Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 82 reacties

Nokia gaat zijn MeeGo-smartphone N9 uitrusten met een Intel Atom-processor, zo beweert een Fins maandblad. De N9 wordt gepresenteerd op Mobile World Congress in Barcelona en zou dezelfde 12-megapixelcamera hebben als de N8.

De Atom-processor, vermoedelijk een Intel Moorestown, is geklokt op 1,2GHz, zo meldt het Finse maandblad Prosessori. Het toestel wordt uitgerust met MeeGo Harmattan, een soort overgangsversie tussen Nokia's eigen Linux-variant Maemo en het nieuwe besturingssysteem MeeGo dat Nokia samen met Intel ontwikkelt. De N9 zou de eerste MeeGo-smartphone worden van Nokia en volgens Prosessori wellicht ook worden uitgerust met 4g-netwerktechniek lte.

Over de N9 gaan al bijna een jaar lang geruchten. Eerder kwamen al foto's naar buiten van de smartphone, die aanvankelijk voor een release in 2010 op de planning stond. Een aankondiging tijdens Nokia World in september bleef uit, waarna berichten naar buiten kwamen dat de smartphone was uitgesteld.

De N9 heeft naar verluidt een 4"-scherm en een toetsenbord, en doet op basis van uitgelekte afbeeldingen veel denken aan Macbook-laptops van Apple. Hoewel Nokia niet aanwezig is met een stand op Mobile World Congress, geeft ceo Stephen Elop wel een keynote op 's werelds grootste telecombeurs.

Nokia N9-00 Nokia N9-00 Nokia N9-00 Nokia N9-00 Nokia N9-00 Nokia N9-00 Nokia N9-00 Nokia N9-00 Nokia N9-00 Nokia N9-00 Nokia N9-00 Nokia N9-00
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (82)

Ook ik heb een N900, prima toestel verder met potentie, maar de service van Nokia, het aantal Maeomo updates en beschikbare applicaties valt me erg tegen. Zo is er nog altijd geen (gratis) Navigatie software, zoals wel al op andere toestellen van Nokia.
Ik weet nog niet zeker of m'n volgend apparaat wel een Nokia zal zijn; ik heb tot nu toe alleen Nokia toestelletjes gehad.
Klik twee keer op dat knopje linksboven, klik op kaarten, klik midden onder op routebeschrijving.. vul je locatie in bij het onderste tekstveldje, druk enter in.. tada, navigatie!

Helemaal gratis.. standaard meuk die erop staat (of wellicht via een update binnen getrokken).

Geen idee hoe goed het werkt want ik heb er nog nooit gebruik van gemaakt.. maar het bestaat in ieder geval wel.
Het heeft geen turn-by-turn en is dus als zodanig zo goed als onbruikbaar in de auto :/ (naast het feit dat de batterij na +- 30min compleet leeg is)
Ben ik de enige die me zorgen maakt in de accuduur van dit toestel ?

Ten opzichte van ARM chips zijn de atoms toch echte energieslurpers ? En het is nou niet alsof de accuduur van de huidige smartphones zo geniaal is ...
Yep, dat in combinatie met 4G en een groot scherm.. Voorspelt niet veel goeds :)
ik neem aan een nieuw atom, de huidige zijn inderdaad energie slurpend en passen volgens mij ook niet in een mobiel.

en nokia staat aardig bekend om hun lange accuduur ( vergleken met de iphone en diverse android toestellen)
Ben ik de enige die me zorgen maakt in de accuduur van dit toestel ?
Ik denk het niet.

Ik maak me hier ook zorgen over. Ik heb veel meer vertrouwen in de ARM zeker in combinatie met het energie verbruik.

Ik vraag me af wat Nokia over de streep getrokken heeft?

[Reactie gewijzigd door worldcitizen op 20 januari 2011 16:31]

Sorry maar de macbook - link ontgaat me even.. Hoe lijkt ie er precies meer op dan op andere laptops?

[Reactie gewijzigd door maratropa op 20 januari 2011 15:00]

de toetsen en de inleg zijn ongeveer hetzelfde, net als de alu behuizing die eromheen zit.
ik vind het wel fijn, want dat slappe plastic waar sommige telefoons van zijn gemaakt is echt om van te janken
Het gaat dan hier met name om het toetsenbord. Maar een vergelijking met Sony was net zo (on)juist geweest.

