Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 194 reacties
Submitter: Analoge

Een commissie van het Europees Parlement is met de Raad van de Europese Unie overeengekomen dat fabrikanten in de EU verplicht een universele lader moeten leveren bij mobiele telefoons. In 2017 zou de verplichting in kunnen gaan.

Laders mobieltjes  ©BELGA_DPAFabrikanten worden in het voorstel verplicht om hun mobiele telefoons geschikt te maken voor gebruik met de universele lader en deze mee te leveren. De verplichting is onderdeel van een voorlopige richtlijn over het gebruik van radioapparatuur in mobiele telefoons, openers voor autodeuren en modems. Die uniforme regels moeten onder andere interferentie voorkomen.

In maart kan het voltallige Europarlement waarschijnlijk stemmen over het voorstel. Lidstaten krijgen vervolgens twee jaar de tijd de richtlijnen in hun wetten te implementeren, waarna fabrikanten nog een jaar hebben om aan de regels te voldoen, meldt het Europees Parlement.

In de praktijk zijn veel fabrikanten al overgegaan op het meeleveren van een universele micro-usb-lader. Deze handelwijze is echter het gevolg van een intentieverklaring die de grote fabrikanten in 2009 met de EU tekenden en het stond fabrikanten in principe vrij hiervan af te wijken. De afspraak liep echter eind 2012 af en de smartphone-industrie heeft deze niet verlengd, ook niet nadat de Europese Commissie begin februari aandrong op een hernieuwde afspraak. Onduidelijk is waarom de fabrikanten zich niet opnieuw achter het voorstel schaarden; er waren wel berichten dat fabrikanten vonden dat de afgesproken techniek verouderd was. 

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (194)

Ik zou het zeer teleurstellend vinden als de standaard Micro USB wordt ipv de komende omkeerbare USB connector. Vooral omdat deze net zo klein gaat zijn en een enorm stuk sneller.

[Reactie gewijzigd door Cristan op 19 december 2013 18:14]

Ik zou het zeer teleurstellend vinden als de standaard Micro USB wordt ipv de komende omkeerbare USB connector. Vooral omdat deze net zo klein gaat zijn en een enorm stuk sneller.
Als USB de standaard blijft, dan zal dat wel neer gaan komen op die nieuwe USB3.0 stekker, al was het maar voor de omkeerbaarheid, 10gbps va/naar je telefoon pompen zal je niet vaak overkomen :+
Ik vraag me altijd af of dit nou een vooruitgang of een achteruitgang is, iets verplichten.
Voor nu is zo'n universele lader een vooruitgang, maar als die er eenmaal is, gaat geen enkele fabrikant geld verspillen nieuwe (betere) laders te ontwikkelen, waardoor we nog heel wat jaren aan zo'n standaard vast gaan zitten.
Dan krijgen we voorlopig geen tot weinig nieuwe ontwikkelingen op het gebied van draadloos opladen om een voorbeeld te noemen.
Er wordt in deze standaard gesproken over het meeleveren van een universele oplader met micro USB stekker, er wordt nergens gesproken dat dit -de- verplichte oplaadvorm moet zijn.

Ik weet wel zeker dat de eerste telefoonfabrikant die draadloos opladen op de markt gaat brengen flink geld kan verdienen.
Puur omdat mensen graag het nieuwste willen hebben, daarnaast kunnen ze royalty's vragen aan concurrenten om hun standaard te mogen gebruiken.
gaat geen enkele fabrikant geld verspillen nieuwe (betere) laders te ontwikkelen, waardoor we nog heel wat jaren aan zo'n standaard vast gaan zitten.
Dan krijgen we voorlopig geen tot weinig nieuwe ontwikkelingen op het gebied van draadloos opladen om een voorbeeld te noemen.
Want? We zitten nu toch ook al uit te kijken naar USB 3.1? USB 1.0 ligt ook al weer jaren achter ons. En USB 1.0 apparaten werken nog steeds op USB 3.1 poorten en visa versa.
) Het artikel is een beetje onvolledig over hoe, wat en waarom van deze geste naar 1 standaard.
Vandaar een beknopte uit eenzetting doormiddel van het onderstaande.

Als we onze mobiele telefoon vervangen, krijgen we er gewoonlijk ook een nieuwe lader bij, wat tot een enorme hoeveelheid onnodig afval leidt. Met gevolgen voor de consumenten n het milieu. Maar dankzij de Europese Commissie zijn de grootste fabrikanten van mobiele telefoons nu overeengekomen een universele lader te leveren voor alle voor dataverkeer geschikte mobiele telefoons die in de EU worden verkocht. Met ingang van 2017 zal je dus nog maar n lader nodig hebben voor al je mobiele telefoons..

Incompatibele laders van mobiele telefoons is een onnodige verspilling van hulpbronnen.
Elk jaar worden in de EU ruim 185 miljoen mobiele telefoons verkocht, waarvan meer dan 50 procent ter vervanging van oude telefoons. Door de lancering van nieuwe telefoons waarvoor de oude laders ongeschikt zijn, worden per jaar naar schatting 50 000 ton laders afgedankt.

De milieuvoordelen van het harmoniseren van onze laders zullen ongetwijfeld groot zijn. Het feit dat er niet langer onnodig laders worden verkocht, zal de stapel elektronisch afval een stuk kleiner maken. En een gemeenschappelijke lader zal naar verwachting ook het energierendement verbeteren - conform de nieuwste Europese geharmoniseerde normen - en zo het energieverbruik verminderen.

Bovenal dat het leven simpeler wordt gemaakt voor de Europese burgers.
Alhoewel ik een voorstander ben voor standaarden enzo, vind ik een verplichting op deze manier toch wel wat te ver gaan
Waarom? dit zal de berg van laders die op de kasten overal ligt drastisch verminderen.

Dat fabrikanten niet meegaan is omdat het een bron van marge en omzet is die ze verliezen. Kijk maar naar Apple bvb, zij hebben nooit de intentie gedeeld en vragen premium prijzen voor een lader die 2$ productie en shipping kost in bulk.
Want? Ze worden nog steeds meegeleverd, verplicht zelfs. Alleen heb je nu een berg universele laders op de kast liggen.
De verplichting (!) om ze mee te leveren is inderdaad om in de broek van te plassen zo grappig. De hele grap was nu juist dat je er een had en die voor een nieuwe phone kon gebruiken.
Het is natuurlijk ontzettend fijn dat je niet een nieuwe lader hoeft te kopen omdat je er nog eentje hebt, maar waarom zou je lader veel langer meegaan dan je telefoon? Als ik een nieuwe telefoon krijg/koop/lease zou ik er toch het liefst een nieuwe lader in prikken. Het lijkt me vrij logisch dat die omdat 'ie nieuw is minder snel stuk gaat en dat verkleint de kans dus ook dat je lader je nieuwe telefoon sloopt.

Het komt vast niet veel voor dat een lader een telefoon molt, maar als het gebeurt met een niet-originele lader heb je geen garantie.

