de PS4.


Hoe dan ook zéér slecht van Microsoft voor de BeNeLux verkoop.
Nog steeds niet duidelijk hebben wanneer hij komt, qua spec's slechter dan PS4, Native game resoluties slechter dan PS4 en nog duurder ook....
Ik heb ook een xbox one maar lig hier echt niet wakker van. Ik offer die 180 pixels in de hoogte graag op voor al die extra functionaliteiten die de ONE tegenover de PS4 heeft.
Daarbij heb ik die apparaten toch niet naast elkaar staan dus het verschil ga ik nooit merken.
1440x900
1920x1080

Het zijn niet alleen de pixels in de hoogte. Ook nog eens in de breedte. Uiteindelijk heb je

1440x900=1.296.000
1920x1080=2.073.600

Je mist dus bijna 800.000 pixels aan informatie. Maar gelukkig kun je in het Engels tegen je Xbox praten :+

Ik heb beide consoles niet. Ik zou wachten totdat duidelijk is hoe de consoles het echt doen ipv alle marketing prietpraat.

Nu lijk ik steeds meer voor de ps4 te willen gaan.

[Reactie gewijzigd door Frustus Maximus op 19 februari 2014 11:41]

Uuuhm nee. 900P zegt niets over de horizontale resolutie.
De PS3 bijvoorbeeld deed ook vaak 900P en upscalede dat verticaal naar 1080. Daar was het dus 1920x900.
Het hangt dus helemaal af van de upscale techniek die je gebruikt. (horizonal/vertical)
900p in 16:9 is 1600x900, niet 1440x900 want dat is 16:10.

De verhouding van het aantal pixels is dan ook het kwadraat van de verhouding van 1080 op 900 (wat 1,2 is), zijnde 1,44.

1080p heeft dus 44% meer pixels dan 900p als het gaat om dezelfde breedtehoogteverhouding.
Op de PS4 heb je geen dure Kinect nodig om voicecommands te geven. Je goedkoper headsetje kan gewoon dienen om je PS3 voicecommmand te geven.
Ik vind persoonlijk het (tijdelijke) verschil in resolutie echt niet de moeite om voor een PS4 te kiezen. Mijn Xbox One vindt ik momenteel veel lekkerder werken zoals ik het wil.
1440x900
1920x1080

Het zijn niet alleen de pixels in de hoogte. Ook nog eens in de breedte. Uiteindelijk heb je

1440x900=1.296.000
1920x1080=2.073.600

Je mist dus bijna 800.000 pixels aan informatie. Maar gelukkig kun je in het Engels tegen je Xbox praten :+

Ik heb beide consoles niet. Ik zou wachten totdat duidelijk is hoe de consoles het echt doen ipv alle marketing prietpraat.

Nu lijk ik steeds meer voor de ps4 te willen gaan.
Ik heb nu de ONE, en heb de PS4 gehad. en gelukkig heb ik ik als sinds groep 5 van de basisschool engels gehad. Zelfs mijn zoon van 7 praat gewoon tegen de xbox.
Ik ben in mijn vriendengroep de enige die een Xbox One heeft.. Daarnaast hebben er 2 een PS4.. Waarvan er 1 een Xbox One gaan halen voor Titanfall.. Graphics zijn niet alles, gameplay daarentegen..

Net als met Dead Rising 3, zijn de graphics minder, alhoewel ik dat niet bewust merk, omdat ik het er gewoon goed vind uitzien.
Jij snapt het verhaal als gamer. Graphics zijn maar een deeltje van een grote puzzel. Verhaallijnen en gameplay zijn onmetelijk veel belangrijker bij games.
Jij snapt het verhaal als gamer. Graphics zijn maar een deeltje van een grote puzzel. Verhaallijnen en gameplay zijn onmetelijk veel belangrijker bij games.
En die zijn hetzelfde bij Thief op de XB One en PS4.

Blijft dus het verschil dat het er beter uitziet op de PS4. Hoe je het ook bekijkt, Microsoft heeft een console die het in vergelijk bij dit game (en enkele andere) minder is.
Grafisch gezien minder inderdaad; maar uiteindelijk is de fun het belangrijkst.
Ik offer die 180 pixels in de hoogte graag op voor al die extra functionaliteiten die de ONE tegenover de PS4 heeft.
Wat zijn de extra functies van de One die de PS4 niet heeft?
Dat is een retorische vraag. Of je wil het niet weten ;)
Nee, ik ben hier oprecht geïnteresseerd in omdat ik dus twijfel tussen de 2 consoles.
[...]