[Reactie gewijzigd door Trasos op 20 januari 2011 15:02]

precies.. Men vergeet nogal vaak dat minimalisme er eerst was, en dat apple dat gewoon goed toepast.. Maar het is natuurlijk hip om met appeltjes te vergelijken :)
Ja ach zo is van alles wat te zeggen. Ontkennen dat Apple tegenwoordig een grote speler is lijkt op tweakers (in de reacties) ook "hip" te zijn.

Als je de link niet ziet dan wil je hem niet zien. Hij is er wel degelijk. Heeft niets met hip doen van tweakers te maken.
Dude, ik zou even wat fotos bekijken. Als dit ding niet het design van een Unibody heeft... dan weet ik het niet meer.

Maar dat maakt verder net uit. Ik vind hem er prachtig uitzien. Mijn vader heeft alleen die N8 ... en sorry ik kan hier niet positief over zijn. Ik vind het een traag/half afgewerkt... onlogiche telefoon.

Hopende dat de N9 beter word, want vaders zal alteid bij nokia blijven. (hij vind dit trouwens zelf ook. Hij zou nooit een iphone willen... maar hij erkend wel het gemak ervan.)
Ik zie er geen unibody design in, het zijn gewoon wat goedkope zilverkleurig gespoten plastic delen die op elkaar geklikt en schroeft zijn. Het plastic rondom het keyboard is overduidelijk een ander deel dan de onderkant van de telefoon.


Overigens wel een gigantisch apparaat als dat scherm 4 inch is. Vooral erg lang.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 20 januari 2011 15:41]

Aluminium behuizing, zwarte rand om scherm, vierkante toetsen met veel ruimte er tussen, maar op zich iets te ver gezocht vind ik.
Tjah, ik snap het ook niet helemaal... Blijkbaar als je toetsen er minimalistisch uitzien met veel ruimte erom is het blijkbaar gelijk van Apple gejat? :? Heb alsnog even de plaatjes erbij gehaald, maar behalve dat er gewoon wat mmer ruimte tussen de toetsen zit dan je zou verwachten zijn er voor de rest weinig vergelijkingen,deze toetsen zitten bijv al recht onder elkaar, probeer dat maar eens te vinden op een macbook. Ook zijn deze toetsen niet vierkant maar langer in de breedte, in tegenstelling tot de vierkante knoppen van de macbooks. Rare vergelijking als je het mij vraagt...
Als ze nou zeggen dat ie op de 9000 communicator lijn lijkt :)
About time zou ik zeggen. Hoe zit het precies met dat overgangstraject? Is harmattan dan niet volledig meego, maar nog voor het grootste gedeelte maemo? Ik heb zelf een n900 met maemo en ben daar zeer tevreden over. Helaas hoor ik op het moment dat er heel veel performanceproblemen zijn met meego. Mocht er ooit een stabiele versie uitkomen die snel is, en een goede store wordt dit een zeer interessante concurrent voor android / iphone os / windows os. De vraag is alleen over hoeveel maanden / jaren wordt dit OS eindelijk volwassen?
Meego zal 100% opensource worden. Daardoor zijn er projecten gestart om nieuwe opensource telefoon software te maken. Dit is nog niet allemaal af/getest (zeker geen lre)
Nokia zal dus voor sommige componenten maemo software gebruiken.

Linux is al jaren volwassen. de 100% opensource telefoon software staat nog in de kinderschoenen. Beetje knip plakken. van modules geen raket wetenschap.

[Reactie gewijzigd door daft_dutch op 20 januari 2011 15:12]

Nokia zal dus voor sommige componenten maemo software gebruiken.
Dit klopt niet. Nokia gebruikt Maemo 6 (al in ontwikkeling op het moment dat MeeGo werd aangekondigd), maar heeft daaraan een MeeGo comptibaliteitslaag toegevoegd.

Dit staat ook zo beschreven in de MeeGo wiki
MeeGo-Harmattan
the default operating system of the Nokia N9. Successor of Maemo 5, but based of the Qt toolkit. Originally named Maemo 6, but later rebranded as MeeGo-Harmattan (provisional name). It is MeeGo compatible (that is, has a MeeGo API) but is not to be confused with MeeGo 1.0 Handheld as it is NOT based on MeeGo Core. MeeGo-Harmattan will not be released as a Nokia product for the N900. Aliases: Harmattan, Maemo 6, MeeGo 1.0 N.
Krijgen we dadelijk dus twee stickertjes op de telefoon "Intel inside" en "MeeGo compatible" :P
Harmattan is eigenlijk Meamo 6, maar MeeGo-software compatible.

