Micro-usb standaard op nieuwe smartphones

Fabrikanten van smartphones houden zich aan de afspraak met de Europese Commissie om toestellen uit te rusten met een micro-usb-aansluiting. Daarnaast beschikken vrijwel alle nieuwe smartphones over een 3,5mm-plug voor headsets.

Micro-usbOnder meer HTC, Nokia, Samsung, Sony Ericsson en LG rusten hun nieuwe smartphones uit met micro-usb, zo blijkt uit een inventarisatie van Tweakers.net. Deze fabrikanten gebruikten tot vorig jaar een eigen aansluiting voor toestellen, maar ze hebben met de Europese Commissie de afspraak gemaakt om vanaf 2010 micro-usb op toestellen te zetten.

Door micro-usb tot standaard te verheffen moet het milieu worden gespaard. Dan hoeft in de toekomst immers niet elk toestel met een lader te worden geleverd, omdat veel mensen die al in huis zullen hebben. De micro-usb-standaard geldt voor toestellen die met een computer kunnen worden verbonden. Anno 2010 zijn dat vrijwel alle telefoons.

Omdat vrijwel alle fabrikanten zich aan de nieuwe standaard houden, zijn de laders die nu bij toestellen worden geleverd vrijwel allemaal universele laders: ze kunnen worden gebruikt voor toestellen van alle andere merken.

Micro-usb is niet geschikt als uitgang voor geluid. Daarom hebben veel fabrikanten besloten hun smartphones uit te rusten met 3,5mm-aansluitingen voor headsets. Kopers hebben dan de keuze om hun eigen headsets aan te sluiten op smartphones en mobiele telefoons, omdat de 3,5mm-plug in de audio-industrie al enige tijd de standaard is.

HTC werkte tot enkele maanden geleden met zijn eigen ExtUSB-aansluiting, die compatibel is met mini-usb en ook dienst deed als headsetplug. Sinds de HD2, die in november uitkwam, is de smartphonemaker overgeschakeld op de nieuwe standaard. Nokia deed dat al eerder; Samsung ging in de loop van 2009 over. Sony Ericsson heeft zijn nieuwe smartphones Vivaz en Xperia X10 eveneens voorzien van een micro-usb-aansluiting en 3,5mm-plug. Voorheen was dat een eigen aansluiting van Sony Ericsson met de naam Fast Port.

Apple heeft de afspraak met de Europese Commissie om vanaf 2010 nieuwe toestellen uit te rusten met micro-usb eveneens ondertekend. De fabrikant gebruikt in de iPhone 3GS nu nog een eigen connector in combinatie met 3,5mm-plug. Het is onbekend of de iPhone die deze zomer uitkomt over een micro-usb-aansluiting zal beschikken.

Door Arnoud Wokke

Redacteur

02-04-2010 • 10:44

161 Linkedin

Reacties (161)

161
155
97
1
0
39
Wijzig sortering
Ik denk niet dat Apple een iPhone zonder eigen dock connector gaat maken, kan je gelijk geen iPod dock meer gebruiken.
ze zijn toch verplicht te voldoen aan de EU regels zoals iedereen.
Er staat afspraak, niet verplichting.... Het lijkt er dus op dat het een vrijwillige keuze van de fabrikant is.
vrijwillig met een stok achter de deur.
De EU heeft gezegd dat ze eerst het zelf mogen doen, maar als de EU niet tevreden is met het resultaat er als nog regels gaan komen.
het lijkt er echter op dat dit nodig is. de fabrieken hadden alleen een zetje nodig blijkbaar om met elkaar om de tafel te gaan zitten en afspraken te maken.
Die afspraak hebben ze bij Apple wel ondertekend, dus lijkt me dat ze zich eraan zullen gaan houden.

Ik vermoed dat ze gewoon beiden doen, hun eigen connector die precies hetzelfde werkt als nu + de optie om te syncen/chargen met micro USB. Waarschuwing in het boekje erbij dat je garantie vervalt als je telefoon kapot gaat doordat je gebruik maakt van een third-party micro-USB dock en zo blijft iedereen die een dock wil gebruiken toch de officiële Apple Dock aanschaffen welke gebruik maakt van de Apple connector.
Ik denk dat apple met een "micro usb naar dock adapter"-adapter komt.
Of apple kennende, een Micro USB to USB adapter en dan een USB to dock.

Maar in het algemeen kan ik niks dan optimistisch zijn over deze beslissing.

Dan zal het eindelijk gedaan zijn met overal die laders mee te sleuren, maar op het werk zal iedereen zijn gsm beginnen opladen aan de pc. Ik zie het al voor me.

