Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 86 reacties

Accessoire-winkel Usbfever heeft een dual-simadapter uitgebracht voor de iPhone 4. De accessoire stelt de gebruiker in staat om twee sim-kaarten te gebruiken, in plaats van een micro-simkaart. Er kan geswitcht worden via het instellingenmenu.

Gebruikers kunnen niet beide sim-kaarten tegelijkertijd gebruiken, maar het is wel mogelijk om tussen beide sims te wisselen: volgens Usbfever dienen gebruikers alleen maar de gewenste sim-kaart te selecteren in de instellingen, waarna de iPhone 4 een tot twee minuten nodig heeft om de sim te detecteren.

Door de adapter te gebruiken hoeven iPhone 4-eigenaren hun sim-kaart niet op maat te knippen; de iPhone 4 slikt normaliter alleen micro-sims die kleiner zijn dan de normale variant. Wel zorgt de accessoire ervoor dat de gebruikte sim-kaarten buiten het toestel hangen; Usbfever levert daarom een case bij de adapter, waar de iPhone 4 en accessoire beide in passen.

Er zijn maar weinig telefoons die dual-simfunctionaliteit hebben; de meeste fabrikanten brengen hun telefoons uit met een enkel sim-kaartslot, alhoewel Nokia heeft aangegeven telefoons uit te gaan brengen met twee simkaartslots. Ook accessoires die dual-sim bieden komen relatief weinig voor.

iPhone 4 dual-sim-adapter iPhone 4 dual-sim-adapter
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (86)

Ja.. Of beter hadden ze gewoon bij apple zelf dual sim support ingebouwd.. Nu loop je dus weer met een of andere eeltknobbel achter op je telefoon..
Dit is eigenlijk helemaal geen dual sim, maar een sim switcher.

Het hele idee achter dual sim is dat je met 2 verschillende sim's verbonden bent, zo kun je zakelijk en prive gescheiden houden, zonder ook weer 2 toestellen overal naartoe te moeten slepen.

Nu ben je dus toch maar bereikbaar op 1 nr, als je wel weer bereikbaar wil zijn op beide nr's moet je weer op zoek naar een andere oplossing.
wel gek dat de iphone-clone (de sciphone) wÚl dual-sim heeft, terwijl het toestel maar een derde van de prijs kost ...
Praktisch iedere Chinese telefoon die via een webshop als DealExtreme te koop is, heeft dual-sim (en dual-standby, dus geen switch) support...
zo kun je zakelijk en prive gescheiden houden
Juist samen te voegen lijkt me, waarom zou je beide anders in 1 telefoon stoppen :P

Edit: pff weet ik ook wel, maar tweakers kan niet meer zo goed tegen grapjes blijkbaar :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 29 augustus 2010 11:06]

Nee, met gescheiden houden bedoelt TheGhostInc dat je een apart nummer voor zakelijk en prive houdt. Als je ze samenvoegt, gebruik je je zakelijke nummer ook voor prive.
Er komen zelfs oplossingen waardoor je geen gedoe aan de buitenkant van je telefoon hoeft te hebben binnenkort.

Ik zou de onderste 2 fabrikanten in de gaten houden: http://www.allaboutphones...aarten-in-1-telefoon.html
of
http://www.simore.ch/en/t...ual_sim_card_platinum.php

2 sims in 1 telefoon.

Hoe dan ook blijft het wel een switcher.

