Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 124 reacties

Philips heeft de Fidelio M2L aangekondigd, een koptelefoon die voorzien is van een lightning-connector. Deze aansluiting is sinds de iPhone 5 op draagbare apparatuur van Apple te vinden. Volgens Philips levert de digitale aansluiting een betere audiokwaliteit op.

De meeste headsets bieden een analoge mini-jack-aansluiting van 3,5mm, maar Philips richt zich met de Fidelio M2L op de bezitters van recente Apple-hardware door zijn nieuwe koptelefoon van een propriëtaire lightning-connector te voorzien. Daarbij zegt Philips dat het in de koptelefoon een 24bit-dac heeft geïntegreerd. Onduidelijk is nog of de deze week aangekondigde iPhone 6 geschikt is voor het doorsturen van 24bit-audiobestanden; Apple heeft daar nog niets over losgelaten. De koptelefoon heeft overigens ook een geïntegreerde versterker.

Philips claimt dat de audiokwaliteit dankzij de lightning-aansluiting beter wordt, doordat de drager van de koptelefoon geen last heeft van storende factoren als ruis en crosstalk. De Fidelio M2L, die uiterlijk sterk lijkt op zijn voorganger Fidelio M1, biedt verder twee neodymium-speaker-drivers van 40mm, waarbij de 'ademende' oorkussens zijn verpakt in met leer omhuld traagschuim. Het gesloten ontwerp leidt volgens Philips tot een 'gecontroleerde en dynamische bas-weergave'. De Philips Fidelio M2L-koptelefoon kost 249,99 euro en ligt vanaf december in de winkels.

De Fidelio M2L is een van de eerste koptelefoons die voldoet aan de nieuwe lightning-profielen die Apple in juni tijdens zijn Worldwide Developer Conference onthulde. De specificaties maken het mogelijk om headsets via apps aan te sturen en vice versa door het plaatsen van knoppen op een headset. Ook kunnen headsets hun voeding betrekken van de smartphone of tablet waarmee ze verbonden zijn, zodat ze lichter uitgevoerd kunnen worden.

Philips Fidelio M2L

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (124)

"een stuk beter" dan wat? uiteindelijk komt het aan op de DA conversie. Op zich top dat ze hier (hopelijk) een kwalitatief goede DA converter in hebben gezet. Maar dat de geluidskwaliteit goed is dankzij de lightning connector an sich is stierenpoep.
Neeee ga nou niet meedoen met Apple en hun eigen afwijkende aansluitingen! We gingen toch alles standaardiseren? Micro USB past overal op, hoe fijn is dat :)

Even ter verduidelijking:
Het voorbeeld van Micro USB haal ik alleen maar aan omdat er zoveel apparaten zijn die met dezelfde aansluiting werken. Daarmee bedoel ik niet dat dat de meest ideale aansluiting is om ook maar audio overheen te sturen...

We zijn als consument echter veel meer gebaat bij een aansluiting die niet proprietair is. Zoals bijvoorbeeld de hieronder genoemde USB C. Daar mag iedereen mee aan de slag en zou als het goed is uiteindelijk echt alles aan elkaar moeten kunnen knopen. Behalve dan uiteraard Apple spullen ;)

[Reactie gewijzigd door Kaastosti op 10 september 2014 21:11]

MicroUSB mag dan wel overal op passen, audio out over USB wordt pas in Android L native ondersteund. Een koptelefoon met MicroUSB zou dus naar alle waarschijnlijkheid op nog minder apparaten werken dan een met Lightning (namelijk alleen Nexus 5's met daarop betasoftware en een klein aantal apparaten waaraan die functionaliteit door de maker is toegevoegd).
Waarom zouden we MicroUSB gebruiken als Lightning (blijkbaar) betere kwaliteit oplevert...?

edit @ reacties hieronder: met 'beter' bedoelde ik: blijkbaar vind Philips dit beter. Dat is wat gewoon in de tekst te lezen valt:
Philips claimt dat de audiokwaliteit dankzij de lightning-aansluiting beter wordt, doordat de drager van de koptelefoon geen last heeft van storende factoren als ruis en crosstalk.

