Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 76 reacties

Patrick Bach, de executive producer van Battlefield 4, kondigt aan dat het Zweedse Digital Illusions SE probeert om head tracking toe te voegen aan de Xbox One-versie van de game. De studio wil Kinect gebruiken om de bewegingen van het hoofd van de speler te volgen.

Bach hoopt dat het met Kinect mogelijk is peeking and leaning mogelijk te maken. Hij hoopt dat het met Microsofts bewegingscontroller lukt om de bewegingen van het hoofd van de speler te volgen, zodat die daarmee in het spel om een hoek kan kijken of leunen, zonder daarbij volledige dekking te verliezen. Bach kondigt de plannen aan in een interview met Xbox Wire, onderdeel van de officiële Xbox-site van Microsoft. Het gaat nog niet om een aankondiging; volgens Bach bekijkt DICE de optie momenteel slechts.

De studio hoopt verder voice commands aan de game toe te voegen, die ook via Kinect ingegeven zouden kunnen worden. Daarnaast werkt de Zweedse studio aan opties voor SmartGlass, de app waarmee telefoons en tablets als tweede scherm gebruikt kunnen worden voor Xbox-games. Via SmartGlass kan in multiplayer-matches een kaart bekeken worden van het speelveld. Battlefield 4 verschijnt op 29 oktober, maar dan zijn alleen de versie voor Windows, Xbox 360 en PlayStation 3 te koop. De versie voor Xbox One en PlayStation 4 verschijnen tegelijk met de beide consoles. Dat wil zeggen dat de versie voor PS4 in de Benelux vanaf 29 november te koop is en de versie voor Xbox One ergens in 2014.

Redacteur Jurian Ubachs bespreekt Battlefield 4 tijdens de E3 van dit jaar

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (76)

Dat zou een hele leuke toegevoegde waarde zijn. Ben benieuwd naar hoe het in de praktijk werkt en of het niet te vermoeiend zou zijn
Ik snap dat ze dit willen proberen, maar persoonlijk zou ik niet willen dat vice commands een belangrijk onderdeel van het spel uit gaan maken.

Waarom niet?

Omdat het nog wel eens voorkomt dat ik 's avonds game, terwijl gezinsleden liggen te slapen. Als voice commands dan essentieel zijn kan ik me moeilijk stil houden.

En ik geloof niet dat ik de enige ben.
Helemaal mee eens. Ongeacht of er mensen liggen te slapen, m'n vriendin zou er ook niet blij van worden als ik continu tegen m'n console zit te praten/schreeuwen.

Zelfs het bewegen van het hoofd lijkt me niet relaxed. Ik lig graag languit op de bank te gamen, en dan gaan dat soort gestures simpelweg niet werken. Zou liever niet hebben dat ik altijd rechtop moet zitten om fatsoenlijk m'n game te spelen. Daarentegen als het optioneel is is er niets mis mee natuurlijk!
Je bent zeker niet de enige, maar het zal niet een belangrijk onderdeel van het spel gaan worden. Ze zullen ongetwijfeld nog altijd de optie houden met de commo rose.

Moet wel zeggen dat het interessant is dat ze proberen om het mogelijk te maken om om een hoekje te gluren zonder je dekking kwijt te raken. Dit brengt weer een kleine dimensie binnen Battlefield.
Je hoeft niet te schreeuwen en daarnaast praat je de rest van de avond ook niet tegen je vrouw omdat de kinderen dan liggen te slapen?
Mits je de sensitivity kunt aanpassen lijkt het me een mooie toevoeging voor met name jets, daar alles enorm snel gaat en het dan een flink voordeel kan opleveren als je enigszins om je heen kunt kijken...
Hoe zie je dat voor je dan? Want als jij met je koppie om je heen gaat kijken dan zie je je tv toch ook niet meer... Of ben ik nou helemaal verkeerd aan het denken?
Ja dat ben je. We hebben het hier over het verplaatsen van je hoofd, niet het roteren ervan.
Ok, dat kan wel werken. In een vliegtuig "om je heen kijken" doe ik normaal door het roteren van mijn hoofd. Als ik dan mijn hoofd recht moet houden en van links naar rechts moet bewegen is het als nog een onnatuurlijke handeling... Ben nog steeds niet overtuigd van deze toepassing.
het is ook niet voor het 'om je heen kijken'.
Het gaat er om dat wanneer je bijvoorbeeld voor een muur staat en opzij beweegt, je in game alleen met je hoofd om het hoekje kijkt ipv je hele lichaam. dus niet van links naar rechts maar opzij.
een mogelijke implementatie is zoals gedemonstreerd in deze video:
http://www.youtube.com/watch?v=Jd3-eiid-Uw

je TV wordt dan een "portaal" omdat het perspectief matcht klopt vanuit jouw positie, en update als je die positie veranderd.

