Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 78 reacties

Huawei heeft officieel bekendgemaakt een 'dual-OS-strategie' na te streven met Windows Phone. De Chinese fabrikant schat dat alleen Windows Phone niet voldoende is om consumenten over de streep te trekken. Het eerste toestel komt in het tweede kwartaal.

De prioriteit om Windows Phones uit te brengen is minder hoog bij Huawei dan om Android-smartphones op de markt te zetten, laat de marketingtopman van het bedrijf Shao Yang aan Trusted Reviews weten. "Het is echter nog steeds een van onze keuzes wat besturingssysteem betreft", voegt hij eraan toe. "We hanteren wel een multi-OS-strategie."

"Als het alleen om Windows gaat, vinden mensen het misschien niet zo'n makkelijke beslissing om het toestel te kopen", denkt Yang. Daarom zou het concern zich erop richten om Android en Windows samen op toestellen te zetten. "Gebruikers kunnen dan zelf wisselen waardoor het makkelijker wordt voor mensen om Windows Phone te kiezen", aldus de marketingtopman. Het eerste resultaat van de strategie zou in het tweede kwartaal van dit jaar in de Verenigde Staten verschijnen.

Misschien staat Microsoft zelf achter het plaatsen van zowel zijn besturingssysteem als Android om marktaandeel te winnen. Eerdere geruchten spraken erover dat het concern hierover onderhandelingen voerde met partners. Ook HTC zou interesse hebben om Windows Phone met Android te combineren.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (78)

Ik zie dit meer voor de mensen die WP8 eens willen proberen maar bang zijn als het niet bevalt aan een WP8 toestel vast te zitten. Dit is hiervoor best een mooie oplossing WP8 proberen mocht het niet bevallen kun je altijd terug switchen naar android. Ik persoonlijk zou een dual os waartussen men kan ''live'' switchen erg ongemakkelijk vinden.
Ik vraag mij af wat Google gaat doen, ze blokkeerden het idee van normale Windows naast Android ook al.
Misschien gaat Huawei er geen Google apps bij leveren. Dan kan Google jammeren wat ze willen, maar als het alleen het open source gedeelte bevat hebben ze niet zo veel te zeggen.
Mja, maar als Huawei in de VS 't eerste toestel zal uitleveren zonder Play Store dan wordt het toestel al een stuk minder interessant zijn voor de meeste mensen. Want zonder Play Store zijn heel veel Android apps niet beschikbaar, en sideloaden zullen de meeste mensen niet aan beginnen gok ik zo :)
Er zijn meer appstores dan de playstore die je als fabrikant kan voorinstalleren.

[Reactie gewijzigd door 3x3 op 13 maart 2014 14:17]

Dat weet ik, maar er zijn - volgens mij zeker op de westerse markt - veel ontwikkelaars die alleen voor de Play Store apps schrijven en daarbij gebruik maken van de Google API's voor o.a. locatie, waardoor die apps ook met sideloading niet (goed) te gebruiken zijn.
In die alternatieve appstores zijn bovendien simpelweg niet zoveel apps aanwezig.

[Reactie gewijzigd door Evest op 13 maart 2014 14:05]

Op mn Q10 en nexus, heb ik ook geen google Services draaien.
Het betekend niet perce dat de apps die normaal informatie aan google doorsturen niet werken.

Zo heb je appie, van AH, die ook play Services gebruikt. Maar als je het niet hebt, werkt de app gewoon, alleen kan je de "winkelzoeker" niet gebruiken. En google krijgt de informatie niet over wat jij graag in je boodschappenmandje zou doen.
Edit: De boodschappenmand functie zelf werkt wel

[Reactie gewijzigd door 3x3 op 13 maart 2014 14:56]

Ah, prettig dat de delen van apps die de API's niet gebruiken wel gewoon werken. :)
Verder blijf ik erbij dat alternatieve store's niet dezelfde kwaliteit aan apps leveren als de Play Store, omdat die de grootste is. Daarom is het wat mij betreft onverstandig als Huawei niet de Play Store meelevert bij deze dualboot-telefoon(s), zeker als de gewone Huawei-toestellen die wel meegeleverd krijgen :)

[Reactie gewijzigd door Evest op 13 maart 2014 14:29]

Dat klinkt nadeling maar maakt android vaak wel net iets sneller.
Huawei is zelfs al bezig (voor lokaal) overstappen op een GAPPS kloon van een Russisch bedrijf (Yandex). Ik denk dat google dat ook niet heel leuk vind. Voorlopig is dat niet voor onze regio, maar het laat wel zien dat er zelfs binnen android wat concurrentie aan zit te komen.

Ik hoop alleen wel dat het een beetje overzichtelijk blijft.
Huawei mag geen Android toestel leveren zonder Googles services, ze zijn daartoe verplicht, als ze dat niet doen, liggen ze uit de OHA en komen ze er ook nooit meer in.
Ik denk dat als ze Huawei gaan tegenwerken, ze het aardig moeilijk gaan krijgen op de Aziatische markt. Want dan kun je er vergif op innemen dat ze bij Huawei minder Android-minded worden.
Mensen in Azie kopen veel Huawei's inderdaad. Maar dat lijkt mij ook te komen omdat het Android draait, en dat helemaal hot/makkelijk/uitgebreid is.
Lijkt me niet dat een Android boycot door Huawei hun bedrijfsresultaten veel goeds zullen doen.
Ik denk dat het wel mee zal vallen. Deze marketing exec geeft in het oorspronkelijke artikel duidelijk aan dat de focus bij Android ligt. Dit is gewoon een strategie om beter met Google te kunnen onderhandelen (Samsung doet dit al jaren).

Overigens, Yang stelt dat Huawei in 2014Q2 al met een dual-OS phone op de proppen zal komen in de VS. Dit lijkt me marketingtechnisch onnodig complex gegeven de release van WP8.1.

[Reactie gewijzigd door hieper op 13 maart 2014 14:40]

Ok. Ik heb juist een WP8 toestel gekocht omdat best wel leuke Samsung of Sony toestellen niet voldoende reden zijn om Android te gaan moeten gebruiken. Dat is toch echt een stuk langzamer, onstabieler en onveiliger dan WP8. Maar ieder wat hij wil natuurlijk.
Is het inmiddels al omgedraaid? Het bekende riedeltje dat WP8 te beperkt is ken ik, maar nu scheelt het ineens aan Android?
Android komt vaak negatief in het nieuws qua beveiliging. Windows Phone daar in tegen weer met het feit dat er niet veel apps voor zijn. Beide logisch, want als je geen apps hebt krijg je geen gebruikers, en heb je veel gebruikers dan ben je doelwit voor aanvallen. Wat dat betreft zit Apple mooi in het midden, al is de veiligheid wel minder sinds Jobs...
Android's beveiligingsmodel is anders dan dat van Apple/Microsoft. Dat is de oorzaak van de verschillen. Niet het aantal.

Apple en Microsoft controleren elke app, waar Google enkel een controle achteraf doet.

Bij Apple en Micorosft zijn apps standaard van elkaar gesandboxt. Bij Google niet, en diverse beveiligingen die Google in Android bouwde zijn door fabrikanten zoals Samsung bovendien verwijdert.

Daar krijg je wat voor terug, want App-bouwers kunnen heel veel op Android. Maar dat is dus het grote verschil, niet het aantal gebruikers.
Lekker ongefundeerde mening "Dr. Rockzo" Android is zeker geen stuk langzamer onstabieler of onveiliger dan WP8. WP8 speelt nog altijd catchup i.v.m. features ten opzichte van Android en IOS.

[Reactie gewijzigd door KeiFront op 13 maart 2014 14:45]

WP8 draait wat vlotter op oudere/tragere hardware. Het is één van de redenen waarom de Lumia 520 vrij populair is (en de best verkocht WP8 phone).
Moderne Samsung toestellen zijn niet ''oudere/trage'' hardware, dus dat argument werkt niet als hij een nieuw toestel wil gaan kopen.
Natuurlijk wel als diegene voor een budget toestel gaat. Laatste budget Android toestel dat ik in mijn handen had was een Samsung Galaxy Ace 2. Dat ding was niet vooruit te branden. Terwijl de 520 van mijn broertje totaal geen issues had.