[Reactie gewijzigd door Daantjeeuh op 10 september 2014 17:23]

Lightning geeft betere kwaliteit dan de 3,5mm jack, wat mogelijk is, want die standaard koptelefoonaansluiting is analoog, terwijl de data via Lightning digitaal over de draad gaat en pas in de koptelefoon omgezet wordt via een (volgens hen) goede DAC.
Datzelfde digitale signaal zou echter via USB ook doorgestuurd kunnen worden mits de telefoon dit ondersteunt, en de kwaliteit zou dan hetzelfde zijn.
Lees je tekst nogmaals goed door. Het enige wat deze nieuwe techniek doet is de plaats waar het digitale signaal word omgezet naar analoog (de DAC) verplaatsen van de muziekdrager naar de koptelefoon. Met andere woorden: in plaats van een analoog signaal gaan er nu eentjes en nullen over de kabel.

Met een goede kwaliteit kabel heb je al geen last van hoorbare crosstalk: in de prijsklasse waar deze Philips opereert zitten er over het algemeen fatsoenlijke kabels geleverd bij de koptelefoons.

Maar ik zou mijzelf graag laten verrassen: misschien dat ik het helemaal mis heb. Maar een Apple-device is nou niet het eerste wat mij binnen schiet bij een HQ Audio-apparaat. Het is niet beroerd, maar top is het bij lange na niet.
Ik zeg ook gewoon dat het mogelijk is dat de audiokwaliteit hoger is, maar dat zal natuurlijk afhangen van de kwaliteit van de in de koptelefoon gebruikte DAC. Als deze beter is dan wat er standaard in een iDevice steekt, kan hun claim best waar zijn.
Net jouw uitspraak dat je Apple niet direct associeert met HQ audio, wordt bij het digitaal doorsturen van het signaal onbelangrijk, aangezien de kwaliteit dan van de koptelefoon komt.

Of de meeste mensen dat gaan horen, en of dit dan het soort koptelefoon is waar je dat verschil bij gaat merken, daar spreek ik me even niet over uit.

edit: punten en comma's

[Reactie gewijzigd door GORby op 15 september 2014 14:59]

Datzelfde digitale signaal zou echter via USB ook doorgestuurd kunnen worden mits de telefoon dit ondersteunt, en de kwaliteit zou dan hetzelfde zijn.
USB biedt echter totaal geen timing garanties. En dat is wat je bij hoog kwaliteit audio (24-bit, lossless) waarschijnlijk nou juist wel kan gebruiken. Anders krijg je weer getik en gekraak in je audio.
Maar het is maar de vraag of deze headphones iets doen met timings. Daarnaast is het met usb mogelijk een asynchronous usb connectie te gebruiken om jitter te minimaliseren. Dit is ook wat veel usb DACs doen.
Bron?

Of is die er niet omdat een kabeltje maar een kabeltje is waar aan de ene kant een electron in gaat en aan de andere kant een electron uitkomt, en het voor de digitale geluidskwaliteit niet uitmaakt of de aansluiting driehoekig, vierkant, 4-polig, goud, of gasgevuld is?

In het artikel hierboven lees ik 'beter' als 'beter in dan de analoge aansluiting die we noemen in paragraaf één' en dat kan inderdaad kloppen, maar digitaal is natuurlijk gewoon digitaal.

[Reactie gewijzigd door _eXistenZ_ op 10 september 2014 16:43]

Mijn idee. Digitaal is digitaal en er moet heel wat gebeuren wil een bit niet gelezen worden. Er zijn audiofielen die menen een verschil te kunnen horen tussen vergulde monsterkabels of een al-cheapo cinch kabeltje voor een SPDIF verbinding.....
Ik ken in mijn omgeving diverse audio paragnosten die dan weer beginnen over jitter en fout correctie die plaats zou vinden in het digitale signaal.

Zelf hoor ik toch niets meer boven de 15kHz en zal het me allemaal worst wezen. Ik zou liever ook hebben dat Apple zich houd aan micro USB. In 2009 heb ik ooit mijn oudere samsung D900 dumbphone maar mee genomen op reis omdat mijn iPhone 3G geen Bluetooth stereo deed. Dat was ook mijn laatste Apple product.
Voor een goede geluids reproductie heb je een stabiele en nauwkeurige klok nodig die de DAC aanstuurt.
Spdif is een interface waar de data-bitten samen met het klok-signaal voor de DAC (digital to analog converter) overeen gaan. Om het klok signaal de gebruiken, moet je het eerst scheiden van de bitten. In dit process verlies je nauwkeurigheid van de timing van de klok en dit kun je horen (onder bepaalde omstandigheden).
Er zijn ook manieren om de klok en data apart aan te bieden (kost een extra draadje). Het is echter dus wel degelijk mogelijk dat een digitaal signaal, ondanks dat alle bitten goed aankomen, toch slecht wordt weergegeven.
Wat een zever... Alle iPads en alle iPhones vanaf de iPhone 3 ondersteunen A2DP.

