'Apple moet smartphones aanpassen aan EU-eis voor universele lader'

Het Europees Parlement heeft zich donderdagmiddag achter een richtlijn geschaard die fabrikanten verplicht om hun telefoons tegen 2017 compatibel te maken met een universele lader. Volgens de SP voldoet Apple met zijn Lightning-interface niet aan de eisen.

Het wetsvoorstel dat donderdagmiddag met grote meerderheid is aangenomen verplicht fabrikanten om hun mobiele telefoons geschikt te maken voor gebruik met een universele lader. De verplichting is onderdeel van harmonisatie van de wetgevingen van de lidstaten over het gebruik van radioapparatuur in producten zoals mobiele telefoons en het doel is onder andere om de hoeveelheid elektronisch afval te verminderen.

Daarnaast noemt de richtlijn de incompatibiliteit van opladers voor mobiele telefoons, smartphones, tablets, digitale camera's, muziekspelers en vergelijkbare apparaten 'bijzonder vervelend voor consumenten'. "Interoperabiliteit tussen radioapparatuur en accessoires zoals opladers vereenvoudigt het gebruik van radioapparatuur en vermindert de hoeveelheid onnodig afval en de kosten", staat in het voorstel, "Met name mobiele telefoons die op de markt worden aangeboden moeten compatibel zijn met een universele lader".

Laders mobieltjes  Een woordvoerder van GroenLinks zegt blij te zijn met het voorstel, maar weet niet of dat betekent dat Apple zijn connector moet veranderen; wellicht zou het meeleveren van een connector voldoende zijn. De SP denkt wel dat Apple zijn connector moet vervangen. "Apple moet eindelijk zijn opladers aanpassen", laat SP-Europarlementariër Dennis de Jong aan Tweakers weten. "Dat werd hoog tijd ook, want het is bekend dat voor Apple zijn eigen opladers en andere accessoires een goudmijn zijn en dat de consument hiervan de dupe is. De generieke opladers zijn immers veel goedkoper en bovendien hebben nu veel mensen problemen als ze hun kabeltje vergeten zijn." De Jong was als lid van de commissie Interne markt en consumentenbescherming bij eerdere stemmingen over de tekst betrokken.

De Europese Commissie moet de plannen overigens nog uitvoeren en kan ertoe besluiten om dat niet te doen. "Maar als Europees Parlement kunnen we daartegen in het geweer komen en in het Europees Parlement zelf is een meerderheid voor uniformiteit of in ieder geval compatibiliteit", aldus De Jong.

Ook volgens de Deense Europarlementariër Christel Schaldemose, die eveneens lid is van de commissie Interne markt en consumentenbescherming, moet Apple zijn producten aanpassen als de wet in 2017 zou ingaan. "Als Apple niet voldoet aan de nieuwe wet, zal het bedrijf niet in staat zijn om telefoons te verkopen aan de 500 miljoen potentiële klanten in Europa", zou Christel Schaldemose volgens de Deense krant Ekstra Bladet gezegd hebben.

Apple USB Adapter 5 W (MB707ZM/A met lightning kabel)Ondanks de mening van de SP en Schaldemose is nog onduidelijk wat de EU onder 'compatibel' gaat verstaan. De iPhones van Apple beschikken bijvoorbeeld over een door de fabrikant ontwikkelde Lightning-aansluiting en zijn dus niet direct compatibel met de micro-usb-lader. Apple schaarde zich eerder wel achter een intentieverklaring die de grote fabrikanten in 2009 met de EU tekenden, maar daarbij was het meeleveren van een verloopstuk voldoende en het stond het fabrikanten in principe vrij van de afspraken af te wijken. Bovendien liep de intentieverklaring eind 2012 af en is die niet verlengd, tot frustratie van de EU.

Ook zal de richtlijn pas in 2017 gelden, zodat ook nog onduidelijk is welke aansluiting voor de universele lader gebruikt zal worden. Lidstaten hebben twee jaar de tijd om de richtlijn in wet om te zetten als de Europese Commissie niet dwars ligt en daarna hebben fabrikanten nog een jaar om er aan te voldoen. Momenteel is micro-usb de standaard. De USB 3.0 Promoter Group heeft een Type-C-connector voor usb 3.1 aangekondigd voor toekomstige apparaten, zoals smartphones, tablets en laptops. De connector past ook omgedraaid in apparaten, net als de Lightning-aansluiting van Apple. Half 2014 volgt de definitieve specificatie van de Type-C-connector.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

13-03-2014 • 12:51

542

Lees meer

Reacties (542)

542
506
285
29
2
126
Wijzig sortering
Het doel (hoeveelheid elektronische afval verminderen) wordt door de eis van een universele lader totaal gemist. Immers: elke fabrikant levert nog steeds een oplader mee. De hoeveelheid afval is tot nu toe met 0% verminderd, en dat gaat niet veranderen zolang iedere fabrikant een oplader meelevert. Wanneer je de hoeveelheid 'afval' in de vorm van opladers wilt verminderen, moet je fabrikanten verplichten geen oplader mee te leveren bij elk apparaat. De connector is daar ondergeschikt aan.

Apple zou daar -net als alle andere fabrikanten- prima aan kunnen voldoen: elk device kan opgeladen worden via een universele USB-poort.
Strikt gezien is er wel een verschil, bijvoorbeeld als je een nieuw toestel koopt en de oplader gaat kapot dan kun je de oude...

Maar inderdaad, waarom opladers niet apart verkopen? En dan geen aparte laders maar micro-USB-stekkers.
Oneens. Vroeger kocht je nog wel eens een extra lader zodat je je telefoon in de kamer, slaapkamer en keuken op kon laden. Met micro-usb heb ik al jaren geen nieuwe opladers gekocht, overal ligt nu wel een lader van een ander apparaat, maar met dezelfde connector.
Ben ik niet mee eens. Door voor een standaard te gaan, ben je niet afhankelijk van het kopen van een device voor een oplader. Een oplader hoeft dus niet meer meegeleverd te worden omdat iedereen er toch al één heeft. Als er geen lader mee geleverd hoeft te worden dan:
- Scheelt dat ruimte in een doos. Doosjes van mobiele telefoontjes kunnen dus compacter gemaakt worden.
- De lader zelf kost ook wat plastic. Dat moet dus ook ergens vandaan komen. Als dat niet meer gemaakt hoeft te worden scheelt dat grondstoffen en geld.

Ik voorzie dat dit wel een trend gaat worden bij budget en midrange telefoons. In dat segment wordt er al hard gevochten om de prijs en elk voordeeltje proberen fabrikanten dan te benutten. Bij high-end telefoons zie ik het alleen niet zo snel gebeuren. Daar wordt het gewaardeerd door de klant om accessoires mee te leveren. Daar valt dan ook een lader onder.
Ben ik helemaal met je eens, maar geen enkele fabrikant doet dat tot nu toe. Dat is precies het punt: de EU moet het meeleveren van een oplader verbieden/ontmoedigen, niet een standaard willen neerzetten.
Immers: elke fabrikant levert nog steeds een oplader mee.
dit begint dus nu al te veranderen.

daarbij zijn de nieuwe adapters allemaal al veel beter als de oude waren. lichter en ze verbruiken geen stroom als er geen apparaat aan hangt.
Bij mijn Moto G zat alleen een kabeltje. Prima, want opladers genoeg in huis.
De discussie USB <-> Lightning is fout.

