Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Analogue komt met Pocket-handheld die alle Game Boy-cartridges ondersteunt

Fabrikant Analogue komt volgend jaar met een handheld die compatibel is met alle Game Boy-cartridges. De Analogue Pocket komt in 2020 uit in Amerika en zal 199 dollar kosten. Ook komt de fabrikant met adapters voor andere cartriges en brengt het bedrijf een tv-dock uit.

De Analogue Pocket is niet in samenwerking met Nintendo ontwikkeld, maar zal wel alle 2.780+ games ondersteunen die zijn uitgekomen voor de Game Boy, Game Boy Color en Game Boy Advance. De handheld heeft een ltps-lcd van 3,5" met een resolutie van 1600x1440 pixels, wat gelijkstaat aan een pixeldichtheid van 615ppi. In de praktijk wil dit zeggen dat de schermresolutie tien keer zo hoog is als die van de originele Game Boy en zes keer zo hoog als de resolutie van de Game Boy Advance.

De Pocket-handheld heeft ongeveer dezelfde afmetingen als de originele Game Boy, maar is voorzien van een wat strakker en moderner ontwerp. De handheld heeft een lithium-ionaccu die wordt opgeladen via usb-c en een link-aansluiting die in de Game Boy-handhelds werd gebruikt voor multiplayer. Ook bevat de Pocket stereoluidsprekers en een 3,5mm-jack voor audio. De Analogue Pocket heeft ook een micro-sd-slot, maar kan geen rom-bestanden afspelen. De Pocket maakt dan ook geen gebruik van software-emulatie, maar heeft in plaats daarvan twee fpga-chips: een voor het spelen van cartridges en een waarmee ontwikkelaars hun eigen software naar de Pocket kunnen porten.

Analogue komt in de toekomst ook met adapters voor cartridges van de Atari Lynx, Neo Geo Pocket Color, en de Sega Game Gear. Of de fabrikant in de toekomst ook met adapters voor andere cartridges komt, is onbekend. De handheld wordt geleverd met een geïntegreerde digitale audio-app genaamd Nanoloop. Het is een synthesizer en een sequencer in één en is geschikt voor het maken van muziek en gebruik bij live optredens. Analogue heeft een video online gezet waarin de software wordt getoond.

Ook komt de fabrikant met de Analogue Dock, waarmee gebruikers hun Pocket-handheld kunnen aansluiten op een televisie via hdmi. Gebruikers kunnen een controller van 8BitDo gebruiken via bluetooth, maar andere controllers worden ook ondersteund via usb. Het is nog onduidelijk hoeveel dit accessoire gaat kosten.

Analogue heeft ervaring met het uitbrengen van retroconsoles. Zo bracht het bedrijf eerder dit jaar de Mega Sg-console uit die Sega-games kan spelen. Of de Analogue Pocket ook in Europa uitkomt, is nog niet bekend. Tweakers heeft hierover contact opgenomen met Analogue, maar heeft nog geen reactie ontvangen. Een eventuele reactie zal later worden toegevoegd aan dit artikel.

De Analogue Dock

Door Daan van Monsjou

Nieuwsposter / Videostagiair

17-10-2019 • 10:06

112 Linkedin

Submitter: Jasphur

Reacties (112)

Wijzig sortering
Een bijna 4K scherm om spellen in een resolutie van 160x144 te spelen. Ik kan wel een manier verzinnen om dit ding goedkoper te maken 🤔
Dit is omdat ze meer dan enkel de gameboy gaan ondersteunen.

De Atari Lynx, Neo Geo Pocket Color, en de Sega Game Gear, die hebben allemaal andere resoluties.

Aangezien men (terecht!) integer scaling gebruikt krijg je artefacten, maar hoe hoger je ppi, hoe kleiner die zijn voor verschillende resoluties: door integer scaling is je artefact maximaal 1 pixel in de hoogte en breedte. Door een ppi van 600+ te gebruiken is dat artefact zo goed als onzichtbaar.

