Toestelfabrikanten: telefoons krijgen micro-usb voor universele lader

De grote toestelfabrikanten zijn met de Europese Commissie overeengekomen dat vrijwel alle toestellen voorzien gaan worden van een micro-usb-aansluiting. Dat moet een einde maken aan de wirwar van laders voor telefoons.

MicroUSBDe nieuwe standaard is gebaseerd op micro-usb, maar het is nog onduidelijk of de fabrikanten daar verdere specificaties aan toe gaan voegen. De telefoons met de aansluiting voor de universele lader moeten vanaf 2010 op de markt gaan komen, zegt de Europese Commissie.

De Commissie had aangedrongen op de afspraak, omdat in veel huishoudens inmiddels steeds meer afgedankte laders liggen, omdat de huidige telefoons andere laders hebben. Bovendien vermoedt de Commissie dat consumenten goedkoper uit zijn, omdat niet bij elke telefoon een lader geleverd hoeft te worden. De universele lader wordt verplicht voor toestellen die aangesloten kunnen worden op een computer. De vraag is of er na 2010 nog veel modellen verschijnen die dat niet kunnen.

De universele lader wordt door vrijwel alle grote toestelfabrikanten ondersteund: Nokia, Samsung, LG, Motorola en Sony Ericsson. Ook Blackberry-maker RIM en iPhone-producent Apple hebben zich achter de standaard geschaard. Daarnaast wordt de lader ondersteund door Qualcomm, NEC en Texas Instruments. HTC ontbreekt op het lijstje. Die laatste maakt al langer gebruik van ext-usb, dat compatibel is met mini-usb.

De gsm-industrie had begin dit jaar al bekendgemaakt dat het doel was om micro-usb te gaan gebruiken voor universele laders, maar de fabrikanten hebben dat nu vastgelegd in een memorandum van overeenstemming dat is ingediend bij de Europese Commissie.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

29-06-2009 • 14:26

178

Reacties (178)

178
168
127
5
0
2
Wijzig sortering
Het is misschien handig om te benadrukken dat het om de Micro usb aansluiting gaat, in tegenstelling tot mini-USB wat veel gebruikers boven mij lijken te denken.

Ik vraag me dan ook af wat de nieuwsposter bedoeld met dat ExtUSB compatible is met micro USB. ExtUSB is een USB variant met een deels proprietair formaat, maar is wel compatible met mini USB.

Er zijn nog maar zeer weinig mobiele telefoons welke gebruik maken van micro USB, dus het betekent nog eenmaal een nieuwe aanschaf van laders.

Ik juig dit idee trouwens wel enorm toe, het is zo enorm veel makkelijker. Voor mij als al een behoorlijke tijd een mini-usb aansluiting een belangrijke meerwaarde aangezien ik overal en bij iedereen mijn telefoon gewoon kan opladen.
Misschien is het "compatible" in the zin dat je slechts een simpele converter nodig hebt.
Ja, maar in die zin zijn alle USB varianten compatible. Zoals het in het nieuwsartikel staat, klinkt het net als ExtUSB compatible is met microUSB net zoals dat het compatible is met miniUSB, en dat is het voor zover ik weet niet. Je kan niet even een micro-USB stekkertje in een ExtUSB poort stoppen, dat zou betekenen dat MicroUSB ook compatible is met Mini, en dat is het voor zover ik weet simpelweg niet.

En bijna alles in het grote land der kabels is wel compatible, als je converters gaat toepassen. Maar of dat nou echt compatible is... Dan kan ik zeggen dat een TOSLINK kabel compatible is met een 3.5mm kabel
Nee, nou ben je essentiele zaken door de war aan het halen.

Je hebt te maken met twee soorten compabiliteit, mechanisch en elektrisch. Bovendien is compabiliteit soms niet in twee richtingen gelijk.

