Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 67 reacties

Nokia en Intel hebben in Finland een onderzoekscentrum geopend om samen te kunnen werken aan nieuwe toepassingen voor smartphones. Een van de projecten waaraan wordt gewerkt is het videobellen met een hologram.

Het onderzoekscentrum wordt gevestigd bij de universiteit van Oulu in Finland. Een groot deel van de projecten waaraan zal worden gewerkt zal opensource zijn, zo maakten de universiteit en Intel bekend. Een deel van de tijd wordt geïnvesteerd in MeeGo, het nieuwe op Linux gebaseerde OS waaraan Nokia en Intel samenwerken. MeeGo komt voort uit de samenvoeging van Intels Moblin en Nokia's Maemo.

Er gaan enkele tientallen mensen in het onderzoekscentrum werken aan diverse ontwikkelingen. Er is veel aandacht voor 3d-effecten voor telefoons en smartphones. "3d-technologie kan ervoor zorgen dat we onze mobiele telefoons op een nieuwe manier gaan gebruiken en dat de interactie met dit soort apparaten veel natuurlijker en realistischer wordt", aldus Nokia-cto Rich Green.

Het is onduidelijk wanneer de eerste technieken die in het onderzoekscentrum zijn ontwikkeld in apparaten moeten belanden. Ook is het niet helder of de technieken alleen voor MeeGo worden ontwikkeld of dat ze ook op licentiebasis kunnen worden gebruikt door de bedrijven achter andere mobiele platforms. De verwachting is dat de eerste smartphone met MeeGo, de Nokia N9, dit jaar nog wordt aangekondigd.

Star Trek: communiceren met een 3d-hologram

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (67)

Zouden ze dit ook in qt programmeren want dan wordt het interessant! :Y)

[Reactie gewijzigd door rob12424 op 24 augustus 2010 20:14]

Waarom zie ik nu de communicator achtige devices van Star-wars voor mijn neus waarbij een blauw-wazig hologram uit een rond apparaat komt?
Afgezien dat het technologisch uiteraard retegaaf is, vraag ik me toch af in hoeverre de holografische uitvoering zal zijn zoals jij hier beschrijft. Ik denk niet dat 'men' erop zit te wachten dat je bij ieder telefoontje er op je best moet uitzien, aangezien je niet weet wie er allemaal nog meer mee zit te kijken naar je hologrammetje.
Ik verwacht dat je het eerder moet zien in de 3D effecten van een dergelijke techniek, als die holografische stickers die je vroeger had.

Maar stel dat het inderdaad een blauw-wazig hologram gaat worden, dan vraag ik me toch af hoe ze jouw achterhoofd zullen gaan 'filmen', zonder dat er een volledige ring met cameras uit je telefoon klapt zodra je een gesprek gaat voeren :)
Holografische projectie bestond al meer dan 20 jaar geleden. Kan me een videogame herinneren die die dat had. De karakters stonden als het ware boven op het scherm. Heb daarna nooit meer iets van die techniek vernomen. Het blijkt uit 1991 te zijn en heette Hologram Time Traveller van Digital Leisure.
http://en.wikipedia.org/wiki/Time_Traveler_%28video_game%29


Maar ja, voor de handel was wellicht interessanter om eerst platte schermen te maken, daarna 16:10 te gaan, waarop 16:9 toen brilletjes uit te vinden om vervolgens bij het zelfde uit te komen. 4x meer kassa toch .... ;)

[Reactie gewijzigd door gepebril op 24 augustus 2010 13:35]

Een plat beeld 'projecteren' met een parabolische spiegel maakt iets nog niet tot 3D, natuurlijk. Als ik het me goed herinner dan waren de spel-elementen bijvoorbeeld ook nog steeds plat. in combinatie met de fysieke achtergrond elementen (die blokjes) leek het wel wat meer '3D' (je hersenen krijgen wel de kuist 3D cues van die elementen en nemen dan maar aan dat de rest ook in dat 3D vlak ligt).. maar om dat nou "holografische projectie" te noemen...

