Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 76 reacties
Submitter: mr.maestro

Nokia-topman Ari Jaaksi heeft ontslag genomen bij Nokia, zo liet hij de Finse krant Talous Sanomat weten. Jaaksi leidde bij de Finse telefoonfabrikant de ontwikkeling van het Meego-besturingssysteem. Hij wordt opgevolgd door Alberto Torres.

Nokia-woordvoerder Tapani Kaskinen laat aan de Finse krant weten dat de uitrol van het Meego-besturingssysteem niet door het ontslag van Jaaksi wordt vertraagd; de release van het mobiele OS wordt nog steeds voor het einde van het jaar verwacht. Aan Engadget laat Nokia weten dat het bedrijf nog voor het einde van het jaar een update zal geven over de stand van zaken van het Meego-besturingssysteem. De verwachting is de dat de Nokia N9 het eerste toestel met Meego wordt.

Jaaksi is niet de eerste Nokia-topman die het Finse bedrijf verlaat. Eerder werd de ceo al vervangen, en stopte het hoofd van de afdeling Mobiele Oplossingen. Het aanstellen van een nieuwe ceo zou niet de reden zijn waarom Jaaksi ontslag heeft genomen, maar de ex-topman vertelt echter ook niet wat wel de reden van zijn ontslag is.

Jaaksi werkte sinds 1998 voor Nokia en was onder andere betrokken bij de ontwikkeling van het Maemo-OS, dat later werd samengevoegd met Moblin van Intel, waarbij het besturingssysteem tot Meego werd omgedoopt.

Nokia N9-00
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (76)

achh man niks aan de hand, ik heb op dit moment een n900.. veel telefoonwinkels vonden het een telefoon met veel 'bugs'. ben er niet veel tegen gekomen xd..

ondertussen draai ik Maemo, met Android als dual boot.. lekker simpel wat ook nog kan is Linux KDE erop draaien... binnekort ook meego, hoeveel keuze wil je hebben ?? zo open source is nokia tegenwoorden met de n900 en ook de N9

Wat ook gezegd werd is dat er weinig keuze was voor applicaties.. Sorry maar ik heb keuze van 36.290.355 soorten applicaties ?? http://maemo.org/downloads/Maemo5/

en nee n series is zeker niet voor jongeren.. welke jonge piepo kan met X terminal om gaan ?? geen 1 denk ik, ik denk dat je wel een beetje technisch achtergrond moet hebben, mits je van dit soort telefoons wilt genieten.

[Reactie gewijzigd door ibson op 5 oktober 2010 23:46]

en nee n series is zeker niet voor jongeren.. welke jonge piepo kan met X terminal om gaan ?? geen 1 denk ik, ik denk dat je wel een beetje technisch achtergrond moet hebben, mits je van dit soort telefoons wilt genieten.
N-Series is multimedia lijn. De high-end en duurdere modellen (zoals de N900 of N97) is niet gericht op jongeren, maar er zijn diverse N-Series die dat wel waren. De budget phones van Nokia draaien S40, en zijn meer geschikt voor jongeren ivm de lage aankoopprijs.

Het aantal applicaties is relatief gezien (tov iOS, Android, Windows) schaars, maar absoluut gezien is er aardig wat te vinden. Je zult wel af en toe alternatieven moeten zoeken.

De ervaring leert dat het ene platform weer applicaties heeft die het net even anders (en soms beter, soms slechter) doen dan hetgeen je gewend bent. Plus, dat je soms helaas geen alternatief kunt vinden. Daar staat tegenover dat er ook applicaties zijn die je op je vorige platform niet tot je beschikking had. Welk platform 'beter' is in zo'n opzicht kun je niet 1-2-3 stellen, en hangt sterk van je behoefte af.