Voorbeelden:
Mini- en micro USB zijn elektrisch compatibel maar mechanisch niet.
USB2 is elektrisch gezien backwards compatible met USB1; alleen als beide kanten USB2 ondersteunen krijg je 480Mbps.
HTC's extUSB socket is mechanisch compatible met miniUSB stekkers, maar niet andersom.
TOSLINK is op geen enkele manier compatible met een 3.5 mm kabel

Een mechanische incompabiliteit is op te lossen met een verloopstekker.
Een elektrische incompabiliteit moet opgelost worden met veel ingewikkeldere componenten, als dat al mogelijk is Zo heb je voor 110V <=> 220V een trafo nodig. USB1 kun je op geen enkele manier naar USB2 converteren.
TOSLINK is uitzonderlijke gevallen (o.a. bij portable Minidisc/HiMD) mechanisch compatible met 3,5 mm jack. Namelijk alleen als er een 3,5 mm stereo-ingang met een optisch-digitale ingang wordt gecombineerd. Dit heet dan weer Mini-TOSLINK ;)
omdat in veel huishoudens inmiddels steeds meer afgedankte laders liggen, omdat de huidige telefoons andere laders hebben

Vreemde logica. Bij die verschillende laders hoorden immers ook verschillende telefoontjes, die liggen er dan toch ook nog steeds? Blijkbaar zijn niet zozeer die laders onbruikbaar maar de bijhorende mobieltjes.

Bovendien vermoedt de Commissie dat consumenten goedkoper uit zijn, omdat niet bij elke telefoon een lader geleverd hoeft te worden.

Dat kunnen ze vergeten. Consumenten zijn nu gewend aan een bepaalde prijs dus de marketeers blijven aan die prijs vasthouden.
Ik ben benieuwd hoe Apple dit zal gaan doen... Zouden ze van hun iPod/iPhone connector afstappen ten faveure van deze micro-usb aansluiting? Of houden ze het simpel door met een verloopstukje op de proppen te komen?
Nou, beide zijn technisch perfect mogelijk, gezien hun huidige connector 100% usb compatible is. Persoonlijk hoop ik voor Apple gebruikers (ben zelf niet een) dat t gelijk ingebouwd wordt in de apparatuur van Apple, zo'n verloopstukje is alleen maar irritant en onhandig.
Ik heb ervaring met zowel mini-USB als apple connectors en persoonlijk blijf ik liever de huidige apple connector gebruiken.

- Platter (maar wel breder)
- Voelt een stuk degelijker
- Sinds de 3GS mogen er 3rd-party apparaten worden gemaakt voor de iPhone via de connector, zouden bij de volgende generatie dan allemaal niet meer (makkelijk) werken
- Zit veel vaster in de telefoon dan een min-USB die vrij losjes kan (komen te) zitten.

Mijn mini-USB ervaring is nog van het T-Mobile MDA tijdperk dus of dat nu alsnog zo is weet ik niet, maar de connector zelf is niet aangepast dus zou haast denken van wel.

Verder juich ik één vaste standaard natuurlijk wel toe, met of zonder verloopstuk, dat moet de keus van de fabrikant blijven.

update: Ik zie net dat het hier gaat om een Micro-USB aansluiting (rechts), niet mini-usb (dus niet zoals op de foto te zien is). Met deze aansluiting heb ik nog geen ervaring, ziet er in ieder geval stuk kleiner en degelijker uit, blijft dus alleen mijn 3GS standpunt overeind, maar deze connectors kunnen misschien dan toch naast elkaar door het leven gaan in Apple producten. :)

[Reactie gewijzigd door DJMurtz op 24 juli 2024 20:07]

kleiner en degelijker??
Mijn alpha100 heeft zo'n micro usb ding, en ik blijf hem fragiel vinden. Heb echt het idee dat als die een tik krijgt hij zo afbreekt.
Daarnaast is het priegelwerk om hem er in te krijgen.

Mini-usb is dan wat mij betreft beter. Veel stabieler, makkelijker erin te steken en op dit moment ook vrij standaard bij aansluiten van apparatuur (vrijwel alle usb harddisks werken ermee, ebook readers, etc.). Micro usb ben ik tot nu toe alleen in de alpha100 tegengekomen.
De kans dat Apple hun eigen connector overboord zet is nihil, er zitten namelijk veel meer aansluitingen op dan alleen power...

Grote kans dat men een verloopkabel levert, of gewoon de micro-usb naast de bestaande connector plaatst...