Linkje: http://support.apple.com/kb/ht3647

[Reactie gewijzigd door drib83 op 10 september 2014 18:30]

Dat over A2DP klopt inderdaad niet. Maar Apple ondersteunt daarbij geen apt-x, en de meeste high-end android telefoons wel. Met apt-x is lossless audiocompressie over bluetooth mogelijk (en dus een "better than wired" geluidskwaliteit).
Omdat je dan niet 10 verschillende kabels nodig hebt
Apple heeft nu eenmaal lightning. Philips kan daar niks aan veranderen. Ze kunnen er wel op inspelen en een product voor de grote groep Apple gebruikers maken. Lijkt me een beter plan dan Apple een berichtje te sturen met 'MicroUSB is beter'.
2 versies uitbrengen, 50/50 productie, opgelost. :)
het lijkt mij handiger om één versie te doen die twee kabels aan kan. dan krijg je gelijk de voordelen van een verwisselbare kabel op je headset. Zo kan je er een langere of juist kortere kabel op zetten. met het zelfde idee als de beats waarbij de 3,5mm jack kabel los gehaald kan worden
Niet per se. Als de gefragmenteerde android wereld al niet van apps kopen houdt, dan is het voor Philips een goede keus om kopers bij de concurrent te zoeken die zijn bereid te betalen voor hun producten.
Sorry, maar dat is echt bullshit. Als er iets niet gefragmenteerd is, is het de Android-omgeving wel. Allemaal gebruiken ze micro-USB/MHL* en op de meeste modellen kun je een 3,5" hoofdtelefoon aansluiten (ik ken geen modellen waarbij dat niet kan). Hoe is dat in godsnaam zo gefragmenteerd dat je als hoofdtelefoonleveranciers een plugje aan je hoofdtelefoon zet dat alleen op iPhones past? Zelfs thuis op je versterker of laptop past het niet |:(

* Micro-usb is nota bene internationaal vastgelegd als de standaard voor het opladen van mobiele apparatuur. Alles past erop, behalve een iPhone (zonder verloopje dat niemand ooit bij zich heeft).

@Clubbtraxx: zijn opmerking slaat op statistieken die aangeven dat de gemiddelde Apple-koper meer geld uitgeeft aan apps dan de gemiddelde Android-koper. Wat natuurlijk compleet logisch is aangezien de gemiddelde iPhone ergens tussen de 600 en 800 euro kost en de gemiddelde Android (ik gok maar wat) tussen de 200 en 400 euro zit. De gemiddelde Apple-bezitter heeft dus meer te besteden. Ik weet zeker dat je dezelfde statistieken kunt ophouden voor rijders in een gloednieuwe BMW 7-serie vs. rijders in een 15 jaar oude Suzuki Alto 8)7

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 10 september 2014 20:21]

Er zijn meer dan 500 miljoen iPhones verkocht. Grofweg de helft daarvan heeft een lightning aansluiting. Dan heb je ook nog de iPads. Grof geschat 350 miljoen apparaten. Een leuke markt dus.
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit iemand horen klagen over de geluidskwaliteit van een 3,5mm plugje (wat ook in een iPhone of iPad past), maar dat zal marketingpraat zijn :) Dat past nml ook, dus waarom iets anders kiezen (behalve om anders te zijn)?
Nou ik klaag er wel over hoor. Hoor echt verwchil tussen iPod classic met aparte koptelefoonverdterker, zonder die versterker, of de iPhone. (Van goed naar steeds minder goed). Bij een hoofdtelefoon van deze klasse gaat dat uitmaken.
Beste is nog als ik ook de DAC van de fiio kan gebruiken, aangesloten op een pc bijvoorbeeld.
mijn fout, micro USB kan geen stroom leveren, dus deze koptelefoon uitrusten met alleen een andere stekker heeft geen zin. Hij zal opnieuw ontworpen moeten worden voor android.
Volgens mij kan micro-usb wel degelijk stroom leveren. Hoe kan een usb-stick anders via een OTG-kabel op mijn Nexus 5 werken? https://www.youtube.com/watch?v=brLdJl0JZ9M