[Reactie gewijzigd door M.l. op 19 december 2013 18:35]

Het is natuurlijk wel makkelijk op bijvoorbeeld het werk en in de auto. Dan stap je in bij iemand met een lader, kan die van jou er ook altijd op. Weet nog van een aantal jaren geleden. Vader had een Nokia, mijn moeder een Alcatel, mijn broer een Samsung en ik een SE. Dus het dashbord kastje lag vol. Nu heeft ieder een smartphone en kunnen al onze telefoons aan dezelfde lader indien nodig.
Ja dat klopt, het is ook handig dat ze dezelfde aansluiting hebben. Maar ik bedoel te zeggen dat het ook handig is dat je bij een nieuw toestel een nieuwe lader krijgt, al is de aansluiting hetzelfde.
En het probleem waar mensen op stuiten is dus dat ze liever 5 euro besparen omdat ze de lader toch al hebben, maar als zo'n "vorige lader" je nieuwe toestel sloopt zit je dus met de kosten.
Waarom zou zo'n 'vorige' lader je nieuwe toestel slopen? De hele truc is dat de lader universeel en dus compatibel is. Alleen als je een ander type lader (niet universeel) in je telefoon probeert te proppen loop je dat risico, maar dat kun je nu ook al...
Al loop je evenveel risico, als je de lader van dezelfde fabrikant gebruikt valt alles onder de garantie. Als je een lader van een andere fabrikant gebruik krijg je van die fabrikant hooguit een nieuwe lader, je toestel word niet vergoed.
En hoe gaan ze dat bewijzen? Daarnaast, als de fabrikant geen lader meelevert, kan die je ook moeilijk kwalijk nemen dat je ntje van een andere fabrikant hebt gebruikt.

Het is toch ook niet realistisch dat je maar n lader mag gebruiken om je telefoon op te laden. Ik heb een lader liggen op mijn werk en thuis, en daarnaast laad ik vaak op met USB aan mijn pc en soms ook met een externe batterij.

Ik heb er het garantieformulier van mijn telefoon eens bij genomen en er staat niets over welke lader je moet gebruiken (er was er ook geen bij...), alleen dat ik de batterij niet mag vervangen en dat er een officile Sony batterij moet gebruikt worden.

En daarnaast, als een telefoon beschadigd zou worden tijdens het opladen, lijkt mij dat meer aan het net te liggen dan aan de lader. Ik heb al defecte DC-adaptors gehad, maar die leveren dan net te weinig of onregelmatige spanning, niet teveel.
Jij begrijpt dus niet wat een "standaard" is.
Als je maar een lader hebt kun je ze niet tegelijk opladen.
maar waarom zou je lader veel langer meegaan dan je telefoon?
Omdat je ze nooit gebruikt? De meeste van mijn opladers zitten nog netjes in de doos en komen er nooit uit. Overal heb ik mini-usb kabels liggen waar ik diverse apparatuur mee aan kan sluiten. Eigenlijk heeft alles ook dezelfde mini-usb aansluiting, mijn gopro, sony camera, 3d printer, gps, diverse ardino's, diverse programmers, etc, alles gewoon met hetzelfde kabeltje.... alleen voor mijn apple apparatuur heb ik weer twee aparte kabels nodig, een oude 30 polige en een lightning.
Hmmm gek, ik heb juist voor mijn GPS een mini nodig mijn HTC een mini, een Blackberry een micro, mijn Windows Phone een micro, mijn iPhone een lightning etc etc...

Over 2 jaar heeft ook Samsung weer een nieuwe variant bedacht en ook al gaan alle merken misschien mee dan heb je toch ook weer oude adapters/kabels die niet passen.

Helaas is het onmogelijk een variant te bedenken die de komende 150 jaar te gebruiken is. Innovatie gaat helaas meestal ook gepaard met verandering, zowel in gedrag als in materiaal en dus ook in aansluitingen.
Waarom gebruiken we voor pc's dan wel al bijna 15 jaar die USB-aansluiting, en past een USB 1.0 apparaat nog perfect in een USB 3 poort? Het is dus wel degelijk mogelijk.
euhhh en dan nu nog eens goed kijken aan de andere kant van het kabeltje? Waar wel een device aanzit die onderhevig is aan krimp, degelijkheid, andere materialen??
Staat dit niet innovatie in de weg...Natuurlijk is het soms hindelijk dat er 100 verschillende opladers zijn, maar het verplichten van een universele oplader neemt de kans op verbeteringen wel weg. Persoonlijk vind ik dit nadeel niet opwegen tegen de voordelen van een universele oplader.
een universele oplader staat niet verbetering in de weg. Er zit toch ook nog steeds vooruit gang op andere connectors als usb/thunderbolt/hdmi/.... enzovoort. Dus beetje kort door de bocht om te zeggen dat innovatie tegen gaat. Daarbij dacht de toekomst was dat het draadloos werd op geladen en connectie aan je pc daar zitten we maar klein stukje vandaan.

BTW: hoe krijg je iets anders dan 5V D- D+ 0V standaard? Alleen de connector kan schelen maar de overdracht niet.

[Reactie gewijzigd door comitatus op 19 december 2013 18:40]

Eigenlijk leert ons de huidige toestand dat er wel hinder is. De aangenomen huidige "standaard" is een variant van USB. Ondertussen heeft Apple al een hele tijd de Lightning connector.

Welke beter is laat ik aan ieder over, maar een heel erg duidelijke onbetwistbare vooruitgang is het feit dat de plug geen boven en onderkant heeft. Je hoeft de lightning kabel nooit om te draaien.

Dat mis je al een jaar op USB...

Overigens vind ik standaarden goed... maar je moet dit niet verplichten.
Precies, en bovendien is de lightning adapter aanzienlijk platter, en ook dat wordt steeds relevanter.
Precies, en bovendien is de lightning adapter aanzienlijk platter, en ook dat wordt steeds relevanter.
Aanzienlijk platter dan wat? Dan Micro-USB? Dat gaat je nog grif tegenvallen...
De lighting connector is gewoon veelste duur. waardoor eigenlijk niemand het wil inbouwen.
De USB commissie heeft gezegd dat de volgende USB versie kabel ook reversible (omdraaibaar) wordt. Alleen bedoelen ze hier waarschijnlijk geen USB 3.1 mee. Dus dat word nog even wachten.... :O
Mjah, dat scheelt dan inderdaad als apple dus over 4 jaar bijna een enkel percentage van de laders produceert als we jouw redenering even aan gaan, dan moeten alleen ALLE andere nog maar de correcte universele te gaan leveren.

Scheelt ook voor jou weer typewerk om Apple weer als enige aan te wijzen die nog afwijkt terwijl ze dat niet zijn. Maar goed tegen die tijd is Windows Phone marktleider met Surface pads die OOK geen micro usb charger hebben......

Kijk zo lust ik er nog wel een paar.
Het gaat hier over telefoons, geen tablets. Ik denk niet dat Microsoft hun telefoons Surface pads gaat noemen, die zijn ook ontwikkeld door wat Nokia was, en er is toch geen indicatie dat die de oplader van de Surface gaan overnemen. En de Surface is lang niet de enige tablet die een afwijkende connector gebruikt, eigenlijk ondersteunt USB een te laag vermogen om tablets op een degelijk tempo op te laden. Er zijn fabrikanten die dan over de limiet gaan van wat eigenlijk vastgelegd is als het maximum, maar voordat er dus een standaard voor tablets komt, moet die standaard ook geschikt zijn voor tablets.
Het marktaandeel van apple wordt kleiner, maar hun omzet, winst en verkopen gaan nog steeds omhoog. Ze zullen niet verdwijnen. Apple verdient met hun 2 phones meer dan de reus samsung met haar tig modellen.
Misschien moet je dan niet een usb-connector in proberen te pluggen als je auto aan het rijden bent...
Ik heb een Nokia en Sony micro-usb connector waarbij je al bij het vastnemen weet hoe die er in moet: de ene heeft een heel herkenbare textuur langs de goede kant en de andere heeft een L-vorm. Kan zijn dat je de eerste keer dat je die gebruikt moet nadenken, daarna nooit meer.