Wat zijn de extra functies van de One die de PS4 niet heeft?
- Kinect werkt super goed. Automatische herkenning, voice commands tijdens/na een dikke actie, app of een game starten terwijl je nog in de keuken staat, of een film pauzeren etc.
- In de store gelijk kijken naar video feeds van andere gebruikers van een aantal minuten geleden, je doet minder een miskoop omdat je een game echt kunt bekijken zonder eerst naar youtube etc te gaan)
- Het schakelen tussen de verschillende lagen software werk rete soepel.
HDMI in gebruiken terwijl je xbox andere dingen aan het doen is
App en een game tegelijk gebruiken (netflix en een game bijvoorbeeld tegelijk op beeld)
- Het voelt allemaal gewoon wat meer next-gen aan. Ik merk vooral wat ik weer mis
als ik de 360 weer eens aanzet.
Dus dan is de vraag: Zijn dit unique selling points die mensen zal overhalen om een XBox One te kopen ipv een PS4?
Ik vind het zelfs die 100 euro extra waard. Maar goed, ik denk dat het grote publiek dat niet vindt
Ik neem een ps4 omdat ik al een ps3 heb en ps vita. Nog nooit een xbox gehad en ben nog nooit overtuigd van wat die dan meer kan.
tja weet je, ik zou gewoon een keer proberen bij iemand die echt weet dat het apparaat (xbox one) kan en hoe het werkt gaan kijken.
Het apparaat heeft mij overtuigd. verder kan het me, behalve als er dingen worden gezegd die niet kloppen, weinig schelen wat mensen zeggen.
Ik hoop het voor je. Vooralsnog laat Microsoft je volledig in de steek. Het apparaat is hier niet eens uitgebracht tot op heden. Waarom zou je in vredesnaam nog voor een machine kiezen die je hoofdzakelijk voor games koopt terwijl die duurder is en slechter presteert met als kers op de taart dat Microsoft gewoon een dikke vinger richting zijn Nederlandse achterban opsteekt. Ik kom zelf van de xbox360 af maar ben blij over te zijn naar de PS4. Microsoft heeft het echt verprutst voor deze generatie.
Ik hoop het voor je. Vooralsnog laat Microsoft je volledig in de steek. Het apparaat is hier niet eens uitgebracht tot op heden. Waarom zou je in vredesnaam nog voor een machine kiezen die je hoofdzakelijk voor games koopt terwijl die duurder is en slechter presteert met als kers op de taart dat Microsoft gewoon een dikke vinger richting zijn Nederlandse achterban opsteekt. Ik kom zelf van de xbox360 af maar ben blij over te zijn naar de PS4. Microsoft heeft het echt verprutst voor deze generatie.
Hoezo wordt ik in de steek gelaten?
Ik heb net de hele avond gegamed met mijn vrienden.
Betaal games in Dollars.
En het beeld is gewoon prima op een 60 inch plasma.
De bitrate van Netflix op de X1 ligt volgens mij hoger dan die van de normale Super HD kwaliteit op de pc. Binnen 3 seconde begint een serie/film direct in de hoogste kwaliteit (daar waar de ps3 en de x360 eerst nog een minuut kartelig beeld vertoond).

En je HDMI in argument faalt. Bij de X1 kun je instant switchen, jij moet je kabel omzetten of je tv op een andere hdmi ingang zetten. De 50/60hz 'bug' merk je nauwelijks (of het komt omdat ik gewoon een goede kabel receiver heb). Maar ik nodig je bij mij thuis uit om te bepalen welk apparaat er op mijn hdmi in zit van de xbox, want dat kun je blijkbaar feilloos zien met die onplezierige ervaring.

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 19 februari 2014 13:29]

Mijn PS3 pakt binnen enkele seconden netjes de 'Super HD' kwaliteit; dus het ligt niet aan de hardware (Let wel; ik heb de console direct aangesloten op mijn router, dus niet via wifi).
- :> sony propaganda
Je voorkeur is duidelijk.
Dat je de sony voice commando's wilt vergelijken met die van xbox one en dan voor het gemak maar even weglaat dat de kinect zelfs je vingers uit elkaar kan houden voor gestures. Toen nam ik je al niet meer serieus.
Mijn xbox kan door kinect zelfs het volume van mijn tv/receiver regelen.

Je mag bij mij ook komen kijken hoor. 60 inch full HD plasma en alles ziet er prima uit.
Jou voorkeur is ook duidelijk en het leek me goed om je punten even af te spiegelen voordat je misschien dacht met de xbox one een uniek en ongenaakbaar apparaat in huis te hebben. Veel plezier met je console! ;)
Mijn voorkeur is iig gebaseerd op het gebruik van beide consoles.
Dat gaat gewoon niet gebeuren. De PS4 en Xbone lijken qua interne werking heel erg op elkaar, maar de GPU van de PS4 heeft gewoon meer capaciteiten.

De nieuwsberichten van dat de Xbone op lagere resoluties draait heeft gewoon niks met de vaardigheden van ontwikkelaars te maken. De Xbone heeft gewoon mindere hardware.
Nee jouw bericht is onzin. Het is een feit dat de PS4 GPU veel krachtiger is dan de Xbone GPU:

PS4: 1.84TFLOP/ 18 Compute Units/ 32 ROPs/ 64 Asynchronous Compute Sources
Xbone: 1.30TFLOP/ 12 Compute Units/ 16 ROPs/ 4(!) Asynchronous Compute Sources

Ja er is een enorm verschil en de GPGPU mogelijkheden van de PS4 zijn nog niet eens uitgebuit, als dit begint te gebeuren zal het verschil in kracht nog meer zichtbaar worden.

De PS4 is veel krachtiger dan de Xbone en kost 100 euro minder, dit is een groot fiasco voor Microsoft.
Je vergeet dat de pS4 naats het overduidelijke GPU voordeel ook nog een beschikt over 8 GB Gddr5 geheugen terwijl de xbox One het met 8GB DDr3 geheugen moet doen dat veel trager is. de 32mb embedded Sram op de chip is te klein om dit verschil recht te trekken en daarnaast zal die 32 mb altijd een bottleneck vormen. Ongeacht wat driver optimalisaties gaan brengen. De PS4 gaat ook flink driver optimalisaties doormaken. Er zijn al was bekende technisch mensen van Microsoft studio's vertrokken naar Sony ontwikkelaar Naughty Dog ivm de slechte drivers en hardware van MS.
Bovendien communiceren de CPU en GPU van de Playstation 4 met elkaar door middel van een draft-versie van hUMA. Dat wil zeggen dat ze beiden te gelijkertijd en op hoge snelheid met het 5500MHz snelle GDDR5 kunnen communiceren.

Microsoft wilde tegenwicht bieden door 32MB ESRAM te integreren (wat op papier een prima concept is), maar het is slechts een marginale hoeveelheid op 8GB DDR3 dat op 2133 MHz draait. Bovendien maakt deze toevoeging het ontwikkelen van games niet bepaald makkelijker, hoewel de nieuwe SDK misschien kan helpen.