Extra info.
dan zou de N9 een echt vlaggenschip kunnen zijn, ik bedoel een toestel in midden 2011 zonder dual-core? dat zou niet slim zijn van nokia helemaal aangezien minder mensen de N9 zouden nemen helemaal ook omdat meego nog niet volwassen is.

maar hij ziet er wel mooi uit, de e7 ook trouwens :)

edit: grammatica

[Reactie gewijzigd door fabamdpc op 20 januari 2011 15:02]

Die dual-cores zijn (tot nu toe) allemaal op de ARM architectuur gebaseerd, deze Atom is zover ik weet x86. Dus het wordt waarschijnlijk in het duister tasten totdat de echte benchmarks naar boven komen, gezien je zo'n twee architecturen niet kan vergelijken.

Ik vermoed dat de Atom in het algemeen sneller gaat zijn, buiten voor multitasking daar zal de dual-core toch waarschijnlijk beter presteren. Tenzij de Atom deftige hyper-threading heeft natuurlijk.
Hoe dan ook, die Atom gaat toch meer energie verbruiken als de ARM proc's dus imo blijven de ARM's een voorsprong hebben
Dan moet ook het OS en de apps dualcore ondersteunen. Indien dit niet het geval is hoef je ook nog geen dualcore erin te stoppen. Overigens is 1,2 GHz erg netjes, en komen er langzaamaan telefoons met deze kloksnelheid op de markt.

Having said that, het is natuurlijk wel erg jammer dat je als bedrijf een telefoon wilt releasen in 2010, maar dat er nu niet eens een vaste launch date bekend is. Dan loop je inderdaad het risico dat je hardware flink verouderd is als het op de markt komt. Ik hoop in ieder geval dat deze telefoon beter typt dan de N97 (eigen mening: typt belabberd).

Ook ben ik benieuwd naar MeeGo en hoe snel ontwikkelaars ermee aan de slag gaan.
Even opsommen:
  • Vette Atom x86 processor
  • 4" scherm, ws. hoge resolutie
  • Toetsenbord (zoek maar ns goede Android met toetsenbord?
  • Maemo 6, compatible met MeeGo en QT Toolkit
  • 12MP camera van N8 (behoorlijk beter dan iPhone4 camera)
  • HDMI-out
  • Open-source ontwikkeling, Linux gebaseerd
  • Intel wil voet aan de grond, Nokia moet echt ergens naartoe
Ja, ik heb hoge verwachtingen van dit toestel. De reviews die er nu zijn van MeeGo handheld zijn niet op basis van de Nokia MeeGo Harmattan versie (ja, dat is anders). De performance die je haalt, puur qua hoeveel je door de CPU kunt stuwen, is bij een Atom x86 wel ordegroottes beter dan bij een ARM A9 Dual-core zelfs. Zeker wat betreft rekenmogelijkheden. Dit zou de telefoon de drempel van zet-in-dock-en-maak-laptop-van over kunnen helpen. Combineer dat met het gemakkelijk omzetten van bestaande Linux software als OpenOffice, navigatie, calculatie en je hebt een powerhouse. Verder hoop ik dat tegen die tijd de Android-emulatie en de Apple-is-evil-acceptatie het minder doet, en dat heb je opeens precies het vetste product. Benieuwd wat voor veerkracht Nokia aan de dag kan leggen!

[Reactie gewijzigd door BvDorp op 20 januari 2011 17:39]

Je vergeet dat AMD ook mee doet met Meego! (misschien dat X86 en batterijduur dan ook nog wat worden!! :9
Mits de accu voldoende lang meegaat op één ladingen Meego geen domme missers gaat hebben, wordt dit een toptoestel.
dit is nou leuk nieuws. dat is best krachtige hardware voor een telefoon. het toetsenbord lijkt trouwens best wel veel op dat van een macbook air.
doet op basis van uitgelekte afbeeldingen veel denken aan Macbook-laptops van Apple.
vinden zij dus ook :-)

ik vind het een mooi mobieltje met veel potentie omdat het MeeGO draait.
Leukste vind ik nog dat een atom en X86 processor is. En dan worden er ineens een heleboel leuke mods mogelijk waar we ongetwijfeld nog veel over gaan horen.