Ik heb ook een N900, en het toestel bevat inderdaad een aantal irritante bugs. Ook hardwarematig. Zoals de USB poort. Multibooten doe ik niet omdat ik het OS in productie gebruik. Dan is iets als Android of MeeGo er op draaien leuk, maar dan zou ik al m'n instellingen en contacten moeten missen tijdens de spielerei.
nam hij ontslag
of werdt hij ontslagen als hij geen onslag nam? :X
Dan had ie beter ontslagen kunnen worden, dan strijk je in ieder geval nog afkoop bonusen en gouden handdrukken op.
Dat is altijd deel van onderhandelingen. Als de situatie zo ligt zoals broodjekaas92 suggereert, dan is de manier waarover over het vertrek gecommuniceerd wordt gewoon deel van de deal over dat vertrek. Het is voor het bedrijf gunstiger als een topman weggaat omdat hij "andere uitdagingen wil zoeken", dan als hij op straat gezet wordt. Dat laatst duidt op problemen, en daar houden aandeelhouders niet van. Of de betrokkene nog een zak geld mee krijgt heeft daar weinig mee te maken.
Interessant, je zou je er vraagtekens bij kunnen zetten bij dit vertrek.
Zou het te maken hebben met frustratie ten opzichte van Meego en/of koers van Nokia's recente keuzes wat OS'en betreft?
Een reden waarom Ari Jaaksi ontslag neemt kan misschien zijn dat MeeGo niet langer het centrum van innovatie is maar eerder een naaapsel wordt van iOSdroid interface

Zijn blog eindigt bij PR 1.2 voor Meamo 5 http://jaaksi.blogspot.com/

Laten we hopen dat de mensen achter MeeGo het hoofd kunnen bieden aan de druk van de mainstream en iets moois uitrollen.

Wie Maemo 5 niet grondig getest heeft zou zich beter onthouden van uitspraken als "Nokia dient Win Phone 7 te gebruiken" of erger nog - (dien te downgraden naar) Android.

Het zijn deze zelfde mensen met hun onvoorwaardelijke keuze voor het OS van de Zoekgigant en het Bedrijf uit Cupertino die wel het landschap bepalen.

Om er dan vervolgens -als er quasi geen alternatief meer is- het komende decennium kritiek op te spuien zoals op MS Windows.

Nokia heeft met N900 bewezen te begrijpen waar dat smartphone transitie gebeuren naartoe gaat. Alleen jammer dat ze schijnen er niet in te slagen van de ingeslagen weg te volgen.

@ ibson 36.290.355: is het aantal downloads tot dusver - maar al ware het er slechts 1 promille van dit aantal (=iOS store) - Enkel Apple / Google fans supporters gebruiken deze cijfers als ware het een feature van hun smartphone ;)

Verder N900 heeft Skype geintegreerd met Video, kan RAW DNG foto's nemen met FCam drivers, maakt komaf met mobile websites en toontje je de desktop versie, laat je tekentalent los met MyPaint dank zij dat vies resistief schermpje.

1 jaar na de N900 lancering is het toestel nog steeds ongeŽvenaard (voor Tweakers) qua features in combinatie met tweakability.

De interface van Maemo 5 is echt af. Zet er de juiste Apple skin op, Maak er een flashy videopresentatie van op Gizmodo (welke site je voor dit doeleinde hackt vanaf je N900 uiteraard), onder de aankondiging "Primeur: iOS 6 alpha hands on preview" en Apple fans gaan _/-\o_

Ik zie dan ook niet in waarom iemand Android wil draaien op een N900 buiten "omdat het kan", het stilleggen van Android fans en voor bepaalde games.

De community achter Maemo / MeeGo is vrij sterk sterk. Getuige bijvoorbeeld de victorie van de N900 in het Smart phone championship. ;)

http://www.fonearena.com/...-champion-nokia-n900.html

[Reactie gewijzigd door Vetsmelter op 6 oktober 2010 07:08]

Goed gezegd Vetsmelter! Ik heb liever dat Nokia zich verder inzet voor Maemo (prachtig stabiel besturingsysteem) dan dat ze overschakelen op Android of Windows....
Ik heb ook nog niet goed begrepen waarom Nokia Meego wil ontwikkelen, terwijl ze Maemo hebben? Wat is daar nou de meerwaarde van?
Eerst de Twitter CEO, en nu dit. Gaat lekker vandaag!
Twitter CEO is een ander verhaal.


Dat is gebaseerd op pure passie voor het vak.

De twitter resultaten, zijn op geen enkele wijze, en in geen enkel universum negatief te interpreteren, onder zijn leiding.


Lees zijn blog eens; Keiharde passie voor het vak. En durven te kiezen voor wat je ECHT staat!


"This led to a realization as we launched the new Twitter. I am most satisfied while pushing product direction. Building things is my passion, and I’ve never been more excited or optimistic about what we have to build."

http://blog.twitter.com/2010/10/newtwitterceo.html

[Reactie gewijzigd door Mr.Tweaks op 5 oktober 2010 18:58]

Je hebt dat met de Twitter CEO zeker niet goed gelezen. (@Joeri Harleman)

[Reactie gewijzigd door calvinturbo op 5 oktober 2010 19:16]

Inderdaad! Allemaal lekker job hoppen en omhoog met die salarissen!
Windows Phone 7 + Nokia


Dat wordt de koers.
Simpelweg omdat het een win-win situatie is.