[Reactie gewijzigd door Passkes op 29 augustus 2010 11:05]

Klopt, alleen wordt dat met de iPhone's microsim natuurlijk wat lastig :) Misschien dat ze iets kunnen verzinnen met 2 sims op elkaar stapelen ofzo, al denk ik dat dat niet gaat passen :)
is het niet gewoon 'mogelijk' om een simwriter te bouwen,
stel ik koop bij de VF en de KPN een sim kaartje .. ga vervolgens naar de turk op de markt en die leest mijn sim kaartjes uit en copied de data vervolgens naar 1 nieuwe simpkaart...

of natuurlijk voor de mender vertrouwende (misschien terecht) mensen die kopen zelf zo'n kastje....

verder lijkt deze externe sim niet zo'n probleem je moet voor de iphone 4 toch al een casing hebben (volgens de geruchten), nu is een bumper nog geen casing, maar om eerlijk te zijn moet je wel gek zijn om eerst 600+ euro uit te geven aan een telefoon en er dan geen hoesje omheen doen (verzeren? ja vast, maar volgens mij gaan die ook niet uitbetalen als je zelf niet de nodige voorzorg hebt genomen... )...

pats factor of niet, je gaat ook niet op een motor met 130 over de snelweg zonder helm (en zowel, tja dan zijn de meningen ineens een stuk ongenuanceerder dan een iphone zonder 'helm'
Op zich zouden ze het best kunnen maken. Je hebt alleen 1 probleem met alle huidige telefoons en de huidige sim standaarden. Er kan maar 1 simkaartnr op een kaartje. Het is niet het nr, maar het simkaartnr waarmee een simkaart+telefoon zich registreert op het netwerk. Buiten dat. Hoe denk je dat de huidige telefoons tegelijker tijd 2 signalen over hun antenne kunnen verwerken?

Voor zover ik weet hebben toestellen van samsung e.d. waar 2 simmen tegelijkertijd online zijn ook allemaal 2 antennes aan boord.

Met andere woorden.... zou best kunnen, maar dan moet er zowel aan de kaartjes als aan de telefoons dingen worden aangepast.
Je zou toch met een telefoon die UMTS + GSM ondersteunt een dual sim oplossing kunnen bouwen waarbij sim A constant verbonden is via GSM en de andere via UMTS? Dan verbind je je prive sim met databundel via UMTS en je werk-sim waar je toch alleen maar mee belt via GSM.
Bij Vodafone heb ik twee nummers op een fysieke simkaart. En die nummers werken allebei tegelijkertijd. Ik kan zien of ik gebeld word op nummer 1 of nummer 2.

Voor zover ik me kan herinneren kan je tot een stuk of tien nummers op een sim hebben. Alleen moet de provider het ondersteunen.
Ja en nee. SIM kaarten kunnen in software (gewoon een dump naar een bestandje) zodat je geheel geen SIM kaart meer nodig hebt. Helaas willen de meeste telco's daar niet aan en gebruiken specifieke eigenschappen van de SIm kaart, die niet in een software SIM kunnen zitten.
Ik werk nu aan een systeem waar een SIM kaart in moet komen, maar de SIM kaart is even groot als de rest van het systeem... :(
Maar allebei de oplossingen die jij aandraagt, zijn met behulp van normale simkaarten. Die gaan dus niet passen in de iPhone4. Daarom is dit dus wel degelijk nieuw.
een of andere eeltknobbel achter op je telefoon..
Valt heel erg mee zo te zien; kijk maar naar het eerste plaatje, het is een dun plaatje dat je ertegenaan zet. Zelfs inclusief gat voor de camera.
Gat in de markt:
Een fatsoenlijke dualsim telefoon... (en niet zo'n Ifony 18.2).
Een native dualsimtelefoon is bereikbaar op beide sims (er zitten
twee antenne's in).

Veel mensen hebben namelijk een telefoon voor werk en prive.

Waarschijnlijk pikken de providers dit niet

[Reactie gewijzigd door Sir5alL op 29 augustus 2010 10:40]

Waarom zouden providers dit niet pikken?

Samsung heeft de D880 kort verkocht in Nederland. Iemand binnen LG heeft mij verteld dat de markt ervoor in Nederland te klein zou zijn en de kosten van het produceren, transport en in de markt zetten niet voldoende terug te verdienen zouden zijn. Naar mijn mening is er wel voldoende vraag naar.
De samsung D880 is niet echt een toptelefoon, ik hoop eigenlijk op een telefoon die zich kan meten met de toptelefoons van nu:
Bijv: Desire / Iphone / Blackbarry / Galaxy S

Omdat je een telefoon koopt met 1 sim, terwijl je met een andere sim belt. Hierdoor mist een provider inkomsten.