Ben alleen benieuwd naar verbruik :9
Inderdaad, dat zou betekenen dat het mogelijk zou kunnen zijn om een x86 Linux OS zoals Ubuntu erop te laden of misschien zelfs een Windows 7 OS.
Helaas mist de Moorestown wat legacy delen die alle Windows OS'en nodig hebben. Windows gaat dus niet zo maar werken. Linux zou wel redelijk makkelijk moeten lukken. Echter staat er al Linux op de vorm van MeeGo.
Windows 8 zou een realistische optie moeten zijn.
Het doet mij denken aan Sony Vaio laptops die daar veel eerder mee waren.
Ziet er aardig uit, maar het zal mij er niet van weerhouden na 10 jaar Nokia over te gaan naar een Android toestel nu ze van Symbian zijn afgestapt (biedt mij de mogelijkheid om verder te kijken).

[Reactie gewijzigd door FrankAlexander op 20 januari 2011 15:09]

Symbian wordt nog steeds gebruikt en ontwikkeld hoor. De N8 draait op Symbian, alle modellen uit de C/X reeks afaik ook, de aankomende E7 draait ook op Symbian.. en deze ontvangen allemaal updates :)
Ziet er heel mooi uit qua hardware mooie opvolger voor me N900,

Nu alleen hopen dat Meego een stabiel/snel werkend OS wordt Net als Maemo
Ik hoop vooral dat Nokia die OS wel goed gaat ondersteunen. Ik kocht vol verwachting een N900 en was erg te spreken over Maemo. Helaas heeft Nokia de ondersteuning voor die OS vrijwel volledig stopgezet sinds ze MeeGo aankondigdene en de telefoon is dan ook nooit volwassen geworden. Daarom heb ik nu ook heel erg de neiging om deze zomer een Android aan te schaffen, aangezien ik er weinig vertrouwen in heb dat MeeGo groot gaat worden op smartphones na de 'downfall' in service en technologische ontwikelingen van Nokia te hebben gezien.
ik kreeg laatst nog een update voor me N900 via de uitgebreide liberies die ik aan heb staan ,

maar als ik zie hoe hij in vergelijking werkt tot andere toestellen ben ik er zeer over te spreken zeker de multi tasking. alleen internet is gaar maar denk dat dat aan de slechte ontvangst van Kpn ligt.

Ik gebruik daarnaast veel gewone linux appjes en apps uit de uitgebreide liberies en die blijven gewoon community support houden dus dat is wel nice vindt het eeuwig zonde van nokia dat ze het door Intel hebben laten verzieken en niet gewoon atom support in Maemo hebben gestopt.

Mijn ervaringen met Moblin waren rond uit slecht te noemen dus ik heb niet echt veel vertrouwen in Meego dat het een succes word.

Maar ik wacht af ik heb nog 1jaar te gaan met me abo en ik doe makkelijk 4 jaar met een telefoon over het algemeen.

voordeel van linux based is dat er altijd wel mensen zijn die wat door ontwikkelen er aan puur uit feit ik wat ik gedaan heb.
dit te lezen en te zien, lijkt het misschien wel een toppertje te worden. althans, dat is natuurlijk de bedoeling. wat mij betreft hebben ze het design en de bouwkwaliteit goed in orde.
al vind ik 4inch vaak net iets te groot.
als Nokia dit keer (dat vaak voorkomt) niet bezuinigd op de resolutie, wordt het nog wat.
Hebben ze met de n900 bezuinigd op de resolutie? ik vind de resolutie voor een smartphone behoorlijk beter dan de resoluties van smartphones die tijdens dezelfde periode gereleased zijn.
je noemt een voorbeeld waarbij dat net niet het geval is. zullen er uiteraard meer zijn. maar ik heb het over smartphones waar ik ervaring mee heb.;)

Edit: inderdaad maar één telefoon, de N900 met een hoge resolutie van Nokia.

[Reactie gewijzigd door Steven6249 op 20 januari 2011 15:27]

De N900 is dan ook niet zo vaak voorgekomen. Dat was zelfs de enige telefoon van Nokia met meer dan 640 x 360.