Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 38 reacties

Army of Two werd ooit door EA aangekondigd toen co-op in games weliswaar al bestond, maar eigenlijk nog in de kinderschoenen stond. Gears of War schotelde de speler al een spel voor waarin twee spelers constant samenwerkten en Army of Two moest het antwoord van Electronic Arts worden. Dat lukte ten dele. Inderdaad stond samenwerken hoog in het vaandel in Army of Two en om die reden leende het spel zich bij uitstek voor co-op, maar een gebrekkig uitgevoerde kunstmatige intelligentie en een grafisch niet al te hoog niveau kostten het spel de kop en zorgden ervoor dat Army of Two niet ver boven de middelmaat uit kwam.

Getest op: PlayStation 3
Ook verkrijgbaar voor: Xbox 360
Afwijkende versie: PlayStation Portable

Army of Two: The 40th DayHet kon dan ook twee kanten op met de serie. Hoewel EA uiteraard de kunst van het produceren van opvolgers verstaat, was Army of Two geen onverdeeld succes gebleken, dus hing het spel een stille dood boven het hoofd. Toch kondigde EA een opvolger aan: in Army of Two: The 40th Day keren Tyson Rios en Elliot Salem terug als gewapend duo. De heren bevinden zich voor een routinemissie in Sjanghai als er in de miljoenenstad ineens allerlei explosies plaatsvinden en in mum van tijd de diverse gebouwen in elkaar storten. Nog zonder te begrijpen wat er precies aan de hand is, is één ding duidelijk: Salem en Rios zitten in de penarie.

*Eén avontuur

Daarmee is de setting voor 'The 40th Day' neergezet en blijkt meteen dat het spel toch anders is opgezet dan het eerste deel. Waar je in Army of Two nog vooral losse missies volbracht, is dit tweede spel meer een aaneenschakeling van gebeurtenissen waar Salem en Rios eigenlijk bij toeval ingerold zijn. Werd het eerste spel nog regelmatig onderbroken door momenten waarop het duo niet in een missie zat, daar moet het tweetal het in de opvolger zonder die adempauzes doen.

Uiteraard heeft dat gevolgen voor de perceptie van de gameplay. Army of Two: 'The 40th Day' voelt veel meer als één vloeiend avontuur aan en komt een stuk minder statisch over. Desondanks is de houding van Salem en Rios uit het eerste deel behouden: nog steeds heb je te maken met twee keiharde soldaten die, behalve dat ze willen overleven, vooral interesse hebben in het verdienen van geld. In hoeverre die voorliefde voor eigen gewin de overhand krijgt in de ethische kwesties die 'The 40th Day' soms opwerpt, hangt af van de speler: die kiest zelf in hoeverre hij de moraalridder wil uithangen of gewoon zoveel mogelijk geld wil verdienen.


Door Jurian Ubachs

- Redacteur

Jurian werkt sinds 2008 bij Tweakers, maar bouwde voor die tijd al ruime review-ervaring op bij onder meer InsideGamer. Hij heeft een voorliefde voor rpg's en sportgames, maar is van alle markten wel thuis, al vindt hij mmorpg's stiekem iets te tijdrovend om echt goed mee aan de slag te gaan. Om te zorgen dat hij een gefundeerde mening over de geteste spellen kan geven, speelt hij vaak thuis verder of vliegt hij naar de andere kant van de wereld om de informatie uit eerste hand te horen.

Volg Jurian op Twitter


Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True