En je steekt geen oplader in je telefoon tijdens het rijden. Ik weet dat het sarcasme is, maar dit soort dingen gebeuren in het echte leven en kosten mensenlevens. Een riend van me heeft zijn auto zo op het verkeerde baanvak gekregen en een zo goed als frontale aanrijding gedaan. Hij kwam er gelukkig wel met een kapotte wagen een gebroken arm vanaf, maar kon veel erger zijn.
@ikweethetbeter

Ik snap niet zo goed waarom jij naar beneden gemod wordt?!
Lang leve lightning connectors, maar ook lang leve andere innovatieve makkelijk in te steken connectoren!!

Wat jij verteld kan ik 100% bevestigen. Zowel mini als Micro USB vind ik persoonlijk erg kwetsbaar en dan vooral de connector in het device zelf. Volgens mij is in veel onderzoeken te lezen is dat de huidige USB standaard bekend staat om het feit dat gemiddeld 3 pogingen nodig zijn om de connector in te pluggen.

Ik heb zelf veel spulleboel van Apple en ja ik kan mijzelf wel een Apple fan noemen, maar laad ook mijn Windows Phone en mijn vrouw haar Blackberry gewoon op met mijn universele Apple iPad lader.

Wat hierboven ook al geschreven wordt, wat is het verschil tussen het leveren van 10 universele laders bij 10 telefoons in 10 jaar tijd en het leveren van allerlei laders bij 10 telefoons in 10 jaar tijd? Bij mijn weten betreft het nog steeds 10 laders. Of zie ik nou iets over het hoofd?! 8)7

De telefoons van alle gangbare merken worden reeds geleverd met een adapter met een universele Standard-A receptacle aansluiting. Daarin kan ieder USB snoertje met een Standard-A plug.

Mijn idee, dat vast meerdere keren in andere reacties genoemd zal zijn omdat ik denk dat ieder weldenkend mens het hier mee eens zal zijn:

De adapter standaard niet meer bij apparaten leveren. Alleen een kabeltje met een Standard-A plug (of een andere overeengekomen standaard, USB 3.1 bijvoorbeeld) en laat iedere fabrikant aub zelf een zo innovatief mogelijke aansluiting verzinnen.

Ik heb bijvoorbeeld zelf ipv 2x een 220V inbouw contactdoos een variant gekozen met 1x 220V en 2x USB Standard-A receptacle. Geen adapters meer op de bank alleen 2 snoertjes. :)
Een adapter alleen nog nodig buitenshuis.

Bovenstaande is al lastig zat een beetje een wassen neus aangezien een Lumia 920 nogal wat eisen heeft vwb capaciteit van de lader, een ipad air zelfs met een 12W variant geleverd wordt. Voor de Samsung toestellen/tabs zal het niet anders zijn. Zie die maar eens te gaan laden met een oudere universele HTC Legend lader. |:(

[Reactie gewijzigd door Smarty77 op 19 december 2013 22:42]

Helaas werkt deze oplossing niet met nieuwe samsungs ( vast ook met andere merken) want deze laden bij een niet orginele lader of met sommige niet orginele data kabels niet op boven de 500mA. Laden werk wel alleen 2x zo langzaam omdat ze nooit op 1A zullen gaan laden
I rest my case! Dus niet alleen Apple conformeert zich niet aan standaarden ook het "braafste" jongetje van de klas wijkt af.

Passende adapter, passende kabel en toch niet goed laden. Dan schept een andere aansluiting toch meer duidelijkheid.
De enige reden dat Apple zijn eigen "standaard" er op na houdt is om geld te kunnen vangen van het verkopen van het recht om die standaard te gebruiken. Daar schiet niemand iets mee op, behalve Apple.

Ja, de lightning connector is reversible. Laat ze dan lekker een verloopje meeleveren van micro-USB naar lightning, dan is het probleem ook opgelost. Maar nee, dat is niet toegestaan.

Daarom moet je standaarden dus wl verplichten. Omdat niemand zit te wachten op proprietaire connectoren, behalve de makers van het apparaat. Niemand wordt er beter van behalve, in dit geval, Apple.
Elke iPhone, iPod en iPad wordt geleverd met een USB naar Lightning kabel! Precies wat jij wil. Jij vraagt en Apple draait!

Van micro USB naar Lightning heeft exact 0 toegevoegde waarde...
De toegevoegde waarde is standaardisering.
Let goed op:
Apple kabel met ander merk stekker werkt niet. (ook niet op niet-apple toestellen; de Apple stekker werkt alleen met Apple kabel op een Apple apparaat)
Apple stekker met ander merk kabel werkt niet.
Daarmee heeft Apple dus helemaal niet gedraaid wat wij vragen; daarmee heeft Apple gezorgd dat als je een tweede lader wilt, je Apple zult moeten betalen.
(nog sterker: De stekkers en kabels van oudere iPhones werken niet op iPads of nieuwere iPhones; ook al pikt die iPad dezelfde stekker. Apple heeft er vanaf de iPad2/iPhone4 namelijk voor gekozen af te wijken van de USB standaard als het om laadstroom gaat terwijl de oudere iPhones en iPad1 zich wl aan de standaard houden)

Daarnaast: Als apple gewoon een micro-USB naar lightning verloop zou leveren zouden ze nogsteeds geld verdienen aan dat verloop. Echter zou het plots wl mogelijk zijn de Apple stekker en kabel voor niet Apple apparatuur te gebruiken en vice-versa.

Ofwel: Nee, niet ik vraag, Apple draait. Ik vraag, Apple vraagt nog veel meer (euros).
Dit is bij samsung ook het geval. Zonder de orginele lader blijven deze steken op 500mA en zullen ze nooit hoger laden op 1A of 2A enz.
Dit is bij samsung ook het geval. Zonder de orginele lader blijven deze steken op 500mA en zullen ze nooit hoger laden op 1A of 2A enz.
Ten eerste, zoals Tazz al aangeeft, laadt hij wel gewoon. Daarnaast gebruikt Samsung, net als alle andere MicroUSB laders, de USB power standaard. Als je dus een HTC lader gebruikt op Samsung, werkt dat gewoon, Nokia hetzelfde, Sony ook... Zolang je je maar aan de standaard houdt, komt dat goed.
Maar hij laadt wel!
maar bied niet het gemakt als een samsung lader. met een laadstroom die 2 tot 3 x lager is dan gewone duurt opladen dus veel langer. Dus om zo maar te zeggen dat het werkt klopt ook niet helemaal. Als samsung zich aan de standaard hield zou een samsung telefoon dus gewoon met maximaal leverbare amperage moeten laden wat de univserele lader bied.

Nu schelden de mensen wel allemaal op apple maar samsung houd zich er ook niet aan. Het werkt wel maar mensen zullen toch een orginele lader moeten kopen willen ze hun toestel volledig benutten.
Onzin. Er is zoiets als de USB Power standaard waarbij de telefoon tegen de USB poort of lader kan zeggen "Als je 1A hebt, geef die dan maar, laad ik sneller op". Alle Android toestellen houden zich netjes aan die STANDAARD. Apple niet; daar kan alleen de iWeetIkVeel dit aan de lader vragen en de lader reageert daar alleen op als ie van Apple is.
@croga. helaas klopt dit niet !!. Als telefoon monteur (ook samsung) kan ik bevestigen dat sanas gelijk heeft. Er zit in samsung laders een prinplaatje wat communiceert met samsung toestel (via impedantie) dus bij een niet originele lader of defecte data kabel zal de laadstroom niet hoger komen dan 500mA

Dus zomaar roepen dat alle android toestellen houden zich hieraan houden klopt ook niet. Mogelijk bij andere merken maar bij samsungs die een losse lader (met usb aansluiting) en data kabel hebben niet

Maar toch voor een goede gebruikerservaring zul je een samsung lader moeten kopen

[Reactie gewijzigd door john24 op 21 december 2013 12:00]

Quote van mij:
Van micro USB naar Lightning heeft exact 0 toegevoegde waarde...
Quote van jou:
De toegevoegde waarde is standaardisering.
Nee, dat is het niet! Een kabel van micro USB (redelijk standaard op Android, Windows Phone en BlackBerry) naar Lightning (de nieuwe Apple standaard) heeft geen toegevoegde waarde. Je hebt dan 2 kabeltjes nodig om een iPhone aan de lader te leggen.

Wat echt standaard is, is dat iedereen micro USB of Lightning gebruikt. Apple heeft niet voor micro USB gekozen, omdat deze geen vervanger kan zijn voor de multifunctionele 30-polige dock aansluiting.

Apple verdient goed aan Lightning kabels. Prima, maar dan heb je ook een goede kabel, die niet doorbrandt, je connector op je telefoon niet molt (wat goedkope stekkertjes wel doen met je Samsung of BlackBerry micro USB connector).

Je kunt je iPhone opladen met een willekeurige USB lader (die minimaal 1A levert) en een originele Lightning USB kabel, of, voor je oude Apple telefoon, een originele of namaak 30-pins connector. Met diezelfde lader laad je ook je Samsung of Nokia op, mits je een micrto USB kabeltje gebruikt.
Nee, dat is het niet! Een kabel van micro USB (redelijk standaard op Android, Windows Phone en BlackBerry) naar Lightning (de nieuwe Apple standaard) heeft geen toegevoegde waarde. Je hebt dan 2 kabeltjes nodig om een iPhone aan de lader te leggen.
Je hebt dan nog maar 1 Apple verloopje nodig wat op alle mogelijke kabels/laders past. Er is dus wl toegevoegde standaardisering.
Wat echt standaard is, is dat iedereen micro USB of Lightning gebruikt. Apple heeft niet voor micro USB gekozen, omdat deze geen vervanger kan zijn voor de multifunctionele 30-polige dock aansluiting.
Nonsense. Er zijn 3rd party verloopjes beschikbaar voor de 30-pin connector n voor de Lightning connector van MicroUSB die geen functionaliteit verliezen. Apple's keuze is dus gn functionele, puur een economische.
Apple verdient goed aan Lightning kabels. Prima, maar dan heb je ook een goede kabel, die niet doorbrandt, je connector op je telefoon niet molt (wat goedkope stekkertjes wel doen met je Samsung of BlackBerry micro USB connector).
Again: Nonsense. Het is geen functie van het format van de kabel, het is een functie van de uitvoering. Dat kan bij Apple net zo goed mis gaan als er goedkope 3rd party spullen gebruikt worden.
Je kunt je iPhone opladen met een willekeurige USB lader (die minimaal 1A levert) en een originele Lightning USB kabel, of, voor je oude Apple telefoon, een originele of namaak 30-pins connector. Met diezelfde lader laad je ook je Samsung of Nokia op, mits je een micrto USB kabeltje gebruikt.
Punt blijft dat je nogsteeds apart spul nodig hebt. Er worden afspraken gemaakt door de hele branche, Apple incluus, maar Apple besluit de afspraken anders te interpreteren dan de rest van de wereld. De enige reden dat het nu WET wordt is dat Apple niet bereid is hun winst op te geven.

[Reactie gewijzigd door Croga op 20 december 2013 22:15]

Neen maar de vraag is om dezelfde oplader te kunnen gebruiken als alle andere telefoons en dat gaat dus niet tenzij je een oplader hebt waar je de een USB-stekker in kunt steken. Het zou leuk zijn moesten alle opladers werken op alle telefoons, micro USB opladers waarbij de kabel niet verwisseld kunnen worden, zijn dus niet bruikbaar voor Apple producten. Zo'n verloopje heeft in dat geval wel een toegevoegde waarde.

En ik wil daar toch even bij kwijt dat ik bijzonder ontgoocheld was toen bij mijn iPod Touch (van 4 jaar geleden wel) alleen de USB-kabel was bijgeleverd en niet de AC-plug, die ik dan kon bijkopen voor een dikke 20. Op dat moment had ik zo nog geen USB-lader en mijn telefoon deed het toen al wel op micro USB.
micro USB opladers waarbij de kabel niet verwisseld kunnen worden, zijn dus niet bruikbaar voor Apple producten.
Dan voldoen deze laders niet aan de eisen die de EU stelt!

Ik heb zo'n lader gehad bij een BlackBerry, en de kabel daarvan ging snel kapot. In plaats van een willekeurig ander kabeltje te gebruiken, kon de hele lader weg...
Standaard USB poorten zijn toch ook al sinds jaar en dag compatibel en toch staat het de ontwikkeling niet in de weg, we hebben al USB3 en ook 3.1 komt er nu aan.
Het gaat over het stekkertje aan de kant van het apparaat, dus niet aan de kant van je pc.
Maar wat als het je eerste telefoon is? Of je oude lader stuk is?

:p dat is het stomme hieraan, iig. Het is natuurlijk wel handig als je onderweg bent en je bent je eigen lader vergeten, en als er een lader stuk gaat heb je nog een reserve. Maar dan nog, de redenatie is niet helemaal goed.
Neen hoor, lees maar goed

Fabrikanten moeten verplicht zorgen dat het toestel kan gebruikt worden met een universele lader.
Bvb de iPhone heeft een andere aansluiting en mag dat blijven doen. Ze moeten dan wel VERPLICHT een koppelstuk meeleveren zodat een gewone lader erop werkt (micro usb dus hoogstwaarschijnlijk)
Niet dat ik fan ben van Apple (of ook maar iets van ze zal aanschaffen), maar de laders die ze leveren bij de iPad of iPhone zijn ook te gebruiken om andere apparatuur op te laden. De kabel die ze leveren is per generatie van het product verschillend.

Zelf hier een Asus Padfone zij hanteren ook de zelfde mannier: universele lader, waar je een USB kabel naar keuze aan kunt prikken... Mijn oude HTC Touch Pro2 had ook een vergelijkbare lader meegeleverd gekregen.
Absoluut niet, ze leveren al tien jaar de 30-pin connector mee http://pictures.deadlycom...-1/all-stacked-bottom.jpg. En nu zijn ze een jaartje of twee overgestapt op een nieuwe (betere lader).
Ik denk dat hij bedoelt dat je er alle Apple apparaten mee kunt opladen :)
Nee. Hier thuis wordt alles met Apple adapters opgeladen, ook een Samsumg Galaxy S2 Plus. Alleen dan zit er wel een ander kabeltje in de adapter, geen Lightning maar micro USB.
Maar gaat Samsung dan ook een lightning en een mini USB adapter? En als ik een nieuwe telefoon koop met nog een oudere mini USB aansluiting gaan zij dan ook verplicht een micro adapter meeleveren? :X

Focus je aub op de adapter ipv het kabeltje. De vervuiling zit in de adapter volgens mij.
Nee hoor, nu kun je er een in de auto leggen, een in je jaszak duwen, een boven op je bureau, een in de huiskamer, zonder dat je weer 600 nieuwe moet kopen als je op een ander merk overstapt. Uiteindelijk zullen er vast wel in de kast liggen, maar het is niet dat je die dan nooit meer kunt gebruiken omdat je nu een andere telefoon hebt.
Dit ja, heb nu overal laders liggen. Slaapkamer, woonkamer, auto, werk echt ideaal zo.
Want? Ze worden nog steeds meegeleverd, verplicht zelfs. Alleen heb je nu een berg universele laders op de kast liggen.
Hetgeen altijd nog een stap vooruit is op een hele berg laders met een proprietaire aansluiting in de kast hebben liggen. Overlijdt je adapter, pak je een nieuwe uit de kast ipv een nieuwe te moeten kopen...
Ideaal! dat doen we nu ook al. Alleen maar Apple laders in huis, en een verzameling snoertjes (30-pins voor de oude Apple spullen, Lightning voor de nieuwe Apple spullen, en micro USB voor een Samsung telefoon).
Is het verplicht om een lader mee te leveren? De nieuwe Fairphone zal standaard zonder lader geleverd worden, omdat men er van uit gaat dat de meeste mensen er wel een hebben liggen. Zoniet, kan je hem bijkopen.

Ik vind dat heel verstandig, maakt een eind aan de verspilling, is beter voor het milieu. Hier ligt bij het stopcontact een iPad lader waar , met twee verschilldende snoertjes, ook een iPhone, iPod, UE Boombox en Navigon GPS aankan. Dan hoef ik echt geen Fairphone lader als dat ook past.
Ja precies, bijzondere verplichting zou dat zijn.

Wat ik logisch zou vinden is dat je streeft naar en standaard zoals bijvoorbeeld Micro-USB, maar dat je uiteindelijk vrij bent als fabrikant.
De enige verplichting die ik zou opleggen is dat er op z'n minst een losse kabel wordt meegeleverd die je sowieso in een normale USB poort kunt doen. Dat is namelijk een poort die je overal en nergens voor handen hebt tegenwoordig.

Een kabeltje is al minder 'vervuilend' dan een hele adapter.

Je stimuleert dan dat de standaard uitgang van chargers zelf een USB uitgang hebben -> massaproductie -> dus goedkoop en op elke hoek van de straat te koop voor een prikkie.

Je voorkomt namelijk wel dat een ontwikkeling in 'slimme kabeltjes' gestopt wordt. Want laten we eerlijk zijn, de Lightning connector van Apple is quite brilliant en gebruikersvriendelijk, het maakt namelijk niet uit hoe je'm in je iOS apparaat stopt. Ideaal, zelfs voor dummies.

Dus kort door de bocht:
- Adapter-standaard moet USB worden.
- Elke fabrikant levert op z'n minst een kabel mee die dmv USB kan opladen.
Mee eens, heb het zelfde probleem, laders zouden dan ook verplicht los verkocht moet worden, maar wel met een standaard aansluiting, welke aansluiting dat is maakt mij niet zo veel uit als hij maar op alle apparaten het zelfde is.
Omdat imo een leverancier toch zelf wel mag bepalen wat voor systeem wordt gebruikt om dit eigen ontwikkelde systeem op te laden?

Het kan daarnaast ook nog eens innovatie in de weg staan.

Begrijp me goed. Ik zou het ook fijn vinden als ik niet meer afhankelijk ben van verschillende kabels, maar dit vind ik niet iets dat je via wetgeving zou mogen afdwingen.
Het idee is dat de berg nutteloze laders verkleint wordt. Daar waar het met micro USB al een stuk beter is, had je zeker vroeger en nu nog met bepaalde merken, dat je zodra je van merk veranderde (en ooit ook van type binnen hetzelfde merk), je een nieuw type lader "kreeg", waarna de oude de la in ging.
Met deze richtlijn heb je dat niet meer en kun je je oude lader gewoon hergebruiken. (persoonlijk hoef ik dan ook geen nieuwe bij mijn nieuwe telefoon).

Dat scheelt een berg aan afval wat anders weer helemaal in India gedumpt moet worden...
Ze hadden het beter meteen goed aan kunnen pakken. Product leveren zonder lader, maar met universele (verloop) laadkabel. Daarnaast een chip op de interne accu waardoor je met 1 enkele smart charger als je diverse producten kan laden.
Pas dan doe je iets aan al die overbodige laders.
Ik ben een nokia 1020 gebruiker dus geen apple fanboy (even voor de duidelijkheid).
Heb hiervoor wel veel iphones gehad en moet zeggen dat die kabeltjes van ze erg handig zijn en werken erg goed.
Ben het met je eens dat ze veels te duur zijn maar je kan makkelijk een neppe kopen voor een paar euro.

Ik ben het zeker eens dat het beter zou zijn als er een standaard is.
Ik en vele andere hebben ergens nog een bak liggen met allemaal verschillende laders van oude mobieltjes waar je nu bijna niets meer mee kan, ik gebruik ze vaak als ik iets aan het knutselen ben maar de gemiddelde consument stopt ze gewoon weg en gebruikt ze nooit meer.

Maar het verbieden van andere kabels komt de techniek ook niet ten goede aangezien microusb niet het beste stekkertje in die ik heb gezien.
Het is usb 2 dus niet het snelste en hij past er maar op een manier in.
ook is hij niet echt stevig de lader van apple is toch wel iets beter.
mux' blog: Een adapter van $4 - is het wat?


Ik raad iedereen om dit stukje te lezen. Vooral als je denkt dat een lader van 2 prima is.

[Reactie gewijzigd door Mick1990 op 19 december 2013 18:36]

Compleet non argument, Apple laders hebben een USB aansluiting. Geloof dat dat al universeel is dus hoe verliezen ze dan omzet?

Kabels misschien, al zijn die ook voor een prikkie te krijgen van b merken.
Kijk maar naar Apple bvb, zij hebben nooit de intentie gedeeld en vragen premium prijzen voor een lader die 2$ productie en shipping kost in bulk.
Als jij laders van die kwaliteit voor 2$ kan leveren wil ik er graag een paar duizend hebben. Je zou echter eerst even wat kunnen rondkijken op het grote wilde www want daar staan voldoende artikelen over de Apple laders. Zie je zelf dat ze gewoon kwaliteit zijn. Niemand snapt eigenlijk waarom.

Als we Apple een beetje kennen leveren ze gewoon hun eigen lader plus een $2 lader mee die we dan gewoon wegmieteren.
Want er is echt iets goed mis met de kwaliteit van goedkope usb kabels? Natuurlijk zullen er allicht betere alternatieven voor usb zijn, zoals Apple die heeft. Maar daar betaal je dan ook een meerprijs voor + een dikke winstmarge (!). en standaard zou juist een zegen voor de consument moeten zijn maar alsnog krijgen mensen het voor elkaar om erover te gaan zeuren. 8)7
Want er is echt iets goed mis met de kwaliteit van goedkope usb kabels? Natuurlijk zullen er allicht betere alternatieven voor usb zijn, zoals Apple die heeft. Maar daar betaal je dan ook een meerprijs voor + een dikke winstmarge (!). en standaard zou juist een zegen voor de consument moeten zijn maar alsnog krijgen mensen het voor elkaar om erover te gaan zeuren. 8)7
Mensen zeuren omdat die regels hun doel voorbij schieten...dat zijn namelijk vooral milieutechnische en consumentvriendelijkere laders in omloop te krijgen. Nu wordt wel aan de 2e voorwaarde voldaan, maar omdat je nu een lader mee MOET leveren, crer je alsnog een onnodig grote afvalberg...
[...]


Als jij laders van die kwaliteit voor 2$ kan leveren wil ik er graag een paar duizend hebben. Je zou echter eerst even wat kunnen rondkijken op het grote wilde www want daar staan voldoende artikelen over de Apple laders. Zie je zelf dat ze gewoon kwaliteit zijn. Niemand snapt eigenlijk waarom.

Als we Apple een beetje kennen leveren ze gewoon hun eigen lader plus een $2 lader mee die we dan gewoon wegmieteren.
Voor die 25 dollar kun je 12,5 van die cheap-ass lader halen die gezamelijk langer meegaan dan de gemiddelde iphone of ipad, die dingen worden doorgaans met 3-4 jaar vecht wel ervangen.

Overigens heb ik nog lades vol met $2 laders van oude telefoons die 't nog prima doen, niet elke aftermarket lader is ook direct een teruggang in kwaliteit...
daar staan voldoende artikelen over de Apple laders. Zie je zelf dat ze gewoon kwaliteit zijn.
Nou ja, zo heel speciaal zijn de huidige Apple laders ook weer niet, het zijn precies dezelfde dingen die bv bij mijn Blackberry zat: een kleine stroomstekker met een USB poort achterop, waar je het specifieke Apple kabeltje in stopt, of een USB-naar-micro-USB kabeltje. De Apple lader werkt met elke andere smartphone, en elke ander lader met USB poort werkt ook met een iPhone. In die zin voldoet Apple al compliant, hun *lader* werkt met elke andere telefoon. Enkel het snoertje is uniek voor Apple.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 19 december 2013 18:22]

Mijn aplple lader weigert met een gewoon microUSB snoertje mijn n900 op te laden.

Edit: Terwijl dat snoertje wel gewoon werkt met de Sony Ericsson lader van mijn broertje..

[Reactie gewijzigd door Mr Pingu op 19 december 2013 18:35]

Voordat je zulke onzin uit je duim zuigt, zou ik even goed onderzoek doen.

Het is altijd heel leuk om Apple af te zeiken, te roepen dat ze duur zijn, dure opladers en kabels verkopen, maar als je serieus bent en goed onderzoek doet zou je moeten begrijpen waarom een chinees oplader $2 kost en een Apple lader $30.


http://www.righto.com/201...gers-in-lab-apple-is.html
In je link staat dat de chinese lader van $2,- gebruik maakt van een heel simpel circuit. Dit maakt het erg inefficient en geeft een grotere kans op problemen met je Apple.

Je geeft er alleen mee aan dat de chinese laders zo goedkoop zijn omdat de kwaliteit ook laag is. Dat haalt niet weg dat de apple lader nog steeds overpriced zijn. Het produceren van die laders zal voor hun alsnog maar $10 zijn ofzo.
dit zal de berg van laders die op de kasten overal ligt drastisch verminderen.
nou ja, 100x dezelfde universele lader op de kast, of iedereen gooit ze gewoon weg.
@Royale de Luxe
Waarom? dit zal de berg van laders die op de kasten overal ligt drastisch verminderen.

Dat fabrikanten niet meegaan is omdat het een bron van marge en omzet is die ze verliezen. Kijk maar naar Apple bvb, zij hebben nooit de intentie gedeeld en vragen premium prijzen voor een lader die 2$ productie en shipping kost in bulk.
Lees dit even door, weet je gelijk waarom de laders van apple duurder zijn dan die uit China oid...
http://www.righto.com/201...ger-teardown-quality.html
Als je het niet verplicht, dan komt het er nooit van en blijf je met fabrikanten zitten die hun eigen ding blijven doen. Door een universele lader te kiezen dienen fabrikanten in de toekomst geen lader meer mee te leveren, het bespaard hen kosten, maar ook de klant. Vandaag kopen sommige mensen meerdere laders: 1 voor thuis, 1 voor op kantoor, 1 voor in de auto, 1 voor op vakantie ... . En die kan je dan in de toekomst gewoon blijven gebruiken, ook als je een nieuw toestel koopt.
Ik vind het zelf ook een groot voordeel dat we nu universele adapters hebben. Alleen is er met dit artikel niet duidelijk aan welke eisen een universele oplader moet voldoen. Zo kan het al voldoende zijn als er gebruik wordt gemaakt van een USB adapter, zodat aan 1 kant van de kabel altijd usb moet zitten. Waardoor fabrikanten hoogstens geld kunnen verdienen op de productie van kabeltjes.

De wetgeving kan ook zo ver gaan dat zelfs de kabels universeel moeten zijn, maar dit zou de vooruitgang tegen werken. Zo zal het dan niet mogelijk zijn om een usb 3.0 micro aansluiting te gebruiken. Dit zal echter niet gebeuren, omdat dit nooit fatsoenlijk te realiseren zal zijn.
Vertel er dan gelijk bij waarom je dat vindt. Ik doe alvast een poging waarom ik het met je eens ben: omdat die verplichting in 2017 op zn vroegst zou moeten ingaan en er dan met redelijke zekerheid nieuwe technieken beschikbaar zijn. Inductief laden zou wat mij betreft een goede opvolger zijn. Het bestaat al jaren in elektrische tandenborstels en pacemakers, dus beproefd.

Ongetwijfeld zullen er problemen zijn waarom dit nog niet is ingevoerd -afscherming?-. Er rijden zelfs al bussen op inductief geladen accu's http://www.eneco.com/nl/n...lektrische-tandenborstel/ dus ik zie niet in waarom men hier niet op overgaat.

Enfin, de wet-in-aantocht lijkt me schromelijk overdreven en nutteloos.
De huidige Apple lightning plug op de iPhone 5/5S is superieur aan de micro-USB pluggen, want:
1. hij glijdt er altijd makkelijk in
2. hij kan er ook omgekeerd om in
3. hij breekt niet af (die micro-usb pluggen breken bij mij altijd af of (nog erger) de interne koppeling breekt af.

Echter zit er een groot nadeel aan de lightning plug:
Er zit een speciale chip in (volgens Apple om geen brand te krijgen) en die moet van Apple zijn, anders zegt IOS 7: geen goede oplader, ik doe het niet.

Daardoor heb ik 3 extra officile kabels a 19 euro moeten kopen en mijn (goedkope) kabels weg moeten gooien.

Deze verplichting lijkt mij dus wel een goede actie, anders gaat Apple nooit met dergelijke praktijken ophouden. Echter moet de nieuwe universele plug die hetzelfde of beter als de lightning plug is. Want 1 dag doorkomen met je telefoon is bij hevig gebruik nog steeds een probleem (tenzij je misschien met een phablet gaat lopen).
Grote bedrijven doen dit zodat 3rd party moeite heeft om die kabels te maken. Dit natuurlijk allemaal om het geld en dus slecht voor de consument. Apple is niet voor niks 1 van de meeste verdiende bedrijven te wereld.
die micro-usb pluggen breken bij mij altijd af of (nog erger) de interne koppeling breekt af.
Vreemd... Ik gebruik al jaren een heleboel mini-USB laders en kabeltjes maar ik heb nog nooit gehad dat er iets afbrak. Misschien ligt het niet aan de pluggen?
Natuurlijk is hij beter, USB is dan ook gericht op backwards compatibility en die Lightning plug is relatief gloednieuw en waarschijnlijk ook wel wat duurder dan micro USB. Ik snap alleen niet dat je zoveel problemen hebt met de micro usb kabels, doe zelf al jaren met 2 kabels.
Officieel betekend dan voorzien van "made-for-ipod" logo. Amazon basics (net als belkin e.d.) bijv. heeft gecertificeerde lightning kabels voor nog geen tientje. Ik heb er hier 3 van en de kwaliteit doet zeker niet onder voor de originele kabel. De Chinese exemplaren echter, van bijv. dealextreme, ondersteunen geen data/audio maar werken wel om op te laden (getest op ios7/5S, zie ook GoT). Ik heb echter al meerdere foto's gezien van zwartgeblakerde Chinese kabels :/
Superieur? Omdat je de rest gewoon kapot maakt?
Goeie grap....
De opladers zijn toch meestal al universeel?
ik kan in de lader van de Iphone (van mijn vriendein) ook een ander USB kabeltje stoppen en gewoon mijn LG smartphone opladen. Omgekeerd werkt ook!

Je ziet dat vrijwel alle fabrikanten er zich al aan houden.
Standaard USB lader + apart kabeltje
De opladers zijn toch meestal al universeel?
Ik verkeerde ook in die veronderstelling, totdat ik een extra telefoon met simkaart nodig had... Heb ik een goedkope Nokia 'dumbphone' gekocht. Blijkt die dus met een eigen type oplader te komen en kon ik hem dus niet zomaar in mijn auto opladen :(
Alle Windows Phone toestellen en de meeste Android smartphones maken inderdaad al gebruik van eenzelfde kabel, maar iDevices, Windows tablets en diverse Android smartphones en tablets doen dat nog niet volledig. Nu wordt het ook voor hun een verplichting.
Hmm, ik weet niet of we hier zo blij mee moeten zijn. Aan de ene kant is het wel fijn om er van verzekerd te zijn dat jouw oplader ook voor je nieuwe telefoon werkt. Aan de andere kant vraag ik me af of je hierdoor niet vast komt te zitten in een technologie die snel achterhaald kan zijn mbt performance en/of features. Voorlopig is micro-usb prima, maar door het toenemen van opslagcapaciteit kan USB over een aantal jaar achterhaald zijn. Door maar n standaard te forceren ontneem je innovatie bij bedrijven. Ik vind het lastig of ik hier nu blij om moet zijn.
Zolang het backwards compatible is zie ik het probleem niet. Standaarden als HDMI en USB hebben naar mijn weten nooit in de weg van innovatie gestaan.
Backwards compatible lijkt me wel de minimum eis. Maar er zal vast een moment komen dat USB zijn maximum bereikt. Hopelijk staat zo'n afspraak dan dus niet een eventuele verandering in de weg. Hoe dan ook hoop ik dat we met USB nog een tijdje vooruit kunnen komen.
Ze hadden zelf de afspraak kunnen verlengen en met een andere standaard kunnen komen. Maar dat hebben ze niet gedaan. Dus dan moet de huidige techniek maar zo blijven.

Wat dat betreft vind ik overigens mijn LG lader wel makkelijk. Die heeft op de lader gewoon fullsize usb en ze leveren een kabel van fullsize naar micro usb mee. Dat is beter dan zo'n ding met aangegoten snoer. Op deze kan in de toekomst eventueel een usb naar 'nieuwe standaard' kabel.
Zoals praktisch alle huidige laders dus?
Dit is inderdaad bij Apple ook het geval, ik vind het persoonlijk ook erg gemakkelijk. Als er een ander apparaat aangesloten moet worden, is het geen hassle maar gewoon een ander snoertje eraan koppelen.
Is het niet zo'n beetje enkel nog Apple die 'afwijkt' van de op dit moment soort van USB-standaard (micro danwel mini)?

Weet dat bv HTC nog een variant had (HD Pro) voor de headset (extra datapin?), maar daarin paste ook gewoon een normale mini-USB om op te laden. Maar alle telefoons daarna waren gewoon mini/micro USB based.

Vind het wel erg achterhaald dat men dit nog 'oplader' noemt, voor veel apparaten is hun 'oplaadpoort' ook gewoon datapoort.
Nee Apple wijkt af maar niet op de lader. Ik lees dat men een universele lader moet leveren, maar er staat nergens dat de aansluiting universeel moet zijn.
Want als dat het geval is, zou micro-usb de meest rampzalige keuze zijn. Micro-usb is zeer onhandig wat betreft inpluggen, is beperkt en niet toekomstbestendig. tevens is het dan weer niet geschikt voor snel laden van tablets. Zo zouden ze een leuk tegen effect creren en dus bijv de Apple gebruikers dwingen naar meerdere aansluitingen, waar het nu 1 is.

Universele aansluiting zou prima zijn, maar dan moet men even terug naar de tafel gaan. Want op dit moment heb ik het idee dat Apple de enige is die een fatsoenlijke aansluiting te leveren, juist door dwars tegen de standaard in te gaan, omdat de standaard ontoereikend is.
Ik lees echter niks over de aansluiting. Men heeft het dus over de lader. Op dit moment levert Apple al een lader met USB aansluiting waar je andere kabels op aan kan sluiten.

Ik ben benieuwd naar een iets verduidelijkende uitleg over wat dit artikel nou werkelijk betekent.
Uhm... nee. Het gaat om de aansluiting en de adapter, dat is nu eenmaal samen een "lader" en dat had je ook begrepen als je het artikel had gelezen. Vind het wel zo vreemd dat als Microsoft tegen de standaard in gaat, ze kei hard de grond in worden gestampt, als Apple hetzelfde doet, prijzen we ze dan maar de hemel in? Daarbij ligt het er natuurlijk volledig aan over welke USB standaard het gaat, als het de USB-c 3.1 standaard is, beschikt die over alle eigenschappen die jij hier noemt. En als ze hier niet mee beginnen, kan er later nog altijd worden beslist om te migreren naar die standaard.
Nou als ik het originele artikel lees, lees ik dat helemaal niet. Het is namelijk nogal vaag omschreven. Er staat ook nergens iets genoemd over een aansluiting of de standaard.
Dus het kan zo zijn dat een lader met een USB aansluiting zoals BB en Apple ook leveren, voldoet aan de standaard.

Wanneer is Microsoft afgekraakt, heb dat nog nooit gezien? Apple wordt niet de hemel in geprezen, ze hebben alleen een aansluiting die stukken beter doordacht is.
Ik ben niet zo' n fan van USB. Het lijdt aan een soort Windows syndroom m.a.w. in alle bochten wringen om compatible te blijven en constant aansluitingen uitbrengen die is verzopen in compromissen en daardoor geen lang leven beschoren is. Wel eens gezien hoeveel USB kabels men intussen in huis heeft liggen?
Ik zou het toejuichen als USB3.1 een bruikbare makkelijke aansluiting uitbrengt welke net zoals de Apple connectors een 10 jaar meegaan.
Als men zegt dat Apple een bruikbare aansluiting heeft, betekent het nog niet dat ze de hemel in prijzen. Nadeel is namelijk dat de gebruikte techniek van Apple duurder is.
In de praktijk zijn veel fabrikanten al overgegaan op het meeleveren van een universele micro-usb-lader.
Zoals ik al zei: had het artikel gelezen, dan had je het geweten. Microsoft heeft enorm veel kritiek gehad op bijvoorbeeld IE6, en diens ondersteuning was ook superieur aan de toen geldende standaard van HTML. Ze hebben onlangs bijvoorbeeld ook kritiek gekregen met Do-Not-Track, zoveel dat Apach het DNT signaal van IE wouw gaan negeren. Probleem hier was dan wel weer dat IE de standaard als enige wl volgde. Maar toch. Het is iedere keer hetzelfde liedje, zelfs als het nog maar een gerucht is.
Leuk en aardig, jij laat het misschien bij het tweakers bericht, maar ik ben even doorgegaan naar het bron bericht. En dat bericht staat niks over een genoemde standaard en daar wordt USB niet eens in genoemd.
Dus niet direct iemand verwijten dat hij niet leest.
Helaas, zoals ik het interpreteer moeten alle telefoons compatibel zijn met een universele lader. Wanneer het betekend dat de lightning connector ingeruild wordt door micro USB is dat een achteruitgang. Ik gebruik beide maar de lightning connector is veel prettiger in gebruik.

MEPs ensured that the new radio equipment rules will oblige manufacturers to make mobile phones compatible with a common charger. It will simplify the use of radio equipment and reduce unnecessary waste and cost for consumers.
Nou en Apple dan? Want de meeste Android smartphones hebben al een universele oplader. Dus wat zal Apple dan doen?

Die hebben nu namelijk geen universele lader en die laders werken alleen op idevices.
ckers heeft apple wel universeel laders, bijna alle laders van Apple hebben toch een usb poort? ze hoeven alleen 1 extra kabeltje bij te leveren en klaar.
Edit:(of zelfs 1 laad kabel met 2 aansluitingen: micro usb en hun eigen aansluiting)

Een universeel lader staat mijn inziens los van de connector op je telefoon.
elke fabrikant bouwt een oplader met usb aansluiting en klaar we hebben een universeel lader.
Elke telefoon dient dus een usb naar telefoon aansluitingskabel te hebben, en volgens mij voldoet dan elke fabrikant aan de hierboven genoemde eisen.

In veel gevallen is dit zelfs al zo.

[Reactie gewijzigd door Passkes op 19 december 2013 18:12]

Zover ik de reden voor deze verplichting heb begrepen gaat het juist om de aansluiting, en niet zo zeer om de oplader (of stekker) an sich.
Ze willen af van alle verschillende kabeltjes en snoertjes om je verschillende devices op te laden, maar naar 1 oplader (stekker incl. kabel) voor X devices. Dus niet, zoals je voorstelt, 1 plug voor x snoertjes.

Wat ik me wel afvraag is waarom de fabrikanten de bestaande afspraken niet hebben verlengd, zij het met een wijziging over de gebruikte aansluiting.
Het bericht heeft het er over dat de techniek te oud wordt bevonden, maar dan vraag ik me af wat ze in vredesnaam met de aansluiting willen doen dat er nu nog niet mee kan...
Of willen ze massaal over naar draadloos laden? Maar dan hadden ze ook een nieuwe afspraak kunnen maken...

En, zoals hierboven ook al aangegeven, blijf je alsnog met een legio aan opladers zitten; bij ieder device dat je koopt zit weer een nieuwe...
Het lijkt me beter als ze de mogelijkheid geven om een lader er bij te nemen (product iets goedkoper, lader tegen kleine meerprijs zodat de huidige (totaal) prijs gelijk blijft), in plaats van deze verplicht er bij te stoppen. Als je al een lader hebt, heb je namelijk geen nieuwe nodig.
Waarom moet er nu weer verplicht een universele lader meegeleverd worden? Heb je onnodig straks 20 werkende universele laders rond slingeren. Kan je beter losse verkoop doen, als mensen nog niet een hebben dan kan men die aanschaffen. En anders scheelt het voor de consument geld, en voor het milieu een groot deel aan grondstoffen.

Echt weer iets voor de idioten in het EU parlement om dingen in te voeren zonder praktisch na te denken. Zucht!
Waarom moet er nu weer verplicht een universele lader meegeleverd worden? Heb je onnodig straks 20 werkende universele laders rond slingeren.
In de oude situatie heb je 20 proprietary laders liggen die je niet kunt hergebruiken. Is dat beter?

Op een gegeven moment zullen er geen laders meer worden meegeleverd omdat er een universele standaard is. Daar draait het hierbij natuurlijk om.
Nee, dat is niet beter. Maar daar ging die opmerking ook niet over. Even begrijpend lezen. Vooral het stukje erna geeft aan waar ik op doel.

Wat maakt het uit? Het heeft niets nodig met een overgangs periode.
Als je losse verkoop hebt dan kan iedereen zoveel universele laders als hij of zij nodig acht. De verkoper kan de klant er dan nog op wijzen dat er geen oplader bij inbegrepen zit. Ook een sticker op het product met de tekst "Universele Oplader Gereed. Oplader niet inbegrepen!" Zou meer als voldoende waarschuwing dienen voor de klant.

Het perse meeleveren van opladers is dus onnodig. Dan heb ik nog die 20 opladers in de kast liggen waar men zich in den beginne zo aan stoorde. En ja, je kan ze dan gebruiken op elk apparaat. Echter bedenk wel dat een oplader bijna niet stuk gaat, dat is maar iets wat erg zelfden gebeurd. Zo ligt er thuis nog een DC 12v adapter uit de jaren 80 die het nog prima doet. Dus ik bedoel maar.

Nee, compleet onzinnig om een universele adapter met elk product verplicht mee te leveren. Losse verkoop naast de producten is veel beter.
Is altijd zo, in theorie hebben ze (vaak) gelijk, maar in de praktijk is het (vaak) niet (echt) praktisch.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True