Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 63 reacties

Analogue Interactive, een bedrijf dat oude videogamehardware in een nieuw jasje stopt, heeft een Nintendo Entertainment System gemaakt met een behuizing van aluminium 6061. De NES zou geen gebruikmaken van emulatie om games te draaien.

De Analogue Nt is 'gebouwd rondom het hart en brein van de originele NES', staat op de productpagina. Door het gebruik van reverse engineered hardware van de NES zou emulatie niet nodig zijn. De console is meer dan een jaar in ontwikkeling geweest, vertelt oprichter Chris Taber aan Polygon. De beelduitvoer gaat via een rgb-interface die een analoog signaal van 'de hoogst mogelijke kwaliteit' zou geven, en de behuizing is van een aluminium 6061-legering, die stevig is en ook gebruikt wordt voor iMacs, MacBooks en kleine vliegtuigen. Overigens anodiseert Apple het aluminium; niet bekend is of Analogue Nt dat ook doet.

De Analogue Nt ondersteunt vier spelers, wat waarschijnlijk duidt op integratie van het NES Four Score-accessoire uit 1990. Meer details over de console geeft het bedrijf pas in een later stadium vrij. Eerder al heeft Analogue onder andere een houten Neo Geo gemaakt. Eind maart moet de NES in Analogues onlinewinkel staan en eventueel wordt de console ook gebundeld met nieuw ontwikkelde NES-games. Of er net zo vaak als vroeger in de cartridges moet worden geblazen voordat de games starten, moet nog blijken.

Analogue Interactive Analogue Nt console

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (63)

Blazen in je NES cartridges, bijna iedereen deed het, terwijl het eigenlijk heel slecht was voor je cartridges :) http://mentalfloss.com/ar...do-cartridges-really-help
Je kon de connectors inderdaad beter schoonmaken met alcohol en een wattenstaafje ;)
Vraag me af hoelang het duurt voordat Tendo komt cashen.
Inderdaad, je kan toch niet zo maar een console klonen en verkopen? De aluminium NES ziet er overigens mooi uit. Ik heb tegenwoordig ook weer een N64 en ik vind spellen zoals Banjo Kazooie nog steeds beter dan de huidige games.

Zondag is er weer een retro beurs in Apeldoorn dus dan ga ik m'n 4e controller aanschaffen :+ Afgelopen jaar nog een Atari Woody edition gekocht voor de verjaardag van een vriend die consoles verzameld.

Blijven toch mooie apparaten die consoles. Ik blijf het ook knap vinden hoe de programmeurs het voor elkaar gekregen hebben om games zo goed te laten draaien op de hardware. De Atari heeft bijvoorbeeld een 1.19 Mhz 8bit CPU in combinatie 128 bytes RAM. De Nintendo DS een 67 Mhz 32bit CPU + 33 Mhz 32bit co processor in combinatie met 4MB RAM.

En tegenwoordig kan je een hele hoop games op je telefoon niet eens spelen met een 1 Ghz processor en 256MB RAM.
"En tegenwoordig kan je een hele hoop games op je telefoon niet eens spelen met een 1 Ghz processor en 256MB RAM. "

Dat komt omdat oudere consoles veel afhankelijker waren van de hardware. Die consoles moeten het qua architectuur enorm hebben van juiste timings omdat ze veel minder geintegreerde (of zelfs programmeerbare) onderdelen bevatten. Verder werdt de hardware specifiek voor het doel ontworpen en dat hoeft niet efficient te mappen naar hoe generieke computers werken.
Om aan al die timing-eisen te voldoen en om de juiste (deels analoge) hardware te emuleren moet een emulator op een veel hogere tijdsresolutie lopen en daarbij veel meer bezig zijn met hoe verschillende onderdelen op enig moment ten opzichte van elkaar ingesteld staan en met elkaar communiceren. Dat maakt dat soort emulators zwaarder en meestal ook minder 'authentiek'.
Maar het hangt dus sterk af van de architectuur van het originele apparaat.
Een telefoon heeft ook meer te doen dan alleen het opgestarte spelletje spelen... Daarnaast is de resolutie een stuk hoger, geluids kwaliteit een stuk beter en dan nog niet te spreken over de interne modules zoals beweging sensor, gps etc etc..

Daarboven op moet hij ook nog eens een 'telefoon' draaiende houden.

Zo simpel is het dus helaas allemaal niet te vergelijken ;)
Tuurlijk dat klopt. Zelf weet ik er alles van af als app ontwikkelaar. Maar er zit wel een factor 1000 verschil in de hardware snelheid. Prestaties gaan helaas niet exponentieel omhoog.

Maar een Nintendo DS heeft twee schermen van 256×192 pixels, dus een totaal van ongeveer 100K pixels. Een low end telefoon heeft tegenwoordig een 800×480 resolutie met een 1Ghz single core + 256MB RAM. Dan zit je op 384K pixels.

Dus ongeveer een factor vier verschil qua pixels.. en natuurlijk nog meer details, shaders, etc. maar de hardware wordt zeker minder efficient benut. En dat kan allemaal omdat de technologische vooruitgang zo snel is gegaan.
Helemaal mee eens, maar vergeet ook niet ontwikkel tijd! Misschien beetje krom voorbeeld, maar tegenwoordig is het veel te duur om een spel te maken in native assembly, en zonder OS ertussen. Alles is veel te complex geworden om nog zo goed je resources te benutten.
Het hele idee dat je code draait in een virtual machine, in een OS... 25 jaar geleden zou je voor gek uitgemaakt worden :P
Zeker! Ik probeer zelf als "nieuwe generatie" programmeur ook terug te kijken naar vroeger. Tegenwoordig is alles zo snel dat je code bijna nooit optimaal is.

Rollercoaster Tycoon is ook een mooi voorbeeld. Helemaal geschreven in assembly.. door één persoon!
Dat was Transport Tycoon toch?
"Maar er zit wel een factor 1000 verschil in de hardware snelheid."

Oh, dus de Composite modulator van je PC draait 1000 keer sneller dan die van de NES? :P
True, ben het als mede software engineer met jou eens dat het niet exponentieel omhoog gaat. Maar zoals hier onder ook al vermeld, was een oude 'processor' gericht op (simpel gezegd) 1 taak.. Tegenwoordig moet 1ghz verdeeld worden over veel meer taken dan alleen een game.

Al dan niet wordt er tegenwoordig ook minder goed geprogrammeerd.. Dus er zal inderdaad zoals je zegt, relatief minder goed gebruik worden gemaakt van de kracht dan vroeger het geval was :)

[Reactie gewijzigd door 513559 op 13 maart 2014 14:15]

Dat is echt heel simpel te verklaren.
Als je een populair OS als Andoid pakt heb je ongeveer 10.000+ verschillende versies. Allemaal verschillende hardware en software. Er zijn producent gemodde cores etc.

Iets produceren voor 1 stuk hardware met 1 os is een stuk makkelijker. Je weet precies wat het aankan en hoeft je geen zorgen te maken dat het op de ene helft wel en op de andere helft van de machines niet werkt. Als het werkt op jouw machine werkt het op alle andere NES consoles ook.

Daarom kunnen consoles ook zo goed en lang concurreren met PC's, waarvan miljoenen verschillende configuraties bestaan.
Al mag wel gezegd worden dat de hedendaagse programmeurskunsten erg tegen vallen ten opzichte van "toen".

Toen moest er nog wel eens in assembly geschreven worden om een programma zo klein te krijgen om hem op een flash chip te krijgen.
Tegenwoordig kunnen lukraak allerhande libraries bijgevoegd worden zonder dat over ruimte of performance wordt nagedacht.
ik heb nog wel is assembly geschreven voor werk, ok dat was een stukje in de bootloader en meer omdat daar de selectie van bootloader images lag, maar het is niet dood alleen zeldzaam, of gespecialiseerd etc.

als je bedenkt wat men nu maakt en hoe gecompliceerd dat is vs hoe simpel dat was. of hoe snel je nu iets simpels kan maken...
bv skyrim of gta 4 of 5, die hele wereld die lijkt te leven etc.
physics engines, en simulaties vs game mecanics.

niet dat gecompliceerder automatisch leuker is.

en sneller neem bv dat stomme flappy bird, gegeven sprites etc heb je dat toch in een dag of zo in elkaar geflanst?
ik heb zelf welis een simpele asteroids gemaakt voor de GBA in > 4 uur (in c++ en niet echt eficient... idd met libraries etc).

http://www.thealmightygur...ootYourselfInTheFoot.html
Man man ik geraak amper vooruit op die pagina zit vast in een loop op F
Makkelijk vergelijken is het niet, maar dat software/games op een telefoon nu erg ineefficient zijn is wel zeker.
Vroeger stond de hardware vast en werd er veelal in machinetaal geprogrammeerd wat erg efficient is. Tegenwoordig moeten er diverse apparaten ondersteund worden en wordt er al lang niet meer in machinetaal geprogrammeerd. Dat leidt tot inefficiente code (speed-wise) . Er zitten daarnaast diverse logge lagen tussen het spel en de hardware, waardoor het er allemaal niet sneller op wordt.

Geluid afspelen is nu juist niet moeilijker op een telefoon, daar zijn dediciated chips voor aan boord. Vroeger moest de cpu ook nog zelf de muziek componeren...en dat met enkele Mhz..
Je hebt inderdaad gelijk betreft het geluid, had er niet bij stil gestaan dat dat tegenwoordig door een eigen chip wordt opgevangen :)
Zoals DS games wat gewoon vaag is, ik heb nog een c2d bak thuis en die trekt games als pokemon black & white niet terwijl de aller eerste DS dat zelfs wel kan.
Dat ligt aan de emulator, niet aan de PC.
Ik durf niet te zeggen dat het zo is, maar zou het kunnen dat patenten en dergelijke vervallen na een bepaalde periode , net als bij muziek bijvoorbeeld?
In dat geval zou Nintendo er weinig tegen kunnen doen
Nou de NES is iets van 30+ jaar dus volgens mij zijn die patenten vervallen.

Maar wow dit is echt bazen console, de originele NES daartegen werd volgens mij nog in de tijden van de GBC geproduceerd.
Er is een verschil tussen patenten en copyrights. De eerste vervallen na een aantal jaar (25 als ik het goed heb), maar voor copy rights (inclusief die op muziek) gelden veel langere termijnen.
Het is niet zo alsof ze de NES nabouwen, volgens mij is dit gewoon NES hardware die in een nieuwe case gestopt word.

EDIT: Okay, niet dus.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 13 maart 2014 13:53]

Aangezien het in het artikel gaat over reverse engineering neem ik aan dat ze niet simpelweg oude nes hardware in een nieuwe casing hebben gestopt. Het lijkt te gaan om geheel nieuw geproduceerde electronica.
"Door het gebruik van reverse engineered hardware van de NES zou emulatie niet nodig zijn. De console is meer dan een jaar in ontwikkeling geweest"

Dus niet zomaar de oude hardware in een nieuw jasje lijkt me zo..
Muziek kent geen patenten, enkel copyright. Helemaal niet hetzelfde.
Iets meer foto's had wel gemogen. Ben overigens benieuwd hoe het er op hedendaagse televisies uitziet, lang geleden dat ik een NES in m'n handen heb gehad!

Nu nog een remake van de N64 en dan het liefst een HD remake van mario 64 en mij heb je weer verslaafd :9~
N64-emulators bestaan al hoor. :) En ze werken heel goed.
Daar ben ik met je eens maar een echte console is toch veel leuker.
Heb nog een nes en snes taan hier. Grootste nadeel is dat de shooters niet werken ivm de verschillende beeld technieken. Voor rest is erg leuk om soms op groot scherm ouderwets Mario te spelen.

Ben dus ook benieuwd of deze partij het probleem oplost van de shooters.
De spellen halen al het maximale uit de N64 dus betere graphics gaat niet lukken.. tenzij je andere hardware gaat gebruiken maar dan kan je net zo goed een nieuwere console aanschaffen. Super Mario 3d World op de Wii U ziet er erg goed uit en de recensies zijn ook goed.

Zelf zou ik het liefst een HD versie van Banjo Kazooie willen zien. Maar de gameplay moet ook goed blijven want Banjo Kazooie Nuts & Bolts is echt geflopt.
fatsoenlijke PC emulator die laat mario 64 er al uit zien als een HD-remake..
Hoe tof is dit! Als ik het goed begrijp kunnen we dus *alle* oude games letterlijk weer afstoffen (wellicht dus ook uitblazen ;)) en weer uren en uren spelen?
Als je idd zo enthousiast bent, dan snap ik niet waarom je niet al lang een NES via marktplaats hebt gekocht voor weinig 8)7
Grappig, maar zit iemand hier nou echt op te wachten? Of is een tweedehands originele NES zo schaars tegenwoordig? Ik had zelf liever een SNES gezien trouwens.
Ik heb alles te draaien op mijn Wii.. (emuleren) aangezien de Nes mij te groot is en ik geen zin heb om alle spellen uit de bak te grabbelen/zoeken :P
Er kwamen zoveel goede games vroeger uit, tegenwoordig is nog maar vooral troep overgebleven helaas.
Nutteloos.
Als het niet in de originele behuizing zit kun je net zo goed een emulator draaien in een willekeurige behuizing.
Iets is niet cool omdat het van aluminium gemaakt wordt.
Behalve Macbook's
Hoe zit het met de regio lock? Is ie er wel af?
Goede oude tijd van pinnetjes afbreken enzo :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True