De EU zegt niet: Apple moet USB gebruiken.
De EU zegt alleen: Zorg dat er één aansluiting komt.

De EU zegt dus niet welke aansluiting dit moet zijn.
Dat is hartstikke goed. Laat de fabrikanten de beste technische keuze maken - zolang ze de consumenten niet opzadelen met ellende.

[Reactie gewijzigd door Tarquin op 23 juli 2024 06:04]

Precies, maar om dan te zeggen dat apple verkeerd zit klopt niet. Lightning is in alle opzichten superieur aan usb. Waarom gaat de rest niet over op lightning? Zit apple dan alsnog fout omdat ze lightning een besloten techniek houden; ja.
Stellen dat Lightning in alle opzichten superieur is aan usb gaat toch echt een stap te ver. Technisch is dat wellicht zo (dat weet ik niet), maar een zeer belangrijke factor in het succes van een standaard is brede acceptatie. In zo goed als elk huishouden is wel een usb-adapter te vinden; over Lightning durf ik dat niet te zeggen.

Om even een heel basaal voorbeeld erbij te halen: we zeggen nog steeds dat stroom van plus naar min loopt, terwijl elke Tweaker weet dat de elektronen de andere kant op wandelen. Waarom houden we dit dan vol? Omdat die standaard nu eenmaal zo breed geaccepteerd is dat de voordelen (logischer, technisch juister) niet opwegen tegen de nadelen (meer verwarring bij iedereen, alle literatuur aanpassen).
Anoniem: 474132 @ari13 maart 2014 19:06
Wat een onzin om een fysisch proces te vergelijk met een defacto standaard als usb. Brede acceptatie heeft met geld en een werking die nog net acceptabel is te maken, daarom kiezen mensen voor windows, usb en android.
De aanstaande micro USB 3.1 connector zou ook, net als de lightning connector, op twee manieren aangesloten kunnen worden. Prachtig!

Maar zonder de eigenwijsheid van Apple was er geen Lightning connector geweest, en zat je de hele tijd nog met kabeltjes te klooien.

Zonder de Lightning connector van Apple had het USB consortium geen prikkel gekregen om te innoveren, zodat er ook geen micro USB 3.1 connector zou zijn gekomen.

Met andere woorden: door Apple aan te lijnen, wordt innovatie ernstig geremd.

Let wel: ik ben een groot voorstander van universele adapters / voedingen, die moeten een standaard (USB) aansluiting hebben. Voedingen moeten ook geen vast draad hebben, het snoertje gaat vaak als eerste kapot. Hieraan voldoet Apple: de voeding bevat een USB stekker, en ik kan op elke USB (stroom) aansluiting (thuis, in de auto, op mijn laptop) mijn iPhone en iPad opladen, met een Lightning snoertje.
Ach wat betreft de kabels, zal dit toch een van de laatste generaties telefoons zijn die daar gebruik van maken.
Als we na 2017 de regeling weer moeten vernieuwen dan zal tegen die tijd draadloos gegevens overdragen en opladen allang de standaard zijn. En is elke fabrikant vrij om deze innovatie zo goed mogelijk toe te passen.
Inderdaad.. dit is het hele punt. Daarbij, wat nou als we afspreken met z'n allen dat micro-usb de standaard wordt.. maar over 4 jaar verzint een bedrijf een andere connector die veel beter is.. Wat dan? Ik zie twee opties:

1) We houden vast aan de standaard van micro-usb, en dus kan niemand deze nieuwe innovatieve connector gebruiken.
2) We passen de standaard aan naar de nieuwe connector. Dit betekent dat iedereen alsnog weer nieuwe kabels moet kopen en je dus alle oude weer weg kan gooien. Daarbij duurt het natuurlijk een stuk langer voordat men het eens is over een nieuwe standaard en ook dit zal innovatie vertragen.

Ik zie dit als een oplossing voor een zeer korte-termijn, maar op de langere termijn zal het innovatie tegenhouden en zullen de voordelen van minder afval ook een stuk minder worden (daarbij vraag ik me ook nog even af hoeveel impact laders op dit moment hebben op het milieu).
plugs die er op 2 manieren in passen bestaan al veel langer als lighting.

gezien de richting die de markt voor usb op ging, met steeds kleinere en dunnere apparaten lag een omkeerbare plug vrij voor de hand. zeker ook omdat mensen hier al over klaagden toen de eerste usb 1.0 apparaten op de markt kwamen.
En de huidige langwerpige tablet shape hebben we ook te danken aan Apple? Het is toch wel een beetje gezocht dat we het omkeerbare van een plug te danken hebben aan Apple. Ook Apple kwam hier pas mee in 2012 terwijl micro USB sinds 2007 al in de omloop is. Het is maar de vraag (en nooit aantoonbaar) dat deze innovatie van de lightning plug daadwerkelijk aan Apple te danken is of dat het USB consortium pas in 2014 (2 jaar na Apple) mee komt aanzetten omdat ze gewoon veel en veel meer leden hebben. Het duurt dan ook bij het USB consortium iets langer alvorens een stukje innovatie erdoor komt.
Gewoon de meest gebruikte lader/kabel combinatie als universeel verklaren en verplichtstellen.

Indien Apple daar bezwaar tegen heeft kan Apple de lightning licentie zonder kosten beschikbaar stellen en vragen of de andere fabrikanten kostenloos hun systeem willen overnemen, De kosten voor het overschakelen liggen daarbij eenmalig bij de andere fabrikanten. De overheden zouden daar dan mee akkoord moeten gaan.

Lijkt me een Win win constructie. (als dat Lightning systeem echt zo geweldig is....) Apple doet daar hun klanten dan een plezier mee door het systeem voor hen te behouden.

Apple kan zich natuurlijk ook gewoon conformeren aan de voorgenomen regelgeving.
Gewoon de meest gebruikte lader/kabel combinatie als universeel verklaren en verplichtstellen.
Inderdaad! Een gammele stekker die niet maximaal gebruik kan maken van de USB charging spec 8)7

btw Het wetvoorstel gaat over de eis dat je een mobiele telefoon moet kunnen opladen met een 'universele lader', nergens staat dat er gebruik moet worden gemaakt van b.v. micro-USB.

[Reactie gewijzigd door Carbon op 23 juli 2024 06:04]

vergeet niet dat dit niet zo makkelijk gaat aangezien apple heel eigenwijs is en we midden in de overgang zitten tussen usb 2 en usb 3.
Het doel van de oorsponkelijk richtlijn was het verminderen van het aantal weggegooide netadapters.
De reden dat netadapters weggegooid wereden kwam omdat elke fabrikant vaste kabels gebruikte met steeds wijzigende stekkers.

btw Apple heeft in tegenstelling tot andere fabrikanten altijd een USB adapter gebruikt met een standaard USB-A female connector. Andere fabrikanten zoals Asus (Nexus7) doen nu hetzelfde.

Probleem opgelost zou je zeggen!

NIet dus, de EU denkt er verstandig aan te doen om ook micro-USB aan de apparaatzijde te verplichten. Typisch een beslissing welke genomen is door incompetente politici zonder lange termijn visie.

Waarom is het een slecht plan?

1. Micro-USB is zo'n beetje de meest gammele connector die ze hadden kunnen kiezen.
Hoezo duurzaam?

2. Grote kans dat fabrikanten weer gaan kiezen voor een oplossing met vaste kabels.
Als de kabel of stekker kapot is dan kan de hele adapter naar de stort.

3. Een USB lader mag max. 5A leveren maar niet via een micro-USB stekker.

Mocht de accu technology verbeteren (sneller laden, hogere capaciteit) wat natuurlijk gaat gebeuren, dan wordt de laadsnelheid beperkt door de keuze van de politiek.


[update]

In het gelinkte document wordt alleen gesproken over een "universele lader".

Nergens wordt "micro-USB" genoemd!

Wel interresant is het volgende stukje!

e) waarborgen dat draagbare radioapparatuur onderling functioneert met accessoires, met name met universele laders;

Dat met die "accessoires" is natuurlijk onhaalbaar daar dat zou impliceren dat een accessoire fabrikant alle gangbare (iOS,Android,Windows Phone etc..) systemen zou moeten ondersteunen.

[Reactie gewijzigd door Carbon op 23 juli 2024 06:04]

Het ontgaat mij volledig wat men met een 'universele' lader bedoeld. Ik moet dan toch in eerste instantie denken aan die oude adapters met tig stekkertjes en 'instelbaar' van 4-12 volt van vroeger.

Niet helemaal off-topic, kwalijker vind ik dat het wetsvoorstel uit bovenstaande link verwijst naar een Microsoft Word .doc document. Dit is nou niet een voorbeeld van een universeel tekstdocument.

Maar de enige tekst die ik kan vinden over de oplader is het volgende:
"Interoperabiliteit tussen radioapparatuur en accessoires zoals opladers vereenvoudigt het gebruik van radioapparatuur en vermindert de hoeveelheid onnodig afval en de kosten. Nieuwe inspanningen zijn nodig om een universele lader te ontwikkelen voor bepaalde categorieën of klassen radioapparatuur, met name ten voordele van de consumenten en andere eindgebruikers; daarom moet deze richtlijn specifieke eisen op dat vlak bevatten. Met name mobiele telefoons die op de markt worden aangeboden moeten compatibel zijn met een universele lader. " (p. 8 in Word, p. 9 in andere editor)

Er staat hier helemaal nergens dat bijvoorbeeld Apple/Blackberry zich niet aan de standaard houdt. Alleen dat er een nieuwe oplader moet worden ontwikkeld, of zoiets.
Nou ja, eigenlijk staat er nieuwe (Europese) inspanningen geleverd nodig zijn. Dat lees ik als burger als een volledige ontkenning in de trant van 'onze opvolgers kunnen daar de komende jaren weer gezellig over babbelen als we betaald pendelen tussen Brussel en Straatsburg'.

Mijn donkere kant voorspelt dat dit, met name ten nadele van de consumenten en andere eindgebruikers uit gaat vallen. Prima argument voor alle fabrikanten om vanaf 2017 helemaal géén enkele kabel en/of lader mee te leveren. Alleen een peperduur verloopblokje dat je binnen de kortste keren kwijt bent.
Anoniem: 474132 @TieBie88413 maart 2014 19:12
Universele lader is een lader waar je andere telefoons mee op kunt laden.

Binnen europa betekent dit dus dat de lader aan de telefoonzijde een usb aansluiting heeft. Aan de net-zijde zal ie overeen moeten kunnen met alle stopcontacten zoals die in europa bestaan. Dus 220 volt stekker zoals we die in nederland kennen en 110volt zoals in engeland.

Ik weet trouwens niet eens zeker of de net-zijde ook standaard moet zijn omdat hier binnen europa niet eens eensgezindheid over bestaat (zie bijvoorbeeld verschil tussen de uk en nl).

Apple levert gewoon adaptors aan de net zijde en een usb/lightning kabeltje voor de telefoon-kant van de lader dus Apple zit gewoon safe.
grrr "apple en de laders"
Nee, tweakers en Apple :(
1. De dock connector is 9 jaar oud, 11 als je de iPhone 4S die vandaag de dag nog verkocht wordt meetelt
In 2003 kwam de 30 pins dock connector uit en heeft tot 2012 in alle devices gezeten.
In die tijd heeft Samsung 3 laders gehad, Usb, Micro USB en die nieuwere USB norm.

2. De lader staat los van de stekker.
je lader die bij de 30pins connector kwam, werkt ook prima met je lighting adapter.
Pas in 2010 hadden andere fabrikanten dit, dus je hebt bij Apple 7 jaar lang aan dit idee kunnen wennen.
nee, wat schandalig dat Apple :(
Je slaat de spijker op z'n kop!
"Apple moet eindelijk zijn opladers aanpassen", laat SP-Europarlementariër Dennis de Jong aan Tweakers weten. "Dat werd hoog tijd ook, want het is bekend dat voor Apple zijn eigen opladers en andere accessoires een goudmijn zijn en dat de consument hiervan de dupe is.
Dit is je reinste stemmingmakerij die niet feitelijk onderbouwd is. Allereerst Apple verkoopt kabeltjes voor €19, niet exceptioneel goedkoop maar ook niet exceptioneel duur. Als je de jaarcijfers van Apple bekijkt, zie je dat ook Apple ook relatief weinig verdient aan accessoires. Het is dus zeker geen 'goudmijn', maar gewoon gemiddeld duur (en dat mag, Apple mag zelf bepalen hoe ze hun producten prijzen).

Ten tweede: wat heeft de prijs van de kabels ermee te maken? Het gaat toch om uniformiteit? Als Apple zijn kabels voor €5 zou veropen zou deze wet er net zo goed nemen. Deze uitspraak van deze politicus geeft mij het idee dat hij denkt als politicus wel even in te mogen grijpen in de bedrijfsvoering van onafhankelijke partijen. Ongewenst en wat mij betreft zelfs ronduit onfatsoenlijk en onbeschoft.

Walgelijke bemoeienis van deze SP-er, gestoeld op suggestieve aannames i.p.v. feiten. Schandalig!

Daarnaast hebben de kabeltjes ook daadwerkelijk voordelen, o.a. dat deze op twee wijzes ingeplugd kan worden. Dat gebruiksgemak verdwijnt mogelijk met een universele lader.

[Reactie gewijzigd door TMC op 23 juli 2024 06:04]

19 euro niet duur?!?!

Ik koop een micro-usb kabel voor 1,50, klaar. Ok, dan nog 1 5v USB-adapter, zeg 4 euro. Gros van de huidige stekkerblokken hebben zelfs al een USB-uitgang (of 2).

Kabeltje vergeten? Bijna iedereen heeft wel een micro/mini-USB ergens liggen, voor de camera, telefoon, headset, keyboard, controller, of andere usb-apparaten. Dát is gebruiksgemak.
Ja, en hoe lang doe je met die Micro-USB kabel? Die aansluitingen gaan kapot als je er naar kijkt, en voor menig "dom" gebruikers die 'm er verkeerd in stoppen kun je om de haverklap een nieuwe halen.

Gebruiksgemak ik namelijk ook een stukje kwaliteit en aansluitgemak: niet telkens moeten kijken of je dat ding er niet op z'n kop in duwt, of dat ie niet (weer) kapot is e.d. Een stukje kwaliteit telt ook een hoop.
Mijn vader gebruikt mijn originele HD2 kabel nog, heeft een simpel stickertje op 1 kant zitten, weet hij altijd of hij naar boven of beneden moet. Kwaliteit zegt weinig over het gebruik van de kabels door verschillende mensen (zoals ik sommige mensen een USB-stick in hun computer zie rammen, vrij logisch dat alles kapot gaat).

Ja, Micro is wat 'fragieler', maar ik kan me maar 1 kabel herinneren die echt kapot was, toen ik mijn controller meenam terwijl die nog aan de lader hing.
Gast, ik zeg juist dat het WEL duur is, maar niet exceptioneel. Leer lezen aub.

Die kabels van 1,50 zijn van matige kwaliteit. Als je officiele kabels van Samsung of Nokia koopt ben je ook meer dan 10 euro kwijt hoor.
Hoe vaker ik 't artikel lees, hoe meer het commentaar van SP'er Dennis de Jong op me overkomt als stemmingmakerij… een beetje bashen omdat het kan zonder fatsoenlijke onderbouwing of feiten. Apple's accessoires zijn iets duurder, maar ze verdienen er relatief weinig aan: de licentie op die Lightning aansluitingen zijn ook redelijk duur, maar zelfs daar valt de prijs nog best mee.

Tuurlijk is het duurder dan bijvoorbeeld Micro USB, maar de aansluiting biedt ook wel heel wat meer kwaliteit en mogelijkheden:
http://www.pocketables.co...s-microusb-connector.html
Je hebt helemaal gelijk over de SP het lijkt wel verkiezingstijd... Wacht dat is het ook :D

Ze kunnen er overigens beter voor zorgen dat in de UK dezelfde contactdozen gebruikt worden zoals in de rest van Europa. Dat scheelt weer heel wat netsnoeren en lader adapters die weggegooid kunnen worden omdat die voor 90% van de Europeanen niet nodig zijn. Maar dat scoort natuurlijk wat minder voor Groen Links en de SP.

Wanneer er dan toch één standaard moet komen mag die wel wat intelligenter zijn dan de huidige micro USB. Of nog liever draadloos laden.
Kunnen niet alle fabrikanten overstappen op Lightning? Ben zelf een Android gebruiker maar vindt het gemak van de Lighning wel erg fijn. Zeker met de al bestaande accesoires
@theunevers: het gemak van lightning is al mooi gepikt voor usb 3.1
http://www.datapro.net/ne...unces-usb-3-1-type-c.html
wel de lusten en niet de lasten dus. :)
Ja, want dan moet iedereen wéér aanpassen... Wat word op dit moment het meest gebruikt? Waarschijnlijk Micro-USB.
Ja maar waarom?
Ik ben zelf ook Android gebruiker maar laten we wel wezen; het kunnen omdraaien van de stekker is wel super-handig.
We moeten niet een situatie gaan krijgen dat dit soort regels de innovatie en gebruiksgemak in de weg komt te staan.
Dus als Apple de stekker tegen een vriendelijk prijsje aanbiedt aan andere fabrikanten heb ik daar niks op tegen, of we moeten wachten op de nieuwe USB.
De stekker van Apple is al sinds 2012 beschikbaar dus eigenlijk loopt de rest gigantisch achter, daar ben ik niet blij mee.
Als dat het enige voordeel is zie ik geen reden om iedereen te laten veranderen en de huidige kabels en opladers met vaste draad te laten weggooien.
De stekker van Apple is al sinds 2012 beschikbaar dus eigenlijk loopt de rest gigantisch achter, daar ben ik niet blij mee.
In standaardisatie lopen ze dan weer fors achter, het is net hoe je het bekijkt en de EU kijkt het vanuit dat oogpunt waarin Apple gewoon (bewust) achter loopt...

Welke stekker beter is is dan ook helemaal geen onderdeel van de discussie (van de EU)...
Ik weet nog niet of het omdraaien van de connector zo handig is. Met een full size USB steek ik elke keer een paar keer verkeerd in de poort voordat die past, bij micro-usb heb ik dat maar heel zelden.
Uiteraard zal de standaard binnenkort ook omdraaibaar zijn.
Dat soort vernuftige innovaties worden uiteraard binnen no-time overgenomen.
Maar micro-USB heeft nog geen fractie van de mogelijkheden van Lightning.

Als ze dus een Micro USB moeten gaan gebruiken is dat een ontzettende stap terug. De EU moet eens ophouden zich te bemoeien met zaken waar ze geen verstand van hebben.
Hmm, kan Lightning 4K output geven over displayport of HDMI? Slimport en MHL kunnen over een micto usb connector gaan.
USB OTG? Kan ik met lightning een generieke usb stick / sd kaart /... aansluiten?

Ligthning heeft het voordeel van omkeerbaar te zijn en nog een paar andere kleine dingen, maar veel features zijn er ook weer uit tov de 30 pin connector van Apple.
4K, geen idee
Displayport, ja
HDMI, ja
Slimport, geen idee
MHL, ja
Generieke usb stick / sd kaart, ja in de vorm van de camera connection kit.

Welke features zijn er allemaal uit die van belang zijn volgens jou? Soms zijn features natuurlijk te weinig gebruikt en staat het vooruitgang in de weg.

Er is slim genoeg over die Lightning connector nagedacht om toekomstproof te zijn. Micro-USB is inderdaad een stap terug, maar waarschijnlijk wel het meest gebruikt.

[Reactie gewijzigd door SidewalkSuper op 23 juli 2024 06:04]

Ze hadden het ook gewoon in een vorm kunnen gieten die compatible is met Micro-USB (een dubbel-stekker bijvoorbeeld).
Je weet niet in hoeverre zoiets problemen geeft met "domme" gebruikers die maar gewoon een kabel ergens in proppen en merken dat het past.
Dit zou voor veel kapotte hardware kunnen zorgen (van alle partijen) en eindeloze rijen bij servicepunten, etc.

Maar het is natuurlijk waar dat Apple graag zijn eigen oplossing maakt en die oplossing superieur vindt.

