Analogue toont Analogue OS dat op Pocket-handheld en volgende apparaten draait

Retroconsolemaker Analogue heeft meer informatie gegeven over zijn Analogue OS, dat zal draaien op zijn aankomende Pocket-handeld. Het os draait alleen originele cartridges van verschillende retro-handhelds, maar biedt wel moderne gemakken.

Analogue meldt in een Twitter-thread dat Analogue OS bijvoorbeeld save states zal ondersteunen. Waar je in de originele games hooguit alleen op specifieke momenten je voortgang in een game op kon slaan, bieden save states de mogelijkheid om altijd en overal te saven. Daarnaast is het mogelijk om screenshots te maken in de games en knoppeninstellingen te veranderen. Verder ondersteunt Analogue OS afspeellijsten en houdt het bij hoeveel en wanneer een bepaalde game is gespeeld.

Ook krijgt de handheld een Library, waar informatie over games te vinden zal zijn. Deze zal zowel informatie tonen van games die de eigenaar heeft, maar verder eigenlijk alle games: 'systemen, games, regio's, ontwikkelaars, uitgevers, alles', vertelt Analogue. De ondersteunde platformen zijn de Game Boy, Game Boy Color, Game Boy Advance, Sega Game Gear, Neo Geo Pocket Color en Atari Lynx. Die laatste drie worden ondersteund met los verkrijgbare adapters. Gebruikers moeten zelf hun eigen plaatjes bij de library-items voegen, waarschijnlijk uit rechtenoverweging. Analogue heeft ook een aparte webpagina aan zijn os gewijd.

Een belangrijk detail is wel dat de Analogue Pocket nog niet op de markt is. Het apparaat werd in 2019 aangekondigd en zou aanvankelijk in 2020 uitkomen. Na meermaals uitstellen staat de releasedatum nu op 'uiterlijk december'.

De Pocket maakt dan geen gebruik van software-emulatie, maar heeft in plaats daarvan twee fpga-chips: een voor het spelen van cartridges en een waarmee ontwikkelaars hun eigen software naar de Pocket kunnen porten. De handheld heeft een ltps-lcd van 3,5" met een resolutie van 1600x1440 pixels, een 4300mAh-accu, bluetooth voor externe controllers en een 3,5mm-audio-uitgang.

Door Mark Hendrikman

Redacteur

17-10-2021 • 14:57

24 Linkedin

Reacties (24)

24
23
11
4
0
8
Wijzig sortering
vanaf dit ding effectief op de markt komt gaat nintendo hen waarschijnlijk toch direct legal notices sturen dat ze ermee moeten stoppen. Als er 1 bedrijf is dat hardcore hun IP, trademarks en copyrights verdedigt zijn zij het wel.
Nintendo heeft geen grond om op te staan in dit geval. Dit is een apparaat dat onder andere Nintendo game carts kan lezen en de hardware van Game Boy en andere systemen kan simuleren via FPGA voor zo een 99% accurate weergave van de spellen zonder gebruik te maken van Nintendo's eigendommen. Aangezien emulators legaal zijn, is dit apparaat het ook. Als Nintendo dit kon tegen houden hadden ze dit jaren geleden al gedaan aangezien Analogue al een paar jaar actief is.

Technisch is het ook zeker mogelijk voor Analogue om het apparaat met roms te leveren maar dit doen ze niet omdat dit weer niet mag. Op de Super NT kun je bijvoorbeeld wel roms spelen via de SD kaart maar alleen met een jailbreak software. Standaard geven hun apparaten dus echt alleen de mogelijkheid om je fysieke games te spelen.
NES en SNES carts hebben een copy-protection chip (de CIC - Wikipedia) die wel word omzeild door b.v. de Super NT.

Dus als Nintendo echt lastig zou willen zijn...
...lijkt me eerder dat FPGA repro consoles zo'n niche zijn en door de hoge aanschafprijs een kleine markt dus de moeite niet.