De 'toppers' die het veld ruimen; normale gang van zaken wanneer er een stevige koers/attitude/technologie/marketing/ of andersoortige corporate 're/doorstart' nodig is.


Mocht het overigens echt No-Win:-) (Windows+Nokia) worden, maakt dat Nokia opeens wel een stuk interessanter als keuze. Voor mij tenminste.
Nokia zet in op Meego, Symbian en S40. Windows mobile heeft vrij slechte kaarten, de typische fabrikanten die het inzetten (lees die niet zelf een OS kunnen maken) zetten eigenlijk allemaal al Android in. Dat is voor hen goedkoper. Ik denk dat Windows mobile 7 zal mislukken omdat er eigenlijk niemand op zit te wachten en eerdere versies een slechte naam hebben opgebouwd.
Door alle patentzaken moeten klanten steeds meer voor Android betalen, en dat pepert Microsoft er goed in bij Android-klanten. Want reken maar dat de bedrijven die apparaten met Android verkopen, maandelijks gebeld / gecontacteerd worden door Microsoft, zo leip zijn ze daar wel.

Op een gegeven moment - als er maar genoeg patentlicenties voor Android betaald moet worden en er maar genoeg onzekerheid is - wordt Windows een aantrekkelijke optie. Althans, dat zal Microsoft beweren. Waar Android een schip met veel grote bedrijven erop is dat al door talloze onderzeeŽrs is aangevallen, is MeeGo een schip dat net de haven heeft verlaten - gesteund door voornamelijk 2 bedrijven. Linke soep, zo zal Microsoft beweren. Dat kunnen ze nu extra goed kracht bijzetten nu het een mannetje van ze gelukt is het tot baas van Nokia te schoppen.

Nokia kan daarom twee dingen doen: Of ze keren zich tegen softwarepatenten, gaan de politiek lopen beÔnvloeden net als Microsoft doet, en hebben lak aan "IP".
Of ze respecteren softwarepatenten, volgen de kudde op een veilige afstand en proberen zelf ook een slaatje te slaan uit hun patentportfolio.

Daar ze tot de gevestigde orde horen (net als Microsoft, IBM enz.), is het logisch dat ze het tweede kiezen.

@MSalters: Natuurlijk wordt Nokia niet aangeklaagd door Microsoft (ze zitten samen in een strategische alliantie!); Feit is gewoon dat Android steeds duurder wordt, en deel van die licentiegelden gaan naar Microsoft. Dus het prijsverschil tussen WinMo / Android wordt kleiner, en daar maakt Microsoft reclame mee.

[Reactie gewijzigd door kidde op 7 oktober 2010 02:52]

Noem eens twee bedijven in de mobiele telefoonwereld die elkaar niet sue-en.

Nee, Nokia hoeft echt niet bang te zijn voor Microsoft's mobiele patenten. Nokia zelf heeft er dusdanig veel dat Microsoft er ongetwijfeld tientallen van gebruikt. Als Microsoft vervelend gaat doen over hun patenten, en Nokia doet dat ook, dan is de schade voor Microsoft heel veel groter.

Vergeet niet dat Microsoft na de Kin heeft aangekondigd dat ze het maken van telefoons aan anderen overlaat. Als Microsoft en Nokia in zo'n patentoorlog zouden belanden, dat belt Nokia met HTC en meldt dat WM7 besmet is.

Op mobiel gebied kan Microsoft dus een heleboel bedrijven bedreigen, maar niet Nokia.
Dat wordt de koers.
Simpelweg omdat het een win-win situatie is.
Drogredenering.
Zou het inderdaad kunnen zijn.

Maar draai het eens om; beiden zijn aan het verliezen.
Ik heb persoonlijk geen interesse in zowel het OS of de toestellen.

Het enige wat ik stel, is dat deze twee partijen niets (of weinig) te verliezen hebben bij een partership, en veel te winnen....

En Meego zal technisch wel fantastisch zijn, maar heeft het wereldwijd al genoeg impact gemaakt a la iOS of Android?

Is het voor Meego haalbaar om zelfs WinPhone7 in te halen?

Zo ja, dan trek ik de 'drogredenering' weer in :P
Maar draai het eens om; beiden zijn aan het verliezen.
Ja, dat zei je al. Dus? Denk je werkelijk dat zo'n factor het enige argument dat nodig is om jouw stelling de kracht te geven dat er niets tegen in te brengen is?

