Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 77 reacties

AMD-videokaarten in Crossfire blijken problemen te hebben met het weergeven van games op verschillende monitoren. De videokaarten laten frames weg en tonen frames door elkaar. Volgens AMD wordt dat veroorzaakt door een probleem in de synchronisatie van de frames.

Een variatie in frametijden kan voor stotterend beeld zorgen, terwijl de gemeten framerate daar niet op wijst. Door frametijden te meten werd eerder ook aangetoond dat bij CrossFire-opstellingen microstuttering optreedt. Daarbij is een frame relatief lang in de maak, terwijl het volgende frame extreem snel klaar is, wat eveneens tot een stotterende weergave leidt. In reactie op de problemen met microstuttering heeft AMD de 13.8 beta-driver uitgebracht, waarin de 'frame pacing'-optie wordt toegevoegd. Voor games die DirectX 10 of 11 gebruiken op resoluties van maximaal 2560x1440 pixels werden daarmee de problemen met frametijden opgelost.

Uit een onderzoek van PC Perspective, dat eerder ook al frametijden onderzocht, is gebleken dat er bij Crossfire-opstellingen in combinatie met monitors in Eyefinity-modus verschillende nieuwe problemen optreden. In plaats van microstuttering blijken hele frames te kunnen verdwijnen. In Bioshock Infinite bleek er om het frame een frame weg te vallen. Dat zorgt er enerzijds voor dat de game minder vloeiend draait en anderzijds zorgt het ervoor dat software zoals Fraps, die de niet getoonde frames wel detecteert, een twee keer zo hoge framerate rapporteert.

Interleaving in Grid 2

Naast het verdwijnen van frames is ook gebleken dat frames door elkaar getoond worden. In de testopstelling krijgt ieder frame een kleur mee. Uit bovenstaande afbeelding blijkt dat er stukken van een 'geel' frame door het 'roze' frame heen zitten. Daardoor ontstaan verstoringen in het beeld, de strepen op de voorste Amerikaanse vlag lopen door de verstoring niet recht.

Interleaving in Bioshock

In verschillende games blijkt de interleaving bovendien niet 'netjes' horizontaal te zijn. Er ontstaan tears die aan de ene kant van het beeldscherm verticaal meer pixels beslaan dan aan de andere kant, zoals in Bioshock in bovenstaande afbeelding.

Het probleem is niet alleen relevant voor gamers die op verschillende monitors willen gamen, maar ook voor gebruikers van een scherm met 4k-resolutie. Beeldschermen met deze resolutie gebruiken weliswaar één displayport-kabel voor de beeldoverdracht, maar het beeld wordt opgebouwd uit twee streams van 1920x2160 pixels, die van dezelfde kabel gebruikmaken. Softwarematig gebruikt een 4k-scherm dus een Eyefinity-opstelling.

In een reactie op de publicatie van PC Perspective heeft AMD laten weten hard te werken aan het oplossen van de problemen. AMD zou die oplossing al in de 'zeer nabije toekomst' bekend willen maken.

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (77)

voor een crossfire + eyefinity setup zit je het best bij 13.6. Niet de frame pasing drivers... deze zijn nog niet klaar voor opengl, direct x 9, en eyefinity

Ik heb deze setup met deze catalyst versie en de grootste horror die ik meemaak zijn frametimes van 20 ms.

Komaan seg jongens, wakker blijven en de juiste drivers voor de juiste setup downloaden ....
Goed punt, meteen even testen! Dit is waar ik dus ook mee zit/hopelijk zat, 13.6 word nu geinstalleerd en bij deze dank ik je voor je HIGHLIGHT!
Vergeet geen clean install te doen, anders kom je soms rare situaties tegen. (zeker bij downgrades)
No shit. Dit is geen nieuws. Het is al tijden bekend en AMD heeft ook niet gezegd dat dit niet zo is. Dus waarom dit posten?
Ze hebben aangegeven dat het in het begin nog niet voor Eyefinity zou werken. Daar zijn ze mee bezig. Ze wilde eerst een fix voor single monitors uit brengen zodat de grootste groep mensen geen problemen meer zou hebben. En nu gaan ze aan het werk met Eyefinity.

Het zou me ook niet verbazen als ze over 2 generaties ook iets in de hardware hebben zitten wat die frame pacing kan doen ipv de driver. Voor de kaarten die dit jaar uit komen zal het nog te vroeg zijn.
Gelukkig heb ik hier geen last van, tenminste ik merk het niet. Game met 2 x 7970 icm 3 x 24 inch.
BF3 gaat altijd lekker net zoals Borderlands 2.
Nou heb ik een nvidia kaart en geen surround/eyefinity setup, maar ik dacht ook dat borderlands 2 wel lekker liep bij mij. Het zag er wel goed uit en fraps rapporteerde prima framerates. Ik zag wel nog schokjes in het beeld, maar dacht dat ik gewoon gevoelig was voor framerate en overwoog een 120 hz monitor.
Toen zette ik (na het lezen van het originele verhaal van pc perspective) in de nvidia driver adaptive vsync aan en was alles ineens VEEL maar dan ook VEEL smoother. Die 120 hz monitor hoef ik niet meer.

Met andere woorden, weet je zeker dat je er geen last van hebt? Misschien weet je gewoon niet dat het veel mooier hoort te zijn?

Wat betreft het artikel, AMD roept volgens mij toch al bijna een half jaar dat ze heel binnenkort met een oplossing komen? Ze hebben dan wel die beta driver uitgebracht die wel wat helpt (opgelost vind ik een groot woord), maar dit kunnen ze dus nog steeds niet fixen. Bovendien vind ik het erg slecht staan voor een bedrijf als AMD dat ze zich er vanaf maken met "oh we dachten dat dit goed was, gewoon zo snel mogelijk de frames er uit pompen" (lees het eerdere artikel maar). Nvidia had dit probleem al lang gezien (heel lang want de eerste SLI oplossingen hadden al een functie om dit effect te bestrijden).
Ondertussen worden veel benchmarks natuurlijk nog gerund op de niet beta drivers waarin dit probleem niet "opgelost" is. Aangezien de "oplossing" is frames te vertragen zodat ze niet vlak achter mekaar gereleased worden gaat de gemeten prestatie potentieel flink omlaag daardoor (ook al is de effectieve prestatie veel beter). AMD blijft dus leuk met kunstmatig hoge benchmark scores pronken.
HardOCP stelt anders: "AMD claims that most games AMD has tested show no raw performance difference with Frame Pacing enabled. However, there are a small percentage of potential GPU intensive games that could have a 3-5% raw framerate performance decrease with Frame Pacing enabled. "

Ik besef me dat ik een enorme AMD fan lijk met al die posts hier, maar ik hoop dat je begrijpt dat ik je reactie een beetje overdreven vind.
Je lijkt inderdaad wel een beetje een fanboy op de manier dat je hier in de comments reageert ;) . Ik ben blij dat jouw setup goed bevalt, maar blijkbaar is dat lang niet bij iedereen zo. Heel erg positief ben ik niet naar de houding van AMD ten opzichte van dit hele probleem. Mensen zeggen nu wel dat ze op de goede weg zijn met de drivers, maar de 7900 serie is als sinds januari 2012 op de markt. Duurt lang!

Bovendien is AMD verre van chique met deze hele situatie omgegaan. Waar Nvidia al jaren bezig is met een zo soepel mogelijke ervaring bieden met frame metering heeft AMD hier eigenlijk helemaal niks mee gedaan. Toen de frametime tests met fraps voor het eerst op grote hardware sites uitgevoerd werden en AMD door de mand viel was hun reactie dat de frametime tests van fraps onbetrouwbaar waren. Pas toen Nvidia FCAT (Frame Capture Analysis Tool) had ontwikkeld (die ongeveer dezelfde resultaten gaf als fraps) heeft AMD pas erkend dat er een probleem was. Dat proberen ze nu softwarematig met patches te verhelpen, maar blijkbaar is er nog steeds werk aan de winkel.

Komt erop neer dat je gewoon de sjaak was als je Crossfire kaarten of een HD 7990 had gekocht. Nu heb je eindelijk de BETA-drivers die hiermee aan de slag gaan en zelfs die werken blijkbaar nog steeds niet lekker als je een Eyefinity setup hebt (behalve bij jou). Ik weet in ieder geval wel dat ik voorlopig nog bij Nvidia blijf als je het niet erg vind :P.
Ik vind het helemaal prima :D

En als je er gevoelig voor bent, ja, dan ben je inderdaad de sjaak met crossfire en eyefinity, en voorheen ook zonder eyefinity. Dat is erg jammer, en dat had best een jaar eerder geaddresseerd kunnen worden door AMD, zeker toen talloze mensen deze problemen konden aantonen.
Inderdaad, weet wel zeker dat je er last van hebt in BF3. Ik speelde met 2x een 6950 en haalde dikke framerates van rond de 90, op 2560x1440.

Later speelde ik bij een vriend die een GTX 580 had, op dezelfde resolutie, met wat minder detail, maar dan op 50 fps. Bij hem voelde het veel vloeiender aan.

Na wat onderzoek bleek microstuttering dus het probleem te zijn. Ik heb mijn kaarten toen verkocht en vervangen door 1x 7970 en het probleem was verholpen.

Overigens merken de meesten pas wat microstuttering is op het moment dat je op een pc speelt die er geen last van heeft. Dan stap je achter je eigen pc en denk je, wtf is dit!
Gewone vsync is alleen een optie als je een serieus zware kaart hebt of alles op vrij lage settings instelt. Ik vind het namelijk veel storender om ineens van constant 60 naar constant 30 fps te vallen, dan een beetje schokken af en toe, dat zijn echt de momenten waarop mijn gameplay verstoord wordt. Adaptive vsync vangt dat op, ideaal wat mij betreft :)
soms is het echt niet een beetje schokken, soms is het behoorlijk erg. Met een beetje kaart hoef je echt zo laag te zitten, AA lager doet al veel alsook in sommige spellen de shadows.


En ja, ik bedoel ook adaptive-Vsync. Sorry dat ik dat er niet bij meldde.

[Reactie gewijzigd door Madrox op 20 september 2013 14:21]

Daar heb je tegenwoordig adaptive v-sync voor, die gaat op 60 fps zitten als ie 60+ fps kan renderen, en beneden de 60 ververst ie ze gewoon alsof je geen v-sync aan zou hebben.

Dus stel je computer is snel zat en zit lekker op 60 met v-sync, komt er een zware scene kan 't zijn dat ie terugzakt naar 50 zonder v-sync, met wat scheurlijntjes. Even later zit je gewoon weer lekker zonder tearing te gamen.

Het beste van beide werelden wat mij betreft. De precieze actuele ondersteuning van de techniek weet ik niet, maar 't is zeker wel een blijvertje.
Lees mijn reactie nou nog eens...
Lees mijn reactie ook even, ik bedoel ook adaptive, staat standaard altijd al aan, dacht er alleen ff niet aan dat te vermelden ;)

Doelde op je eerste reactie, die was toch echt aan mij gericht ;)

[Reactie gewijzigd door Madrox op 23 september 2013 16:35]

Mijn reactie was op A Lurker he ;-)
Hij reageerde met adaptive vsync alsof niemand dat nog vermeld had.
Voor multiplayer games is Vsync echter onbruikbaar door de extra input lag.
Voor de singleplayer heb ik wel bijna altijd Vsync aan (icm tripple buffering), maar ook dan loopt de game soms brak door de slechte Vsync implementatie.
Gamen met Vsync uit is ook vragen om storingen (tearing), wat geld voor alle videokaarten uit welk kamp dan ook.

Speel zelf daarom uitsluitend met Vsync aan. Als het dan niet soepel loopt, staan je settings gewoon te hoog.
V-Sync beperkt de framerate tot de Hz van je monitor, meestal 60. Echter op het moment dat de 60 FPS niet wordt gehaald zal de framerate halveren naar de eerst volgende "mooie" framerate. In dit voorbeeld 30 FPS.

Heb je dus een systeem dat de 60 fps net niet haalt, en je zet vsync aan... dan kun je dus vervelende haperingen krijgen (door de terugval naar 30 FPS, of zelfs 15).

Nvidia heeft dit geprobeerd op te lossen met adaptive vsync: http://www.hardocp.com/ar...logy_review/#.Uj-SkNTCSBY

Los van de Vsync uitleg:
Altijd vsync aan is voor nvidia kepler gebruikers ook een slecht idee. In een shooter wil je vsync altijd uitschakelen, hoe meer framerates des te lager de latency (ook al krijg je dan wat tearing). Immers 60 fps is elke 1/60=16 ms een beeldje. Met 120 fps neemt dit af naar 8ms.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 23 september 2013 03:07]

Catalyst 13.6 in gebruik (weet niet of het een beta is) En daar op full hd (en 5760*1080) soms zelfs bij 120fps (volgens fraps) last van tearing. Erg irritant omdat je het doorkrijgt dat het er is ga je er ook op focussen en gaat je hele game ervaring de grond in :| Hopelijk fixen ze het ook snel op 5760*1080. Dat is mijn game resolutie :9~
Moet jij niet gewoon vsync (evt met triple buffering) aanzetten of helpt dat niet?
Bedankt voor de tip. Dat ga ik zeker is proberen. Vsync heb ik standaard vaak uitstaan. Maar zal vsync helpen tegen tearing?
Het hele idee van Vsync is tearing tegengaan.
Sterker nog, het werkt 100% !
"Uit een onderzoek van PC Perspective, dat eerder ook al frametijden onderzocht, is gebleken dat er bij CrossFire-opstellingen in combinatie met monitors in Eyefinity-modus meerdere nieuwe problemen optreden. "

Ben zelf Eyefinity gebruiker met een crossfire MSI r7970 Lightning setup, en ik heb met alle recente (13.8, 13.10) drivers geen enkel probleem gehad.

Ook geeft AMD zelf aan dat frame problemen met eyefinity setups pas in fase 2 van de ontwikkeling van de nieuwe frame pacing drivers gaan worden opgelost!
(bron: http://www.hardocp.com/ar..._pacing_crossfire_driver/ )

En fase 2 staat pas voor volgende maand gepland. Vanaf dan zullen overigens ook DX9 games zonder microstuttering speelbaar zijn.

[Reactie gewijzigd door Nightquest77 op 18 september 2013 16:25]

maarja, had dat probleem niet al opgelost moeten zijn voordat men uberhaupt de crossfire videokaarten uit bracht?
Misschien, maar je moet niet vergeten dat het voor FCAT bijna onmogelijk was om te detecteren.
Is dit alleen bij de nieuwere kaarten of hangt het van overige hardware/os af? Ik heb er met mijn 2x hd 5850 geen last van
ik heb zelf nogal wat problemen gemerkt met mijn 7970ghz crossfire met de 13.8 driver. Bij het spelen van crysis 3 kwam er nog maar amper 30fps uit de 2 kaarten. waar ik met 1 kaart eerder al tegen de 50-60 aanzat. Ook toen met de 13.8 met 1 kaart getest en ook toen kwam er maar 30fps uit. dus voor mij met crysis 3 geen enkel voordeel met crossfire en minimaal een halvering van de fps. dit is ook de reden dat ik terug gegaan ben naar de 13.6 driver. nu weer gewoon tegen de 100fps. de stuttering heb ik eigenlijk nooit last van gehad.. wel de tearing maar ook dat is minimaal. En ja het spel is zeker merkbaar vloeiender en VEEL Speelbaarder dan met de 13.8.

ik wacht wel tot er een final driver uit is. Of als iemand hier hetzelfde had met de 13.8 en niet meer met de nieuwste probeer ik het nog wel een keer.
Probeer is 13.10 dan.
Multigpu is enorm afhankelijk van driverversie, nvidia is hier ook niet perfect, maar over het algemeen krijg je wel speelbaardere resultaten.

Maar goed, multigpu is wat mij betreft sowieso een afrader. Hopelijk lost amd deze problemen op voor het blockbusterseizoen. (bf4, watchdogs etc.)
Dit is al even bekend hoor.. PC-Per kwam hier maanden geleden mee..
Toch jammer als je investeert in een multi monitor setup en CF opstelling en dat dan niet goed werkend kunt krijgen. Heb van AMD enkel de AMD6870's in CF gehad en daar had ik weinig problemen mee (op één monitor) behalve met 3Dmark benchmark. Ik hoop voor de CF AMD gebruikers dat er een oplossing komt.
Let wel, dit geldt niet voor alle mensen met zo'n systeem. Ik heb zelf nergens last van, en ik ken meer mensen die zich niet herkennen in het beeld wat hier geschetst wordt.

Maar als je echt deze problemen ervaart dan zul je inderdaad wel flink gefrustreerd zijn, want je verwacht een premium product voor de prijs van dit soort systemen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True