Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 60 reacties

Een Spaanse ontwerper heeft een gameconsole ontwikkeld die sterk afwijkt van de meer populaire consoles. Een speler kan op het apparaat van Ishac Bertran slechts één handeling per dag doen, waardoor een andere spelervaring moet worden gecreëerd.

De beschikbare games zijn gebaseerd op klassiekers als Mario. De spelers mogen één handeling per dag doen. Bertran schrijft dat traditionele games hand-oogcoördinatie en concentratievermogen vereisen, maar de zogenoemde slow games moeten in andere opzichten uitdagend zijn. Onder meer het menselijk geheugen, het observatievermogen en het geduld van de speler worden op de proef gesteld. Er mag immers slechts een handeling per dag worden verricht, waardoor de mogelijkheid om fouten te corrigeren er niet is.

De console van Bertran is in drie edities geproduceerd. Er is een uitvoering met een knop die bijvoorbeeld gebruikt kan worden om te springen. De knop is tijdsgevoelig en het resultaat van de handeling is pas de volgende dag te zien. De tweede uitvoering is gevoelig voor beweging. Spellen zoals Tetris kunnen worden gespeeld door de console simpelweg te draaien. Als laatste is er een versie met een tuimelschakelaar die geschikt is voor spellen waarin enkel links of recht kan worden bewogen.

De modellen die Bertran toont zijn prototypes en het is onduidelijk of de apparaten daadwerkelijk in productie worden genomen. Het project is volgens hem onderdeel van een onderzoek, waarin wordt gekeken hoe de technologie in het hedendaagse leven wordt gebruikt.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (60)

'andere spelervaring' ... anders is niet per definitie beter in mijn ogen en vraag me ook sterk af wie hier op zit te wachten. 'Slow games' lijken me uitermate geschikt als bordspel of ander fysiek spel maar niet geheel als een console-game.
Dit concept van "slow gaming" bestaat al langer, maar is de afgelopen 2 jaar in een stroomversnelling gekomen door de welbekende game Cookie Clicker. *Gelieve niet weg te klikken(lol) nadat je Cookie Clicker hoorde... Hear me out on this one :*) *

Het concept staat meer bekend onder de term "idle games" en "incremental games".
Dit zijn games waar je niet je volle aandacht op dient te vestigen, maar kan laten openstaan tijdens het studeren of werken of iets anders productiefs. (Op je desktop, second monitor, smartphone, tablet.)
Je maakt progressie door letterlijk niets te doen (idlen) maar je kan wel handmatig acties nog uitvoeren indien je wenst zodat je progressie iets sneller gaat dan als je idlet.

Wat dit bv. als nut kan hebben, is dat je het voldaan gevoel krijgt dat je normaal krijgt bij gamen, maar nu krijg je dit door tijdens het productief zijn even naar de game te kijken.

Jammer genoeg gaat het bij deze games vooral over browser based games, dus in Flash of HTML5. Games met de Unity plug-in komen nu ook wel op waardoor betere graphics mogelijk worden. Maar ik zou graag een full fledged Steam game zien met alles erop en eraan. Of een game die het concept Tamagotchi's (onderhouden van een virtueel huisdier) terugbrengt van in mijn kindertijd. _/-\o_

Oja, op zich zijn er wél full fledged games hiervoor te vinden: de turnbased games zoals bv. Civilization zijn hier geschikt voor heb ik vernomen via een forum thread, maar ik heb het in die context nog niet uitgeprobeerd.
Je kan dus een bepaalde tijd studeren/werken/whatever, dan doe je een turn in de game, en doe je terug verder. Je krijgt dus voldoening terwijl je ook nog eens nuttig bezig bent.

