Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 121 reacties

Dat de E3 een week lang het centrum van de game-industrie is, blijkt wel uit de personen die er rondlopen. Je kunt er zomaar PlayStation-baas Jack Tretton tegen het lijf lopen, of zien hoe Nintendo-bobo Reggie Fils-Aime een pizza zit te eten op een terras in Hollywood. Zo kwamen wij geheel onverwacht Electronic Arts-topman Peter Moore tegen, net buiten de kamers die EA gebruikte voor vergaderingen. Net als meneer Moore stonden we even te wachten op de persoon met wie we een afspraak hadden, en dus raakten we aan de praat over games, en dan met name over next-gen engines.

Als de next-gen engines van de diverse EA-games iets gemeen hebben, dan is het wel dat ze features bieden die veel verder gaan dan simpelweg het produceren van mooie beelden. Voor Moore, en daarmee voor EA, is een next-gen engine veel meer dan dat. De nieuwe generatie consoles brengt ontwikkelaars veel meer mogelijkheden om dingen te doen die voorheen niet konden. De PlayStation 4 en Xbox One zouden dan ook voor een stroomversnelling moeten zorgen als het gaat om innovatie in gameplay in het algemeen. Goede graphics zijn belangrijk, maar continu vooruitstreven in de gameplay staat eigenlijk hoger in het vaandel.

De uitgesproken mening van Moore wordt gereflecteerd door de games van EA. Natuurlijk ziet Battlefield 4 er prachtig uit, maar dat is uiteindelijk maar zo'n klein deel van het spelplezier. Dynamiek in de gameplay en geloofwaardigheid in de spelwereld zijn veel belangrijker. Dat het audiovisuele plaatje uiteindelijk aansluit bij de kwaliteit van de gameplay is te zijner tijd zeker een belangrijk punt. Maar het zou nooit leidend moeten zijn bij de ontwikkeling van een game, zo vindt ook Peter Moore.

Toch zal iemand die voor het eerst naar Battlefield 4 kijkt niet het gevoel hebben dat mooie beelden geen prioriteit zijn voor de ontwikkelaar, en diegene heeft natuurlijk een punt. Bij het verkopen van je game helpt het als je in een vroeg stadium al mooie beelden weet te tonen, en daarin slaagt Battlefield 4 absoluut. Maar tijdens onze speelsessie op de E3 merkten we dat, hoewel het audiovisueel echt wel indrukwekkend is, 'next-gen' bij de multiplayer-modus van Battlefield 4 inderdaad heel wat verder gaat dan alleen maar de beelden.

Lees ook de gebruikersreviews

Populaire gebruikersreviews

Alle gebruikersreviews over:


Door Jurian Ubachs

- Redacteur

Jurian werkt sinds 2008 bij Tweakers, maar bouwde voor die tijd al ruime review-ervaring op bij onder meer InsideGamer. Hij heeft een voorliefde voor rpg's en sportgames, maar is van alle markten wel thuis, al vindt hij mmorpg's stiekem iets te tijdrovend om echt goed mee aan de slag te gaan. Om te zorgen dat hij een gefundeerde mening over de geteste spellen kan geven, speelt hij vaak thuis verder of vliegt hij naar de andere kant van de wereld om de informatie uit eerste hand te horen.

Volg Jurian op Twitter


Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True