Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 63 reacties

Google heeft een update uitgebracht voor de Google Play Services-app waarmee het mogelijk wordt om de telefoon te ontgrendelen door 'Ok Google' te zeggen. Deze Trusted Voice-ontgrendeling komt naast de huidige opties voor ontgrendeling die al in Android zitten.

Als het stempatroon overeen komt met het patroon van de stem die op de telefoon staat opgeslagen, vraagt de telefoon geen code meer en komt de gebruiker automatisch op het homescreen terecht, zo blijkt uit screenshots die Android Police heeft gepubliceerd.

De optie staat zowel in de Google-app als onder de beveiligingsopties. De Trusted Voice-optie komt daarmee naast Trusted Places, waarmee de telefoon geen code vraagt op bepaalde plaatsen en Trusted Devices, waarbij de telefoon geen code vraagt als er een verbinding is met bijvoorbeeld een smartwatch. Daarnaast biedt Android nog een optie voor ontgrendeling via gezichtsherkenning en on-body detectie, waarbij de telefoon pas weer een code vraagt als de gebruiker het toestel niet meer in de hand of in de zak heeft zitten.

Sommige gebruikers zien de optie al wel, terwijl andere hem nog niet hebben. Google waarschuwt wel dat het niet de veiligste manier van vergrendeling is omdat sommige mensen mogelijk een soortgelijk stempatroon hebben of kunnen nadoen. De nieuwe functie komt via Google Play Services en vereist dus geen update van het gehele besturingssysteem.

Trusted Voice in Android

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (63)

Ik vraag me dan gelijk weer af hoe goed dit gaat werken als je verkouden bent ofzo.... :+

Lijkt me ook weer zeer druk worden als iedereen het gaat gebruiken. Het voordeel met een vingerafdruk of pincode is dat het het stil kan uitvoeren, zonder dat iedereen moet horen dat je met je telefoon bezig bent.
Dat is ook het eerste waar ik aan dacht. Wat als je verkouden bent?

(of opgenomen bent.. Of in een lawaaiigere kroeg staat.. Of stiekum een WhatsAppje vanuit de klas wil versturen)
dan gebruik je het niet... 8)7
Lijkt mij dat het een extratje is. Net zoals de tjuptjup in je auto sleutel zit. Het is een extratje. Kan je het niet gebruiken? Dan gebruik je de oude manier. Lijkt mij prima
Ik dacht precies hetzelfde. Een vingerafdruk (naast de standaard pincode of swype) is het meest efficient: je hoeft niet te kijken en het is stil en zo gepiept.

Wat ik me wel kan voorstellen, als je je zin begint met OK, Google dat je naast je telefoon unlocked gelijk een Google Now commando kunt gebruiken die dan op een unlockte telefoon wordt uitgevoerd.

Maar hoe veilig is het? ING is ook bezig met stemherkenning...
ING was tien jaar geleden al bezig met stemherkenning, ik heb daar nog heel wat regels code aan getypt, dank voor het voorbeeld ;) Helaas zijn er binnen ons landje zoveel dialecten die zo sterk van elkaar afwijken dat het onwaarschijnlijk lastig was en is, ondanks de goeie 3p software.

Dit artikel gaat over je eigen telefoon unlocken - dat is aanzienlijk makkelijker omdat je maar 1 patroon hoeft te herkennen. gezien de huidige staat van Google Now heb ik hier wel vertrouwen in. Dit lijkt me een leuke en eenvoudige manier om meer mensen 'aan de OK Google' te krijgen.
Waarom zou je hier maar 1 patroon moeten ontdekken? Het is toch hetzelfde als ING? Of "OK, Google" of "Je herkent mijn stem en weet wie ik ben" (ING's zinnetje).
Er staat dat als je niet aan het stempatroon voldoet dat je dan een code wordt gevraagd, dit geld ook met gezichtsherkenning of vingerafdrukscanner.
Waarschijnlijk werkt het dan niet en zal je gewoon met je PIN code moeten inloggen
Dit zal evengoed nog werken. Het is denk ik niet óf óf maar én én.
Dan werkt het niet goed meer.

