Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 31 reacties

Army of Two-spelers kunnen het uitsluitend opnemen tegen gamers die in het bezit zijn van een disc uit dezelfde regio. Gebruikers van pal-versies kunnen bovendien alleen verbinding maken met andere pal-gamers.

Army of Two Diverse Europese gamers meldden aan de website Sarcastic Gamer dat zij geen verbinding konden maken met hun Amerikaanse vrienden die het spel ook aan het spelen waren. De onmogelijkheid om een transatlantische verbinding te maken staat overigens gewoon in de handleiding van het spel: de online speltypen van Army of two zijn niet compatibel tussen verschillende regio's en worden alleen ondersteund tussen pal-discs.

De reden voor deze ogenschijnlijke blokkade is niet bekend. Wel duidelijk is dat de beperking voor zowel de Xbox 360- als de Playstation 3-versie geldt. De vermelding in de handleiding wijst er in elk geval op dat het hier niet om een bug gaat, maar dat Electronic Arts bewust voor deze werkwijze gekozen heeft. Een mogelijke reden is dat EA op deze manier de invloed van lag wil minimaliseren. Het spelen met gamers aan de andere kant van de wereld levert immers meer vertraging op dan het spelen met mensen binnen Europa. Bovendien is het niet de eerste keer dat Electronic Arts een spel uitbrengt waarin geen cross-region play mogelijk is: een exemplaar van Medal of Honor: Heroes 2 voor de Wii werkt eveneens alleen samen met andere exemplaren met dezelfde pal- of ntsc-versie. De uitgever wilde desgevraagd echter nog niet op de kwestie reageren.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (31)

Anderzijds gebruiken ze in AustraliŽ en Nieuw Zeeland ook het PAL systeem, de lag lijkt me dan nůg groter. Of dat dus daadwerkelijk de beweegreden is betwijfel ik.
Het verkleint dan wel de kans op, maar goed.

En waarom dan alleen bij Army of Two, en niet bij andere spellen die EA heeft uitgebracht?
Niemand gebruikt PAL of NTSC. Dat zijn kleurcodering systemen van de goeie oude analoge TV signaal tijd. Iets wat zowel the XBox360 en PS3 niet meer snappen.
Ik weet niet waar jij je XBox360 of PS3 vandaan hebt maar ik zou hem terug brengen! Snappen ze geen PAL of NTSC, oef dan is het een dom ding. Goed genoeg sarcasme, ik zal uitleggen wat ik wil zeggen. Zowel de XBox360 als de PS3 kennen nog steeds het (volgens jou ouderwetse) PAL en NTSC systeem. Dit om twee redenen, allereerst omdat ze backward compatible zijn met oude tv's.

Backward Compatibility
Je hoeft niet over een HDTV te beschikken om te kunnen spelen met een XBox360 of een PS3. Zodra je de XBox360 instelt op 'Analoog' signaal (480p) kan je verschil maken tussen PAL en NTSC, de XBox360 meet alleen zelf al welke van de twee signalen de tv nodig heeft. Als je een (niet HD) PAL TV hebt kan je wel zien dat de XBox360 een extra optie geeft 'PAL Settings'. Hierin kan je kiezen voor een PAL-60 (60Hertz) of PAL-50 (50Hertz) verbinding, omdat dit niet automatisch gekozen kan worden. Voor de PS3 geldt hetzelfde alleen kan ik daar niets over zeggen qua menu's en dergelijke omdat ik er zelf geen heb.

NTSC & PAL op HDTV's
Van PAL en NTSC ben je nog lang niet af, er is nog steeds verschil tussen NTSC en PAL op HDTV's. Het gaat om de manier waarop het beeld wordt opgebouwd en bijgehouden. De belangrijkste verschil de snelheid van beeldverwerking.

Op oudere tv's is het verschil tussen PAL en NTSC het aantal pixels dat wordt weergegeven op de TV, 625 (PAL) tegen 525 (NTSC). Ook het aantal beeldlijnen verschilt (opnieuw 624+1 tegen 524+1). Het grootste verschil zit hem ook hier in de snelheid van de beeldverwerking. PAL TV's draaien op 50Hertz (tegenwoordig ook 60, maar alleen nieuwere), maar verwerken altijd halve beelden, hierdoor ontstaat een framerate van ongeveer 25 frames per seconden. NTSC doet hetzelfde maar dan op 60Hertz waardoor er 30 frames per seconden worden weergegeven. NTSC is dus in princiepe soepeler dan PAL, maar de kwaliteit van de beelden is op PAL hoger.

Voor HD TV's worden de twee standaarden nog steeds gehanteerd. Sommige bedrijven kiezen voor een PAL basis voor een HDTV en andere voor een NTSC. Alleen zit hierin een groot verschil, omdat HDTV per definitie 720p, 1080i of 1080p is. Hierdoor is de kwaliteit van de schermen nog gelijk, maar de framerate verschilt nog steeds. Hierdoor wordt het aantrekkelijker ook in Europa NTSC HDTV's te verkopen, deze produceren hetzelfde kwaliteit beeld, maar dan sneller.