Als het om mid- en high end toestellen gaat dan maakt het niks meer uit. Dan draait Android vlot genoeg.
Hangt volledig van de skin af. Kijk naar de Moto G van 150¤. Dat is eigenlijk low end maar die draait echt super.
Ken de telefoon, maar wist niet dat hij in prijs gedaald was. Prima ding, draait Android goed.
Kaal uit de doos heeft Windows Phone 8 meer features dan iOS 7.

Zodra je apps gaat tellen wordt het potentieel anders inderdaad.
Misschien is dat ook wel de insteek hier? De meeste mensen gaan voor een Android-toestel. Met deze optie kunnen ze Windows Phone ook eens proberen, en misschien bevalt dat beter. En dan hebben deze telefoons dus meerwaarde boven de concurrentie.
samsung heeft dan ook een zware touchwiz-skin, op mijn gsm met stock android van 180¤ heb ik nooit last bij performance, zelfs niet bij zwaar multitasken en games draaien
Zou het beter vinden als je bij een toestel kunt kiezen tussen je OS tussen Windows en Android. Bij pc's is het soms handig om te kunnen schakelen maar bij telefoons zie ik daar het nut niet van in. Zeker omdat er dan minder opslag overblijft.
Dat kan dus met deze phone.
Of bedoel je bij aanschaf? Of bijvoorbeeld wanneer dan ook, door het hele systeem zelf weer te herinstalleren met het OS naar keuze?

Hmmm...ja, dat zou wel mooi zijn.
De hardware is toch steeds meer hetzelfde. Zou gewoon moeten kunnen. Maar dat zullen de (pure) software/OS boeren wel weer niet leuk vinden.
Ik bedoel bij aanschaf. Zodra je 'm thuis hebt kun je dan kiezen welke OS je erop zet of eventueel bij bestellen OS kunnen kiezen.

Heb gewoon niet het idee dat schakelen tussen Windows en Android nou erg nuttig is. Leuk voor op de flyers maar dat is het dan ook z'n beetje.
Inderdaad, anders moet je alle instellingen 2x doen, en alle wijzigingen daarin ook 2x.. Het zal ook wel geen dual boot zijn, maar de optie om bij installatie te kiezen tussen 2 besturingssystemen.
Dit kan al langer. Denk aan een HTC HD2. Geweldig toestel. Maar laat het ontnemen van keuzes nou helaas de grootste strategie zijn voor softwaremakers. Opsluiten in een ecosysteem, vrijwel geen mogelijkheden om te switchen, alles in apps om de invloed van de gebruikers te beperken en alles onder het mom gratis. En hoe langer het duurt hoe moeilijker het wordt om over te stappen, hoe meer nieuwe spelers op de markt geen kans meer krijgen, hoe meer appbouwers kiezen voor het meest gebruikte os. Kip en ei verhaal.

Het wordt tijd dat we onze vrijheden terugkrijgen. Up- en downgraden wanneer we dat willen, het os kunnen draaien van onze keuze, apps die uitwisselbaar zijn, protocollen, standaarden, dat soort dingen.
Ben zelf een gebruiker van WP8, en ik vind het bij ver het meest fijne mobile OS dat er is, het is gewoon simpel en overzichtelijk in gebruik.

Maar ik mis gewoon mijn lokale OV App omdat met de auto naar de stad gaan niet echt de beste optie is, daarnaast zijn eTicket een stuk goedkoper, en ik zou ook graag mijn bank App willen gebruiken op WP8.

Denk dat MS beter een Android emulator voor WP8 zou moeten maken, dat ik niet alle game Apps in de Android emulator op WP8 zou kunnen draaien boeit mij niet zo erg, maar daar sommige simpele maar noodzakelijk lokale of zelfs landelijke Apps er niet zijn voor WP8, kan voor een hoop mensen een drempel zijn om geen W8 telefoon te kopen.

Hoewel een dual-boot een oplossing is, zij het omslachtig, zou voor mij iig een Android emulator een veel betere oplossing zijn.

Mijn vriendin heeft haar Lumia 900 waar ze prima tevreden mee was, met tegen zin weer ingeruild voor een Android model, puur van wegen de Apps.