Technische vraag aan alle kenners, zo een mini USb kan dat evenveel stroom leveren als een treffelijke lader?
Ik heb daar nog nooit bij stilgestaan.
Anoniem: 156876
@Joindry2 april 2010 17:49
Micro-USB gaat het om, niet mini-USB, maar dat terzijde. De hoeveelheid stroom is niet afhankelijk van de kabel, maar van de stroombron. Als je een 230V-USB converter gebruikt zul je meer stroom hebben, maar wel hetzelfde voltage (5V). In de praktijk zal dat dus ervoor zorgen dat hij er via de computer iets langer over doet om op te laden, zo is dat nu ook al met de iPhone. :)

Verder moet ik zeggen dat ik het niet eens zo'n heel goed idee vind, het mag dan wel zo zijn dat elke mobiel dan op te laden is met dezelfde kabel, maar ik heb toch het idee dat de connector van de iPhone/iPod fijner is dan een gemiddelde micro-USB, maar misschien komen ze wel met een iets aangepaste (maar nog wel compatible) connector. :Y

Verder vind ik het maar vreemd dat dergelijke dingen vastgelegd worden,.. :/
Ja, zorg jij dan dat die Apple connector standaard wordt op alle telefoons, mediaspelers, notebooks enzovoorts, mag je gelijk de extra licentie- en andere kosten daarvoor betalen, ik wens je veel succes.
Wat apple doet is naar alle waarschijnlijkheid een dock connector naar micro-sub adapter mee leveren.
Dat zou van mij wel mogen idd, dan kan de apdapter ergens in een kastje liggen, en is de stevige connector nog gewoon aanwezig, en werkt het ook op bestaande docks en speaker-docks.
Anoniem: 154887
@ZpAz2 april 2010 12:02
Je beseft toch dat die adapters al lang bestaan?
Wat apple doet is naar alle waarschijnlijkheid een dock connector naar micro-sub adapter mee leveren.
Een net zo halfslachtige oplossing als de SD-card-reader die nu voor de iPad beschikbaar is.

[Reactie gewijzigd door BeosBeing op 6 april 2010 15:32]

Apple gaat dus veel licentiegeld verliezen van de 3rd Party die voor Apple connectoren maakten. Nu kan iedereen die docks maken op basis van micro usb
Huidige docks zijn op basis van USB, dus zo heel vreemd is dat niet.
Waarom zou je met een micro-usb geen docks kunnen maken? Of waarom zou je niet naast de micro-usb een extra ingang maken voor docks?
Het is veel te 'fragiel' om daar op te steunen volgens mij. Nu met de huidige connector 'klikt' hij er lekker in :)

Misschien dat ze er twee 'gaatjes' ofzo in maken, en op de dock dan twee 'staafjes' dat het alsnog wel zit.. maar we zullen zien.
Waarom zou je met een micro-usb geen docks kunnen maken?
Nogal logisch, dan zullen oudere modellen iPods / iPhones niet met deze docks werken...
Of waarom zou je niet naast de micro-usb een extra ingang maken voor docks?
Dat zal idd een mogelijkheid zijn.
Ik wou ook eerst nog typen "iedereen behalveeee..." 30€ voor een kabeltje blijft slim gezien van Apple hé
Nokia kan er ook wat van. Wou laatst een data-kabeltje halen bij de mediamarkt voor mijn zusjes nokia. Ik ben half lachend, half verbaasd weggegaan. Dat ding kostte 27 euro!! Bij focalprice kost een chinees namaakding (van perfecte kwaliteit) 3 euro of zo :S

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 2 april 2010 12:20]

Heeft dat met Nokia of met de Mediamarkt te maken? Op dealextreme zijn orginele (of het moet wel heeele perfecte namaak zijn) Nokia kabels ook maar een paar euro.
Heb een aantal Nokia's liggen en bij allemaal werd een mini/micro-usb kabeltje meegeleverd.

En oude DKU/DKE/CA's zijn idd voor een paar euro aan te schaffen.
Hoezo dit kabeltje stelt niks voor en past prima naast die 3/4x zo grote dock connector ;)

Zo als gezegd het is verplicht dus ben benieuwd of Apple daar iets van aan trekt!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 2 april 2010 10:54]

Het is niet verplicht. De fabrikanten hebben zelf getekend.

Apple ook, dus Apple moet zich daar nu ook aan houden. Echter, volgens mij is het niet zo dat de EU hier ook sancties tegenover kan zetten, tenminste nu nog niet.
Anoniem: 176826
@907102 april 2010 10:53
De regels zoals de EU die nu heeft opgesteld, verplicht fabrikanten om een micro-usb aansluiting op hun toestellen te zetten. Er is echter geen regel die aangeeft dat ze geen andere voorzieningen aan mogen brengen.
Ik zou dus eigenlijk verwachten dat Iphone's straks voorzien zijn van een micro-usb aansluiting en de nu gebruikelijke apple-dock-connector. Oh, ja en een mini-jack natuurlijk.

Maar of dit het mileu nu minder gaat belasten? Zo lang iedere telefoon gewoon geleverd wordt met een adapter en een snoertje om de telefoon op de computer aan te sluiten... Ik zie het nog niet zo snel gebeuren....

n.b. @Topaj: Dealextreme....
Wie weet leveren de fabrikanten in de toekomst geen kabels meer. Zou raar zijn, maar het is wel mogelijk.