Meer info (Ik heb mij er onlangs in verdiept en heb dus wat bookmarks staan):
https://en.wikipedia.org/wiki/Incremental_game
http://www.newyorker.com/...e-that-no-one-can-explain
http://killscreendaily.co...-games-took-over-my-life/
http://gameindustry.about...er-And-Cookie-Clicker.htm
http://incrementalgames.org/
https://www.reddit.com/r/incremental_games
http://www.almostidle.com/
http://clickergames.net/en/
http://www.kongregate.com...t-are-the-best-idle-games
http://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/Main/IdleGame
https://www.reddit.com/r/...list_of_incremental_games
https://www.reddit.com/r/...te_incremental_game_list/
http://www.ign.com/articl...nd-the-idle-game-movement
https://www.reddit.com/r/idleclickinggames/
http://boards.straightdope.com/sdmb/showthread.php?t=727975
http://forum.dashnet.org/...comment/4429#Comment_4429
http://www.kongregate.com/idle-games

Edit: de term "incremental" bij incremental games slaat op het feit dat ergens in de game steeds wel een teller naar omhoog gaat naarmate de tijd vordert. Wat dit precies is, hangt af van game tot game, maar daarmee bedoelen ze dus dat de game automatisch progressie maakt.
Bij de game A Dark Room sprokkel je bv. automatisch hout, waarmee je je vuur kan aanwakkeren. (Dit is een text based game met een apocalyptic setting.)

Die geaccumuleerde "punten" kan je dan door manuele acties gebruiken voor aankopen/huren/whatever van bepaalde zaken in de game waardoor je teller nog sneller kan verhogen per tijdseenheid. Terug, dit is game-afhankelijk wat dit precies allemaal inhoudt.


Edit2: Cookie Clicker wordt nog steeds aanzien als dé pioneer op gebied van dit genre. Qua aantal features steekt die game er kop en schouders bovenuit tov andere games.
Hoewel de game title doet uitschijnen dat de game puur draait om zelf dagenlang te klikken, is dit zeker niet nodig. Dat zou inderdaad saai zijn, nutteloos, en regelrecht gekkenwerk. (Het kan wel als je wil.)

Het zit zo: nadat je Cookie Clicker start, kan je na een minuut of 2 van clicken een idler kopen die dus zelf klikt op een zeer laag tempo. Na genoeg clicks te hebben verzameld via die idler, kan je terug een idler kopen, etc.
Tegelijkertijd biedt die game gigantisch veel features om het interessant te houden. (Ik moet zelf nog met die specifieke game beginnen dus kan er niet op ingaan maar genoeg artikels te vinden.)

[Reactie gewijzigd door Asgaro op 18 november 2014 17:12]

Turn based vind ik toch iets heel anders dan dit ... Turn based is, zoals de naam al doet vermoeden' gewoon wachten op je beurt waarbij dit een kuntmatige wachtperiode is zonder een echt doel, naast het wachten dan.
Geef ik je zeker gelijk in. :)
Een turnbased game vergelijken met dit genre van idle games doet afbreuk aan die eerste categorie want een turnbased game doet véél meer dan een idle game.

Maar het is wel een genre dat sterk aanleunt bij idle gaming aangezien je zelf kan kiezen wanneer je speelt en niet afgestraft wordt door bv. een tijdslimiet.
Jep. DIt is van dat zweverige 'kijk, dat is eens anders!' bullshit die imo totaal niets waard is: niemand vraagt erom of wacht erop, en het klinkt ook niet leuk.

Normaal zou ik zeggen: iedereen z'n ding en wie iets nieuws wil proberen doet maar. En ook hier hoor: dat hij maar zn tijd stopt in iets met 99.9999% faalkans, en als ik me vergis des te beter, dan bestaat er een nieuw spelconcept.

Maar wat me een beetje stoort aan deze extreem 'speciale' dingen, die gemaakt zijn door mensen met geen enkele kennis van speltheorie of game development, is dat ze vaak erg veel media-aandacht krijgen, soms nog wat subsidies ook, en wanneer deze onzin dan onvermijdelijk flopt, blazen de betrokkenen ook nog eens hoog van de toren, dat 'gamers het gewoon niet snappen'. Nee, oen, wat jij maakt is gewoon niet leuk en ik wil er dus geen tijd in stoppen.
Wat een uiterst negatieve kijk op iets wat jij persoonlijk niet interessant vindt. Er zullen genoeg mensen zijn die het wel prettig zullen vinden. Mensen die wellicht wat meer kunnen genieten van dingen die niet zomaar in een oogopslag voorbij zijn, zoals de meeste dingen tegenwoordig. Er zal vast een tijd in je leven komen dat je ook wat meer waardering gaat krijgen voor dingen die op een langzamer tempo gaan dan je nu gewend bent. Maar aan je reactie te merken is dat nu niet aan de orde. Ik denk dat veel mensen met een dergelijke reactie niet kunnen omgaan met rust, ik denk dat het idee alleen al de stuipen op het lijf jaagt, nietwaar? Toch zijn er genoeg mensen die daar wel van kunnen genieten. Ik vind het een leuk concept. Vergelijk het maar met mensen die op een langzaam niveau schaken. En ik denk dat het woord console een beetje te veel vergeleken wordt met de moderne consoles. Het is geen ps4 of xbone. Dat ding wat je voor je ziet in de auto wordt ook een console genoemd.
Je doet hier heel veel aannames. Ik hou wél van niet flitsende dingen die even duren. Zo hou ik van boardgames zoals hoogspanning (waarin je een energienetwerk uitbouwt en grondstoffen inkoopt en energiecentrales bouwt om stroom te verkopen aan je klanten: wow, wat flitsend!), en ook niet flashy geweldadige games zoals Braid kunnen me absoluut bekoren. Mijn Rubikscube heeft het al jaren geleden begeven, maar ook die vond ik zijn geld meer dan dubbel en dik waard. Een Tamagochi kreeg ik niet want daar hadden we het geld niet voor, maar ook die slowgame vond ik ontzettend cool als kind.
Jouw beschuldiging dat ik een klein klind met ADHD en exclusieve voorliefde voor flashy snelle games heb is dus absoluut nergens op gebaseerd.

We hebben het hier over een houten doosje met 10x10 ledjes erop, met een knopje erop. Ongetwijfeld gaat het ding om en bij de 50¤ kosten. Want ja, "kunst".

Dan geef ik dat geld liever uit aan 2 uitbreidingen op carcasonne, of ja, de nieuwe COD (die volgens reviews de beste COD sinds COD4 is).

Ik geloof inderdaad niet in het concept. Maar niet omdat ik enkel van gewelddadige flashy games hou.
Ik geloof er niet in omdat het naar mijn indruk alle hype moet halen uit het 'oh kijk mij eens anders zijn' effect, en niet uit het feit of het wel of niet een intrigerende spelervaring is.

IMO is dit onding hetzelfde domme concept als dat van de NoPhone: doorgeslagen minimalisme zonder toegevoegde waarde.

[Reactie gewijzigd door kiang op 19 november 2014 09:31]

Is dat verhaal wat jij vertelt dan niet ook één grote aanname? Bovendien verplicht niemand je om het aan te schaffen. Je reactie komt op mij erg emotioneel over. Vol aanname en gekleurdheid. Hebben ze je iets misdaan ofzo ;) ?
Ik heb in mijn eerste post perfect duidelijk aangegeven waar ik me aan stoor bij dit soort projecten. IK hoef me niet te herhalen. Als jij er andere dingen in wilt lezen, so be it.
Bordspelen zijn langzaam vanwege de menselijke interactie. Denken over een zet, kaarten delen, spelonderdelen mededelen aan de andere spelers, toiletpauzes...

Bij deze 'slow games' is er een geforceerd delay. Er is geen enkele andere interactie van geen enkele speler.
Langzaam spelen is best leuk als het echt gaat om lastige complexe beslissingen. Ik heb een tijd lang online schaak gedaan waarbij je één zet per dag doet.

De spellen zien er alleen iets te simpel uit en ik vind er een aparte console ook wat overdreven voor.
Klopt, er zijn spellen waarbij tijd geen rol heeft. Zoals het schaken uit jouw voorbeeld waarbij je in overeenstemming met je medespeler speelt op het tempo dat jullie het beste zint. Volgens mij kan je anno nu nog steeds sommige games multiplayer spelen via PBEM (play by email).

Maar bij de 'slow games' gaat het om single player games waarbij tijd wel degelijk een rol speelt. Iedere dag verschuift het geheel een regel. Je kan dus een dag vergeten te spelen en dan verlies je gewoon omdat je niet tijdig hebt gereageerd...
Yep. En als ik toch iets wil spelen met maar een bepaald aantal acties per dag dan zal ik wel een FB game bovenpakken in plaats van speciaal een "console" te kopen daarvoor. :P
Precies. Een facebook game met beperkt aantal acties per dag en dat je dan tegen betaling meer acties bij kunt kopen. Briljant idee, lijkt me een gat in de markt! :9
Was er al. Dungeon Keeper Mobile.
Was er al. Dungeon Keeper Mobile.
slechtste idee ooit.. https://www.youtube.com/watch?v=GpdoBwezFVA
Beste review ooit :D
Het is een ontwerper die dit gemaakt heeft he ;) Onwerpers maken wel vaker onpraktische dingen, vaak is dat zerlfs juist de bedoeling. Zo kan ik me een project herrineren waarbij allerhand objecten express zo werden gemaakt dat ze totaal niet bruikbaar waren:
http://www.boredpanda.com...usable-katerina-kamprani/

Het is dan ook meer een "art" project dan wat anders. Ik zie mensen dit in ieder geval niet kopen om echt op te gaan "gamen"
Kunst is meestal per definitie niet te bestempelen als 'bruikbaar' en ik snap ergens het concept wel, maar dan hoef ik het nog steeds niet 'tof' te vinden.

Het argument dat een 'ontwerper' het gemaakt heeft is wat slap gezien eigenlijk heel veel mensen die titel hebben... ook mensen die games maken als Farcry, GTA etc etc ... maar ik denk dat je het woord 'kunstenaar' bedoeld ;)
Ik heb ook mijn vraagtekens. Dit is niet leuk, niet grappig, niet goed gevonden en eigenlijk ook helemaal niet origineel. Het is schijninnovatie omdat het nu 'game console' heet, maar dit soort spellen zijn er al en volgens mij hebben we allang ontdekt waarom een slow game op déze manier juist niet werkt en waarom er eigenlijk helemaal geen markt voor is. Feitelijk staat 'de computer' in dit doosje jou vooral in de weg. Het is 'de computer' die namelijk voor timing, grenzen en vertraging zorgt. In de meeste games is dat zo omdat het iets toevoegt, hier is het om de spelervaring 'te beperken'. Kortom het doosje láát zich niet doorspelen en populair worden. De enige reden dat freemium games met timers werken is omdat er genoeg 'carrots' tegenover staan die het spel leuk houden. Dit doosje heeft echter geen 'carrots', geen doel, geen motivatie om door te gaan, maar wel alle nadelen van een timer.

Bertran zal vooral gaan ontdekken dat 'de manier waarop we technologie (technologie?!) gebruiken' alles behalve strookt met zijn visie.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 18 november 2014 14:37]

Bertran benadert het meer filosofisch: zijn er games te bedenken die met één handeling per dag voldoende incentives ('carrots') bieden om ze toch te spelen.
"I'm using Slow Games as a platform to experiment with low pace, long lasting gameplays, and explore game mechanics that keep players engaged throughout weeks of play with simple rule variations."
Ik vind het wel een interessante propositie in deze jachtige maatschappij. Weer eens iets anders dan "Boom! Headshot!" games waarvan er al zoveel zijn. Een creatieve uitdaging.
Je zou je kunnen voorstellen dat door deze multilaterale benadering nieuwe game-mechanics ontstaan, die imho waarschijnlijk een stuk interessanter zijn dan een poppetje dat niet meer terugschiet.
Bertran benadert het meer filosofisch: zijn er games te bedenken die met één handeling per dag voldoende incentives ('carrots') bieden om ze toch te spelen.
"I'm using Slow Games as a platform to experiment with low pace, long lasting gameplays, and explore game mechanics that keep players engaged throughout weeks of play with simple rule variations."
Tja, het klinkt leuker dan dat het er staat. "Weeks of play" is maar 21 zetten oid dat je het leuk vindt.
In wezen zegt hij dus dat als het niet slow games waren geweest dat de gemiddelde speler er binnen 1 minuut op uitgekeken was geweest, enkel door niet 1 actie per seconde toe te staan maar een 86400x zo langzamere tijd te stellen kan je er "weken" mee doen.
Het lijkt me eigenlijk wel grappig. Gewoon een dingetje bij je koffiezet apperaat bijvoorbeeld. Dat je iedere ochtend 1 stap mag zetten. Moet natuurlijk wel een moeilijk genoeg probleem zijn dat je er gedurende dag een beetje over na kan denken.
De interface is simpel maar dat betekend niet dat de spellen ook simpel hoeven te zijn.
Als ie dit uitbrengt als app zou ik het wel proberen op een oude telefoon. Als het redelijk goedkoop in de winkel ligt zou ik het misschien in een opwelling wel aanschaffen.
Je moet het natuurlijk niet vergelijken met game console. Zou het meer zien als digitale versie van zo'n houten 3d puzzel.
Zou eigenlijk liever iets met 6 schermpjes zien.
Het lijkt me dat je ook prima een game voor de huidige generatie van main stream consoles kan maken op basis van bovengenoemde principes.
Ik vind de term gameconsole, en de verdere vergelijking met gameconsoles (een knop om te springen, Mario/Tetris gebaseerd, enz...), eigenlijk redelijk belachelijk.
Dit is gewoon een (op zich best interessant) elektronisch spel met wat beperkte input-mogelijkheden en een zeer vereenvoudigd scherm. Catalogeer het onder spellen als Simon, Bop It, Rubik's Revolution, etc... maar met gameconsoles heeft dit toch echt helemaal niets te maken.
Ik vind het nog wel een eigenaardig idee, kan me zo voorstellen dat ik 's ochtends na het tanden poetsen nog effies naar m'n blokje ga kijken en er een draai aan geef, om zo weer een stapje gezet te hebben.

Verder wel interessant om je geheugen een beetje op peil te houden, middels een super eenvoudig apparaatje: waar was ik ook alweer en welke kant moest ik ook alweer op? Klinkt stom maar in deze vergrijzende wereld kan zo'n klein blokje best een dienst bewijzen.

Natuurlijk niet meer dan een gimmick, en geenszins een vervanging voor huidige 'consoles', maar dat is ook totaal niet de bedoeling van deze ontwerper.
Interessant experiment, maar het lijkt mij onwaarschijnlijk dat er veel vraag zal komen naar "slow gaming".
Leuke voor op je bureau, denk dat je het meer zo moet zien, leuk speeltje om ergens neer te zetten. Beter dan die afgezaagd newton's cradle die je overal op de bureaus ziet staan. :D
Vroeger bestond dit al, bijvoorbeeld in de vorm van turnbased wargames of het spelen van een potje schaak over de mail.
Maar dat was meer het gevolg van lagere computerkracht dan een expliciete wens om het langzaam aan te doen.

En tegenwoordig heb je ook freemium browserspelletjes waar je een paar keer per dag een nieuw huisje bouwt of een aanval start.

De getoonde spellen lijken me iets te simpel om echt interessant te zijn.
Ik zie nog niemand een 8x8 tetrisspel in 2 jaar uitspelen.