[Reactie gewijzigd door SidewalkSuper op 23 juli 2024 06:04]

Slap gelul als gebruikers het niet snappen dan is het beter om ze het te leren. Ooit iemand eens gezien een micro usb op een iPhone aan zien sluiten? Mensen kunnen zelf heus wel nadenken gaat die wet echt niet anders door worden.
Slimport = displayport

De voordelen van micro usb (netto gezien tov lightning):
- goedkoper
- 90% kans dat er in elk huishouden wel een lader te vinden is - algemenere standaard
- meer connectie mogelijkheden (al is dit eerder een limitatie van iOS dan van lightning)

Van lightning:
- omkeerbaar
- meer futureproof?
Waarom noem je het dan 2x :p

Lightning is inderdaad zeker meer futureproof.
Meer connectiemogelijkheden zou ik zeker betwisten. USB kan alleen binnen de USB spec blijven, Lightning kan allerlei dingen die niet mogelijk zijn met USB, doordat iedere pin multi-inzetbaar is.

Zie ook deze uitstekende comment hieronder
Aaargh! in 'nieuws: 'Apple moet smartphones aanpassen aan EU-eis voor universele lader''

[Reactie gewijzigd door SidewalkSuper op 23 juli 2024 06:04]

maar dit werkt ook niet oorspronkelijk met de originele 4 pins micro usb aansluiting, meestal smartphones met deze functies heb een 2delige micro usb connector. voorin de connector zitten de 4 pinnetjes voor usb connectie en laden. achterin de connector zitten een hele rits extra aansluitingen voor de overige opties die je hier boven beschrijft.
OTG zou wel kunnen werken op de Ligthning connector omdat deze over de usb data+ en data - loopt.
veel features zijn er ook weer uit tov de 30 pin connector van Apple
Dat is nu het mooie van de Lightning standaard, het is compleet flexibel. Pinnetje worden dynamisch toegekend afhankelijk van het type kabel wat je er in plugt. Alle bestaande randapparatuur blijft forwards-compatible.

MHL is geen HDMI (totaal incompatible) en al die extra standaarden over USB zijn allemaal vieze hacks waarbij er niet-standaard signalen over USB gaan. Lightning is ontworpen met flexibiliteit als uitgangspunt en in elk opzicht superieur over MicroUSB.
Wat is er dan mogelijk met lightning (afgezien van het omdraaien van de stekker) mogelijk wat niet kan met usb?
In een Lightning kabel zit een klein chipje die het type kabel identificeert aan het toestel. Als je er een USB kabel inplugt dat configureert ie de poort voor USB, als je er een HDMI-adapter in plugt configureert ie de poort daarvoor, etc. Je kan dus bijna elk willekeurig type kabel ondersteunen zonder dat je de connector hoeft aan te passen.

Als in een volgende iPhone een nieuw type adapter ergens voor wordt geïntroduceerd dan kan dat met exact dezelfde poort, alle oude kabels werken nog en een oud toestel zal alleen een melding geven dat het nieuwe type niet ondersteund wordt als je die inplugt.

Met USB zit je vast aan de USB specs, er kan in theorie alleen het USB protocol gesproken worden over die kabel. Nu zijn er toestellen waarbij je b.v. HDMI over diezelfde poort kan doen maar dat zijn smerige hacks die buiten de USB spec vallen en daardoor problemen kunnen opleveren. Problematischer nog is dat je dit niet onbeperkt kan blijven doen, je kan b.v. HDMI er bij in hacken, of VGA out, of analoge audio out, maar als je alle 3 wilt dan heb je een probleem. Met Lightning heb je dit probleem niet omdat de poort dynamisch geconfigureerd wordt.

Bij microUSB is b.v. pin 1 altijd VCC, pin 2 is altijd Data- , pin 3 is altijd Data+, etc. Bij lightning staat dit niet vast. Het chipje in de connector zegt tegen het toestel: "VCC zit op pin 4, Analoge audio links zit op pin 7, Analoge audio rechts zit op pin 2, etc."

[Reactie gewijzigd door Aaargh! op 23 juli 2024 06:04]

Leuk, maar wat is daar het nut van: laat het apparaat dat je aansluit maar een USB aansluiting implementeren.
Het is dan simpel: je gooit een lading data er overheen en laat het aangesloten apparaat het zelf maar converteren.
Als in een volgende iPhone een nieuw type adapter ergens voor wordt geïntroduceerd dan kan dat met exact dezelfde poort, alle oude kabels werken nog en een oud toestel zal alleen een melding geven dat het nieuwe type niet ondersteund wordt als je die inplugt.
Dat is leuk bedacht, maar waarschijnlijk als Apple ergens een nieuw type adapter voor introduceert, zullen ze de poort ook wel weer veranderen... Conclusie: alle oude kabels moeten alsnog vervangen worden....
Leuk, maar wat is daar het nut van: laat het apparaat dat je aansluit maar een USB aansluiting implementeren.
Het nut is dat lang niet alles over USB kan. B.v. Door gebrek aan bandbreedte of omdat het simpelweg te duur is voor een bepaalde toepassing.
waarschijnlijk als Apple ergens een nieuw type adapter voor introduceert, zullen ze de poort ook wel weer veranderen...
Waar baseer je dit op ? Ervaring uit het verleden doet anders vermoeden, de oude 30-pin connector is een van de meest gebruikte en langst ondersteunde connectoren in de markt, het werd echter steeds lastiger er nieuwe functionaliteit op te bieden dus het was hoog nodig deze te vervangen. Lightning houdt hier rekening mee en kan dus nog veel langer mee dan de dock connector.

De huidige dock connector is 9 jaar lang supported geweest, dat gaat de micro-USB standaard waarschijnlijk niet eens halen, de nieuwe USB 3.1 type-C connector komt dit jaar uit en dan is micro-USB pas 6 jaar oud.

[Reactie gewijzigd door Aaargh! op 23 juli 2024 06:04]

Het nut is dat lang niet alles over USB kan. B.v. Door gebrek aan bandbreedte of omdat het simpelweg te duur is voor een bepaalde toepassing.
Gebrek aan bandbreedte? Wat in godsnaam kun je niet over 480Mbit (+/- 280 effectief) kwijt vanaf een telefoon?
Te duur? Als het te duur is via USB, dan is het ook te duur via een andere stekker...
Verder zie ik het voordeel niet om telkens de VCC te veranderen van pin bijvoorbeeld.... Het heeft voor zover ik het snel kan bekijken en beredeneren zeker ook nadelen... Aan de telefoonkant moet er logica en electronica komen om die pinlayout te switchen en in de kabel moet nog weer eens een keer een chip komen om dat omswitchen aan te sturen. Wat gebeurt er als dat chipje op de een of andere manier defect gaat en bijvoorbeeld de VCC daardoor terugkoppelt aan een datalijn?
micro-USB is overigens al 7 jaar oud... en zal zeker nog wel een flink aantal jaren ondersteund worden...
Wat in godsnaam kun je niet over 480Mbit (+/- 280 effectief) kwijt vanaf een telefoon?
HDMI bijvoorbeeld, HDMI 1.0 is max 5Gbit, HDMI 2.0 is max 18Gbit.
(analoge) audio, playback control en vast nog wel dingen die ik vergeten ben (ik ben geen Apple kenner).
Hoe vaak gebruik je een kabeltje om je telefoon op te laden?
En hoe vaak koppel je hem aan je TV?