Dan is zo'n Mirage ding nog overtuigender ;)
http://www.youtube.com/watch?v=lFqlQiTTHRs
Maar stel dat het inderdaad een blauw-wazig hologram gaat worden, dan vraag ik me toch af hoe ze jouw achterhoofd zullen gaan 'filmen', zonder dat er een volledige ring met cameras uit je telefoon klapt zodra je een gesprek gaat voeren

Hoeft niet, je kan toch 3d maken van enkel de voorkant? Als jij live voor een persoon staat zie je toch ook zijn achterhoofd niet? Enkel als de persoon zich draait kan je dat zien. Dus als de persoon zijn telefoon beweegt zal je dat ook wel te zien krijgen.

Verder vind ik dit ontzettend cool, en zou ik dat wel kunnen smaken, een telefoon met hologram, jammer genoeg spreken ze hier vooral over 3D, en daar zit ik niet direct op te wachten, al kan ik me wel voorstellen dat dat wel leuk kan zijn om 3d te kunnen bewegen in je menu's, of de woorden van een sms te zien bewegen of zo (?)

Nu soit, eerst 3d goed maken, en dan dromen van hologrammen?

[Reactie gewijzigd door Kerberos84 op 24 augustus 2010 11:39]

Yep een mooi (mogelijk) praktijkvoorbeeld is in Minority Report te zien, met de projectie die hij bekijkt van zijn vrouw en kind.
Ik denk dat de eerste uitvoeringen van deze techniek gebruik zullen maken van een 'avatar' die geanimeerd is en vorm heeft gekregen bij een eenmalige 3D-scan van de eigenaar (zoals bij de aankoop van het mobieltje). Vervolgens zal 'jouw animatie' (ergo: soort avatar maar dan in mini-3D en waarheidsgetrouw) worden doorgezonden in plaats van dat je 'live' zal worden gescanned en dat die data vervolgens in een hologram bij de ontvangende kant verschijnt. Zou ook een stuk praktischer zijn. Wellicht zal er dan ook een hele markt ontstaan voor 'aparte' 3D-avatars voor mensen om te gebruiken in hun hologramgesprekken. Ik zie al een mini-hologram door m'n mobieltje worden geprojecteerd van Angelina Jolie als Tombraider als m'n vriendin me 'hologram-belt' :+

Klinkt wellicht als gekkenpraat, maar mensen hebben nou eenmaal de behoefte om ultiem te 'customizen'. Kijk naar bijv. ringtones of sociale media, daar is die 'gekte' al helemaal toegeslagen met persoonlijke hyves/myspacepagina's. Ik gok dat zoiets een enorm groei-potentieel zal hebben. Ik zie het in ieder geval al helemaal voor me. :Y)
ik dacht eerder aan de techniek met lenzen in het scherm, waarbij elk oog iets anders ziet, of je iets anders ziet afhankelijk van de hoek van het scherm.

voor tv gebruik is dit niet ideaal omdat je altijd op een vast punt moet gaan zitten, en het moeilijk werkt voor meerdere personen tegelijk.

echter een gsm is persoonlijk, je zit er niet te ver van, en bepaalt zelf gemakkelijk de hoek waaronder je kijkt, dus deze technologie zou daar wel kunnen werken?
Ach was het maar zo'n feest. De 3D technieken die gebruikt zullen worden zijn waarschijnlijk vergelijkbaar met die in de nieuwe DS, of erger nog; een techniek waar een 3D bril noodzakelijk is.

Ik zelf heb blijkbaar een visuele handicapt m.b.t. diepte, ik zie namelijk geen 3D effect met die nieuwe brillen/techniek van tegenwoordig. Kan dus niet wachten tot men een echt hologram-effect ontwikkeld.