[Reactie gewijzigd door player-x op 13 maart 2014 15:01]

Waneer je android apps op windows phone zou emuleren zou meteen het mooie van het platform eraf zijn. Praktisch alle apps hebben hetzelfde design, wat alles mooi consistent maakt. Android apps hiertussen zou vreselijk lelijk zijn. Ook worden ontwikkelaars dan niet meer gepusht om een echte app te maken.
Een erg mooie combinatie, maar zou dit qua geheugen niet voor problemen gaan zorgen?
Verder is dit denk ik alleen echt handig als je makkelijk kan switchen tussen beide OS'en.
Zal wel een optie tijdens boot zijn. Dus lijkt me niet dat beide OS'en draaien tegelijktijd. Zowel, dan zal er inderdaad meer geheugen nodig zijn.
En Google gaat hiermee akkoord? Ze hebben toch al vaker dual-os van android met windows(phone) gesaboteerd?
Hehe, ze durven wel bij Huawei. De meeste telefoons die ze verkopen zijn toch zeker Android based. Google trekt het alleen heel slecht als fabrikanten gaan stunten met hun dual-boot/run oplossingen: http://www.inferse.com/13...s-dual-boot-td300-tablet/ .

Ik kan me voorstellen Huawei gestimuleerd worden door MS maar daar steekt Google vast een stokje voor. MS kan zit beter focussen op MS-services op Android.
Zeker niet, als Huawei wordt gesteund door Microsoft en tegengewerkt door Google, voor wie denk je dan dat ze gaan kiezen? Google? Of dat andere bedrijf dat volop helpt in de ontwikkeling? Lijkt mij wel duidelijk. Als Google zich zo blijft gedragen tegenover OEMs zal er ooit een dag komen dat die zeggen: genoeg, we gaan wel met Microsoft in zee.
Dat denk ik toch echt niet, MS biedt veel minder vrijheid dan Google.
Op Android kan een fabrikant zich helemaal onderscheiden met z'n skin.
Of de gebruiker daar heel blij van wordt, is een ander verhaal, maar MS is voor een fabrikant toch echt veel minder vrij.
Het gaat er meer om wat het meest open is, zoals Google met Android tegenwoordig omgaat, staat Windows Phone wat dat betreft zelfs nog boven Google. Microsoft staat toe dat je dualboot systemen maakt met Windows en Windows Phone in combinatie met iets anders, Google drukt zijn OEMs de kop in als ze het ook maar zouden durven. Microsoft staat gewoon toe dat een fabrikant third party diensten of eigen diensten prominent in beeld zet op een verse Windows Phone installatie, bij Android mag dat niet en zijn fabrikanten verplicht om alle Google diensten prominent in beeld te plaatsen. Als een OEM vrijheid wilt, moet hij niet bij Google zijn, maar het echte Android gebruiken zoals Nokia dat doet, of naar Microsoft gaan voor Windows Phone.

Daarbij is het voordeel bij Windows Phone juist dat fabrikanten zich niet kunnen onderscheiden op de interface, en dus wel met goede functionaliteit moeten en goed ontwerp moeten komen, alle apps zijn nog steeds gelijk aan de interface, in tegenstelling tot Android en ga zo maar door. Dat Windows Phones interface niet is aan te passen door OEMs, geeft alleen maar voordelen voor de functionaliteit, design, en update beleid, waar OEMs zich bij WP ook niet voor de kop moeten stoten, het enige waar ze zeker van moeten zijn is dat de drivers werken, verder hoeft er niks geport te worden.
Het gaat er meer om wat het meest open is, zoals Google met Android tegenwoordig omgaat, staat Windows Phone wat dat betreft zelfs nog boven Google.
Dat ben ik niet met je eens en zelfs al vindt je dit, dat is puur omdat MS de underdog is en niet omdat MS een geweldig open beleid voert. Daar kan je beter bij Google voor zijn dan bij Microsoft. Microsoft zou net zo goed het niet toelaten als zij marktleider waren. Al is er nog steeds niks meer bekend dan geruchten over dat Google dual-OS apparaten blokkeert/vertraagt.
Vergeet niet dat Android nog steeds grotendeels open-source is (dan heb ik het over die zonder Google diensten) en de Google Chrome browser gebaseerd is op Chromium, ook open-source! Zo zijn er nog veel meer zaken van Google die open-source/open zijn, daar kan Microsoft echt wel wat van leren.