De EU wil terecht een einde aan een wildgroei van stekkertjes die alleen maar bestaan om de zakken van fabrikanten te vullen.

De EU schrijft ook niet voor welke standaard dit moet zijn. De EU zegt gewoon: Jullie zijn de techneuten, kom er samen maar uit: Maar je komt met één oplossing.
Couldn't agree more. ik ben zelf een Android gebruiker, maar die opladers zijn dramatisch. Altijd prutten welke kant boven moet, waardoor je - als je niet voorzichtig bent - de aansluiting vernield. Tevens hangen ze er vaak maar wat in, in plaats van goed stevig in de poort.

[Reactie gewijzigd door Jokuh op 23 juli 2024 06:04]

Ik weet niet wat voor telefoons jij gebruikt, maar bij mijn ZTE Blade en Samsung S2 zit de micro-usb er altijd goed stevig in vast. Ook de S3 Mini van mijn vriendin houdt de oplader gewoon vast, die wiebelt er niet uit als je hem ondersteboven aan de kabel laat bungelen ofzo. Daarnaast weet je na een tijdje toch wel hoe de aansluiting bij je telefoon zit, en dus welke kant 'boven' is?

Neemt overigens niet weg dat een oplader waarbij het niet uitmaakt hoe je hem erin doet beter is. Wat dat betreft hadden ze nooit moeten afwijken van dat mooie ronde plugje bij de oude Nokia's _/-\o_
Daarnaast weet je na een tijdje toch wel hoe de aansluiting bij je telefoon zit, en dus welke kant 'boven' is?
ik sluit mijn telefoon 1x per dag aan, en dat is altijd 's avonds. Kun jij in het donker zien welke kant boven moet? Komt nog bij dat het relief op de u-USB kabels die ik hier heb de ene keer 'boven' en de andere keer (WD! :( ) 'beneden zit. Jammer dat gebruiksgemak zo vaak op de laatste plaats komt. Mensen lopen al sinds het begin te kloten met de oriëntatie van USB-connectoren, dus /waarom/ is daar bij het design van de u-USB plug geen rekening mee gehouden? Waardeloos.
Nee, dat doe ik gewoon op de tast. Ik weet hoe de connector in mijn telefoon zit en met even voelen hoe ik de kabel tussen de vingers heb weet ik ook hoe die zit en gaat het er vrijwel altijd in een keer goed in.

Nu ik er meer over nadenk: waarom doet de EU trouwens niet gewoon verplichten dat al die telefoons binnenkort draadloos oplaadbaar moeten zijn? Zijn we direct van al dit gedoe af, gewoon telefoon op een platformpje leggen en klaar 8-)
In 2017 zegt men, als we begin 2014 hadden we geweten dat alle toestellen, smartphones, phablets, tablets, smartbooks notebooks enz draadloos oplaadbaar zouden zijn dan hadden we het niet in de wet vastgelegd.

In 2017 hebben apparaten dan dus verplicht op een oplaad chassisdeel op de telefoon terwijl opladen tegen die tijd technologisch achterhaald is omdat opladen bijvoorbeeld draadloos gaat of omdat er een doorbraak is in feulcells waardoor je je telefoon volgiet met 4 druppels alcohol en zo 4 weken gebruikt kan worden.

Leuke wetgeving dit maar had eigenlijk in ±2004 van kracht moeten zijn, niet ingevoerd in 2014 om in 2017 als de technologie er al weer helemaal anders uitziet van kracht te worden.
Tip voor int donker: doe nagellak (kleur van de kabel) op de kant die naar boven staat als de stekker in de telefoon zit.
Hoef je alleen maar te voelen welke kant wat "ruwer" voelt.
Dit heb ik al 4-5 maand en werkt perfect :)

Neemt niet weg dat een standaard waarbij de boven en onderkant niet uitmaken nog beter zou zijn _/-\o_

[Reactie gewijzigd door MNDutch op 23 juli 2024 06:04]

Inderdaad, maar daar was data weer een beetje moeilijk door te sturen. ;)
Maar dat zou te fixen kunnen zijn, lijkt mij. :D
Anoniem: 469228 @Jokuh13 maart 2014 13:09
no offense, maar hoe moeilijk kan het zijn om hem er juist in te krijgen? ik heb ook geen idee wat voor apparaat jij hebt, want bij mij (zowel de htc one en de nexus 7) zit ie er goed stevig in hoor.
Ben het helemaal met Jokuh eens - bij mijn Samsung is het altijd gepruts om die kabel er in te krijgen, zelf als je de juiste oriëntatie kiest blijft die haken als je 0.2 mm verkeerd zit. De lightning plug in mijn iPhone steken gaat elke keer blind goed zonder enig probleem. Laat de EU lekker opbokken.
Dramatisch nog wel? Kan je wel overweg met de lightning connector want 90 graden gedraaid past ie ook niet :X Jij wilt eigenlijk een ronde stekker zoals we vroeger hadden of ga je dan zeuren dat ie alleen aan de onderkant (of bovenkant) van je telefoon past en niet overal? :P

Neemt natuurlijk niet weg dat het fijn is hoor het stekkertje van Apple, maar om de rest meteen weer dramatisch te noemen slaat echt weer nergens op, en is zwaar overdreven net als ik hierboven bewust overdrijf...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 23 juli 2024 06:04]

Overdrijven is ook een kunst. ;)

Probeer maar eens in het donker zo'n micro-USB aan te sluiten. Ik ben geen applefanaat, maar zo'n lightning connector is gewoon een veel betere oplossing.
De meerderheid zit anno 2014 juist op micro-usb, dus het ligt in de lijn der verwachtingen dat deze tot de 'algemene' standaard wordt verheven. Ik ben daar overigens niet heel gelukkig mee, want 'micro' is in mijn ervaring vooral synoniem met 'kwetsbaar'.
ik zit er persoonlijk meer mee dat alle moderne interfaces nog lopen op USB2 anno 2014. Laat ze er eens een USB3 kabel van maken. Hadden ze bij lightning al moeten doen. Apple is doorgaans de eerste die nieuwe standaarden implementeert. USB3 is backwards compatible, dus waarom niet?
De lightning poort is upgradable, dus in de toekomst kan er best ondersteuning voor USB3 toegevoegd worden, echter voegt dat in de huidige situatie weinig toe. Waarom USB3 toevoegen. Voor het gros van de mensen wordt data toch enkel draadloos overgezet. Wanneer heb jij voor het laatst je iPhone gevuld met foto's/video's/muziek via een kabeltje?