Nokia heeft een duidelijke strategie. De goedkope toestellen draaien S40. De E-Series draaien Symbian. De N-Series draaien Symbian en N-Series en de high-end N-Series gaan MeeGo draaien. Allen maken ze gebruik van Qt om portability redenen. Ze hebben steeds gezegt dat deze strategie geen ruimte biedt voor andere OSen zoals Android. En dan kom jij nu ineens met Windows Phone 7 -een OS van een concurrent dat zich nog totaal niet heeft bewezen- aankakken. Ik moest er hard om lachen... maar ok. Ook zou Nokia niet de nodige controle hebben over de software ivm de proprietary aard, en de vele jaren research in Maemo, de evolutie in eerdergenoemde lijn (geen revolutie), en aankopen van o.a. Trolltech zouden teniet gedaan worden. Ik zie het werkelijk never nooit niet gebeuren.
En Meego zal technisch wel fantastisch zijn, maar heeft het wereldwijd al genoeg impact gemaakt a la iOS of Android?
Nee, natuurlijk niet. Het is nog in ontwikkeling, terwijl er al jaren iOS en Android produkten zijn uitgebracht. MeeGo zal nog niet de volledige N-Series/Symbian lijn gaan vervangen; dat gaat geleidelijk.

Dit is net zoiets als nadat Apple de eerste iPhone had aangekondigt stellen dat iPhoneOS geen marktpenetratie heeft tov Symbian.
Is het voor Meego haalbaar om zelfs WinPhone7 in te halen?
Waarom niet? WinPhone7 heeft op moment van schrijven een markpenetratie van 0,0.
Zo ja, dan trek ik de 'drogredenering' weer in
Doe dat maar, je verkoopt vooralsnog veel gebakken lucht, ofwel wishful thinking.

[Reactie gewijzigd door Jerie op 6 oktober 2010 10:50]

nokia kwa hardware stevigheid perfecte telefoons!
maar erg stomme software keuzes.gelukkig bestaan de hackers!
de goeie ouwe nokia misschien wel ja...ik heb een N97...verder prima telefoon alleen dat schuifknopje om je toetsen te blokkeren...dat ik daar eerst zo blij mee was, want daarmee ging dat ding niet telkens van toetsenblokkering af....en toen ineens was tie kapot....laten repareren had geen zin: lag ie dr zo weer af....

[Reactie gewijzigd door pizzafried op 5 oktober 2010 22:11]

N series, dat is voor jongeren die elk half jaar al hun zakgeld aan een nieuwe mobiel spenderen en dus niet gemaakt om lang mee te gaan. Probeer eens E of 6000 serie, daar zit nog de ouderwetse Nokia kwaliteit.
Ik gebruik anders al sinds december 2005 de N70 als hoofdtelefoon. Werkt nog even goed als de eerste dag. Nog nooit een probleem mee gehad en daarom ook weinig zin om m'n hoofdtelefoon te vervangen.
Mijn vriendin heeft de Nokia xpressmusic 5800 en daar zijn gewoon hele stukken uit de behuizing weg. Daarnaast heb ik nu al van 3 mensen in mijn omgeving gehoord dat hun touchscreen van de n97 kapot is gegaan en dat die d.m.v. reparatie vervangen zijn door Nokia.

Maar tegelijkertijd kan ik me herinneren dat "wij" vroeger de Nokia 3310 gewoon tegen muren aan gooiden. Het frontje vloog er dan af, maar die zette je daarna wel weer net zo makkelijk in elkaar.
En als ik kijk naar de reactie van mashell zou die zelfde kwaliteit ook nog in de E en 6000 serie zitten.
Dat klopt... ik heb mijn goeie ouwe Nokia eens een keer van vier hoog naar beneden laten donderen(op de stoep!)... knopjes-pad achtige dingen vloog eruit(kon ik er zo weer inzetten) en toen werkte alles gewoon nog
En gelukkig is Symbian Oen Source.
Als je de broncode niet mooi vind kan je dat ook gewoon zeggen :+
Gaat lekker met Noka...beter vragen ze failliesement aan, ze produceren momenteel nada met hun symbian!
ze produceren momenteel nada met hun symbian!
Je weet dat ze nog steeds marktleider zijn, maar dat ze beginnen te verliezen op de smartphone markt?
lekker dan..
draait nokia goed gaat ie weg...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True