Het zal vast geen 500mA zijn dat door de poort kan, dat wil je ook niet omdat je dan de accu snel leegtrekt, maar genoeg voor een usb-stick en vast ook wel voor iets simpels als een externe dac :)
De man zegt het zelf dat de versie voor die hij in de video laat zien problemen heeft. en daarbij: USB on the go =/= USB standaard die phones zouden moeten hebben volges de EU. Dan moet Philips dat weer gaan testen bij de meest gebruikte phones etc. etc. Het is een mijnenveld van problemen bij android, omdat de fabrikanten niet 1 front vormen.
mijn fout, micro USB kan geen stroom leveren
Hoe moet ik dat dan lezen als micro USB wel degelijk stroom kan leveren? Ik zeg toch ook nergens dat _alle_ micro-USB poortjes stroom kunnen leveren? Maar jij beweert heel stellig dat het überhaupt niet kan en dus toon ik je een video waarin bewezen wordt dat het wel mogelijk is.
Kunnen we eens ophouden het over de 'gefragmenteerde' android omgeving te hebben? Zeker voor wat betreft een gebruikte aansluiting slaat het werkelijk als een tang op een varken want nagenoeg alles wat er de afgelopen jaren is uitgebracht op android gebed heeft micro-usb en 3,5mm headphone jack. Wat nou fragmentatie en bovendien is Googles playstore omzet gigantisch, dus hoezo kopen Android gebruikers geen apps? Los van het feit dat dit geen reet met het artikel te maken heeft...
doordat iedere fabrikant het e.e.a. anders implementeerd is er zeker een fragmentatie. Philips zal moeten testen of hun apps wel bij elke phone werken, of de phones wel genoeg stroom uit de foon kan halen, etc. want de USB specificatie is.

Overigens is deze discussie zinloos besef ik net, omdat de micro USB geen stroom kan leveren en philips voor micro USB de hele koptelefoon opnieuw moet ontwerpen.
En wat voor apps heb je nodig bij een hoofdtelefoon? Oh wacht, geen.
En dan nog iets, sinds wanneer gebruiken alleen Android telefoons micro usb?
gaat om de mentaliteit van de algemene groep gebruikers denk ik eerder.
Die snap ik even niet, wat is het verschil in mentaliteit dan?
In mijn ogen word een iPhone door de gemiddelde gebruiker gekocht omdat het cool is er een te hebben (volgens sommigen), het is meer een design dingetje.
Wat waarschijnlijk ook inhoud dat ze met een overpriced Beats koptelefoon lopen, aangezien dat ook "cool" is dus gaan ze niet met een of andere, voor velen onbekende, zwarte philips koptelefoon lopen.
Ik vind het moeilijk voor anderen te spreken, maar ik heb zelf een iPhone omdat het voor mij intuïtief werkt, van hoogwaardig materiaal is (geen plastic ding), en het OS en design me aanspreken. Bovendien ben ik een podcast geek en dat vind ik met iOS op het moment nog wel praktisch.

Beats daarentegen vind ik het meest overschatte merk in de koptelefoonindustrie. Ik luister overigens alleen Spotify vanaf de iPhone, maar meestal heb ik een iPod Classic mee met lossless muziek en een Bowers&Wilkins P5 koptelefoon, wat voor mij de beste fusie was tussen design, comfort en geluidskwaliteit.

De 'meelopers' die jij noemt zullen er gerust zijn hoor, maar dat is niet Apple eigen, voor zover ik het kan beoordelen. Het lijkt op mijn werk iig cooler om Apple te bashen dan het te bezitten, maar dat wordt zelden goed beargumenteerd en komt nog minder vaak voort uit eigen ervaring. Philips Fidelio zou ik ook veel eerder kopen dan een Beats.
Die "meelopers" zijn eigenlijk de hele reden dat Apple producten door de grote menigte gebruikt worden. Apple is pas bekend geworden onder het grote publiek met de ipod, en dit was puur omdat alle "pimp's" op MTV er mee liepen. Dat is de enige reden waarom een ipod/iphone/ipad als "status" (nog steeds) gezien word.

Desalniettemin zijn lang niet alle gebruikers zo, met name die hier op tweakers zitten niet.
Ik denk dat je voor de gein eens naar een kroeg, discotheek of andere plek moet gaan om te vragen waarom "iemand" een iphone heeft. Wedden dat ze geen fatsoenlijk antwoord hebben?
Mijn betoog komt hierop neer: apple gebruikers geven nou eenmaal meer geld uit per device dan android gebruikers aan randapparatuur. Dus is het voor Philips een strategische keuze om alleen een lightning versie uit te brengen en als de productiekosten laag genoeg zijn om dan met een droid versie te komen.
De lightning aansluiting heeft volgens philips (dus niks is bewezen) een betere geluidskwaliteit dan de analoge 3,5 mm jack. Er is niks gezegd over een mini-usb.

Daarbij vind ik dat kaastosti gelijk heeft, verschillende aansluitingen geeft alleen maar problemen.
verschillende aansluitingen geeft alleen maar problemen.
En altijd maar blijven hangen op een eenheidsworst die bij elkaar gecompromiseerd is (want meestal zijn het compromissen) levert je nooit iets beters op.

USB is leuk hoor, absoluut, super handig voor heel veel dingen. Maar high-end waar je timing garanties wil hebben? Nee. Dat kan USB by design nou juist niet.
Waarom levert Lightning betere kwaliteit op? Ik zie dat nergens staan..
Waarom zouden we MicroUSB gebruiken als Lightning (blijkbaar) betere kwaliteit oplevert...?
Hoezo betere kwaliteit dan micro-usb? Er zijn geen digitale headsets met micro usb momenteel beschikbaar. Je zou een reguliere USB koptelefoon kunnen aansluiten, maar dan moet je een portable voeding meenemen waarschijnlijk ;) Dus dat zijn appels met gebakken lucht vergelijken ;) .

Wat ik hiermee wil zeggen is dat er eerst maar eens digitale Micro USB mehoofdtelefoons moeten gaan komen, voordat we gaan vergelijken. Echter is dit afhankelijk van de fabrikant en niet van de connector! De geluidschip verzorgt de kwaliteit, de connector alleen een manier om de chip te verbinden. (zoiets als een PCI geluidskaart).

Echter is het nog maar bezien als er fabrikanten dergelijke producten gaan produceren, momenteel is er nog geen standaard binnen de android en USB community.

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 10 september 2014 16:51]

Ik lees het als 'beter dan de analoge uitgang', USB zou in principe ook voor digitale audio gebruikt kunnen worden op Android telefoons.
als ze en ontvormer naar usb3.(1) maken han het wel iets worden
Waarom zouden we MicroUSB gebruiken als Lightning (blijkbaar) betere kwaliteit oplevert...?

edit @ reacties hieronder: met 'beter' bedoelde ik: blijkbaar vind Philips dit beter. Dat is wat gewoon in de tekst te lezen valt:
[...]
tja, ruis? crosstalk? we hebben het helemaal niet over analoge kabels, het geluid komt digitaal aan in de koptelefoon zelf, of dat nu via USB zou gaan of via lightning.. Dat is gewoon marketing bullshit.. Ja in vergelijking met de 3.5mm ANALOGE jack zal het wel en verbetering zijn... Maar USB of lightning geeft echt geen verschil hoor..
niet zomaar dingen rond gillen he
Idd! Als er nog 10 fabrikanten waren als Apple die allemaal schijt aan standaardisatie hebben maak je straks 1 keer in je leven een keuze voor een bepaald merk en kun je vervolgens nooit meer iets anders kopen en werkt er niks meer als je bij iemand anders komt.

Nu kun je al bijna niks met je apparatuur als je bij een Apple - aanhanger thuis komt; Draadloos niet en bedraad ook niet.

Het zou mooi zijn als iedereen hier niet aan mee zou doen.

[Reactie gewijzigd door RoelRoel op 10 september 2014 16:46]

Wat is er nou erg aan? Philips denkt schijnbaar op deze manier betere kwaliteit te kunnen leveren. De koper van dit product koopt het volledig bewust zijnde van de aansluiting. Er zijn veel meer van dit soort producten, ik gebruik zelf een Apogee One met lightning connector om gewoon beter geluid te krijgen op mijn koptelefoon en koop het op dat moment met volle verstand.
Ik vindt het raar dat mensen zo krampachtig vasthouden aan die ene aansluiting en daarmee vooruitgang en betere kwaliteit tegenhouden.

Ik zie het probleem echt niet van een product met een andere kabel voor een doelgroep waar deze aansluiting een standaard is.