Ik ben veel meer voor een standaard op alle elektronische apparaten :P

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 2 april 2010 12:20]

Als je een printer koopt zit er 9 van de 10 keer ook geen usb kabel bij, dus het zou kunnen.
Dan wordt het tijd voor een universeel dock protocol? Volgende stap?
Lijkt me goed dat er een standaard is !

Het is goed dat die mini jack aansluiting er al een hele tijd is, scheelt weer een hoop gezever als je een nieuwe telefoon koopt, en nu de connector..

[Reactie gewijzigd door DoubleDot op 2 april 2010 10:46]

Enkel jammer dat het van die 'fragiele' aansluitingen zijn. Hoe moet dat dingetje ooit een 'dock' lekker ondersteunen?
Das waar! Ikzelf heb een Sony Ericsson telefoon, en dat heeft een heel stevige connector! Zit namelijk vast met een dubbele pin, maar is natuurlijk wel wat groter dan die usb aansluiting..

Dus ik heb hier een gemengd gevoel over

[Reactie gewijzigd door DoubleDot op 2 april 2010 10:52]

Inderdaad. Dat vond ik nou zo fijn aan de oudere SE's. Je kon ze moeiteloos in een bureaustandaard proppen (die bij sommige toestellen standaard meegeleverd werd) en er ook zo weer uit halen. Ik heb nooit last gehad van slechte verbindingen (zowel audio als data) Wat mij betreft had die wel tot standaard mogen worden uitgeroepen. En dan natuurlijk de 3,5mm plug voor de headsets.

Overigens is het dan wel handig als de headset/hoofdtelefoon van merk X dan ook goed klinkt op het toestel van merk Y. Ik heb nu een hoofdtelefoon die bij de Xperia X1 zat (en op dat toestel ook goed klinkt) op mijn HTC Hero, maar dat klinkt alsof iemand op een stel blikjes zit te drummen i.p.v. een drumstel. Ik weet alleen niet of het nou in de hoofdtelefoon zit of in de Hero.
Dat klinkt mij - als audio liefhebber - niet vreemd in de oren.

Ga maar eens kijken voor een losse Hi-Fi versterker + dito speakers. Dan zul je ook veel verschil horen.

Ik kan je vertellen, ik heb een marantz versterker... met ELAC speakers is het alsof je in de badkamer staat, Ik heb Bowers&Wilkins speakers gekocht, geven héérlijk warm en vol geluid bij mijn versterker.

Aan de andere kant... NAD met ELAC is wel weer een hele goede combo.

Als je hoofdtelefoon wel goed klinkt op de ene tel, maar niet op de andere tel. dan ligt dat aan je hoofdtelefoon

ik heb zelf een sennheisser, nooit, maar dan ook echt nooit problemen/slecht geluid.
Mensen onderschatten de invloed van de speakers bij aanschaf van audio-apparatuur. Meestal kiezen ze een alles-in-een-set aan de hand van de hierna-volgende criteria, of stellen hun set damen door eerst een keus te maken voor de afspeelapparaten (platenspeler-cassettedeck, cd-speler, dvd-speler enz, gelukkig is hier het veelvoud aan soorten apparaten hier verdwenen) bepaalt dan (voor de keus van de versterker) hoeveel watt nog binnen het budget past en tot slot moeten er nog een paar speakers bij en die zijn dus in allerlei opzichten de sluitpost. Ook bij die kant-en-klaar setjes van electronica-fabrikanten zijn de speakers meestal de sluitpost.

De beste manier is om aan de hand van het budget een keus te maken uit speakers en versterker (waarbij de speakers het belangerijkste element zijn) en deze bij voorkeur samen te luisteren. Daarna koop je dan als sluitpost een afspeelapparaat.

Ook wat betreft de oortjes, kun je een wereld van verschil ontdekken tussen een setje van ƒ5,- (laat staan een meegeleverd geval) of een van bv Sennheiser of een ander hierin gespecialiseerd merk.

Tja, en dat met goede weergevers de ene telefoon minder scoort als de ander, (wat Mindraider schrijft) is ook een feit, maar daar kun je weinig aan doen.

Ontopic: Goed dat er een standaard is en men zich er aan houd. Wat mij betreft had dat beter mini-usb geweest als micro-usb omdat ook ik twijfel aan de degelijkheid van de pluggen en chassisdeel, met name de buigbestendigheid.

@advee
Nee ik hoop dat Apple gewoon de prima werkende connector die een standaard op zich is geworden handhaaft en een klein (los) omzettertje gaat meeleveren.
Nee, die Apple-connector is GEEN standaard, al lijkt het er wel op omdat alle third-party docks, speakers, autoradio's en andere randapparatuur enkel met zo'n connector te koop zijn zodat je als je geen Apple koopt steeds buiten de boot valt.
Een Apple kun je overal op aansluiten, maar alle andere afspeelappataten niet, ook al zijn het AA-merk fabrikaten die ook nog eens meer formaten ondersteunen (FLAC, Vorbis) en meer kunnen als die van Apple. Effectief gezien begint Apple daardoor een vereiste te worden als je een universele muziek- of media-speler wilt, en wordt Apple onbedoelt monopolist. En DÁT vind ik de omgekeerde wereld.