[Reactie gewijzigd door kiang op 17 oktober 2019 10:56]

Hoe is 1600x1440 bijna 4k :? Het is precies zoveel pixels als 1920x1200.
Vermits ze verschillende apparaten ondersteunen met verschillende resoluties is een scherm met hoge resolutie wel handig natuurlijk om te zorgen dat het opschalen er netjes uit ziet.
1e wat ik ook dacht. Als er nou 720p had gestaan, had ik ook gezegd overkill, maarja, 720p lcd'tjes kosten niks. Ben benieuwd wat de gedachtegang achter het 1440p scherm is. Had de accuduur ook goed gedaan.

[Reactie gewijzigd door Ruw ER op 17 oktober 2019 10:18]

Omdat 1600x1440 precies 10x de resolutie is, waardoor je pixelperfect kunt naspelen? (Je had warschijnlijk ook elke andere factor van 160x144 kunnen nemen, maargoed.)
Zoals 800x720?

Maar fair enough, had niet nagedacht over de scaling, goed punt.
Aan de andere kant weet ik niet of mijn punt standhoud, want de GBA heeft dan weer geen perfecte scaling.
Ze kunnen dan toch een bovenste en onderste rij "zwart houden"? Ze hebben nu een vierkant scherm omdat de formfactor dat dicteert (immers een gameboy lookalike met een widescreen scherm ziet er vreemd uit).
Misschien rendert het apparaat net als Dolphin emulator de games op een hogere resolutie. Dus niet dat hij de low-res graphics gewoon upscaled zoals sommige 1080p convertertjes doen, maar net als Dolphin daarwerkelijk de graphics veel scherper rendert.
Dat gaat niet, gameboy games zijn gebaseerd op sprites met een vaste resolutie, niet op vectoren en models.
Er zit ook een synthesizer in om muziek mee te maken, die schijnt veel beter gebruikte maken van het scherm. Daarnaast kunnen ontwikkelaars zelf ook spellen voor het apparaat uitbrengen, die dan dus ook beter gebruik kunnen maken van het scherm.

Of bijna 4K dan nog steeds overkill is, durf ik niet te zeggen, maar ik betwijfel of het tegenwoordig een groot verschil maakt qua prijs: 720p of 4K.
Er zit ook een synthesizer in om muziek mee te maken, die schijnt veel beter gebruikte maken van het scherm.
Oh , daar wil ik graag meer van weten! Linkje aub?
Uit het artikel:
Analogue komt in de toekomst ook met adapters voor cartridges van de Atari Lynx, Neo Geo Pocket Color, en de Sega Game Gear. Of de fabrikant in de toekomst ook met adapters voor andere cartridges komt, is onbekend. De handheld wordt geleverd met een geïntegreerde digitale audio-app genaamd Nanoloop. Het is een synthesizer en een sequencer in één en is geschikt voor het maken van muziek en gebruik bij live optredens. Analogue heeft een video online gezet waarin de software wordt getoond.
Edit: Nu ook de video gezien en geen idee waarom je hier 4K voor nodig zou hebben haha!

[Reactie gewijzigd door RVervuurt op 17 oktober 2019 10:49]

Aah maar die ken ik. Zit zo'n beetje in het circuit bend milieu (als toeschouwer)
https://www.nanoloop.com/mono/index.html
En een app voor iOS/android. Volgens mij heb ik wat te doen dit weekend :-)
Ach ik speel ook NES games in VR (3dsenvr)
Waarom zou je dit kopen als je een oude gameboy of gba kan kopen voor een paar tientjes.
Achtergrond verlichting.
Het is een nieuw apparaat.
Er zich een HDMI dock bij. < deze wordt los verkocht
Bluetooth support.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 17 oktober 2019 11:01]

Wij als tweakers bouwen dat gewoon lekker zelf door een GBA te modden oid, is ook aanzienlijk goedkoper. :Y)
Bouwen kost tijd en vereist diepe technische kennis. Niet iedereen heeft 1 van die 2, of beide.
Daarom heb ik het ook over "wij tweakers", als je geen tijd hebt om het te bouwen dan heb je ook geen tijd om te gamen ;)
als je geen tijd hebt om het te bouwen dan heb je ook geen tijd om te gamen ;)
Misschien wil iemand wel gewoon gamen en niet bouwen.
En misschien is iemand niet zo technisch aangelegd...