je kan dus echt letterlijk om dingen heen kijken, en het effect is enorm,
ik weet niet hoever ze in deze game zullen gaan hiermee, maar de potentie is enorm
Ok, dat kan wel werken. In een vliegtuig "om je heen kijken" doe ik normaal door het roteren van mijn hoofd. Als ik dan mijn hoofd recht moet houden en van links naar rechts moet bewegen is het als nog een onnatuurlijke handeling... Ben nog steeds niet overtuigd van deze toepassing.
Volgens mij is het gewoon een stukje draaien, op basis van sensitivity gebeurd de rest. De werking is niet zo vergaand als de Occulus Rift wel gaat doen.
Nou nee leanen is niet om je heen kijken het is een hoek als cover te gebruiken.
Face forward, corner as cover, lean peek around corner, shoot forward.

Dit is niet om je heen kijken totaal niet.

Occulust rift is dan wat je zoekt.
Je ogen zitten toch niet vast in je hoofd? Je kan toch prima naar een scherm kijken terwijl je je hoofd draait?
Word leuk als je een tick hebt, of jeuk of de hele tijd je hoofd richting je kamerdeur draait en naar beneden schreeuwt: JA IK KOM ZO ETEN MA!

:+
Jup, aan thuiswonende jeukers met een tick wordt maar zelden gedacht. Of je zit op je hobbelpaard, wordt ook lastig. Zelf bedenk ik meestal pas na het joinen dat ik 3 potjes geleden al naar de plee moest, stilzitten valt dan niet mee. En komt je moeder dan eindelijk je vreten brengen, ziet dat ding haar als player 2 en moet je het met half je scherm doen. Neerzetten en oprotten, nee niet zwa...te laat. Verdomme ma!

Maak een luikje, met 'n belletje.
Wat super zou zijn is als je dit kon gebruiken om te richten in helikopters in BF4 zonder de helikopter geheel te moeten draaien. Zo werkt het ook IRL in b.v. een apache helikopter.
Zou leuk zijn, maar ook weer meteen een overpowered feature denk ik, lang niet iedereen heeft kinect en het hele heli vliegen wordt dan meteen te makkelijk, met nog meer helihufters tot gevolg.
Dit gaat dan ook over de Xbox one versie waar je kinect erbij krijgt...
idd dat was ook het doel van het verplichten van kinnect bij de xbone, dat developers er wat meer gebruik van maken omdat iedereen met een xbone er een heeft.
Maar 1 groot probleem: je scherm verschuift niet mee. Jij kan wel naar links kijken, maar dan kijk je gewoon naar je kamer en heb je geen idee meer wat je aan het bekijken bent.
Daarom is het zo dat de sensitivity hoger ligt, dat wil zeggen dat als jij je hoofd 45 graden naar links draait, je hoofd in het spel 90 graden draait (om maar wat te roepen).
maakt het alleen maar lastiger alleszinds.. zit je de hele tijd met je ogen van links naar rechts te bewegen om de bewegingen van je hoofd te "compenseren:".
Battlefield 4 verschijnt op 29 oktober, maar dan zijn alleen de versie voor Xbox 360 en PlayStation 3 te koop.
Mist de pc versie niet?
Yep, die mist(te)
Miste is met slechts n t. /grammarnazi

Ontopic:
Wellicht is dit dan eindelijk een hardcore game die de functionaliteiten van Kinect goed gaat gebruiken?
thx MeltedForest, gaan we aanpassen... En zal we toch de nazi uithangen hier: speciaal voor dit soort opmerkingen; Spel- en tikfoutjes - en dus *geen* andere foutjes - deel 42
In theorie klinkt het allemaal leuk, maar in de praktijk moet het maar blijken of het werkt.