Als ik een gok/voorspelling zou moeten doen dan zou ik gokken op het leveren van een verloop van micro USB naar hun eigen dockconnector...
De kans dat Apple hun eigen connector overboord zet is nihil, er zitten namelijk veel meer aansluitingen op dan alleen power...
Nou en, dat geldt ook voor SonyEricsson. Op 1 en dezelfde aansluiting zit zo'n beetje alles wat je erop aansluit (lader, audio in/uit, headset, GPS enzovoorts). En SonyEricsson doet ook gewoon mee.
Het is ook prima mogelijk, Apple moet zich gewoon niet star opstellen.
Ws een verloopstukje of een extra connector. Apple zou gek zijn als ze hun connector die al sinds de eerste ipod de standaard is (muv shuffles) zouden inruilen voor iets met veel minder mogelijkheden.
Anoniem: 131162 @aequitas29 juni 2009 14:45
3e ipod, de eerste 2 hadden een fullsize firewire aansluiting.
Dat laatste denk ik, de iPod/iPhone connector wordt voor nog veel meer dingen gebruikt zoals besturing en audio naar docks, carkits, autoradio's etc. en is hetzelfde (of in ieder geval cross-compatible) met alle andere iPod modellen (behalve de Shuffle geloof ik). Dus ik denk niet dat ze snel naar een andere connector willen. Verloopstekkertjes verkopen doen ze graag bij Apple, verkopen ze die weer voor 25 euro ofzo, makkelijk verdienen dus...

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 24 juli 2024 20:07]

Ja maar nu worden ze dus wel verplicht het te leveren(wie verplicht hun eigenlijk?), ze moeten de lader leveren dus ik denk dat ze, mits verloopkabel, ze die er ook bij moeten leveren.
Anoniem: 87586 @davidem29 juni 2009 14:36
My thoughts exactly. Een verloopstukje is met de huidige modellen het enige wat zou kunnen werken natuurlijk, maar een redesign van de telefoon met micro USB zou ik van harte omarmen. Als ik met een verloopje moet gaan werken op mijn iPhone: laat dan maar zitten. De standaard kabel heb ik toch altijd bij me, dus daar zou ik geen toegevoegde waarde in zien.
Anoniem: 261542 @davidem29 juni 2009 15:02
ik denk dat apple niet snel een minimicro-usb aansluiting zal plaatsen op de iphone zelf.

dan blijft inderdaad de mogelijkheid van het verloopstukje over en het inbouwen van een mini micro-usb plug in de iphone cradle.

op die manier kan apple een standaard oplader meeleveren met een minimicro usb plug en zijn ook opladers van andere fabrikanten compatible zonder dat de minimicro-usb wijziging de iphone handset raakt.

en dit is natuurlijk grote winst want de standarisatie van laders is echt een must.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 261542 op 24 juli 2024 20:07]

Kijk, dit is nog goed nieuws voor de gebruiksvriendelijkheid :D
Ik heb ook een 4-tal laders liggen, allemaal niet compatibel met elkaar en natuurlijk heb ik ook genoeg micro-usb kabeltjes rondom liggen, die trouwens reuze handig zijn zodat je ook die mobieltjes aan je pc (of laptop) kunt hangen om te laden :D
Ik, en velen met mij weet ik zeker, ben er erg blij mee :D
Op zich is het inderdaad goed nieuws voor gebruiksvriendelijkheid. Het enige jammere is echter dat micro-usb een gepruts geeft om aan te sluiten terwijl een standaard Nokia of andere ronde plug 'tijdens gebruik' er nog wel in te prikken valt.
Anoniem: 1403 @Rukapul29 juni 2009 14:58
Dat klopt maar oefening baart kunst!

Ik heb momenteel 3 telefoons 1 voor mijn werk, 1 prive en een voor in de auto. Die hebben alledrie een eigen oplader.. Dus ik heb er ook altijd drie in mijn tas zitten.
Ik heb ook nog eens twee extra laders in de auto voor de 12 volt aansluiting. Verder nog drie laders op mijn werk en drie laders thuis. dat zijn 11 laders!
Binnenkort zijn het er dus nog maar 4!
dat zijn er wel erg veel. Ik heb 1 telefoon en 1 lader. Als ik een volgende telefoon bij mijn abonement mag kiezen dan wordt het wederom 1 telefoon met 1 lader en gaat de oude de la in (als backup). De voorgaande wordt dan aan een lief broertje / neefje / nichtje gegeven.

