Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 116 reacties

Het eerste scherm met ondersteuning voor de FreeSync-technologie van AMD is uitgebracht. De monitor is op internet verkrijgbaar voor een prijs van 390 pond, omgerekend bijna 500 euro. Het gaat over de Iiyama ProLite, een 4k-scherm met een doorsnede van 28 inch.

Het scherm van het Japanse Iiyama, met een resolutie van 3840x2160 pixels, is opgemerkt door WCCFtech. De verkoopsite Overclockers.co.uk geeft nog weinig details wanneer de ondersteuning exact komt, maar de webwinkel verzekert dat het beeldscherm de FreeSync-technologie ondersteunt. Er wordt naar eigen zeggen een gratis update uitgebracht op het moment dat FreeSync beschikbaar is.

AMD heeft enkele maanden geleden FreeSync gedemonstreerd. De technologie moet stuttering en tearing tegengaan en is voornamelijk gericht op het spelen van games. FreeSync moet ervoor zorgen dat de videokaart bepaalt op welk moment het beeldscherm een nieuw frame toont. De verversingsfrequentie wordt variabel. Doordat de monitor en de videokaart synchroon werken, kan er geen tearing optreden. Andere haperingen moeten eveneens verleden tijd zijn.

Nvidia heeft met het zogeheten G Sync een vergelijkbare technologie ontwikkeld. Fabrikanten moeten daarvoor echter een losse module in de schermen bouwen. Dat zou een meerprijs opleveren van circa tweehonderd dollar, omgerekend ongeveer 164 euro. Samsung heeft ruim een maand geleden ook al aangekondigd monitoren met FreeSync te gaan uitrusten.

De Iiyama ProLite heeft een helderheid van 300cd/m². Er wordt via de twee display-poorten weergave op 60Hz ondersteund, terwijl de hdmi-poorten weergave op 30Hz ondersteunen. Daarnaast beschikt het scherm ook over vga-, dvi- en usb-ondersteuning.

Iiyama ProLiteIiyama ProLiteIiyama ProLiteIiyama ProLite

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (116)

Ik ben op zoek naar een 1080p 144 hertz monitor met FreeSync... De monitoren die Samsung met FreeSync gaat uitbrengen zijn tot nu toe allemaal 4K dus sowieso geen 144 hertz :(

Jammer dat fabrikanten niet samenwerken want ik heb een AMD kaart en dan heb ik wel Mantle maar geen Shawowplay en geen G-sync, AMD werkt nu aan FreeSync maar het duurt nog wel even voordat er FreeSync monitoren in NL beschikbaar zijn...

Allemaal erg klantonvriendelijk.
Dat is de keuze van AMD geweest. De technologie achter freesync is al veel ouder, maar nooit gebruikt door iemand, totdat Nvidia met G-sync kwam, toen moest AMD ook iets dergelijks uit de kast trekken, ze hebben dus een oude technologie een nieuw naampje gegeven. ipv. G-sync te gebruiken. Begrijpbaar dat AMD niet de technologie van Nvidia wil gebruiken, maar het is wel een gaap actie imho...
Klopt dat freesync al wat ouder is.
Het werd al in sommige laptops gebruikt via de eDP (embedded DisplayPort).

Nu is het onderdeel van de DisplayPort 1.2a standaard.
Helaas is het volgens deze standaard niet verplicht om te implementeren.

De grotere fabrikanten van Scalers gaan allen Freesync implementeren. Dus voor monitorbouwers is er weinig reden om dit niet in hun monitors te bouwen.

[Reactie gewijzigd door misterbennie op 29 december 2014 12:35]

Gsync is Nvidia only omdat Nvidia niks wilt delen. Zie Physx, CUDA en ga maar even door. Dit heeft niks met AMD te maken.
Begrijpbaar dat AMD niet de technologie van Nvidia wil gebruiken, maar het is wel een gaap actie imho...
Ik vind eerder de actie van Nvidia wederom gaap.. wanneer leren ze nou eens als ze zulk soort techniek voor je zelf houd, dan wordt het nooit een succes, Goed voorbeeld daarvan is nvidia Physx.

Dan doet AMD dit toch beter door gewoon een standaard te gebruiken, die iedereen kan gebruiken
Sinds de laatse Ati Omega 14.12 driver kun je de resolutie van je scherm upscalen en downscalen.
Misschien kan je op die manier een 4k scherm gebruiken als 1080p scherm en dan wel op 120/144hz en Freesync via displayport.

[Reactie gewijzigd door HugoBoss1985 op 29 december 2014 11:49]

Ze willen dat je hun producten koopt, niet dat van de concurrent. Daarom proberen ze unieke eigenschappen aan hun producten te geven. Als ze samen zouden werken zou dat de concurrentie nogal ondermijnen en zouden we waarschijnlijk dit soort coole dingen überhaupt niet zien...
Of er wordt samen gewerkt waardoor het niet uit maakt of je een Ati of een Nvidia kaart of heb, en er altijd van kan genieten. (een scherm gaat meestal langer mee dan dat een grafische kaart mee gaat, over 5 jaar zit je dan vast aan of Ati als je Freesync gebruikt of Nvidia als je G-sync gebruikt)

Dat in eerste instantie verschillende technieken zijn die min of meer het zelfde doen is niets mis mee (niet alles moet vanaf het begin af aan een standaard zijn) maar het is toch wel fijn als er uit meerdere fabrikant specifieke standaarden 1 universele komt rollen(, of de ander afsterft).
Haha, het is dus klantonvriendelijk dat men niet hard genoeg doorwerkt/doorontwikkelt om jou te voorzien van nieuwe speeltjes. Zo kun je hem ook insteken...

Los daarvan snap ik dat je teleurgesteld bent dat we best wel lang moet wachten.
Dat is het nadeel van de bleeding edge. Wel de nieuwste technologie hebben, maar geen uitgebreide ondersteuning en de kans dat de nieuwe technologie niet verder geadopteerd gaat worden.
AMD heeft gewoon een tegenhanger van Shadowplay, dus als je wilt streamen dan kan je dat gewoon gebruiken. Het gaat onder de naam GVR, het heeft haast net zo weinig performance impact op AMD kaarten als Shadowplay heeft op Nvidia kaarten.
Wat is het voordeel van freesync boven het oude vertrouwde vsync?

Edit: thanks all, glashelder.