En dan nog, zelf bouwen wordt niet zo mooi als deze pocket handheld.

Ondertussen, op een auto-forum, reageren mensen dat zelf onderhoud X aan auto doen super makkelijk is, maar toch zijn er nog steeds legers mensen die het simpelste onderhoud laten doen. Dat is gewoon een uiting van onze moderne samenleving waarbij sprake is van sterke specialisatie.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 17 oktober 2019 11:30]

En dat is precies het verschil tussen een "tweaker" en iemand die tweakers bezoekt om wat nieuws te lezen.
In de trein heb ik wel tijd om te gamen, maar bouwen gaat wat lastiger ;)
Wij Tweakers modden een Raspberry in een zelf geprinte case.
Dat is ook waar ik op doelde, echter is een GBA case goedkoper en houd het beter vast dan een zelf geprint exemplaar omdat de afwerking een stuk netter is (tenzij je er bakken met tijd in steekt of een resin of poeder printer hebt). Er zijn meerdere guides om een Pi in een GBA case te modden.
Er is echter wel een duidelijk verschil tussen software emulatie en een FPGA zoals bij de Analogue Pocket die de hardware emuleert. Software emulatie heeft bijvoorbeeld nog lang niet altijd ondersteuning voor alle games, terwijl dit dat wel heeft. Daarnaast heb ik zelf bijvoorbeeld ontzettend veel fysieke games die ik wil spelen, bijvoorbeeld omdat er nog een oudere save game op staat. Daarnaast is het ook moeilijk om een Raspberry Pi oplossing te vinden waar het scherm de juiste beeldverhouding heeft (of ze moeten inmiddels de AGS-101 schermen werkend hebben gekregen).

De beste opties op dit moment voor een goede Game Boy met originele hardware zijn een GBA SP AGS-101 (backlit, maar minder comfortabel), GBA Micro (klein, alleen GBA games), de AGS-101 mod (± € 100 inclusief GBA), de GBA Consolizer ($140 exclusief GBA) of een Game Boy (Color) met backlit screen. Bij die laatste verlies je echter ondersteuning voor GBA games.
En je doet dat omdat je niets geeft om lag.. haha
Lag, of het gebrek eraan, heeft mij doen besluiten om de mega sg , en super nt , te kopen, ipv te emuleren.. beste keus ooit!

[Reactie gewijzigd door PsYgHo op 17 oktober 2019 23:05]

GBA SP nooit gehad?
Geen 3.5mm poort = geen deal :+

Nintendo was gewoon een trendsetter

https://www.nintendo.com/...advance_sp/headphones.jsp

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 17 oktober 2019 11:28]

Daar kun je voor enkele dollars een verloopje voor kopen.
Die formfactor is gewoon ruk als je geen kinderhandjes hebt. Daarbij, het frontlight van het originele scherm is gewoon slecht en voor een 101-model met backlight wordt zoveel gevraagd dat je beter drie of vier tientjes meer kunt uitgeven aan de Analogue voor het gemak en de extra functionaliteit.

Oh, en de SP had niet een 100% compatibiliteit met alle GB en GBC-titels.
Met mijn toch behoorlijk grote handen kon ik juist dat kleine GBA-tje niet vasthouden, telkens kramp. Met een SP ging dat beter. Veel beter.