[Reactie gewijzigd door Sir5alL op 29 augustus 2010 10:47]

Ja, beide simkaarten doen het tegelijk. een provider loopt geen inkomensten mis als jij een aansluiting afneemt zonder telefoon maar als sim only en die als 2e actieve kaart in je dual sim toestel plaatst. De provider die het toestel geleverd heeft ook niet want de aansluiting is ook gewoon in gebruik.

Het is voor een provider interresanter om GEEN toestel te hoeven mee leveren...

[Reactie gewijzigd door MB23 op 29 augustus 2010 11:14]

Nou, omdat de telefoon dan in feite simlock vrij moet zijn (of ÚÚn van de sim sloten). Want de meeste mensen hebben niet een privÚ abonnement bij dezelfde provider als hun werkgever :) En een simlock vrije telefoon, dat vinden de meeste providers niets... tenzij je natuurlijk de hoofdprijs gaat betalen :)
simlock op 1 van de 2 slots? moet wel mogelijk zijn, niet? zodat je zonder een sim van provider A in slot 1 niks kan doen met een sim in slot 2 van provider A/B/C/D.

met andere woorden: Provider A moet een SIM hebben in slot 1 vooraleer slot 2 werkt.
Nou heb ik alleen ervaring bij KPN, maar heb daar in de jaren dat ik daar een abonnement heb nog nooit een simlocked (of zelfs maar een branded) toestel van ze gekregen. Ik lees wel dat Vodafone en T-Mobile dat nog wel eens willen doen, maar bij KPN nog nooit. Prepaid toestellen is natuurlijk een heel andere markt.
Wordt de D880 nu niet meer verkocht dan? Ik heb deze telefoon en hij bevalt prima. Maar dan moet je dus wel genoegen nemen met een telefoon voor gewoon bellen en sms'en. (hij heeft ook wel internet, maar dat is op een telefoon als de D880 niet echt werkbaar omdat het scherm veel te klein is).

Maar ach... ook zo'n telefoon heeft weer nadelen natuurlijk. Als je 'm wilt koppelen aan je carkit heb je natuurlijk weer het probleem dat de carkit geen ondersteuning biedt voor twee sim's.
In AziŰ is dit gemeengoed. En de providers pikken dit wel (winkels als Belcompany leveren alle combinaties, ze krijgen gewoon csh van de providers). Waarom je dit in Nederland niet veel ziet is wel een goede vraag.. Ik denk doordat de meeste providers een goed landelijk netwerk hebben en er daardoor minder behoefte is.
En daar is bellen binnen dezelfde provider vaak veel goedkoper - hier speelt dat veel minder, alleen enkele virtuele providers bieden dat en dat zijn maar kleine partijen.
Dat zijn ook 2 abbonnementen. Kan me niet voorstellen dat de providers daar een probleem mee hebben.

Telefoon fabrikanten zullen er een probleem mee hebben, want in plaats van 2 telefoons verkopen zij 1 telefoon.
Gat in de markt:
Een fatsoenlijke dualsim telefoon... (en niet zo'n Ifony 18.2).
[...]
iid ja, als je twee baterijen bij een nieuwe telefoon krijgt zecht dat al genoeg ;)

http://product.madeinchin...PS-WIFI-TV_12687348.shtml
die komt er van nokia lees het artikel maar...
Kan iemand dit uitleggen:
Er zit toch een SIM-lock op de iPhone al je die van T-Mobile neemt? Omzeil je dat hier eigenlijk mee?
simlocks kun je verweideren ook bij iphone's. kans is dat deze adaptor zelfs een gerootte iphone nodig heeft...
In Belgie, Frankrijk en Engeland kun je SIMlockvrije iPhones krijgen. En je kunt jailbreaken.