[Reactie gewijzigd door calvinturbo op 13 maart 2014 19:40]

Wel, Microsoft is marktleider op de desktop, en daar zie ik nog steeds third party apps die dingen van de standaard Windows apps overnemen. Wat is er open van Google? Android (wat niet eens echt van Google is, dat is een apart bedrijf) en Chromium (Google Chrome zelf is niet open source). En wat hebben we dan nog? Alle services van Google zijn zo dicht getimmerd als maar kan, Picassa, ook niks source code te bespeuren, Earth? Nha. Mensen hebben een zeer slecht beeld van Google en denken dat zij alleen maar open source programma's uitbrengen, terwijl dit alleen maar schijn is.
Android is helemaal geen ander bedrijf, dat was 10 jaar geleden zo, je loopt een beetje achter?! Microsoft is marktleider op de desktop, maar Windows Phone heeft qua openheid niks te maken met Windows op de desktop.

Android = open-source
Android met Google apps = open-source Android + Google apps/accountcode
Chromium = open-source
Chromium OS = open-source
Google Chrome = open-source Chromium + codecs + Google logincode
Chrome OS = open-source Chromium OS + codecs + Google logincode
VP8 / VP9 = free to use codecs van Google
WebM = open container
Zie ook https://developers.google.com/open-source/projects

Google brengt zeker niet alleen open-source programma's uit, maar die diensten die jij noemt zoals Picasa en andere services zoals Gmail zijn server based diensten. Waarom zouden ze daar in godsnaam de code van releasen? :P

[Reactie gewijzigd door calvinturbo op 13 maart 2014 20:24]

Er is ook desktopsoftware voor Picasa (of was, wordt nog steeds ontwikkeld volgens mij). Anyway, Google heeft Android al een tijd geleden terug ondergebracht in een apart bedrijf, anyway het "Google Android" van de OHA is, net als Chome en Chrome OS, geen volledig open source project meer, van geen van de 3 zul je de exacte code vinden...

Windows en Windows Phone hebben qua openheid overigens veel met elkaar te maken, die 2 moeten tenslotte 1 OS worden volgend jaar.
Microsoft zou net zo goed het niet toelaten als zij marktleider waren.
Het is discusiabel of ms, of symbian marktleider was tt het uitbrengen van de HD2, maar dat was een windows mobile, waar je met hartenlust ook andere os'en op kon draaien. Ms heeft dat nooit proberen te voorkomen.

Ook op pc's zijn ze al bijna 30 jaar marktleider met hun os, op elke windows pc kun je op een aparte petitie een alternatief os installeren.
Ik kan op mijn Android telefoon ook Firefox OS installeren. Jouw opmerking zegt niets, het gaat erom of beide OS' en vanuit de fabriek worden meegeleverd.
Op zich wel handig, voor de gamers vooral. Kan je standaard WP gebruiken, en voor 'must-have' games die er niet zijn op WP op Android terug vallen.

Enige probleem is dat het voor developers nog minder urgent wordt om voor WP te ontwikkelen
Opvallend vind ik dat op tabletgebied dit concept juist weer tegen weerstand stuit (bij in ieder geval Asus en Samsung):
Asus schrapt tablet met zowel Android als Windows 8 na druk van Google

Persoonlijk zou ik er trouwens niet zo snel voor gaan denk ik. Alles is tegenwoordig geavanceerd genoeg om de basisfuncties te kiezen, dus een OS kies ik dan voor wat ik gewoon 'fijner' vind werken. Dan hoef ik er niet twee te hebben, dat heeft alleen maar meer ontwikkelkosten en slokt ruimte op je device op.
Goed idee. Ik denk dat wil echt een manier is om mensen aan WP te krijgen.
Ik ben persoonlijk best wel een Android fan (al heb ik daarvoor ook best veel met Windows Mobile gedaan). Ik zou dan ook echt geen windows phone kopen.
Maar stel, ik kon op mijn 2e partitie van mijn Xiaomi Mi2S (Ja dit magische apparaat is standaard voorbereid op dual boot) WP installeren, dan zou ik dat toch echt wel doen. Puur alleen om te testen.