De New 3DS XL gebruik ik ook vaak met een houder, die er een soort van controller van maakt omdat ie ook te dun is. Maar niets is zo crappy voor mij als een GBA. Eén van de redenen dat ik zo twijfel over een Switch, net zo'n formfactor. Alleen dan nog verder de handen uit elkaar, dus helemaal niet meer te gebruiken op je zij in bed. Hm.
Weet je zeker dat je niet de Game Boy Micro bedoelt dan? De originele GBA (waar dus geen backlight op zit) is namelijk een stuk breder en vooral groter dan de SP. De Micro is inderdaad voor het mooie te klein om te spelen als je ouder dan tien bent (want dan kun je hem niet meer knap vasthouden :p)

Edit:
Game Boy Advance
Game Boy Advance SP
Game Boy Micro

[Reactie gewijzigd door Smuey op 18 oktober 2019 09:57]

Nee, helaas heb ik nooit een micro gehad. Wel nog over getwijfeld, maar zag het nut en de noodzaak niet zo, gemankeerde ding. Daardoor wel veel geld waard geworden.

Nee, een GBA is de slechtste console van Nintendo, wmb. Wat was ik blij met de SP. Ik wou dat ze voor de switch iets vergelijkbaars gedaan hadden.

[Reactie gewijzigd door Chinco op 18 oktober 2019 11:19]

Er zit geen HDMI-dock bij! Deze wordt los verkocht voor een nog onbekende prijs.
GBA SP uit 2006 (AGS-101) heeft ook achtergrond verlichting. (backlight ipv frontlight)
Maar de 2006 versie is wel redelijk zeldzaam in Europa.

[Reactie gewijzigd door MedionAkoya op 17 oktober 2019 14:32]

Hij is niet moeilijk te vinden maar je betaalt er 3 a 4x zo veel voor. En de prijs ligt hier voor zo ver ik weet niet veel hoger dan in de VS.
Dan koop je die maar beter want de prijzen zijn wel meer dan een paar tientjes voor een oude game boy...
Ik heb laatst op Firstlook een oude gameboy gekocht voor een paar tientjes.
Ligt er maar net aan welke conditie. een gebruikte is meestal niet meer waard dan een paar tientjes, waar een nieuwe in gesloten verpakking zo'n 450 euro kan kosten.
Persoonlijk zal ik ook niet snel 200 euro uitgeven aan dit ding, maar:

- gameboy prijzen op internet rijzen de pan uit, een goede GBC kan zo 60-80 euro kosten
- de goedkoopste optie, een originele GBA, heeft geen backlit scherm en loopt op penlites
- Ook een GBA-SP is zeker niet geweldig meer, ik heb voor de vakantie een front-lit SP gekocht voor de oudste, en naar moderne maatstaven is die belichting maar net iets beter dan een non-lit model

Ik gok dat alleen de backlit SP nog een beetje te doen is kwa gebruiksgemak, en die dingen zijn dan ook de duurste optie (op de micro na, vanwege zeldzaamheid), echter koop je dan voor de hoofdprijs een 15 jaar oud stuk hardware, met waarschijnlijk een versleten accu.

Retro-gaming is hip genoeg om dit soort apparaten levensvatbaar te maken, en waar je een oude PS2 voor peanutes koopt, is het echt oude spul al weer zo duur dat het niet leuk meer is, en je toch echt wel heel erg aan de nostalgie moet hechten om het te verantwoorden. Enige reden dat ik een GBA heb gekocht voor mijn oudste was omdat ik zelf nog een berg spelletjes had liggen, dus "gratis" een berg games. Anders was het gewoon een 2DS geworden, want als je naast die SP ook nog een paar games wil hebben...
Persoonlijk heb ik een van die nieuwe Retroflag GPi behuizingen. Gebruikt normaal een Pi Zero en 3xAA, maar die heb ik geupgrade naar Pi 3A+ en een 4000mAh lipo :).
grappig ding, en ik heb zowaar nog een Pi-0 liggen

Maar dit is allemaal emulatie, en toch een tikje anders dan een apparaat wat de officiele carts speelt. Enerzijds veelzijdiger, anderzijds minder natuurgetrouw en legaal gezien een grijs gebied.
Het FPGA aspect is idd zeer aanlokkelijk alsmede de tweede FPGA voor dev doeleinden. Maar ik zal de eerste niet zijn die dat ding aanpast om ROMs vanaf microsd te laden.
Oh absoluut, zeker gezien de bedragen die sommige originele carts moeten opleveren.