In mijn specefieke geval wordt de poort slechts enkel gebruikt om mee op te laden en data mee uit te voeren naar bijvoorbeeld een HDMI adapter :).
Ik sync uitsluitend met kabel. Ik sync video naar mn iPad, en dat gaat niet over WiFi.
De Note 3 beschikt al over USB3, en verwacht wordt dat de komende high-end smartphones hier ook allen mee worden uitgerust. Prima trend imo, veel te laat inderdaad.
Samsung heeft hier een mooie oplossing voor waarbij de oude usb 2.0 kabels ook gebruikt kunnen worden. voor data transfer en laden. Er past ook de Samsung usb 3.0 kabel op voor laden en data transfer. Dit vind ik persoonlijk een mooie oplossing toch je eigen connector met de voordelen maar ook weer compatibel met de usb standaard

http://2.bp.blogspot.com/...FBl28U/s1600/09187261.JPG
Dat is geen Samsung specifieke oplossing wat jij daar post, dat is gewoon "standaard" micro usb 3
http://www.startech.com/C...-Male-to-Male~USB3SAUB3BK
vergeet even niet de Hdmi en andere opties die ook in de connector verwerkt zijn ;) natuurlijk gewone usb 3,0 connector past ook
Dat is gewoon de standaard micro USB 3.0 connector hoor. De oude micro USB plus een element er naast voor de extra data bekabeling in USB3.0.
Volgens mij is het aandeel apple beperkt in de markt dus waarom zo de rest de apple standaard moeten overnemen.

Daarnaast zal het apple interface vol patenten zitten en moeten andere ervoor gaan betalen.
We hebben nu usb en uit het artikel blijkt dadelijk usb 3.1 waarbij de stekker ook om te draaien is.

1 standaard is goed voor de consument.
Waarom moet apple er als enige van afwijken.
We hebben nu usb en uit het artikel blijkt dadelijk usb 3.1 waarbij de stekker ook om te draaien is.
Aan de oplader/computer kant ja, niet perse aan de andere kant, ten minste daar heb ik nog geen ontwerpen van gezien!

Gevonden (hieronder in de reacties :D):
http://www.datapro.net/ne...unces-usb-3-1-type-c.html

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 23 juli 2024 06:04]

1 standaard is helemaal niet goed voor de consument!!! Het beperkt innovatie en concurrentie. Verder zou ik het vreselijk vinden als ik alleen maar telefoons kan kopen met een flutconnector. Laat mij asjeblieft zelf kiezen!
De innovatie van apple is patent op een connector. Waardoor je als consument veel moeten betalen voor toebehoren.

Stel je eens voor dat usb geen standaard was en dat samsung dit had, asus dat, hp weer iets anders. Je had dan 30 uitvoeringen van 1 en dezelfde webcam. Of nu 30 verschillende adaptors.

als dat innovatie is, denk ik dat ik het echt niet begrijp
Je begrijpt me verkeerd. Standaarden zijn goed, maar bedrijven VERPLICHTEN om zich aan een standaard te houden is m.i. alleen wenselijk als het gaat om zaken als veiligheid. Niet voor interoperability.
volgens mij heeft apple bewezen dat met haar eigen standaard en patent daarom dit zorgt voor prijsopdrijving en de consument te veel moet betalen voor extra's. Dat is een voor de fabrikant leuk business model maar voor de consument minder.
Hoezo? Ik ben een consument en wil graag de Lightning connector en zeker niet een USB variant. Zelfs als dat wat extra kost; ik vind gebruiksgemak belangrijker dan een paar extra euro's. Waarom zou ik daar niet voor mogen kiezen?
En dan alle fabrikanten licentie betalen aan Apple? Er is een universele, omdraaibare standaard onderweg op basis van USB 3 (zie artikel), dat ze het dan daar maar bij houden. En wat de bestaande accessoires betreft, er zijn nog veel meer accessoires die de oude 30 pins connector ondersteunen, gaan we anders daar een standaard van maken?

Niet dat ik vind dat micro USB perfect is, je hebt zo vaak dat die connector omgekeerd in een toestel zit (Nexus 7 2013), ik heb er ook al ééntje kapot gekregen en momenteel heeft mijn telefoon zelfs de connector op de zijkant waardoor docks niet te gebruiken zijn.
Najah, linksom of rechtsom moet er gewoon voldaan worden aan de standaard. Niet kutten met verloopstukjes maar gewoon echt een standaard. Welke dat wordt zal mij als iPhone-gebruiker echt aan mijn anus jeuken.
Voor de duidelijkheid....
Van wiki:
The Micro-USB connector was announced by the
USB-IF on 4 January 2007.

De Lightning connector komt uit 2012.....

De vergelijking is dus eigenlijk al behoorlijk krom aangezien je micro USB dan met de "oude" Apple aansluiting zou moeten vergelijken qua specs.

Bovendien gaat alles wat je zegt ook over micro USB... Stroom (duh) data video etc etc

Als je vind dat alle andere fabrikanten dan maar Lightning moeten gaan gebruiken dan dan sla je de plank ook mis. Apple heeft in het verleden niet mee willen doen aan een "standaard" voor de branche waar eigenlijk alle andere electronica fabrikanten wel aan mee deden en dan moet iedereen dus nu ineens de connector van apple gaan gebruiken waar dan waarschijnlijk ook nog eens aan apple voor betaald moet worden ? Meh.. dat gaat het niet worden....

Ook moet je Lightning niet heilig verklaren want ook deze connectie heeft nadelen...
Ik peuter namelijk dagelijks (voor mijn werk) stof en vuil uit iphones omdat dit aangestampt word door de plug en een compact vies laagje op de bodum van de connector vormt.... Hierdoor laad het toestel niet meer (goed) en gaan mensen aan de kabel wrikken en trekken net zolang die in een bepaalde positie ligt en nog net contact maak... Gevolg kapotte kabel en/of connector.

Ik verwacht binnen niet al te veel jaren toch een opvolger voor micro usb, dit stond ook in het laatste stukje
(De USB 3.0 Promoter Group heeft een Type-C-connector voor usb 3.1 aangekondigd voor toekomstige apparaten zoals smartphones, tablets en laptops. De connector past ook omgedraaid in apparaten, net als de Lightning-aansluiting van Apple. Half 2014 volgt de definitieve specificatie van de Type-C-connector.)

Het is dan te hopen dat alle (incl Apple) fabrikanten hier dan gebruik van gaan maken. Ook zou er dan standaard geen lader bij de producten geleverd moeten worden maar enkel tegen meerprijs.

[Reactie gewijzigd door Gohan040 op 23 juli 2024 06:04]

Ik verwacht binnen niet al te veel jaren toch een opvolger voor micro usb, dit stond ook in het laatste stukje
Prima, laten we dan deze nieuwe EU regel niet instellen totdat die nieuwe standaard er is... De EU gaat nu een verouderde standaard verplichten voor een telefoon zodat we allemaal dezelfde kabel kunnen gebruiken. Over een paar jaar krijgen we USB 3.1 en dan wordt dat de nieuwe standaard, kunnen we alsnog alle kabels weg gaan gooien die we nu gebruiken.