Er zijn nog meer verschillen, maar laten we het abstract houden!
je verhaal zit redelijk degelijk in elkaar, maar ik wil nog wel even wat puntjes aanvullen of verbeteren.

als eerste wil ik even duidelijk maken dat het verschil in fieldrate ( = 2x framerate op interlaced systemen zoals pal en ntsc) veroorzaakt is door de frequency van het lichtnet. dit is in ntsc landen 60hz en bij ons pal landjes 50hz. vroeger werd dit gebruikt om tv's in sync te houden, tegenwoordig is bijna alles multi standaard en heeft de tv geen lichtnet meer nodig voor de sync, of kan de nodige synch hiervan afleiden.

pal60 is geen officieel bestaande standaard, dit is een verzonnen standaart om de beste kwaliteit te krijgen uit modernere tv's die niet meer afhankelijk zijn van de frequency van het lichtnet voor hun sync. dit wordt ook alleen maar toegepast in videogames/consoles nergens anders.

HDTV kent geen pal of ntsc, en ook geen keuze van bedrijven. dit is nog steeds regio gebonden door de frequency van het lichtnet. nu de coderingsystemen (resolutie en compressie methode) gelijk getrokken zijn rest de framerate/fieldrate die het verschil maakt. dit wordt echter geen pal of ntsc meer genoemd omdat deze benamingen bij een resolutie en compressie methode horen. men heeft het over 1080i60 of 720p25 waarbij het laatste getal op de framerate (progressive, p) of fieldrate (interlaced, i) slaat.

In praktijk blijkt dat bijna alle hdtv wel multistandaard zijn en de meeste, zo niet alle, signalen kunnen verwerken tot een helder beeld. maar als je aan de kant van de zenders/kabelboeren gaat kijken zie je nog duidelijk dat ntsc landen hdtv op 60hz uitzenden en pal landen op 50hz.

laatste puntje wat ik wil maken is dat 480p geen specefiek analoge standaard, dat is in pal landen namelijk 625i50 en in ntsc landen 525i60 voor kabel of ether televisie. en afhankelijk hoe jij je console aan je tv hebt hangen kan je ook analoog naar hdresoluties kijken. al snap ik dat je hem uit het menuutje van de 360 kent.
Zal AustraliŽ en Nieuw Zeeland niet gewoon een andere regiocode hebben?
Yup, daar gebruiken ze normaliter R4 maar aangezien veel software-leveranciers hier niet echt op letten, kan het dus zijn dat PAL-games zowel in Europa als in Australia te spelen zijn; dit in tegenstelling tot het officiele standpunt van de DVD-coderingen.
Nee, in elk geval niet bij motorstorm, want daar kun je op europese en Australische servers spelen (zonder lag :) ) Ik meen dan ook ergens gelezen te hebben dat AustraliŽ in dezelfde regio ligt als Europa. Wel jammer en onbegrijpelijk dat het niet intercontinentaal te spelen is, je maakt zelf toch de keuze of je evt. met lag wil spelen of niet? Ik denk dan ook dat EA deze keuze gemaakt heeft ivm. updates. Zo kan Amerika eerst de updates krijgen en europa later als alles vertaald is. Zo is dit ook bij COD4, gelukkig zijn laatst de versies weer gelijk getrokken waardoor intercontinentaal spelen weer mogelijk is.

[Reactie gewijzigd door jdm8 op 11 maart 2008 16:58]

Volgens het artikel werd het alleen vermeld in de handleiding, het was niet voor de release bekend gemaakt en het is ook niet te lezen op de verpakking.

Je moet dus eerst de game aanschaffen en het vervolgens in de handleiding lezen of zelf ondervinden. Is dit geen misleiding het lijkt me dat je zoiets van te voren moet melden. Maaraangezien dat misschien veel potentiele kopers zou afschrikken hebben ze dit niet gedaan?

Hier kunnen ze volgens mij nog wel mee in de problemen komen.
Komt wel bedrogen uit. Zelfde met Tekken 5 DR Online voor de PS3. Iedereen uit dezelfde spelregio kan alleen tegen elkaar spelen. EA loopt in de voetstappen van Namco.
Is dat recentelijk veranderd dan ? Totvoor pakweg een maand geleden vocht ik gewoon tegen japanners(bijna onmogelijk om van te winnen), amerikanen (just easy,80% quit na een paar klappen), etc.etc.etc.
En heb mijn Tekken 5 DR gewoon in de nederlandse PSN gekocht met een nederlandse (PAL) PS3 60GB.
Kunnen de gebruikers EA niet aanklagen, wegens discriminatie??
Ik begrijp EA's reden wel, maar toch vind ik het helemaal oneerlijk tegenover de spelers, die graag met zijn amerikaanse of europeese vrienden willen samen spelen.
dat is mijn opinie nog 1 van de problemen van console games. de ontwikkelaars geven de gebruikers te weinig keus hoe ze het spel zelf willen spelen. ik noem op :

