Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Harry Potter-game Wizards Unite verzamelde op de achtergrond te veel locatiedata

Niantic heeft enige tijd te veel locatiegegevens van spelers van Harry Potter: Wizards Unite verzameld. De maker vroeg de locatie van een speler soms dertien keer per minuut op. Dat gebeurde soms ook op de achtergrond. Volgens Niantic kwam dat door een bug.

Dat blijkt uit data die Kotaku kreeg van spelers die een data-inzageverzoek hadden gedaan bij Niantic. In totaal analyseerde de website 25.000 locatiegegevens van tien spelers. Die speelden zowel Pokémon Go als de nieuwere game Harry Potter: Wizards Unite. In beide ar-games kunnen spelers zich door de echte wereld bewegen op basis van de locatiedata op hun telefoon. Bij Harry Potter: Wizards Unite zou ruim twee keer zoveel data worden doorgestuurd naar Niantic als bij Pokémon Go.

Het aantal keren dat er datagegevens werden verzameld, verschilt per speler. Harry Potter: Wizards Unite zou gemiddeld drie keer per minuut de locatie van de speler doorsturen. Bij één speler ging het om 2304 locatiegegevens in vijf dagen. Bij een andere speler vroeg Niantic de hele dag door locatiedata op. Dat gebeurde minimaal eens per uur, ook 's nachts. Dat zou erop wijzen dat de game in sommige gevallen data opvraagt als de speler niet actief aan het spelen is. Niantic zegt tegen Kotaku dat dit kwam door een bug in de Android-versie van de game. Door die bug zou de locatie worden verstuurd als de app op de achtergrond nog open stond. Volgens Niantic is de bug inmiddels gerepareerd.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Tijs Hofmans

Redacteur privacy & security

17-10-2019 • 10:29

32 Linkedin

Reacties (32)

Wijzig sortering
Nogal funest voor je batterij maar buiten dat zie ik het probleem niet. Nogal onderdeel van het spel om getraceerd te worden. :9
Mijn telefoon batterij liep de afgelopen 2 weken regelmatig binnen enkele uren leeg, met altijd zo’n 85% van dat gebruik te verwijten aan Pokémon GO. Inmiddels zijn de lithium-iontjes weer tot rust gekomen.

Dat de app de locatie doorstuurt op de achtergrond is een relatief nieuwe opt-in feature genaamd ‘Adventure Sync: Nearby’ dat ze zo te zien voorlopig hebben uitgeschakeld. Het idee is dat je een melding kan krijgen als er een Pokémon in de buurt is die je nog niet eerder hebt gevangen, juist als de app niet op de voor- of achtergrond draait.

Maar ik heb geen idee hoe vaak je locatie doorgestuurd zal moeten worden om deze feature goed te laten werken. 3 keer per minuut lijkt me inderdaad wel erg overdreven, gezien de app gemaakt is voor gebruik op loopsnelheid.

[Reactie gewijzigd door Slaz op 17 oktober 2019 10:57]

gezien normaal iemand 5km/h loopt is dat ongeveer 83 meter per minuut.
om de 28 meter een locatie opvragen is dan op zich wel redelijk als je het van dit standpunt bekijkt.
niet dat ik er mee eens ben, maar het is te begrijpen.
En als je wandeld ontgrendel je eieren/ (ook zo iets in potter game). Dus je moet de app actief hebben om met wandelen je eieren te ontgrendelen... toch?
Als je Pokemon Go toegang geeft tot je Fit-app kan die je wandelingen bijhouden en neemt Pokémon Go deze afstanden over voor je eieren/buddy candy/weekly rewards. Mijn ervaring is zelfs dat dit beter de km registreert dan met de app open!
Dat werkt tegenwoordig via google fit, als je buiten de app wilt kunnen lopen.
Helaas is dit bij HP: Wizards Unite (en Ingress) nog niet ingebouwd voor het unlocken van Portkeys. Je moet de App echt op de voorgrond hebben draaien.

Ze zijn er wel mee bezig.
Nja, dit verhaal heeft natuurlijk twee kanten. Aan de ene kant vind ik het ook heel logisch dat wanneer je het spel aan het spelen bent je locatie opgevraagd wordt. Ik kan me ook niet echt een andere manier bedenken om het spelen van het spel mogelijk te maken. De andere kant van het verhaal is dat je in principe geen locatiegegevens hoeft te delen wanneer je het spel niet aan het spelen bent en ik vind het terecht dat hier aandacht voor is en dat de "bug" die dit probleem veroorzaakte verholpen is.
Gelukkig heeft Niantic weinig ervaring met AR- en locatiegebonden games, dus zo'n fout is goed te verantwoorden...