[Reactie gewijzigd door TheekAzzaBreek op 29 december 2014 11:45]

Je past de refreshrate van de scherm aan je huidige FPS.
Bij Vsync wordt je FPS gelijkgetrokken met je monitor refresh rate.(meestal 60)
Hierdoor krijg je input lag wat voor interactieve zaken not-done is.
Daarbij wachtte je videokaart met het verzenden van een beeld tot de monitor aan het refreshen was. Was je beeld dus te laat voor de het ene refresh moment, dan werd het oude beeld nog een keer getoond en kreeg je dus op die manier microstutter door vsync maar geen frame tears meer. freesync doet het andersom en laat de monitor het beeld tonen op moment dat de videokaart deze af heeft. Duurt dat ene beeld dus net iets langer om te renderen dan 1/60 seconden (als voorbeeld), dan gaat de monitor ipv zoals voorheen bij de 1/60 mark te refreshen dus wachten tot het beeld binnen is en heb je dus in feite geen last van microstutter door je monitor en is het alleen nog maar afhankelijk van de snelheid van je videokaart.
Als je met een applicatie 60FPS haalt, en je monitor is 60Hz, dan is er geen voordeel van FreeSync ten opzichte van VSync. Maar als je bijvoorbeeld een framedrop hebt naar 50FPS, dan krijg je met VSync 10 frames erbij getekend die eigenlijk dubbel zijn zodat er toch nog 60Hz gehaald wordt. Met FreeSync wordt de ververssingsnelheid van je scherm aangepast naar 50Hz. Je krijgt daardoor geen dubbele frames te zien, en dat vermindert het gevoel van stotterend/haperend beeld.

(Dacht ik)
Met vsync wordt de frame rate op de computer beperkt tot een deler van de refresh rate van de monitor, dus bij een 60 Hz monitor kun je frame rates hebben van bijvoorbeeld 60, 30, 20, 15 Hz. Als je pc in staat is om 50 Hz te renderen dan "verlies" je dus 20 fps omdat de eerstvolgende waarde 30 is.

Met Freesync en Gsync kan de monitor het beeld verversen wanneer een nieuw frame klaar is en niet slechts op een vaste frequentie. Hierdoor kun je screen tearing voorkomen en toch de frame rate laten zien waartoe de computer in staat is.
Vsync zal alleen goed werken indien je meer fps haalt dan je refreshrate (dus vaak >60) wat dan naar beneden wordt bijgesteld. Via deze techniek zou je monitor variabel mee kunnen schalen met je fps (tussen 1 en 60 dan)
dat de refresh rate van de monitor gelijk loopt met de framerate, dus als de framerate daalt, gaat de refresh rate mee omlaag, zodat de grafische kaart en monitor in sync blijven.
bij vsync daarintegen verandert de refreshrate niet, maar wacht men op de volgende refresh om het volgende beeld te tonen, waardoor er een delay ontstaat, en er dus als de framerate onder 60 gaat (bij 60hz) 2 refreshes dezelfde frame getoond word, waardoor de framerate die je effectief ziet 30fps is
Wat dit soort vragen betreft geldt echt dat je favoriete zoekmachine je vriend is. Zie bijv. http://www.performancepsu...-sync-freesync-need-know/ en http://www.tweakguides.com/Graphics_9.html.
Heel kort (door de bocht) : bij vsync probeert de videokaart zich aan te passen aan de monitor (waardoor de manier van frames afvuren juist wordt beinvloed). Bij g/fsync past de monitor zich via de refreshrate aan aan de videokaart output (waardoor er minder gekke dingen met de frames). Vandaar de module in de schermen bij g/fsync.
Vsync zorgt ervoor dat je videokaart 60 fps genereert als je beeldscherm 60 Hz is. Maar zodra je videokaart geen 60 fps meer kan genereren gaat het mis en krijg je tearing in je beeld.
Freesync werkt andersom, daarbij synchroniseerd je beeldscherm met de output van je videokaart.
Oftewel als je videokaart slechts 55 fps haalt, dan word de refreshrate van je beeldscherm ook 55 Hz, waardoor tearing word voorkomen. Het gaat (volgens de specs) zelfs zover dat je bij microstutter (1 hele zware frame), je beeldscherm gewoon wacht totdat de frame gerenderd is en dan pas refreshed.
Nu nog 120/144Hz en dan is het eindelijk tijd om over te stappen.
Is het voor fabrikanten zo moeilijk om zo'n paneel op 120+hz te laten draaien en 2 DP aansluitingen te geven?
Nu nog 120/144Hz en dan is het eindelijk tijd om over te stappen.
Mijn grootste issue met deze monitor is direct te zien aan de prijs, het is een TN scherm en dat is ronduit jammer. Ik heb nu IPS en wil nooit meer terug naar TN. Een ander issue is dat Nvidia freesync niet ondersteund, AMD heeft gewoon mijn voorkeur niet en mijn pas aangeschafte Nvidia kaart ondersteund het niet.

Gsync is al een tijdje beschikbaar, maar alleen maar op een hele kleine selectie (staan er momenteel 8 in Pricewatch) en allemaal TN bagger. Die ¤100 extra voor een G-sync optie doet heel veel pijn bij een monitor van een paar honderd euro, ik zou het echter graag zien op de duurdere IPS monitoren waar ¤100 extra niet zo opvalt.
Nvidia kan het ondersteunen als ze dat willen hoor. Als alle Nvidia gebruikers Nvidia nu gaan bestoken met emails dat ze ook Freesync ondersteuning willen dan bouwen ze het echt wel in/
Dan moeten ze eerst maar eens een monitor bouwen met freesync die ik uberhaupt wil hebben en niet allemaal TN bagger. Vervolgens zou ik ook graag wat onafhankelijke reviews willen zien van freesync (vs. G-sync). Want ook G-sync heeft wat kanttekeningen.

Voor mij sowieso te laat voorlopig, einde van de week wordt een nieuwe Monitor besteld die weer 5+ jaar mee moet.
Leuk dat jij dan IPS met G/F sync wil, maar dan moeten ze eerst een IPS scherm maken waar de reactietijd lekker laag ligt. Een IPS scherm met een GtG tijd van 2ms of minder, is er gewoon weg niet.
Het TN-paneel in deze monitor presteert bijzonder goed. Zie deze review van hardware.info:
https://www.youtube.com/watch?v=FGg4bqL_I0A#t=516

Het verhaal dat TN-panelen 'bagger' zijn is tegenwoordig simpelweg onzin.
Als je een beetje fatsoenlijke kleurweergave wilt hebben zonder er op 1 plek recht voor te moeten zitten, dan is TN nog steeds 'bagger' ondanks de vooruitgang...
Dat is schromelijk overdreven.
'Matig' wellicht. 'Een beetje fatsoenlijk' zeker.

De mate van afwijking waar we het over hebben valt 95% van de mensen niet op in dagelijks gebruik. Backlight bleeding is bijvoorbeeld een veel opvallender fenomeen.

Bij mijn vorige monitor zag je de kleurverschillen als je er recht voor zat al en dat was wel echt storend.
Op 4K resolutie: wel. De bandbreedte wordt een probleem. Daarnaast is >60Hz een niche: voor een rustig beeld is LCD verre van vergelijkbaar met CRT, wat inderdaad knippert. ALS er al een interlacing-backlight inzit, CCFL ofzo, dan is dat rond de 15.000Hz, en LED brand gewoon continu. Waar je wél meer Hz voor wilt hebben is als je een 6-bit TN paneel hebt wat kleuren moet interpoleren; dat kan érg onrustig zijn. Ik neem aan dat dit (gezien de prijs...) óók TN is, maar ik hoop wel dat het 8bit is (er bestaan ook goede TN panelen!), waardoor het beeld rustiger wordt omdat je de kleuren niet hoeft te interpoleren (wat ook voor de kwaliteit niet goed zal zijn...). En laat ik wel zijn, op 60fps gamen is eigenlijk best glorieus, ik kan me het nut (speel RTS/RPG/strategie/avontuur/wat GTA) van meer eigenlijk niet voorstellen, al zou ik supersnelle shooters spelen. Ik ga liever voor goede beeldkwaliteit om de pracht en praal mooi weer te geven, en dan zegt een 2ms responstijd ook érg weinig: dat is misschien grijs-grijs, of wit-zwart...
Meer dan 60 fps is (Discutable, ik herinner me nog mensen die méér beter vonden met Quake 3) inderdaad niet nodig.
Waar ik wel benieuwd naar ben is wat een Freesync scherm doet met 4k 60hz via displayport als je fps wél meer dan 60 is.
Misschien dat het maar "Freesync" is tot op zeker hoogte, afhankelijke van de bandbreedte limiet van de aansluiting en kabel. (Displayport 1.2, HDMI 2.0, etc.)

[Reactie gewijzigd door HugoBoss1985 op 29 december 2014 11:52]

Quake3 was waarschijnlijk nog écht in de CRT tijd. En dan had je om een heel andere reden meer dan 60Hz nodig: anders fikken je ogen er uit. De buis die ik toen had deed 60Hz op 1280*1024 en 75Hz op 1024*768. Tsja, koppijn op die hoge resolutie...
Het had geloof ik ook nog te maken met hoe ver en hoe hoog je kon springen in de multiplayer. :P
Zeker wel, tot zo'n 120hz/fps voel en merk je gewoon verschil als je pro gamer bent. De polling rate van je ps2 muis toen overclocken had ook echt zin, net als dat zoiets later voor USB mogelijk was.

En voor quake 3 was het dacht ik het beste om een locker te zetten op 125 fps/hz, zodat je maximale snelheid en springvermogen had.

Meer ontopic: ik juig dergelijke technologie alleen maar toe, niks is zo vervelend als flikkerende schermen, micro stutters, een zweem en tearing...oja en inputlag niet te vergeten van zowel besturingsapparaten alswel van displays.

[Reactie gewijzigd door ToFast op 29 december 2014 12:52]

Discutable, ik herinner me nog mensen die méér beter vonden met Quake 3
Dat had ook een andere reden, namelijk dat je verder kon springen bij bepaalde framerates, in verband met systematische afrondingsfouten die dan positief uitpakken. Bij 125 FPS was dat maximaal.
Het scherm kan het misschien wel @120/144hz, maar dan op een lagere resolutie.
Volgens mij is er een bandbreedte limiet met 4k @ 60hz via displayport.

[Reactie gewijzigd door HugoBoss1985 op 29 december 2014 11:46]

Daarom met 2 DP aansluitingen. Scherm opsplitsen in 2*1920*2160 @ 120hz en daarna weer samenvoegen. Op die manier worden nu 4k schermen aangestuurd op 60hz zonder DP of HDMI 2.0.

Dat het een nichemarkt is lijkt me duidelijk, maar bij schooters als CS kun je met gemak meer dan 60fps halen op 4k en geeft het ook een merkbaar voordeel. Kleurechtheid staat daar geheel los van en meestal kunnen toepassingen waarbij kleurechtheid centraal staat al met 30hz goed worden weergegeven.
Een beetje misleidende titel. De schermen worden geshipped dus zijn momenteel nog in niemands bezit. Daarbij zal je de monitor moeten opsturen voor de firmware update eens deze uit is. Dus het is niet zo dat je zomaar update.exe opent of zo...

[Reactie gewijzigd door Soulaiman op 29 december 2014 11:23]

Ik kan even niet vinden dat de firmware update niet gewoon via USB ofzo kan.
Mijn huidige monitor heeft ook al eens een update via een USB stick gehad
Mijn HP ook maar ik denk dat veel mensen verward zijn.

FS is geen software trucje, het is hardwarematig. Dit wil zeggen dat wanneer de FS standaard klaar is je de FGPA van je monitor opnieuw zal moeten programmeren. Dat kan je niet zomaar doen.

Bij Nvidia's GSync werkt dit ook op deze manier. Er was een Asus die ook geupfate kon worden naar Gsync, maar je moest hiervoor een upgrade module kopen (wat eigenlijk een nieuwe FPGA was).
Volgens het artikel zijn Gsync en free sync juist niet gelijk aan elkaar, bij freesync regelt de videokaart alles, bij Gsync moet er een "kastje" extra in de monitor a 200 euro.

Kan dus best zijn dat Free sync via een software update toe te voegen is en dat dit dus prima met een USB stick kan.
"kastje" is niet extra, het vervangt bijna alle electronica in die modbare monitor.

maar goed, de huidige fpga oplossing is niet efficient qua kosten.
Incorrect, bij GSync heb je een chip nodig die het rekenwerk verricht welke de prijs van de monitor met ca. 100 euro opdrijft. Deze chip is zo duur omdat er een prijzige algemene herprogrammeerbare chip word gebruikt als toevoeging op de reguliere aansturingschip van het scherm. Zodra deze electronica word ingebouwd in de aansturingschip (wat ook gaat gebeuren bij nieuwe generaties) dan is het prijsverschil minimaal. De 3e of misschien wel 2e generatie GSync monitoren gaat niet veel duurder zijn dan freesync.
Je spreekt jezelf aardig tegen. Het leuke van een FPGA is juist dat ze wel te herprogrammeren zijn door end users:

"A field-programmable gate array (FPGA) is an integrated circuit designed to be configured by a customer or a designer after manufacturing – hence "field-programmable".

Kortom firmware flash tooltje en hoppa extra functies or whatever. Vaak genoeg gedaan en zal bij deze monitor vast net zo werken via USB waarschijnlijk.
OK, ik ben dan slecht geïnformeerd geweest...

