Nokia: Apple voert risicovolle strategie met iPhone

Apple heeft met de iPhone voor een risicovolle strategie gekozen. De Amerikaanse fabrikant is kwetsbaar, omdat het succes afhangt van een type toestel, zo redeneert Nokia-topman Seppo Aaltonen, die het iPhone-succes vergelijkt met Motorola.

Apple Iphone 3GSHet voortborduren op een model maakt dat Apple het risico loopt dat mensen genoeg hebben van de form factor, zegt directeur Strategische Planning bij Nokia. "Een paar jaar geleden was Motorola top van de markt met zijn Razr. Daar hebben ze een paar jaar veel succes mee gehad. Vervolgens belandden ze in grote financiële problemen, juist omdat ze afhankelijk waren van dat ene succesvolle toestel."

Apple zal niet per se in hetzelfde schuitje belanden, maar loopt wel datzelfde risico, denkt Aaltonen. "Inmiddels heeft de concurrentie niet stilgezeten en de innovatie in de telecommarkt gaat steeds sneller. Steeds betere toestellen worden voor steeds lagere prijzen aangeboden. Wat gaat Apple dan doen? Hun hele businessmodel is afhankelijk van dat ene toestel."

Apple kende tot nog toe veel succes met zijn iPhone: elk kwartaal bleek dat de fabrikant veel geld verdient met verkoop van de smartphone. Het aandeel van de iPhone op de smartphonemarkt ligt waarschijnlijk momenteel rond 15 of 20 procent in Nederland. Nokia is marktleider met een aandeel van rond 35 procent.

Nokia brengt dit jaar toestellen op de markt met twee nieuwe besturingssystemen: de N8 loopt op Symbian^3, de opvolger van Symbian S60. Daarnaast komt er nog een onaangekondigd toestel met MeeGo, een op Linux gebaseerd OS dat ontstond nadat Nokia's systeem Maemo samenging met Moblin van Intel.


Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

29-05-2010 • 11:16

255

Reacties (255)

255
245
144
7
0
31
Wijzig sortering
Er valt op te merken dat deze uitspraak opvallend is. Vooral omdat deze vanuit een bepaalde hoek komt (nokia). dit leidt er toe dat veel mensen die het bericht gelezen hebben denken dat de uitspraak sterk gekleurd is. Als deze uitspraak de wereld was ingeholpen door een neutraal en onafhankelijke persoon of instantie/bedrijf was er waarschijnlijk heel anders naar de uitspraak gekeken.

Dat gezegd hebbende ben ik van mening dat er wel een bepaalde logica in de uitspraak schuilt. De leidende form factor van telefoons is wel degelijk onderhevig aan verandering en het zou niet handig zijn dit niet te onderkennen. Denken dat de form factor die de iphone nu heeft (heel overdreven) voor altijd de leidende form factor zal blijven is in mijn ogen toch een beetje naïef. De keuze voor een form factor heeft ook met persoonlijke voorkeur te maken. De persoonlijke voorkeur van de consument is sterk onderhevig aan verandering in de loop van de tijd. Dit wordt de laatste tijd goed geillustreerd door de opkomst van de blackberry (-achtige telefoons). De form factor is voor consumenten echter één van de vele zaken waarop zij baseren of ze juist die telefoon kopen of niet. Andere zaken als o.a. OS, hardware en ook status wegen ook mee.

Er schuilt dan ook een enorm gevaar in het stug vasthouden aan één formfactor. Als consumenten van mening worden dat bijvoorbeeld een qwerty slider toch handiger werkt voor het msnen, mailen etc. zullen telefoons met de iphone formfactor marktaandeel verliezen waardoor apple, aangezien zij alleen een telefoon verkopen met deze specifieke formfactor in tegenstelling tot nokia, htc etc, waarschijnlijk de grootste klappen vangt.

De vergelijking die getrokken wordt met de ipod, nano shuffle etc. door sommigen is deels terecht. Verschillende form factors zijn aanwezig, verschillende functionaliteiten, gebruikersgemak etc. Eén van de grote redenen achter het bestaan van meerdere ipod versies zoals de nano en shuffle is het opvullen van gaten. Niet iedere consument is bereid 300 euro neer te leggen voor een mp3 speler maar 150 voor een nano, of 50 voor een shuffle wel. Door de introductie van de nano en shuffle heeft apple mede haar 'target-audience' vergroot. Bij telefoons is dit echter anders. Het meerendeel wordt op basis van abonnementen gekocht. De aanschafprijs van een telefoon vertroebelt daardoor voor de consument. Dit leidt er toe dat er geen of veel minder gaten bestaan in het target-audience van een telefoon (op basis van aanschafprijs) waardoor het op de markt brengen van een goedkope(re) en afgeslankte versie van de iphone uit bedrijfsoptiek onlogisch is.
Anoniem: 243511 @DBrunings29 mei 2010 15:04
Allereerst wil ik zeggen dat je reactie, hoewel onderbouwd, achterhaald is en is opgemaakt vanuit een standpunt van de traditionele markt, zoals de meneer van Nokia dus.

Wat de meneer van Nokia, en jij blijkens de reactie ook, over het hoofd blijven zien, is dat de formfactor steeds meer een niche is die steeds meer in slechts enkele gevallen de interesse van de consument weet te trekken tot een bepaald punt, dat deze tot aankoop overgaat.

Je begrijpt toch zeker wel dat er beperkingen zijn in de formfactors en dat deze leiden tot een beperking in software, zie hiervoor bijvoorbeeld het platform Android.

Apple heeft een redelijk identiteit-loos / unisex ontwerp aan de basis van haar hardware gezet, de producten van Apple zijn uniform en spreken mensen in alle lagen van de bevolking of geslacht aan. Waar de ware kracht van Apple ligt, is het platform, een OS wat niet alleen een tot nog toe ongeëvenaard gebruikerservaring weet te geven, maar ook de mogelijkheid voor de consument om stapsgewijs de telefoon naar eigen wens en inzicht aan te kleden.

Of je nu Push-mail via Gmail/Yahoo/Windows Live/MobileMe/Exchange wilt ontvangen, pingen, of juist niet pingen, je favoriete boeken lezen, op een hele vloeiende en snelle manier door je webpagina's en informatie wilt scrollen, je powerpoint presentatie in de trein nog even na wilt kijken, je hele muziekcatalogus wilt beluisteren, foto's wilt delen, filmpjes op Youtube/Megavideo/Google Video/METAcafe/Veoh/Vimeo/whatever wilt bekijken, een reis wilt plannen en opslaan, navigeren met navigatieoplossing naar keuze, bij de bakker op de hoek nieuwe oordopjes wilt halen, een centrale plek wilt raadplegen met meer dan tweehonderdduizend applicaties, gamen in de trein, je favoriete gemiste televisieshows wilt bekijken op hoge kwaliteit, draadloos je filmpjes op je telefoon delen met je PC of TV, wilt SMS-en/ MMS-en, bellen via Skype op bijzonder hoge kwaliteit, chatten via de tig verschillende clients, een universele afstandsbediening voor je apparatuur in huis wilt hebben, je weerbericht voor 500 steden elke dag om acht uur 's ochtends met weekvooruitzicht voorgeschoteld wil krijgen, je agenda via cloud n lokale diensten bij wil werken, alle contacten/NAW gegevens + emailadressen en sociale netwerken centraal in de cloud maar ook lokaal wilt hebben, een vlucht wilt boeken op KLM.nl, je saldo bij de ABN Amro op straat wilt checken zonder een E-dentifier, je verschillende sociale netwerken wilt bijwerken/raadplegen, binnen twee tellen weten wat een treinkaartje van Leiden naar Brussel kost, wanneer je kunt opstappen en je het ook direct af kunt rekenen terwijl je verveeld naar je vriendin in de H&M staart terwijl ze op haar gemak tussen de sokken graait, het aantal resterende belminuten of SMSjes van je abonnement kunt raadplegen in letterlijk 2 seconden terwijl je in de tram staat, je telefoon in de daarvoor bestemde houder klikt in de auto en zonder extra kabeltjes of handellingen een navigatie/media/telefoon laadsysteem in je auto hebt, live naar CNN/BBC/France24/Bloomberg kunt kijken, de volume van je je tv/pc/mediasysteem thuis lager kunt zetten en van nummer kunt skippen via WiFi, je World of Warcraft account van extra beveiliging kunt voorzien, aan je schilder een kleur kunt mailen met een thumbnail welke de exacte kleur en kleurcode bevat, enzovoorts enzovoorts.

Ik durf met enige zekerheid te zeggen dat je Nokia/SonyEricsson/HTC/Samsung/LG dit allemaal absoluut niet kan, maar hey, je hebt dan wel de keuze uit een knikje in je candybar of een qwerty toetsenbord...

Daarnaast is het al gebleken dat de verkopen van RIM BlackBerry producten en BB-achtigen juist teruglopen wereldwijd, dat men in Nederland nu pas uitgevogeld heeft wat een BlackBerry is, verandert hier niets aan helaas.

De verschillende Formfactors van de iPod producten zijn inderdaad aanwezig en deze zijn er niet om gaatjes te vullen in budgetmarkten, maar om een hele andere reden. Het is namelijk vrij onprettig om te sporten of te joggen met een iPod Touch in je joggingbroek, voilla Apple presenteert u de ideale sportpartner, de iPod Shuffle.

De iPod Shuffle is gebouwd op 1 principe, veel muziek in minimale verpakking met zo min mogelijk bewegende elementen of knopjes of schermpjes of wat er ook maar kapot zou kunnen gaan tijden het sporten/vallen/whatever. Het moet via voicecontrol van nummer kunnen wisslen, volumeniveau's aan kunnen passen en that's it. Meer heb je tijdens het joggen denk ik ook niet nodig.

De iPod Nano is de ideale reispartner voor een reisje naar het strand of een vlucht naar het buitenland, lang niet de mogelijkheden van een iPod Touch, maar wel een video/fotocamera, aluminiumbehuizing en vederlicht. En aangezien je op reis wellicht niet je Macbook Pro mee hebt, is een FM radio voor wat afwisseling wel wenselijk. Een feature die de iPod Touch/Nano ontbeert.

De iPod Touch is dus eigenlijk het hoofdapparaat, webbrowsen, emailen, muziek luisteren, video spelen en al het bovenstaande in een redelijk compact en handzaam apparaat.

De Apple iPhone is een evolutie van de iPod Touch met een toegevoegde communicatiefeature, namelijk via 3G en GSM, die de iPod touch eindelijk van het huisarrest heeft bevrijd. Niet meer, niet minder.

En deze strategie werpt vruchten af, de consument is bijzonder te spreken over Apple producten, de verkopen zijn vele malen groter dan die van de concurrenten en het bedrijf is inmiddels het belangrijkste technologiebedrijf op de NASDQ, groter dan Microsoft.

En daar kunnen de meneer van Nokia en jij het mee oneens zijn en wijzen op de gevaren van deze constructie, maar iets zegt me dat Apple hiet totaal geen boodschap aan zal hebben. Dit alles is niets meer dan FUD verspreiden op de beursvloeren en proberen het aandeel Apple onder te laten waarderen, in de hoop de opmars van Apple in telefoonland te stuitten.

Aan Nokia heb ik maar 1 boodschap, ga zelf eerst maar eens innoveren, goede firmware voor de Nokia N97 ontwikkelen en op een sportieve manier concurreren.
Ik zelf bezit een iPhone 3gs 32GB. Het stukje service en mogelijkheden via apple is gewoon waardeloos. Je wordt verplicht om je iphone te jailbreaken en illegaal apps op te installeren. Want de appstore is zo gesloten. Geen creditcard = click and buy. Click and buy is echt waardeloos. Paypal had het veel beter gedaan. iPhone is zo gesloten, apple verplicht je om met hun mee te doen. Dat dacht ik dus niet.

Er hoeft alleen maar een gelijk soort telefoon uit te komen (met het zelfde mogelijkheden kwa apps). Dan gooi ik mijn iPhone zo uit het raam.
Een gedurfde uitspraak! Respect!
Veel Apple fanboys zullen je dit niet in dank afnemen.
Ik ben het met je eens dat een gesloten strategie niet meer van deze tijd is. Open en flexibel is iets wat veel meer mensen willen en kiezen daar ook vaak bewust voor.
Ja, enige onderbouwing mist alleen, dus wat minder respect en vooral geblaat.

Bijvoorbeeld wat maakt paypal zoveel beter dan clickandbuy? Beiden kunnen gewoon een bedrag van je rekening afschrijven en de gebruiker merkt het verschil niet. Wil de gebruiker dat niet? Dan kan diegene 'opwaardeer' kaarten kopen bij zo ongeveer elke grote winkel.

Daarnaast zegt hij dat het apparaat zo gesloten is, maar een regel verder zegt hij wel weer dat hij meer kan dan een ander toestel op de markt? In hoeverre heb je dan last van de geslotenheid?