Let op: Ik val hierin Apple niet aan, zij deden in feite niets mis (er was geen standaard) maar alle fabrikanten van accesoires die dus slechts een deel van de markt bedienen, mogelijk omdat daar het kapitaalkrachtigste deel van de kopers zit.
Anoniem: 319028
@Good_Lord2 april 2010 17:19
Niet helemaal mee eens,
Tenminste het verhaaltje over deze oortjes.

Ik denk dat het eerder aan de Hero zal liggen dan aan de headset van de X1..
Bij telefoons ligt het veel aan de meegeleverde software of het geluid goed klinkt..

Neem voor de grap eens een kijkje op deze site:
http://www.gsmarena.com/latest_features-review-171p2.php

Neemt niet weg dat betere headsets altijd een voller/mooier geluid weergeven
ben blij van dat sony systeem af te zijn, na een tijdje geven die connectors juist problemen, ze maken dan geen fatsoenlijk contact en laden niet of nauwelijks meer, gehad met een k800i en een oortelefoon van sony.
Ik heb hier nog de w900i, waarbij in principe de koperen contactpuntjes het nog prima doen.
Het enige probleem is dat de verbinding met de plastic pootjes wat verzwakt (Na 4 jaar trouwe dienst) waardoor het stekkertje er redelijk snel uitfloept.

Daarom ben ik zelf ook wel een voorstander voor de micro usb + 3.5mm audio jack.

[Reactie gewijzigd door Basjuhhhh op 2 april 2010 17:12]

Ik vind het best meevallen hoe fragiel deze aansluitingen zijn. Ik heb op mijn n900 ook micro-USB en ik zou zonder meer het toestel aan de aansluiting kunnen optillen.
Daar gaat het niet om, als het toestel vaak op een soort dock-ish toestel geplaatst word, is dit zeker niet zo stevig. + niet elke fabrikant maakt de aansluiting even stevig ;) Waardoor er al snel wel één en ander kan stukgaan.

[Reactie gewijzigd door DoubleDot op 2 april 2010 10:52]

Inderdaad. Het is tijd om weer terug te gaan naar de stalen connectoren van weleer. Toen waren producten nog "built to last".
Daarom vind ik bijvoorbeeld de unibody van Apple geweldig. Niks van dat plastieke cheapo kraakspul.
Ik vraag me eigenlijk af in hoeverre Apple nu al voldoet aan de eisen van de EC. Ik meen dat het ging om de mogelijkheid één universele adapter te gebruiken voor alle mobieltjes. De iPhone is op te laden met een standaard 230V --> USB adapter, dan ben je er toch al? Of willen ze nu ook de connectivity gaan standaardiseren?
Gaat dus om die connectivity - je moet immers nog steeds zo'n Apple kabeltje gebruiken om het aan te sluiten. En zo had je ook een Samsung, een Nokia, LG, HTC, etc kabeltje, één voor elke telefoon die om de zoveel jaar weer vervangen wordt. En datzelfde ook met data en geluid.
Anoniem: 322276
@YopY2 april 2010 13:19
Hmmmm, voorheen vond ik het heel handig (HTC's) maar sinds ik samen met de rest van mijn gezin ben overgestapt op Apple/ Iphone zijn alle docks/ opladers/ autoladers geschikt voor de Iphone. Ik moet er niet aan denken dat de volgende Iphone zo'n micro-USB connector heeft want dan kan ik al die (dure) randapparatuur weggooien en moet ik in mijn auto die ik deel met mijn vrouw verschillende carkits gaan installeren.

Nee ik hoop dat Apple gewoon de prima werkende connector die een standaard op zich is geworden handhaaft en een klein (los) omzettertje gaat meeleveren.
Jij slaat de spijker dus precies op de kop alleen reageer je een beetje als in een omgekeerde wereld. Stel dat er 5 jaar geleden al die standaard was ingevoerd. Dan had je nu nergens last meer van gehad...
Nee ik hoop dat Apple gewoon de prima werkende connector die een standaard op zich is geworden handhaaft en een klein (los) omzettertje gaat meeleveren.
Meeleveren uiteraard niet, Apple kennende. Dat omzettertje wordt natuurlijk los verkocht voor 29,95. :Y)
Vroeger was alles beter toch.
Anoniem: 263922
@Fireshade2 april 2010 11:39
Die unibody is inderdaad lekker stevig, en ziet er ook nog eens geweldig uit, maar om 2000 euro te betalen voor een T8400 met een geforce 9400 bijvoorbeeld, vind ik toch te gortig, je kunt gelukkig alles er op draaien, er is een jongen in mijn klas die er een heeft, jammergenoeg is hij de pispaal van de klas, anders was ik vast eens gaan kijken :P

Mijn eigen HP kraakt alleen als ik hem aan de rechter onderzijde optil, daar zit namelijk niks, alleen een vak voor de afstandsbediening, apparaat wordt overigens iedere dag van de week gebruikt, heb hem bijna 2 jaar en hij heeft me nog nooit in de steek gelaten, en dat voor 500euro :) , dat is nog eens value voor money, dat was toch ook o zo belangrijk bij videokaarten? |:(

Mijn HTC touch pro heeft overigens alleen een kleine usb poort, en geen soundjack :( ik moet daarvoor apart een converter kabeltje kopen, mobiel is wel stevig (is me al eens uitde hand gemieterd) was wel blij dat het hoesje er omheen zat, anders had ik er nu 2 :o , dan was mijn gouwe ouwe Nokia 3510i idd toch wat steviger, die gebruik ik nu als wekker, toch zeker 7 jaar oud dat ding :Y)

Als de hardware er niet veel duurder van wordt, mogen ze van mij wel ietsje steviger worden, maar niet zo astronomisch niche-markt duur als een apple, dat kan ik me als student niet veroorloven, dan moet ik mijn game/HTPC verkopen :'(

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 263922 op 2 april 2010 11:41]

Welke Apple laptop bedoel je dan?
Ik zie geen MacBook of MacBook Pro met die specs voor die prijs?
De varianten met een 2.26 GHz processor en een 9400M zijn de witte MacBook (kost 899 euro) en de 13.3" MacBook Pro (kost 1149 euro)...
Die unibody is inderdaad lekker stevig, en ziet er ook nog eens geweldig uit, maar om 2000 euro te betalen voor een T8400 met een geforce 9400 bijvoorbeeld, vind ik toch te gortig, je kunt gelukkig alles er op draaien, er is een jongen in mijn klas die er een heeft, jammergenoeg is hij de pispaal van de klas, anders was ik vast eens gaan kijken :P
Goed ik hap wel. Ten eerste kost een MacBook Pro met een T8400 en een 9400M geen 2000 euro, maar 1149. Voor dat geld krijg je dan misschien niet de meest hippe CPU, maar wel de stevigheid van de unibody, een bruikbaar multitouch trackpad, backlit keyboard, FW800 en MacOSX. Of dat nog steeds te gortig is moet je zelf maar beslissen.

Ten tweede: omdat iemand de pispaal van de klas is (like wtf? Ben je 12 ofzo?) ga jij er maar met een grote boog omheen lopen? Grow up. Juist door dergelijk gedrag _blijft_ iemand het pispaaltje van de klas. Of ben je bang dat je matties je uitkotsen omdat je niet met de winden mee waait? |:(
@.oisyn:
Wat :? heeft }:O dat :X er :/ nu :| weer 8)7 mee :> te ;( maken?! |:( :P ;)
Ik heb een Milestone die ik dagelijks meerdere keer op het dock zet, en hij is echt niet minder stevig dan toen ik hem kocht, ik denk dat jij dit onderschat.
Gaat prima, voor verschillende telefoons met z'n aansluiting is er al een dock, en daar zijn nog bar weinig klachten over geweest! Zelf heb ik nooit een dock gehad en hoef er ook geen dus ik zou het zelf niet weten iig.

Ik heb ook deze aansluiting, maar had wel liever de oude (htc standaard) mini-usb gehad, daar heb ik nu maar 10 kabels van in me huis/werk/auto liggen :P Ik kon me telefoon dus niet overal in huis/werk/auto opladen en dat heb ik wel graag (iig de mogelijkheid) zonder dat ik kabels mee moet slepen! Oftewel ik heb nog 5 van die kabels gekocht en nu heb ik dus overal 2 kabels liggen 1 mini en 1 micro-usb kabel :S

Me collega hetzelfde verhaal, voor hem heb ik 4 kabels besteld omdat die steeds mijne gebruikte (zitten aan 1 heel breed bureau ;))

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 2 april 2010 10:55]

Vind ik ook. Fijn dat er een standaard is, maar mini-usb is wel een stuk prettiger dan micro-usb. Steviger en makkelijker in te pluggen, ook al omdat dit de enige USB plug is waarbij boven- en onderkant goed te onderscheiden zijn.
De micro aansluiting is volgens staandaard gemaakt voor ruim 10.000 aan- en afkoppelingen.
Dit is 'significant' meer dan de mini aansluiting.
Zie ook: http://en.wikipedia.org/w...Serial_Bus#Mini_and_Micro
Lijkt me voldoende. 500x per jaar opladen (meer dan 1x per dag). Geeft een levensduur van 20 jaar. Ik ken niemand die het 20 jaar uithoud met zijn GSM. En nu gooien we met zijn allen de opladers weg (of in de lade) na een jaar of 2.
Enkel jammer dat het van die 'fragiele' aansluitingen zijn. Hoe moet dat dingetje ooit een 'dock' lekker ondersteunen?
Ik heb een HTC HD2 en een bijpassend dockingstation ervoor. Ik moet zeggen dat het helemaal niet fragiel is. Het is zelfs stevig en houd de telefoon goed vast. Ondanks moet je de telefoon er wel met twee handen uit de dock halen, maar ik hoef hem echt niet te forceren ofzo. Kortom dit is gewoon goed.
Tja, dat ligt aan HTC, niet aan de micro-USB standaard.
Enkel jammer dat het van die 'fragiele' aansluitingen zijn. Hoe moet dat dingetje ooit een 'dock' lekker ondersteunen?
Er staat fabrikanten niets in de weg om naast de standaard micro-USB aansluiting voor het opladen van de accu ook andere connectoren toe te voegen voor het opladen van de accu, data-transacties, het goed kunnen verbinden met een dock, etc.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 2 april 2010 10:52]