De XBox One is technologisch gezien inferieur aan de Playstation 4. Daar hoeven we verder niet over te discussieren omdat de specificaties dit duidelijk laten zien. Dat wil niet automatisch zeggen dat de XBox One per definitie een slechter platform is. Goede, geoptimaliseerde spellen kunnen veel goed maken.

Ik denk overigens dat de hardware voor velen niet de doorslag zal geven om voor een bepaalde console te kiezen. Wat veel kwalijker is, is de belabberde beschikbaarheid van de XBox One.

Als ik naar de XBox One kijk zie ik een haastklus. Twijfelachtige keuzes (zoals de verplichte Kinect), duidelijk inferieure hardware in vergelijk met de Playstation 4, beleid dat op het laatst werd aangepast (2e hands games, always on verbinding etc.), in een beperkt aantal landen leverbaar en diensten die niet klaar zijn (TV functionaliteit) en bugs bevatten (50Hz bug) die voor extra vertraging zorgen.

Nu wil ik niet zeggen dat Sony alles perfect heeft geregeld, maar ze hebben er toch niet zo'n puinhoop van gemaakt als bij Microsoft. Mij schrikt zoiets af als potentiële klant.
Xbox One gaat full HSA 2.0 ondersteunen, dit kan de PS4 niet. Dat komt door de nauwe samenwerking van Microsoft met AMD, waarom denk je anders dat het custom made is, ipv een computer in elkaar steken zoals Sony?

http://www.extremetech.co...re-confirmed-by-microsoft

[Reactie gewijzigd door X-Fighter op 19 februari 2014 18:59]

Dat is op zich wel een hele verbetering, maar je loopt nog steeds tegen de kleinere bandbreedte (2133 MHz) van het DDR3 geheugen, alwaar de Playstation 4 de beschikking heeft over 5500 MHz GDDR5.

Daarbij denk ik dat de PS4 APU meer is aangepast dan die van de XBONE. Dat zie je bijvoorbeeld door de toevoeging van draft-hUMA; wat niet standaard is bij die generatie APU's.

Hoe dan ook, als de XBONE inderdaad HSA 2.0 gaat ondersteunen zal het voor een leuke boost kunnen zorgen maar ik geloof niet dat ze daarmee de PS4 gaan verslaan. Daarvoor spelen er nog te veel andere (hardwarematige) zaken mee zoals het verschil in grafische kernen (GC's), shaders en computing units. Dat verschil poets je niet eventjes weg met een extra instructieset.
PS4 zal puur op specs altijd sterker zijn, maar als Xbox One de nieuwste technische snufjes ondersteunt waardoor ze veel meer kunnen doen met minder, wat de PS4 niet ondersteunt, dan kan het tij wel keren. Dan kan je nog zo sterk zijn als je wilt, maar als je de software er niet voor hebt omdat je hardware dat niet ondersteunt dan val je gewoon uit de boot.

Maar dit jaar moet normaal gezien die technologie volledig bekend gemaakt worden door AMD, en dan zullen we weten hoe het zit voor PS4 en Xbox One, mss best even wachten op zekerheid.

Hier trouwens de bronnen over de kracht van Full HSA en de roadmap van AMD:

http://www.engadget.com/2...d-kaveri-review-round-up/

http://cdn3.wccftech.com/...o-APU-Desktop-Roadmap.png
In principe heb je wel gelijk, echter betwijfel ik dat het zo'n vaart zal lopen. De enige die hier last van gaat krijgen zijn ontwikkelaars. Die moeten hun spellen namelijk aanpassen zodat ze op beide systemen draaien en efficiënt gebruik maken van de technologische mogelijkheden.

Aangezien normaal gesproken het traagste platform als referentie wordt gebruikt (in dit geval de XBox One) vraag ik me af of we veel verschil zullen zien in cross-platform titels.

Waar in mijn optiek het verschil zal zitten is de technologische levensduur van beide consoles en hoe indrukwekkend de exclusieve titels zullen worden. Om eerlijk te zijn denk ik dat Sony daarin de betere kaarten heeft.

Uiteindelijk komt het er toch op aan waar je wensen liggen, wat voor een budget je hebt en hoe je ervaring is met de voorgangers van beide consoles. We zullen geheid op beide platformen een hoop plezier gaan beleven. Daar twijfel ik niet aan.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 19 februari 2014 19:34]

Wat een onzin, de hardware van de PS4 en Xbox one ontlopen elkaar nou ook weer niet zo dat dit een enorm verschil gaat opleveren.
Het scheelt toch echt behoorlijk, 18 compute units voor de PS4 GPU (1.84 TFlops) tegen 12 voor de Xbox One GPU (1.31 TFlops), dat is gewoon de helft minder GPU power. Dan haalt het RAM in de PS4 ook nog eens een theoretische bandbreedte van ~170 GB/s tegen ~70 GB/s voor de Xbox One, en is er standaard ~10% van de CPU en een gedeelte van de GPU gereserveerd voor Kinect en dus niet beschikbaar voor games. Dat ga je met een klein stukje embedded RAM van 32 MB echt niet goedmaken.

Edit:
Overigens deel ik je opmerking dat het verschil tussen PS3 en 360 niet duidelijk te zien was ook helemaal niet, dat zeggen typisch alleen mensen die niet beide consoles in huis hebben staan of alleen maar cross-platform spellen spelen. Ik heb beide consoles en kan zonder enige twijfel zeggen dat cross-platform gewoon beter is op 360 (hoewel het verschil naar het einde van de generatie steeds minder groot werd), maar wat exclusives betreft laat de PS3 zeer duidelijk zien meer potentie te hebben. Exclusives op 360 zijn gewoon gelijkwaardig aan cross-platform, maar exclusives op PS3 steken met kop en schouders boven cross-platform PS3 titels uit.

Bovendien iseen kromme vergelijking omdat de architectuur van de PS3 totaal niet te vergelijken valt met die van de 360 (ie: de potentie is ten eerste veel lastiger te benutten en ten tweede afhankelijk van het soort spellen). De PS4 en de XBox One zijn eigenlijk praktisch identiek kwa architectuur en dus 1-op-1 te vergelijken.

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 19 februari 2014 11:48]

1.84 versus 1.31 is niet de helft minder power, dus je rekenvoorbeeld gaat in je eerste argument al de mist in. Ook met 1.31Tflops moet het mogelijk zijn om gewoon 1080P met 60Fps te halen. Er spelen veel meer facoren een rol dan alleen ruwe hardware power, de kwaliteit van de development kit, ontwikkelaar etc spelen een grote rol. Kennelijk heeft MS hier nog een belangrijke stap te maken.
Als je op hogere resoluties gaat spelen met hoge framerates, zul je bij minder krachtige hardware concessies moeten doen op grafische kwaliteit. Het is dus niet ondenkbaar dat een XBONE titel er in 1080p bij 60FPS minder mooi uitziet dan de Playstation 4 versie.

Dit kan bijvoorbeeld zijn omdat de PS4 door de extra rekenkracht in staat is om meer en betere filters te gebruiken, meer objecten op het beeld te toveren en een betere "draw distance" te hanteren. Ergens moeten die extra "graphic cores", "compute units" en hogere geheugenbandbreedte goed voor zijn.
Maar dat is ook hoe je het bekijkt (ik geef toe, johnbetonschaar was niet echt duidelijk), XB1 heeft de helft meer kracht (van XB1 zelf) nodig om op dezelfde niveau te komen als PS4 (theoretisch berekend) of heeft de helft minder kracht (dus hier ook van de XB1 power) dan PS4.
Hoop dat het nu wat meer duidelijker is.
Dat is dus precies het punt, toevallig staat er een review van de GTX750Ti op tweakers, die ook 1.3Tflops kan leveren, gelijk aan de GPU van de Xbox . Als je ziet wat die in 1080x1920 op Ultra kan doet. En dan praten we over een PC kaart en niet over een geoptimaliseerde Xbox one of PS4 waar men door optimalisatie wellicht nog meer uit kan halen.

Dat de Xbox one mindere hardware heeft wil niet zeggend dat als de ontwikkelaar het gewild had, deze best op 1080P had kunnen draaien.
Maar helaas doen ontwikkelaars daar te weinig aan, simpelweg omdat een visueel betere game op de ene console ze meer kost dan ze oplevert. Een goed voorbeeld is BF4, goed spel of niet, kwaliteit of niet, het verkoopt toch wel.
Dit is voor mijn gevoel de eerste generatie waarbij we appels met appels kunnen vergelijken doordat de hardware gewoon bijna hetzelfde is. De PS4 lijkt dan op papier ook meer in zijn mars te hebben. In praktijk heeft microsoft het voordeel dat ze erg goed zijn in het leveren van ontwikkeltools en nog slimme trucs en optimalisaties kunnen doorvoeren, maar qua hardware kunnen ze het niet winnen.
Nog steeds mensen die dit ontkennen ja. Stop met de vergelijking vorige consoles. Iedereen behalve jij weet inmiddels dat de xbone en ps4 dezelfde programmeer taal vragen, en de ps4 50% meer power ter beschikking heeft.
echt waar ?
Dus ik kan de dev kit van Sony op de Xbox one gebruiken ? Welke programmeer taal is dat dan ?
Wat hij hiermee bedoelt is dat ze allebei op x86 zijn gebaseerd. :)
De gpu kracht in de xbox one is echt aanzienelijk minder. Dat bleek toen al uit de specs en nu dus ook in de praktijk. Microsoft had op het laatste moment hun GPU nog iets hoger geklokt om zo het gat wat te proberen te dichten, maar het blijft een behoorlijk verschil.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 19 februari 2014 16:53]

Beide. De SDK is inderdaad nog verre van optimaal, aldus de developers. Maar het andere probleem is dat de hardware nu eenmaal minder krachtig is dan de PS4 en dat kun je uiteindelijk niet meer rechttrekken met software-optimalisaties.

[Reactie gewijzigd door Dannydekr op 19 februari 2014 12:03]

Heb begrepen dat door de nieuwe SDK het verschil kleiner geworden is, dan is het ook meen ik makkerlijker voor Developers om de eSram goed te gebruiken. Maar dan nog zal er nogsteeds het verschil zijn van het geheugen op de PS4 en de GPU kracht.

Multi-platform zal dus over het algemeen (als MSFT de developer of publisher niet zakken geld gegeven heeft) voor PS4 ontwikkeld worden en dan gepoort worden naar Xbox one!

Dit neemt niet weg dat de gameplay voor beide platforms wel het zelfde zullen zijn.
En er komen genoeg 'hopelijk' goede exclusives voor beide platforms.
Heel simpel gezegd, de xbox mist gewoon de hoeveelhijd ROP's die de PS4 heeft..
Dat probleem kan geen software fixen.
Dit was toch al lang bekend....misschien dat er in de toekomst verbetering komt, maar die zal ook komen voor de PS4...dus PS4 zal altijd beter/sneller/mooier blijven!
Ik als X1 bezitter baal er totaal niet van. Je zult het verschil waarschijnlijk niet eens zien en
Tja, ik moet dan ook zeggen dat ik van beide consoles de hardware een beetje droevig vind, wie had dat gedacht, dat de "Next gen" (nu ondertussen wel current gen) nog steeds niet iedere titel met gemak op 1920x1080 zou kunnen draaien!? :(

Ook de PS4 die herhaaldelijk nu al betere hardware zou bevatten en dus de XboxOne aftroeft, moet het doen met een magere 30fps!?! ;(

Ik snap helemaal dat je als Xbox bezitter hier verdrietig van wordt. Ik hoop dat Forza het waard is voor jou.

Persoonlijk zou ik de Xbox NU AL verkocht hebben. 1440x900 en 30fps is gewoon niet van deze tijd en eigenlijk ook al niet meer van 2012...

Persoonlijk hoop ik dat Thief de 60fps op 2560x1600 gaat halen zonder moeite op m'n PC. En dat zie ik redelijk rooskleurig in.

Natuurlijk zal het allemaal wellicht beter worden met de tijd als Devs beter kunnen schrijven voor de Xbox, maar dat 2 en 4K resoluties er niet in gaan zitten is ondertusesn ook al overduidelijk.
Ik voel met je mee. Ik heb geen console, maar had voorheen een lichte bias richting Xbox.
Dat is met de release van deze generatie consoles echt omgeslagen naar Playstation.
Wat een prutswerk levert Microsoft. In de aanloop naar de release maakten ze fout op fout.
Erg jammer.
ik neem aan dat je de xbox one niet in bezit hebt of er uberhaupt mee gespeelt hebt? Mijn ervaring met de xbox one is beter dan welke console dan ook ( nes / snes / ps1 / xbox / x360 / ps3 / ps4.
Het is gewoon een dijk van een machine die super stabiel werkt. In tegenstelling tot mijn ps4.

Als je dit prutswerk noemt dan denk ik dat je het apparaat afschrijft op nieuwsartikelen als deze
Het is gewoon een dijk van een machine die super stabiel werkt.
Dat kan goed zijn maar de publieke perceptie is helemaal anders. En dat heeft MS aan zichzelf te danken.

[Reactie gewijzigd door aval0ne op 19 februari 2014 13:14]

Het is inderdaad een groot verschil. Heb zelf ook een Xbox One en heb niet te klagen over graphics of functionaliteit/snelheid tot nu toe (ondanks het nieuws over de resolutie)... Maar de perceptie is inderdaad helemaal de mist in gegaan.

Wat jammer is natuurlijk.
Hij heeft wel deels gelijk.
Microsoft maakte voor de release al fout op fout, nu loopt ie kwa native resolutie (waarde meeste mensen toch naar zullen kijken) achter en is ie in NL nog steeds niet te krijgen.
Dat vind ik flink pruts werk.

De Xbox-One zelf is idd behoorlijk goed gebouwd (op is een keer een hikje na, wat met een herstart altijd opgelost is).
De software van de Xbox is ook nog steeds niet klaar, net als Forza ook nog steeds niet af is (market oa nog niet beschikbaar)
Zo kan je besluiten dat je PS4 software ook nog niet klaar is; omdat er updates voor uitkomen? Wat in de Xbox One software zit, werkt. Er zitten geen 'halve' features in.

[Reactie gewijzigd door Jarrichvdv op 19 februari 2014 13:50]

Paar voorbeeldjes waarvan IK vind dat het een bewijs is dat de software nog niet klaar is/was:

* Geen accu indicator voor controller (nu wel via update)
* Geen mogelijkheid tot beheer HDD (nu wel via update)
* Soms niet terug kunnen naar de root van een app
* Sommige apps/demo's/games niet kunnen verwijderen
* In de Forza game nog steeds geen market beschikbaar, net als een lading eigenaardigheden.

Dit zijn mijns inziens zaken die allang gereed hadden moeten zijn voordat het product op de markt komt.

Tuurlijk, er is mee te werken zoals het nu is/was, maar netjes is het niet.


Er is een verschil tussen een update, een fix en achterstallig onderhoud fixen.
Iets beter maken of foutjes er uit halen gebeurt altijd. Maar zaken toevoegen welke er gewoon in moeten zitten is naar mijn idee geen update.

Geen idee hoe dat bij de PS4 zit, want die heb ik niet ;)

En begrijp me niet verkeerd, ben erg happy met de Xbox-One, maar het had wel wat minder klunzig gekund imho.
Ik heb het dan ook over gevoel en sentiment. Daar is echt wat misgegaan bij Microsoft. En dit nieuwsbericht komt dat sentiment niet ten goede helaas.
Niet liegen je hebt nog nooit een spelsessie op de ps4 gedaan.
programmeren is programmeren, iedere sdk/api/taal heeft dan wel zijn eigen syntax maar een loop blijft een loop en een functie blijft een functie.

Het tekortschieten van de Xbox One (900p) zal eerder hardware matig zijn dan softwarematig.
De PS3 kon in zijn tijd ook al een stuk meer polygonen aan dan de xb360.

Lijkt wel of Microsoft een beetje arrogant is en denkt ik kan meer voor minder vragen ;)
Sorry maar dit wist je RUIM van te voren. Iedereen wist dat de ps4 technisch beter zou zijn en 100 euro goedkoper. Dus echt balen hoef je niet.
Maak jij je zoveel zorgen over pixels dan? Waarom geen PC gekocht?

Het gaat veel langer duren vooraleer alle games 1080p halen op Xbox One, maar uiteindelijk lukt het wel.

Als je NBA2K14, Ryse, Tomb Raider en Forza hebt gespeeld dan besef je zelf wel dat het toestel wel degelijk in staat is om prachtige graphics weer te geven.

Ryse in 900p is verkozen tot mooiste launchtitel; wilt toch wel iets zeggen he...
Ik heb een flinke game pc staan ;)

Maar lekker relaxed op de bank hangen heeft tegenwoordig mijn voorkeur (aangezien ik ruim 8 uur per dag achter de PC werk).
Wat maakt 900p nou uit, het is altijd beter dan 720p.
op 900p kan je fantastische graphics tonen, bvb Ryse: Son Of Rome.
Verkozen door wie? Vind dat je Ryse amper een game kan noemen. Veredelde tech demo.
COD Ghosts is een bagger spel op vlak van technologie. Zowel op PS4 als op Xbox One hoor ik klachten dat het het systeem sterk vertraagd en ik heb het zelf ook al ervaren op mijn Xbox One. Als Tomb Raider of Forza wel 1080p kunnen, en een shooter zoals COD niet; sorry maar dan ligt dat niet aan de hardware maar aan het spel.
Tweede bericht? Het is tot nu toe bij elk cross-platform spel hetzelfde verhaal geweest.