Daar ging zijn respect dus.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 23 juli 2024 12:24]

De onderbouwing geeft mr.niceguy.89 wel degelijk. Vooral de gesloten structuur van Apple vindt hij niet fijn. De GSM met dezelfde mogelijkheden zullen hem doen overstappen. Er zijn niet veel iPhone gebruikers die dit toe zullen geven zoals mr.niceguy.89, dus verdient hij naar mijn mening wel respect.
Ik zou het persoonlijk niet zo gauw willen toegeven hier op tweakers dat ik misschien achteraf toch niet een juiste keuze had gemaakt.
Iedereen maakt grote of kleine fouten, op zicht niets bijzonders maar het openlijk toegeven is wat anders.
Hij zegt eerst dat hij met dat toestel meer kan dan met andere toestellen op de markt hoewel die open zijn, in welk opzicht heb je dan last van het geslotenheid vraag ik me af?

Zou je liever een 'wat gesloten' product willen wat meer kan dan een 'meer open' product wat minder kan? Ik vind dat een vreemde redenatie.
Nee dat zeg ik niet. Ik zeg dat een gejailbreakte iphone dat wel kan, maar een normale iphone niet. Bij een normale iphone bepaald apple zelfs je thema. Het lijkt wel alsof je dat ding in gebruikleen hebt.
Probeer eens een Desire.....
Ben zelf van de 3GS overgestapt naar de Desire onder andere om de redenen die jij noemt, het is een verademing. Ook al had ik mijn 3GS abo pas sinds oktober en heb ik de Desire uit eigen zak moeten betalen, het is het mij wel waard.
Als toestel is de 3GS zonder meer goed, het OS is ook prima. Alleen die zware ketting met die stalen kogel aan het uiteinde beviel me minder. Ik bepaal nu bijvoorbeeld zelf de layout van mijn scherm zonder elke dag tegen dezelfde icoontjes op dat lelijke zwart te moeten kijken. En dat met een toestel wat minstens zo snel en stabiel is.
En ik heb niets meer met iTunes te maken, ik zet er nu zelf op wat ik wil door simpel te slepen.
Paypal kan zoveel meer dan click and buy. Click and buy heeft niet eens een Nederlandse rekeningnummer.


Het is één en al gesloten, alles moet via apple (itunes). Je kan niet eens muziek vanuit je iphone verwijderen.

Het mooie aan een iphone is, is dat zij veel apps hebben. Maar dat is ook het enige. De toestel zelf is totaal niet boeiend. Er hoeft maar één druppel water in één van je connectors te komen. En voila je hebt geen garantie meer op je overpriced iphone.

Ik bedoel van ik heb liever een hele appel. Dan dat ik een hap mis.
Ik heb click and buy anders wel icm mijn nederlandse rekeningnummer.

Die waterschade indicators die zitten of komen ook wel in andere toestellen maak je daar maar geen zorgen over.
Heb je moeite met begrijpend lezen ?
n8, i cant wait,
ik ook niet, als de Nokia N8 is ga ik 'm kopen :)

no nonsense telefoon met HD video, capacitive touch, Symbian :D, alles erop en eraan!
* Murcielago staat onder het raam van mr.niceguy.89 te wachten ;)
Anoniem: 335608 29 mei 2010 11:49
Daar heeft Nokia gelijk in, maar dat Is een uiterst bewuste keuze van Apple. Zij geloven dat ze een goed product leveren. Zij geloven dat hun strategie werkt. Zij hebben dat lef.
Die overtuigingskracht mis ik toch echt bij draaikont Nokia.
Apple zet in op hun ideaal, omdat zij geloven dat dat "the way to go" is.
Dat is ook de kracht van Apple, ze staan ergens voor en daar wijken ze niet vanaf.
Ik kan die kracht waarderen en om eerlijk te zijn is dat 1 van de redenen dat ik kies voor Apple producten. Een stukje personal branding.
Buiten dat vind ik de producten erg prettig werken, duurzaam, mooi ontworpen en ben ik er buitengewoon tevreden over. Het imago speelt echter een belangrijke rol.

Daar kun je je mening over hebben, feit is dat ieder persoon aan personal branding doet. Ook het zeer bewust niet kopen van merken is een manier van personal branding.
Ook het maken van prijs/kwaliteit vergelijkingen is een vorm van personal branding. (Ik koop alleen de meeste features voor het minste geld). Ook het kiezen voor Android (meer open, open-source) is een vorm van personal branding.

Persoonlijk kan ik mij identificeren met de slogan "Think different" waar het hele merk en al hun producten uit voort komen. Het past bij mij als ontwerper en als Brand Designer is het buitengewoon fascinerend om te zien hoe zij zichzelf in de markt zetten.

Over de vergelijking met de Razr en het leunen op 1 succesmodel. Die vergelijking gaat hier echt niet op. De Razr was een stijlvol toestel. Stijl is heel mode afhankelijk. Wat nu in is kan over een paar maanden uit zijn. De Razr moest het vooral van het ontwerp hebben en dat zou logischer wijs eens outdated worden.
Het interessante aan de iPhone is juist dat er revolutionaire software op zat en er lange ondersteuning wordt geboden om het product zo goed mogelijk te houden. Een iPhone lijkt op dit moment bijna 3 jaar ondersteund te worden met de laatste updates.
Het design van de iPhone (alles van Apple overigens) voldoet aan de 7 design principes van Braun. Het is redelijk tijdloos.
Opnieuw komt hier die kracht van geloven in je succes naar voren. Apple vind het niet nodig om elke 2 maanden een ander model uit te geven, omdat het jaarlijks 1 goed product levert wat mee gaat met de tijd. Ze voegen features toe zodra de kinderziektes eruit zijn en zorgen er voor dat alles goed werkt.
De Razr had geen tijdloos design en had verder niets te bieden wat concurrenten niet hadden.
De iPhone heeft nu 2 jaar hetzelfde design gehad, daarvoor was er een ander design en nu zal er weer een nieuw design gepresenteerd worden op 7 juni op de WWDC.

Qua features gaan ze gewoon mee met de concurrentie en qua software zijn er constant nieuwe ontwikkelingen. Ik zie echt geen bedreiging, ook niet van de concurrentie.
De iPhone blijft het meest gebruiksvriendelijk en in die zin voor velen de beste smartphone die je kan kopen. De goedkopere alternatieven die nu verschijnen kunnen nog niet eens in de schaduw van de iPhone staan en de high-end concurrentie probeert nu eindelijk bij te komen. Ik zou zeggen dat ze in bepaalde opzichten de iPhone voorbij gaan, maar de software blijft in mijn ogen subliem op de iPhone. En dat is wat de iPhone zo krachtig maakt.
Dan is er nog het eco-systeem rond de iPhone: itunes, appstore, ibooks etc. De naadloze integratie en ondersteuning van al die diensten is perfect en bij geen enkele concurrent zo terug te vinden. Dus er is VEEEEEEEEL meer dan alleen het design wat de iPhone succesvol maakt. Ik geef het nog 5 jaar voordat er mogelijk een concurrent komt die het beter voor elkaar zou kunnen hebben. Apple zit in de tussen tijd natuurlijk ook niet stil. Dus ik zie het niet gebeuren dat de iPhone passé wordt.

Interessanter vind ik de vraag hoe er het komende decennium gereageerd gaat worden op de steeds sneller wordende telefoons die de behoefte aan laptops weg zal nemen. Net zoals laptops de behoefte aan pc's voor een deel hebben weggenomen.

edit: toevoegingen + typo's

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 335608 op 23 juli 2024 12:24]

Apple heeft al 8 jaar 'dezelfde formvactor' met een iPod, enkel wat wijzigingen, en die loopt toch ook als een tierelier? Wilde Nokia even in het nieuws komen ofzo.

De vormfactor van al hun producten is al tijden hetzelfde, enkel af en toe 'aangepast'. Maar niet ineens compleet anders.
Dezelfde formfactor? Ik herken er toch echt meerdere: iPod touch, iPod nano, iPod video, iPod shuffle. Toch al 4 verschillende vormen.
Anoniem: 34296 @tjverhagen29 mei 2010 12:22
hebben ze Rolls Roys en Ferrarri, Coca Cola, MsDonalds ook al gewaarschuwd? Allemaal bedrijven in de gevarenzone omdat ze zich te veel op een model richten.

Ik zou eerder denken dat Nokia in de gevarenzone zit als ze niet doorhebben dat er verschillende succesvolle marktstrategien mogelijk zijn. Bedenkelijker vind ik dat deze man niet de strategie van Apple schijnt te kunnen droogronden of meent zijn eigen strategie te moeten rechtvaardigen door die af te zetten tegen die van Apple. Het is vriiendelijk dat hij zich zorgen maakt over het welzijn van Apple maar kennelijk weet hij niet hoeveel geld Apple in kas heeft. Apple doet het namelijk niet echt slecht, ze zijn in waarde zojuist Microsoft voorbij gestreeft en iets vertelt mij dat het veel goedkoper is om een model te ontwikkelen dan de honderden modellen die Nokia de markt in slingert. En grappig genoeg maakt Apple met dat ene model meer winst dan Nokia met al zijn modellen samen.

In ondernemingsland zie je een golfbeweging in het denken. Als bedrijven veel winst maken dan beginnen ze te roepen dat ze moeten divercificeren en dat ze risico moeten spreiden. Dat leidt bijna altijd tot een hoop debacles, in de vorm van mislukte overnames, onzinnige projecten, zich begeven in markten die men niet begrijpt, en niches willen exploiteren die niet winstgevend blijken. Maar het is nu eenmaal de manier waarop managers zich kunnen profileren en carriere maken: nieuwe projecten starten. Als het tij dan keert, dan zingen de ondernemingsguru's ineens een andere lied. Ineens heet het dat bedrijven terug moeten keren naar hun core-business. acquisities worden weer met veel verlies afgestoten, de nieuwe projecten worden stopgezet, producten worden geschrapt. Het geeft de managers weer wat te doen, En allemaal zingen zij het nieuwe lied met overtuiging.

Ik kan alleen maar hopen dat de man zijn eigen verhaal niet gelooft. Daarmee wil ik niet zeggen dat Nokia's strategie verkeerd is. Ze maken erg goede mobieltjes en danken hun omzet door met hun varieteit de markt te overstromen. En wat ik van Meego zie, ziet er ook goed uit. Ze kwamen een beetje traag op gang, maar ze hebben de goed lijn nu wel te pakken, denk ik.

Tegelijkertijd moet deze man toch beseffen dat Apple geheel niet geinteresseerd is om de hele markt te veroveren. Dat kunnen ze ook niet zonder hun winstgevendheid in gevaar te brengen. Apple eet alleen maar de slagroom van de taart. En dat kan alleen door exclusiviteit te bieden. Door meerdere modellen te maken en zeker door modellen op andere segmenten te richten ondergraaf je je eigen exclusiviteit. Apple doet iets veel slimmers. In plaats van hun energie te stoppen in segmenten met een lage winstmarge, stoppen ze die liever in het ontwikkelen van nieuwe markten waar ze wederom de vetste kluif pakken. Zo realiseren ze hele hoge winsten met kleine omzetten, de droom van elke ondernemer.

Wat deze man hier dan ook vooral doet is de kritiek pareren dat Nokia vergelijkingswijs weinig winstgevend is ondanks zijn grote marktaandeel. Nokia stelt ziijn toekomst zeker zegt hij. De vergelijking is misplaatst. Nokia doet waar Nokia goed in is en Apple doet waar Apple goed in is. Die twee bijten erlkaar niet echt. Nokia zou nooit Apple's positie kunnen innemen omdat ze juist niet exclusief zijn. Neem bijvoorbeeld onze eigen Philips, die maakte uitstekende audio appartuur in het hoge en dure segment. Maar voor mensen Philips is een household name, dat ze niet associeren met elite spul. Zo zal een Fiat ook nimmer de status van Ferrari krijgen.

Heel veel geld kunnen verdienen aan een onveranderlijk product is de beste business die er is. Neem Coca Cola, weinig mensen zullen weten dat de kostprijs van halve liter Cola nog geen 5ct is. Kun je nagaan hoeveel geld Coka Cola en McDonalds daar op verdienen.

Microsoft doet precies hetzelfde. Het wil ons doen geloven dat het met windows en office een super innovatief product heeft. Het zijn gewoon updates die elke keer weer voor de volle mep verkocht worden door het uiterlijk te vernieuwen en er wat toeters en bellen aan toe te voegen. Die veranderingen zijn nadelig want ze verplichten de afnemer om het product steeds opnieuw te kopen tegen de volle mep.

Als je op een gemakkelijke manier winst wil dan moet je geen massa's modellen produceren maar je zelf een monopoliepositie verschaffen. Dan kopen mensen je product nog ook al valt het niet bijzonder in de smaak.

Apple is afhankelijk van de smaak van de consument. Zo hoort het ook in de vrije markt. De fabrikant hoort te maken wat de consument wil en niet de consument hoort te kopen wat de fabrikant wil. Wat de Nokia-man niet goed schijnt te snappen is dat een merk veel meer is dan formfactor. Een merk is een illusoir ding dat alleen maar bestaat in het hoofd van de consument.

In mijn geval als ik de naam Microsoft hoor krijg ik de smerige smaak van onethisch gedrag in de mond, anderen vinden het prettig en vertrouwd merk. En als ik de naam Apple hoor dan associeer ik dat met vernieuwing en verlangen naar schoonheid, anderen schijten er op omdat ze het elitair en overhyped vinden. Onze beoordeling van dingen is zo ingewikkeld dat zich dat nauwelijks laat gieten in een model. De manier waarop onze ervaringen zich vormen is voor ieder weer uniek.

Maar laat me een ding verzekeren, merken zijn minder afhankelijk van de formfactor dan Nokia's baas suggereert. Is Coca Cola afhankelijk van een specifieke smaak? Nee, niet echt. Mensen raken aan deze specifieke smaak gewend als kind. Dat lukt omdat het sjokvol suiker zit. Nadat ze er vertrouwd mee geraakt zijn, gaan mensen de specifieke smaak identificeren met het product. Zo hoort Cola te smaken. (Zoals ik gewend ben). Met de zelfde marketing en een iets andere smaak was dit ook gelukt, als er maar genoeg suiker in zit.

Apple maakt prodcuten die heerlijk werken en ze zijn exclusief en hebben een vrij tijdloze design. De formfactor meet de Apple gebruiker niet aan een hogere standaard, want die is er niet. Voor de Apple gebruiker is deze formfactor hoe een toestel moet zijn.

Om die reden zitten andere fabrikanten ook de Apple producten na te apen. Want voor het publiek is Apple het ijkpunt geworden. Dat is meetlat waarlangs alle andere producten worden gelegd. Daarom bestaan er geen Apple killers, alleen Apple klonen.

Als je Apple wil verslaan in zijn eigen spel, dan zul je erin moeten slagen om je eigen standaard te ontwikkelen. Maar dat is verdomd moelijk. Dan moet je echt iets maken waarvan de mensen vinden dat het met kop en schouders boven de rest uit steekt en een nieuwe standaard zet. En niet een keer maar meerdere keren.

Apple heeft die positie ook niet zo maar gekregen, ze hebben die verdiend door steeds op anderen voor te lopen. Apple gebruikers hadden al een goede grafische omgeving toen Microsoft gebruikers nog tien jaar lang met opdrachten en toestencombinaties zaten te werken. Ze waren de eerste die goede microcomputer bouwden. Ze braken de microcomputermarkt open door als eerste een spreadsheet te introduceren, De lijst van hun innovaties is eindeloos. En steeds waren die er opgericht om dingen mooier en gemakkelijker te maken.

Het is Apple geweest die een zakelijk stuk electronica heeft weten om te toveren tot een luxe design product waarmee mensen een lifestyle kunnen aankleden. Steven Jobs is de modekoning in Electronicaland. Als Apple zijn modeshows organiseert en zijn modellen over de catwalk laat lopen kijkt iedereen ademloos toe. Daarna beginnen de confectiefabrikanten het allemaal druk na te maken.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 34296 op 23 juli 2024 12:24]

hebben ze Rolls Roys en Ferrarri, Coca Cola, MsDonalds ook al gewaarschuwd? Allemaal bedrijven in de gevarenzone omdat ze zich te veel op een model richten.
Het hele punt is nou juist dat Apple dat helemaal niet doet en ook helemaal niet het business model hanteert welke Nokia claimt dat ze doen. Nokia laat alleen maar zien dat ze geen flauw benul hebben wat Apple voor bedrijf is. Apple maakt diverse producten maar levert ook diverse diensten. Het product iPhone, iPod Touch en iPad hebben allemaal dezelfde grondslag. Bij deze producten draait het echter niet om de verkoop van de producten zelf maar om de content op de producten. Het gaat om de muziek, de apps, de video en het gebruik van MobileMe. Afgezien van die 3 producten verkopen ze bij Apple ook nog desktop en laptop computers, wifi apparatuur, software en diverse iPod modellen.

Nokia is een heel ander soort bedrijf. Zij verkopen ook verschillende producten waarbij mobiele telefonie zo'n beetje het belangrijkste voor hun is. Bij hun draait dat deel heel erg om het verkopen van producten, de content speelt vrijwel geen rol. In de afgelopen paar jaar zijn ze daar pas mee begonnen middels navigatie en later de ovi store. Ik denk dat ze pas met die N900 op de markt waarin Apple zich bevindt zijn gaan begeven. Daar waar content wel een grote rol speelt en het apparaat waar het op draait eigenlijk niet zo belangrijk is. Andere spelers zoals de Google Android telefoons begeven zich ook al langer in die markt.

Verder is het vaak ook zo dat meerdere producten ontwikkelen een vrij negatief effect kan hebben op je product. Al je energie, tijd en resources moet je over de diverse producten verdelen waardoor je compromissen moet gaan sluiten. Dat werkt lang niet altijd in je voordeel. Gevolg is dat je producten mensen niet echt meer aanspreken waardoor ze bij de concurrentie gaan shoppen. Het hebben van 1 product stelt je in staat om juist al je energie, tijd en resources erop te richten waardoor je geen compromissen hoeft te sluiten. Dat kan een veel beter product opleveren die mensen erg graag willen hebben. De medaille waar Nokia nu mee zit te spelen heeft dus twee zijden. Nokia noemt er echter maar eentje omdat die in hun straatje past (ze kunnen daarmee de concurrent zwart maken). Ze vergeten echter dat de praktijk uit moet wijzen welke zijde van de medaille succesvol is en dat is per bedrijf ook weer wisselend. Apple kan hierdoor in de problemen komen maar vooralsnog is het toch echt Nokia die in de problemen zit en laat zien dat het model van Apple een stuk succesvoller is.

Een Rolls Royce en Ferrari hanteren hetzelfde principe als Apple: ze willen helemaal niet heel veel producten op de markt zetten, ze willen liever een klein aantal zeer hoogwaardige producten leveren. Coca Cola heeft meerdere producten waarbij hun succesvolste en bekendste toch wel de cola is. Dat is een beetje een slecht voorbeeld om te gebruiken. Wat echter een compleet verkeerd voorbeeld in deze is, is McDonalds. Fastfood is absoluut niet het toonbeeld van kwaliteitsvoedsel maar van massaproductie. Het assortiment is ook erg breed ondanks het feit dat het per land/werelddeel anders is. Je kunt hun dan ook beter vergelijken met Nokia dan met Apple.

De rest van je verhaal heeft overigens meer te maken met het feit dat Apple zo'n gevestigde merk is net als alle andere genoemde merken dat ook zijn, inclusief Nokia. Apple is niet de enige die met vooruitlopen hun positie als merk heeft weten te vestigen, dat hebben al die anderen ook gedaan. Nokia heeft niet voor niets een zeer uitgebreide portefeuille op gebied van patenten voor technieken van mobiele telefonie. Ze zijn nauw betrokken geweest bij de ontwikkeling van de technieken waardoor wij nu vrolijk via 3G kunnen bellen en internetten. Je verhaal is me iets te Apple gericht en dat is jammer voor je betoog.
Anoniem: 34296 @ppl29 mei 2010 17:36
Ik ben me zeer bewust dat Cola Cola en McDonalds op een heel ander publiek richten dan Apple en geen exclusiviteit nastreven.

Dat is ook niet het punt dat ik probeer te maken. McDonalds is nu juist het beste voorbeeld van een bedrijf die zijn formule niet veranderd. Een Mac-menu is nog steeds wat het twintig jaar geleden was. Big Mac, frites, cola. Je kan een beetje varieren met de size en er zijn een paar varianten mogelijk. Maar het concept is nimmer veranderd. De formfactor is immer dezelfde gebleven. Ook de distributie en de promotie er omheen.

Dat Coca Cola company er later ook fanta bij gemaakt heeft is niet van belang. Apple maakt ook meer dan een Iphone alleen. Ook Coca Cola gebruikt als sinds een eeuwigheid dezelfde formule, dezelfde fomfactor. Dat kunnen ze ook niet veranderen dat zit in het hoofd van consument. Toen Coca Cola ooit besloot om Cola zoeter te maken, omdat pepsi beter in de smaak lag, kwamen de mensen massaal in opstand. Dan was het geen echte coca cola meer. Toen heeft Coca Cola als de wiedeweerga de oude cola moeten terugbrengen onder de naam original.

De plaats die een merk in hoofd van de consument heeft kan je heel moeilijk veranderen zonder het risico grote schade te lijden. Ook Apple moet het niet wagen producten te brengen die niet passen bij hun imago. De klanten zullen massaal afhaken. De enige die dat kan is MS. Die kan de look en feel totaal wijzigen door een lintmenu in te voeren waar de meerderheid van klanten van baalt en zeggen dat de mensen het wel zullen leren waarderen. De arrogantie van de monopolist.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 34296 op 23 juli 2024 12:24]

Als je goed naar McDonalds kijkt zie je dat ze naast hun bekende BigMac vele andere producten aanbieden die seizoens, evenement en/of landgebonden zijn. Als McDonalds nog steeds hetzelfde zou aanbieden als 50 jaar terug denk ik niet dat het zo'n groot succes zou zijn gebleven.
Toch is het verschil tussen de menu's maar heel klein. Ze richten zich specifiek op de fastfood, als je naar de hele food markt kijkt is dat net zo specifiek als de iPhone in de telefoon markt.
De verschillen tussen de menu's (de smaak er van) is net zo beperkt als verschillende kleuren van 1 type telefoon.
Waar McDonalds zo groot mee is geworden, is de standarisatie, eenvoud en gemak. Tevens het feit dat ze overal zitten. Als je over de snelweg rijd en aan eten denkt zit er een Mac.
Je gaat er niet voor de smaak heen want het smaakt allemaal naar karton enkel het sausje van de brugers verschilt is, maar toch kom ik er regelmatig omdat het zo makkelijk is.
Behoefte in voedsel is niet echt relevat te vergelijken met behoefte in technische gadgets met een product life cycle time van 4 jaar...
Ferrari is van Fiat, Fiat heeft voor elke markt een model.

Coca Cola is niet alleen het drankje maar ook vruchtensappen, sportdranken enz, voor elke smaak een drankje.

Mc Donalds verkoopt meer dan alleen BigMac's

Rolls Royce is overgenomen door BMW en dat was vanwege het prestige niet omdat de bedrijfsresultaten zo geweldig waren.

Apple verkoopt 1 telefoontoestel met verschillende opslagcapaciteit.

Die Nokia man heeft volgens mij wel een punt
Apple verkoopt naast de iPhone ook andere producten? Net zoals Mcdonalds..
ik moet swartzkip gelijk geven, de iphone is 1 van de vele producten van Apple. Zo heb je bijvoorbeeld de Macbook en de verschillende Ipods. Dit neemt niet weg dat de Iphone veruit het best verkochte apparaat van Apple is. Ook is het zo dat Apple producten aanbied op verschillende markten. Hoe goed de Nokiatelefoons het ook doen, het blijven telefoons. Als deze markt een keer instort (door welke reden dan ook) heeft Nokia een groot probleem. Zij richtten zich immers maar op 1 verkoopmarkt: telefoons.
Anoniem: 34095 @scorchnl30 mei 2010 00:59
de ipod is veruit het best verkocht - en die man die denkt dat apple dom bezig is met z'n enkele produkt moet eens nagaan of hij het aantal verkochte ipods wel kan uitspreken - de reden van deze uitspraak is omdat ie hem zit te knijpen en geen idee heeft hoe hij zo succesvol kan zijn met z'n toko.

punt is dat apple zich alleen met zichzelf bezig houd - andere fabrikanten houden zich met apple bezig en kopieren er op los en dat vinden we allemaal prima - apple blijft toch de elitaire boosdoener.
hebben ze Rolls Roys en Ferrarri, Coca Cola, MsDonalds ook al gewaarschuwd? Allemaal bedrijven in de gevarenzone omdat ze zich te veel op een model richten.
Allemaal bedrijven die meerdere modellen of producten (van hetzelfde type) op de markt brengen. Dus helemaal niet te vergelijken met de iphone van apple waar alleen updates van op de makt komen.
Apple doet het namelijk niet echt slecht, ze zijn in waarde zojuist Microsoft voorbij gestreeft en iets vertelt mij dat het veel goedkoper is om een model te ontwikkelen dan de honderden modellen die Nokia de markt in slingert. En grappig genoeg maakt Apple met dat ene model meer winst dan Nokia met al zijn modellen samen.
Die waarde waar jij het over hebt, is dat volledig Apple of bedoel je alleen de iphone afdeling? Indien het eerste kan je ze niet vergelijken met Nokia, en ik denk niet dat Apple met een kleinere markt meer geld maakt als Nokia. Dus ik denk dat je appelen en peren aan het vergelijken bent.
Ik kan alleen maar hopen dat de man zijn eigen verhaal niet gelooft. Daarmee wil ik niet zeggen dat Nokia's strategie verkeerd is. Ze maken erg goede mobieltjes en danken hun omzet door met hun varieteit de markt te overstromen. En wat ik van Meego zie, ziet er ook goed uit. Ze kwamen een beetje traag op gang, maar ze hebben de goed lijn nu wel te pakken, denk ik.
Het enige wat die man zegt is dat je richten op 1 product een risico mee brengt. Hij geeft niet aan of dat goed of slecht gaat uitpakken. Daar heeft hij toch gewoon gelijk in, al je geld wedden op 1 paard geeft een groter risico. Maar zoals bij alles KAN dat goed uitpakken en dan verdien je er meer aan als bij een laag risico. Hij geeft zelfs een voorbeel van het verleden waar een zelfde strategie slecht heeft uitgepakt; Motorola.
Microsoft doet precies hetzelfde. Het wil ons doen geloven dat het met windows en office een super innovatief product heeft. Het zijn gewoon updates die elke keer weer voor de volle mep verkocht worden door het uiterlijk te vernieuwen en er wat toeters en bellen aan toe te voegen. Die veranderingen zijn nadelig want ze verplichten de afnemer om het product steeds opnieuw te kopen tegen de volle mep.
Dat doet apple met OSX ook. Tussen OSX 10.5 en 10.6 zaten niet zoveel verschillen. Wat ze gedaan hebben is eigenlijk meer een opruiming van het OS. True, je moet er niet evenveel voor betalen als voor 10.5 maar toch.
Tegelijkertijd moet deze man toch echter beseffen dat Apple geheel niet geinteresseerd is om de hele markt te veroveren. Dat kunnen ze ook niet zonder hun winstgevendheid in gevaar te brengen. Apple is eet alleen maar de slagroom van de taart. En dat kan alleen door exclusiviteit te bieden.
Als je op een gemakkelijke manier winst wil dan moet je geen massa's modellen produceren maar je zelf een monopoliepositie verschaffen. Dan kopen mensen je product nog ook al valt het niet bijzonder in de smaak.
Dat was toch juist wat apple niet deed?
In mijn geval als ik de naam Microsoft hoor krijg ik de smerige smaak van onethisch gedrag in de mond, anderen vinden het prettig en vertrouwd merk. En als ik de naam Apple hoor dan associeer ik dat met vernieuwing en verlangen naar schoonheid, anderen schijten er op omdat ze het elitair en overhyped vinden. Onze beoordeling van dingen is zo ingewikkeld dat zich dat nauwelijks laat gieten in een model. De manier waarop onze ervaringen zich vormen is voor ieder weer uniek.
Vroeger dacht ik ook zo over Apple, maar de laatste tijd met de huidige berichten uit hun kamp ben ik er anders over beginnen denken.
Maar laat me een ding verzekeren, merken zijn minder afhankelijk van de formfactor dan Nokia's baas suggereert. Is Coca Cola afhankelijk van een specifieke smaak? Nee, niet echt. Mensen raken aan deze specifieke smaak gewend als kind. Dat lukt omdat het sjokvol suiker zit. Nadat ze er vertrouwd mee geraakt zijn, gaan mensen de specifieke smaak identificeren met het product. Zo hoort Cola te smaken. (Zoals ik gewend ben). Met de zelfde marketing en een iets andere smaak was dit ook gelukt, als er maar genoeg suiker in zit.
Coca Cola heeft meer als 1 product. Fanta, Sprite, Burn
Apple maakt prodcuten die heerlijk werken en ze zijn exclusief en hebben een vrij tijdloze design. De formfactor meet de Apple gebruiker niet aan een hogere standaard, want die is er niet. Voor de Apple gebruiker is deze formfactor hoe een toestel moet zijn.
De tijd dat apple exclusief was is lang voorbij, iedereen lijkt wel een iphone of ipod te hebben. En dat er een hogere standaard aan zit, is tegenwoordig ook niet meer waar. Apple producten hebben net als alle andere merken ook hun onvolledigheden en bugs.
Apple heeft die positie ook niet zo maar gekregen, ze hebben die verdiend door steeds op anderen voor te lopen. Apple gebruikers hadden al een goede grafische omgeving toen Microsoft gebruikers nog tien jaar lang met opdrachten en toestencombinaties zaten te werken. Ze waren de eerste die goede microcomputer bouwden. Ze braken de microcomputermarkt open door als eerste een spreadsheet te introduceren, De lijst van hun innovaties is eindeloos. En steeds waren die er opgericht om dingen mooier en gemakkelijker te maken.
Apple is voornamelijk een bedrijf dat de innovatieve producten op een succesvolle manier aan de man weet te brengen. Wat natuurlijk ook een verdienste op zich is. Maar het zelf verzinnen is wel wat minder.

Verder zijn er nog wel wat andere uitspraken van je waar ik mijn bedenkingen bij heb, maar daar ga ik nu niet op in.

[Reactie gewijzigd door kluyze op 23 juli 2024 12:24]

Die waarde waar jij het over hebt, is dat volledig Apple of bedoel je alleen de iphone afdeling? Indien het eerste kan je ze niet vergelijken met Nokia, en ik denk niet dat Apple met een kleinere markt meer geld maakt als Nokia. Dus ik denk dat je appelen en peren aan het vergelijken bent.
Het is maar een rapport, maar hier staat toch echt dat de iPhone in zijn eentje voor meer winst zorgt dan Nokia in zijn geheel:
According to a report from Strategy Analytics (via Reuters), Apple surpassed Nokia in the third quarter as the cellphone maker with the highest operating profit.
According to the report, Apple's operating profit was $1.6 billion on sales of 7.4 million iPhones, generating revenue of $4.5 billion. Nokia's profit was $1.1 billion on sales of 108.5 million phones, generating revenue of $10.36 billion (€6.9 billion).
De omzet van Nokia is wel groter dan de omzet van de iPhone.

[Reactie gewijzigd door cariolive23 op 23 juli 2024 12:24]

hebben ze Rolls Roys en Ferrarri, Coca Cola, MsDonalds ook al gewaarschuwd? Allemaal bedrijven in de gevarenzone omdat ze zich te veel op een model richten.
Rolls Royce lijkt me geen positief voorbeeld.

Een paar citaten.
Rolls-Royce Motors was de automobieldivisie van het voormalige Rolls-Royce Limited die in 1973 werd afgesplitst van dat bedrijf dat in 1971 genationaliseerd werd na het faillissement.
Sinds 1998 is Volkswagen AG eigenaar geworden van het bedrijf, bij de overname kreeg BMW echter ook onderdelen in handen.
Kortom Rolls Royce is failliet gegaan en nu in handen van anderen. Lijkt me geen goed voorbeeld.

Ferrari is geen zelfstandig bedrijf, of ze zelfstandig zouden kunnen bestaan is maar de vraag.
Ferrari is momenteel voor 85% in handen van FIAT. 15% is in handen van de buitenechtelijke zoon van Enzo, Piero Ferrari. Ferrari produceert per jaar maximaal zo'n 4000 exclusieve sportwagens.
Coca Cola

Die heeft de zelfde producten als de concenten. Het zou zo zijn dat iedereen een mobile telefoon had in het design iPhone. Waarbij Apple de betere marketing heeft en bij de meeste horeca verkocht wordt.

Mc Donalds.

Volgens mij leveren ze snacks met daaronder hamburgers met vele variaties. Dus IMO niet vergelijkbaar met een iPhone.

Ik begrijp niet waar Nokia zich druk om maakt.
Als Nokia verwacht dat dit gaat gebeuren waarom wachten ze niet gewoon en nemen ze dadelijk weer marktaandeel van Apple over.
Of proberen ze de aandeelhouders te bespelen?
Of ze zijn jaloers dat Apple zo gemakkelijk een produkt op de markt kan brengen en een groot deel van de consumenten om hun vinger kan winden?

Dat het huidige design ooit uit de mode raakt is wel duidelijk. Het belangrijkste voor Apple is hoe vroeg ze dit aanvoelen.
Als ze dit op de zelfde manier doen als met de iMacs zal er geen enkel probleem zijn. Alle designs vielen in hun tijd bij de kopers in de smaak.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 112442 op 23 juli 2024 12:24]

Mijn argument is niet het merk Apple hetzelfde is als Coca Cola of Ferrari. Ik argumenteer dat het merk iets is dat in het hoofd van de consument groeit en niet zo zeer een meetbaar gegeven als een formfactor of een eigendomsrecht. En verder dat je geen range van producten hoeft te hebben om veilig en succesvol te zijn.

Coca Cola en McDonalds veranderen hun producten nauwelijks en ook Royce Rolls en Ferrari brengen ook maar heel af en toe een nieuw model uit. En ze zorgen er juist voor dat de nieuwe producten steeds dezelfde ervaring oproepen. Het Coca Cola gevoel, het Ferrari gevoel en het Apple gevoel. Zij creeren een band met hun afnemers en proberen die in stand te houden.

Dat Fiat Ferrari koopt, maakt een Ferrari voor de consument nog geen Fiat. het zelfde voor Volkswagen en Rolls Royce. En ook al gaan bedrijven uiteindelijk een keer failliet ze zijn toch heel lang heel succesvol geweest. Niets is ten slotte voor de eeuwigheid.

Vaak zie je dan ook dat als een bedrijf een exclusief merk overneemt en niet genoeg afstand weet te handhaven of niet begrijpt waar het op drijft, het exclusieve merk kapot gaat. Bijv. Autofabrikanten die uit efficienty overwegingen hun gewone spullen in het dure product gaan stoppen en enkel nog cosmetische verschillen aanbrengen. Daar trappen consumenten niet in. De look en feel is dan niet meer hetzelfde ook al staat er nog de zelfde naam op. Fiat heeft dan ook een merk als Lancia geruineerd.

Apple maakt juist géén hypeproducten!

Veel mensen weten niet wat een hype is. Een hype duurt maar een jaar, dan is het weer voorbij. Dat is het kenmerk juist van een hype, dat het maar heel kort succesvol is. Die hebben ook geen opvolgers. Een hype is een eenmalige affaire. Een eendagsvlieg, net als een popster die een hit heeft en dan weer in de anonimiteit verdwijnt.

Apple's prodcucten daarentegen blijven aantrekkelijk. Sterker nog mensen staan voor het nieuwe model in de rij. En hun oude apparaten gooien ze niet weg maar blijven ze koesteren. Iets wat met veel zorg en liefde is gemaakt, kweekt een band. Daarom lopen mensen nog bij 100 jaar oude rolls royce te kwijlen. Want elke ronding is met de hand door iemand met veel liefde en zorg gemaakt. Dat voelen mensen gewoon, dat kan je niet simuleren.

Daarom werk ik graag met mijn Linux syteempje. Dat systeem is de vrucht van miljoenen idealistische mensen die iets moois willen maken. Windows gebruik ik ook, maar dat is voor mij een massaproduct waaraan slimme verkopers bakken met geld willen verdienen. Het zit vakkundig in elkaar, maar een liefdesrelatie zal ik er niet mee ontwikkelen. In tegendeel, elke keer zie ik die dikke Steve Balmer na zijn krijgsdans hysterisch schreeuwen tegen zijn verbouwereerde werknemers. En ook zo als hij standaard de producten van anderen naar beneden loopt te halen, die veel beter zijn, maar niet van hem. Ja, die lelijkheid hoort ook bij het product imago.
Een mooi stuk, maar er is weer een kleinigheid die wordt vergeten. Apple is een bedrijf dat draait op hype, en het hebben van fans. In de jaren 80 was dat ook al zo, maar toen ging Steve Jobs weg (of werd weggepest, dat weet ik niet zeker; zijn vertrek ging zeker niet op vriendschappelijke voet).

Laat hij nou zeer goed zijn in het genereren van hype, en het krijgen van productfans... en je ziet wat er gebeurt. Apple maakte een paar verkeerde beslissingen en verloor daarmee alle status en de meeste van zijn fans. In 1998 stond het bedrijf op kiepen en is het op een haar na gered van failissement.

Toen kwam Jobs terug. Die keerde het tij door producten te unificeren, goed te laten werken, en zo weer hype en status te creëeren. Apple heeft weer fans, en geld, net als eind jaren 80.

Steve Jobs = Apple, en andersom. Ik ben er echt van overtuigd dat het bergafwaarts gaat zodra Jobs er voorgoed mee stopt, waardoor Apple weer in de problemen komt. Zeg niet dat het niet mogelijk is, want tijdens de ziekteperiode van Jobs daalde het aandeel, wat duidelijk een verlies van vertrouwen in Apple betekent zodra Jobs afwezig is.

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 23 juli 2024 12:24]

Een wezenlijk verschil met Cola en RR is dat zij zowieso een gevestigd merk zijn en eigenlijk geen concrrentie kennen. Daarintegen Apple produceert een enkel mobieltje en doet daar minimale upgrades aan maar qua look is deze nog hetzelfde als een tijdje terug.
Ik denk dat de iPhone het beste valt te vergelijken met de Nano V3 dat kleine lelijke ding die dus totaal niet van de grond kwam. Van ellende is Apple terug gegaan naar een succesvolle form zij het iets meer afgerond.
Een belangrijk iets is wel om te realiseren dat Apple in hetgeen wat ze doen met de mp3 spelers eigenlijk geen concurrentie hebben. Terwijl in andere gebieden neem de laptops of mobieltjes ze een underdog positie blijven behouden. Sterker nog in een recent onderzoek verloor Apple in de US zelfs marktaandeel (mogelijkerwijs in afwachting van een nieuw mobieltje).
Ik vraag me zelf dan ook af in hoeverre de RAZR te vergelijken valt met de iPhone. En eigenlijk zijn ze dit heel goed. Ze zijn beide esthetisch fraai en werken prettig en net zoals Motorola verbetert Apple zijn mobieltje nagenoeg niet. We weten beide waar Motorola nu staat.
Als laatste dat je Apple vergelijkt met een mode koning is eigenlijk een heel leuk voorbeeld maar dan denken we toch ook wel aan Versace bijvoorbeeld? Een ongekend merk wat nu op kiepen staat omdat ze niet meer wisten te innoveren. Iets wat apple de afgelopen jaren sinds het gebruik van de Intel CPU ook niet meer doet. Als Apple dan ook hun klanten niet blijft binden dankzij de looks is het zeker een gevaar voor ze. Wat nog interessanter is, wat gebeurd er zodra er een bijvoorbeeld een Victor & Rolf langskomt? Een onbekend merk (te denken aan Artlebedev) opiets iets nieuws en betaalbaars released is dit zeker een gevaar voor Apple.
Ik kan deze topman dan ook geen ongelijk geven. Apple is in 10 jaar gegroeid vanuit niets dankzij top-design en daarnast een ongekend marketing apparaat, dat neemt niet weg dat dit eindig is in tegenstelling tot bv Nokia die al 25 jaar mobieltjes released in een zeer uitgebreid scala en daarnaast ook blijft innoveren.
Anoniem: 34296 @n4m3l35529 mei 2010 13:10
Coca Cola wordt druk nagemaakt, hoor. Elke supermarkt en bierfabrikant heeft wel zijn eigen (goedkopere) Cola geintroduceerd, omdat dit suikerwater zo winstgevend is. Maar de consument blijft Cola kopen ook al kan hij het verschil in smaak niet proeven. Hij maakt zich namelijk wijs dat Coca Cola beter smaakt. De herinneringen uit de jeugd aan kinderfeestjes, de liedjes, de blije beelden van gelukkige mensen uit de reclame spelen door zijn hoofd als het flesje ziet. Die prettige asociatie doet hem steeds weer grijpen naar het flesje.

Voor Rolls Royce zijn ook zat concurrenten, Alle grote merken hebben gebrobeerd hele luxe auto's te maken die Rolls Royce de loef af steken in luxe, kwaliteit, uitstraling enz. Maar Rolls Royce is nu eenmaal de standaard. Je kan de standaard nooit verslaan of je moet een opvallend hogere standaard vestigen en dat is heel moeilijk.

Apple betrad de MP3 speler markt pas nadat anderen al jaren tevergeefs bezig waren om het product te populariseren. Ze hebben de concurrentie gewoon weggevaagd door iets veel beters te brengen en constant hun eigen product te verbeteren.

Apple bestaat al langer dan Microsoft, en ze zijn nog steeds niet omgevallen, dus ik denk niet dat Apple afhankelijk is van looks. Apple's design is razend knap, omdat het tegelijkertijd mooi en tijdloos is, zonder te trendy te worden. Trends zijn snel voorbij en trendy producten verouderen razendsnel.

Apple is ook veel meer dan looks, het is juist de integratie van alle elementen die het zo bijzonder maakt. Als iets subliem is gemaakt, zie je het er niet aan af! Het allerbeste heeft een eenvoud en vanzelfsprekendheid die heel erg misleidend is. Het lijkt heel gemakkelijk te kopieren maar iedereen sneuvelt in een poging om het te evenaren.

Als je Ronnie O'Sulivan in 4 minuten alle ballen in hoog tempo in de pockets ziet spelen, dan lijkt het zo gemakkelijk. Je zou een keu willen pakken en het even na doen. Maar de experts weten: Hier is een tovernaar aan het werk, een bezielde kunstenaar zoals je maar een keer in de eeuw tegenkomt. http://video.google.com/videoplay?docid=145498340249350698# De mensen die er bij mogen zijn vergeten het hun hele leven niet meer.

Onderschat Steven Jobs niet omdat hij relaxed bijna nonchalant in zijn zwarte sweater zijn product introduceert, die man is een genie zoals er maar heel weinig rondlopen. Pretendenten genoeg, maar niemand die hem evenaart. Verder dan imitatie komen ze niet, maar Jobs is volstrekt uniek van de manier hoe zijn producten en elkaar zitten tot hoe hij zij ze market. Zijn productshows op zijn op zichzelf al een unieke vinding die anderen proberen te kopieren.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 34296 op 23 juli 2024 12:24]

"Het lijkt heel gemakkelijk te kopieren maar iedereen sneuvelt in een poging om het te evenaren."

Ik denk dat verschillende mensen net als mij wel vinden dat Android diezelfde ervaring kan geven hoor, je moet er van houden (van die touchervaring) want BB is een hele andere maar ook goede ervaring voor velen ;)
Voor iedereen is het anders idd.
Apple's strategie is opsich wel goed. Zo ongeveer om de 2 jaar een nieuwe uitbrengen, en laat nou net om de 2 jaar een abbonement zijn afgelopen.
Hebben ze die 2 jaar goede ervaringen gehad, oke volgende telefoon word ook van Apple. Maar is dat nou niet zo, kunnen ze niet kiezen tussen een andere vorm van de Iphone, waardoor ze wss eerder neigen naar een ander merk.

Apple hoeft misschien niet 20 verschillende Iphone maken ( wat ze trouwens ook niet gaat lukken denk ik ) maar 2 á 3 verschillende. Zoals ie nu is, misschien 1'tje met toetsenbord, en nog een model? Extra snel en extra duur?

En tuurlijk Apple hyped alles helemaal op met de nieuwe Iphone die binnenkort zou moeten uitkomen. Mensen verwachten er alles van. Dit omdat er overal word gespeculeerd, en de consument lekker word gemaakt met dingen die er misschien wel eens op zouden kunnen zitten. De consument gaat denken van ooh die nieuwe iphone krijgt alles erop en eraan en word mega snel. Doet apple het fout, in hun ogen dan, dan hebben ze wel kans ja dat er veel klanten overstappen...

Ik vind het een flink overhyped toestel. En werkt echt niet fijn als je heel veel e-mails ontvangt en verstuurd!!
Anoniem: 91169 @SgtElPotato29 mei 2010 19:05
Niet overal loopt een abonnement na 2 jaar af.
En mensen willen vaak bij een nieuw abonnement ook een nieuwe telefoon. En dan ook een echte stap vooruit maken. Uiteindelijk zal de zoveelste incarnatie van de iPhone niet meer boeien. Zeker niet nu er steeds mooiere alternatieven komen.
Anoniem: 34095 @SgtElPotato30 mei 2010 00:53
wel eens opgelet wie apple produkten "hyped" ? Apple doet er alles aan om het stil te houden (nee die iphone was niet geplanned - dat doet apple niet, want dat hebben ze echt niet nodig) - het zijn de blogs en de positieve gebruikers die dat doen - die kunnen niet wachten tot er weer een nieuwe iphone is.

je moet zelfs gaan zitten verzinnen wat voor extra toestellen dat dan zouden moeten zijn - zo'n motorola, htc, die verzinnen het wel voor je, zo erg dat je door de bomen het bos niet meer ziet, dan maak je het niet exclusief en ga je gewoon de markt overspoelen met telefoons waar eigenlijk niemand op zit te wachten maar omdat het hopelijk geld oplevert doe je het toch maar....

ik ga zeer ver mee in het verhaal van degener.
Niet gehyped? Heb je ooit die reclame spots gezien? Of gewoon die filmpjes van de makers van de iPod/iPhone/iPad/iMac.... heb je ooit iemand met zulke witte tanden gezien :')
Er bestaat ook zoiets als nieuws "gecontroleerd laten lekken". Apple werkt er wel degelijk aan mee, alleen niet openlijk. Apple heeft er namelijk ook baadt bij dat mensen bijvoorbeeld nog 2 maanden wachten met het aanschaffen van een nieuw mobieltje zodat ze dan ook de nieuwe iPhone kunnen kiezen.
Apple hoeft misschien niet 20 verschillende Iphone maken ( wat ze trouwens ook niet gaat lukken denk ik ) maar 2 á 3 verschillende. Zoals ie nu is, misschien 1'tje met toetsenbord, en nog een model?
Die is al aangekondigd, ik heb via via een plaatje kunnen vinden, check hier hier. :)
Apple bestaat al langer dan Microsoft...
Een muggenzifter (ik dus) die er op let, maar MS bestaat toch echt iets langer dan Apple. MS startte eind 1975 met hun BASIC avontuur , Apple werd op 1 april 1976 opgericht om hun eerste toverdozen te verkopen.
true, die hele markt doet dat apple design en niet verwijderbare accu systeem na. Maak toch éérst een goed en compleet product. oppervlakkige mensen... design als enige criteria... triest...

[Reactie gewijzigd door Student1563424 op 23 juli 2024 12:24]

Ehrm,

Superdunne notebook... Toshiba wellicht?
Alu unibody behuizing.. Toshiba wellicht?

Irritant dat fanboys Steve Jobs wel alle mooie zaken in het leven toedichten.
Anoniem: 178707 @MarcBullens29 mei 2010 19:11
Daarnaast denk ik dat marketing daar wel een enorm grote rol in heeft gespeeld. Mij maakt het persoonlijk niet zoveel uit of een notebook heel dun is (ik werk nu op een lenovo t61), en 'unibody'? Sorry hoor, maar dat boeit me al helemaal niet.

Het feit dat hier zo de nadruk op wordt gelegd lijkt mij een aanwijzing voor een goede marketingmachine, niet voor innovatief zijn.
Ongetwijfeld. Maar ik WIL het niet. Het heeft voor mij geen meerwaarde. Het is marketingonzin. Alleen eenvoudig beïnvloedbare mensen (en dat is de meerderheid van het publiek) trappen daar in. Alleen de wijze van beïnvloeding is in dit geval duidelijk erg goed. De producten zijn wat mij betreft niet bijzonder.
Het is geen marketing onzin. Het is een duidelijk onderscheit. Dat het voor jouw geen meerwaarde heeft is prima. Maar dat wil niet zeggen dat er geen verschil is.
Er zit tussen volkswagen en audi ook meer verschil als marketing. Dat iemand er wel of geen geld voor overheeft is een heel ander verhaal.
Een erg mooi stuk dat je hier hebt geschreven. Complimenten:)
Je vergeet Porsche. Die hebben werkelijk maar 2 modellen auto's. De 911 (60%) en de boxer (40%) met elk een aantal opties onder de naam Tiagra, GT3 enz. Enigste verschillen zitten in het dak en achterspoiler. Is Porsche in gevaar? Dacht het niet, een van de stabielste autofabrikanten afgelopen decennia.
Ik tel er toch werkelijk echt 5. Tel je mee?
-boxster
-cayman
-911
-cayenne
-panamera
Je weet dat porsche failliet is gegaan en vervoglens is overgenomen door volkswagen??? (In hun poging volkswagen over te nemen, oh de ironie).

Daarbij hebben ze tegenwoordig de cayman en de cayenne en de 4 deurs porsche (ben naam ff kwijt). Dan vergeet jeook nog de GT versies (gt2, gt3).

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 23 juli 2024 12:24]

Anoniem: 230001 @sdk198530 mei 2010 08:43
Eigenlijk heeft Porsche maar 1 model en dat is de 911. De rest zijn uitgetrokken of opgeblazen versies daarvan.
Okee laat ik het anders plaatsen:

http://farm2.static.flick...1359746904_23a85eaecb.jpg

Scherm / Scrollwheel dat is al jaren het recept, nu met de touch hebben ze inderdaad de vormfactor aangepast naar enkel een touchscreen. De shuffle heeft inderdaad geen scherm maar wel het 'scrollwheel dingetje'.
Mja, maar hoelang nog voodat de ipod vervangen wordt door de gemiddelde telefoon? Dat kan allang, er zijn wel wat nadelen m.b.t. batterijgebruik maar ook dat wordt beter.
Anoniem: 145867 @Team-RiNo29 mei 2010 13:04
Mobieltjes lijden niet echt onder hevige energie verlies door mp3 functionaliteit. Dit valt reuze mee. Ik gebruik ook altijd me mobiel als MP3 speler.. als sinds de SE W800i walkman phone.

Zoals Motorola de Razr had.. zo begon Sony Ericsson met de k750i.. Heel goed toestel toen. Dat model is zo uitgezogen als de pest !! Kijk hoe SE er nu voor staat.. ook niet best. Hetzelfde verhaal als motorola.

Motorola probeert hun eigen hachje nu te redden door allemaal android toestellen uit te brengen. En dit doen ze met suc6.

Nokia gaat door met heel veel verschillende mobieltjes verkopen zodat er voor iedereen wat is. Ook zijn ze goed in betaalbare mobieltjes met standaard functies zoals bellen en sms. Zoiets koopt mijn moeder b.v. Of mensen in landen waar ze het minder hebben. En waar nokia nog wel een hoge naam heeft.

De iphone begint idd erg saai te worden. Het volgende model kan een "beetje" meer.. Nou daar word je blij van... Net als een duure armani jasje waar iedereen mee rond loopt.
Als je als style icoon een telefoon koopt, kopen mensen daarvoor nu in NL tenminste een blackberry. Dit was de iphone...

Nokia hun strategie is gewoon de gemiddelde consument te bedienen. En ze zijn bezig met een comeback in de top met MeeGo. En misschien symbian^3 maar of dat lekker werkt weet ik niet.

Uiteindelijk zien we vanzelf hoe het loopt. Ik denk niet dat de iPhone 4g/HD zo'n daverend succes wordt als de 3G. Het is niet meer zo bijzonder als toen namelijk. Het heeft namelijk niks nieuws of bijzonder wat hem doet uitsteken boven de rest zoals de 3G.
"it's the software, stupid"

Motorola zat op een hele grote "platform" met miljoenen gebruikers. In plaats van de gebruikers interface continue te verbeteren en nieuwe dingen toe te voegen, ging Motorola de Razr uitmelken met tig verschillende modellen in andere kleurtjes. Het apparaat was dun, maar was niet leuk om te gebruiken.

Apple in tegen deel zit continu nieuwe dingen te implementeren zowel op het zakelijk als op het consumenten aspect. Ze hebben nu een App store met meer dan 200.000 duizend applicaties(waarbij de echt enorme zinloze apps worden geweigerd) met weet ik hoeveel developers. Ze hebben de software platform naar de iPod, iPad en binnenkort Apple tv gebracht.

Ecosysteem hebben ze ook uitgebreid, nu is er muziek, films, ringtones, boeken, audioboeken, apps, stickers, hoesjes, docks, kleding etc.

Zo kunnen we zeggen dat de Razr een dunne telefoon was, maar de iPhone is een software platform.
Anoniem: 230001 @Sqewie29 mei 2010 15:10
(waarbij de echt enorme zinloze apps worden geweigerd)

Dus een fart app is niet zinloos? :) Maar ik snap je punt.
Ik ben zeer benieuw waar je al deze informatie vandaan haalt. Bovendien is er nog de zakelijke markt.. Waarin niet alleen moeders en arme mensen een simpele Nokia krijgen.
De iphone begint idd erg saai te worden. Het volgende model kan een "beetje" meer.. Nou daar word je blij van...
Dat kan wel zijn maar wat hij kan kan hij erg goed.. Vergeet niet dat je meteen een volwaardige iPod koopt. Iets wat met de RAZR niet bepaalt waar is. Daarbij is het aantal features explosief gestegen sinds de introductie van de iPhone (2G). Vergeet niet dat Apple nog vrij nieuw is in deze markt. Ze zijn niet in staat om alles in een keer te implementeren. Wellicht kunnen ze dat nu wel aangezien ze weten dat ze weer enorm veel winst gaan maken.
..Net als een duure armani jasje waar iedereen mee rond loopt.
Als je als style icoon een telefoon koopt, kopen mensen daarvoor nu in NL tenminste een blackberry. Dit was de iphone...
Ik weet niet in welk Gooise meisjes soap jij leeft maar ik zie niet dagelijk hordes mensen met Armani jasjes en BB's.. Ik zie wel dagelijks erg veel iPhones, IMO omdat ze mooi zijn (idd) en goed werken. Zolang ik zoveel iPhones zie en zoveel mensen hoor die vol lof zijn over de iPhone denk ik niet dat Apple zich zorgen hoeft te maken.
Uiteindelijk zien we vanzelf hoe het loopt. Ik denk niet dat de iPhone 4g/HD zo'n daverend succes wordt als de 3G. Het is niet meer zo bijzonder als toen namelijk. Het heeft namelijk niks nieuws of bijzonder wat hem doet uitsteken boven de rest zoals de 3G.
Misschien moet jij Gizmodo even gaan mailen, als je zulke inside info hebt, ik heg gehoord dat ze er veel geld voor over hebben. Je kunt helemaal niet weten wat de volgende iPhone wel of niet kan. Dat is nog 2 weken wachten. In ieder geval is bijna zeker dat het ding er anders uit gaat zien.

Waar deze aanval van Nokia IMO vandaan komt is puur strategisch, denk je dat het toeval is dat Apple nu op het punt staat een nieuwe iPhone te lanceren dat Nokia erop inspringt? Ik niet, ze willen 2 dingen bereiken, 1 aandeelhouders bangmaken om Apple onderuit te halen, dit komt Nokia ten goede. 2 Consumenten laten weten dat ze er nog zijn en dat ze misschien geen iPhone moeten kopen (meeGo afwachten dus). Hiermee geven ze wel aan dat ze 1 Apple herkennen als grote speler, 2 te laat zijn met hun nieuwe high end toestellen. Maar dat is dan alleen maar wat ik denk.. :)
Vergeet niet dat Apple nog vrij nieuw is in deze markt. Ze zijn niet in staat om alles in een keer te implementeren.

Je zegt het verkeerd, het is niet kunnen maar willen. Geloof jij nu echt dat Apple zaken die met een jailbreak wel kunnen maar met een normale iPhone niet, te maken heeft met het niet kunnen? Ze willen het gewoon niet omdat ze anders niet elk jaar iets nieuws kunnen presenteren tijdens het WWDC.
Net als USB op de iPad, ze kunnen het wel maar willen het niet, dat komt volgend jaar wel als de concurrentie het wel heeft.
De zaken die met een jailbreak wel kunnen heeft weinig te maken met het niet willen.

Over heel veel zaken wil Apple nadenken, voordat ze het uitbrengen en 100% zeker weten dat het werkt zoals de mensen het verwachten. Toegeven, achtergrondje op je iPhone had allang al gemogen. Toch, iemand met er een interface voor maken en testen en dat via test cases laten testen of het werkt zoals het zou moeten werken. Sommige zaken zoals tethering en bellen via Skype wordt/werdt duidelijk door de telecom tegen gehouden en niet door Apple zelf.

Vergeet niet, dat dit met alle fabrikanten en hun strategieen, want ook Nokia kan van elke telefoon een smart phone maken want ze hebben alle technologie in huis. Zelfde voor MS, deze hebben recentelijk ook een kinder teklefoon uitgebracht die niet veel kon, terwijl ze al wel Windows 7 mobile hebben.

Dat het ronduit lastig is om goede software te maken voor een mobiel blijkt ook duidelijk aan het verloop van MS gebaseerde telefoons. Toen MS al een goed preemptive multitasking OS had, zaten ze toch nog steeds te klooien op mobieltjes (heb 5 jaar geleden zelf eens zo'n ding van Dell gehad).

Dat Android het zo goed doet in vergelijk met Nokia en MS gebaseerde software (ikzelf vondt palm altijd heel erg goed) heeft voornamelijk te maken dat Linux in de Embedded markt en RTOS al een hele lange geschiedenis heeft. Hier maakt Google dan ook handig gebruik van.

Als laatste, ieder bedrijf moet een een markt strategie hebben om te kunnen overleven, want ook volgend jaar moeten deze bedrijven een snoepje voor de mensen houden zodat ze die kopen en er valt uiteindelijk altijd wel wat te verbeteren, dat geld voor iedereen en elke bedrijf.
Toch vreemd dat ik jaren terug al op mijn Nokia wel gewoon een achtergrond kon plaatsen die ik wilde, zou voor Apple dan ook mogelijk moeten zijn zonder daar een hele afdeling voor op te richten. Lijkt me niet zo moeilijk.
En tethering kan wel gewoon met Android en WM, ligt dat echt alleen aan de telecomproviders?
ja, achtergrond kan in OS 4, en ik kan gewoon tetheren via O2 op mijn iPhone.
Apple kan ook tegen telecomproviders zeggen (mbt tethering): nee, wij willen tethering als functie op onze telefoon aanbieden, daar moeten jullie dan maar afspraken over maken met jullie gebruikers, als jullie dat niet willen gaan we wel distribueren via een ander
Ik weet niet in welk Gooise meisjes soap jij leeft maar ik zie niet dagelijk hordes mensen met Armani jasjes en BB's.. Ik zie wel dagelijks erg veel iPhones, IMO omdat ze mooi zijn (idd) en goed werken. Zolang ik zoveel iPhones zie en zoveel mensen hoor die vol lof zijn over de iPhone denk ik niet dat Apple zich zorgen hoeft te maken.
In mijn leefomgeving zag ik ook erg veel iPhones, maar de meeste iPhones daarvan heeft nu een kapot display :P. De meeste daarvan hoeven geen iPhone meer en kiezen nu liever een Blackberry (mensen met enige ict kennis een android...), reden: typt stuk makkelijker en bijna niemand heeft hem....

Je moet namelijk ook niet vergeten dat mensen niet jarenlang met dezelfde telefoon gaat lopen als de rest van de wereld. Behalve natuurlijk fanboys, die kopen ieder apple product...
Mijn punt is, ik snap Nokia's punt wel. Ze laten gewoon ff zien wat er in het verleden gebeurd is, ok dat ze het doen voor de aandelen is een ander verhaal.

Maar als je inderdaad de iPhone gaat vergelijken met andere hypes die lang geduurd hebben, ben ik bang dat ook apple in de problemen gaat komen. Kijk bijvoorbeeld naar de Startac van Motorola, het succes duurde ook meerdere jaren en de Razr ook, maar de opvolgers waren een stuk minder succesvol dan het orgineel.

En bij apple geld het zelfde, ik denk dat de meeste mensen de iPhone ervaring hebben meegemaakt. Veel van deze mensen zal mss nog een iPhone kopen, maar er zijn ook genoeg mensen die kiezen voor wat nieuws hetzij een android- of blackberry toestel (mss wel een nokia).
De meeste abbo's zijn binnekort afgelopen en de vraag is wat zullen mensen kiezen, ik ben benieuwd....

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 23 juli 2024 12:24]

Anoniem: 282252 @Bliksem B29 mei 2010 15:47
In een dergelijk markt als de smartphone denk ik dat Apple een groot genoeg aandeel heeft om om op de markt te blijven.

Je hebt zowel:

a) de switchers die van iets anders naar Apple willen.
b) de switchers die van Appel naar iets anders willen.
c) de nieuwkomers die of naar Apple of naar iets anders gaan.

Deze markt blijft in beweging, 'één slechte ervaring met merk X en deze persoon stap zo over naar merk Y. En als ze Y hebben geprobeert, dan was mischien X toch wel beter. Het gras is toch altijd groener bij de buurman :)

Voor de Apple gebruikers heeft het hebben van een iPhone wel een groot voordeel met MobileMe, dit hebben ze met een andere smartphone niet. Ik denk dat als je een Apple desktop hebt, dat het hebben van een niet Apple smartphone dit een nadeel is ivm software compatibiliteit tussen deze ander smartphone en een appel desktop. Dit heeft weinig te maken met fanboyism, maar meer dat de andere smart phone minder prettig samenwerkt met een apple desktop. Mischien dat iemand met ervaring hier iets over kan zeggen?
SE staat er sowieso niet slecht voor, waar haal je dat dan vandaan? prachtige toestellen, in mijn omgeving hebben zoveel mensen een SE dat ik het gewoon niet kan geloven wat jij stelt
Anoniem: 125114 @dier30 mei 2010 18:25
Nee, jou stelling is betrouwbare informatie ...

http://www.forbes.com/fin...cedChart.jhtml?symbol=SNE

http://finapps.forbes.com.../CIAtAGlance.jsp?tkr=ERIC

Zie hier wat cijfers van Sony en Ericsson, verder zijn er tal van artikel over te vinden, zoek maar eens rond op die site

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 125114 op 23 juli 2024 12:24]

Jesus wat een kansloos gelul allemaal. Lijkt Microsoft wel die het jankende kind uit gaat hangen als er concurrentie uitbreekt.
Nokia is aan het falen en heeft een bagger oud OS, dat weten ze, dus nu gaan ze andere zwartpraten en patent-zaken aanspannen?
Een woord: "Kansloos". ;( Nokia /cry

Mensen kopen een iPhone voor de superieure gebruiksvriendelijkheid van het OS en omdat het een hoop dingen erg goed kan zoals bijv. iPod functie, e-mail, internetten met de beste browser, superieure wifi, etc. etc.
Ja ik heb genoeg referentiekaders, heb zelf allerlei merken en modellen liggen hier als developer, dus.... iPhone is nog steeds het beste toestel, voor mij, voor me 9 jarige nichtje, voor mijn Oma, mijn ouders en voor mijn gadget-tweaker broertje. Iedereen kan ermee overweg, omdat het werkt, zoals het hoort.

Zeurende mensen over "hype", "hip zijn" en "mode accessoire" pissen met hun kijk op de markt echt compleet naast de pot. Er is bij goede nieuwe producten altijd een hype, maar zijn we allemaal minder Macs en iPods gaan kopen na de hype's?
OSX is niet nieuw meer, maar het is fantastisch, Microsoft kopieert bij elke Windows update weer een stukje meer van de OSX interface, nu de onderliggende techniek nog 8)7 .
iPod is niet nieuw meer, maar het is de industrie standaard en het werkt intuitief als een trein. :X

Nokia moet is kijken naar Microsoft en zichzelf en snelle gang naar de afgrond voorkomen door gauw met echt iets goeds te komen en Symbian er nu is uit te flikkeren. |:(

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 261379 op 23 juli 2024 12:24]

Ik ben het met je eens dat dit eerder een noodkreet is van Nokia, dan dat Apple zijn strategie moet veranderen...Apple springt sneller in op innovaties dan Nokia...en nokia maakt gewoon voor elk type consument een bijpassende telefoon...

Maar om de Iphone nu zoveel superieure kwaliteiten toe te dichten...Dat klinkt meer als een fanboy verhaal dan objectieve observatie....Andere mensen ervaren de Iphone en andere telefoons weer heel anders... ;)

[Reactie gewijzigd door DeArmeStudent op 23 juli 2024 12:24]

grapjas,

echt niet iedereen kan met dat ding overweg, en dat zal ook zeker zo blijven

als het je niet interesseert dan wil en kun je er niet mee overweg,

daarbij komt, ja nokia heeft een oud OS, maar zijn er nu hard mee bezig, en de iphone loopt wel degelijk het gevaar om de Razr achterna te gaan, want er wordt bijna niets veranderd, ja een ditje en een datje, maar niet zoals met Android/WP7/MeeGo, die platformen worden door meerdere mobielbakkers gebruikt waardoor je meer markt bezet, op die manier heb je dus ook toestellen met meer of minder mogelijkheden, maar apple heeft de naam van duur, en goed uitgewerkt, maar stel:

de iphone die eraan komt zitten alle feature's op die nu mogelijk zijn, met een processor van 1,5ghz of w.e en een dikke camera functie, en weet ik het allemaal, dan gaat hij voor iphone normen al 1200 euro kosten, denk maar niet dat er nog zoveel mensen een iphone kopen

gevolg, mensen kiezen voor een goede HTC die inverhouding veel goedkoper is vanwege het grote afzet markt in meer klasse toestellen, HTC/Nokia/SE en een paar andere hebben zoveel toestellen waardoor de high-end toestellen iets minder duur verkocht worden dan de goedkopere in verhouding, ik denk dat nokia echt bakken geld verdient in verhouding met hun mid/low-end devices, puur omdat die technologie al zo goedkoop is en hun software op die phones perfect werkt.

dit kan apple niet, en zal dus een standaard in leven moeten houden doormiddel van goed geld verdienen en tegelijk veel inovatie te showen maar ook niet teveel afwijkend van hun huidige generatie, doe je dat dan zal je veel mensen verliezen,,

voor dit hele verhaal is er maar 1 uitkomst: je verliest altijd.

waarom? of je moet te veel inovatie doen, waardoor je toestel te duur wordt, of je doet te weinig waardoor mensen het bij hun iphone 3g houden, of je moet dingen gaan veranderen waardoor je mensen verliest en dus ook marktaandeel

ik zeg: A: apple moet onderhand gaan uitbereiden met 2-5 toestellen, B: ga nog 4jaar teren op je succes van een paar jaar geleden en daarna is het over..

als je nagaat hoeveel er nou werkelijk is veranderd op de iphone in verhouding tot de 1e is dat echt bar weinig, helemaal als je ziet wat de concurrentie onderhand allemaal maakt.. nee geef mij maar een meego/android toestel..
mensen kiezen voor een goede HTC die inverhouding veel goedkoper is vanwege het grote afzet markt in meer klasse toestellen
Dat er veel toestellen zijn met bijvoorbeeld MS wil nog niet zeggen dat er veel van verkocht worden. Het 1e iPhone verkoopt veel beter dan alle MS toestellen bij elkaar. Dus dat schaal voordeel is er ook totaal niet. er zijn veel toestellen waar er maar een paar van verkocht worden dus per toestel zijn die veel duurder om te maken en verkopen.

marktaandeel

Daarnaast zijn er nog een boel andere zaken waar andere merken nog lang niet aan kunnen tippen!
Waar kan ik bijvoorbeeld een dock kopen om aan te sluiten op mijn stereo of autoradio zodat ik de muziek met de standaard afstandsbediening of stuurwiel bediening kan bedienen?
Waar is voor WM een muziek winkel waar zoveel muziek is te vinden?
Waar is voor WM een winkel waar zoveel apps zijn te vinden?

WM is geen concurend voor Apple, Android zou wel kunnen uit groeien tot een zware concurent. Maar dan moeten ze wel zorgen dat de markets niet te veel versplinteren. Tevens zullen door de verscheidenheid aan toestellen nooit zoveel accessoires aanbieden.
De nieuwste Shuffle heeft ook geen scrollwheel dingetje meer :)
Anoniem: 119722 @ZpAz30 mei 2010 00:15
Okee laat ik het anders plaatsen:
http://farm2.static.flick...1359746904_23a85eaecb.jpg
Scherm / Scrollwheel dat is al jaren het recept, nu met de touch hebben ze inderdaad de vormfactor aangepast naar enkel een touchscreen. De shuffle heeft inderdaad geen scherm maar wel het 'scrollwheel dingetje'.
Zo lust ik er nog wel een paar :+ Nokia doelt op de smartphones en niet op MP3 / video players.
Apple voert risicovolle strategie met iPhone
In dat geval blijft enkel en alleen over de Iphone die in drie versies nagenoeg hetzelfde is. Dat mag je ook verwachten van de 4e generatie.
Kortom. Nokia heeft gelijk. Zie ook de verschillen bij HTC en Android designs

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 119722 op 23 juli 2024 12:24]

Jammer dat hier zo pro-Apple gemod wordt. Hoezo zijn alle bovenstaande reacties OT? iphone/ipod zit niet veel verschil in en alle reacties onderbouwen de statement van Nokia.
Het toont inderdaad aan dat Apple niet veel 'veranderd' met vormfactor daar ben ik het helemaal mee eens, maar volgens Nokia werkt dat negatief voor Apple terwijl 'de geschiedenis' uitwijst dat het juist ontzettend goed uitpakt?

De 'bovenstaande reacties' onderbouwen dus helemaal niet de statement van 'iemand van iemand van Nokia*'....

*Heerlijk die bron
Ze hebben het toch niet over de geschiedenis? Ze hebben het over een risicovol model dat volgens hun problemen gaat opleveren. Wat Apple in het verleden heeft gedaan is dus niet relevant.
Dat is compleet relevant, een bericht van 'het zou wel eens problemen op kunnen leveren' vs 'het heeft nog nooit problemen opgeleverd' wat is dan relevanter?

Als de 'geschiedenis' uitwijst dat Nokia er naast zit, waarom zou hun bericht dan relevanter zijn dan de geschiedenis van hoe het tot nu toe is gegaan?
Kijk eens naar de huidige smartphone markt t.o.v. toen, als je daar je conclusies niet uit kan trekken..
Maar doordat ze niet te veel veranderen hebben ze nu zo veel accessoires. Dit heeft Nokia voor een deel ook groot gemaakt. Veel nokia kon je zo in een carkit drukken dan dat werkte gewoon.
Als Apple nu met iets totaal anders komt moeten een heleboel dure dingen worden vervangen en dat zou niet fijn zijn. Bose
Hierdoor kunnen en willen ze niet te veel veranderen. Bovendien is het ook de software die het verschil maakt en niet de hardware.
Anoniem: 230001 @ZpAz29 mei 2010 15:13
Het heeft nooit problemen opgeleverd, dat klopt. Vergeet echter niet dat een bedrijf als HTC in staat is om minstens gelijkwaardige mobieltjes op de markt te zetten voor veel minder geld en ook in verschillende modellen. Dan zou het dus wel een probleem op kunnen gaan leveren. De consument is ook niet achterlijk, als ze zien dat ze voor 200 euro minder een vergelijkbare telefoon hebben is de keuze niet zo moeilijk.
Hoezo zit daar weinig verschil in? Het enige dat ze gemeen hebben is dat het beide rechthoekig zijn en dezelfde ronde hoeken hebben. Maar dan beschrijf je wel wat meer toestellen op de markt.

http://www.marijnkampers.nl/marino/school/ipod.jpg
In de ipod toestellen zit een veel grotere diversiteit als bij de iphone.

Het artikel zegt gewoon dat dit een risicovolle strategie is, omdat een ander toestel in het verleden wel succes zou gehad hebben, geeft geen garantie voor de toekomst. Er staat ook bij dat voor motorola dit slecht is afgelopen maar dat dat niet hetzelfde betekend voor de iphone.
Inderdaad Nokia wil graag in het nieuws komen, waarom zouden ze zichzelf druk maken om Apple, ze proberen gewoon met hun speculaties Apple die toekomst juist aan te smeren. Apple heeft een heel breed aanbod aan producten en bestaat al lang. Kijk naar de ipod, imac, iphone, ipad en allerlei andere stuff. Ze zijn niet louter telefoon producent maar veel meer. Daarom denk ik dat Apple zichzelf daar niet zo druk over hoeft te maken.

Nokia moet niet zo kletsen, Motorola en SE waren enkel telefoonfabrikanten en geen breed merk.
Anoniem: 353684 @ZpAz30 mei 2010 09:50
Ik weet niet precies onder welke steen je hebt geleefd afgelopen jaar maar er is in Smartphone land een aardverschuiving aan de gang (Android iemand?). Daarom klopt bovenstaande verhaal ook. Het is niet meer voldoende om 1 x in de 2 jaar met een nieuw model te komen.. Alle andere merken racen je aan alle kanten voorbij. Komende 2 jaar zal daar beslissend in zijn voor Appel. De winst voor Appel zit voor een heel groot percentage in de Iphone gebakken dus het artikel is wel degelijk van belang.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 353684 op 23 juli 2024 12:24]

Ik denk dat dat wel meevalt, ze refereren met motorola, maar dat merk had niet zo'n fanbase. Ik denk dat er genoeg applefanboys zijn die een (nieuwe) iPhone kopen zelfs als ze het model niet helemaal mooi vinden. Op die manier kan Apple lekker verder borduren op een model. Ik heb genoeg vrienden die een iPhone hebben en zeggen dat ze de volgende iPhone absoluut gaan kopen zonder te weten hoe of wat...
Dat hoeft niet meteen 'fanboyisch' te zijn, maar dat ze er vanuit gaan, de vorige producten waren gewoon goed, dus zal de volgende dat ook zijn, iets met ervaring met andere producten van hun.

Ik heb het volgende toestel ook nog nooit aangeraakt, maar de kans is groot dat ik hem wel ga halen wanneer mn abbo is afgelopen. Gewoon omdat ik hun andere producten zo goed vind en die met plezier gebruik lijkt het me niet dat hun volgende product ineens niet aan de 'eisen' voldoet, en niet fijn in gebruik is.
Neej das ook wel zo maar er zijn genoeg mensen die ongeacht model/specs/kwaliteit gewoon het nieuwe model gaan kopen. Dus de vergelijking met motorola klopt in die zin niet. Verder heb ik zelf wel wat gekloot met een iPhone, maar ik vind het juist een reden dat iedereen hem heeft dat ik hem niet hoef. Het is een kwalitatief goed ding, maar als apple de zaken niet echt gaat aanpassen zie ik dat de mensen die wel kiezen aan de hand van reviews en specs langzamerhand naar andere merken gaan en alleen de echte fans overblijven wat voor Apple niet echt gezond kan zijn.
Een bedrijf als Apple kan echt niet leven van 10.000 fanboys hoor.. ik denk dat ze net als elk ander bedrijf die 2.000.000 'echte' klanten nodig hebben. Gelukkig hebben ze dat dan ook, en daarom vraag ik me af waarom nokia daar dan over moet mekkeren..
Steeds betere toestellen worden voor steeds lagere prijzen aangeboden. Wat gaat Apple dan doen? Hun hele businessmodel is afhankelijk van dat ene toestel."


