Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 105 reacties

Google heeft via een update van Play Services de optie 'Veilige Plaatsen' toegevoegd aan smartphones met Android 5.0 Lollipop. Hiermee kunnen gebruikers aangeven op welke vertrouwde plekken hun smartphone automatisch ontgrendeld mag worden.

Met Android 5.0 introduceerde Google 'slim ontgrendelen' met vertrouwde apparaten en gezichten. Smart Lock maakt het zo mogelijk om vertrouwde bluetooth-apparaten of nfc-tags in te stellen en als het toestel daar in de buurt komt, wordt deze automatisch ontgrendeld. Via een update van Google Play Services is aan Smart Lock nu ook 'Veilige Plaatsen' toegevoegd, zo constateert Tweakers.

Gebruikers kunnen op een plattegrond de locatie aangeven die ze als veilig bestempelen en die een naam geven. Zodra Google Location Service detecteert dat de gebruiker op die plek is, wordt de Android-smartphone automatisch ontgrendeld. De gebruiker kan zelf instellen op welke manieren Google Location Service de locatie mag vaststellen.

Wie zijn toestel op een 'veilige' plek toch wil vergrendelen, kan dit doen door simpelweg het scherm uit en in te schakelen en het sloticoontje aan te klikken. Ook kan de gebruiker bepaalde locaties die als 'veilig' zijn bestempeld tijdelijk in- of uitschakelen.

Google noemt de toevoeging niet bij het blogstuk over Google Play services 6.5. Google gebruikt Play Services om zijn eigen apps bij te werken en bij de laatste update worden onder meer Maps, Drive, Wallet en Fit bijgewerkt.

Android 5 Lollipop Veilige PlaatsenAndroid 5 Lollipop Veilige PlaatsenAndroid 5 Lollipop Veilige PlaatsenAndroid 5 Lollipop Veilige Plaatsen

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (105)

Dit klinkt een beetje als symptomen bestrijden i.p.v. een echte oplossing. Misschien omdat er geen (naar Google's mening) geschikte methode bestaat (ala TouchID) om je Android toestel makkelijk en veilig te kunnen unlocken op dit moment?

[Reactie gewijzigd door Kura op 18 november 2014 19:49]

Unlocken, dus dat je geen code hoeft in te voeren? Mij lijkt het beveiligingsrisico dat dit met zich mee brengt niet op te wegen tegen de handigheid van even niet een code hoeven in te voeren.

[Reactie gewijzigd door s1h4d0w op 18 november 2014 14:50]

Het idee hiervan is dat mensen zelf kunnen bepalen waar ze het vertrouwd vinden. Dus mensen kunnen zelf bepalen of ze het gebruiksgemak opwegen tegen het risico.
Precies, zoals bijvoorbeeld thuis.
Maar desalniettemin moet het ook weer niet te makkelijk gaan worden overal.
Maar dan mis ik de optie om dit in te schakelen bij een bepaald Wifi netwerk, zoals mijn thuisnetwerk. Zo vaak gebruik ik geen BT of NFC, mijn WiFi daarentegen wel, altijd. Dit lijkt me ideaal om te hebben, thuis geen code, buitenshuis wel.
Daar gebruik ik sinds kort deze app voor:
https://play.google.com/s...rnado.trustedwifinetworks

Het is eenvoudig van opzet (geen overbodige functionaliteit) en het heeft een zeer beperkte set aan rechten (waar ik tegenwoordig steeds vaker naar kijk).
Het is eenvoudig van opzet (geen overbodige functionaliteit) en het heeft een zeer beperkte set aan rechten (waar ik tegenwoordig steeds vaker naar kijk).
Dat blijft een probleem vind ik. Apps die dingen van je willen weten die ze helemaal niet nodig hebben voor het functioneren...
Bedankt kerel, precies wat ik nodig heb!
ik heb in mijn printer z'n usb poort gewoon een standaard bluetooth usb key gestoken...
(ik heb een hp officejet, deze heeft enkel maar usb en ethernet, en sinds ik die BT erin gestoken heb dus ook draadloos)
De BT stick is helemaal niet van HP, en ik heb het zelfs met verschillende sticks getest en het werkte allemaal... voor een paar euro kan je dus gesteld zijn.
in de interface van je printer (webinterface) staat er dan ineens een extra pagina bij met 'bluetooth' waar je oa het type beveiliging (altijd wachtwoord/nooit wachtwoord, encryptie,.) kan instellen en een code kiezen die je wil gebruiken (ipv het standaard 0000)