Vaak is het zo dat bewegingen niet goed worden geregistreerd en dat kan de gameplay belemmeren. Afwachten dus.
Idd, hoewel de nieuwe kinect wel heel nauwkeurig is. Ben benieuwd.
vraag me af hoe ze dit willen doen als je naar links gaat kijken zie je immers het scherm niet goed meer :P, met oculus rift werkt het iig goed :)
vraag me af hoe ze dit willen doen als je naar links gaat kijken zie je immers het scherm niet goed meer :P, met oculus rift werkt het iig goed :)
ik kan mijn hoofd gewoon naar links bewegen zonder dat ik ergens anders naar kijk hoor ;)
Vroeger (voor mij het SNES tijdperk) deed ik dat al; als je iets niet kon zien met je hoofd bewegen of als je heel abrupt moest sturen, naar links of recht hangen. Dat leer je jezelf dan af omdat het ietwat knullig overkomt. Nu is het "the next big thing". Toch wel grappig :)
Of door de bochten met Mario Kart! Volgens mij leun ik nog steeds (23 jaar) als het spannend wordt. Geweldig!
Vroeger (voor mij het SNES tijdperk) deed ik dat al; als je iets niet kon zien met je hoofd bewegen of als je heel abrupt moest sturen, naar links of recht hangen. Dat leer je jezelf dan af omdat het ietwat knullig overkomt. Nu is het "the next big thing". Toch wel grappig :)
Toen had het geen effect, alleen een gevoel bij jezelf. Nu heeft het ook effect in de game en gebeurd er daadwerkelijk iets mee.

[Reactie gewijzigd door CH40S op 18 september 2013 15:59]

En als je dan je hoofd kantelt om zodoende om een hoekje te kijken, en het beeld op het scherm kantelt niet mee, dan schiet je er niet zo veel mee op, dan kan je niet meer goed mikken of de situatie goed beoordelen.
Of als het beeld niet zoveel meekantelt.

Ik neem dan even aan dat het kantelen van een hoofd het 'peaken' moet triggeren.
En als je dan je hoofd kantelt om zodoende om een hoekje te kijken, en het beeld op het scherm kantelt niet mee, dan schiet je er niet zo veel mee op, dan kan je niet meer goed mikken of de situatie goed beoordelen.
Of als het beeld niet zoveel meekantelt.
Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar bij mij blijft alles wat ik zie gewoon rechtop staan als ik m'n hoofd kantel. Iets met hersenen en je binnenoor. :)
Ja dat snap ik, alles blijft rechtop staan, maar je ziet het onder een andere hoek, omdat je hoofd kantelt.
Maar als je BF first person speelt, en daar kantelt de camera niet mee, dan is dat toch juist wel raar? Daar doelde ik op.

Vaak kantelt het beeld toch niet mee als je 'peakt', omdat de speler achter z'n scherm ook rechtop blijft zitten.
Nu moet het juist wel meekantelen als je je hoofd kantelt.

Of praten we langs elkaar?
Kantel je hoofd eens 90 graden naar links. Ziet het er nu uit alsof je plafond verticaal is? Nee, precies. Je blijft het gewoon rechtop zien. Dus dan kan het beeld op je TV toch ook gewoon rechtop blijven staan?
Misschien dat je wel weet dat het plafond de bovenkant is van de kamer. Maar dat is puur op zwaartekracht/evenwichtsorgaan gebaseerd. Het is wel degelijk de linker cq rechterkant van je uitzicht geworden. Als je op je kop staat merk je het wat duidelijker.
Het idee is leuk, maar ik ben erg benieuwd naar de extra rekenkracht die dit gaat vereisen en naar de reacties om verplichting Kinect te moeten gebruiken (als dit voordeel gaat opleveren).

Als de berichtgeving klopt dat de Playstation 4 sneller is als de XBOX One en dit is ook zo in praktijk, dan wil je niet nog meer rekenkracht van de mindere machine af snoepen voor 'gimmicks', lijkt mij.

Het voordeel van consoles t.o.v. de PC versie vindt ik ook dat iedereen opdezelfde hardware speelt met dezelfde mogelijkheden en 'bottlenecks' (Natuurlijk is de controller en het scherm ook nog een parameter die jezelf kan aanpassen). Deze optie kan spelers weer verplichten gebruik te moeten maken van Kinect, omdat je anders veel minder kans op overleven hebt als iemand die hier in zijn situatie geen gebruik van kan maken. Natuurlijk heeft iedereen Kinect, maar ik zou dit zelf niet willen gebruiken, maar als het voordeel oplevert en je speelt op een bepaald niveau, dan moet je haast wel, om niet in het nadeel te zijn.

[Reactie gewijzigd door Jumpman op 18 september 2013 15:24]

Wat de rekenkracht betreft, de Kinect gebruikt geloof ik een eigen hardware om berekeningen te maken dus zal qua performance niks uit gaan maken.
Het voegt naar mijn idee wel veel toe aan de gameplay. Speel zelf Arma3 met TrackIr. als je dan in een dorp zit te spelen op een server met first person view only geeft het je toch een extra laag immersie.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True