Ik heb er zelf ook niet echt een probleem mee hoor, ik ben zelf alleen voor dit soort dingen zodanig pragmatisch dat ik geen zin heb in geklooi, gamen is mijn hobby, aankutten met CFG files etc.. op een rpi niet :P
Dit is hardware emulatie, dus je krijgt dezelfde ondersteuning als het origineel (Dus cartridges). Dus je neemt gewoon een flashable cartridge waar een SD in kan, dat bestaat al.
Tuurlijk, maar is leuker als je geen antieke flashcart hoeft op te sporen. En voor ieder platform ga je een andere flashcart nodig hebben. En ze kunnen die dingen detecteren en blocken.
Aangezien ze emuleren kunnen zullen ze dat niet snel blokkeren, dan is de emulatie niet correct immers. Wellicht kunnen ze een flashcart ook emuleren :)
Gameboy prijzen op internet rijzen de pan uit, een goede GBC kan zo 60-80 euro kosten
Eerst zeggen "rijzen de pan uit" en dan komen met een prijs van rond de 60 euro wat gewoon een nette prijs is voor een retro console of handheld in goede staat? Dit is ook nog eens behoorlijk goedkoper dan het device uit dit nieuwsitem. Het punt is vaak niet de prijs van de handheld maar de prijs van de originele retro games die het een dure bezigheid maken.

Wat ik veel meer als alternatief zie ik een goedkope chinese universele rom handheld zoals een LDK console of soortgelijk device. Nee, die pakt geen fysieke cartridges maar hoe handig is dat wanneer een device als een LDK ruimte heeft voor 1000-en roms zonder dat je kaarten moet wisselen?

[Reactie gewijzigd door Bor op 17 oktober 2019 11:23]

[...]
Wat ik veel meer als alternatief zie ik een goedkope chinese universele rom handheld zoals een LDK console of soortgelijk device. Nee, die pakt geen fysieke cartridges maar hoe handig is dat wanneer een device als een LDK ruimte heeft voor 1000-en roms zonder dat je kaarten moet wisselen?
Nou, aangezien ROMs nog steeds gewoon illegaal zijn en software-emulatie nooit 100% accuraat is, staat dat wat mij betreft echt wel ter discussie.

De doelgroep van dit apparaat is heel makkelijk te omschrijven: Boven de 30 jaar oud, met een flinke collectie GB, GBC en GBA games. Hardware-emulatie is eigenlijk in ieder opzicht te prefereren boven software, want je weet zeker dat de games exact zo draaien als ze bedoeld zijn.

Overigens heeft een GBC geen backlight (of frontlight) en is niet in staat om GBA-games te spelen. Wil je dat allemaal wel, dan gaat de prijs ook al snel naar de 150-200 euro (zelf een GBA ombouwen of diep in de buidel tasten voor een GBA SP 101) en dan is het nog maar een kleine stap in prijs voor enorm veel meer opties en functionaliteit.
Her aspect dat je op de Tv kan spelen en het feit het ook gewoon een modern luxe (verzamel)item is.
Ik heb persoonlijk zelf een gemodde GBA en een GBA SP 101 voor mij meer dan genoeg.

ps. ik wil binnenkort wel kijken of ik goedkoop een 2DS XL kan scoren voor (alle) retro emulatie. (mijn originele 3ds is inmiddels zwaar versleten)
Simpel. Mijn favoriete Game Boy is de originele GBA. Voor mij een fantastische en comfortabele form factor, maar: nul verlichting in, op of achter het scherm. Die dingen zijn lastig te spelen zonder een dikke lamp in je nek om dat schermpje zichtbaar te krijgen.