Ook bij T-mobile kun je de SIMlock laten verwijderen (dat kost 120 euro minus een tientje voor elke maand dat je hem al hebt, oftewel, gratis na een jaar)
inclusief de case, een mooie oplossing.

Zelf heb ik geen enkele behoefte aan dual SIM, maar ik kan me goed voorstellen dat mensen die veel in een specifiek buitenland zijn (duitsland, engeland) daar een klein abbonnementje nemen om zo onderweg stukken goedkoper te kunnen bellen.

edit voor iPhone adepten zal het wel niet goed genoeg zijn qua 'feel' trouwens?

[Reactie gewijzigd door antiekeradio op 29 augustus 2010 10:34]

Ook ideaal voor op vakantie (al zal ik daar waarschijnlijk mijn reserve telefoon meenemen ipv de dure iphone 4), je neemt daar een pre-pay kaart met "onbeperkt" internet (en eventueel met goedkoop bellen/smsen) en je kunt de hele dag op je eigen nummer online zijn, wil je internetten of iemand bellen of smsen dan schakel je even over (wel internet met je eigen sim uitzetten anders wordt het nog een duur grapje).
Het is wel meteen een oplossing voor dat antenneprobleem :)
Dat antenneprobleem is in mijn ervaring zwaar overtrokken geweest in de media. Ik heb intussen een bumper case, maar in de tussentijd heb ik geen enkele last gehad van wegvallende telefoontes of iets dergelijks. Dan heb ik wel KPN en geen T-mobile...
Maar 1 a 2 minuten voor card detectie vind ik toch wel erg lang...
Dus ff snel switchen is ook betrekkelijk...
ik doe er langer over om te switchen tussen NL en UK netwerk.

dus is dit een issue? voor de meeste praktijkgebruikers die er iets aan hebben, nee.
Koop je een telefoon, die met name op uiterlijk uitblinkt, en dan ga je het verzieken met een lelijke oplossing....
Ik vraag me af hoe het zit met de software die zorgt dat je om kan schakelen, ik kan me niet voorstellen dat het al zit ingebouwd in de Iphone maar er wordt niet echt iets over gezegd op de website:

This accessory is compatible with:
- iPhone 4G (Firmware 4.0.0)
- iPhone 4G (Firmware 4.0.1)
- iPhone 4G (Firmware 4.0.2)

Set-up inside your iPhone:
- Home ==> settings ==> Phone ==> SIM Applications: select your desire SIM card
(If you don't want it to select SIM card for you when the signal is low, please don't select "auto/SW)


Kennelijk kan hij ook nog automatisch omschakelen als de ene sim geen bereik heeft.

(edit: typo)

[Reactie gewijzigd door Avar op 29 augustus 2010 12:21]

Er zijn standaarden voor diensten die een SIM kan leveren, zo'n ding is *ook* gewoon een computertje van zichzelf, en die worden ondersteund door iedere telefoon.

Deze sim-switchers bestaan al 10 jaar, het enige nieuwe hieraan is dat hij speciaal gemaakt is om in het microsim gaatje van een iP4 te prikken .
Wat is er nou moeilijk aan om 1 telefoon met 2 antennes uit te rusten, zodat dual sim ook echt gebruikt kan worden tegelijk. Zakelijk zal dat enorm gaan verkopen, aangezien er nogal wat mensen zijn die toch 2 telefoons mee rondsjouwen, of inderdaad, wat al genoemd is, een half leven in het buitenland hebben, en daar een abbonnement hebben.
Dualsim/dualstandby telefoons bestaan prima, maar het punt is dat je dan niet zozeer twee antennes moet inbouwen maar vooral twee complete zend/ontvangstinstallaties.

Ook verkopen ze in de europese markt dus inderdaad *niet*.

Dat terwijl ze helemaal niet duur zijn:

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.42215

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.39980
Ik denk dat dit product niet veel verkocht gaat worden. Als beide sims tegelijk zouden werken dan heeft het nog wel een meerwaarde om met zo'n eeltknobbel zoals klomp zegt rond te lopen.

Er zullen maar weinig mensen zijn die 1 a 2 minuten gaan wachten totdat je telefoon het weer doet, en niet meer bereikbaar bent op je andere nummer...
dit bevestigd weer eens dat apple-fans ontwerp boven functionaliteit verkiezen.
Ach, functionaliteit is ook erg beperkt hoor, ik schat toch zomaar in dat je in 2 minuten wel handmatig een sim-kaart kan wisselen.
Waarom? Het is een third-party accessoire, hoor.

Daarnaast, dual-SIM is nou niet bepaald een standaard feature op telefoons hier. Nokia heeft net wat modelletjes in de markt gezet die het ondersteunen, maar de markt is eigenlijk bijna altijd Azie.

Daarbovenop denk ik dat weinig iPhone4 gebruikers er eentje zullen aanschaffen. Voor mezelf vond ik het veel praktischer om allebei mijn simkaarten bij te knippen en degene die ik in mijn niet-iPhone gebruik in een microsimadapter te stoppen. Kan ik altijd wisselen wanneer ik wil.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 29 augustus 2010 11:06]

omdat het 'eeltknobbel' blijkbaar belangrijker is, dan - 2 gsm's in 1 -

wat je zegt over 1 a 2 minuten is helemaal niet zo'n groot probleem (voor sommigen die een dual sim willen)...

tegelijk berijkbaar zijn, is leuk, maar dan kun je net zo goed 1 nr. gebruiken,
dual sim is in veel gevallen al genoeg als je om half 5, de sim om kunt zetten zodat je niet meer lastig gevallen wordt door collega's en alleen nog maar gebeld wordt door prive contacten.

anders had je een 2e telefoon moeten kopen (nog een iphone???), (en die in je locker stoppen (of thuis laten liggen), of iedere keer een andere sim in je huidige phone stoppen), nu heb je gewoon 1 goede telefoon die je voor 2 doelen kunt gebruiken, en is het dus Letterlijk 2 verschillende gsm's in 1...

kortom dan is een omschakel tijd van 2 minuten helemaal niet boeiend.
met als voordeel dat je WEL gewoon je agenda in kunt kijken, mail kunt lezen etc.
zonder ingewikkelde sync tooltjes..
tegelijk berijkbaar zijn, is leuk, maar dan kun je net zo goed 1 nr. gebruiken,
Als je de keus hebt, maar afhankelijk van je werkgever wil je daar niet altijd een bedrijfsnummer voor gebruiken. Ik heb wel eens op een afdeling gewerkt waar afdelings GSM's waren, die kon je dan meekrijgen als je zakelijk bereikbaar moest zijn. Maar het kon best zo zijn dat morgen een andere collega met dat nummer rondliep. Zo'n nummer ga je dan niet aan kenissen geven (hooguit in de zin van "als dit nummer jou belt weet je dat ik het ben", maar niet om op gebeld te worden door familie).
Ja, want 1 reactie is representatief voor de hele massa die een iPhone heeft.

Hier komt er nog een gebaseerd op jouw reactie: mensen zonder iPhone zijn kortzichtig.
wel cool.. ben alleen wel benieuwd naar de bouwkwaliteit... ziet er niet echt stevig uit
Ziet er redelijk houtje touwtje uit. Daarnaast ben je nog steeds maar bereikbaar op 1 nummer tegelijkertijd terwijl Dual sim juist bedoeld is om met 1 mobiel op twee nummers bereikbaar te zijn. Voordeel is wel dat je niet aan het knippen hoeft te slaan en je eenvoudig van sim kan wisselen. Maar een echte dual sim oplossing is het dus niet.

Voorlopig dus maar bij twee telefoons houden ;)
Ik denk dat het grootste voordeel van dit product is dat je nog het normale (oud) formaat simkaarten kunt gebruiken.
Als je je sim kaart in 2 telefoons gebruikt is dat makkelijker.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True