Army of Two: The 40th Day

Samenwerking

Aan het begin van onze Army of Two: The 40th Day-speelsessie vertelt Alain Tascan, vice-president van EA's studio in Montreal, alvast even hoe het gaat: 'Jullie beginnen te spelen, zonder met elkaar te praten, zonder met elkaar te overleggen. Dan gaan jullie dood, dan gaan jullie nog een keer dood, dan beginnen jullie voorzichtig met overleggen en dan merken jullie dat het beter gaat.' Volgens Tascan is het ook precies zo bedoeld. 'Als je dood gaat als je niet overlegt, hebben wij ons werk goed gedaan.' Waarmee hij maar duidelijk wil maken dat in The 40th Day de nadruk nog veel meer op coöperatie ligt dan in de eerste Army of Two.

Veel in The 40th Day is hetzelfde als in de voorganger, die in 2008 verscheen. Het is een schietspel voor consoles, waarin twee commando's het opnemen tegen een overmacht aan schietgrage tegenstanders. De hoofdrollen zijn nog steeds weggelegd voor Tyson Rios en Elliot Salem, die beide speelbaar zijn. Ze vormen het piepkleine huurlingenbedrijfje TransWorld Operations (TWO) en worden bijgestaan door Alice Murray, die niet speelbaar is, maar als vaste, computergestuurde kameraad met het duo optrekt. The 40th Day begint een paar jaar na de gebeurtenissen uit het eerste deel. Het trio krijgt een klusje in Sjanghai en dat lijkt een routinezaak, maar loopt al snel uit de hand als blijkt dat er meer huurlingen in Sjanghai rondzwerven. Dat wordt natuurlijk schieten: de concurrentie blijkt een prima excuus om oneindige hoeveelheden tot de tanden bewapende tegenstanders op je af te sturen.

*Op herhaling

De vijanden doen steeds precies hetzelfde en dat is volgens Tascan ook de bedoeling. Mocht je dood gaan en een bepaald deel van een level opnieuw moeten spelen, dan zul je op dezelfde plekken en op dezelfde momenten precies dezelfde tegenstanders tegenkomen. Met opzet, want de makers hebben van de gevechten een soort puzzels willen maken. Zo klommen wij tijdens het spelen ergens over een hek, waarbij de ene speler de ander over het hek moest helpen. Die werd aan de andere kant van het hek steevast opgeblazen, zonder dat direct duidelijk was hoe. Na twee pogingen ontdekten we een tegenstander met bazooka, die hoog op een dak stond opgesteld. Toen dat duidelijk was, was het niet moeilijk om de schutter uit te schakelen, want hij stond er de derde keer doodleuk weer. Na een eenvoudig begin, zul je steeds vaker van dergelijke situaties tegenkomen, waarbij niet direct duidelijk is waar de vijand is opgesteld. Niet dat de vijand altijd zo statisch is, integendeel, maar ook als je tegenstanders rondtrekken, doen ze dat via vaste patronen en zul je hetzelfde mannetje steeds op hetzelfde moment op dezelfde plaats treffen. Dat lijkt saai, maar is het niet: daar is de tegenstand te heftig voor.

Inhoudsopgave

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers is samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer onderdeel van DPG Media B.V.