De GBA SP had dan weliswaar een frontlit schermpje, maar dat was flets en had een lage refresh rate en door weerspiegeling van de verlichting in het scherm zelf was het maar een hele marginale upgrade. Dan is er nog de AGBAGS-101 met een backlit scherm, maar als je ze al kunt vinden gaan ze voor ruim meer dan 100 euro over de toonbank. Plus, de form factor van de GBA SP is gewoon ruk: Veel te klein en oncomfortabel. (En die speelt ook nog eens bij lange na niet alle GB en GBC-titels)

Ja, je zou zelf een backlit scherm in een originele GBA kunnen frotten, maar die schermpjes zijn nog best aan de prijs. Een knappe GBA, ribbon cable om het nieuwe scherm te kunnen aansluiten, nieuwe behuizing en scherm en je zit ook al over de 100 euro.

Ik vrees dat je de prijzen van originele Game Boy hardware wat onderschat. Ja, het spul van Analogue is duurder dan veel concurrentie, maar die concurrentie gebruikt software-emulatie, vaak zelfs als je de originele cartridges kunt gebruiken (die worden dan naar het interne geheugen gekopieerd). Deze gebruikt een FPGA, feitelijk hardware-emulatie. Dat is een stukje prijziger om te bouwen, maar daar staat wel een perfecte performance tegenover en dat mag ook wat waard zijn :)

[Reactie gewijzigd door Smuey op 17 oktober 2019 14:37]

Thanks, je hebt helemaal gelijk, ik heb hem ffies aangepast! Je hebt geen idee hoe gewild die dingen zijn, dus koester hem! ;)
+1Anoniem: 708439
17 oktober 2019 10:08
Nintendo lawsuit incoming in 3...2...1...
Nog voor de Sega MG uit was brachten ze ook al een super nintendo gebaard op een FPGA uit.
hier zijn ze ook nooit voor aangeklaagt.

https://www.analogue.co/super-nt/
hij feit dat ze nooit games meeleveren en en enkel originele cartridges ondersteunen, zal hier wel in meespelen.

er is voor de super nintendo al wel een jailbrack die toelaat roms van SD card te spelen.
https://www.retrorgb.com/...special-chip-support.html
Inderdaad. Er zijn veel van dit soort apparaten die zelfs meerdere consoles combineren. Zolang alles van het apparaat maar origineel en er verder geen Nintendo code misbruikt wordt kunnen ze weinig doen.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 17 oktober 2019 11:55]

Waarom een rechtszaak? Consoles van derde partijen zijn er al langer. Zolang er geen Nintendo code, illegaal verkregen onderdelen of de Nintendo naam/handelsmerken worden gebruikt of beveiligingen worden doorbroken is er niets aan de hand.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 17 oktober 2019 10:15]

Het mooie aan de producten van Analogue is dat ze niet emuleren. Ze hebben hardware aanwezig die exact de console in kwestie na bootst op een hardwareniveau, waardoor de console zich (totdat de nieuwe delen zoals 4K en Bluetooth aan spraak komen) gedraagt als de originele hardware.

Er is dus geen code van Nintendo gestolen, en Nintendo maakt de consoles niet meer. Hierdoor is het argument dat Nintendo hier iets mee verliest veel slechter te maken. Nintendo biedt zelfs geen Virtual Console meer aan, maar zelfs dat is niet hetzelfde als een apparaat wat originele Nintendo games kan spelen.
Denk het niet. De Analogue NT (mini) voor NES en Super NT voor SNES zijn al jaren beschikbaar. Het is niet alsof ze dit voor het eerst doen :)
Erg leuk dit, en een resolutie van 1600x1440 wat 2.3 mega pixels is wat hoger is dan 1920x1080 wat 2.7 mega pixels, leuk zo dat je oude cartridges van verschillende Nintendo handheld consoles kan spellen er op.
"De Analogue Pocket is niet in samenwerking met Nintendo ontwikkeld, "
ik lees het gewoon drie keer verkeerd, tot ik het hier heb geplakt en niet kan verwijderen :Y)

[Reactie gewijzigd door comatoast op 17 oktober 2019 10:11]

Zijn de batterijen in de oude gameboy games nog niet versleten? (save games) Kan je deze eenvoudig vervangen?
Ja hoor, als je een triwing schroevendraaier (voor een klein bedrag via ebay/aliexpress) en soldeerbout hebt kom je al een heel eind. Plus, er zijn genoeg filmpjes op Youtube te vinden die je prima laten zien hoe je te werk moet gaan.
Beetje oftopic, maar heb je misschien een soldeerbout die je aanbeveelt?Ik zoek iets dat niet te duur is maar ook weer geen troep is. Zou graag mijn arduino experimentjes wat beter afwerken. Alsook eindelijk mijn eigen keyboard solderen.
Zijn relatief eenvoudig te vervangen als je kan solderen.
1600x1440 pixels
Waarom? Deze resolutie is zo veel hoger dan de Game Boy, Game Boy Color en Game Boy Advance. Zoals aangegeven minimaal 6x zo hoog! Met pakweg de helft van de resolutie had het er ook prima uitgezien. En qua battery life had dat ook vast nog wel wat uitgemaakt*. Nog los van de prijs. EDIT Ik ga er dan gemakshalve vanuit dat een resolutie van 800*720 ook afdoende was geweest en dat de productie daarvan goedkoper is. Dan had je nog steeds een net aantal ppi gehaald.

Hoe is het verder gesteld met de games van toen? Zijn die niet onderhevig aan enige degradatie? Bijvoorbeeld save games bij Zelda?

@Gamebuster /@GrooV : Ik kan me het haast niet voorstellen. Dit is een hoogwaardig display met een relatief hoog ppi. Ter info, de Iphone 11 Pro (Max) heeft 458ppi, de Galaxy S10 540ppi en dit scherm dus 615ppi! Dit zijn haast resoluties die geschikt zijn voor VR!

@Nyarlathotep Ik heb de tekst gelezen, maar zou het niet met pakweg de helft van het aantal pixels dan ook goed kunnen? Daarnaast lijkt mij, bij het maken van muziek, de resolutie ondergeschikt aan de grote van het scherm. Dat gepriegel?

* Het feit dat het een ltps-scherm is, zorgt voor een betere accuduur:
herefore, the Low-Temperature PolySilicon (LTPS) LCD screen helps provide larger pixel densities, lower power consumption that standard LCD and controlled temperature ranges.

[Reactie gewijzigd door Frituurman op 17 oktober 2019 11:01]

Waarom?
Waarschijnlijk zijn deze schermen gewoon niet zo heel duur meer omdat ze in grote hoeveelheden gemaakt worden (mobieltjes enzo)
Misschien zijn die schermen en componenten gewoon goedkoper omdat ze massaal geproduceerd worden?

Helemaal omdat er ook een HDMI output op zit zal er intern toch met een hogere resolutie gewerkt worden. TV’s snappen HDMI met 160x144 niet natuurlijk want dat is geen standaard

[Reactie gewijzigd door GrooV op 17 oktober 2019 10:18]

Als je eerst de tijd had genomen om het hele artikel te lezen, had je gezien dat er ook software op staat om muziek mee te maken (Nanoloop). Dat zal niet fijn werken op een super low-res schermpje.
Plus dat het er sowieso al veel beter (helderder) uit zal zien.
En wie weet wat je nog meer kan (gaan) doen met dit apparaat in de toekomst?
Dit schaalt makkelijk met de resolutie van de GB/GB Pocket/GB Color (160x144). Mogelijk is het tegenwoordig goedkoper om te produceren ivm een scherm van 800x720 ? Of is het gewoon makkelijke added value voor marketingcampaigns :P

Oude cartridges die gebruik maken van batterijen om savegames te bewaren, kan je gewoon openmaken en de batterij van vervangen :) Zolang je geen corrosie oid in je cartridges hebt, werken ze gewoon afaik.
Heeft te maken met upscalen. Hoe meer pixels hoe makkelijker je 1 op zo veel pixels kan doen zo dat je een vol scherm krijg zonder dat je beeld verhouding niet meer klopt.
Ben ik ook benieuwd naar. Mijn Pokemon Red en Gold cartridges kunnen niet meer saven. En ik had beide pokedexen compleet :/
Blijkbaar kun je er wat aan doen, althans volgens @JackAvery :
Oude cartridges die gebruik maken van batterijen om savegames te bewaren, kan je gewoon openmaken en de batterij van vervangen :) Zolang je geen corrosie oid in je cartridges hebt, werken ze gewoon afaik.
Een how-to: klikkerdeklik
Leuk ding, maar had dan op zijn minst ook een GBA form factor gekozen. Buiten de "nostalgie" is de OG gameboy niet echt comfortabel om lang vast te houden
Exact! De OG Game Boy is niet heel comfortabel, en de Game Boy Advance SP houdt ook niet geweldig vast. De Game Boy Advance is de beste form-factor wat mij betreft.

Een beetje Tweaker bouwt natuurlijk gewoon zelf de ultieme Game Boy (geen emulator): https://www.youtube.com/watch?v=-mFY6naMb6w&t=14s
Vind de Gameboy juist heel veel fijner! Dik ding, houd goed vast, GBA had ook wel wat maar het tijdperk begint ook gewoon voor de gameboy bij de gameboy en niet bij de GBA.

@pokeguy4 en @chaozz
Dat kan natuurlijk, maar de Game Boy OG speelt geen Color en Advance games af en valt voor mij mede daardoor af als ultieme Game Boy.
Je gaat dan wel tegen de schouderknoppen aan lopen, die kun je bij een originele Game Boy niet fatsoenlijk plaatsen.
En hoe kom je aan spellen voor dit device?
Kon het niet vinden in het artikel.
Rommelmarkt, retro game winkel? Zolder?
ok laat maar zitten dan. moet ik ook nog stad en land af gaan om spelletjes te vinden
Mjah dat is het nadeel van retro cartridges. Maar er zijn genoeg websites die ze nog wel hebben.
https://www.2ekansgames.n...=nintendo-gameboy-advance
https://www.nedgame.nl/?s...ctie%20Avontuur%20Familie
etc.
Ziet er gaaf uit! Ben zeker bereid zo een te gaan halen
Hmmm jammer, ik heb niet zo lang geleden een GBAconsolizer aangeschaft om op tv te kunnen spelen. Gezien de kwaliteit van Analogue en dat de prijs lager lijkt. was dit zeker een optie geweest.
Voor andere mensen die GBA graag zo origineel mogelijk op het grote scherm willen spelen, kan ik zeker een gamecube met een gameboy player aanbevelen. ( Kost niet veel en je hoeft geen GBA te verbouwen )

Het schijfje waar belachelijke prijzen voor gevraagd worden kan achterwege gelaten worden doormiddle van het volgende programma: https://www.retrorgb.com/gameboyinterface.html. Welke ook nog meer opties biedt voor bv. speedrunners of mensen die optimale visuele kwaliteit willen.
Leuk dat ze nu een handheld uitbrengen. Ik heb zelf hier een super nt en een mega sg staan.
Alleen ben ik wat weerhoudend omdat ze ook hier conversiekits beloven.
Dede ze ook al bij de vorige console maar voor zover ik weet is daar nog steeds niets van gekomen.

Hij komt er, maar even afwachten in hoeverre ze hun belofte ook volledig waarmaken. Ik moet wel zeggen dat ik sowieso wacht tot het toestel samen met de dock kan gekocht worden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True