</sarcasm>

Kwalijke zaak. Niantic bouwt al jaren dit soort apps (ik mis Ingress in het lijstje...?), zo'n bug (als het dat inderdaad echt was!) is gewoon een enorme, stomme misser. Locatiegebonden of niet, als je app constant gegevens doorpingelt, zelfs als je ligt te slapen, ben je gewoon niet goed bezig.
Waarom is dit nieuwswaardig?

We weten allemaal dat de games van Niantec locatie gebonden zijn. En de games althans van de Pokemon Go tijd kan ik mij herinneren dat er een hoop bugs en problemen waren en enorm veel storingen dus het is absoluut niet verbazingwekkend dat dit wel eens gebeurd op Android. Zo werkt het besturingssysteem eenmaal. Als iets nog in de achtergrond werkt kan het nog altijd data verzamelen. Ik zou ook niet weten wat Niantec met jouw locatie data wilt anders dan puur jou het spelletje laten spelen.

Dit is puur nieuws omdat men zeer gevoelig is zodra er een bericht verschijnt over locatie data of privacy, maar dit hele spelletje draait daar om!
Is deze game uberhaupt populair? Kwam op mij vooral over als een titel die wilde meeliften op het succes van Pokémon Go.
Het wordt behoorlijk veel gespeeld. Ook veel Ingress -en Pokémon Go-spelers doen Harry Potter erbij. Zelf hou ik het lekker bij Pokémon Go. Vind ik meer dan genoeg. :)
Niet zo vaak meer en het succes van Mario Kart en CoD hielp ook niet echt mee en als fan voel ik de vibe niet, niet zoals Pokémon GO in iedere geval.
Verbaast me eigenlijk dat dit kan. Ik dacht dat android 9 zo in elkaar zat dat apps niet meer stiekem op de achtergrond je locatie konden opvragen.
En heb dat ook zien werken met bepaalde gps apps die na even je scherm uit alle sats kwijt waren en opnieuw moesten zoeken
Deze producent gaat op de zwarte lijst - privacy rulez.
Op zich niet zo gek toch, voor een spel dat gebaseerd is op je locatie? Als je GPS uitschakelt, werken die spellen uberhaupt niet.
"Bij een andere speler vroeg Niantic de hele dag door locatiedata op. Dat gebeurde minimaal eens per uur, ook 's nachts."
Dat is wat overdreven ja.. maar als de app op de achtergrond nog draait... Dan moet je de game helemaal afsluiten.
Niantec geeft zelf aan dat ze te vaak de gegevens ophaalde, maar jij gaat dat nu ontkennen? :o
Logisch dat je locatie opgevraagd wordt.

Maar zoveel! Bug? Yeah right.
Het wordt wel eens tijd dat bedrijven als deze hier eens giga-boetes voor krijgen. Of beter.... dat deze boete direct naar de spelers/gedupeerden gaat.

Hoppa... iedere speler krijgt dan 50000 euro :)

Zelf ben ik geen speler van dit soort games, maar het idee dat de boete direct naar de gedupeerden gaat (i.p.v. overheid) is zo gek nog niet...
Ja laten we voortaan voor elke bug bedrijven miljarden laten betalen, meteen al het gezeik met de begroting opgelost.

Kom op. Van een speler die niet eens beweegt extreem vaak de locatie opvragen klinkt toch echt wel als een bug. Bovendien willen spelers gevolgd worden met dit spel, dus waar geef je ze een boete voor? Het volgen van je locatie terwijl iedereen daarmee akkoord is gegaan? :P
“ Kwestie van verantwoord programmeren. Tuurlijk, software kan bug bevatten, maar in 5 dagen 2304 locatiegegevens te verkrijgen, lijkt mij wat absurd. “

Ja, je zou bijna zeggen dat het om een bug gaat of niet? ;)

”En ook wel meer met 'opzet' te zijn gedaan, voor gerichte advertenties en al wat meer.”

Dat zul je moeten bewijzen en kunnen staven. Sowieso, 100x dezelfde locatie opvragen is nog altijd maar één resultaat en biedt geen verdere meerwaarde. :P
niet zo absurd, 2304 opvragen met 3 keer per minuut over 5 dagen is dat 2:30 uur per dag aan spelen.

dat vind ik nog best weinig aangezien ik fanatiekere mensen ken :P

[Reactie gewijzigd door dakka op 17 oktober 2019 18:00]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True