Op zich kan het tegenwoordig wel met een prisma en wat illusies, maar in thin-air is vooralsnog onmogelijk en niet voor te stellen hoe het eventueel zou kunnen. Oftewel: nog jaren ver weg als je het mij vraagt.
Hologrammen bestaan al hoor :) Gewoon projecteren op stoom/rook en je hebt er 1 ;)
http://www.youtube.com/wa...o1_la6IC4&feature=related

Maar goed een hologram heeft in principe niks met 3d te maken, sterker nog de huidige hologrammen zijn enkel 2D met eventueel een 3D illusie (diepte, maar je kan er niet om heen lopen)...
Ziet er wel leuk uit, het enige probleem is dat je dan én de batterij moet opladen én de rook moet bijvullen :P
Het is in ieder geval wel een leuk begin!
Toen ik het las zag ik ook een telefoon met een blauw hologrammetje die op het scherm staat voor me. :P
Geen idee hoe ze dit verder willen doen, of hoe ze dit in een telefoontje willen proppen. Wel ontzettend gaaf in ieder geval. :D
Klinkt leuk maar waarschijnlijk zullen we het eerst zoet worden gehouden met een 3D bril voor onze mobieltjes. :+
Uuhm heb je het nieuws gezien over de nieuwe 3DSi van nintendo? Voor telefoons heb je helemaal geen 3D brillen nodig omdat je over het algemeen maar in je 1tje belt :P
Dat, en volgens mij kan je dan met twee cameraatjes vrij eenvoudig een 3D beeld verzenden (iig quasi-3d), dus met bestaande technologiëen moet het kunnen. Wordt wel heftig voor de bestaande 3G netwerken.

Ik denk dat als Apple het gaat gebruiken en promoot zodat het makkelijk in het gebruik is het wel eens een nieuwe impuls zou kunnen geven. Combineren met andere technieken (bijvoorbeeld GPS om naast je 3d projectie een kaartje te tonen of bijvoorbeeld achtergrondgegevens) kan je natuurlijk hele sexy weergaven maken.

[Reactie gewijzigd door hakken314 op 24 augustus 2010 13:52]

Het artikel gaat over Intel en Nokia, niet Apple ;)
Maar twee keer heftiger dan huidig videobellen. We zijn nog niet zover dat we live 3D modellen kunnen genereren op mobiele apperaten dus zijn het op dit moment nog gewoon 2 ordinaire videostreams.
En dan het liefst een blauw kleurig logo met een karakteristieke deuntje erbij.

This call has been made possible by *Tu-dum-du-dum* Intel Inside... :+

[Reactie gewijzigd door mjpeters op 24 augustus 2010 11:22]

What is thy bidding my master....
Omdat er heel duidelijk een plaatje met iets soortgelijks wordt getoond?
Ik kan me echt niet voorstellen dat dit binnen nu en 10 jaar op de markt komt. Het probleem ligt nog altijd bij de brillen die gebruikt moeten worden. Indien er geen 3D bril gebruikt hoeft te worden dan moet het beeld worden bekeken onder de juiste kijkhoek en ik kan me niet voorstellen dat dat handig is.

Deze techniek heeft nog erg veel ontwikkeling nodig.

[Reactie gewijzigd door Fjerpje op 24 augustus 2010 11:54]

Nintende 3DSi heeft toch ook 3D zonder brilletje? Gewoon een schermpje met een speciale filter erop, en geef toe, je zit toch nooit schuin op je gsm te kijken? Dus "altijd" een heel leuk 3D beeld. Het is zeker mogelijk.
Maar je moet nog altijd de juiste kijkhoek hebben.
Daar had Kerberos84 toch al aan gedacht?
en geef toe, je zit toch nooit schuin op je gsm te kijken?
In principe houdt je altijd je mobieltje vrijwel gelijk aan je beeldvlak en op een afstand die lekker werkt (dus niet vlak voor je neus of met je arm compleet uitgestrekt) - en zou ook nodig zijn bij videobellen (de camera moet immers op je gericht zijn - tenzij die camera automatisch wil gaan draaien).
Want conventioneel videobellen is al jarenlang een groot succes..... 8)7
Nokia gaat waarschijnlijk met 3D displays experimenteren, en Nikon levert te optiek aan voor de (frontfacing) camera. Op zich geen slecht idee, Nikkor glas is behoorlijk goed, en die lui hebben veel ervaring met optisch design. Misschien dat Zeiss nu ook eens wakkergeschud wordt en we wat meer concurrentie in mobieltjes-cameralenzen krijgen.


EDIT:

Goeiemorgen jongens, ik dacht dat het over Nikon en Nokia ging. Voortaan eerst even plens water in mn gezicht voordat ik reageer 8)7

[Reactie gewijzigd door citruspers op 24 augustus 2010 20:37]

Waar staat dat Nikon hierbij betrokken is?

