Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 79 reacties
Submitter: Kid Jansen

Acer, Asus en iiyama hebben op de IFA nieuwe beeldschermen aangekondigd. De eerste twee komen onder andere met schermen met G-Sync, terwijl laatstgenoemde een monitor met FreeSync-ondersteuning uitrust.

Acer komt met de Predator Z35, met een gekromd 35"-paneel met een 21:9-beeldverhouding. De resolutie is 2560x1080 pixels, de grijs-naar-grijs-responstijd is 4ms en de maximale helderheid van het amva-paneel is 300cd/m². De monitor ondersteunt Nvidia's G-Sync, wat stotteren en tearing van het beeld moet voorkomen. De aansluitingen betreffen hdmi 1.4, displayport en vier usb 3.0-poorten. De verversingssnelheid is standaard 144Hz maar Acer claimt dat deze opgevoerd kan worden naar 200Hz al is onduidelijk hoe. De prijs gaat 1099 euro bedragen bij de release in december.

Acer Z35Acer Z35

Acer komt daarnaast met de XB271HU, XB271HK en XB281HK. Alledrie de modellen hebben G-Sync-ondersteuning en de XB271HU heeft een resolutie van 2560x1440 pixels, de overige twee een resolutie van 3840x2160 pixels. De XB271HU en XB271HK onderscheiden zich door zeer dunne schermranden rond een 27"-ips-paneel, terwijl het tn-paneel van de XB281HK een 28"-diagonaal heeft. De verversingsssnelheid van de XB271HU is 144Hz, die van de andere twee modellen 60Hz. De startprijs van de modellen is 699 euro.

Acer XB28

De Asus ROG Swift PG348Q heeft een resolutie van 3440x1440 beeldpunten en het ips-paneel heeft dus de 21:9-verhouding. Het beeldscherm is gekromd en ondersteunt G-Sync. De refreshrate is 100Hz. Het scherm is voorzien van Asus' Gamevisual, dat keuze uit zes beeldprofielen biedt. Ook is er GamePlus-ondersteuning voor onder andere de crosshair-weergave aanwezig. De prijs en beschikbaarheid zijn nog onbekend.

Asus ROG PG348Q

Asus ROG PG348Q Asus ROG PG348Q

Iiyama heeft met de B2783QSU een 27"-scherm met FreeSync aangekondigd, de concurrerende technologie van AMD die eveneens tearing en stotteren moet voorkomen. De resolutie is 2560x1440 beeldpunten, de responstijd zou 1ms bedragen en de monitor beschikt over dvi, hdmi en displayport. Daarnaast zijn er twee usb 3.0-poorten en is het scherm 130mm in hoogte verstelbaar. De prijs is 389 euro maar in de Pricewatch zijn al iets lagere prijzen te vinden.

Iiyama B2783QSU

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (79)

Alstublieft, een .pdf file van de Ilyama ProLite B2783QSU met alle specs...iets wat ik mistte in het artikel.

http://www.iiyama.com/us_...6,prolite-b2783qsu-b1.pdf

[Reactie gewijzigd door r3solution op 3 september 2015 17:05]

Ilyama doet er wel echt alles aan om te verbergen hoe kut dit schermpje eigenlijk is. De essentiele zaken worden niet vermeld:

50-75hz refresh rate
TN
FreeSync

Kortom: avoid like the plague. FreeSync is hier zo goed als zinloos met zo'n dynamic range.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 4 september 2015 10:25]

Ik zie die gewoon staan in het PDFje hoor..?
En niet in het persbericht. Ze adverteren niet met een PDF.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 6 september 2015 12:48]

Volgens de buren is de prijs al bekend voor de iiyama monitor en zal het over de (digitale) toonbank gaan voor 389 euro. http://nl.hardware.info/n...eesync-monitor-van-iiyama
Moet je zien hoe nep die 1mm dunne rand van de Asus op het reclame plaatje met de robot is als je daarna de zelfde monitor op de foto ziet met The Witcher blijkt de zwarte rand ineens 2cm te zijn.
Dat leidt meer af dan een echte fysieke bezel...
Staat alleen leuker als je scherm uit staat, dus dit is niet voor 24/7 gamers :P

Echter, wat mij betreft mag de definitie van 'rand' wel aangepast worden, van 'de dikte van het stuk plastic tot het scherm-paneel' naar 'de afstand van lucht tot de dichtstbijzijnde oplichtende pixel'. Jammer genoeg hanteren bedrijven de eerste nog steeds, en nemen websites dat over als die 'dunne rand' weer een verkoop-argument wordt.
Dikte van bezel vind ik niet echt belangrijk, ik game vooral als het donker is.

En bij 21:9 al helemaal niet, want hoeveel mensen gaan er 3 van aanschaffen?

Persoonlijk vind ik 21:9 wat jammer, had wat breder gemogen van mij, maar dan ook niet zo breed als triple monitors.
Er moet ook support voor zijn, vergeet dat niet. 21:9 verwist al enige havks hier en daar en vaak worden ui elementen helemaal naar de rand gezet. Dan is een nog bredere monitor evht niet fijn
Als vormgever, denk ik dat het een fout is van de vormgever. Vanwege de onduidelijke rand heeft ie waarschijnlijk gedacht dat ie verder door liep. Slordig, maar waarschijnlijk niet expres.
Helaas is dit niet het geval, ze doen dit al jaren bij asus, geen foutje dus.
Asus is niet de enige, de meeste fabrikanten met dit soort schermen doen dit zover ik weet:

http://i.nextmedia.com.au/News/34UC97-right-angle_2.jpg
Dit noem ik echt misleidende reclame!
Een jaar geleden heb ik me ook zo laten vangen met de aankoop van een LG scherm.
Inderdaad, de bezel lijkt heel fijn te zijn tot er beeld op komt; dan zit er nog een hele zwarte rand om. (op de blijkbare glasplaat)

Ga dus nooit op marketingfoto's af. Ik ben blij dat het hier duidelijk aan het licht komt.
En weet je wat het idiote er aan is, dat doen meer fabrikanten.
Ik heb mijzelf niet zo lang geleden ook eens een nieuwe monitor aangeschaft.
En wat denk je exact hetzelfde als de monitor die je bedoeld |:(
Niet echt een fijne verrasing zeg maar :/
KLIK

[Reactie gewijzigd door SSDtje op 3 september 2015 21:15]

Dit zijn de budget/mass produced IPS en TN schermpjes van vandaag. Het design is die van de LG NeoBlade panelen. Onder andere de Dell U2515H heeft deze ook, de IPS versie ervan, en Acer neemt ze ook al een tijdje af.

Het zijn geen fantastische panelen als je ze afzet tegen aanbod uit het verleden. De IPS versies hebben bijzonder veel last van IPS glow, al zijn kleuren wel erg goed. Contrast is altijd 1000:1 en dat is ook wel een beetje het uiterste wat ze kunnen. Die bezel, jammer inderdaad, maar niet eens het belangrijkste nadeel. Probeer maar niet om deze panelen in de avonduren comfortabel te gebruiken - ik heb mijn Dell U2515H direct weer teruggestuurd, zwart is in de hoeken gewoon lichtgrijs, het is een nog ergere shift als verticaal op TN alleen zonder kleurverloop. En als je dat eenmaal is opgevallen, dan zie je het zelfs overdag.

Mocht je je afvragen waarom IPS ineens zo betaalbaar wordt; dit is een van de oorzaken. Er wordt toch weer links en rechts vanalles wegbezuinigd en onderaan de streep heb je weer een inferieur paneel te pakken.

Sowieso zie ik voor gaming veel liever véél en véél meer ontwikkeling van (AM-)VA panelen. VA is voor gaming eigenlijk ideaal; zeer hoge contrastwaarden en enorm diepe zwartwaardes (mijn FG2421 heeft een black point van 0.02cd/m) plus nul komma nul backlight bleed of glow. Responstijden kunnen met gemak op hetzelfde niveau worden gebracht als een snelle IPS, input lag is vrijwel niet aan de orde. Het enige nadeel is een contrast shift, maar die is alleen zichtbaar op grote egale vlakken, die je bij gaming eigenlijk vrijwel nooit hebt. Ik ben lang op zoek geweest naar een ideale combi van paneel-eigenschappen, en totdat we allemaal OLED hebben, is VA zeer zeker iets om in de gaten te houden.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 4 september 2015 10:19]

De Predator Z35 heeft wel een rare resolutie, 2560x1080 pixels, en dat op een 35" monitor. Ik had hier toch liever 2560 x 1440px als minimum willen zien. Edit: Het is inderdaad een 21:9 monitor, daar hoort dit inderdaad zo. In feite ben ik dus geen fan van 21:9 :+

Leuk detail dat hier ontbreekt: Middels overclocking kan een refreshrate tot 200 Hz behaald worden volgens de fabrikant

De monitor kan dus wel een bizar hoge refreshrate aan, vandaar de hoge prijs :)

[Reactie gewijzigd door stin00 op 3 september 2015 17:03]

zijn er ook al videokaarten die dit halen op ultra :)
Als mijn 980Ti 70-75 FPS haalt in Witcher 3 @ 1440P dan haalt hij ook easy 60FPS op 3440x1440.

Met een tweede 980Ti haal je locked 100FPS waarschijnlijk in bijna elke game. En 100FPS is makkelijker voor je CPU dan 144FPS.
Ben zelf al blij 60 fps met alles op max te halen.
Helaas geen 980ti, mijn pctje moet het doen met 2x titan.
Heeft u ook de v sync en alles aanstaan?
Wat moet ik met v-sync op een G-SYNC monitor? Trouwens "maar" 60FPS omdat u dingen zoals Hairworks aan heeft staan. Probeer eens shadows en foliage lager te zetten, iets wat imo niet echt te zien is, dan is het opeens 100FPS.
Zal het van de week eens proberen _/-\o_
Heb je hairworks aan of uit? 70-75fps @1440 is wel nice. Ik heb de 980ti ook, moet de game nog installeren maar ik zie op youtube filmpjes waar ze met een 980ti rond de 70 fps halen op 1080p. Dus ben even benieuwd naar hoe je dit voor elkaar hebt gekregen?
Goed overclocken :P ?
Mag ik dan weten op welke clock-speeds je jouw gpu draait? Ik zou hem ook graag 70-75 fps willen draaien @1440p

Mijn boostclock bedraagt momenteel 1500, dus echt meer ruimte voor overclocken heb ik niet (TDP limiet), en ik haal de 60fps (met hairworks aan) nog maar net.

Ook op youtube zitten mensen echt tussen de 40-60fps @ 1440p met hairworks aan, en dat met een beest van een CPU:

https://www.youtube.com/watch?v=I0iaNTRrNXg

Ik ben echt legitiem benieuwd naar hoe je dat voor elkaar hebt gekregen? Welke grafische settings heb je lager gezet etc?

Dan kan ik het ook straks even zelf proberen, want ik wil echt genieten van dit game met minimaal 60fps.

[Reactie gewijzigd door samety op 5 september 2015 22:57]

Hangt af van het spel. UT99 en Quake3 kun je waarschijnlijk op 3440x1440 draaien met een recente videokaart. Voor The Witcher 3 of GTAV heb je waarschijnlijk 2 gtx980tis nodig, in SLI, en dan nog haal je de 144 fps niet.
Dat dacht ik al.
Helaas heb ik alleen 2x titan 980ti sla ik denk ik over
Hopenlijk haal ik de 60 fps ooit op 4k met v sync uit ofzo.
De monitor kan dus wel een bizar hoge refreshrate aan, vandaar de hoge prijs :)
Het grote verschil tussen de Z35 en alle andere monitoren is dat de Z35 de eerste gaming-monitor is met zowel een VA-panel, en G-Sync. Ik denk dat de grootste impact op de prijs heeft.

IPS-schermen zuigen voor gaming. In ieder geval de monitoren die speciaal voor gamers worden gemaakt, met G-Sync of FreeSync. Het zijn er niet veel. Acer en Asus maken een handjevol modellen. Die gebruiken allemaal een panel van AUO. Hetzelfde paneel. Die panelen hebben last zgn "ips-glow". In combinatie met backlight-bleeding maakt dat je scherm geel in de hoeken, als je iets donkers/zwarts op je scherm hebt. Dat maakt vooral veel uit als je donkere games speelt (Thief, Dishonored, Dying Light, horror games, etc) of games waar je door donkere dungeons kruipt (zoals RPGs zoals Skyrim, The Witcher, etc). Ik heb een Acer XB270HU op mijn buro gehad. Totaal waardeloos voor een gamer zoals ik.

TN heeft geen last van die gele gloed. Maar TN heeft weer andere kleine nadeeltjes.

De oplossing zou een VA-panel kunnen zijn. VA-panels hebben een veel hoger contrast. Dat zorgt voor veel donkerder zwart-waarden. En dat zou tot zijn recht moeten komen in donkere games. We weten het nog niet zeker, want niemand heeft de Z35 nog kunnen testen. (BenQ heeft een monitor uitgebracht met hetzelfde panel, maar zonder G-Sync (of DP-AS. Maar daar zijn nog geen echt goede reviews van (door bv TFTCentral).

Afijn, we moeten nog 3 maanden wachten.

[Reactie gewijzigd door gryz op 3 september 2015 17:49]

Als je de kans nog hebt en je neemt genoegen met 1080p, dan kan ik de Eizo Foris FG2421 aanraden. Dit is de énige VA op de markt met een statisch contrast van 5000:1 ipv de nu gebruikelijke 3000:1. En dat zie je wel.
1080p is prima, imho. Echter, de FG2421 is slechts 23.5" groot. Ik heb nu een 27" monitor, en ik wil eigenlijk niet terug naar kleiner. Bovendien heeft de FG2421 geen G-Sync. En als ik een nieuwe monitor koop, dan moet die eigenlijk wel G-Sync hebben. Ook heb ik gelezen dat de FG2421 allerlei kuren heeft. Als je pech hebt moet je er een paar retour sturen voordat je een goede hebt. (Zelfde euvel als de Swift ROG en de Acer XB270HU).

Mijn ideale monitor:

27" of groter.
1920x1080. Of misschien 2560x1440. Beide zijn goed voor mij.
VA-panel
100Hz of hoger
G-Sync
8-bits kleur (zonder FRC)
liever niet gebogen (curved)
ULMB zou mooi zijn, maar minder belangrijk dan G-Sync
Liefst 16:9 of 16:10. 21:9 is acceptabel, maar niet noodzakelijk.
geen speakers
simpele uitvoering (geen flashy lichtjes, geen kleurtjes)

De Acer Predator Z35 komt in de buurt. Eerst maar eens afwachten of het panel een beetje goed is.

[Reactie gewijzigd door gryz op 4 september 2015 10:50]

Als ik heel eerlijk ben ik heb het 'niet meer terug' gevoel bij 120 hz, en als je dat stabiel kan halen op je GPU is G-Sync vrijwel overbodig. Die ene kleine tear die je dan nog overhoudt is op 120hz ook al bijna niet meer zichtbaar, ik zie ze in elk geval totaal niet meer in bijvoorbeeld Warframe, zonder Vsync en gewoon locked op 120 fps.

Persoonlijk zou ik me niet blindstaren op Gsync, het is een nare vendor-lock in met dito prijskaartje en beperkt voordeel. Je verliest bijvoorbeeld ook je motion blur reduction techniek, want dat gaat simpelweg niet icm Gsync / variabele sync. Strobe zal nooit variabel gaan worden, niet in de laatste plaats omdat dat waarschijnlijk gigantisch vermoeiend is aan de ogen, en technisch heel lastig.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 4 september 2015 10:55]

Ik hou van eyecandy. Ultra textures, veel NPCs, veel foilage, de beste shadows en HBAO+, hoge view-distance, noem maar op. Ik zal altijd zo veel mogelijk eyecandy aanzetten als mogelijk. En daarom zal ik niet gauw een constante 120 of 144 fps gaan halen. Zelfs als ik een gtx980ti zou kopen.

Daarom heb ik liever een monitor met zowel G-Sync als ULMB. Ik wacht nu al een poosje op de ideale monitor. Ik had gedacht dat de XB270HU dat zou zijn, maar het was een tegenvaller. (De helft van je scherm wordt geel als je een donker spel speelt). Misschien de Z35 nu. Als die het ook niet is, dan weet ik het niet meer.
Tja ik kan er ook met mijn hoofd niet bij waarom ze IPS zo hard hebben verkracht, die glow is ongelofelijk aanwezig. Verder is het echt een prachtige monitor, 'ticks all the boxes' en de ULMB werkt heel erg goed volgens tftcentral.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 4 september 2015 11:59]

Ik beschik over de samsung LS43 SE790C (34"3440x1440) en kan bevestigen dat beelden op de VA véél aangenamer zijn dan op m'n IPS monitor (23" 1920x1080). Dit uiteraard los van het formaat.
niks raars aan het kan niet 2560x1440 wezen

het is of:

2560x1080

of

3360x1440


het is een 21:9 monitor...
De Z35 is het 1e variable refresh scherm met een VA panel, kijk daarom uit naar de reviews.
De Sony S34E790C is een 21:9 curved met een VA panel maar heeft helaas geen G-Sync of FreeSync anders wist ik het wel.

https://pcmonitors.info/reviews/samsung-s34e790c/

Ik wil een 34", Curved 21:9, Freesync monitor met 100Hz - Heluuuup 8 )7
Dus een ROG Swift PG348Q met FreeSync

[Reactie gewijzigd door r.koppelman op 3 september 2015 17:25]

Even terzijde: 't is een Samsung, geen Sony. :)
Ik lees er misschien overheen, maar waar zie je dat het een VA paneel is? Ik ben namelijk zelf aan het uitkijken naar een 21:9 monitor, maar wel met VA paneel.
Acer komt met de Predator Z35, met een gekromd 35"-paneel met een 21:9-beeldverhouding. De resolutie is 2560x1080 pixels, de grijs-naar-grijs-responstijd is 4ms en de maximale helderheid van het amva-paneel is 300cd/m².
amva is va (en ahva is ips)

tftcentral zegt ook va
http://www.tftcentral.co.uk/news_archive/34.htm#acer_z35
Ja. Helemaal overheen gelezen dus. Dankje! :D
... Is dat een lamp onderaan het ASUS model? |:(
Persoonlijk heb ik het zeer moeilijk met swag op een monitor. De rode accenten of die lamp onderaan de Acer/ASUS modellen zijn voor mij niet acceptabel.

Toffe specs voor het Acer model. Dit gaat G-sync ondersteuning hebben; betekend dit dat de refreshrate hoger zal gaan dan 60Hz?
Lamp kan je uitzetten. Achterkant zie je toch meestaal niet.
Tenzij iemand een kijkje achter de schermen neemt. :Y)
Oe daar komt dan eindelijk de IPS versie van de ASUS Rog swift aan. :)
Maar ik wacht nog even op de PG279Q (de 27" versie met 144 Hz).

Als ze niet een belachelijke prijs vragen (>1K) ga ik hem zeker halen.

[Reactie gewijzigd door swinferno op 3 september 2015 16:57]

De concurrent gaat voor 1080, en de ROG Swift heeft betere specs (75hz vs 100hz). Dus 99% kans dat hij nog eens ¤100,- duurder gaat zijn.

En als je die monitor hebt, mag je ook nog eens evenveel of meer uitgeven aan GPU's om 100fps te halen op redelijke settings.

[Reactie gewijzigd door Case_C op 3 september 2015 17:22]

Hij heeft het over de PG279Q en de concurrent daarvan is deze: pricewatch: Acer XB270HU Zwart
Moet zeggen dat het wel erg lang wachten is bij Asus... Dit zijn leuke schermpjes, maar Asus begint een beetje vaporware te lijken nu we al maanden wachten op een release date voor hun 144hz gsync IPS scherm. Als het nog even duurt dan heeft Acer straks gewoon het tweede model al op de markt voordat Asus eens uit de startblokken is... Maar toch wacht ik ook nog maar mee aangezien de Acer toch wat mindere bouwkwaliteit heeft en de Asus als het goed is wel meer dan 1 ingang zou hebben (af en toe is het toch echt wel handig om een tweede PC of bv een console aan je monitor te kunnen hangen).
De Asus ROG Swift PG348Q ziet er zo goed uit!
Ik hoop dat de volgende generatie 144 Hz ondersteund en ik heb de opvolger voor mijn PG278Q gevonden :)
Kleine aanvulling wat niet in het artikel staat over dit scherm is dat het een refresh rate van 100 Hz heeft.
Lijkt erop dat ze een nieuw algeheel design willen introduceren?
Heb onlangs een ROG laptop zien passeren die dezelfde uitstraling probeert te creeren.

http://bit.ly/1Flh5XI
De predator z35 is 144 hz overclockbaar naar 200!
Waarschijnlijk met een overshoot waar je scheel van word. Persoonlijk vind ik 144Hz zat, de meeste high end computers komen toch niet boven de 144fps met nieuwe spellen op hoge settings, daar komt nog eens bij dat freesync en gsync helemaal niet werken zodra je het aantal Hz overclocked dus tsja waarom zou je het dan gebruiken? Sterker nog, zodra G of Free sync staat ingeschakeld werken de monitoren meestal op 40 tot 100Hz en niet op de 144Hz die het paneel eigenlijk aan kan. Het heeft ook helemaal geen nut in zo'n geval, g of free sync bied bijna geen merkbaar voordeel als je pc zonder problemen boven de 100fps blijft.
De XB271HU is geen 4k maar 2560x1440.
Ik wou net zeggen, 144hz op 4k, hoe gaan ze dat aansluiten ... displayport 1.2 trekt nog maar juist 4k@60hz