Ik denk ook niet dat je het verschil echt gaat zien overigens, tenzij je van achter een desktop speelt net als bij PC, dan zit je dichtbij genoeg om het te zien. Alleen wat mij betreft gaat het daar niet om, nu kun je nog zeggen 'je ziet het verschil niet', maar feitelijk kun je die lijn gewoon doortrekken naar de toekomst, dan komen er misschien PS4 spellen die ook niet op 1080p draaien, maar wel allerlei grafische effecten kunnen renderen die de Xbox One op dezelfde resolutie moet missen. Zo vroeg in de cycle al zo'n duidelijke hardware achterstand is geen goed nieuws voor de Xbox One.
Precies. 1080p vinden we te weinig op een computerscherm laat staan, maar op een grote 40" TV is het oké. Voor de gemiddelde gamer maakt het niets uit, behalve voor de technische cijfertjes. Zo wil ik voor de kids het beeld van Wii naar 480p brengen, maar ze zeggen dat het niet nodig is :?
Maar de ontwikkelaar zegt ook dat de verschillen erg minimaal is dus zo'n ramp is het ook niet.
dat alleen de resolutie verschilt en voor de rest het zelfde is.
Woord op andere dingen dus niet in gekort
Edit: "You really need good eyes to see the difference," 

[Reactie gewijzigd door raro007 op 19 februari 2014 11:28]

Maar de ontwikkelaar zegt ook dat de verschillen erg minimaal is dus zo'n ramp is het ook niet.
Tja, denk niet dat we verwacht hadden dat hij zou zeggen dat het een ramp van een game is met 2004 graphics. Ik weet niet of je de consoles al naast elkaar hebt gezien (niet in screenshots) met een game. Maar ik verzeker je dat de Sony er in alle games die ik heb gezien er gewoon iets beter uitziet. De hardware is gewoon beter.

Ik heb toch de XB mee naar huis genomen en de PS op kantoor laten staan overigens.
Dit leest echt heel erg als een stukje van De Dierenwinkel :P
En daarom, gewoon een computer kopen met een degelijke videokaart.. De tijd dat console's betere graphics hadden dan computers is al heel lang voorbij :) Tegenwoordig willen ze een computer maken van de console, waarom dan niet gelijk een computer kopen?

Edit: Zo te zien een nutteloze discussie. Het punt dat een console makkelijker te onderhouden is dan een computer is gewoon onzin. Het configureren van games precies zo, dit gaat tegenwoordig vrijwel altijd al automatisch. Het up-to-date houden van software precies hetzelfde, automatisch. Om de 2-3 een nieuwe videokaart, onzin, mijn videokaart is 2-3 jaar oud en draait de nieuws games nog zonder enkele problemen (dan wel niet op ultra maar wel op 1080p). Computer kasten voor in de woonkamer zien er vaak al beter uit dan de console kasten en bieden meer waar voor je geld.

[Reactie gewijzigd door Mebus op 19 februari 2014 11:42]

Je begrijpt blijkbaar het concept van een console niet. het is een makkelijk multimedia apparaat aan je tv toestel die je kan besturen met een controller. Je bekijkt het alleen hardwarematig, terwijl de console zich juist onderscheid op het gebruiksgemak en de software. Voor veel mensen is het schijfje in de console stoppen meer als genoeg werk. ipv alle drivers up to date houden en om de 2 a 3 jaar nieuwe hardware moeten kopen om toch het beste te hebben. dure hobby; PCs.
Valabele punten die spreken in het voordeel van de console.
Echter heeft het ook nadelen (het feit dat je met een PC meer kan dan met een console qua productiviteit buiten beschouwing gelaten):
* 2de TV scherm is nodig tenzij je ofwel single bent of heel goed overeenkomt met je partner ;)
* Je hangt vast aan de controller. Ik game nog steeds het makkelijkst met keyboard en muis. Zelfs bij FPS games vind ik een controller onhandig. Maar dat is natuurlijk ieder voor zich.

De redenen waarom ik zelf voor een console zou kiezen zijn:
leuker om samen te spelen. Heb samen met de vrouw veel leut gehad met de LoTR games op PS2 en sommige WII games waren ook wel fijn. De ene kan gamen, de ander kan op de laptop of tablet wat surfen in dezelfde kamer. Dus het is wat 'socialer' dan de ene in het salon voor de TV en de ander in de bureau achter de PC.

Zelf zou ik geneigd zijn om voor de PS4 te gaan voornamelijk vanwege de ervaring met de PS2 en omdat hij toch 100$ (zal wel 100¤ worden) goedkoper is. Enige reden om voor de One te gaan zou zijn indien er een bepaalde game enkel voor de One zou uitkomen.
World of Tanks bijvoorbeeld. Maar hier speelt het verhaal controller vs keyboard weer. Dus hou ik het voorlopig bij de PC.
Ik vind dat jij het concept van een pc niet snapt. Alles wat er op een console mogelijk is is dat ook (evt beter) op een pc. Automatische configuratie en updates zijn er al lang. Hdmi en xbox controllers ook. Wat blijft er dan nog over: het gebruiksgemak van de dvd insteken en beginnen maar? Dat is ook mogelijk. Je kan zelfs media center of eender wat op je pc zetten en zo de games met je controller uitkiezen, zonder van dvd te verwisselen. Vroeger ging ik ook niet op in de console vs pc argument maar ondertussen is er echt niets dat een console beter doet behalve het gemak in het aanschaffen en direct ermee beginnen.