En komop, dit soort lensjes zijn technologisch gezien niet zo heel bijzonder.

Zeiss is innig verbonden aan Sony, en laatstgenoemde maakt ook wel mobieltjes waarmee je acceptabele foto's kan nemen.
In menig Nokiaatje zit (ook) al een Zeiss-lens... geen flauw idee waar citruspers op doelt.
Cool, dit doet me een beetje denken aan een alternatief voor videobellen met een bewegende avatar.

Helaas gaat dit volgens mij gewoon floppen. Ten eerste is videobellen nog steeds geen succes omdat A het videobeeld de privacy van de bellers schend en B omdat men altijd handfree moet bellen om tegelijkertijd te kunnen kijken naar de video.

Met een avatar implementatie is probleem A opgelost, maar probleem B blijft gewoon bestaan. Hierdoor wordt het dus eerder een gadget dan echt een revolutie.
Ik zie de toegevoegde waarde van iemand zien die je belt eigenlijk niet. Lijkt een beetje op een tv-opname van een radio-uitzending; dat voegt ook bijna niks toe, laat staan in 3d.

[Reactie gewijzigd door Rick2910 op 24 augustus 2010 12:28]

Ach, als Apple videobellen priotiteit geeft op het eigen platform ('Eye-Phone', anyone?) dan zie ik dat toch heel snel veranderen.
ben wel benieuwd hoe ze dit in willen passen op de huidige smartphones aangezien het projecteren van een hologram de nodige energie zal kosten. gezien de huidige capaciteit van de accu in de smartphones etc zal deze toepassing ook wel de nodige ontwikkeling op het gebied van accu capaciteit vergen. tenzij je tevreden bent met een half uur bellen met een volle accu.
Je moet toch ergens beginnen..is toch mooi als de technologie zover is.
Ja, de accu's moeten ook mee en beter worden..of je zorgt ervoor dat het projecteren van zo'n hologram niet meer zoveel energie kost.
Mooi dit.
Dat 3D begint een buzzwoord te worden, wat met alles te combineren valt.
Een marketing truuk bij gebrek aan vernieuwing.

Zo,n 3d brilletje dat kijkt toch echt wel waardeloos.
Dan gebruik je een techniek zonder brilletje.
Na de film avater die te bekijken was in 3d was het de beurt aan 3d flatscreens in de huiskamer, kan me best voorstellen dat het gebruik ervan in de telefonie niet lang op zich zal laten wachten ... en dan zonder brilletje ;)


Ze zijn alleziens niet de enigste: nieuws: Philips werkt aan 3d-display voor mobiele telefoons

[Reactie gewijzigd door Rigs op 24 augustus 2010 11:29]

oh dus we kunnen nog wel 2 a 3 jaar wachten voordat het er eindelijk komt
3D zonder bril komt al sneller dan verwacht.

Hot news out of Japan if you're an eager 3D beaver: a report from Toshiba's home nation indicates that the company has three models of glasses-free 3D displays in the pipeline, which are being prepared for launch "before Christmas" at prices of "several thousand dollars" each. As you might recall, we got our first inkling about Toshiba Mobile Display's multi-parallax technique back in April, which is when the above 21-inch panel was being touted along with promises of eliminating eye strain and widening 3D viewing angles. We suspect that by now Toshiba has put a slinky bezel on the thing and started thinking up alphanumeric product names for it, though do bear in mind that queries to its press office were deflected with the boilerplate "no comment" response.

www.engadget.com
natuurlijk is met een extra dimensie ineens ook diepte van belang geworden op een telefoon. Waardoor je dus hele interessante features kan maken.
(en ook ik moest even denken aan darth vader)

Je zou ook kunnen denken aan iemand de hand schudden en daarbij feedback krijgen.
of
rijen "icoontjes" achter elkaar waar je met een zwaai in de ruimte doorheen kan scrollen.

Ik wacht rustig af totdat deze techniek volwassen is
en wie gaat er samen met AMD een 3d telefoon maken?

en hoe groot moet je telefoon wel niet worden.?