Mijn printer is een HP Officejet 6310; en zoals gezegd print deze normaal enkel via usb en LAN; er zit wel een USB poort vooraan op bij de kaartlezer, deze dient dus normaal om txt-/postscript-/pdf-documenten foto's rechtstreeks van een usb stick af te printen maar je kan daar ook gewoon een BT stick insteken.
WiFI heb ik eerlijk gezegd nooit geprobeerd, ik vermoed dat dat ook niet gaat lukken omdat daar teveel verschil is in de chipsets/stacks... bij de fabrikanten; terwijl BT quasi alle merken exact hetzelfde hardware implementeren en dus met 1 driver kan worden aangesproken (thans toch op mijn printer getest; MSI Key, Ovislink, Sitecom en zelfs eentje van Sweex; wel allemaal full size usb sticks, dus niet van die nano dingetjes)

gezien het bereik van bluetooth veel korter is dan van wifi; heb ik op mijn smartphones ook en auto-unlock draaien, maar die is enkel actief als hij de bluetooth ziet va m'n printer of van m'n autoradio; op wifi vertrouw ik het niet want als ik m'n gsm maar eens per ongeluk kaat liggen op de stoep is hij sowieso unlocked als ik wifi zou gebruiken voor auto-unlock; terwijl dit nu absoluut niet het geval is

[Reactie gewijzigd door bogy op 19 november 2014 08:01]

Helaas zal deze, net als SkipLock niet meer functioneren vanaf Lollipop :(
Ik heb toevallig een Nexus 5 met nu Lollipop en de app werkt nog. Alleen de lockscreen wordt niet weggehaald bij het unlocken. Je krijgt dus nog steeds de keypad te zien wanneer, maar je kunt gewoon op ENTER drukken en dan gaat hij door. Je moet dan dus wel weten dat je met een vertrouwd netwerk bent verbonden. Ik heb het aan de ontwikkelaar doorgegeven en hij gaat op zoek naar een oplossing schreef hij/zijn.

.edit: ik vermoed dat het komt door een policy zie ik nu op mijn toestel, want de Swipe screenlock is uitgeschakeld door een beheerder, encryptiebeleid of referentieopslag.

[Reactie gewijzigd door Primal op 18 november 2014 21:18]

Ja dat had ik ook, de pincode verdween steeds en swipe kwam ervoor in de plaats. Ik weer pin erop zetten. wifi uit, scherm aan, lock. Wifi aan, scherm uit, scherm aan, geen lock maar wel swipe.
Ik gebruik hier No Lock Home voor, een xposed addon (http://forum.xda-develope...unlock-t2799087?nocache=1).
Werkt wel enkel voor KitKat + je moet root zijn om het xposed framework te kunnen installeren.
en het is nog maar de vraag of Xposed voor LP uit gaat komen :|
Daarom kun je nu de vertrouwde locatie op een plattegrond aangeven. Naast de trusted devices, wat al eerder bestond.
Het lijkt mij zelfs veiliger via locatie dan via een bepaald WiFi netwerk. Een zelfde SSID kan namelijk op meerdere plaatsen voorkomen, een locatie is echter altijd uniek. Als ik jouw thuis-SSID weet te achterhalen en deze ergens anders naboots, kan ik jouw telefoon ook daar unlocken. Lekker veilig!
Ik vind mijn wifi bereik toch wat handiger dan de gprs-driehoek locatie bepaling.

Klopt, met SSID kan dat, maar locatie bepaling zonder GPS laat het vaak afweten als het om accuratie gaat. Mijn gps rijkt niet veel verder dan de buren, maar als ik mijn telefoon moet geloven woon ik 4 huizen verderop.
Dat is zeer herkenbaar voor mij, ik zit volgens mijn telefoon vaak in oezbekistan of midden in de atlantische oceaan.

On-topic: dit is toch slecht voor de batterijduur als je dit altijd aanhebt staan? Of zou dat wel meevallen?
niet zozeer thuis..., alswel in de auto bv.
Ik wil mijn telefoon helemaal niet gebruiken in de auto, als ik gebeld wordt en toevallig via BT verbonden ben, dan neem ik wel op.

(En een navigatie app zoals Maps blijft wel open als je die aan hebt.)
De BT kan dan de unlock voor je doen... natuurlijk staat de telefoon dan in een standaard. En als die dan oo nog gelijk even de OsmAnd app start helemaal fijn. Prettig is dan ook dat als de auto uit staat de telefoon ook gelocked wordt.

[Reactie gewijzigd door tweaknico op 18 november 2014 17:49]

Dat ligt er maar net aan. Ik heb nu geen code omdat ik dit als lastig ervaar (onder andere).
Door deze optie zou ik dit misschien weer gaan overwegen.
Ik gebruikte altijd een patroon om mijn telefoon te unlocken. Toen bleek dat zelfs mijn kleine nichtje mijn telefoon kon unlocken ben ik overgegaan op de pincode. Enorm lastig omdat ik hem heel vaak in moet voeren. Maar zoals met alles went dit ook. Ik zou zeggen, gewoon starten met het beter beveiligen. Kun je er na een week nog niet aan wennen dan kun je altijd nog een andere methode overwegen.

Het voordeel van een pincode is overigens dat je je telefoon ook kan encrypten. Dat gaat niet als je een patroon of andere "onveilige" methode gebruikt.
Mijn Nexus is gewoon encrypted met een patroon
Op Windows Phone stel ik in dat m'n pincode pas na x minuten ingevoerd hoeft te worden, het slot gaat er als het ware met vertraging op.
Cyanogenmod 11 had een feature om een groter patroon in te stellen. Hier kon je dus naast een 3x3 patroon ook kiezen voor een 4x4, 5x5 of 6x6 patroon. In mijn geval was de grootste niet meer handig gezien je dan te makkelijk andere puntjes raakte. Je kan dan dus ook een 3x3 patroon op een groter veld doen, zodat mensen geneigd zijn te denken dat je meer puntjes gebruikt.

Daarnaast helpt het altijd goed om je patroon niet zichtbaar te maken; maar ik neem aan dat het grootste deel van de mensen dat al doet aangezien anders iedereen wel heel makkelijk om je schouder mee kan kijken.
"Toen bleek dat zelfs mijn kleine nichtje mijn telefoon kon unlocken "
hoe? ze kon op afstand de patroon lezen? de streep die je trekt
zo ja dan ga naar instelingen -> vergrendelscherm (op samsung) -> dan patroon zichtbaar maken uit vinden. :)
zo ver kom je dat iemand op afstand jou patroon golf kan zien.
en dicht bij woord moeilijk want een code kan jou zelfs niet beveiligen want ze zien de code die je in toets.
Dan ben je imho erg slecht in risico`s inschatten. Het is namelijk veel lastiger als je persoonlijke en tevens prive gegevens op straat liggen.
Op de 3de foto staat er ''Vetrouwd gezicht'' - aan . Dus ik neem aan misschien door gezichtherkenningen of wat dan ook dat je alsnog iets van veiligheid nodig hebt om dit werkend te krijgen....
Het "vertrouwd gezicht" is een optie van Smart Lock, dat de telefoon dus ontgrendeld als de camera een vetrouwd gezicht detecteerd. Volgens mij is dit niet te gebruiken in combinatie met de veilige locaties feature. Maar ik zal het nu ff uittesten.
De veilige plaats "overschrijft" het vertrouwde gezicht. Op het moment dat je niet meer op een veilige plaats bent, zal hij daarop terugvallen.
Als je hier je huisadres aan toevoegt is het extra beveiligingsrisico toch niet zo groot? De kans dat er in mijn huis (of de zeer nabije omgeving) iemand mijn telefoon probeert te jatten is niet zo groot.

Ik zou dan weer niet zo snel mijn stamkroeg als locatie toevoegen ;)
Dat is waar, alleen hoeift de persoon die je telefoon in handen heeft gekregen alleen je thuis adres te vinden. Siri weet daar apple users in ieder geval aardig mee te helpen.

[Reactie gewijzigd door Rexus op 18 november 2014 15:02]

Kan je Siri dan gebruiken zonder de telefoon te unlocken? Zo ja, lijkt me dat op zich al een risico.
Is mogelijk, maar verder kun je bij vrij weinig zaken. Dat je adres zichtbaar is kan handig zijn wanneer je iets gebeurd. Zo ook bijv. zichtbaar in Medisch ID dat toegankelijk is van het lockscreen.
Tegen die tijd heb je, hopelijk, je telefoon al gelocked/wiped met de Android Device Manager of 1 van de vele apps die daarvoor te krijgen zijn.
Daarom dat dit enkel kan op 'veilige plaatsen' zoals bij jezelf thuis ofzo.
Je gaat dit niet doen in de bib natuurlijk
Nee, bijvoorbeeld thuis hoef je niet te hoeven unlocken. Je kunt ook een NFC tag maken, maar dit is nog makkelijker :). Ik vraag me eigenlijk gelijk af of dit ook mogelijk is onder BB10?

[Reactie gewijzigd door ChicaneBT op 18 november 2014 14:54]

Niet via Google Play services he... BB10, geen Android...
Unlocken, dus dat je geen code hoeft in te voeren? Mij lijkt dat het beveiligingsrisico dat dit met zich mee brengt niet op te wegen tegen de handigheid van even niet een code hoeven in te voeren.
Dat hangt er vanaf. Thuis, of in de auto vind ik het erg handig, want veilig! Maar het is maar hoe je je huisgenoten vertrouwt ;)
Op mijn OnePlus One met Cyanogenmod is deze functie niet zo zeer locatie gebonden, maar kun je deze laten triggeren door een specifiek Wifi netwerk of bluetooth apparaat.
Dat vind ik persoonlijk handiger dan o.b.v. locatie. Je moet dan steeds je locatieservices / gps aan hebben. Wat doet dat met je batterij?

edit: typo

[Reactie gewijzigd door Marcva op 18 november 2014 14:45]

Als je alle standaard dingen qua play services en locatieservices aan hebt staan, weet je toestel elk moment van de dag waar het is. Deze functie zal (vrijwel) niets van je batterij afsnoepen.
Ik ben er wel blij mee. Met je trusted device (smartwatch bijv) kan hij nu al op automatisch locken, maar savonds ligt mijn smartwatch bijvoorbeeld in de woonkamer op te laden. Dan moet ik in bed dus ineens mijn PIN invoeren omdat mijn horloge buiten bereik ligt.
Smartwatch opladen op het nachtkastje, probleem verholpen :P
Aan alles wat toegang kan verschaffen tot jouw data hangt per definitie een veiligheidsrisico. Dit is gewoon een feature waar je gebruik van kan maken. Het hoeft niet perse. Als je de risico's te groot vindt dan zou ik het niet aanzetten. Ik kan me voorstellen dat er wel mensen zijn die hier gebruik van zouden willen maken.
Gelukkig is het daarom ook een keuze.
Ik heb helemaal geen code op mijn telefoon. Onhandig, rottig, bah. Maar dit is misschien wel wat voor mij. Werk, thuis en vrienden markeren als veilig. Als ik dan mijn telefoon in de trein laat liggen ofzo, is hij toch nog enigsinds geblokkeerd.
Maar wacht dat is toch helemaal niet veilig? Als je weet waar diegene woont dan hoef je er alleen maar ff om de hoek te staan. GPS is nou niet echt accuraat.

[Reactie gewijzigd door BJ_Berg op 18 november 2014 15:30]

Tja dat moet iedereen voor zich bepalen. Ik zie er de voordelen wel van in. Binnen huis bv hoeft hij wat mij betreft niet helemaal vergrendelt te zijn. Op het werk daarin tegen weer wel.
Geen mogelijkheid om te ontgrendelen met een vertrouwd wifi netwerk? Jammer.
Moet toch ook mogelijk zijn met een app of anders een root app lijkt me.
Tasker, al kan je daar nog veel (VEEL) meer mee dan dit alleen. Het is wel een app met de gemakkelijkste leercurve maar het biedt enorm veel. Gelukkig genoeg zijn er meer dan genoeg tutorials/video's terug te vinden op het net om je op weg te helpen.
Rooten is niet noodzakelijk maar biedt wel extra functionaliteit.
Dit lijkt me wel erg gevoelig voor misbruik. ;)
Dan zou inderdaad binnen bereik van een jasager elke android L phone met deze feature enabled vrolijk unlocken. WiFi is vandaag de dag al voldoende security headache om dit er niet ook nog eens bij te krijgen.

(de vergelijkbare feature in CM 11, allicht zoals op mijn OPO, maakt dit overigens wel mogelijk via triggers - maar dan moet je goed zoeken en dat staat zeer zeker niet per definitie aan!).
WiFi netwerk opzetten met een "vertrouwd" SSID en BSSID o.i.d.? Als je iemands telefoon ript en je neemt z'n router mee, dan kun je dus ook overal unlocken :)
Hoe weet iemand zomaar het wachtwoord van mijn wifi netwerk dan (wat je dus nodig hebt om mijn Android telefoon automatisch met het SSID te laten verbinden)?

Mijn router mogen ze meenemen maar daar zit ook een wachtwoord op, als je de router reset is het wachtwoord wel op standaard gezet maar zijn alle ingestelde wifi netwerken ook verdwenen.
Die 'iemand' hoeft het wachtwoord van jouw wifi niet te weten. Dat weet jouw telefoon wel.
Beveiligingsissue: kwestie van SSID waar de telefoon naar zoekt uitlezen en een fake Wifi opzetten en de telefoon is ontgrendeld.
dan moet je ook uitzoeken met welk wachtwoord de telefoon zich aan wil melden op dat netwerk want eenzelfde SSID maar zonder beveiliging wordt volgens mij door android als een ander netwerk gezien en dus zal hij zich niet aanmelden.

let wel:
je moet het niet doen op beschikbaarheid van een wifi-netwerk met een bepaalde SSID, maar op basis van verbondenheid met een wifi-netwerk met een bepaalde SSID.
Hoe leest met het SSID uit waar een telefoon naar zoekt? Als men het SSID gevonden heeft, hoe krijgt men dan het juiste wachtwoord van dat wifi netwerk in handen? Een android toestel maakt alleen automatisch verbinding als het SSID en wachtwoord hetzelfde zijn.

Als men dan met veel geluk het juiste SSID én wachtwoord heeft dan moet men daarna ook nog eens het toestel stelen om ook daadwerkelijk iets te kunnen doen.
Hoe leest met het SSID uit waar een telefoon naar zoekt?
Stel, iemand heeft een verborgen netwerk thuis. Klinkt lekker veilig. Maar om dat netwerk te vinden, moet je telefoon dus de hele dag een broadcast rondzenden of het "SSID <geheim>" ook beschikbaar is. Zo kun je heel goed SSID's achterhalen.

Als je weet waar iemand woont, kun je het ook snel testen, door een scan te doen op beschikbare wifi netwerken.

Natuurlijk zal het niet in alle gevallen werken, maar een goede hack werkt stapje voor stapje naar een doel. Vele zwakke schakels maken dan ineens een goede hack mogelijk.

[Reactie gewijzigd door YaPP op 18 november 2014 16:25]

Oke, hoe weet men dan het wachtwoord wat bij het SSID hoort?

Volgens mij is het alleen een risico wanneer iemand met een onbeveiligd wifi netwerk werkt. Als je dat doet ben je sowieso al fout bezig.

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 18 november 2014 16:52]

tja, nu gaan we helemaal offtopic maar als de router in kwestie bv. de vatbaar is voor de WPS hack dan is het achterhalen van het wachtwoord best mogelijk

O-)
Daarom dat dit enkel kan op 'veilige plaatsen' zoals bij jezelf thuis ofzo.
Je gaat dit niet doen in de bib natuurlijk.
Nee hoor, je kan zelf veilige plaatsen toevoegen. In theorie kan je dus Amsterdam Centraal Station toevoegen als veilige plaats, maar dat is natuurlijk niet zo slim ;)
Nu ja, "thuis". Als je de tweede screenshot bekijkt is, wordt er een heel ruim gebied als "veilig" bestempeld. Het is dan niet meer "thuis", maar eerder "thuis incl. de buurt rondom je huis".
Dit is toch zeer makkelijk te kraken, gewoon een fake GPS lokatie instellen en je kan in iemand zijn/haar telefoon komen?
Hoe wil je een fake GPS locatie instellen als de telefoon gelocked is? 8)7
...moet je wel eerst de telefoon ontgrendelen om die fake GPS lokatie in te stellen. :+
Is het dan ook mogelijk om bijvoorbeeld het bluetooth apparaat in je auto te pakken ipv een locatie? Ik kan me voorstellen dat je - los van het feit dat je in de auto je telefoon niet gebruikt tijdens het rijden - maar bij stilstand bijvoorbeeld je telefoon makkelijker wilt kunnen gebruiken.
Het staat zelfs in het artikel.
Met Android 5.0 introduceerde Google 'slim ontgrendelen' met vertrouwde apparaten en gezichten. Smart Lock maakt het zo mogelijk om vertrouwde bluetooth-apparaten of nfc-tags in te stellen en als het toestel daar in de buurt komt, wordt deze automatisch ontgrendeld.
En hoe verifieert je telefoon dat je precies op die locatie bent? Wanneer dit via WiFi gebeurd dan is dit niet echt veilig...
In Tasker kun je op basis van de GSM masten je locatie laten bepalen en kun je daar een actie aan koppelen, bvb. overschakelen op Wifi thuis, werk of bij familie. Je koppelt daar ook nog eens aan dat je geen lock-screen wil, en tada...
Als je bijvoorbeeld thuis bent, dan loop je er wat rond terwijl tasker de GSM-mast locaties aan het lezen is. Een drietal minuten rondwandelen in je huis en je ziet een hele lijst met mastbepalingen. Hoe langer die lijst, hoe nauwkeuriger.

Dit is heel handig. Thuis, werk, en familie heb ik zo in Tasker gestoken. Je telefoon zoekt toch de hele tijd een GSM signaal, en dat trekt veel minder batterij dan Wifi en GPS.
Ik doelde meer op het idee dat de encryptie die Android 5.0 introduceert behoorlijk nutteloos is wanneer je ook gewoon een valse locatie op kan geven om bij de gegevens te komen. Het is al meermaals zo gebleken dat het opzetten van neppe GSM masten mogelijk is.
zoiets kon je al zelf in elkaar knutselen met Tasker.

Alleen wanneer ik verbonden ben met mijn thuisnetwerk wordt de vergrendeling uitgezet. Alles daarbuiten (3G of ander wifi-netwerk) en de vergrendeling staat wel aan. Maar dit zou evengoed op basis van verbonden telefoonmast (=cel tower) of GPS locatie of zelfs combinatie van de 3 gedaan kunnen worden.

Fijn dat zoiets nu standaard in lollipop te vinden is straks, maar voor telefoons die geen upgrade naar lollipop krijgen is Tasker dus een optie om dit te bereiken.

[Reactie gewijzigd door Yucko op 18 november 2014 15:12]

En hoe herken je precies je thuisnetwerk? Via SSID? Dezelfde die je telefoon de hele tijd aan het uitzenden is om te proberen te verbinden?
De rule die ik heb gemaakt doet dit inderdaad op basis van SSID waarbij voor de rest niet gekeken wordt of b.v. het mac-adres van het wifipunt klopt. Maar volgens mij is het bij android zo dat wanneer iemand een eigen wifipunt opzet met eenzelfde naam maar zonder wachtwoord dat hij zich dan niet zomaar aanmeldt. Maar als je dat niet veilig genoeg vindt kun je het altijd combineren met locatie van zendmast of GPS zoals ik al aangaf.

Niets is 100% veilig, maar ik gebruik het voornamelijk voor bv. spiedende collega's die niets in mijn telefoon te zoeken hebben zonder mijn medeweten en daarvoor is het goed zat. Die weten nl. niet dat de vergrendeling er automatisch afgaat wanneer mijn telefoon zich aanmeld op een 'veilig netwerk'.

[Reactie gewijzigd door Yucko op 18 november 2014 15:44]

Werkt dat echt? Dacht dat Google het aan en uitzetten van lock screen niet door andere Apps toe liet.
Google heeft via een update van Play Services de optie 'Veilige Plaatsen' toegevoegd smartphones met Android 5.0 Lollipop.
Het is mij niet helemaal duidelijk. Is dit middels een extra instelling wat aan Lollipop is toegevoegd of moet er een aparte app geinstalleerd worden?
Deze functie hangt af van de versie van de "Google Play Services" app. Verder hoef je niks te installeren, deze update komt automatisch mee via de Play store. Maar het kan even duren, voordat de update voor iedereen beschikbaar is. Als je niet wilt wachten, zul je zelf ergens de APK vandaan moeten halen. Het gaat om Google Play services 6.5.85 en is via Google goed te vinden :)
Dit lijkt mij alles behalve veilig, verbinden met een vertrouwde bluetooth apparaat, nfc tag of vertrouwde wifi netwerk lijkt mij stuk veiliger dan via locatie.

Maar goed, dit is weer 1 van die vage keuzes van Google in Android 5.0, helaas...
Het is ook een kwestie van de gebruikers meer opties geven.
De gebruiker zal zelf moeten overwegen of ze het ook veilig vinden.
Maar als je het gebied instelt op je eigen huis dan zal er niet veel verkeerd kunnen gaan.
Als de telefoon gestolen word dan verlaat je het gebied en word hij daarna niet meer auto-unlocked. Ook is het veranderen van de pincode/patroon niet mogelijk omdat je die alsnog moet invullen hij het veranderen.
Waarom lijkt het je niet veilig?