Vooral nu we zien dat de next gen(current ondertussen) consoles het moeilijk hebben met dingen wat al jaren standaard is voor een pc. En het argument dat een gaming pc duurder is om deze standaard verwachtingen aan te kunnen gaat ook niet meer op. Ik gebruik mijn pc zowel als console via hdmi en als pc gamebak voor sommige gps games. Het enigste probleem is het relatief gebrek aan local split screen maar, mede dankzij valve, komt daar een eind aan
zeker snap ik het concept van een PC. heb zelf IT gestudeert en weet maar al te goed wat er met een pc mogelijk is. de stelling was dat je beter een pc kan kopen dan een console. Dit is dus afhankelijk van de wensen en kennis van de gebruiker. veel mensen buiten de tweakers zullen dus kiezen voor een console. daarnaast zullen de die hards (gelukkig) altijd blijven bestaan.
Omdat een console andere voordelen biedt? Geen hardware/software configuratie, gamen vanaf de bank in de woonkamer, output op (doorgaans) het grootste scherm in het huis, gemak van een controller t.o.v. de intensievere muis+toetsenbord combinatie.

OT: Jammer voor Xbox One eigenaren dat de Xbox One dit soort opstartproblemen heeft. Zodra developers meer ervaring met het platform en de SDKs verbeterd worden zal het grafisch nog wel gelijk worden getrokken met de PS4. De latere Xbox 360 games zien er in vergelijking met eerdere ook vele mate beter uit.
Die voordelen die je noemt zijn al een tijd achterhaalt.
Je kunt bijna elke apparaat aansluiten die je maar wilt op de pc en je bent niet gebonden aan een bureau. De software configuratie gaat automatisch (in win 7 en 8) en de hardware configuratie is ook een stuk simpeler geworden dan jaren terug.

Spellen spelen op de pc is een stuk goedkoper (steam,gog, etc) en je bent niet gelimiteerd door je hardware. De hardware is upgradable en je kan verschillende OS'en draaien.

OT: Als ze zeggen dat de visuele verschillen minimaal zijn tussen 900p en 1080p klinkt het eerder alsof ze boel lopen te upscalen van 720p i.p.v. dat het native draait. ~30 fps dat is ook niet van deze tijd. 60+ fps zou al beter zijn met een redelijke field of view.
Games...das toch wel een groot verschil tussen Console en PC, steeds vaker moet de PC wachten op een latere release (denk aan GTA V) ook de exclusieve titels voor consoles zijn vaak de moeite waard!

met een PC (high end nodig a 1000,-) kan je altijd op HD spelen, maar je hebt ook meer kosten!

Een console heeft gewoon een groter gebruiksgemak, vooral voor kinderen! (disc erin en spelen!)
Heb zelf de PS4 maar online (stats inladen/trophies) vind ik het niet super snel als ik het vergelijk met de Xbox 360 tijd die ik had. Ook de apps vallen tegen. Op netflix na is er gewoon niet veel bijzonders en heb je geen eens youtube (gelukkig wel via een truc youtube.com/tv + vierkantje in de browser is net een app) maar toch.

Nu is het leuk en aardig dat de PS4 de betere hardware heeft en dat is ook de reden dat ik voor de PS4 toen ben gegaan maar op dit moment heb je denk ik toch een completer product met de One van wat ik er heb gezien.

Waarom toch de PS4 denk je dan... Omdat ik denk dat ik daar meer aan heb in de toekomst ivm de betere hardware.

Overigens vind ik het opmerkelijk dat deze game niet op de one op 1080P draait en lijkt me dit meer brak programmeer werk want zo bijzonder ziet het er allemaal niet uit.
Uiteindelijk zijn het vooral de games die het verschil gaan maken ipv de hardware. (Wii heeft ongeloofelijk goed verkocht, met baggere hardware)
Leuk die verhalen over hoe geweldig de PS4 wel niet is in tegenstelling tot de XOne, maar 1080p op een 55" TV ziet er alsnog niet uit..
Nee maar dan ziet 1080p nooit niet uit, ook met films niet?
Ik vind het wel goed, dan is mijne niet 55inch en maar 119CM (47inch ofzo?) maar mijn beeld kwaliteit is gewoon perfect met de PS4 en TV kijken (1080i) en films op 1080p...

De keuze ligt bij de koper van de TV om een 55 inch te kopen met maar een resolutie van 1080p... Groter is inderdaad niet altijd beter, en eerder slechter mits je kijkafstand niet voldoet, dus is het eerder dom te noemen om zo'n grote tv te kopen en vervolgens de pixels te kunnen tellen.. Maar dat is niet te wijten aan de PS4..

Wanneer 4k mainstream word zul je ook de PS5 met 4k zien, tot die tijd is 1080p gewoon perfect (en dat zal voorlopig ook blijven)

Ik vraag me af hoe de xone gebruikers zich voelen wanneer ze bij vrijwel elke game te lezen krijgen dat hun console minder presteert dan de 100 euro goedkopere PS4 (kinect daargelaten)
Hopelijk is gamen niet het main doel van deze gamers en genieten ze volop van de andere functies die de xbox wel bied en de PS4 niet.
waarom zou ik minder van een game genieten op 900P? 8)7
Waarom ziet 1080p er op een 55" TV niet uit? Zit jij 5cm verwijderd van het scherm ofzo? Over het algemeen zit men tenminste 2-3 meter van een TV vandaan en dan is 1080p ruim voldoende. De meeste PC monitoren of laptopschermen zijn 1080p en daar zit je 30-50cm van verwijderd...
Bovendien hebben de meeste mensen geen 55" tv.
Juist op een 55" tv zal je de verschil zien tussen xbox one en ps4
dan is het verschil tussen 900P en 1080P inderdaad zeer goed te zien :Y)
Als je wat verder weg gaat zitten...zoals dat hoort met een 55" is het wel scherp hoor!!

wat zou je willen dan? 4k gaming?.....als de nieuwste consoles niet eens 1080p aankunnen....dan duurt 4k graphics nog wel een jaar of 10!
Je zou zeggen dat de next-gen consoles de 1080p beelden inmiddels wel op 60fps moeten kunnen weergeven. Ik dacht trouwens dat dat bij Metal gear solid ook het geval was voor de PS4...
Dat kan wel, maar ontwikkelaars kiezen toch voor 30fps en betere graphics. Ook al waren de consoles krachtiger, dan pushen ze graphics gewoon verder.
Vroeger had je deze discussies niet. Dan moest je het maar doen met 480p en het waren nog vette games ook, beter dan sommige games die nu uitkomen.
Zulk nieuws doet mij twijfelen over de houdbaarheid van een net verschenen console. Als je zometeen een Xbox One in Nederland van plan bent aan te schaffen zijn dit wel harde cijfers die een consument naar de concurrent doet neigen! Ondanks dat de spelbeleving niet voor elkaar onder hoeft te doen!
Je vergist je..
Een gemiddelde consument gaat zich echt niet druk maken over wel/geen 1080p wat nauwlijks zichtbaar zal zijn....Die kijkt simpelweg naar het spel-aanbod en inderdaad de prijs.
Denk dat jij je daar sterk in vergist. De gemiddelde consument vraagt bij aanschaf van een tv als eerste of deze fullHD heeft. Dit zal met een console net zo zijn.

Als je als consument weet dat de PS4 well fullHD heeft en de Xbox One niet, dan is de keuze voor de gemiddelse consument al gauw gemaakt.
Diezelfde gemiddelde consument kijkt op de XB1 doos en ziet gewoon 1080p staan, of hij vraagt het aan de doorsnee MediaMarkt verkoper die gewoon zal zeggen dat zowel PS4 als XB1 FullHD zijn.
Dat de games zelf niet gerenderd zijn op 1080p gaat echt geen enkele doorsnee consument of verkoper weten.
Zoals Twixie al zegt....

Xbone is gewoon 1080p...
Dat de ontwikkelaars niet ALLE games op 1080p maken zal men niet snel in de gaten hebben.
En neeee...de gemiddelde consument gaat ook echt niet vragen of een console 1080p is...
Tja, deze trend blijven we zien.

Wat een enorme blunder van microsoft. Niet alleen komen ze laat in de benelux maar ook nog duurder en met mindere hardware (kinect even niet meegeteld).
Maakt Microsoft nu ook al blenders? ;)
Wellicht met Microsoft Blend voor Visual Studio :+
Ik ben benieuwd of dit altijd zo blijft? Of dat de ontwikkelaars dit over een tijdje op beide consoles lukt.
NBA2K, Forza, Tomb Raider etc slagen er allemaal in om wel mooi 1080p te halen. Xbox One is gewoon complexer om voor te ontwikkelen, maar uiteindelijk lukt het wel.

edit: Hmm; downmod?

[Reactie gewijzigd door Jarrichvdv op 19 februari 2014 13:52]

Zeker niet, er zijn genoeg games die wel 1080p draaien op de Xbox One. Ontwikkelaars lijken om een of andere reden te kiezen om toch met 900p te gaan op de Xbox One. De SDK wordt vaak als reden opgegeven. Maar de console kan het wel degelijk gewoon aan.
Misschien dat het komt omdat beide consoles nog nieuw zijn, maar voor een next-gen console is 30fps op 1080P ook niet echt een hele prestatie lijkt me. Valt me echt tegen. De meeste mensen zullen idd 900P of 1080P niet zien maar 30fps of 60fps zie je meteen.
Dat kan je alleen zien, als je 60 fps met dat spel gedraaid hebt. Als iedereen niet verder komt dan 30 fps, zie je dat verschil dus nooit. Als bovendien die 30fps vloeiend is zal het ook niet storend zijn. In dat opzicht vind ik een vaste resolutie wel een goede zaak. Iedereen heeft er nml. gelijke kansen mee.

Bij pc-games met vrije fps kunnen de zware pc gebruikers hun voordeel qua fps uitmelken en een voordeel pakken t.o.v. de minder snellere pc gebruikers. Maakt dat hen de betere gamer ?
Dit is toch echt een imago probleem voor MS, kijk aan de hardware kunnen ze niets meer doen en het is altijd maar de vraag hoeveel mensen dit soort verschillen in resolutie echt zien, maar los van dat alles, het is een feit dat de XBO minder kan dragen, combineer dat met een hogere prijs en het is wel heel moeilijk voor MS om dit product goed te blijven verkopen.
Dat is toch wel een flink verschil met de vorige generatie, daar hadden ze beide hun voor- en nadelen, de ene kon meer data op de schijf kwijt, de ander kon de schijf sneller lezen, de ene had een veel krachtigere processor, de andere had een iets krachtigere GPU en makkelijker programmeerbare processor.
Nu is het stuk voor stuk Sony die de race wint.

Hoe dan ook ben wel benieuwd naar Thief, ik kon hem nemen bij mijn AMD 7970 en ik kreeg toevallig vandaag een mailtje met de Steam code, dus met de release maar is uitproberen. :)
Nu is het vooral de vraag of veel klanten op de extra features van de Xbox One zitten te wachten. Het is duidelijk dat de PS4 het wint qua gaming power. Maar de Xbox One bied wel wat interessante dingen zoals Kinect en de medica center mogelijkheden.

De vraag is of veel mensen dat ook echt willen. Tot nu toe verkoopt hij niet slecht.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True