[Reactie gewijzigd door OkselFris op 10 september 2014 19:54]

Is het zo dat andere fabrikanten ook een lightning-host poort in hun apparaat mogen zetten want dan ben ik het met je eens?
Lightning is natuurlijk dedicated voor Apple, maar maakt het uit? Philips maakt specifiek voor de Apple gebruikers een koptelefoon, niks meer en niet minder. Net zoals veel fabrikanten docking stations aanbieden. Ik zie elke dag op apparatuur accessoires die dedicated voor een specifiek merk of apparaat zijn, dit wat Philips doet is nou niks bijzonders.
Het is nou niet zo dat Apple of Philips je dwingt, je hebt een keuze. Lightning geeft een aantal voordelen, en je zult dus binnenkort meer lightning koptelefoons zien.
Die keuze maak je nu toch eigenlijk al?
Airplay vs chromecast. Smartwatch. Ze zijn allemaal gebonden aan het merk telefoon of OS dat je draait. Ik zou ook liever hebben dat airplay en chromecast interpretaties van een standaard waren maar helaas: het is een commerciële wereld.
Apple wil dat zijn producten er mooi uit zien en functioneel zijn. Daar past zo'n lelijke en onhandige micro-USB niet bij. Ik begrijp dat wel. Maar handig is in dit geval anders...
Chromecast werkt tenminste wel op iOS en volgens mij ook binnenkort op Windows Phone.
Micro USB, ja top, geweldig... Ik ben blij dat Apple anders is dan de rest, lightning is heerlijk, nu de USB plug nog. (kan niet wachten tot men daar mee begint)

Voor de kinderen hier: het is gewoon fijn dat je niet hoeft te kijken of voelen hoe je het ding nou in moet pluggen, USB C zal daarvoor dus ook geweldig zijn.

Daarbij is dit de keuze van Philips.

[Reactie gewijzigd door [Remmes] op 10 september 2014 16:56]

Als het inpluggen om het opladen gaat dan vind ik persoonlijk draadloos laden nog veel makkelijker. Gewoon neerleggen en klaar.
Tja, maar dan kan je je telefoon niet gebruiken terwijl hij oplaad etc.
dat klopt inderdaad.. je kan hem natuurlijk wel gebruiken als hij er gewoon op blijft liggen, maar er mee rondlopen of bellen zonder headset is wel wat onhandig ja, maar dat doe ik toch niet als ik ga slapen :)
Micro USB past dus niet overal op, in iedergeval niet op Apple producten ;-)

Als bedrijf ga je natuurlijk maken waar vraag naar is, kennelijk is dat headsets met lightning connectors...
Micro-USB (en alle USB aansluitingen) gaan snel stuk. Laat ze even vallen tijdens het laden of stap op de kabel en je mag al een nieuwe telefoon bestellen (of heel goed kunnen solderen) want de aansluiting breekt van het bord.

Het probleem met USB-aansluitingen is dat het design een mechanische hefboom is dat veel kracht kan zetten op de fragiele elektronische printplaten, er zit teveel speling in het design en de contacten doen dubbel dienst als veertjes. Het is simpelweg een slecht, goedkoop design met teveel speling om regelmatig in en uit te pluggen.

[Reactie gewijzigd door Guru Evi op 11 september 2014 04:20]

Ach joh het ligt niet aan jou maar aan het artikel.
wat ontbreekt is Bijvoorbeeld "in Navolging van de Dac revolutie op pc gebied" "het steeds kleiner worden van goede digitale audio conversie heeft nu ook grond" etc
Het was allang tijd dat dit ging gebeuren.
Maar ja weet jij veel, die stekker is totaal niet relevant.
Cheers..
Waarom niet een verloop stekkertje zodat iedereen het kan gebruiken? :)
Vandaar dat iedereen USB C zo toejuicht, daarbij gaat het niet om "dom" vs "slim" maar om gebruiksgemak. :+ maar ja omdat het Apple is die niet meedoet moet iedereen lightning maar haten.
Je vergeet "veel duurder" nog.
Plus dat Apple dit natuurlijk NOOIT toe staat. Ja, voor een licentie van 100$ per apparaat misschien.
Zou deze hoofdtelefoon ook belabberde mp3's kunnen opkrikken.
Wat heb je aan een 24bit-dac als geluidsbestanden de helft van de informatie bevatten, toch mooi zo'n compressie.
Je moet dan natuurlijk ook goed bron materiaal gebruiken. Die kun je tegenwoordig ook al streamen (zie: nieuws: Deezer komt met abonnement voor streamen in flac-formaat op Sonos). De vraag is of het bronmateriaal bij FLAC ook van goede kwaliteit was, anders heb je natuurlijk geen hogere kwaliteit.
Als je de 3,5mm jack zou gebruiken maak je ook gebruik van de ingebouwde DAC van apple, wat in tegenstelling tot hier vermeld staat helemaal geen zonde is. De DAC in de iPhone5 is niet alleen een goede DAC hij heeft ook voordelen zoals een synchroon clock signaal (externe DAC heeft eigen clock die niet synchroon hoeft te zijn, weet niet of lightning een clock signaal aanbied) en weinig ruis doordat de hardware goed is afgestemd om ruis te voorkomen.
Maar ik verwacht dat deze koptelefoon grondig getest zal worden, dan zullen we ontdekken of de interne DAC het meerwaarde heeft.
Dit is dan ook geen koptelefoon voor jan en alleman. Weinig mensen die 250 pegels neertellen voor een koptelefoon lijkt me.
Dat weet ik zo net nog niet. Voor beats koptelefoons betalen een groot aantal mensen heel wat geld. (veel te veel naar mijn mening maar ok). Toch is dit niet echt op dezelfde markt gericht dus het zal inderdaad wel aardig beperkt zijn

[Reactie gewijzigd door DanielsWrath op 10 september 2014 18:20]

Met de goede marketing kun je willekeurige deelnemers van "een dubbeltje op zijn kant" ook veel te dure producten laten komen die iedere maand 750 euro te kort komen om hun vaste lasten te betalen.
En die willekeurige deelnemers van "een dubbeltje op zijn kant" zijn jan en alleman? Of is dat een selecte groep van de bevolking? Er zijn gewoon weinig mensen die ¤ 250,- voor een koptelefoon neertellen, punt.
250 euro??? Wtf, zit er dan wel active noise cancelling in?

Voor mij geen Philips meuk voor Apple meer! Na een jaar is het al niet meer compatibel met de nieuwere generatie Apple producten. Zo had ik een docking met een universele remote. Na firmware 6 van Apple laadt de telefoon opeens niet meer op wegens "incompatibiliteit van de acc." Typische faal van Philips om niet de juiste licenties te kopen.
Mensen verspillen meer geld aan Bose en Beats dan aan apparatuur die dubbel zo goed is voor half de kost.
Ruis en crosstalk lijkt me sowieso al niet bepaald een probleem op de meeste (zoniet alle recente?) mobiele toestellen. De DAC is leuk, maar ook daar kan je vrij weinig meer fout aan doen en de hele 16 vs 24 bit discussie zullen we maar helemaal niet herhalen.

Fijn, accessoires met proprietary aansluiting. Wat is er mis met de minijack en een fatsoenlijke headphone naar keuze, eventueel met een versterkertje ertussen :?
Tja, uiteraard is het flauwekul. DAC's in mobiele apparaten zijn tegenwoordig ontzettend goed en je moet als fabrikant wel erg je best doen met een slechte amp om dat te verpesten.

Er kan inderdaad 24bit digitale audio uit de Lightning poort komen en je kunt een ingebouwde DAC in je hoofdtelefoon bouwen zodat het pas daar analoog gemaakt wordt. Dat is een leuk marketingverhaal en sommige mensen zullen daar zeker in trappen. Echter, je moet wel in een extreme omgeving zijn (staand naast een generator in een waterkracht centrale?) dat je zoveel storing hebt dat het analoge signaal in een hoofdtelefoonsnoer verstoord wordt.
Het gaat volgens mij meer om een eventueel betere kwaliteit van de DACs dan om storing die op zou treden in het snoer. Wat Ken Rockwell opschrijft is vaak onzin - er zijn heus betere DACs dan die in de iPhone te vinden.
Er zullen vast betere DAC's te vinden zijn maar fabrikanten zullen die niet zo snel inbouwen. Zo interessant is de DAC markt niet meer. Begin jaren negentig toen er nog echt iets te verbeteren viel was het leuk, je kunt nu al jaren een steengoede DAC kopen voor een paar dollar. Het verschil zul je als mens dus ook niet horen.

Dat er toch mensen zijn die vele honderden euro's uitgeven aan peperdure DAC doosjes (waar vervolgens dan een DAC van $15 in zit) is omdat er ook mensen zijn die geld overmaken naar onbekenden omdat een email ze een miljoenenerfenis belooft.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 10 september 2014 17:53]

Het enige waar ik tegenaan loop is onvoldoende volume (uit een Nexus 5). Verschilt een beetje per koptelefoon. Met de kwaliteit is echt niets mis in ieder geval.
Ik snap niet helemaal het nut van de aansluiting op de lightning poort. Ja je kan het geluid digitaal doorsturen tot aan de dac in de koptelefoon.Maar die maakt er ook gewoon weer vrolijk analoog geluid van. Is de kwaliteit van de geintegreerde dac's in de ipads en iphones dan zo slecht dat deze gepasseerd moeten worden?
Vroeger wel :P

Telefoons liggen nu wel redelijk gelijk volgens mij, alleen die bewuste volume cap is wel irritant imho. Als je een hoofdtelefoon met afwijkende weerstand hebt kan het zijn dat het apparaat te weinig prik levert, terwijl het met in-ears keihard is.
Het handige aan een externe DAC is dat die niet beïnvloed wordt door eventuele storingen vanuit het apparaat zelf. Ook is het transporteren van een digitaal signaal minder ruis gevoelig dan het transporteren van een analoog signaal, zie bv het omgaan van VGA naar DVI/HDMI/DP.