maar eigenlijk wel goed nieuws voor mensen die met veel mensen thuis zijn of gewoon veel telefoons hebben. Als ze dit nu door zouden trekken naar andere apparatuur die ook van een lader voorzien is (en niet meer power vraagt dan wat USB kan leveren) dan zou dat een kleine berg laders schelen.
Waarom zou je een telefoon speciaal voor in de auto willen hebben? Er bestaan toch apparatuur die je privé/zakelijk kan koppelen aan een handsfree microfoon ?
Anoniem: 272924 @Rukapul29 juni 2009 16:44
Een groter probleem m.i. is dat een USB poort standaard maximaal 100 mA mag leveren en een powered USB mag max 500 mA leveren maar pas na onderhandelingen over de USB bus (software). De contacten van een USB stekker moeten hier dus aan voldoen. Nu lijkt me een max. stroom van 500 mA een aardige beperking.....
Geef mij de oude vertrouwde barrel connector maar, daar kun je rustig een paar ampère over heen jassen. Dan kun je bijvooreeld 4C chargen in plaats van C/4, ofwel laden in 20 minuten in plaats van 4,5 uur (4,5 uur = 2000 mAh @ 500 mA).
Dit hoeft opzich geen probleem te leveren, je hoeft je telefoon namelijk niet met een PC op te laden. Ik heb hier een stekker met aan de achterkant een usb uitgang en die is gerate op 700mA
Die ronde plug is bij nokia inmiddels ook al niet meer standaard. Ik heb een N85 en die werkt al via micro usb. Het is waar dat dit iets lastiger aansluit, maar het levert je misschien 2 seconden vertraging op. Met de laatste firmware kan je ook data kopieren en opladen tegelijk bij koppeling aan een pc.
Opladen via je PC is inderdaad super. Ben je ook meteen weer gesynchroniseerd. Of andersom :)

Ik had hiervoor een HTC en die vergat ik nooit op de laden / te syncen. Ik heb nu een Nokia en die vergeet ik eigenlijk altijd op de laden of te syncen.
offtopic:
Alleen wel lastig om op te laden als je ff NIET wil synchen. Bijvoorbeeld Live-contactpersonen kunnen hun info aanpassen. Als je dan synct ben je hun telefoonnummer kwijt als dat niet online op hun contactinfo staat.
Anoniem: 93798 @Barleone29 juni 2009 16:24
Het is niet omdat het USB is dat je moet opladen door hem aan de PC te hangen. :)
Dat zou dan ook plots betekenen dat iedereen die een GSM aanschaft verplicht is van een computer te hebben. Er bestaan al langer USB laders die je gewoon in het stopcontact kan steken.

Je zou het dan eigenlijk nog een toegevoegde waarde kunnen geven voor mensen die gebruik maken van Powerline, dat je GSM synct via je Powerline netwerk wanneer je hem in het stopcontact steekt :P

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 93798 op 24 juli 2024 20:07]

Ik weet dat je ook via een powercord kan opladen, (heb zelf een htc touch/p3450) maar ik reageerde op SSH.
Ik geloof dat je dat probleem alleen heb als je de boel zo heb ingesteld dat ze dat synchroniseren, zowel mijn oude HTC Wizard als my Xperia heeft daar namelijk geen last van.

Hoe dan ook fijn om te zien dat ze dit eindelijk verplichten, bizar dat het eigenlijk zolang heeft moeten duren, het meest bizarre is dat sommige merken constant ook nog is wisselen van lader, zo heeft een collega van me een oude Siemens en die kon wel een extra lader gebruiker, ik het stekkertje bekijken, leek hetzelfde, bleek het dus niet te zijn, terwijl er misschien een jaar verschil tussen de modellen zit en de stekker bijna even groot is.

Zelf heb ik er dan al een paar jaar geen last meer van en kan ik overal opladen dus ik kan zeker wel de meerwaarde hiervan inzien.
Ik heb mijn live contactpersonen d.m.v. outlook connector dus in mijn outlook hangen. Bij auto-sync met outlook (agenda, contactpersonen e.d.) treed mijn probleem dus wel degelijk op.
Ik vind het helemaal niets deze standaard.

Ten eerste, het wordt pas volgend jaar definitief ingevoerd.
Mini / Micro-USB zijn oud.

Daarnaast, ze zijn groot! De huidige nokia lader is een 3mm pinnetje. Dit geeft grote design voordelen.

Daarnaast, de 5V USB specificatie met een laag mA is niet erg efficient in het opladen van grote batterijen. Leuk voor sub 900mAh batterijen, maar inefficient voor 1500+.

Liever hadden ze een 9V ,5A lader gemaakt op een kleine plug.
Opladen via het stopcontact in enkele minuten is mij veel meer waard als dat je je toestel ook in 5 uur via USB kan opladen.
idd soms doet men in europa iets dat echt goed voor de consument is.
.oisyn Moderator Devschuur® 29 juni 2009 14:33
Tja, ik vraag me af of dit milieu-technisch nou wel zo'n verbetering is. Het is natuurlijk voor de consument erg handig dat laders gewoon interchangable zijn, maar het aantal laders dat je thuis hebt liggen vermindert er niet mee - bij elk nieuw product krijg je doorgaans ook een nieuwe lader. Dus in plaats van 8 verschillende heb je straks 8 dezelfde laders thuis liggen 8)7
Je kunt toch "Optie lader nodig: Ja / Nee" toevoegen aan de bestellingsprocedure.
Veel mensen pleuren nu hun toestel weg als de lader kwijt of kapot is, omdat je bij sommige merken bijna net zoveel voor een originele lader betaalt als voor een andere telefoon. Dus dat zal al wel wat schelen denk ik.
Misschien dat het in de meest directe zin niet "beter" is maar als er maar een fabrikant voor kiest om niet standaard meer een adapter mee te leveren dan is dat al winst t.o.v. de oude situatie. Slechter is het in ieder geval niet en handiger is het zeker wel.
Of men verkoopt de lader gewoon apart, net zoals men printers vaak zonder usb kabel levert ;)
Ik zat te denken aan een systeem waarbij je in de verpakking van het telefoontoestel een waardebon vindt (natuurlijk bij de prijs inbegrepen), die je aan een telefoonlader òf andere telefoonaccesoires kunt besteden. Dan pak je het pas echt structureel aan. ;)
Maar ja, zo slim zullen ze toch niet zijn?! }>
Ik kan me vergissen, maar is dat plaatje bij het artikel geen mini USB aansluiting? En meer algemeen - ik ken een grote hoeveelheid moderne apparaten die een mini USB hebben, maar nog geen enkele met een micro USB.

Dit plaatje vind ik zelf vrij duidelijk:
http://upload.wikimedia.o...mons/f/f4/USB_types_2.jpg

Micro-usb is dus de meest linkse; mini-usb die daarnaast.

Of zit ik gewoon mis?
Je hebt gelijk dat het plaatje mini USB laat zien, maar zoals ik hierboven ook noemde zijn er al wel telefoons met micro USB. (Nokia N85 bijvoorbeeld.)
Mijn digitale camera (Panasonic TZ3) heeft een Micro-usb aansluiting om de foto's op je computer te zetten.
En je hebt gelijk, het plaatje bij dit artikel is mini-usb terwijl het artikel over micro-usb gaat.

[Reactie gewijzigd door Zaagmans op 24 juli 2024 20:07]

Ik denk dat je inderdaad mis zit.

Oké, HTC heeft allemaal MiniUSB, maar er zijn volgens mij meer MicroUSB toestellen. Zowel Nokia als Samsung hebben er al flink wat (elk meer dan 10 toestellen met MicroUSB). LG komt ook met binnenkort met toestellen met MicroUSB en SonyEricsson stapt ook langzaam van zijn eigen aansluiting af.
Eindelijk! Hopelijk zijn volledige compatibele varianten zoals ExtUSB van HTC ook toegestaan.
Zou dit ook het toepassen van technologieën als USB OTG en MTP kunnen versnellen?
ExtUSB is qua aansluiting op de telefoon wel compatible, maar de kabel die HTC erbij levert past dus niet in stanaard mini-usb aansluitingen door het extra hoekje. Dan zit je dus eigenlijk nog met je standaard kabel waarmee je "alles" op kan laden, maar HTC moet wel een extra kabel bij de telefoon leveren, omdat anders ExtUSB niet ondersteund wordt.

Edit: Even over het hoofd gezien dat het om micro-usb gaat en niet om mini-usb. De ExtUSB connector is dus niet compatible met micro-usb, maar deels met mini-usb.

[Reactie gewijzigd door jbvo op 24 juli 2024 20:07]

Ik snap even niet helemaal wat je wil zeggen. Maar ik kan/kon met de 3 htc toestellen die ik in mijn leven gehad heb, altijd met een gewoon micro-usb stekkertje (usb > micro usb) alles doen wat ik wil....
Bij de laatste modellen (ik geloof sinds de Touch Diamond of wellicht iets eerdere modellen) maakt HTC gebruik van ExtUSB. Op het toestel zit dan een ExtUSB aansluiting en ze leveren ook een kabel van USB naar ExtUSB. Die ExtUSB connector is alleen niet exact hetzelfde als de standaard mini-usb aansluiting, maar iets groter, hij heeft een extra hoekje zeg maar. Daardoor past een normale USB naar mini-usb kabel wel in het HTC toestel om bijvoorbeeld te syncen of op te laden, maar een USB naar ExtUSB past niet in bijvoorbeeld een Sony Ericsson Xperia of fotocamera ofzo. Voor een plaatje kan je even kijken op Wikipedia.

Ik ben overigens zelf ook blij met deze regels, maar ik had er eigenlijk ook geen last van omdat ik al een tijdje telefoons heb met mini-usb.

[Reactie gewijzigd door jbvo op 24 juli 2024 20:07]

bij mijn TYTN II word de ext-usb alleen gebruikt voor de headset. Aan de lader zit gewoon een mini-usb aansluiting en ik kreeg een een gewone usb-kabel bij, waarvan je er al 100 heb. Ik neem aan dat ze dat bij de nieuwe toestellen nog steeds zo doen.
Hij wil zeggen, dat het stekkertje van HTC kennelijk toch wat afwijkt zonder gebruik van een standaard kabeltje onmogelijk te maken.

Zie ook het plaatje op http://en.wikipedia.org/wiki/Universal_Serial_Bus#Proprietary_connectors_and_formats.

Op die pagina wordt trouwens ook vermeld, dat sinds 2007 telefoons in China al niet meer op de markt mogen komen zonder standaard USB-oplaadmogelijkheid. Opvallend dat ze daarmee al voorlopen (want dat vind ik het wel).
Ben er erg blij mee, want dan kunnen de telefoons ook goedkoper worden, aangezien er ook een deel van het geld naar de lader gaat.
Vindt het wel handig dat ze voor USB mini hebben gekozen, aangezien dat iedereen wel zo'n lader / usb kabel heeft.
Let wel: Ze hebben voor micro-usb gekozen, da's niet hetzelfde als USB-mini. M'n N82 heeft zo'n micro-usb, het stekkertje is vooral wat dunner dan USB-mini. Desondanks een erg goede zet van de fabrikanten (eindelijk)
Dat is even iets wat ik (en volgens mij ook veel anderen) over het hoofd zien, mini-usb != micro-usb. De afbeelding bij het artikel klopt volgens mij ook niet: het is een mini-usb, maar er staat micro-usb in het bijschrift.

Edit: Afbeelding is inmiddels aangepast.

[Reactie gewijzigd door jbvo op 24 juli 2024 20:07]

Mijn N82 heeft het ook maar kan niet opladen via deze USB aansluiting, wat ik dan wel weer jammer vindt. Daarbij heb ik dus nooit een micro-usb kabel liggen, nou ja eentje en die ligt altijd thuis op mijn bureau... De meeste kabels die in omloop zijn, zijn de mini-usb kabels. Wat mij betreft hadden ze beter die standaard kunnen gebruiken, maar ik denk dat die te groot is voor de wat kleine telefoons?

Anyway, ik denk dat je met deze standaard veel meer micro usb kabels tegen zult komen, dus mijn probleem lost zich vanzelf op denk ik :)
En waar heb jij gelezen dat er in de toekomst geen lader meer bij je telefoon zit? Er staat alleen dat de fabrikanten een universele connector hebben afgesproken. En zelfs als ze geen lader meer zouden meeleveren, dan ga jij daar als consument zeer weinig tot niets van merken.

Ik heb een kennis die werkt op de inkoop afdeling van the phonehouse. Het verschil tussen inkoop en verkoop is erg groot. Zelfs op aktie modellen wordt nog winst gemaakt.

Vrijwel alle afstandsbedieningen werken met AA(A) batterijen en toch als jij een apparaat koopt krijg je daar netjes een paar batterijen bij zodat je het apparaat direct kunt gebruiken. Zo zal dat straks ook gaan met de opladers. Bij iedereen telefoon zul je gewoon een oplader krijgen. Alleen mocht deze stuk gaan, dan kun je gewoon de oplader van een ander merk gebruiken.

edit: typos fixed

[Reactie gewijzigd door Niemand_Anders op 24 juli 2024 20:07]

Bij MP3 spelers is het tegenwoordig anders doodnormaal dat je geen lader meer krijgt.

Ik zie geen wezenlijk verschil tussen MP3 speler en telefoon op dit gebied...
Nu zien de vele critici meteen waarvoor de EU goed is :) Het werd nu al zo erg dat de lader van je 'oude' gsm van hetzelfde merk niet meer werkte op de nieuwe :/
Dat heb ik nog niet meegemaakt, gelukkig.
Zowel mijn oude als mijn nieuwe telefoon zijn beide Sony Ericssons en beide hebben een oplader die op beide telefoons werkt. Erg handig want nu heb ik er eentje in Arnhem en eentje in Enschede liggen, heb ik ook geen problemen als ik hem eens vergeet ;)

Maar om even op het nieuwsbericht in te gaan.
Erg goede ontwikkeling uiteraard! Mijn voorbeeld zal voor veel mensen niet gelden en het is al helemaal mooi als het tussen verschillende merken te gebruiken is!
o.a. Samsung schept er genoegen in om aansluitingen te veranderen :')
Samsung was inderdaad 1 van de merken die niet mee wilden werken en ook prompt verschillende stekkers maakten, zo is mijn SGH D600, niet compatibel met mijn broertjes samsung E600, of de omnia van mijn pa die weer een andere stekker heeft.
Anoniem: 51637 @Renegade!30 juni 2009 07:11
Nu zien de vele critici meteen waarvoor de EU goed is
Voor telefoonladers?! Ja, dat is echt een wereldprobleem waar je een geldverslindende bureaucratie voor moet optuigen ...
Ben hier juist tegen....
Het is goed dat er 1 standaard komt maar waarom nu weer USB...
Mijn htc laad ook zo sloom op dat is niet leuk meer.
Zie liever een speciaal oplaad stekker die ook een degelijke
oplaad snelheid haalt dan dit....
Uhmz... omdat dit een aansluiting is die ELKE pc heeft.
en opladen gaat sloom omdat je PC niet voldoende prik levert, dat zegt niets over de connector, want een HTC met mini usb aan een 220 lader is wel zomaar vol.
Usb levert officieel maar 500miliamp.
USB 2 is 500 mA. USB3 is al 900mA, dat halveert de laadtijd zowat.
Dat is nog niet de energie, maar slecht een 'snelheid'. De energie is 5V.
Anoniem: 175233 @RetroTycoon29 juni 2009 17:05
Als je nou perse wilt miereneuken, doe het dan wel correct...

Energie = vermogen * tijd (Joule)
vermogen = spanning * stroom (Watt)

De energie is in dit geval:
5V * 500mA * tijd (sec) dat je laadt...
Ojah ??

Niet dus mijn HTC doet er ook nog minimaal 2 a 3 uur over.
Aan de pc kun je hem wel een halfe dag hebben voor dat die vol is.
Terwijl me sony ericson w960i wel netjes binnen een uur vol zat.
En jij denkt dat dat door het micro USB kabeltje komt? 8)7

Stroom is stroom, dus tenzij er expres een enorme weerstand in die kabeltjes wordt gemaakt om het kabeltje lekker op te stoken, maakt het geen ene reet uit wat voor kabel of connector je gebruikt. Niet bij deze voltages en vermogens in ieder geval.

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 24 juli 2024 20:07]

Waarom is dat niet goed dan?

Mijn HTC kan ik instellen dat'ie niet gaat laden als ik'em aan de pc hang...

Snap niet waarom je zo tegen usb bent?
Leer lezen het gaat mij om de duur van het laden.
Elke nokia, sony ericson, Samsung kun je met een uur vol
van de lader trekken. Echter bij USB is dit hele verhaal ineens
stuk langer. En dus niet leuk als je nog snel effe je telefoon moet
opladen voor dat je weg gaat. Normaal heb je aan een kwartier genoeg
om ding minstens kwart vol te krijgen mijn HTC krijg ik nog niet eens
1/4 vol in een half uur.
Ohhw jeetje... mijn welgemeende excuses meneer/mevrouw Practics...

Op de pc aangesloten duurt het idd langer...

Wat de reden is (als het al zo is) dat het ook langer duurt op de rechstreeks 220v adapter? M'n SE's waren ook altijd sneller vol maar als ik de grootte bekijk van de accu's is die van m'n HTC ook wel 2x zo groot....

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.