Maar voor strategiespellen zou het interessant kunnen zijn om eerst een aanval te plannen en dan je troepen er op uit te sturen met orders en dan hopen dat je alles goed genoeg gepland hebt omdat je niet van minuut tot minuut kunt bijsturen.

Iets soortgelijks is het 'javascript' spel wat kort geleden werd aangekondigd waarbij je je eenheden programmeert met orders die ze vervolgens zelfstandig uitvoeren.
Ik denk ook niet dat het relevant is of er zo veel vraag naar is. Er zal zeker vraag naar zijn. Alleen niet in de hoeveelheden als huidige computergames. Maar wie weet, het zou zomaar een rage kunnen worden. Dat weet je toch nooit van tevoren. Ik persoonlijk vind het mooi dat mensen out the box blijven denken. Of het nu origineel is of niet. Het is toch anders dan momenteel gangbaar is. Gewoon even een keer per dag een korte tijd nadenken over je volgende zet. Voordat je gaat slapen, of voordat je naar je werk gaat. Ik ben benieuwd.
Een nieuwe vorm van "mens erger je niet"? :)
Eerder een van mens erger je wel...
Ik irriteer me al aan games waar je alleen al 5 min. op moet wachten om verder te kunnen..
Kun je vergelijken met games waarbij je vijf handelingen per seconde moet doen. Ook hartstikke irritant als je dat een uurtje wilt doen.

Wat ik helemaal niet begrijp is dat het een console wordt? Wie gaat er nog een apparaat meesjouwen dat goed is voor een handeling per dag.
Er zijn verschillende slow-games zoals quests,
http://en.wikipedia.org/wiki/Quest_(video_gaming) Rustig spelen waarbij je niemand hoeft te doden of achter iemand aan moet racen. Er is zelfs eeuwenoud fysiek spel dat zo traag is als de pest en je noemt het schaken. En daar zijn ook talloze varianten van.
Ik ken weinig mensen die hun consoles overal mee naartoe nemen.
Op zich wel lachen zoiets, maar zal er zelf niet meer dan 10 euro voor betalen :P
Ben benieuwd wat de prijzen zullen zijn uiteindelijk
Zit denk ik een 8bit uC in en 8x8 led matrix en een of andere input sensor of knopje, lijken meerdere versie te zijn als ik het filmpje goed heb begrepen. Ik weet niet of het open source word of zo, of dat ze het in winkels gaan leggen.

Maar als je grote hoeveelheden gaat maken en je laat chip on pcb ontwerp maken dan spreken we denk ik over 1 a 2 euro productiekosten voor zo PCB en led matrix. Heb het dan over 100K of meer.

Behuizing zal dan ook van kunststof moeten worden gemaakt om prijs laag te houden, mal laten maken kost iets van 10K euro maar daarna betaald je 50cent of zo per behuizing. Behuizing zal dus rond 1 euro of zo kosten inclusief mal, dat is voor 100K, maken ze er meer word de prijs alleen maar lager.

10 a 15 euro lijkt me realistisch retail prijs mochten ze die plannen hebben om massa productie over te gaan.

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 18 november 2014 14:22]

Tetris met 1 frame per 86400 seconden. Opzich een leuk idee en voor een onderzoek kan het zeker interessant zijn. Maar met de snelheid van nu verdwijnt dat ding toch normaal gesproken binnen een mum van tijd van de kalender?

Overigens, waarom console? Waarom geen "gamecube"?
Omdat "gamecube" al bestaat? http://en.wikipedia.org/wiki/GameCube

[Reactie gewijzigd door anargeek op 18 november 2014 13:49]

Het zal wel een kunstproject zijn...

Als je een langzaam spel wil spelen zijn er wel leukere dingen dan slo-mo action games.
Hoe tech in het dagelijks leven wordt gebruikt. Is dat niet een heel erg brede stelling. Ik vraag me af wat ze dan als uitkomst verwachten en welke criteria ze toepassen. Want tech nuttigheid kan alke kanten op gaan.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True