ik vond juist de sony ercison een fragiele aansluiting hebben, bij mn oude W300I en G502 zat een plug met een stuk of 10 ondiepe kopere pinnetjes waar alles in zit(van fmantenne tot geluid en usb) alleen jammer dat het ding na een tijdje niet meer oplaadt en geen stereo geluid meer geeft.. dan ben ik toch wel voor micro usb en 3.5mm
Als de mirco-USB aansluiting in het 'dock' zit dan kan er toch ook een universele lader worden gebruikt. De fabrikant moet dan wel voor een oplossing zorgen voor in de auto.
Klein nadeel is echter wel dat ze micro-usb hebben gekozen in plaats van mini-usb. veel telefoon en computer winkels hebben helemaal geen micro-usb kabel te koop of ze weten niet eens wat het is!

Ik heb naar de telefoon-<discriminatie censuur> moeten lopen waar ze het ook niet bij naam kende, maar gelukkig kon ik zelf de kabel in de rekken vinden en heb maar hoeven aanwijzen.

Het is wel goedgekomen, maar minder makkelijk als had gekund, helaas.
*zucht*

antiek nieuws, immers de 3e keer dat dit op de frontpage verschijnt;
nieuws: Toestelfabrikanten: telefoons krijgen micro-usb voor universele lader
nieuws: Gsm-industrie: micro-usb in 2012 universele oplaadinterface
nieuws: Micro-usb standaard op nieuwe smartphones

gaan we dit nu onder de loep nemen bij iedere nieuwe batch mobieltjes :X

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 2 april 2010 11:27]

Klopt, dat het standaard is is oud nieuws. maar toch heeft dit bericht meerwaarde. Er is immers uit op te maken de tweakers.net het heeft gecontroleerd en met de conclusie komt dat het ook echt in uitvoering is gebracht.
dat laatste is namelijk ook altijd maar afwachten. mij zou het overigens niet verbazen als apple niet mee gaat met de iphone. maar hopelijk gaan ze mij verrassen :)
Ik hoop dat apple er ook mee komt, want als je ziet hoe duur die snoertjes zijn, en hoe makkelijk die micro-usb snoertjes ;)
Ik denk ook niet dat ze ermee gaan komen. er zitten dacht ik een stuk of 32 pins op de standaard stekkertjes nu, denk je dat dat past op zo'n micro-usb?
Da's gewoon een ander ('meer serieel'?) systeem, als ze overgaan op micro USB moeten ze hun connector systemen anders programmeren zodat het volledig digitaal gaat. Lijkt me goed te doen - sowieso vindt ik het vreemd dat Apple nog zo'n grote stekker gebruikt voor zijn mobiele apparaten, ipv eenvoudige stekkers (micro USB) of draadloos.
Anoniem: 19339
@YopY2 april 2010 12:17
Da's gewoon een ander ('meer serieel'?) systeem, als ze overgaan op micro USB moeten ze hun connector systemen anders programmeren zodat het volledig digitaal gaat
Nietes. Er zijn gewoon aders in de dock connector waar usb op zit, dus er hoeft niets anders geprogrammeerd te worden, alleen een ander stekkertje solderen.

De pinnetjes worden alleen voor meer dan usb gebruikt: er zijn ook pinnetjes voor firewire (wat vroeger ook gebruikt werd voor iPods), analoge audio, video, en een of ander protocolletje om te kunnen interfacen met dingen zoals autoradio's, wekkerradios, infrarood-ontvangers, etc.

Hierdoor is de stekker fysiek hetzelfde gebleven door alle generaties iPods en iPhones.
Alleen zou die connector dus ook op alle Samsung media-spelers (om maar 1 merk als voorbeeld te noemen) moeten zitten, en op alle Packard-Bell notebooks, en op alle micro-ATX moederborden enzovoorts, en dus ook bij alle andere merken.