Nintendo probeert namelijk wel degelijk NES on a chip consoles van plekken als Aliexpress en Wish af te vegen maar dat is dweilen met de kraan open.
Volgens mij doet Nintendo dat voornamelijk omdat die systemen uit China vol met roms worden geleverd.
Emulators zijn dan wel legaal, maar software kunnen copyright bevatten. Ook software welke in de console draait, zoals boot ROMs of firmware. Of dat toepasselijk is voor de systemen die deze handheld kan emuleren weet ik niet trouwens.
het simuleren van een copyrighted systeem (geen idee of dat nog zo is) in hardware ipv software wordt volgens mij op dezelfde manier beoordeeld. Kijk maar wat er is gebeurd met Psystar dat een pc gebouwd heeft waar je OS X op kon draaien (de zogenaamde hackintosh).

het resultaat van de rechtzaak (van wikipedia):
On November 13, 2009, the court granted Apple's motion for summary judgement and found Apple's copyrights were violated as well as the Digital Millennium Copyright Act (DMCA) when Psystar installed Apple's operating system on non-Apple computers. A hearing on remedies was set for December 14.[30][31]

On December 1, 2009, Psystar agreed to pay Apple $2.7 million for copyright infringement, breach of contract, violation of the Digital Millennium Copyright Act, additional damages and attorneys fees in the California lawsuit. The payments were deferred until all Psystar's appeals are exhausted.[32]

On December 15, 2009, the judge in the California action issued a permanent injunction barring Psystar from manufacturing, distributing, or assisting anyone with any sort of device or technology "that is primarily designed or produced for the purpose of circumventing a technological measure". The ruling applies to all current and future versions of Mac OS X and Judge Alsup made it clear that "Psystar will be selling Rebel EFI at its peril, and risks finding itself held in contempt if its new venture falls within the scope of the injunction."[33] The ruling also requires Psystar to destroy all of its equipment and material that it used in the circumvention of Apple technologies by December 31.[34]
(voor)installeren van en het runnen van een originele cartridge zijn dan technisch gezien niet hetzelfde, maar ik zou ervan versteld staan moest de uitkomst van zo'n rechtzaak veel verschillen.

(moest je mij een beetje kennen, dan weet je dat ik het niet al te vaak voor Apple opneem, maar dat wil niet zeggen dat er geen jurisprudentie uit voortkomt die bruikbaar is voor andere zaken)
Dat hebben ze ook niet gedaan bij de Analogue Super Nt. Waarom denk je dat het nu anders zou zijn?
Je kan hier enkel originele cartridges in stoppen, geen roms op draaien.
Niet als je hem nieuw uit de doos haalt. Een youtube tutorial later kan dat waarschijnlijk wel :)

Tenzij ze dit anders aanpakken dan met hun niet-handheld consoles.
Mijn laptop kan nieuw uit de doos ook geen gameboy-roms draaien, een tutorial later wel. Nooit een brief van Nintendo gezien, en Lenovo denk ik ook niet ;)
Ik zeg ook niet dat ze daarom wel een brief kunnen verwachten, alleen dat die devices het met custom firmware alsnog kunnen :)
Ik heb eerlijk gezegd weinig geloof in dit apparaat, nog steeds is er geen enkel prototype getoond. Ik heb het idee dat dit hele spookproject alleen maar is opgezet om investeerders aan te trekken, dat is dan wellicht mislukt en nu is het een 10 jaren plan.

Ik heb een vrij grote Game Gear en GB(C/A) collectie, dus dit apparaat leek me de ideale uitkomst om de games in de toekomst te kunnen blijven spelen, maar mijn vertrouwen in Analogue is inmiddels gezakt onder het nulpunt.
Inderdaad. De vorige producten werden ook steeds uitgesteld. De 3D renders op de site zien er ook veel beter uit dan het uiteindelijke resultaat. Zoals de Super NT: https://www.youtube.com/watch?v=6NbjK1AdGTI

[Reactie gewijzigd door Great-BoBaFeTT op 17 oktober 2021 15:27]

Uhm. Ten eerste de originele Analogue NT, die bestaat uit 1 blok machined aluminum net zoals Macbook pro's. Dat zijn de premium modellen, waar Analogue ook meteen mee begon. Werkten geweldig. En NES games waren enorm crisp met wat er uit dat HDMI poortje kwam. Die waren altijd schaars, want er werden letterlijk oude retro NES consoles opgekocht, en daar ging toen de originele chipset in en werd toen handgemod voor HDMI etc. out.

Daarna kwam Analogue met FPGA als oplossing voor originele hardware. En hebben FPGA emulatie ook echt op de kaart gezet. Maar dankzij het enorm grote success, waren ze gewoon niet continu verkrijgbaar. Delays voor sommige producten, ala. Dat hoort nou eenmaal erbij als je iets compleet moet reverse engineeren naar FPGA voor het eerst. Dat werd gedaan voor zover ik weet door maar letterlijk 1 persoon die ze hadden ingehuurd. Sinds 2020 hebben ze echter wel een FPGA developer program opgezet. Wat ook tijd en resources kost. AFAIK waren de SNES en de Genesis niet zwaar delayed, en hadden we het echt over een paar maanden. Althans, mijn delay voor die twee waren maar enkele maanden na m`n initiele pre-order.

Dus daarom snap ik ook niet waarom je geen vertrouwen in ze hebben dat het niet goedkomt met de Analogue mini. Het is niet alsof ze een hele library aan vaporware producten hebben gelanceerd, nee deze mensen hebben wel degelijk een historie van prima producten die ze op de markt hebben uitgebracht.

Er is een globale chip tekort, en een miniskuul kleine speler op de markt die dingen in kleine oplagen bouwt gaat heus 0,0 voorrang krijgen op wat ze nodig hebben.

[Reactie gewijzigd door lithiumangel op 17 oktober 2021 16:31]

Agh het valt wel mee. De beste man is teleurgesteld omdat zijn doorzichtige SNT er niet uit ziet als een 3D render, om specifieker te zijn hij is teleurgesteld met de structuur van de behuizing. Tja, 3D renders van een doorzichtig object met structuur blijven lastig, je krijgt dat nooit 100%. Hij zegt letterlijk dat hij de andere kleuren goed zijn, maar dat hij teleurgesteld is met de doorzichtige versie. Er is verder niks mis met het eindproduct of het ontwerp, kwestie van verwachtingen.

Laten we eerlijk zijn, je weet dat het 3D renders zijn en je weet dat de website een stukje marketing is.

[Reactie gewijzigd door TechSupreme op 17 oktober 2021 17:06]

Nou nou, alleen de transparante zit men over te bitchen, maar bv die zwarte versie is echt prachtig. Dus wat je zegt over de renders en het eindresultaat slaat alleen op de transparante, welke ik zelf sowieso al nooit zou bestellen omdat ik zelfs de render daarvan fugly vind.
Ik weet niet in hoeverre je bekend bent met het assortiment van Analogue maar ze hebben een goede track record met hun producten.

De kritiek die je er op kan hebben is dat ze onvoldoende doen tegen scalpers, dat hun producten worden uitgesteld en dat de communicatie niet altijd even goed is, maar het is niet een bedrijf dat ik direct zou verdenken van het uitbrengen van spookprojecten.
Bij de NES en SNES zag ik een voordeel om mijn oude cartridges op een eenvoudige wijze mooi op een modern scherm te laten zien, zonder lastige mods. Echter, deze pocket snap ik niet zo. Een GBA (SP) met simpele IPS scherm mod werkt net zo goed.
Klopt, maar de Analogue (met adapter) speelt ook Game Gear games, waarvan ik er ook een boel van heb liggen. Tevens kan je met dit apparaat ook op je TV spelen, wat een SP niet kan.

In theorie is het de ultieme retro handheld, maar ik wil nu toch echt wel eerst een prototype zien voordat ik hem koop.
Voor op TV: je kan ook eens kijken naar de GBA Consolizer, schijnt erg goed te werken.
Maar ben het verder wel met je eens hoor, het lijkt me een top apparaat, en zou fijn zijn als hij via SD-kaartje ofzo ook NES/SNES/etc kan draaien. Maar ik koop hem tzt wel als hij gewoon leverbaar is.
Dat OS had van mij niet gehoeven. Kom maar gewoon door met die Pocket. Heb er zin in.
Ik ben erg benieuwd naar de compatibiliteit van de save states via FPGA. Zover ik weet is dit in emulatie altijd 100%, maar ik heb een EverDrive voor Game Boy en een FX PAK Pro voor SNES die beiden save states ondersteunen via FPGA en dit werkt niet met iedere game.
Dat heeft denk ik meer te maken met de manier waarop het spel geprogrammeerd is dan met de fpga implementatie.
Voor de FPGA fans hier die geïnteresseerd zijn: Ik krijg in december 2 Analogue Pockets geleverd, waarvan diegene voor een vriend al zelf had besteld. Ik heb dus eentje over.

Stuur mij maar een PM bij interesse.

Voor de rest een groot fan van hardware simulatie van Analogue producten. Trotse bezitter van de NT mini V2 en de Super NT.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee