Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 54 reacties

Apple heeft telefoonmaker Nokia in het Verenigd Koninkrijk aangeklaagd voor het schenden van patenten. Het is onduidelijk wat er precies in de aanklacht staat, maar deze zou zijn gerelateerd aan een eerdere aanklacht.

Volgens een woordvoerder van Apple, die zijn verhaal aan Bloomberg deed, is de aanklacht gerelateerd aan een patentzaak die Apple in december tegen Nokia heeft ingediend. In die zaak zou Nokia patenten van Apple hebben geschonden met zijn Symbian S40-toestellen en de Maemo-telefoon N900. De negen patenten in deze Amerikaanse patentenzaak zouden de basis vormen voor de aanklacht in het Verenigd Koninkrijk.

Nokia-woordvoerder Mark Durant zei tegen Bloomberg verrast te zijn over Apples aanklacht. Volgens Durant blijft zijn bedrijf van mening dat Apple met de aanklachten probeert te profiteren van Nokia's intellectuele eigendom. Eerder klaagde de Finse telefoonfabrikant Apple al aan wegens het schenden van tien patenten. Daarbij maakt bijna alle Apple-hardware inbreuk op patenten van Nokia, zo meent de Finse fabrikant.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (54)

Dus Nokia is verrast over de aanklacht, maar daarvoor hebben ze Apple zelf al wel aangeklaagd..Tjaa..
Apple heeft een groot probleem aangezien gsm voor een deel op nokia technologie gebaseerd is. Ondanks dat betaald apple geen licenties aan nokia. Om daar onderuit te komen probeert apple nu nokia aan te klagen voor patenten op de look & feel van de iphone. Nokia heeft geen belang bij een schikking aangezien apple afhankelijk is van de nokia patenten terwijl de apple patenten in de nice to have categorie vallen.
En uit welke bron heb jij deze informatie?
En ze komen straks tot overeenstemming dat ze elkaars patenten mogen gebruiken.
Net als bij TomTom vs. Microsoft.
precies, puntje bij paaltje heeft 't dan alleen al een sloot geld gekost, en effectief heb je dus geen drol aan patenten.

(behalve als je tegenstander een klein bedrijf is, met weinig patenten, dan kun je ze compleet slopen)
Dat heb je wel, want zo kan je tijd winnen om je voorsprong te vergroten.
Hoezo dat?
Alsof de "tegenstander" stil gaat zitten...

Daarnaast gebeurt dit constant, iedereen schend iedereen zijn/haar patenten... Maakt niet uit wat je tegenwoordig nog maakt...

Moet dus arjankoole gelijk geven, wat is een patent tegenwoordig nog...
Een middel om andere patenten te krijgen haha
TomTom maakt gebruik van fat om sd kaartjes uit te lezen dat is van Microsoft. daar moet je een commerciŽle licentie voor hebben. Elke telefoon idemditto.
Apple maakt gebruik van Nokia technologieŽn om een telefoon te maken.
Nokia pakt Debian voegt Gnome Mobile toe en zet het op eigen hardware en dat is in eens een Apple idee?
Dat was dan weer een reactie tegen een aanklacht die Apple was begonnen in de VS (die de basis vormde voor deze aanklacht in het VK), staat ook in het artikel.
Apple is naar mijn gevoel maar een bedrijf dat van andere z'n geld wil profiteren.
Zoals ze hun iphone en ipod strategie altijd al voeren om een monopolie positie proberen te bemachtigen.
patent hier, patent daar, pantenten overal.. typisch amerikaans

[Reactie gewijzigd door SpitfireNL op 29 september 2010 13:23]

Apple is een commercieel bedrijf dat nieuwe technologieŽn ontwikkeld en daar patent op aanvraagt. Heel vreemd inderdaad om dan vervolgens bedrijven die jouw patent schenden voor de rechter te dagen..

Of de dingen waar je in de US (en daarbuiten) allemaal patent op aan kunt vragen terecht zijn is een andere discussie maar deze specifieke zaak lijkt me verder geen schokkende ontwikkeling.
Maar Apple is naar mijn idee wel een bedrijf wat allergisch reageert wanneer ze een patent moeten afnemen. Neem bijvoorbeeld Blu-Ray, ze zitten zelf in de stuurgroep, maar zijn niet bereid om het in een Apple te zetten.

http://www.afterdawn.com/..._jobs_still_hates_blu_ray

Natuurlijk wil Jobs liever iTunes en AppleTV promoten, maar het zou toch fijn zijn wanneer hij de keuze geeft aan zijn klanten. En volgens mij zou er best een aardig centje verdiend kunnen worden met Blu-Ray upgrades voor Mac.
Tja, dat is Apple: daar worden de keuzes/concessie op producten/features/beschikbaarheid intern gemaakt/gedaan in plaats van door de markt. Maar ook dat is een discussie die los staat van het verdedigen van je eigen intellectuele eigendom. :)
Elk bedrijf probeert van een ander z'n geld te profiteren...

En of je het nu eens bent met patenten of niet (of met bepaalde dingen die wel of niet patenteerbaar zijn), het huidige patentsysteem is op dit moment de realiteit en als je daar als bedrijf niet mee mee doet, ga je ten onder, of je nu goede producten hebt of niet. En dat geldt voor Apple, Nokia, Microsoft, Oracle, ... Als we iemand met de vingers moeten wijzen voor dit soort zaken zijn het de politici die zich hebben laten beÔnvloeden om dit patentsysteem in de wetgeving in te bedden.
Ik weet niet waar jij jou informatie vandaan haalt maar dat is onzin... Apple haalt al sinds jaar en dag bakken geld binnen met hun producten. Apple verdient z'n eigen geld en verdient met die schamele patent zaakjes helemaal niets vergeleken met wat hun producten per jaar opbrengen.

Apple is dus totaal niet afhankelijk van wat rechtzaken. Het gaat Apple puur om het feit dat Nokia eens is begonnen met klagen, omdat Apple ineens de troef in hangen kreeg met hun Iphone waardoor Nokia heel wat trouwe klanten zag overlopen naar Apple. Het is dus naar mijn mening niet schandelijk dat Apple dit doet. Nokia koos ervoor om op hun gat te blijven zitten en dus weinig aan techniek ontwikkeling te doen en hun telefoons dus achterbleven. Techniek gaat nu eenmaal verder en Nokia vind dat dus niet leuk.

[Reactie gewijzigd door Fjerpje op 29 september 2010 13:32]

Nokia heeft wel degelijk technieken verder ontwikkeld, dat is de reden dat ze Apple aanklagen. Apple maakt gebruik van technieken van Nokia.

Dat Nokia hun ontwikkelingen niet om heeft kunnen zetten in gelikte producten heeft niets te maken met het feit dat zijn een geweldig goede R&D afdelingen hebben die echt wel inovatief bezig is.

Apple daarentegen komt niet verder dan het mooi verpakken van reeds bestaande technieken. Dat is ook innovatief, maar op een ander vlak.
Apple ontwikkeld (al dan niet verder) ook een hoop. Je argumenten gaan net zo goed op voor de een, als de ander.

Apple is veel en veel meer dan alleen een mooi verpakkingsbedrijf.
Je lijkt voor het gemak even te vergeten dat Nokia al sinds 1966 met telecommunicatie bezighoudt en daarmee aan de basis staat van vele technieken die in de huidige telefoons terug te vinden zijn. Nokia bezit daardoor heel veel patenten van technieken die in bijna alle telefoons terug te vinden zijn. Ook in die van Apple. Dat Apple nu ineens de markt in kan stappen met zo'n succesvol product als de iPhone is daardoor mede de verdienste van bedrijven als Nokia, grondleggers van de huidige generatie telefoons.
Mee eens, en dat is nu *juist* de reden van patenten: zodat andere bedrijven er gebruik van kunnen maken, tegen betaling, zodat de techniek dus verder ontwikkeld en nuttig wordt toegepast, zonder de investeerder en uitvinder te benadelen.
-

[Reactie gewijzigd door awulms op 29 september 2010 21:37]

Sinds wanneer zijn Amerikaanse patenten geldig in het VK ? Lijkt mij toch niet?
Wel als je 't patent in kwestie ook in de UK hebt aangevraagt.

de meeste grote bedrijven vragen hun patenten overal tegelijk aan. En zo heb je dus ook al situaties gekregen dat een bedrijf wel een patent had voor Europa en Asia, maar niet voor de USA.
Patent is sowieso ontzettend krom als dat voor een eeuwigheid geld. Ik zou zegmaar de techniek van het wiel moeten uitvinden, dan zou ik daar tot in de eeuwigheid geld voor kunnen vangen. Dat is natuurlijk dikke onzin. Ik ben meer voor een patenten waarvoor er een bepaalde tijd een x bedrag betaald moet worden en daarna gewoon gratis word. Dus betalen naar levensduur van het patent.
Patenten hebben inderdaad ook een verloop datum, 30 jaar of zoiets. Een nette termijn. Als iemand trouwens een oneindig patent op het wiel zou hebben, ben ik er van overtuigd dat dat de innovatie dusdanig gestimuleerd had dat we nu wel allemaal zwevende auto's hadden.

[Reactie gewijzigd door mashell op 29 september 2010 18:46]

Volgens Durant blijft zijn bedrijf van mening dat Apple met de aanklachten probeert te profiteren van Nokia's intellectuele eigendom.
Spin spin...

Uit de stukken van de nog lopende rechtzaak Nokia v. Apple blijkt dat Apple gewoon wil betalen maar dat Nokia Apple meer wil laten betalen dan gebruikelijk is, daarnaast zou Apple ook nog een licentie aan Nokia moeten geven voor het gebruik van een aantal iPhone patenten.

[Reactie gewijzigd door Carbon op 29 september 2010 13:59]

De aanklacht van Apple jegens Nokia in december was een reactie op een eerdere aanklacht van Nokia jegens Apple. Kennelijk wilt Apple de druk verhogen door niet alleen in de V.S.A. maar ook in het V.K. te beginnen.

Nokia bezit patenten waar Apple van gebruikt maakt. Het is echter zo dat Nokia deze patenten moet beschikbaar stellen aan een redelijke prijs aan iedereen die dat wilt omdat deze patenten voorkomen in de basis van het gsmverkeer.

Nokia klaagt Apple aan om te zeggen dat ze niet betaald hebben. Apple weerlegt dat de prijs die Nokia vroeg hoger is dan ze vragen aan andere bedrijven en ook van andere aard (niet alleen geld) Volgens de eerder gemaakte marktafspraken in het GSM segment mag dit niet van Nokia (als dit zo zou zijn)

TLDR: Ja Apple gebruikt Nokia patenten. Of dit rechtmatig is of niet, is nog niet zeker. Nokia klaagt Apple aan dus Apple klaagt Nokia aan.
Het enige wat apple echt maakt is het os van ze en openfirmware..
zelfs de onderdelen van de echte mac's zijn nog van intel en als je naar een macbook kijkt is het enige verschil met een normale laptop de firmware... Eigenlijk belachelijk dat ze voor die prijs een laptop verkopen.. nja mijn mening.

Maarja nu weer ontopic lijkt mij :)
Het enige wat apple echt maakt is het os van ze en openfirmware.
Dell maakt niet eens het OS zelf, een maakt toch nette resultaten. Dus of "niets doen en rijk worden kan echt" of ze doen stiekem wel wat en jij hebt ongelijk.
Die firmware komt natuurlijk ook voor een groot deel van Intel (EFI).

Maar ze ontwerpen wel zelf hun moederborden vziw. (al is het waarschijnlijk wel op basis van referentie-designs, net als bij andere moederbord- & laptop-fabrikanten).
Het gaat hier over patenten op telefoongebied en uit het niets kom jij met Macs en firmwares... 8)7
het is een gevecht zonder einde(of een heel lang durende gevecht).

bij mijn weten heeft apple als eerste Nokia aangeklaagd nadat ze ook htc en android aangeklaagd hadden, of zit ik verkeerd?
Je zit verkeerd. Nokia is begonnen nadat ze eindeloos hadden onderhandeld waarbij Nokia idiote eisen stelde die veel verder gingen dan dat ze in soortgelijke zaken hadden gesteld bij andere fabrikanten. Vooral ingegeven door een aantal zeer interessante patenten die Apple heeft vwb multitouch e.d.
...waarbij Nokia idiote eisen stelde die veel verder gingen dan dat ze in soortgelijke zaken hadden gesteld bij andere fabrikanten.
Nokia laat de bedrijven een x bedrag betalen voor gebruik van haar patenten. Afhankelijk van wat er tegenover staat aan patenten van de andere bedrijf en in hoeverre ze al dan niet geholpen hebben met de ontwikkeling van bepaalde technieken/patenten varieerd het bedrag dat betaald moet worden. Volgens eerdere berichten van Nokia wilde Apple helemaal niets betalen, waarop ze een aanklacht hebben ingediend. Als tegen reactie heeft Apple ook een aanklacht ingediend, eerst in Amerika en nu dus in VK. Dit zal zo nog wel even doorgaan verwacht ik.
Volgens eerdere berichten van Nokia wilde Apple helemaal niets betalen, waarop ze een aanklacht hebben ingediend
Dan heb je de stukken niet gelezen!
Apple wou gewoon betalen maar dan niet meer dan gebruikelijk is.
Nokia was blijkbaar een andere mening toegedaan en wou daarnaast ook nog een licentie voor een aantal iPhone gerelateerde patenten.
Dat Apple daarmee niet akkoord is gegaan is natuurlijk niet zo vreemd en na lang gesteggel heeft Nokia uiteindelijk besloten om Apple voor de rechter te slepen.