Deze EU regel gaat alleen maar innovatie tegen werken. Wat nou als er over een paar jaar het draadloos opladen opeens perfect gaat werken? Mag dat dan niet gebruikt worden omdat de EU zegt dat er alleen USB gebruikt mag worden of omdat er geen standaard is gedefinieerd?
[...]

Prima, laten we dan deze nieuwe EU regel niet instellen totdat die nieuwe standaard er is... De EU gaat nu een verouderde standaard verplichten voor een telefoon zodat we allemaal dezelfde kabel kunnen gebruiken. Over een paar jaar krijgen we USB 3.1 en dan wordt dat de nieuwe standaard, kunnen we alsnog alle kabels weg gaan gooien die we nu gebruiken.
Het Europees Parlement heeft zich donderdagmiddag achter een richtlijn geschaard die fabrikanten verplicht om hun telefoons tegen 2017 compatibel te maken met een universele lader.

Uiteindelijk moet er natuurlijk een opvolger komen , Apple deed dit al na 5 jaar en voor veel mensen kwam dit als "Lightning" ;) bij heldere hemel. Het was nou niet bepaald goed aangekondigd en kwam voor velen als een verassing met als gevolg veel onbruikbare accessoires......
Deze EU regel gaat alleen maar innovatie tegen werken. Wat nou als er over een paar jaar het draadloos opladen opeens perfect gaat werken? Mag dat dan niet gebruikt worden omdat de EU zegt dat er alleen USB gebruikt mag worden of omdat er geen standaard is gedefinieerd?
Draadloos laden werkt al perfect (gebruik het dagelijks) en de standaard is Qi. Vergis je niet in het verschil "draadloos laden" en "op afstand laden". Op afstand gaat nog wel wat jaartjes duren....
Het grote verschil is dat een Qi lader niet standaard er bij geleverd word. Deze moet je los kopen en zal dus geen onnodig elektronica afval opleveren. Dit is juist wat de EU wil (en terecht). De EU zegt bovendien niet dat je niks anders mag gebruiken, ze zeggen dat er voor elektronica zoals laptops/smartphones/tablets etc etc 1 universele aansluiting moet komen. Ik kan me de ergernis van een jaar of 10/15 geleden nog wel herinneren met voor elk merk/model/fabrikant/type een andere aansluiting, bakken vol met kabels en adapters... Nou ik ben blij dat we daar een beetje van af aan het raken zijn. Alle fabrikanten gebruiken nu micro usb op Apple na.... Laten we hopen dat we vanaf 2017 allemaal dezelfde aansluiting hebben, voor smartphones , laptops , tablets, pads, etc etc.... Het zou fijn zijn als voor 1 keer de bedrijven eens zouden samenwerken om tot iets moois te komen.
Die nieuwe USB gaat precies dezelfde problemen krijgen als de Lightning connector.
Anoniem: 421001 @Adlermann13 maart 2014 13:01
Die lightning connector hoeft niet weg, Apple moet alleen een universele lader leveren en zorgen dat haar apparatuur overweg kan met een universele lader extra connector of verloopstekker is een mogelijkheid. Dat kan ook door en-en he? Het zou Apple zelfs sieren als ze zoiets deden, het is tenslotte een premiummerk waarbij je extra features verwacht, dit kan er één van zijn.
Een extra verloopstekker, die je ook weer kan vergeten mee te nemen trouwens, een feature van een premiummerk noemen. Ik snap het niet meer. :?
Dat hebben ze al lang, er is een micro-USB naar Lightning verloop stekkertje. Alle Apple laders hebben gewoon een USB poort en elke lader met USB-poort is gewoon te gebruiken met een lightning kabel (of een micro-USB kabel het adaptertje).

Als dat voldoende was dan was dit nieuwsbericht niet nodig geweest. Wat de EU wil is dat Apple zo'n lelijke USB aansluiting maakt op z'n toestellen. Als dat gaat gebeuren dan importeer ik 'm wel uit de VS.
De Apple oplader is een universele USB oplader. Bovendien kun je met een bij Apple te koop zijnde adapter gewoon een universele USB adapter gebruiken
Lightning is op één vlak superieur, namelijk dat je 'm kan omdraaien en dan is superieur twijfelachtig. Ook over de micro USB aansluiting kan alles wat de apple connector aan kan en zelfs meer.
Constructie van de Lightning aansluiting is veel meer solide (1 blok i.p.v een dunne holle constructie met pinnetjes).

Je kan er grote accu's sneller mee opladen (micro USB zit nu eigenlijk al aan z'n max bij de modernste toestellen).

Stroom gaat twee kanten op i.p.v. 1. Je kan dus niet alleen stroom naar je telefoon laten lopen voor opladen, maar ook juist accessoires van stroom voorzien vanuit je telefoon.

Aansluiting is ontworpen om zonder fysieke aanpassingen om te gaan met nieuwe technologieën. microUSB is dat niet.

Als ze dan een standaard kiezen, laat het dan iig Lightning zijn a.u.b..
Kan aan mij liggen, maar sommige voordelen die je noemt zijn niet verschillend met microusb (3.x).
-Qua soliditeit kan ik alleen maar zeggen dat ik meer lightning connectors dan micro USB connectors heb zien faken (2 vs 0)
-Microusb kan tot 25 watt leveren, terwijl apple zegt dat lightning 12 watt aan kan.
-Op veel huidige Android toestellen, dus micro USB, kun je allerlei accessoires aansluiten, van USB keyboards via ps4 controllers tot extern geheugen. Dat suggereert mij dat de telefoon dus via de poort stroom levert.
-Het laatste punt snap ik niet.

Gezien de absurde bedragen die apple vraagt voor allerlei licentie is het puur al voor de centen beter als lightning nooit geadapteerd wordt.
Ze gebruiken toch al gewoon een usb-stekker? Dat hier een draadje in moet van usb-lightning zouden ze wat mij betreft zelf moeten mogen verzinnen.
Hoezo voordelig voor consumenten?
Dat staat toch heel duidelijk uitgelegd in het artikel? Dat ze misschien niet de standaard kiezen die jij graag wil maakt niet dat de voordelen van een verplichte standaard opeens weg zijn. Bovendien, als Apple ook maar iets waard is als creatief bedrijf, dan weten ze ook met deze beperking/verbetering mooie oplossingen te verzinnen.
En hoe is dat bij de Micro-USB connector anders?

Mijn Nexus 4 stuurt ook gewoon z'n data en video uit over de Micro-USB connector, terwijl hij laadt. De connector heeft er vrij weinig mee te maken; de vraag is wat een fabrikant er mee doet. De Nexus 4 heeft namelijk SlimPort, wat exact hetzelfde als Lightning doet, maar dan over een Micro-USB connector.

Het enige waar ik persoonlijk de Lightning connector superieur vindt is het feit dat hij twee kanten op werkt :)
Ik laad mijn telefoon op via micro-usb en ik zet bestanden over via micro-usb. Wat is jou punt?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.