Orderpicken, doosjes op een pallet/(rol)container gebeurt vaak door middel van voice-terminals. Door middel van voice-feedback confirmeer je bepaalde opdrachten.

Hartstikke simpel systeem waarbij met controle-codes de kans op fouten vrijwel nihil is.

Alleen heb je een probleem, je stem veranderd constant zonder dat je het zelf in de gaten hebt. Ziek, verkoudheid is een issue,
maar soms moet een opdracht snel af, en dan wordt de fout gemaakt om sneller te praten. Dan werkt het ook voor geen meter.


Een ieder die een wat serieuzere optie wil, er zijn bedrijven die dat kunnen regelen. Dit lijkt een leuke optie, maar ik betwijfel of de heren het goed hebben doordacht. Er wordt zelfs een bepaalde verwachting gekweekt die bij voorhand al niet garanderen is. Je stem kan een heel goede indicator zijn maar er zit een dikke maar aan,
je hebt veel meer indicatoren nodig. Dat ga je niet met twee halve woordjes doen.
"Google waarschuwt wel dat het niet de veiligste manier van vergrendeling is omdat sommige mensen mogelijk een soortgelijk stempatroon hebben of kunnen nadoen."

Dan vraag ik me af wat nu eigenlijk beluisterd wordt. Intonatie? Klankkleur? Timbre? Frequenties? Harmonische overtonen? Of een combinatie? Erg diepgaand is het niet, als een ander het kan nabootsen.

Vraag me af wat het nut is van dit soort introducties voor beveiliging wanneer de beveiliging eigenlijk al tekort schiet. Het gevolg is wel dat mensen het gaan gebruiken en zichzelf mogelijk wijs maken dat de beveiliging nu op orde is. Het is dan een gimmick.
Daarom staat er toch ook duidelijk bij dat dit dit een mindere vorm van beveiliging is. Het is nog altijd de verantwoordelijkheid van de gebruiker om dit vervolgens alsnog in te stellen of niet. Ze hebben namelijk ook de optie om te unlocken door simpelweg te swipen, dat is natuurlijk ook geen beveiliging.
En daarom gaf ik dat aan in mijn post. Als je mensen opties biedt voor beveiliging die inadequaat zijn, dan is de kans groot dat ze het zichzelf toestaan met minder genoegen te nemen dan eigenlijk zou moeten. Ze gebruiken dan de gebrekkige beveiliging, wetend dat het gebrekkig is, maar dat verdringend omdat het wel makkelijk is. Men houdt zichzelf voor de gek, daar zijn we als mens erg goed in.

Daarom is dit volkomen nutteloos, erger, het zet mensen steeds opnieuw aan om weer een nieuwe beveiliging uit te proberen en genoegen te nemen met iets wat nouveau is en zo wordt de lat steeds lager qua beveiliging en er treed gewenning op.

Het zal google worst wezen. Zij doen hun datamining niet via de voorkant van de device maar aan de achterkant.

Laten we veiligheidsgordels van rubber maken. 8)7 En houten branddeuren. En brandblussers met slagroom. _/-\o_ En voorbehoedsmiddelen van gaas. :+
Goede vraag.

Op mijn Moto X zit een soortgelijke functie ("OK Google Now"), en ik heb een aantal keer meegemaakt dat de telefoon geactiveerd werd door mensen in de omgeving, of zelfs de tv.
Omdat de functie toch niet erg functioneel was voor mij (geen ondersteuning voor NL, en mijn Engels wordt verkeerd geïnterpreteerd) heb ik m uitgeschakeld.

Het is wel een gimmick, maar kan soms verdraaid handig (pun intended) zijn. Handsfree 2.0.

[Reactie gewijzigd door guapper op 13 april 2015 11:59]

Heb je meteen de laatste Android versie Lollipop nodig ?
Of werkt dit ook bij een wat oudere versie bv KitKat ?

Niet alle telefoons worden/zijn geupgrade naar Lollipop.
Werkt op elke Android phone :)
Bron ?
Ook Android 1.0 ?
Kan Google niet eerst een oplossing bieden om al hun verschillende Android builds veilig te maken en de fragmentatie van hun updates tegen te gaan, dan nutteloze implementaties (zie "niet de veiligste manier van vergrendeling") zoals deze? Lijkt mij dat gebruikers hier meer op zitten te wachten.

[Reactie gewijzigd door vali op 13 april 2015 11:32]

Niet iedereen wil van zijn telefoon een atoombunker maken. Voor die mensen is het best een leuke functie!
Niet iedereen wil van zijn telefoon een atoombunker maken.
Nee maar als ze vatbaar zijn dan geven ze Google wel de schuld. Mensen gebruiken hun smartphone om toegang te hebben tot hun huis, beheren van betalingen en slaan best veel prive gegevens op. Nexus devices hebben support van 18 maanden, maar andere Android toestellen (die veel groter marktaandeel hebben) ben je weer afhankelijk van een HTC, LG en Sony. Nou, geen geven geen zekerheid dat je support krijgt.

Zeker nu steeds meer security flaws worden gevonden in Linux, OIS, OSX en Windows wil je gewoon up-to-date zijn.
Mag hopen dat je voor al die dingen ook gewoon een beveiligen gebruikt. Ik moet bij bv bankzaken nog steeds een pin code invoeren. En tja ze kunnen bellen. Je kan hem ook blockeren.
Daar dienen de Google Edities of Nexus toestellen voor.
Daar dienen die versie's niet voor, die dienen voor consumenten die een clean android willen. Zou wat zijn als andere fabrikanten dit ook gingen doen? Wil je tot en met 2022 support met Windows 8.1? Dat kan alleen als je een surface pro3 koopt..

[Reactie gewijzigd door vali op 13 april 2015 23:14]

Er zit een hele veilige modus op iedere Android telefoon, dat heet de uit-knop. Uitzetten, maar ook vooral uit laten staan is de enige garantie dat je Android smartphone (of welk OS, voor welk platform dan ook) veilig is. Er kleven natuurlijk een paar nadelen zoals dat de functionaliteit iets beperkt wordt, maar het is wel veilig :)

Als je je alleen maar met veiligheid bezig houdt, en totdat ALLES veilig is, niets anders ontwikkeld zul je nooit iets op de markt zetten.
_/-\o_ bedankt voor je humor maar je hebt nog gelijk ook.

het probleem is niet zozeer de veiligheid maar de mensen die met hun poten niet van andermans spullen weg kunnen blijven, en de falende overheden welke er niet tegen optreden.

als er aan het begin al zwaar opgetreden was dan hadden bijna geen beveiliging nodig.
Zou jou niet als security engineer op mijn werkvloer willen hebben. Als is het vast een grapje, hoop ik niet dat je er zo ook over denkt bij een desktop en netwerkomgeving :)
Tsjah, je bedrijf moet er gewoon voor zorgen dat de security policies op orde zijn.
Als je een BYOD policy hebt, mag er gewoon geen bedrijfsgevoelige data op je device staan.. Is streng, maar het enige dat werkt.
Dan maakt fragmentatie (tussen OSen en devices) geen enkel probleem.
Dan maakt fragmentatie (tussen OSen en devices) geen enkel probleem.
Maakt het geen probleem? Als het device geen support meer krijgt zou ik het niet meer op het netwerk willen hebben, maar blijkbaar denkt iedereen hier anders over.
Dat is alleen belangrijk als je met 'op het netwerk' directe toegang tot services en applicaties bedoeld..?

Dat is je security probleem dan imo - het type Client is dat niet relevant; je infrastructuur is niet veilig.
Voor jou misschien nutteloos maar kan evengoed voor veel mensen afdoende werken.
Kan Google niet eerst een oplossing bieden om al hun verschillende Android builds veilig te maken en de fragmentatie van hun updates tegen te gaan, dan nutteloze implementaties (zie "niet de veiligste manier van vergrendeling") zoals deze? Lijkt mij dat gebruikers hier meer op zitten te wachten.
Het is een extra manier om veilig in te loggen.
Naast het maken van een teken, een pincode, foto-herkenning nu ook stemherkenning.

Vooral voor bijvoorbeeld blinden is dat handig, of mensen die hun telefoon (even) niet kunnen vastpakken of aanraken.

Het wordt via google play-services uitgerold, dus je kan kritiek hebben dat deze veiligheidsfunctie niet naar alle Androids komt, maar dat is bij deze functie juist wel het geval.

Toch, voor de meeste mensen, zal deze functie niet meer zijn dan een Gimmick denk ik. En is het jammer dat Google haar middelen hieraan besteedt in plaats van aan het updates voor bijvoorbeeld updates voor de webviewer in 4.3 en lager. Want dat raakt op veel fundamentele wijze de veiligheid van het platform.
Het wordt via google play-services uitgerold, dus je kan kritiek hebben dat deze veiligheidsfunctie niet naar alle Androids komt, maar dat is bij deze functie juist wel het geval.

Toch, voor de meeste mensen, zal deze functie niet meer zijn dan een Gimmick denk ik. En is het jammer dat Google haar middelen hieraan besteedt in plaats van aan het updates voor bijvoorbeeld updates voor de webviewer in 4.3 en lager. Want dat raakt op veel fundamentele wijze de veiligheid van het platform.
Ik heb geen kritiek dat het naar alle Android devices wordt uitgerold, maar op het feit dat Google zich überhaupt bezig houdt met dit soort implementaties en vergeet dat over grotendeels van de android users (zoals jij ook al aangeeft 4.3 en lager) helemaal niet veilig zijn. Die krijgen namelijk geen updates meer en zijn zeer vatbaar.

Die hoeven maar een verkeerde website te bezoeken en ze kunnen zo geïnfecteerd worden. Al is deze troan gepatched met android 4.3, er zijn anders nog genoeg 4.2 modellen in gebruik.

[Reactie gewijzigd door vali op 13 april 2015 11:57]

Ik ben het met je eens dat Google veel aandacht zou moeten besteden aan de beveiliging van Android en volgens mij doen ze dat ook. Tegelijkertijd schets je een beeld also een overgroot deel van de devices nog 4.3 en lager draait. Dat is niet zo. De populairste distributie is 4.4 (Kitkat) met een marktaandeel van 41.4%, op de voet gevolgd door 4.1-4.3 (Jelly Bean) met 40.7% (bron http://developer.android....ashboards/index.html#2015 op basis van cijfers van begin April).

Tegelijkertijd, ik heb er geen harde cijfers over, maar als je kijkt naar de devices die Google zelf verkocht heeft de laatste jaren, dan is het overgrote deel ervan inmiddels over op tenminste 4.4 (en in veel gevallen 5.x) en daar wordt prima support voor geleverd. Wat andere bedrijven doen die ook Android telefoons uitbrengen is een ander verhaal. Mijn gok is dat een groot deel van de devices die op 4.3 of ouder zitten, niet direct van Google afkomstig zijn. Die bedrijven kunnen best zelf een team van security experts aannemen om ook voor oudere versies van Android de security issues op te lossen voor hun klanten.
Dat is niet zo. De populairste distributie is 4.4 (Kitkat) met een marktaandeel van 41.4%, op de voet gevolgd door 4.1-4.3 (Jelly Bean) met 40.7% (bron http://developer.android....ashboards/index.html#2015 op basis van cijfers van begin April).
Ik weet niet of jij of ik een rekenfout hebben gemaakt, maar ik kom op 53,2 % uit als ik alle 4.3 en lager bij elkaar optel.
Mijn gok is dat een groot deel van de devices die op 4.3 of ouder zitten, niet direct van Google afkomstig zijn. Die bedrijven kunnen best zelf een team van security experts aannemen om ook voor oudere versies van Android de security issues op te lossen voor hun klanten
Dat klopt, maar in de praktijk gebeurd dit niet. De HTC desire 300 van mijn vriendin heeft nog nooit een update gekregen en blijft op 4.2 zitten.

[Reactie gewijzigd door vali op 13 april 2015 12:24]

Ik heb niet 4.3 en lager bij elkaar opgeteld, maar versies 4.1 t/m 4.3 die samen Jelly Bean heten: 16,5 + 18,6 + 5,6 = 40,7%.

Mijn punt over die andere bedrijven is dat jij Google aanspreekt op devices die door bijvoorbeeld HTC verkocht worden. Dat is mijn inziens niet terecht, maar daarover kunnen we uiteraard van mening verschillen.
Misschien hadden ze er beter voor kunnen kiezen om er een soort live verificatie in in te bouwen. Denk aan een combinatie van "Ok Google" met bijvoorbeeld twee of drie steeds wisselende woorden die op je display verschijnen en de gebruiker uit moet spreken. Natuurlijk is dit geen absoluut veilig systeem, want iemand die dezelfde stem heeft komt er dan nog steeds doorheen, maar een simpele opname van je stem werkt dan niet meer.
Bij mij was deze optie ook nog niet beschikbaar. Ik heb even gebladerd in de instellingen van mijn telefoon en daar kwam ik ergens diep verborgen wel Smart Lock tegen. Voor de mensen die dit willen gaan gebruiken, vink deze even aan:

Instellingen -> Beveiliging -> Trust-agents -> "Smart Lock" aanzetten

Vervolgens kwam bij mij het instellingen menu voor Smart Lock beschikbaar, onder Instellingen -> Beveiliging


Enjoy it:)

[Reactie gewijzigd door andydewit op 13 april 2015 12:11]

Ok Google werkt ook voor google now, maar het heeft ook een nadeel. Het gebruikt best veel energie. Hij moet wel steeds luisteren en vergelijken. Of hebben ze dit inmiddels zuiniger gekregen?
Hm. Leuke gimmick, maar dan zit ik toch meer op zoiets als dit te wachten: http://www.ibtimes.co.uk/...-smartphones-2015-1490297
Dat zou nou echt handig zijn! Zoals het artikel al schrijft, je iris veranderd na je tweede levensjaar praktisch niet meer en is net als een vingerafdruk, per persoon verschillend. (misschien met een tweeling dat je het kunt omzeilen, maar om alleen ff je smartphone te kunnen unlocken is het wel rete handig.
Maar dan moet de microfoon dus wel non-stop aanstaan en aan het luisteren zijn? Lijkt me niet echt geweldig voor de accuduur.

Op de iPhone kan het ook al enkele jaren via een Cydia tweak, maar ook daar werd de hele accu binnen no-time mee leeggezogen.
Ben bang dat niet veel mensen deze optie gaan gebruiken, lijkt mij niks om 2x per minuut "Ok Google" te zeggen op m'n werk.
Lijkt me niet iets voor op je werk, maar bv in de auto wel
Waarom in de auto? Ik kan me niet herinneren dat ik me telefoon ooit in de auto nodig zal hebben omdat ik dan gewoon aan het autorijden ben.

Met navigatie is het ook niet nodig want dan is je telefoon altijd unlocked. Tegenwoordig zijn de auto's uitgerust dat je die meteen op je hele auto systeem in kan bouwen dus ik zie er persoonlijk de meerwaarde niet van in.
Als je je telefoon ook voor muziek in de auto gebruikt via dock/aux, kun je zo van track wisselen neem ik aan.

[Reactie gewijzigd door ItsNotRudy op 13 april 2015 11:51]

Of je wil stárten met navigeren, tijdens het auto rijden, hands free.

Bijvoorbeeld; "OK Google bring me to the nearest gast station".

Sterker nog; als je een Moto X hebt, dan kun je dat vanuit je broekzak doen, zonder je scherm te moeten activeren (de Moto always on functie)

[Reactie gewijzigd door TheNymf op 13 april 2015 12:09]

Een duidelijk geval van name dropping!
Wellicht moet je dan overwegen meer je werk te doen en minder met je telefoon te gaan spelen :p
Ik zit in een branche waar ik mijn telefoon best wel vaak nodig heb, dus helaas! ;)