[Reactie gewijzigd door Carbon op 29 september 2010 13:59]

naar Amerikaanse logica, wel vreemd.
Het is daar de normale gang van zaken van buiten geld ook licenties te vragen, of indien de licenties dezelfde waarde hebben, enkel licenties als betaling gebruiken.

reacties op mijn reacties:
Maar meer geld vragen dan gebruikelijk en dan ook nog eens een licentie eisen gaat wel erg ver.
Hier heb je misschien gelijk, maar misschien ook niet. Niets zegt dat Nokia wel degelijk een deftig bod heeft gemaakt maar dat Apple het gewoonweg niet wil betalen. Niemand van ons kan die licenties van Nokia en/of Apple op waarde schatten. Dat zullen ze zelf wel doen, en daar ligt blijkbaar onenigheid.

omwille van het RAND verhaal, daar gaat het wel om standaarden, en technieken die het in zich hebben van standaarden te worden. Niets zegt dat het hier over andere patenten gaan, die helemaal geen standaard zijn. Of de invulling van de RAND ligt bij beide firma's anders :)

[Reactie gewijzigd door white modder op 29 september 2010 17:43]

Het is daar de normale gang van zaken van buiten geld ook licenties te vragen
Klopt, en daar is ook niets mis mee.
Maar meer geld vragen dan gebruikelijk en dan ook nog eens een licentie eisen gaat wel erg ver.

[Reactie gewijzigd door Carbon op 29 september 2010 14:35]

De gebruikelijke prijzen zijn enkel voor partijen die zelf ook geÔnvesteerd hebben in de ontwikkeling van de huidige telecomketens. Apple heeft hier niets aan bijgedragen, dat ze dan meer in geld achteraf moeten betalen is vrij logisch. De patenten die apple wel had zijn veel minder waard en voornamelijk cosmetisch van aard, niet technologisch.
De gebruikelijke prijzen zijn enkel voor partijen die zelf ook geÔnvesteerd hebben in de ontwikkeling van de huidige telecomketens.
Leuk verzonnen maar zo werkt dat niet voor GSM toestellen.

Bij GSM wordt gebruik gemaakt van RAND licensing.

Zie ook: Reasonable and Non Discriminatory Licensing
Precies. Maar dat betekend dat als twee partijen ongeveer evenveel octrooien hebben dat het bedrag weg valt.
Nokia heeft het merendeel van de GSM octrooien en Apple bijna niets. Dus Apple moet (volgens de RAND licensing) onder de streep meer aan Nokia betalen dan bijvoorbeeld Ericsson. Omdat Ericsson aan Nokia en Nokia weer aan Ericsson licenties uitleent is het eindbedrag bijna niks. Voor Apple geld dat niet zo.
Precies. Maar dat betekend dat als twee partijen ongeveer evenveel octrooien hebben dat het bedrag weg valt.
Dat is wel erg simpel geredeneerd :)
Dus Apple moet (volgens de RAND licensing) onder de streep meer aan Nokia betalen dan bijvoorbeeld Ericsson
Wie wat wel of niet moet betalen is niet bekend.
Echter in de stukken staat dat Nokia zich in dit specifieke geval niet aan de reguliere RAND voorwaarden houdt.

[Reactie gewijzigd door Carbon op 29 september 2010 16:24]

Echter in de stukken staat dat Nokia zich in dit specifieke geval niet aan de reguliere RAND voorwaarden houdt.
Ja dat zegt Apple. Wil nog niet zeggen dat het waar is. Laten we de uitspraak afwachten.
Dus Apple wilde een licentie maar kregen die niet onder de gestelde voorwaarden. Dan zijn ze nog steeds niet gerechtigd om die technieken toch te gebruiken.

Er zijn OEMS die bv OS X wel zouden willen gebruiken op doorsnee PC's ... die krijgen daar ook geen licentie voor van Apple. Zouden die dan toch dat mogen doen van jullie?
20091212 http://tweakers.net/nieuw...ge-patentschendingen.html

'Bovendien zou het volgens de iPhone-maker getuigen van een oneerlijke positie als een bedrijf patenten bezit op standaarden, zoals gsm en wifi.'

Lijkt mij dat Apple heeft geprobeerd er een principe kwestie van te maken, hopend wellicht op steun van andere fabrikanten daarin.

Die rechtszaak in U.K. lijkt er op te duiden dat ze geen andere fabrikanten tot hun standpunt over hebben weten te halen.
Uiteindelijk komen ze tot de conclusie dat ze de meeste patenten tegen elkaar kunnen wegstrepen. De enige die hier beter van wordt zijn advocatenkantoren. De rechters zullen hun tijd vermoedelijk ook wel beter kunnen besteden.
Uiteindelijk komen ze tot de conclusie dat ze de meeste patenten tegen elkaar kunnen wegstrepen.
Misschien hebben de telecom patenten van Nokia wel een hogere waarde dan de UI effect patenten van Apple. Een iPhone zonder 3G is ondenkbaar een telefoon zonder fancy UI effecten doet het wel gewoon.
Een telefoon zonder ui verkoopt alleen voor geen meter, en alleen als hij heel goedkoop is. Het is niet voor niks dat Apple meer winst maakt op iphones dan Nokia op twintig keer zoveel barebones mobieltjes.
Typische Amerikaanse strategie

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True