Die is wel leuk, beter is een groot woord, er komen meer toestellen met een meerwaarde aan functionaliteiten dan de iPhone maar als we gaan kijken bijv. naar het touchscreen wat nu inmiddels al 3 jaar oud is in de iPhone komt er nog geen enkel ander toestel in de buurt dus qua hardware loopt de rest nog steeds een beetje er achteraan.
Steeds betere toestellen worden voor steeds lagere prijzen aangeboden. Wat gaat Apple dan doen? Hun hele businessmodel is afhankelijk van dat ene toestel."
Lijkt me logisch, niet hun 'huidige toestel' goedkoper maken, maar een beter toestel maken die ze voor dezelfde prijs +- kunnen verkopen, zoals ze al tijden doen.
Het touchscreen van de iPhone bestaat uit dezelfde hardware als dat van vele andere toestellen.

Het gaat om de software erachter: Apple heeft blijkbaar zeer goede (want blijkbaar moeilijk te evenaren) software geschreven om de input (touch) data die via het scherm binnenkomt, te interpreteren.
Kan ik toch niet mee akkoord gaan hoor.

Ik denk dat de Desire van HTC, de Galaxy van Samsung en de Nokia smartphones niet echt moeten onderdoen voor het verwerken van de gegevens afkomstig van het multitouch-screen.
Kan ik helaas niet mee akkoord gaan. Ik ben een Desire-gebruiker, en erg tevreden, maar het touchscreen in de Desire kan zich niet meten met die van de iPhone. Bij single-touch (wat je toch het meest gebruikt) merk je geen verschil, pinch-to-zoom werkt ook nagenoeg identiek (al heb ik niet genoeg uren gemaakt met iDevices om te vergelijken), maar meer dan 2 punten tegelijk registreren kan hij niet, en ook bij ingewikkeldere dingen dan pinch-to-zoom heeft hij moeite, google maar eens op Nexus One of HTC Desire multitouch axis flipping.
Anoniem: 145867 @graey29 mei 2010 13:41
En hoe komt dit? door de Chip die de input verwerkt. HTC heeft een slechte kwaliteit chip daarvoor gebruikt. Samsung en Motorola gebruiken betere.

Software inerpreteert niet de input van het scherm ( Bashrat ).
Hier zijn dedicated IC's voor. Deze halen ook ongewenste aanrakingen eruit. De ene chip is beter als de anderen en kost ook gewoon meer.

Het ligt dus totaal niet aan de software ( android ) en dergelijke. In de apple iphone zit gewoon een goeie touchscreen controller. Dit had HTC beter moeten aanpakken helaas. Bummer!

Hier een filmpje van een touchscreen test duel van HTC Desire VS Samsung Galaxy S.
http://www.youtube.com/watch?v=hVlsRCMltDg
Hier kun je dus zien dat de touchscreen van de samsung nagenoeg even goed is als de iphone. ( dit heb ik zelf nog niet getest dus we zullen zien ).

HTC gebruikt vanaf de incredible en EVO 4G andere touch input controllers btw.. nog geen test filmpjes van gezien.
Oke HTC heeft het probleem opgelost dus kijk maar hier naar een filmpje van de HTC incredible.
http://www.youtube.com/watch?v=HWPsM2EdXPw

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 145867 op 23 juli 2024 12:24]

Als je het heel simpel zou gaan bekijken dan kan de iPhone enkel aan de buitenkant significant veranderen. Zoals de laatst uitgelekte versie, die iets hoekiger is dan het huidige model. Dat zijn de uiterlijke grote wijzigingen.

Inwendig kan het apparaat op zich ook niet veel veranderen. Althans, de meeste techniek zit er al in. Er zit een touch-screen in, BT, WiFi, cameraatje en een accelerometer. Als je nieuwe re modellen gaat uitbrengen dan zitten deze dingen er ook weer in. Enkel zal de processor, de opslagcapaciteit en de foto-sensor flink kunnen verbeteren. De rest zit zo'n beetje in de software. Eventueel nieuwere telefoonnetwerken moeten in een chip worden ingebakken, dat zou dan geheel vernieuwd worden.

Als je het verhaal van Nokia dus gaat bekijken hebben ze misschien nog wel gelijk ook. Alléén is het nu nog zo dat het een groot succes is voor Apple. De iTunes store wordt flink uitgebuit, het telefoontje maakt lekker gebruik van het 3G netwerk waardoor het voor velen een onmisbaar apparaat aan het worden is. En wat als de iPhone gebruiker genoeg heeft van de iPhone? Dan kan die misschien eens kiezen voor een nieuwere versie óf hij stapt over naar een BB, Nokia of Windows Mobile telefoon. Als dit gebeurt dan vist Apple wel achter het net met slechts 1 type toestel.
Bekijk de patenten maar eens die Apple het afgelopen ander half jaar heeft geregistreerde dan valt jou "Inwendig kan het apparaat op zich ook niet veel veranderen" wel in het niets.
Welke patenten? Die van bounce-effect achtige patenten?
Daarom zegt Fjerpje dat je moet kijken naar die patenten, dan zul je zien dat Apple heel wat meer heeft gedaan. Heel, heel veel meer.

(Dat bounce patent is trouwens pas recent goedgekeurd, ze hebben het ingediend toen nog niemand dat bounce effect had - voor zover ik weet, ik laat me graag corrigeren als het niet zo is)
Anoniem: 343588 @arjankoole29 mei 2010 18:38
Dat het goedgekuurd is betekent nog niet dat het geldig word beschouwd in een rechtzaak. Echter kunnen ze hiermee wel geld los halen bij bedrijven ivm licenties.
Dat het goedgekuurd is betekent nog niet dat het geldig word beschouwd in een rechtzaak. Echter kunnen ze hiermee wel geld los halen bij bedrijven ivm licenties.
Dat is dan ook een hele andere discussie. (eentje waar vast nog wel een rechtzaak over uitgevochten gaat worden).

Wat Fjerpje probeert te zeggen, en ik ook, is dat je verder moet kijken. Zowel in tijd, als in types aanvragen. Ook op hardware gebied heeft Apple heel wat ijzer in het vuur, en die patenten zijn vrijwel overal geldig.
Anoniem: 16536 29 mei 2010 11:28
Nokia heeft gewoon gelijk.

Het is natuurlijk onhandig dat zo'n uitspraak van Nokia komt, als dit van een of andere busisness-strateeg was gekomen was het beter geweest. In dat geval hadden we namelijk niet het vermoeden kunnen krijgen dat het van een bedrijf komt dat zich in het nauw gedreven voelt.

Het idee er achter is gewoon dat "stel dat deze form factor uit schwang raakt, wat dan?" Apple heeft dan, in tegenstelling tot al haar concurrenten, niets om (qua telefoons) op terug te vallen.

Verder redeneert de Nokia meneer wat mij betreft qua 1 ding nogal scheef. Nokia en anderen maken alleen telefoons. Apple maakt ook nog mediaspelers en computers. Apple heeft dus misschien niet een andere telefoon om op terug te vallen, maar wel een hele range aan andere producten (Ipod / Ipad / Apple TV / Imac etc). Deze hebben de telefoonboeren dan weer niet, of veel minder.
Apple weet dat wel maar al te goed daarom produceren ze ook geen rommel en maken ze altijd betere producten dan voorheen. Apple hoeft niet bang te zijn dat het volgende toestel niet gaat verkopen. Dat Nokia er dan zo'n reactie uitspuugt slaat nergens op.
Anoniem: 230001 @Fjerpje29 mei 2010 15:40
Yepp, want bij Apple zijn er nooit klachten over 27" schermen, bijvoorbeeld. Of over scheurtjes in de behuizing van de iPhone........
Hangt er maar net vanaf hoe je hem gebruikt. Ik heb er zelf ook één en een Nokia N95. Ik heb totaal geen last van scheurtjes of wat dan ook. Het ligt puur aan het gebruik van de Iphone. Ik kan me voorstellen dat als je hem gemiddeld 3 keer per dag op de grond laat ketsen dat er dan scheurtjes in voorkomen.
Oh echt waar? Daar zijn heel veel mensen het niet eens hoor wat betreft sommige producten in het verleden ;)
Als de 4G wordt zoals het er nu op lijkt, is het toch wel een duidelijk ander design dan de voorgaande generaties. Lijkt me genoeg om weer even mee verder te kunnen, en persoonlijk vind ik 'm ook mooier dan de oudere modellen. Binnenkort zullen we het weten.

Afgezien daarvan, qua bediening blijft de iPhone als smartphone ongeevenaard. En ja, dat is een persoonlijke mening. Wel vind ik 'm als telefoon nog onhandig, maar dat vind ik alle touchscreen telefoons. Daarom bel ik nogsteeds het liefst met m'n Nokia ;)
Het gaat niet om design, maar vormfactor. De volgende iphone is hoekiger geworden. Thats it. Voor de rest werkt alles hetzelfde.
En dus? De iMacs zijn door de jaren heen ook alleen maar van ander materiaal gemaakt met andere kleurcombinaties. Misschien heeft Apple gewoon goed begrepen wat een telefoon tijdloos maakt, in plaats van jaarlijks tientallen nieuwe modellen op de markt te brengen zoals Nokia doet. De kracht van Apple produkten is nou juist dat het design tijdloos is en dat apparaten jaren mee kunnen zonder gedateerd te raken.
'die en die' van nokia is gewoon een Fin met een lastige naam.

Besides, de uitspraak van Nokia is nog niet eens zo gek.
Apple loopt het risico dat mensen uitgekeken raken op de iPhone, ookal geven ze zelf aan dat dat waarschijnlijk niet snel zal gebeuren. Echter, Apple heeft geen tweede model achter de hand om de dan tegenvallende verkoopcijfers op te vangen. Nokia heeft het hier namelijk niet over de iPod ;)
De volgende iPhone gaat weer op de twee vrijwel identieke reeds bestaande modellen lijken. Daarnaast innoveert de concurrentie razendsnel, en dat kan de gadgetfactor van Apple behoorlijk ondermijnen. Ik las al iemand die de Desire wilde hebben? Dat bedoelt Nokia. De iPhone is vooral een hebbeding, qua hardware niet eens zo verbluffend. Dat is gevoelig voor omslag in interesse.

Nokia bedoelt te zeggen dat Apple het succes niet gespreid heeft, en de beste manier om succes te behouden is door het te spreiden, zeker in een wisselende markt als die van de mobiele communicatie.

Nu ben ik zeker geen Nokia fanboy, ik moet die dingen niet, maar de ongenuanceerde mening van een aantal mensen die maar roepen 'Nokia is hopeloos, publiciteit' vind ik bullshit. Haal uit de boodschap wat erin zit, en dat is onderbouwd en absoluut mogelijk, al zie ik het persoonlijk niet zo snel gebeuren ;)
De iPhone is vooral een hebbeding, qua hardware niet eens zo verbluffend. Dat is gevoelig voor omslag in interesse.
Dat ben ik toch echt niet helemaal met je eens. Mensen zijn wel snel geneigd te switchen als het om telefoons gaat heb ik 't idee.

De mensen die ik ken die een iPhone hebben gekocht, of nu juist willen gaan kopen, hebben dat gedaan om een zeer goed aantal wel overwogen eisen. Ook nu nog vinden vrienden van me dat er geen concurent is voor de iPhone, op de blackberry na. (en die willen ze niet omdat je dan nog een extra maandelijke fee moet betalen voor die blackberry services) (let op: ze hebben nog geen iPhone)

Ikzelf ben ook enorm kritisch, en iedere telefoon die ik de afgelopen 10 jaar in m'n handen heb gehad kon ik wel kritiek op leveren. Bij de iPhone lukt me dat gewoon niet. JA er zitten beperkingen op, maar die zijn niet beperkend voor mij. (en nee, ik jailbreak niet). Het ding doet wel altijd exact wat ie moet doen. (vind ik). Ik ben dan ook zeker in de markt voor z'n opvolger, maar blijf ondertussen wel nieuwe telefoons testen, want ik ben altijd nieuwsgierig.

[Reactie gewijzigd door arjankoole op 23 juli 2024 12:24]

Ik denk dat dat een goede houding is ;)

Je kritiek op mijn standpunt volg ik deels, maar dat is een aantal mensen die jij kent. Er zijn zat mensen die de iPhone hebben gekocht voor de gadgetfactor. Vooral HTC zie je de laatste tijd dezelfde kant op bewegen in de markt, met smartphones die qua hardware ook superieur zijn aan de iPhone en qua software misschien ook wel beter/uitgebreider, behalve voor de Appstore.

Nu ben ik wel erg benieuwd wat er in Apples nieuwe model gaat zitten.
Daarnaast ben ik het volledig met je eens dat het Apple OS een van de beste mobile operating systems is van deze tijd. ;)

[Reactie gewijzigd door HgnX op 23 juli 2024 12:24]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.