Bij een PC zijn goede geluidskaarten dikwijls extern zodat de DAC minder storingen ontvangt. Maar zie je ook al eens luidsprekers die rechtstreeks digitaal aangestuurd worden en zelf een DAC en versterker intern hebben.

Alleen is het inderdaad de vraag of het dan een lightning poort moet zijn.

Ze hebben weer een irritante naam verzonnen en ik dacht eigenlijk eerst dat het over Lightning Bolt van AMD ging.
Ja. Die is zo slecht , zeker bij een goede hoofdtelefoon hoorbaar.
We hebben toch ook al Bluetooth voor digitale muziek streaming? Wat voegt een kabeltje dan toe (naast power supply)?
Met Bluetooth lever je in aan kwaliteit. Misschien hoor je het niet, maar de boel wordt gecomprimeerd. Ik verwacht alleen niet dat deze hooftelefoon, tegenover een indentieke maar dan met 3,5" jack en geen electronica, hoorbaar beter klinkt. Hoogstens wat harder.

[Reactie gewijzigd door Jarpse op 10 september 2014 16:52]

Niet aan gedacht. Dan gaat deze koptelefoon wel een erg nauwe niche in. Audio-puristen die graag lossless audio afspelen op hun iPhone via een kabel.
Ik denk dat de kans daarop niet heel groot is.

Ik vermoed dat men dan eerder een koptelefoonversterker op accu gebruikt icm een 'echte' headphone van een gevestigde naam (Grado, Beyer Dynamic, Audio Technica, Sennheiser..) of zelfs direct op het apparaat. De kwaliteit daarvan is goed genoeg op recente apparaten, het gaat soms alleen niet hard genoeg.
Dit is een must voor mensen die luidsprekers kopen waar met grote letters DIGITAL op staat.

Past toevallig wel goed bij de doelgroep van apple. (erg dikke beurs / weinig kennis van zaken)
Dank dat je een groep zo klakkeloos weg zet als een stel simpele zielen.

Wie weet biedt het wel wat extra's voor mensen die een Philips koptelefoon willen.
Ik zou voor geluid ook niet snel naar Philips gaan, maar niet iedereen is gelijk en niet iedereen heeft dezelfde smaak.
Grappig, heb jij verstand van dacs en van welke koptelefoons de beste prijs kwaliteitsverhouding bieden?
Huh die prijs... wat zit er voor verschil in dan met een andere high end consumenten ding van Philips? +-100 euro? Zoveel verschil zie ik niet dan alleen de connector...
Apple-connector brengt Apple-prijzen met zich mee.
Precies; je kunt veel beter een fatsoenlijke Sennheiser kopen uit de HD-series en je houdt nog ¤ 100 over om andere leuke dingen mee te doen. Philips en goed geluid ? Niet mijn ervaring in ieder geval. Je bent beter af bij Sony en KEF.
Tja ieder zijn mening hè, daar gaan hele forums over. Philips komt wel vaak, naast sennheiser, in de categorie 'goede prijs voor het geluid dat je krijgt' uit. De reden dat deze zo duur is heeft wss ook met de DAC te maken.
Er staan iets te veel teksten op, maar verder een mooi apparaat.
Schelp was mooier geweest als deze vrij was van teksten.

[Reactie gewijzigd door TimoVeld op 10 september 2014 16:32]

Ook kunnen headsets hun voeding betrekken van de smartphone of tablet waarmee ze verbonden zijn, zodat ze lichter uitgevoerd kunnen worden.
Yeah right. Want ik heb al zoveel overschot op mijn smartphone...

PS Misschien dat het nuttig was geweest om naast de reclamefoto voor Philips ook een foto van de lightning connector zelf te plaatsen. Die kende ik namelijk niet en ik had gehoopt te ontdekken hoe die er uit ziet. Nu moet ik alsnog gaan googelen :)