- niet zelf instellen van je eigen knoppen
- regio kiezen waar je online wilt spelen

waar je op een pc toch zelf mag uitmaken hoe je speelt is een console nog veels te behouden mbt online gaming.

en er is geen enkele reden te bedenken waarom console gamers niet mogen kiezen.
zwaar irritant...
Sja, lag, maar om nou gelijk spelers uit een ander continent te weren :? Als ze gewoon in de serverlist aangeven waar de server staat, dan kunnen spelers daar toch gewoon rekening mee houden? Kies je in de EU voor een server in de USA, dan ben je zelf verantwoordelijk voor je eigen lag.
Lag in een spel is best vervelend, maar uiteindelijk kies je er toch zelf voor om een server te joinen die aan de andere kant van de plas ligt. En als de lag dan toch vervelend is, disconnect je en zoek je een andere op.

Lijkt me dat je als spelontwikkelaar ook met een extra colommetje kan aangeven waar de server zich bevindt, met daarbij een waarschuwing als 'ie intercontinentaal is, zodat je erop gewezen wordt dat je mogelijk een grotere lag kan hebben. De gekozen oplossing vind ik dan toch wel erg jammer eigenlijk.

edit: Hmm. Bitage had kennelijk dezelfde gedachte als ik, maar was iets eerder met versturen. :P

[Reactie gewijzigd door Bubbles op 11 maart 2008 16:50]

Lag is vervelend ja.
Maar het kan ook worden geexploiteerd.
Versimpeld vorbeeld:
a: ik schiet op jou.
b: is al opzij gesprongen
a: ik zie dat nog niet, blijf op jou afterimage schieten

dan is het aan de server software om te bepalen wat er gebeurd.
Lastige opgave om de boel logisch en ook soepel draaiend te houden, daar player a en player b verschillende dingen op hun scherm zien.
Lastige opgave om de boel logisch en ook soepel draaiend te houden, daar player a en player b verschillende dingen op hun scherm zien.

Vreemd dat het anderen dan wel lukt om dit voor elkaar te krijgen, en dat al +10 jaar lang, en voor circa 10.000 games die al bestaan met online functionaliteit.
dit vind ik aan WoW al zo vervelend. erg storend dat ik niet online met amerikanen kan spelen.
Kan wel, moet je de amerikaanse client installeren :+
Misschien kan het zelfs ook door gewoon je servers aan te passen in realmlist.wtf?

En wat dan nog, ook op europese servers zit je verspreid over een heleboel realms. Ik kan ook niet met sommige vrienden spelen omdat ze op een andere realm zitten. Wat zou mij het dan boeien dat ik niet met die rare amerikanen kan spelen als dat zelfs al niet eens kan met mensen die ik IRL ken?
Ze kunnen vaak wel transferren naar andere realms (enkele beperking daarom: (RP)PvE spelers kunnen alleen naar (RP)PvE realms en RP(PVP) spelers alleen naar (RP)PvP realms). Anyway: dit heb ik met wat vrienden gedaan.
Lag? Dat kun je ook hebben van servers met dezelfde regiocode. En serverlijsten geven niet voor niets bijna altijd ping van een server weer. Naar mijn weten moet het toch een andere reden hebben dan PAL-NTSC want dit is alleen de manier van TV-signaal-coding. Zouden de servers van MS zelf last krijgen bij intercontinentale spelers?
zelfs met een lage ping kun je nog steeds veel lag hebben, het is afhankelijk van een aantal factoren.

ik heb zelfs vaak gehad dat ik nagenoeg geen lag had op servers in de USA, terwijl de ping wel behoorlijk hoger was dan een 'redelijk lokale' server. En op die lokale server (dus binnen Nederland of de EU) had ik juist weer wel een vervelende hoeveelheid lag.
Army of two kun je maximaal met 4 man online spelen als ik het goed begrepen heb dus met die lag zal het dan ook wel meevallen dat is vooral vervelend als je met 16 man in een server zit te knallen en er zit 1 rotte appel bij met 4 man kies je er zelf voor in is de kans op lag door een vreemde ook een stuk minder. beetje rare maatregel vind ik dit dus en zelf denk ik dus ook niet dat het is gedaan om lag tegen te gaan. maar meer om de servers te ontlasten of iets dergelijks. E.A. staat er al om bekend dat ze van spellen die niet zo goed lopen ook de multiplayer mogenlijkheden al na minder dan 1 jaar uitschakelen om zo geld te besparen op servers.
Ik zou nooit willen spelen met mensen in een ander continent dan Europa. Is het gewoon niet waard met die ping.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True