Bedankt voor de verduidelijking.
Het is in het geval van freesync wel een software truucje, het paneel moet de variabele refreshrate uiteraard wel aankunnen; liyama heeft blijkbaar een paneel dat kwalitatief goed genoeg is om dat te kunnen.
Er hoeft dus geen module ingebouwd worden, er hoeft alleen voldaan te worden aan de displayport 1.2a standaard.

[Reactie gewijzigd door Thijs_ehv op 29 december 2014 12:03]

FS is geen software trucje, het is hardwarematig. Dit wil zeggen dat wanneer de FS standaard klaar is je de FGPA van je monitor opnieuw zal moeten programmeren. Dat kan je niet zomaar doen.
Je zult de scaler bedoelen, neem ik aan, niet de FPGA. Daar update je dan de firmware van.
Normaal gesproken is een scaler namelijk een 'gewone' chip.
nVidia gebruikt momenteel FPGA's omdat dat bij kleine volumes goedkoper is dan een reguliere chip. Maar het feit dat het een FPGA is, heeft er verder weinig mee te maken.
De 'upgrade-module' is weer een ander verhaal. nVidia levert voor die monitor gewoon een compleet nieuwe print met hun G-Sync scaler erop. Je kunt de bestaande scaler vervangen door deze scaler.
FPGA waarbij de P voor programmeerbaar staan, mochten de hardware al voorbereid zijn kan het wel degelijk een software update zijn.
Waarom is freesync dan nog niet klaar, hoe moeilijk kan het zijn om een standaard af te maken. Dan ga je toch al snel denken dat ze tegen problemen aanlopen.
Misschien dat de bijbehorende videokaarten nog niet uit zijn. Door te stellen dat ze gereed zijn voor deze technologie maak je duidelijk dat je daarvoor wel compatible hardware nodig hebt. Net zoals je bij HD ook HD content moet afspelen om wat te merken van de kwaliteitsverbetering.
de bijbehorende videokaarten zijn er al lang : o.a. de r9 290 zou t moeten ondersteunen.
De schermen worden geshipped dus zijn momenteel nog in niemands bezit.
Ik heb deze anders al een maand voor mijn neus staan.

Eerlijk gezegd wilde ik een maand geleden eigenlijk ook graag een Freesync-monitor, maar heb toen besloten dat ik niet nog een jaar wilde wachten voordat ik een nieuwe monitor kocht. Toen ik de titel las, baalde ik dus een beetje omdat nota bene de fabrikant van mijn nieuwe monitor blijkbaar op korte termijn met een Freesync-monitor uitkwam!

Tenzij de product listing niet klopt heb ik dus gelukkig precies de (4k-)monitor gekocht die als eerste Freesync gaat ondersteunen. :)

Ik betwijfel of ik op day 1 de shipping costs ga betalen om Freesync-ondersteuning in de monitor te krijgen, maar de gedachte dat de upgrade binnen de mogelijkheden ligt is erg prettig. Niet alleen voor gaming, maar ook voor het vloeiend afspelen van video lijkt Freesync me namelijk een geweldige technologie.

Maar goed, eerst maar eens afwachten of de product listing klopt.
Ja die titel is misleidend, beetje jammer.
En dan ook nog slechts een belofte van een webwinkel.
Nou volgens mij kan het wel redelijk simpel via update.exe gedaan worden, en als het niet kan, kan je gewoon je geld terug eisen, daar de monitor niet de beloofde toekomstige spec ondersteund, en je dan gewoon recht op je geld terug hebt, of recht op een vergelijkbaar vervangend model, omdat ze dan in gebreken zijn gebleven.

Het hebben van rechtsbijstand verzekering is altijd handig, want in deze gevallen als je in je recht staat, en als je die dan niet krijgt, helpt zo een verzekering enorm om sterker te staan.
Niet gelezen dus?

"Also this monitor will support the upcoming AMD/VESA FREESYNC Technology and iiyama will offer a free of charge upgrade service to upgrade your iiyama 4k monitor to support VESA Adaptive Sync for no charge, you will just have to cover shipping charges. Iiyama will release details of this in the near future, but buy in confidence now as iiyama have the first FREESYNC supported monitor and its available now."

Het hoog van de toren rechtsbijstand verhaal is niet van toepassing.
Niet gelezen dus?
Zeker wel gelezen alleen niet de links gevolgd, iets wat de meeste niet doen, had netjes geweest als de redactie dat ook in het artikel had gezet, wat het is redelijk relevante informatie, welke er zeker in thuis had gehoord.
Het hoog van de toren rechtsbijstand verhaal is niet van toepassing.
En als er duidelijk op de website vermeld word dat de monitor naar Iiyama gestuurd moet worden voor een update, dan zijn ze niet in gebreken gebleven, en leveren ze gewoon wat ze belooft hebben te leveren, en is er dus niks aan de hand.

[Reactie gewijzigd door player-x op 29 december 2014 21:02]

Een webwinkel die onderdeel is van een internationale organisatie (Caseking) die groot genoeg is om op eigen specificatie GTX 970 videokaarten te laten bouwen. Ze garanderen 'coil whine' vrij te zijn, en de meerprijs is zeer beperkt.

Eigen ervaring met deze webwinkel is overigens uitmuntent.
Mogelijk zijn er meer fabrikanten die door het uitrollen van een update (firmware) Freesync gaan ondersteunen in hun monitoren.

De eerste 144Hz @ 1080p (24") zal mijn nieuwe monitor gaan worden :9~
Ik zit ook al een tijdje te wachten op een Freesync scherm, wel jammer en vreemd dat deze maar 60hz is.
Het hele idee van Freesync is dat je refresh rate gelijk is aan je framerate... dus ook als het meer dan 60fps is zou zo'n scherm de refresh rate gelijk moeten houden.
Of heb ik het verkeerd?

Edit: op een 4k resolutie kan je, denk ik, via displayport maar maximaal 60hz gebruiken.
Wie weet wat de toekomst brengt met een 1080p resolutie. (1080p, 144hz en Freesync via Displayport?)
Of een ongelimiteerde refresh rate? :P
Sinds de laatste AMD 14.12 Omega drivers kan je resoluties upscalen en downscalen, dus onder en boven de native resolutie van je scherm. (Met een R9 290 in ieder geval.)
Misschien is het op die manier, op dit moment, al mogelijk om 1080p, 144hz en Freesync via Displayport te gebruiken i.c.m. dit Iiyama scherm?

Wat nu als je videokaart i.c.m dit Iyama scherm meer dan 60 fps haalt @ 4k en 60hz via displayport?
Hoe werkt Freesync dan als je gelimiteerd bent met 60hz?
Krijgen we dan weer last van input lag net zoals met Vsync aan in spellen?
Misschien moeten we dan voor onze spellen een maximale fps locken aan de maximaal behaalbare refresh rate?
120/144 hz schermen hebben voordelen t.o.v. de 60hz schermen, zeker voor gamen.
Dus ik ben benieuwd hoe dat nu precies zit.

Het zou mooi zijn als het op huidige monitoren (Niet als "Freesync ready" verkocht) kon met een firmware update, gezien er -zoals bij nvidia- geen extra hardware in de monitor nodig is.

[Reactie gewijzigd door HugoBoss1985 op 29 december 2014 11:46]

Ik begrijp best dat als je een AMD kaart hebt je enthousiast bent over FreeSync. Echter is FS nog nooit volledig werkend gedemonstreerd ergens ? Zie ook de laatste WAN show van Linus Tech Tips waar hij het (kort) hier over heeft.

En ook even voor de duidelijkheid: het is niet dat fabrikanten zomaar een FW update kunnen uitbrengen die dit zal ondersteunen. De monitor MOET terug naar een servicepunt hiervoor want het is da PGA (of hoe noemt die chip uit monitors nu weer) die opnieuw geprogrammeerd moet worden. Dat doe je niet zomaar.
Oké, dat werkt dus helaas niet zoals een bios update of firmware flash?
Ik ben er geen expert in, maar voor zover ik weet moet deze module echt letterlijk uit je monitor gehaald worden en vermoedelijk via uart opnieuw geprogrammeerd worden.

Ik heb toch alleszins niemand gezien tot op heden die dit kan terwijl de monitor aan staat en via USB of display port oid.
Ik ben er geen expert in, maar voor zover ik weet moet deze module echt letterlijk uit je monitor gehaald worden en vermoedelijk via uart opnieuw geprogrammeerd worden.
Waar haal je die wijsheid vandaan, ik denk dat het gewoon een simpele update zal zijn via een USB stick, net zo als bij een mobo.
Ik heb toch alleszins niemand gezien tot op heden die dit kan terwijl de monitor aan staat en via USB of display port oid.
Pas geleden bij mijn TV gedaan met een USB stick, en daarvoor bij mijn oude TV gedaan via een seriële aansluiting.

Zou niet weten waarom je dat niet bij een monitor zou kunnen doen, wat blijkbaar prima kan gedaanworden.
Kan niemand dan lezen of is het omdat het maandag is ? 8)7

Ik heb het niet over de firmware mensen. Fw is gemakkelijk up te daten. Als freesync werkt zoals Gsync dan moet die FGPA opnieuw geprogrammeerd worden, dat is meer dan een FW update maar echt letterlijk dat ding via uart of serieel programmeren.
FreeSync werkt helemaal niet via een FPGA, maar is gewoon een functie van de monitors videocontroller chip, en hoewel het het zelfde werkt, is het een heel stuk makkelijker en goedkoper te implementeren.

Daar het gewoon gebruik maakt van een bestaande techniek dat in de mobile DP standaard gebruikt word om energie te besparen, dat gebruikt werd voor het scherm en de videokaart minder onnodig te verversen en zo energie te besparen.

Het is dus ook zeer goed mogelijk dat FreeSync monitoren een paar watt zuiniger zullen zijn in FreeSync mode, dan als hij als een gewone monitoren word aangestuurd.

nVidia's oplossing is dus gewoon onnodig duur, waarschijnlijk omdat ze weer als gewoonlijk naar een propriëtaire oplossing hadden gezocht, zodat ze er extra geld voor konden vragen, of om AMD buiten de deur te houden.
OK als dat zo zit dan kan je hem gewoon updaten (software).

Nvidia's oplossing is misschien onnodig duur, maar werkt wel al meteen super goed. Hopelijk is deze van AMD ook meteen goed, maar hun kennende vrees ik daar voor.

Dit zeg ik omdat ik bij mijn r9 280x van msi nog steeds problemen heb met 'shaky image' op de Windows desktop... Zelfs met de Omega Drivers.
'shaky image' op de Windows desktop
Dat is nagenoeg zeker geen driver probleem, maar duid op een hardware probleem, dat voornamelijk aan 4 dingen kan liggen, afhankelijk van de gebruikte verbinding en/of refresh-rate.
  • Slechte verbinding.
  • Slechte kabel.
  • Hardware probleem in de monitor.
  • Hardware probleem in de videokaart.
Als je een andere/nieuwe kabel hebt geprobeerd, en een andere video kaart, en het probleem ligt echt bij je MSI kaart, dan zou ik hem echt RMA sturen, voor reparatie, of vervanging.
Ik ben er geen expert in, maar voor zover ik weet moet deze module echt letterlijk uit je monitor gehaald worden en vermoedelijk via uart opnieuw geprogrammeerd worden.
Moet geen probleem zijn voor de gemiddelde tweaker ;)
Denk dat het met garantie te maken heeft.
Waarschijnlijk wel. De monitor is er in dit geval hardwarematig op voorbereid (het moet dus de display port 1.2a standaard of hoger ondersteunen). Het heeft een tijdje geduurt voordat de hardware beschikbaar was vooromdat fabrikanten dus hun eigen scalers hebben gemaakt (of laten maken) zodat ze Freesync ondersteunen.
In laptops wordt het vooral gebruikt om het stroomgebruik terug te dringen. Hier is het dus al werkent getoond.

Zoals al eerder gemeld is de oplossing van Nvidia een FPGA, dit is vergelijkbaar in functionaliteit met de hardware (of een gedeelte van) in een beeldscherm en vervangt deze in feite dus. Dit is een van de redenen dat niet elke fabrikant happig is om G-Sync in te bouwen, ze gebruiken hun eigen scalers die hoogstwaarschijnlijk meer kunnen en ook zuiniger zijn. Dat laatste is een aanname van mijn kant :p, ik ga er vanuit dat een stukje dedicated hardware zuiniger en sneller is omdat dit in 99 van de 100 gevallen zo is.

De reden dat het misschien dus nog niet geactiveerd is is omdat LG wacht op drivers van AMD of hun firmware misschien nog niet helemaal op orde heeft.

Zowel G-Sync als Freesync zijn zover ik weet hardwarematig, anders had het mij niks verbaast als een tweaker ondertussen de firmware van zijn monitor had getweaked om Freesync werkent te kijgen.
Het moet inderdaad maar eens blijken wat het beste is. Freesync werkt softwarematig en op basis van voorspellingen.
G-sync hardwarematig en op basis van daadwerkelijke fps output.

Technisch gezien is g-sync superieur.
Of dat in de praktijk (user experience) wat uit maakt is een tweede.

Mijn aanschaf van monitor en dual gpu ergens in aankomende 2 maanden gaat hier vanaf hangen in elk geval :)

[Reactie gewijzigd door Thijs_ehv op 29 december 2014 12:06]

Euh.. nee. Beide zijn hardwarematig en in beide gevallen heb je een GPU die de refreshrate-/timing van de monitor bepaald. Zo simpel is het.

Het enige verschil is dat nvidia er z'n eigen dure prive-feestje van wil maken en AMD simpelweg wijst op het bestaan van een dergelijke techniek in de displayport 1.2a standaard. Een scalar die een variabele refreshrate ondersteund is inderdaad duurder en daarom vaak niet aanwezig, maar het is niet iets wat exclusief aan nvidia toebehoort. Zodra monitorfabrikanten dus de benodigde hardware gaan inbouwen (wat altijd goedkoper zal zijn dan de 'exclusieve' nvidia-oplossing) zal amd dit met een driver-update kunnen gaan ondersteunen (nvidia natuurlijk ook als ze willen). Dit noemen ze freesync als een geintje richting g-sync, maar het is dus eigenlijk niks meer dan iets wat al in de 1.2a standaard aanwezig is.
Nee. Dat is niet het enige verschil. De theorie is dat amd voorspelt hoe de framerate zal zijn waar g-sync het scherm exact matcht met wat de framerate is.
Dat schijnt zijn weerslag te kunnen hebben bij hevige framerate drops
(effect: alsnog hapering bij freesync, en cpu overhead).

Goed hoe het zich in de praktijk zal gedragen : ik ben zeer benieuwd.
Dit wordt vaak aangehaald; heb je hier misschien een bron van?

Ben zelf meerdere keren op zoek geweest maar er zijn nog geen schermen door derden getest en AMD heeft niet heel duidelijk dingen gespecificeerd. Speculatie was er genoeg.

Het enige wat echt vast staat is dat zowel g-sync als free-sync gebruik maken van het vblank signaal en een aangepaste scaler in het scherm om een variabele framerate je refreshrate te laten bepalen.

Zelf hoop ik dat de eerste reviews/analyses zo snel mogelijk komen om 3 redenen:
-heb een r9 290x
-ben toe aan een nieuwe monitor
-bij de AMD oplossing verlies je niet hdmi/dvi/vga mogelijkheid; in dat opzicht is het een stuk beter dan de NV oplossing
zolang er een meerprijs aan hangt vind ik het voor me zelf niet nodig, de problemen die GS en FS oplossen heb ik sowieso geen last van (te slechte ogen denk ik, en gebruik maar 1 GPU)

Dan moet je wel gek zijn om 100/200 euro extra neer te leggen voor GS/FS
nieuws: AMD demonstreert eerste schermen met ondersteuning voor FreeSync
Werkend gedemonstreerd ;)

Dat Freesync nog geen standaard is, ligt aan de monitor fabrikanten; volgens het artikel hierboven kopen ze extern de scalers in en die scalers moeten displayport 1.2a zijn én de monitor fabrikant moet de monitor displayport 1.2a compliant leveren. Dat is btw. nagenoeg gratis, de kans dat Freesync aanslaat is dan ook vele malen groter dan de G-sync optie, waar wél een aparte module (pcb) voor nodig is.

How is Project FreeSync different from NVIDIA G-Sync?
​There are three key advantages Project FreeSync holds over G-Sync: no licensing fees for adoption, no expensive or proprietary hardware modules, and no communication overhead.
The last benefit is essential to gamers, as Project FreeSync does not need to poll or wait on the display in order to determine when it’s safe to send the next frame to the monitor.
Project FreeSync uses industry-standard DisplayPort Adaptive-Sync protocols to pre-negotiate supported min/max refresh rates during plug’n’play, which means frame presentation to the user will never be delayed or impaired by time-consuming two-way handshakes.


In beide gevallen zal je waarschijnlijk een nieuwe monitor nodig hebben, de Freesync variant zal iig altijd gunstiger geprijsd zijn.

[Reactie gewijzigd door Madrox op 29 december 2014 15:15]

volgens het artikel hierboven kopen ze extern de scalers in en die scalers moeten displayport 1.2a zijn én de monitor fabrikant moet de monitor displayport 1.2a compliant leveren. Dat is btw. nagenoeg gratis, de kans dat Freesync aanslaat is dan ook vele malen groter dan de G-sync optie, waar wél een aparte module (pcb) voor nodig is.
De G-Sync module van nVidia *is* een scaler (nou ja, hij komt in de plaats van de scaler... op dit moment wordt de scaling naar de GPU verplaatst). Hij vervangt dus de normale scaler, en is niet een extra module die er nog eens bij moet: http://www.anandtech.com/show/7582/nvidia-gsync-review
NVIDIA swaps out the display’s scaler for a G-Sync board, leaving the panel and timing controller (TCON) untouched.
Dit was dus een upgrade-kit voor een bestaande monitor.
Nieuwe G-Sync monitors worden af fabriek met de module geleverd, en hebben dus geen conventionele scaler mee aan boord, wat dus weer scheelt in de kosten.
Sinds de laatste AMD 14.12 Omega drivers kan je resoluties upscalen en downscalen, dus onder en boven de native resolutie van je scherm. (Met een R9 290 in ieder geval.)
Misschien is het op die manier, op dit moment, al mogelijk om 1080p, 144hz en Freesync via Displayport te gebruiken i.c.m. dit Iiyama scherm?
Dat is iets heel anders, dat werkt het zelfde als bij video up of down-scaling.

Beide kunnen een voordeel zijn tijdens gamen, Laten we zeggen dat we een 1080p monitor hebben.
  • Upscaling kan je gebruiken als je video kaart het niet trekt, en je de game op een lagere res renderen, laten we zeggen 1280x720, nu kan kaart redelijk eenvoudig dat 720p signaal omzetten naar 1080p, dat is net als wanneer je een 720p video bekijkt op een 1080p monitor/TV er is een klein stukje hardware die dat voor je doet zonder de videokaart enig zins zwaar te belasten.
  • Downscaling kan je gebruiken als je video kaart het makkelijk trekt, en je de game op een hogere res renderen, laten we zeggen 2560x1440, nu kan kaart redelijk eenvoudig dat 1440p signaal omzetten naar 1080p, maar waarom zou je dat willen doen?, het voordeel hier van is dat het werkt als Anti-aliasing, en dus het beeld verbeterd, voor de rest werkt het downscalen het zelfde als een 1080p film op een 720p monitor/TV, iets dat makkelijk in speciale hardware kan worden afgehandeld
Maar de functie heeft voor nut voor het upscalen van games op (4K) high pixel monitors, als de video kaart het anders niet trekt.

En die upscaling ziet er meestal een stuk beter uit, dan een te laag signaal naar de monitor sturen, en de monitor de upscaling te laten afhandelen.
Even off-topic:
Waar zit die up - en down-scale functie dan?
Ik maak gebruik van een 5750 maar kan die functie niet vinden. |:( _/-\o_
Jouw kaart ondesteunt dat niet. Lees anders de release notes van de Catalyst Omega driver maar.

Je zou het ook niet willen proberen op jouw kaart, down-scaling is niet gratis want je rendered in feite op een veel hogere resolutie om dit mogelijk te maken. Alleen highend kaarten kunnnen dit zonder problemen doen.

Upscaling kan al ik weet niet hoe lang, anders had je nooit een spel op 1024x768 hebben kunnen spelen bijboorbeeld. Over het algemeen wil je niet upscalen omdat de bool dan lelijk en pixelig wordt :P.

Zowel met up en down scalen wil je over het algemeen een 1:2 ratio hebben. Dus bij een 720p scherm wil je dus 1440p nemen als resolutie als je downscaled en natuurlijk andersom. Bij een 1440p wil je dus een 720p resolutie nemen als je upscaled. Doe je dit niet dan krijg je een geblurde pixelbrei.
Bedankt voor de reactie en de uitgebreide toelichting.

In mijn geval gaat het niet over gamen en up/down scalen.
Ik heb recentelijk een monitor met een 16:10 (i.e. 1920x1200) beeldverhouding vervangen gekregen door een 16:9 model met een hogere resolutie - namelijk 2560x1440.

Ik zoek nu een mogelijkheid om terug te kunnen naar dat 16:10 beeldformaat uitgaande van die 1200 verticaal - omgerekend dit blijkt dit horizontaal 2130 te zijn.

Met Nvidia is dat geen probleem - gewoon een custom resolutie aanmaken en gaan met die banaan. De monitor slikt dat - zelfs met een single link DVI kabel en bijbehorende KVM switch. :Y) :P

Maar bij AMD krijg ik dat niet voor elkaar. Zelfs 1920x1200 is niet mogelijk - de drivers en CCC blijven halsstarrig vasthouden aan een maximum van 1920x1080. |:(

Achtergrond van het geheel is de brakke dpi sizing van Windows 7 in combinatie met een laptop. In Windows 8.1 en Ubuntu 14.04 werkt dat beter. Beiden passen de dpi sizing automatisch aan al naar gelang de resolutie van het scherm wat actief is.

Windows 7 kent maar één instelling en die wordt voor alle resoluties gebruikt - hoog of laag. Los daarvan trekken niet alle Windows onderdelen en applicaties zich iets aan van een afwijkende DPI. Dus bij 2560x1440 kan ik sommige dingen niet eens lezen omdat die nog steeds op 96 dpi "geplot" worden.

Met dat alles op de achtergrond blijkt verticaal 1200 als maximum de sweet spot te zijn voor de verschillende smaken OS die ik op dit moment in gebruik heb - de beeldverhouding speelt dan geen rol meer. In de zin dat alles in ieder geval leesbaar blijft.

Dus als je nog suggesties hebt... via Google wel wat (out dated!) truuks gevonden. Maar tot nu geen werkende.

[Reactie gewijzigd door NogNeetMachinaa op 29 december 2014 15:29]

Je kan op meerdere manieren een custom resolutie aanmaken voor AMD kaarten. De manier die ik eerder heb gebruikt is via het register. Verder moet je "Hide Unsupported Modes" of iets dergelijks uitzetten.
http://superuser.com/ques...ution-with-with-windows-7

Als laatste zal je in het CCC nog een optie moeten veranderen onder "My Digital Flat Pannels", daar kan je gpu scaling aanzetten en ook de manier van scalen.

Dit kan je overigens beter op het forum vragen :P.
Ik snap niet waarom je maximaal tot 3200x1800 met een R9 290 kan down-scalen. De R9 290 kan immers 4096x2160 (Cinema 4K) aan als je een beeldscherm aansluit. Dit is gewoon weer een marketingtruc zodat mensen een R9 285 nemen...
Geen idee, misschien een hardwarematige limitatie van de scaler. Wellicht komt dit nog in een latere driver.
Je kan het in ieder geval met de GeDoSaTo tool wel doen.
maarja, het is en zal dan nog altijd een TN scherm zijn, nee dankje, ik heb dan toch liever veel betere kleurweergave...
Waarom Freesync EN 144Hz?
G-/Free-sync is toch vooral nuttig om lage(re) framerates toch vloeiend te laten lijken?
Terwijl 144Hz toch voornamelijk (enkel) op hoge framerates voordeel geeft?
Of begrijp ik die dingen nu verkeerd?
Waar het mij om gaat is de tearing die te zien is bij FPS shooters. Deze tearing is te zien bij alle frequenties. G-/Free-sync is een verbetering (hopelijk) op alle frequenties.

En 144Hz (als je GPU het aankan) lijkt me echt heerlijk!
Interessant!
Er werd belooft dat freesync schermen een stuk goedkoper dan G-sync werden. Daar lijkt het dus ook op. De Acer 4K G-sync kost ongeveer 600. Dus mooi een besparing van 100 Euro als je voor een freesync scherm gaat :)
Sterker nog, deze monitor blijkt helemaal geen meerprijs te hebben met andere vergelijkbare Ilyama monitoren.
Als het echt werkt zoals geadverteert dan heeft g-sync geen nut meer denk ik.
Behalve als je een Nvidia kaart hebt want vooralsnog geeft Nvidia aan niet van plan te zijn om het te gaan ondersteunen.
Uiteraard kan dat gaan veranderen als freesync gigantisch goed blijkt te werken en straks elke monitor onder de zon dat ondersteunt terwijl er maar een handjevol dure gsync monitoren zijn, maar dat moeten we nog maar zien en zal sowieso een tijdje duren.
Uit het verleden heb ik in ieder geval meer vertrouwen in Nvidia dan in AMD wat dit soort dingen betreft. Niet zo sterk dat ik nou naar de winkel ren om een gsync monitor te kopen, maar ik kijk in ieder geval wel wantrouwend naar de techniek die AMD pusht en wil het wel eerst zelf zien voor ik het geloof.
Zelfs als freesync alles gaat zijn wat het beloofde, ik denk dat de 200 euro meerprijs zowizo met een glimlach gaat geïncasseerd worden door alle Nvidia gebruikers die er zich in intresseren. Er gaat inderdaad helemaal niets drastisch veranderen, hoe goed freesync ook werkt.

En Nvidia die toch standaarden gaat respecteren? Waar haal je dat nu in hemelsnaam vandaan :? ?
De naam heeft al voor heel wat misverstanden gezorgt, maar freesync is niet gratis in de zin van het voegt geen kosten toe aan de monitor, maar is royalty-free toe te passen. Er zullen nog altijd aanpassingen aan de monitor moeten worden gedaan waarvan AMD zegt dat het ongeveer $100 extra kost.

Aangezien deze monitor geen freesync out-of-the-box ondersteunt kunnen die kosten er nog bij komen. Iiayma heeft nog niet laten weten of de update gratis is of dat er voor betaald moet worden achteraf dus als een webwinkel het als gratis aanbiedt dan is dat hun eigen initiatief.
Ik denk dat er geen extra kosten komen hoor. Als zij gewoon een DisplayPort 1.2a scaler inbouwen, dan heeft de monitor alle functies die nodig zijn voor freesync. Deze scaler zou in principe geen meerprijs hoeven zijn, omdat er altijd een scaler in een monitor moet, en de overgang van 1.2 naar 1.2a zou niet veel aan de prijs aan moeten passen
Misschien een goed idee om te vermelden dat de AMD technologie aan de specificatie van Displayport is toegevoegd, en dat het nVidia vrij staat om het ook te implementeren. Het betekent welliswaar (wat de 4K resolutie toch al mild dwong...) dat je aan Displayport vastzit, maar zo erg is dat niet. Dit is een onderdeel van een standaard en op die manier breed toepasbaar en goedkoop te implementeren in tegenstelling inderdaad tot nVidia's "black box".
Nee. Amd maakt gebruik van adaptive sync , wat al bestond.
Hun implementatie gpu/driver-side noemen ze freesync.
Volgens mij draai je het om :). AMD kwam met FreeSync, en Displayport heeft het onder de naam Adaptive Sync in 1.2a opgenomem (volgens mij dus hè)
Was Adaptive sync niet iets waar Nvidia mee kwam om het probleem van lage (<60fps) framerates bij v-sync op te lossen ?
Er was nog geen oplossing voor hogere framerates omdat bij vsync je framerate ge-capped word op 60fps. Daarom kwamen ze met G-Sync en FreeSync.
Nee dat is weer adaptive vsync. wat het verschil exact is weet ik niet maar het is compleet wat anders, wat ik ervan lees.

Verder was adaptive sync al in progress voordat AMD besloot er iets mee te doen;
http://www.anandtech.com/...esh-monitors-move-forward
Adaptive v-sync is een optie die v-sync uitschakelt op het moment dat je computer de verversingssnelheid van je monitor niet meer bij kan houden.
Dus als je monitor 60 Hz, en je game zakt onder de 60 fps, dan gaat v-sync uit. Normaal gesproken zou iedere frame dan op de eerstvolgende verversing moeten wachten, waardoor je effectief meteen op 30 fps uitkomt, wat dus als erg schokkerig ervaren wordt (vooral irritant als ie soms net wel en soms net niet de 60 fps haalt).
Is dit nou echt iets waar een markt voor is? Ik heb nog nooit problemen gehad met de refreshrate van mijn scherm en alle schermen die ik gehad heb hadden een responstijd van 5ms. Daarbij speel ik voornamelijk shooters iets waarbij ik het volgens de meeste mensen meteen zou moeten merken.

Of is dit zoiets van "once you go FreeSync you won't go back". Iemand met wat meer gebruikservaring?
Ik denk het wel, ondanks dat het wellicht om een selecte groep gaat.

De oudere generatie fervente gamers hebben dit nog meegemaakt,CRT schermen, input lag, screen tearing, vsync issues.. Met wat tweaken en een hoge refreshrate kon je veel issues redelijk goed fixen.

Ben je ingestapt als gamer op LCD etc dan weet je misschien niet dat het allemaal beter/soepeler kan en dat dit niet alleen te maken heeft met veel fps. Want een hele tijd konden LCD panelen maar hoogstens 60hz draaien..

Maar wees blij dat je er geen last van hebt of het niet weet. 5ms schermen zeggen niks, die kunnen ontiegelijke last hebben van input lag en een zweem vertonen bij snelle draai acties (tijdens het draaien wordt het beeld onscherp), ook wel aangeduidt met 'motion resolutie)...

Veel van die issues, ondanks dat het maar 60hz (600hz subfield is geneuzel, interpolatie) betreft, heb je deze bijvoorbeeld niet met een goed plasma paneel, dus die hangt dan ook aan mijn PS3 en er zal geen LCD paneel aankomen te hangen, maar OLED later. Wat dat betreft heeft plasma veel voordelen net als CRT. Er zijn overigens wel goede lcd panelen en tv's natuurlijk..

[Reactie gewijzigd door ToFast op 29 december 2014 12:49]

Ik heb het meest van mijn game uren gemaakt op een CRT monitor van Philips (109S). Toch heb ik niet het idee dat ik nu een minder soepele game ervaring heb op mijn Samsung syncmaster.
Ok, nou beter om. Misschien dat het dan echt alleen de mensen opvalt die er gevoelig voor zijn en de hardcore shooter spelers. Als ik dat tijdperk niet had meegemaakt had ik me er waarschijnlijk niet aan gestoord tegenwoordig. Ik ben wel zo'n gevoelig persoon helaas. En plasma voor de consoles is ook niet heilig wat dat betreft, want daarvan zie ik het paneel licht flikkeren in lichte omgevingen in games haha (vergelijkbaar met 75-85hz op de oude CRT bakken van vroeger voor mijn gevoel)

Een tip misschien na mijn verhaal: ga de issues niet opzoeken of erover lezen dan zou je je er ook wel eens aan kunnen gaan storen.

[Reactie gewijzigd door ToFast op 29 december 2014 14:16]

Lijkt me een erg interessant scherm gezien deze 4K heeft in combinatie met Freesync.
Hoop dat Nvidia nog ondersteuning gaat geven op freesync aangezien ik hier zelf op draai.
Dat zullen ze pas gaan doen als ze niet meer anders kunnen. Hiervoor zal Freesync een groot succes moeten zijn en Gsync niet moeten aanslaan. Intel speelt daarbij een belangrijke rol. Als die snel en goed Freesync support gaat leveren is het voor de fabrikanten interessant om ook de monitoren hiervoor support te geven.

[Reactie gewijzigd door Milmoor op 29 december 2014 20:13]

Ik kan er weinig over vinden op de website van Iiyama zelf (doelende op AMD Freesync):
http://www.iiyama.com/nl_...888uhsu-b1/#specification

Ook in de bijgeleverde PDF file staat er niks over geschreven.

[Reactie gewijzigd door Outerspace op 29 december 2014 11:45]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True