En dat is dus iets dat nooit zal gebeuren. USB kom je op een PC niet omheen, en zie je ook steeds meer op hifi-sets en in autoradio's. SD-cardreaders en Apple-connectors zijn een ander verhaal. De eerste zie je op autoradio's zelden, eigenlijk alleen bij budget-merken die zo een USP proberen te halen, en de tweede zie je wel op autoradio's en hifi-docks, maar de eerste niet-Apple mediaspeler met die connector moet ik nog tegenkomen omdat deze voor de makers van mediaspelers te duur is.
als ze er niet mee komen dan krijgen ze toch problemen met de overeenkomst die ze hebben met de EU. De tekst hierboven meld dat ze vanaf 2010 die zullen gaan doen, zou vreemd zijn als ze dan opeens toch nog een andere aansluiting erop plaatsen
volgens mij heeft de EU ooit gezegd dat mobieltjes bouwers zelf met een standaard moesten komen, of men andere wetgeving zou gaan vormen om het af te dwingen. Een aantal partijen hebben toen meen ik toegezegd daar aan te voldoen. En zie hier.

Alleen er zullen altijd partijen zijn die niet meewerken zo lang het geen verplichting/wet is. Dus Apple zal lekker doorgaan met hun dikke gare serieele kabels om de gebruikers geld uit de zak te kloppen en compatibiliteit zo klein mogelijk te houden.
Ho-ho... Alle ander fabrikanten hebben alles van de iPhone afgekeken en nou proberen ze ook nog eens samen te spannen om Apple's vooruitstrevende techniek de markt uit te drukken door kartelvorming! BOEHOE!

Afz. Steve Jobs
Verkrijgbaarheid van micro usb snoertjes is wel dramatisch. Althans, 2 maanden geleden nog wel.
Op het moment dat er meer mobiele telefoons met deze aansluiting op de markt komen, zal die verkrijgbaarheid ongetwijfeld toenemen. Alleen de beginperiode is even lastig, maar ik neem aan dat de eerste telefoons nog wel met bijbehorende kabels geleverd zullen worden.
Als we dan toch allemaal standaard opladers krijgen, dan hoeft die natuurlijk niet meer standaard meegeleverd te worden...dus gaan ze die los verkopen?
of een optie om lader niet te laten leveren bij een nieuwe gsm om wat kosten te besparen, kan ik het geld uitgeven voor een hoesje of screenprotector bijvoorbeeld
Anoniem: 19339
@FloRadix2 april 2010 12:20
Kosten van een fabrikant omlaag =/= lagere prijzen voor de consument.

Ik denk dat ze de adapter inderdaad achterwege gaan laten, dat scheelt adapters fabriceren en je kunt kleinere doosjes om je gsm's doen zodat er meer op een pallet passen, wat logistieke kosten ook drukt.

Maar ik verwacht niet dat de telefoons daardoor een tientje goedkoper in de winkel liggen.

Net als reclames in games. Dat zou ook de kosten moeten drukken, maar geen enkels spel is goedkoper geworden daardoor.
Ja maar spellen concureren ook niet op kosten van het spel maar op gameplay/graphics. Ik zeg niet dat het wel op gaat voor alle mobieltjes, een hoop gaan de besparing uitgeven aan betere soft/hardware. Maar de echte budget modelen zullen hierdoor wel merkbaar goedkoper worden als het goed is.
Ik ben al heel blij dat er een standaard is, nu maar hopen dat ze die ook doorvoeren bij mp3-spelers en compact-camera's.(ik nu verschillende stekker voor mijn Sony Cyberschot, mijn Samsung P3 en mijn (oude-vervangen door HTC Legend met micro-USB ;) ) Samsung Soul. Ja je leest het goed, 2 moderne apperaten van Samsung hadden allebij een apparte stekker nodig |:( .
Die zijn al te koop, omdat iedereen zich moet houden aan de USB standaard (5v 500ma?) kan je zo goed als alles erop zetten en het laad op. (PS3 joysticks laad ik nog veel op met de Mini-USB lader van de HTC Touch Pro.
Ik denk dat je je nu redelijk vergist, want alle smartphones hier thuis hebben een lader die geen 500mA doen maar 1A. Aangezien de Touch Pro redelijk vergelijkbaar is met de Touch HD en Touch Diamond lijkt het me raar als jij er wel een 500mA adapter bij hebt gekregen.
De reden waarom ze 1A adapters gebruiken is overigens simpel: het opladen met de adapter gaat 2 keer sneller dan aan de pc (die wel aan die 500mA vast zit).

Overigens vind ik het zelf vrij jammer dat het micro-usb geworden is, aangezien zo goed als alle apparaten hier mini-usb hebben. Zit ik straks alsnog met verschillende kabels...
Mini-USB is hier ook "mijn" standaard, mijn philips mp3 speler, motorola, externe harde schijf en nog een aantal andere dingen werken allemaal op dezelfde lader/datakabel.
Overstappen naar micro-usb zal wel een tijd gaan duren, want ik zoek nog steeds dingen uit op basis van gebruiksgemak, en daaronder valt (her)gebruik van materiaal dat ik al heb ook onder. In zekere zin bespaar ik dus het milieu nu ook al de last van verschillende laders en kabels.
En waarom is mini-usb niet gewoon gekozen, dat komt toch veel meer voor. Iedereen heeft wel zo'n kabeltje thuis liggen van de mp3-speler of camera o.i.d. Ik had nog niks van deze aansluiting, moest nog een kabeltje erbij kopen voor me N96...
Het is hierboven al een aantal keer gezegd: mini USB is te dik. Je kunt ook een uitgebreider antwoord vinden op de USB wikipedia pagina.
ze wilde het future proof hebben denk ik, op zoiets kleins als een telefoon neemt zo'n plug nog redelijk veel ruimte in. micro is toch bijna de helft dunner als de mini.

over 5 jaar ben je al die kabels al weer vergeten en heb je gewoon een hele dunne telefoon in je broekzak.

[Reactie gewijzigd door Countess op 2 april 2010 11:36]

Ik snap nog steeds niet waarom ze voor de nieuwe micro-USB, ipv de bestaande mini-USB. Er waren al heel veel devices die mini-USB hadden. Het zou juist beter voor het milieu geweest zijn als ze mini-USB hadden gekozen. Nu moet ik met nog een extra kabeltje rond sjouwen.
Dat is gedaan omdat mini USB voor veel nieuwe telefoons een te 'dikke' aansluiting is. Platte telefoons maken zou dan veel moeilijker worden.
Welke telefoon is dan 5mm dik?
Je ziet wel steeds meer behuizingen die veel rondere randen krijgen. Een plattere aansluiting is makkelijker in een ronde behuizing te verwerken dan een aansluiting die dikker is.
yeah right, het milieu sparen 8)7 volgens mij zullen telefoons altijd met oplader geleverd blijven worden, mini usb of niet.
Dat is misschien zo maar er is nu wel een begin gemaakt om de geldklopperij te stoppen omdat je voor toestel x connector zus en zo nodig hebt en voor toestel y een andere. Mobieltjes fabrikanten maakten hier ECHT wel misbruik van....
waarom? kan fabrikanten best veel schelen, in prijs en gewicht. maakt toch dat hun telefoon er net iets goedkoper uit zien.
nog even wachten tot (bijna) iedereen een usb lader thuis heeft en dan zul je de eerste lader-loze telefoons zeker gaan zien.

scheelt ook als je later kapot is. hoef je niet perse bij de fabrikant een nieuwe te bestellen en te laten versturen uit china.(en die hoeft niet tich verschillende op voorraad te houden)
en altijd wel iemand die nog een oude heeft liggen.

[Reactie gewijzigd door Countess op 2 april 2010 11:38]

Ik denk dat als alle telefoons met dezelfde connector komen dat op termijn de laders in de doos zullen verdwijnen omdat iedereen al een lader in huis heeft. Daarnaast betekend het niet bundelen van een lader weer een kost minder.
Als je een nieuwe printer koopt zit daar ook geen printerkabel meer bij. Dit is al jaren zo.
Volgens mij is er niemand meer die dat nog raar vind.
Maar ja wat er nu weer gebeurd is dat de fabrikanten van micro USB adapters "versies" uitbrengen voor elk merk kijk maar in de MediaMarkt, daar zie je ze voor samsung, htc, nokia, sony. Hoe weet tante mien dat de oplader van haar micro USB telefoon ook voor die van ome Piet werkt? En ff lachen dat moet je eens proberen te vragen aan een verkoper in de MediaMarkt.
Dat had je dertig jaar geleden met batterijen ook. Zoiets slijt vanzelf.
Je snapt het niet, bij de mediamarkt moet je dus echt niets aan de verkopers vragen :+
Wat ik me afvraag is waarom ze in vredesnaam voor micro gekozen hebben en niet mini aangezien ik daar echt een hele lading van had en voor zover ik weet de meeste mensen maar ik had geen enkele micro usb kabel :S ach ja ze zijn tenminste begonnen met een standaardisatie dus kan ik nu een micro usb kabel collectie opbouwen :)
micro is kleiner, en vooral een stuk dunner, wat erg belangrijk kan zijn bij telefoons. en in de toekomst waarschijnlijk steeds belangrijker.

[Reactie gewijzigd door Countess op 2 april 2010 11:40]

Ik heb welgeteld 1 MicroUSB kabel :P die gaat in mn Razer muis :+
Ik voor men Alpha 100
Dan hoeft in de toekomst immers niet elk toestel met een lader te worden geleverd

Wat is dat nou weer voor een kromme redenering .. wat nou als je de oude hebt verkocht of weggeooit hebt moet je een nieuwe halen :P lekker omslachtig.
Dan kan je dus een losse lader aanschaffen. Een lader kan makkelijk 10 jaar of langer mee (valt weinig aan te verslijten), terwijl de meeste mensen om de 3-4 jaar ofzo een nieuwe GSM kopen.

Beetje zonde als je dan elke keer de lader ook weggooit, en slecht voor het milieu ook nog.

Tevens kan de kostprijs van een GSM dan ook weer omlaag, als je de lader niet mee hoeft te leveren.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee