Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 86 reacties

Het nieuwe mobiele besturingssysteem MeeGo van Nokia en Intel is niet bedoeld om met Android of iPhone te concurreren. Dat zegt een topman van Nokia. MeeGo is bedoeld voor de 'computing space', Symbian blijft eerste keuze voor smartphones.

Anssi VanjokiDe computers waarmee MeeGo wordt uitgerust, kunnen ook compact zijn, belooft Anssi Vanjoki, hoofd Mobiele Oplossingen van Nokia. "De huidige fase van de ontwikkeling van MeeGo ziet er geweldig uit. Wij denken dat MeeGo het OS is op de computers van de toekomst. En die computers zijn niet gebonden aan een bureau of je schoot, maar passen in je broekzak."

Terwijl MeeGo wordt gericht op tablets, netbooks en auto's, zal Symbian een OS voor smartphones blijven, zegt Anssi. "Symbian heeft veel kritiek gekregen de laatste tijd. Sommige klachten waren terecht, andere niet." Vanjoki schreef verder dat er ook na de N8 nog N-serie-toestellen met Symbian zullen komen, in tegenstelling tot wat eerder werd gezegd. "De Nokia N8 zal het enige N-serie-toestel blijven met Symbian^3, maar Symbian^4 is een goede mogelijkheid. Een heel goede mogelijkheid." Eerder deze week dook al een toestel op, met een qwerty-toetsenbord en dvb-h; vermoedelijk krijgt dat als eerste toestel Symbian^4 mee.

Hoewel Symbian in Nederland nog altijd marktleider is, is het volgens velen de concurrentie met iPhone, Android en BlackBerry aan het verliezen. Deze week kondigde Symbian-blogger SymbianGuru aan ermee te stoppen, omdat hij teleurgesteld was in de kwaliteit van de hardware en de ontwikkeling van de software op Symbian.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (86)

Symbian is in mijn ogen ook geen goede concurrent voor Android OS of iOS4
Nou toevallig kwam Symbian Guru vandaag met iets wat dit toch echt tegen spreekt.

http://www.symbian-guru.c...ian-guru-com-is-over.html

Ik had ook al soort gelijk iets in het i8910 topic geschreven een tijdje terug.

http://gathering.tweakers...message/34085068#34085068

Feit is dat Nokia veel tijd heeft verloren met dat opensource verhaal van Symbian, ze hadden die tijd ook kunnen benutten om hen software te verbeteren maar dat hebben ze niet gedaan met als uitkomst dat Symbian nu sterk achter loopt op de concurrentie.

Symbian^3 belooft niet echt veel nieuws en ik denk dat ik de Symbian^3 boot laat varen voor iets anders in de hoop dat Symbian^4 goed wordt. Symbian^4 is weer een ader verhaal maar jah het ligt ver in de toekomst en het is nog maar even afwachten of het gaat lukken.

Feit is ook dat het tegenwoordig niet meer alleen gaat om design of UI maar ook om diensten die worden geboden. Laten we eerlijk zijn, die Ovi rotzooi van Nokia is dat, rotzooi. Nokia is nooit goed geweest in het luisteren naar zijn achterban. Van de tijden van PC Suite 5 tot nu alles is gewoon zwaar bagger en dat is opzich niet erg, niks kan in 1x goed gaan, alleen je moet dan wel even de tijd nemen om te vernieuwen en te innoveren en dat zijn juist de dingen die Nokia niet kan.

Symbian als mobiel OS is super, het staat als een rots. De beveiliging is top maar dat komt ook omdat Nokia al bezig was met de beveiliging toen iPhone en Android nog vitamintjes aan de boom waren.SYmbian zelf is bijna net zo oud als de oertijd, het komt van voor dat de programeer taal C en meeste standaard libraries die ontwikkelaars vandaag de dag gebruiken. Symbian heeft qua ontwikkel omgeving en libraries ook zijn eigen ding en dat is moeilijk voor meeste hobby ontwikkelaars die de appstores van Apple en Android vullen (je mager dan wel zoveel apps voor hebben maar een groot percentage is gewoon onzin of dubbel!). De drempel voor Symbian ligt gewoon te hoog wat je ook kan zien aan de apps die beschikbaar zijn.

Je ziet odit ook in andere aspecten terug komen. De manier van messaging, telefoonboek, etc. etc. etc. De implementatie van de standaard dingen in de andere grote OSen is wel een beetje volgens hetzelfde stramien maar Symbian wijkt daar zeer sterk van af met als gevolg dat compatibiliteit heel moeilijk is. Het ding is ook dat dingen als adressenboek, messaging, etc. (eg maar de standaard dingen) ook veel beter in elkaar zitten in Symbian alleen het nadeel is dat als je gebruik gaat maken van die functionaliteit wat het zo super maakt dat je meteen je comptibiliteit kwijt bent met zeg maar Outlook of GMail.

Nog een plus puntje van Symbian is dat het super schaalbaar is. Het gaat van groot naar klein, van mini scherm naar wvga, maakt niet uit het kan alles zonder dat het een zuper belasting is. Terwijl de iPhones en Androids het meoten doen met een echte gebruik tijd (als je hem dagelijks gebruikt) van 1 misschien 2 dagen gaat mijn i8910 toch echt minimaal 5 dagen met normaal gebruik. Nou voordat iemand komt met allerlei links naar specs enzo, ja je hebt wat de fabrikant zegt en je hebt wat je zelf haalt met je eigen gebruik.

maar goed feit blijft dat Nokia de trein grandioos heeft gemist en nu nog een inhaal slag zal niet veel uithalen. Of ze moeten met iets super komen met Symbian^4 anders is het RIP voor Symbian.

En het ding is dat het niet duidelijk is wat Nokia nou wil. Het lijkt erop alsof ze dat MeeGo gebeuren een beetje achter de hand houden voor het geval dat Symbian faalt. Maar het ding is dat alles wat ze willen van Symbian, ze nu al hebben met MeeGo. Okey Nokia is nooit een fabrikant geweest van de super specs. Wat ze maken zijn geen high-end dingen maar ze zijn wel (iig dat horen ze te zijn) bruikbaar en praktische. Die denk wijzen was voorheen correct. Je had toen die zuinige componenten van vandaag niet, dus moest je wel conservatief zijn wil je ooit goede accutijden neerzetten. Allen met de vooruit gangvan de afgelopen paar jaren en componenten die tegenwoordig nano-watt (je precies nano) gebruiken is dit alles wel nodig en moet nokia die conservatieve houding een beetje los laten. Er is nu ruimte voor MeeGo, ze kunnen dunnere en praktische toestellen maken, dus niet de mobiele linux servers die N900 heten.

ik zie wel ruimte en een markt voor MeeGo maar het is echt afwachten wat er gaat gebeuren met Sybmian. Alleen wat ze ook doen, ze moeten nu echt heel snel zijn.

[Reactie gewijzigd door SizzLorr op 3 juli 2010 03:22]

Het bericht dat je aanhaald over het stoppen van SymbianGuru is wel grappig. Die mensen geven aan hun vertrouwen in symbian op te hebben gegeven bij de n97.

Ik vind dat ze aardig lang hebben vastgehouden aan hun liefde voor symbian want ik was het 3 jaar geleden al zat. Vraag me af waar die voorliefde vandaan komt want ik zie het niet. Zelfs windows mobile bied veel meer opties voor een smartphone.

Android is verleidelijk, maar ik ben nu bijna 2 jaar de trotse bezitter van een touch HD die ik waarschijnlijk nog wel een jaar houd. Symbian echter nooit weer.
Mwah 3 jaar geleden (spreek je over 2007) was de markt toch echt heel anders. iPhone was er niet (in Nederland dan, net in Amerika) en Windows Mobile 5 was... nou WM 5, enough said. Het was de bedoeling dat WM6 drastische veranderingen zou brengen maar de release duurde te lang en uiteindelijk was het niks.

Anyweg, het is juist vanwege de veranderingen die we de afgelopen 3 jaar hebben gezien dat Symbian Guru heeft besloten om ermee op te houden, Symbian levert elke dag weer terein in.

Je haalt nog eens de Touch HD aan als voorbeeld. In die tijd was het Symbian of WM. Beiden hadden sterke en minder sterke punten, het is een persoonlijke keus en daar kan ik niks over zeggen. De markt nu is heelerg anders dan wat hij toen was. Maar om nou Symbian af te kraken voor wat het was in 2007, tja das ook weer wat.

[Reactie gewijzigd door SizzLorr op 3 juli 2010 03:08]

Tja, ik heb ook de Touch HD, mooi ding dat wel. Maar toen ik overstapte op Android twee maanden terug was het net alsof ik in een nieuw tijdperk stapte. Symbian valt gewoon totaal in het niet daarbij. Symbian bied die keuzed aan applicaties niet, en heeft ze lang zo lekker niet geintegreerd.

Maar hopen dat Symbian^4 minimaal net zo mooi wordt als de iOS4, of liefst nog slimmer. Want Google wordt een veel te dominante speler, als er geen goede tegenhanger komt. Hier in de VS groeit Android enorm, omdat mensen het zien als een "goedkopere" iphone.

Ben wel benieuwd naar dat Meebo.
ben ik het wel mee eens eigenlijk is symbian einde oefening en wel meetje klaar. Ok er komt een nieuwe versie binnenkort maar we zullen nog moeten zien hoe of wat.. en die laat nog lang op zich wachten zeg!

P.s. Nokia N900 is natuurlijk een ander verhaal maarja, dat is dus "geen symbian meer!" maar Meamo Linux..

[Reactie gewijzigd door 3DDude op 2 juli 2010 20:23]

Wat zou makkelijker zijn, Symbian verbeteren. Of een heel nieuw OS bouwen..
Mij lijkt het makkelijker om een bestaand systeem te moderniseren.
Als een stukje software jaren lang is uitgebreid met nieuwe functies die bij de initiële ontwikkeling niet denkbaar waren krijg je vaak na jaren en jaren van dit soort update werk een draak van een ding wat steeds lastiger wordt om bij te werken.
Dat kan je vervolgens beter aan de kant gooien om met een schone lei opnieuw te starten.

Je hebt een omslagpunt waarop je gewoon door de zure appel heen moet bijten en opnieuw moet beginnen..zie b.v. Apple met OSX of vele bedrijven met zelf geschreven en onderhouden software.
Ze hebben toch ook Meego ontwikkeld. Dus dat was jij suggereert is grote onzin. Wat nokia bedoelt is dat Meego kan wat eigenlijk met een PC ook kan. De hoofdfunctie van deze mobiele apparaten (smartphones) in eigenlijk niet bellen. Je moet bijvoorbeeld eerst op een telefoontje klikken voordat je in telefoonmodes komt. Dit is bij Android eigenlijk ook het geval.
Bij Nokia hebben ze nu i.i.g. niet veel vetrouwen in MeeGo.
Klopt, ze rustten in de toekomst al hun high-end "N"-serie modellen er mee uit, dus ze hebben inderdaad weinig vertrouwen. 8)7
Niet volgens dit artikel. Smartphones worden met Symbian uitgerust. MeeGo is voor "computers" Nu is de scheidslijn smartphone / portable computer redelijk dun, maar als de iPhone en Android als smartphone gezien worden en MeeGo daar niet de strijd mee aan gaat, is Meego voornamelijk bedoeld voor hardware die daar nog boven zit. De N-serie zoals we die nu kennen zou dus voor symbian in aanmerking komen.

De enige uitzondering is de N-900. Dat is, veel meer dan de N97, een computer waar je eigenlijk toevallig mee kan bellen en dus precies waar deze man op doelt. Die toestellen moeten dus zoals ik het begrijp Meego krijgen, maar de mainstream toestellen als de N97 zullen dus op Symbian blijven.
Niet volgens dit artikel: Dat is marketing. Ze willen ook helemaal niet worden vergeleken met Android of iOS. Ze willen een OS voor een mobile computer en niet voor een smartphone.
De N-serie zoals we die nu kennen zou dus voor symbian in aanmerking komen.
De N-serie zoals die nu IS, daar draait (op de N900 na) Symbian op. In de toekomst wordt dit MeeGo, zoals dit artikel zegt.

De mainstream smartphones zullen Symbian draaien en ik hoop dat het wel een stuk beter wordt als het open source wordt.
Wanneer worden ze in Finland wakker?
Elke telefoon die ze op dit moment uitbrengen kan niet tippen aan de concurrentie..
Dat symbian is helemaal een hopeloos systeem!
Ze brengen nu ook niet veel uit. Verdiep je eens in de N900 en zeg dat nog eens.
Want die kan wèl tippen aan de concurrentie, mits je er mee weet om te gaan.
Dat 'mits je ermee weet om te gaan' is nou juist het probleem. De Tweaker zal het kunnen waarderen, maar de overgrote meerderheid van de consumenten wil geen telefoon waarmee je 'moet weten om te gaan'.

Daarom wordt het geen succes. Daarom is Linux voor de desktop al jaren lang geen succes.
Daarom is Linux voor de desktop al jaren lang geen succes.
Dat ligt voor 99,9% aan de vendor lock-in en de gebrekkige externe support, beide zaken waar een linux developer niets mee kan, op de telefoonmarkt zie je die beperkingen niet en daar is linux (en *bsd in de vorm van mobile osx) een groot succes.
De gebruikersvriendelijkheid van een gemiddelde linux distributie overstijgt windows in ruimte mate, zolang je maar niet vanuit een windows bril kijkt (maw: nieuwe computergebruikers die linux gewend zijn zullen windows maar een onsamenhangende zooi vinden)
Ook niet waar. De 'it just works' van windows is in linux lang niet altijd te vinden.

wat klikken in menu's is bij beiden gewoon gelijk. Nautilus is niet handig, windows is voor n leek veel duidelijker.
Ben het helemaal niet met je eens. Het is maar wat je gewent bent. De kracht van Winows is de uniforme interface voor alles. Maar als je de laatste KDE-4 serie bekijkt, daar verbleekt Windows toch echt bij. Mooie interface, en op een hoop punten net effe handiger dan WIndows. En tegenwoordig heb ik geen problem ondervonden met het aansluiten van Camera, webcam of mp3 speler. Alle drie werken direct. Da's wel een anders geweest met Linux.
De grote beperking van Linux zit 'm echt in the applicaties die er op draaien. Er is gewoon voor Winodws veel meer beschikbaar.

Dat is overgens ook het probleem waar Symbian tegen aan loopt. Voor iphone en Android zijn veel meer applicaties beschikbaar, en die bepalen toch de bruikbaarheid.
Windows is alleen duidelijker voor mensen die alleen windows (willen) kennen.....
Tja, waarom zou men Linux leren kennen als men op vele bedrijven nog steeds Windows en Mac gebruikt, alsook op scholen leert men werken op Windows en Apple producten. Niet omdat het beter is, maar omdat het meer gebruikte en ondersteunde software is. Dus Windows is neit alleen duidelijker voor mensen die alleen Windows kennen of willen kennen, Linux is nog niet gebruiksvriendelijk en verspreid genoeg voor de modale gebruiker.
"It just works" zou ik nu geen eigenschap van Windows noemen. Voor bijna alles moet je extra software installeren, en als ik zie hoeveel mensen dat al niet kunnen...

Veel mensen met Windows vragen gewoon om de haverklap hulp aan iemand die het wel kan, dat heeft niets te maken met gebruiksvriendelijkheid oid maar alles met marktpenetratie.

(Het is natuurlijk wel waar dat er nog een hele hoop dingen zijn die verbeterd kunnen worden aan Linux maar geef een leek wat dan ook, hij zal altijd wel hulp nodig hebben.)
'it just works' is in linux 10x beter, ik heb geen enkele driver moeten installeren na de linux installatie. Bij windows moest ik nog vanalles zelf installeren wilde het optimaal werken.

Voor iemand die nog nooit een PC gebruikt heeft zal Linux veel beter werken, voor mijzelf is Windows op het moment nog beter omdat ik daar alles weet te vinden. Maar het aanleren van linux gaat erg snel.
Zelf denk ik dus dat Linux voor nieuwe PC gebruikers makkelijker is.
Nautilus niet handig? Het is uitgebreid maar kun je met explorer.exe ook tabbladen openen, dubbele vensters aan zetten zodat je van de ene map naar de andere kan slepen etc.
Linux is juist belachelijk makkelijk in gebruik. Het is anders dan windows, dat is het probleem.
Iemand die nog nooit een computer heeft gezien leert linux te kennen veel makkelijker dan windows.
Ik gebruik linux standaard voor mijn prive en werkzaken, en het is zeker niet makkelijker.

Linux heeft andere voordelen ;)
Linux in het algemeen is misschien niet makkelijker, maar distro's zoals Ubuntu die zich richten op thuisgebruikers zijn écht makkelijker. Applicaties uit het software center met 1 klik installeren, automatisch alles geupdate, hoe simpel wil je het hebben?
ja, want in dat software center is alle software te vinden... 8)7

Nog TE vaak moet de terminal gebruikt worden, dat is voor een gebruiker als mijn pit (of weet ik veel wie, de meeste doorsnee gebruikers) er teveel aan. Zelf een aantal keer Linux geïnstalleerd op computers (op vraag van de klant zelf dan nog), maar ik blijf nu toch bij Mac of Windows. Ik kreeg er te vaak vragen over (te vaak naar mijn zin). Alles heeft zijn voor en nadelen, maar Linux zeer gebruiksvriendelijk noemen gaat er wat over in mijn ogen. Het nadeel van Windows is gewoon dat het op zo veel verschillende configuraties moet kunnen draaien (wat bij Mac al niet het geval is, en dan nog gaat het regelmatig mis) en dat het de grootste speler op de markt is waardoor hackers en virusschrijvers zich hier meer op gaan focussen. Voordelen zijn dan weer dat je met een probleem bij zo goed als iedereen terecht kunt. Bij Mac is dan weer het voordeel dat er weinig virussen voor zijn en je het zeer snel kan wennen + sommige apps draaien er stabieler op. Linux heeft als voordeel dat er een grote community rond is, wat gelijk ook het nadeel is (voor sommige problemen zijn een pak commands nodig + tegenstrijdige oplossingen te vinden (ok, dit is bij elk os, maar bij Linux komt me dit toch vaker voor, mijn insziens)).

Nuja, ontopic:
Van Symbian heb ik weinig te klagen, al geraak ik niet op sommige netwerken (een zelfgemaakt certificaat voor een netwerk werkt niet, terwijl dit op elk ander mobile os wel werkt.
Verder kan ik alle opties snel vinden en gebruiken (al gaat dit bij Android en iPhone OS toch sneller).
Ondanks alles blijf ik toch bij Symbian voorlopig, al is het niet omwille van het goede OS, maar eerder om het feit dat ik nog geen enkel toestel gevonden heb dat me volledig kan bekoren (Dat zal wel nooit gebeuren, maar de ontwikkeling gaat nog te snel vooruit om me nu al een nieuw toestel te kopen, ik wacht nog even af hoe het afloopt met de problemen van de iPhone4 en kijk intussen ook uit naar een Android toestel dat aan mijn zin voldoet).
Als je iets speciaals wilt doen ben je de terminal nodig niet voor dagelijks gebruik.
ik gebruik het voor m'n werk, en ik kan je zeggen - het beheren van linux is al jaren makkelijker (maar anders - en das bij de self-made-pc-professionals vaak het probleem),

gui-wise is linux overigens ook enorm gegroeit en kan wat mij betreft zeker tippen aan windows xp, en laat nu net door de grote comunity de ontwikkeling sneller gaan dan bij MS. (kortom over 3 tot 5 jaar zou windows wel eens gemeten kunnen gaan worden aan een of enkele linux distributie als het gaat om gebruiks-gemak)

het blijft raar dat mensen het bij een mac wel accepteren dat het GEEN windows is maar bij ubuntu bijv niet. - ook al hebben bijde ongeveer gelijke beperkingen, en voor een deel ook dezelfde voordelen. - al heeft apple er natuurlijk wel de hardware bij ...

maar goed - over meamo en sybian en...

eerlijk gezegt snap ik al dat gedoe niet over symbian, op mijn E71 doet het namelijk alles wat ik van een smartphone verwacht, - ok het heeft niet van die super- gadgets - maar als je mij een android phone geeft zullen die gadgets ook als eerste worden verweiderd.

dat het een en ander aan flinke modernisatie toe is geef ik toe, maar ik heb toch persoonlijk liever symbian, dan wimo bb-os of de grillen van apple,

het liefste zou ik een gsm zien met Meago - maar ik vrees dat die kans er voorlopig nog niet in zal zitten. android klinkt leuk maar je hebt te weinig vrijheid om goede apps te maken, maar te veel vrijheid om beperkte doch goede apps te maken...
Dan heb je toch echt de verkeerde Distro te pakken. Als je het hebt over server distro's als Slackware of Centos dan heb je gelijk maar distro's de bedoelt zijn voor eindgebruikers hebben toch zeer nette UI's welke makkelijk te configureren zijn. Pas als je in de server stuff of de meer geavanceerde dingen gaat (waar een normale gebruiker toch nooit aan komt) dan zit je wel met een complexe shell te werken. Opzich ook niet moeilijk alleen je moet er wel tijd in steken om het te leren. Ik google ook vaak naar commands welke ik niet kan onthouden, blijkbaar zijn er mensen die dat wel kunnen doen maar jah ik wil mijn hersencapaciteit voor iets anders gebruiken.

Dit is tevens ook de reden waarom meeste mensen, onterecht, windows crap vinden. Microsoft probeert al die moeilijke dingen onder een makkelijke UI te krijgen zodat de gebruiker uiteindelijk niet hoeft te snappen hoe het allemaal werkt, click and go. Dat is toch wel problematisch, blijkt, want sommige dingen zijn niet zo makkelijk en zijn niet zo click and go als we denken. Als je dan niet de tijd neemt om een fatsoenlijke configuratie op te zetten dan krijg je gaten in je beveiliging, punt. Het is die shell wat linux zo krachtig maakt en meteen ook zo moeilijk.

[Reactie gewijzigd door SizzLorr op 3 juli 2010 03:36]

Ik gebruik Linux, Winows Vista, en af en toe ook OSX. Maar kan niet anders zeggen dat ik eigenlijk stiekem Linux lekkerder vind werken. Het is verruit de snelste, en lekker flexibel. praktisch alles kun je configuren. De andere systemen laten dat niet toe. En Windows heeft als groot nadeel de virusccanner. Je kunt het Microsoft niet kwalijk nemen, maar het systeem reageert daardoor gewoon beroerd.

Maar ik geef toe, een standaard gebruiker, die niet handig is met scriptjes enzo, is met Linux in het nadeel. Niet zozeer omdat Linux lastiger is, maar vanwege het fijt dat de opensource pakketen als Open office, en gimp, toch wat beperkt zijn.
Maemo is veel makkelijker mee om te gaan en flexibeler dan het stugge Symbian en de browser is onovertroffen. Gebruik bv nooit geen mobile sites meer. Die browser maakt ook een hoop apps overbodig gelukkig.
symbian op de E71 heeft gewoon een webkit browser en ik bezoek ook echt alle sites die ik wil / nodig heb, en kom maar zelden met problemen...

had meamo geen firefox aan boord, - dat lijkt me dus echt niets op een device zonder recources op m'n desktop is firefox (hoewel prettig in gebruik) al zo zwaar, op een netbook zou ik het een ramp vinden laat staan op een smartphone
Er zit een contradictie in je post. Blijkbaar zal het voor de 99,9% die er niet mee om kan gaan niet concurreren.
Daar ben ik het niet mee eens, door de makkelijke installatie van applicaties via repositories tegenwoordig is het voor een 'simpele ziel' ook makkelijk om nieuwe dingen op de telefoon te installeren. Bovendien wordt de gemiddelde telefoon nou eenmaal gebruikt voor slecht simpele dingen en juist die dingen zijn echt niet moeilijk met de N900. Ik heb zelf al veel positieve reacties ontvangen op mijn telefoon, ook van blackberry, HTC en iPhone gebruikers (hoewel die laatste groep dat altijd zegt als een boer met kiespijn :p).
Onzin. De N900 loopt qua hardware al achter op de rest. Daarbij moet je bijna zelf je software verzorgen. Een 65k resistief scherm helpt ook niet echt, laat staan een 600mhz processor.
hoezo 600MHz?
die van mij loopt op 1150MHz, en dat is sneller dan de huidige high-end telefoons 8-)
en er zit een mooie repository bij met heel veel mooie software, waaronder heel veel debian apps.

en resistief vs capacitief, daar zijn de meningen over verschilt, ik kan wel lekker een stylus gebruiken :p

[Reactie gewijzigd door oddish2211 op 2 juli 2010 20:46]

Het overgrote merendeel vindt dat onpraktisch, ik hoop dat het een grap is. Daarbij kan je andere telefoons ook overclocken, alleen komt dat je batterytime en levensduur niet ten goede.
En laat dat nu net met de n900 niet zo zijn. Ik heb hem ook overgeklokt en hij gaat nog steeds ent zo lang mee als "standaard". Sterker nog hij gaat langer eme op een batterij, omdat ik de idle clock van 250 naar 124 heb gezet.
Toen de N900 gelanceerd werd hoorde je niks anders dan: "wat, een resistief scherm? In deze tijd?" Even heb ik toen ook getwijfeld, geef dat toe.

Echter de schermtechnologie is anders, niet beter of slechter. Het is kwestie van gewoonte en gebruikte applicatie.

Hoe onpraktisch is het een stylus te gebruiken in een tekenprogramma zoals MyPaint
-check even deze thread http://talk.maemo.org/showthread.php?t=50811&page=22
of
op je high res scherm een minuscule link aan te tikken tijdens het surfen op een full feature (non-mobile) website?
en resistief vs capacitief, daar zijn de meningen over verschilt, ik kan wel lekker een stylus gebruiken :p
Iets waar ik een moord voor zou doen als ik eff wat moet doen met de vodafone H1 van m'n vriendin...
je hebt dan wel een fysiek toetsenbord. :P
Alsof touch-screen zo superhandig is! 8)7 Op momenten is een fysiek toetsenbord echt wel handig en dus wel degelijk een voordeel.
Handig omdat:
Er geen swype is voor meamo?
Je toestel een dikke jongen is?
Kwetsbaarder ivm gewicht en mechanische onderdelen???

Succes...
Volgens mij ruik ik hier een sterk staaltje meningmodden. Ik vind dat allebei de standpunten wel wat hebben.
Heb je wel eens een N900 in je haden gehad? Dat ding is gewoon een mobiele linux server. Te zwaar, te groot, te van alles. Niet echt praktische in het dagelijks gebruikt, tenzij je echt erop staat om dat ding mee te sjouwen. Wel een leuke openings zin: "Hey is dat een N900 in je zak of ben je blij om mij te zien?". Haha!
ik heb hem dagelijks in mijn HADEN en ik vind hem niet groot, maar goed ik heb die telefoon ook niet nodig om die opmerking te krijgen.
Hij is ongeveer zo groot als de Iphone 3G van mijn broertje, alleen iets dikker...

En niet praktisch in dagelijks gebruik? Duidelijk iemand die alleen maar naar het uiterlijk kijkt.

Ik doe er net zo veel mee als mijn broertje met zijn 3G en meer..
Ik bel, sms, mail, internetten met Flash enz enz.

Maar ik gebruik hem ook als accesspoint., ik heb SSH draaien zodat ik via putty mijn telefoon kan gebruiken voor allerlei zaken.
Als ik mijn telefoon thuis heb laten liggen, kan ik mijn telefoon op afstand overnemen via SSH of vnc. En dat zonder hacks of software aan te schaffen.
Probeer dat maar eens met een ander toestel.

De N900 wordt ook als "internet tablet die kan bellen" aangeboden, en niet een telefoon die kan internetten. Dus dat linuxservertje wat je aangeeft heeft wel een beetje waarheid in zich.
Pffft, als je de tik vouten van mensen wil corrigeren dan had je spellingchecker moeten worden.

We hebben het hier over Symbian vs. MeeGo, dan begrijp ik je verhaal niet hoor. Je zegt zelf dat het geen telefoon is maar dan wel in een topic over Mobiele OSen.

Het originele verhaal (waar ik op reageerde) ging over "tippen aan de concurrentie", wie is die concurrentie dan?

Iets dikker, iets zwaarder, iets lomper. Ik zeg niks over het uiterlijk maar over het praktische gebruik. Ik weet niet maar misschien dat jij het leuk vindt om een baksteen in je broek te hebben als je naar de kroeg gaat ik persoonlijk vindt dat niet echt prettig. Misschien ben ik dannet iets te mode gericht maar zo'n boggel in je broekzak waardoor je broek weer uitpuilt ziet er ook niet echt goed uit. Maar dat is nog zo'n punt wat veel mensen blijken te vergeten, een groot deel van een telefoon is het feit dat je hem met je mee moet dragen. Als je hem niet makkelijk met je mee kan nemen of als het teveel problemen/nadelen levert dan kan je een telefoon als niet praktische beschouwen.

Ennug, iets dikker dan de 3G?
http://gadgetized.net/wp-...09/10/N900_Reduced_06.jpg

Dat is toch echt behoorlijk wat dikker. Met 12,3mm @ 135g voor de 3G en 18mm @ 181g voor de N900 is hij toch echt een 1/3 dikker en zwaarder wat heel wat is. De 9,3mm van de Iphone 4 is flinter dun en de 119g van de i9000 is zo licht als een veertje. De 18mm en de 181g van de N900 is echt voor gevoel te lomp en te zwaar. En voor je er over begint, er is onderzoek naar gedaan. 181g is te zwaar. Als iets elektronische goed aan wil voelen moet het tussen de 125 en 145g zitten.

[Reactie gewijzigd door SizzLorr op 4 juli 2010 08:48]

Er zijn zat toestellen die dat ook kunnen, zoals de HD2 om even een voorbeeld te noemen.
Kan iemand mij uitleggen waarom hij/zij Symbian vindt zuigen? Ik heb er even mee gespeeld, werkte best lekker!
lees het artikel van symbian guru ff door (naja, ff...), is lange tekst maar het verteld precies wat er mis is met nokia en symbian.

Het normale gebruik is briljant, niets mis mee. maar vergelijk het met Iphone-OS en Android en je ziet direct waar het mis gaat. het is slecht aan te passen, apps zijn er amper.
Voor de standaard beller is Symbian echt wel perfect, alleen als je meer met je smartphone wil doen dan alleen de standaard dingen zit met een symbian niet echt goed.
Apps zijn er amper? Nochtans is er in de Ovi-store voldoende te vinden qua apps. Slecht aan te passen ben ik wel met akkoord, al is dat bij iPhone-OS nog een pak slechter naar mijn mening.
Symbian is een goed OS voor een smartphone, maar geef het een nieuwere look (aanpasbaar) en werk er wat irritante bugs uit en er is niks meer op aan te merken.
Ik heb beide, een Symbian telefoon en sinds kort een Android, maar die twee zijn totaal niet vergelijkbaar. Ik kan alleen maar hopen, dat Symbian^4 in de buurt komt, want ze lopen echt heel ver achter. Het belangrijkste verschil is wel de integratie van alle functies. Om een paar voorbeelden te geven: Zoek iets op het web, museum bijvoorbeeld, en met een simpele handeling navigeer je er naartoe. Dus navigatie zit gekoppeld aan zowel je browser als je adresboek. Ook handig, Google maps laat de verkeersdrukte zien, dus navigeert je op verkeersopstoppingen heen. Je foto gallerij op je telefoon is je web album, en de locaties van je foto's staan erbij op een kaartje. Applicatie als "winkeltijden", die aan de hand van je GPS locatie de winkels in je opgeving opzoekt, en de winkeltijden erbij weergeeft. Je calender is je web calendar, die je ook aan thunderbird of outlook kan knopen.
Maar ik kan ook E-mailen en tegelijkertijd naar streaming internet radio luisteren. Ik zit nu voor een aantal jaren in de VS, en wandel hier over straat, met Nederlandse radio op de koptelefoon.
Kortom, als je er prijs op stelt dat je data ook echt jouw data blijft en niet overal op het net en vooral niet bij Google staat heb je een probleem als je Android wil gebruiken. GPS is nuttig voor navigatie, maar daar wil ik het ook bij laten - geotaggen van foto's zie ik niet zitten, zeker niet als ze online komen. En "winkeltijden" zal vast alleen werken met grote ketens die zich aangemeld hebben. Daar weet ik in Nederland de openingstijden zo wel van.
en omdat de locatie en tijd bij de foto staat mag je niets verkeerd doen anders ben je de sjaak als je gearresteerd wordt en een alibi verzint :P
En ik kan mijn E63 ook syncen met outlook, ook de agenda.

Enige wat er slecht is aan Symbian is Ovi, die hele Ovi store is niets in te vinden om je moet minstens 3 euro per app betalen. En op touchscreens werkt het niet super maar daar is ook al verbetering in bij de X6 (tegenover de 5800 / N97)
Als je geen touchscreen wilt is het ook goed. Het is, naast BB OS, het enige smartphone OS dat ook goed werkt met een gewoon 4x3 toetsenbord.
Ik kan niet namens alle tweakers spreken, maar net als velen ben ook ik geen groot fan van Symbian. Ik ken alleen Symbian van de oude nokia toestellen tot en met de N95 wat een schitterende telefoon was/is, maar waar je heel snel tegen symbian aanloopt als programmeur.

Het heeft dezelfde idiotie van apple, dat je een applicatie die je zelf schrijft niet aan anderen mag geven (zonder apple store / symbian certs.) dus. Symbian gebruikt certificaten, die voor een huis-tuin-en-keuken programmeur gewoon veel te duur zijn in aanschaf.

Maar goed, als je dan al zover bent om wel wat te programmeren, loop je tegen zaken als Carbide aan (wat alleen op Windows (en Mac?)) draait. Een VirtualBox instance dus maar weer opzetten.

Nu ben ik recentlijk naar maemo overgestapt en wat is dat een verademing. "Gewoon" lekker C++ hacken met Qt (ook al zo'n verademing vergeleken met andere frameworks) en alles wat je wilt doen, kan en mag. Mijn programmaatjes knal ik op mijn eigen apt-repository en geef vrienden slechts een adres daarvan -> download maar. De N900 hoef je niet te jailbreaken om nuttig te maken en 't is zo open als de pest voor de tweaker/programmeur om mee te doen wat je wilt.

Ik zie mezelf dus niet snel terugstappen naar Symbian^3, maar dat is meer door slechte ervaringen in 't verleden dan een gefundeerde en beargumenteerde reden. Ik meen dat Symbian^3 ook Qt apps kan draaien. Super. Wellicht ooit nog eens kijken, al zie ik persoonlijk niet in of 't maemo kan overtreffen.
Symbian gebruikt certificaten, die voor een huis-tuin-en-keuken programmeur gewoon veel te duur zijn in aanschaf.
Iedereen kan voor zijn eigen toestel een gratis certificaat krijgen op cer.opda.cn/en. Helaas geen allfiles capability, maar er is goed meet te werken.
Precies en dat kan met een iPhone ook. Echter weet ik bijna altijd wel zeker dat er minimaal 1 collega/vriend is die mijn homebrew software ook wel zou willen gebruiken. En dat mag / kan dus niet met zowel een iPhone als Symbian, waarbij dit een eitje is met Maemo (eigen repository opzetten of desnoods een .deb sturen per email).
zoer ik weet kun je eigen iPhone gewoon aanmelden als testdevice in xcode.
Hoezo, die kennis kan toch ook een certificaat aanvragen voor z'n Symbian toestel. Hoe dat voor iPhone werkt weet ik niet maar er zijn voor Symbian genoeg developers die hun app unsigned verspreiden zodat iedereen hem zelf maar moet signen.
Met een standaard Nokia N900 zijn de iphone en android gebruikers onder indruk van de snelheid, een reactie die ik vaak krijg is: huh hoe doe je dat zo snel, (tijdens het browsen een muziekje starten op de achtergrond, en dan tussen door even een mail beantwoorden.)

De iphone gebruikers konden dit voor iOS 4 geloof ik helemaal nog niet (uitgezonderd de muziek) en de andriod gebruikers zeggen "huh zo soepel?"

dus ik vind Maemo helemaal niet slecht, oke de beschikbare applicaties is wat minder dan bijvoorbeeld die van de iphone, maar er komt nog steeds meer bij, ook is het niet moeilijk zelf iets te maken ervoor.

Meego heb ik nog geen ervaringen mee moet ik toegeven, ga dit zeker proberen.

en wat betreft Symbian? ja het is wat verouderd maar wie kan me een echt grote fout geven erin? ik had voor mijn n900 een nokia 5800, nooit problemen mee gehad?
Het grootste deel van de innovaties van Apple en Android is dat ze functionaliteit toevoegen die Symbian al lang heeft. Plus een hoop vertragende eye-candy.
Deze Nokia jongen heeft wel gelijk waar hij de lijn trekt tussen smartphone en mobile computer / tablet pc.

Het is namelijk zo dat die verzameling toestellen meer en meer functies van onze desktop en / of laptop computer overnemen.

Dat we daar bij Apple en Google een aantal zaken voor lief bij (moeten) nemen die imo quasi onaanvaardbaar zijn op een desktop pc zoals remote app controle bij Google , data harvest icm locatiegegevens bij Apple en Google, afgesloten besturingsystemen etc.. hebben we eigenlijk nog steeds te danken aan het gebruik van de term "smartphone".

Eens de "kijk eens schatje wat mijn telefoon allemaal kan" fase voorbij denk ik dat we meer PC kenmerken gaan verwachten inzake flexibiliteit van beheer beveiliging en privacy die niet thuishoren in een toevallig net upgedate EULA.

Meamo is in de huidge vorm het meest ergonomische besturingsysteem. Wie het niet geprobeerd heeft kan het misschien verwarren met Nokia Symbian maar dat is het dus niet mensen.
Het heeft de volwaardige webrowsers, inclusief add ons, SIP en full Skype geintegreerd en je kan standaard vids en foto's uploaden en sharen via bluetooth, email, diensten als Flickr, het heeft een life task list met mini icoontjes van draaiende programma's en de enige limiet aan het aantal lopende programma's is geheugen en processor power.

Een Tweakerkleuter kan het ding uitpakken en in 5 minuten overclocken naar N900 Megahertz zonder vrees. http://talk.maemo.org/showpost.php?p=595582&postcount=774

Dat "je moet ermee kunne omgaan" is ontstaan uit het geek gehalte dat dit besturingsysteem kan hebben voor modders. Net zoals een Porsche een race gehalte heeft voor autocoureurs. Je kan wel bellen met je N900 terwijl je met je 911 door zone dertig tuft hoor.

In de door Nokia beschreven visie van Meego als computing OS zie ik het gebeuren dat Meego tablet pc's net zo open worden als Maemo.

Gelukkig en het weze een verademing uit het tijdperk der smartphones te kunnen stappen..

[Reactie gewijzigd door Vetsmelter op 3 juli 2010 06:45]

Het klinkt een beetje als een marketing verhaal. Niet concurreren met iphone of android, maar het gaat gebruikt worden op kleine compacte mobiele computers (zoals de N900? Dat is gewoon een smartphone)
Echt waar is nokia mee bezig willen ze uit de markt of zo want hun beslissingen lijken daar wel op.

ze hadden de perfecte concurrent voor android en de iphone met maemo ik weet zeker als ze daar op door gegaan hadden dat zelfs de iphone moest gaan opletten en klanten had verloren er aan want het ziet er gelikt uit en werkt ook nog eens snel.

Maar dan gaan ze terug naar een achterhaalt OS als symbiant voor smart phones
pak maar eens een N97 en een N900 in handen en dan weet je wat ik bedoel.

Meego = Moblin kwa look en zal me niets verbazen als de werking ook groot en deels moblin is en die is al keer geflopt omdat hij niet mooi eruit zag en niet lekker werkte in vergelijking tot de honderde andere Linux variante op de markt voor tablets en netbooks.

Om in die markt te gaan winnen van Ubuntu en andere grote linux/debian distributies moet je wel iets damn good neer zetten en wat ik tot nu toe zie van Meego is dat nog niet eens in de beurt van.
Om eerlijk te zijn vind ik dit ook erg ongelukkige uitspraken. Ik had verwacht dat Nokia zich volledig zou gooien op Meego en eindelijk eens afstand zou nemen van de verwarrende hoeveelheid systemen. Met de hete adem van Android in de nek zou ik verwachten dat ze nu zouden focussen om dit systeem zo snel mogelijk volwassen te maken voor alle apparaten.

Ik begrijp ook wel dat je voor een simpele phone geen applicatie platform nodig hebt. Maar hoelang zullen die simpele phones nog bestaan? En hun marktaandeel zal rap gaan afnemen nu steeds meer goedkopen smartphones op de markt komen.

Wat we de afgelopen jaren gezien hebben is paniekvoetbal. Symbian wordt open source gemaakt, maar in plaats van dit door te ontwikkelen tot een platform voor smartphones, komen ze daarnaast met Maemo, waarmee ze zelf het vertrouwen in Symbian onderuit halen. Maemo ziet er echt fraai uit en krijgt redelijk enthousiaste kritieken, maar weer gelooft Nokia er zelf niet genoeg in, en ze komen met Meego. Meego laat vervolgens veel van mooie dingen van Maemo weer vallen. En nu horen we dat Meego niet bedoeld is voor phones, en dat daar Symbian voor door ontwikkeld wordt.

Dit kan Nokia zich niet permiteren. Philips maakte ooit een vergelijkbare fout en werd keihard afgestraft. Philips kwam als eerste met de video recorder met het VCR systeem. Ze had twee jaar de markt helemaal alleen maar gebruikte de bekende afroomprijspolitiek. Dat wil zeggen, hoge prijzen vragen tot een segment verzadigd is, dan iets laten zakken enz.

Toen kwamen de Jappanners op de markt met VHS en Betamax voor veel lagere prijzen, want zij richten zich op de massamarkt. Als Philips meteen zijn prijzen had laten zakken met VCR waren ze met gemak de marktleider gebleven. Maar ze besloot een nieuw systeem aan te kondingen V2000 dat beter was dan VHS en Betamax. Dat was een rampzalige beslissing, want de kopers van VCR voelden zich in de kou gezet, niemand kocht nog VCR. Het nieuwe systeem degradeerde het oude, en dat was helemaal niet nodig want VCR was goed genoeg.

Een superieur systeem maken is geen garantie voor succes zoals fabrikanten keer op keer ondervinden. Het is bijhoorlijk moeilijk om acceptatie van zoń systeem in de markt te krijgen. Wanneer je je eigen systeem onderuit haalt moet je dat duur betalen. Eerste heeft Nokia Symbian onderuit gehaald door met Maemo en Meego te komen. Nu leek er eindelijk een focus te zijn op Meego en nu halen ze Meego weer onderuit door Symbian weer op de phone naar voren te halen.

Hier snapt niemand meer iets van. Wat zegt de man:
Wij denken dat MeeGo het OS is op de computers van de toekomst. En die computers zijn niet gebonden aan een bureau of je schoot, maar passen in je broekzak." Terwijl MeeGo wordt gericht op tablets, netbooks en auto's, zal Symbian een OS voor smartphones blijven, zegt Anssi
Sorry maar smartphones zijn toch echt computers die in je broekzak passen.

Dit geeft mij heel weinig vertrouwen in de toekomst. Ik meende dat Nokia samen met Intel met alle macht nu Meego zou gaan ontwikkelen als alternatief van Android. Een laatste poging. Maar nu wordt Meego weer onderuitgehaald.

Dit kan geen winnende strategie zijn. Nokia kan het zich niet veroorloven om twee platforms te ontwikkelen terwijl ze al een straatlengte achterliggen op Android. Als zij het met Meego niet zien zitten, dan moeten ze nu door de zure appel heenbijten.

Ze lopen al te zoeken vanaf het moment dat de iPhone op de markt kwam. Het antwoord werd nooit gevonden. Symbian open maken, Maemo, Meego, nu weer een mix. Ondertussen stoomt Android op volle kracht door. Google zet daar zo veel vaart achter dat Nokia dat bijna niet kan inlopen.

Nokia moet op deze manier bakken met geld uitgeven aan ontwikkeling terwijl haar concurrenten, HTC, Samsung gratis meeliften op de Android trein. Dus ook kostentechnisch wordt je op grote achterstand gezet.

Als Meego niet op alle systemen komt is het een loser. Apple heeft niet voor niets haar OS gebruikt voor de tablet. Door hetzelfde OS te gebruiken creeer je één markt voor contentproviders en ontwikkelaars en een enorm aanbod voor afnemers. Zo kan Apple de tabletmarkt openbreken. Ze hoeven niet bij nul te beginnen. De concurrerende hardware fabrikanten doen daarom hetzelfde maar dan met Android.

Een gescheiden strategie is volmaakt kansloos. Zelfs al je kaarten op Meego zetten is moeilijk genoeg, want meego is er nog niet terwijl Android en iPhone al geseasoned zijn en een flink aanbod aan apps en content gecreerd hebben.

Nokia heeft dus het vertrouwen in Meego als concurrent voor Android al weer verloren. Ze durven het niet aan om die tegenover Android te zetten. Mogelijk komt dit omdat het niet gelukt is om andere fabrikanten te interesseren. Intel is wel een leuke naam, maar verder een complete nono in deze markt. Daar heb je verder weinig aan.

Er zit maar een ding op: Nokia moet nu door de zure appel heen bijten. Ze moet Android op haar smartphones gaan zetten. Dit is een hele moeilijke beslissing die het vertrouwen wederom een flinke deuk zal geven, maar het is de erkenning van de realiteit. Nokia heeft de slag met Android verloren!

Nokia zal Android niet kunnen bijbenen, laat staan inhalen. Nokia wil graag eigen systemen ontwikkelen omdat het gelooft dat een voorsprong in ontwikkeling haar kurk is. Maar die zijn ze al lang kwijt, dat is de realiteit die moet doordringen.

Ze moeten op de Android wagen springen en hun research gebruiken om daarr bovenop proprietary oplossingen te ontwikkelen die hen een voorsprong geven boven de andere Android aanbieders. Alleen zo kunnen ze competief blijven.

Dat Nokia marktaandeel verliest is iets dat ze gewoon moeten accepteren, dat is een logische ontwikkeling. Het hoeft echter geen ramp te zijn omdat de markt voor smartphones zo snel groeit. Je hoeft er daardoor echt niet minder om te verkopen. Beter voor Nokia is te streven naar een lager maar stabiel marktaandeel in een groeiende markt.

Maar tegen Android ingaan betekent gewoon dat je weggevaagd gaat worden naarmate steeds meer consumenten overstappen van de phones op smartphones. Jammer maar ze hebben te veel tijd verloren om een andere oplossing levensvatbaar te maken. De iphone is al drie jaar op de markt en hun systeem moet nog uitkomen. Ze moeten blij zijn dat er een trein is als Android waar ze op kunnen springen en toch nog mee kunnen doen in de snelle ontwikkelingen.

[Reactie gewijzigd door degener op 3 juli 2010 14:46]

Sinds drie jaar (na de iPhone) kan Nokia niks meer bewijzen als het gaat om smartphones.
Tuurlijk niet. Ze verkopen nog immer 't meest aantal telefoons, maar 't is niet 'smartphone' genoeg voor je (veel gehoorde opmerking over bijv. de geweldige n95).
Nokia moet eerst en goede developers omgeving creëren.
En daar zijn ze met Qt hard mee opweg. Schrijf 1 app (in Qt) en 't werkt op Maemo en Symbian, Windows, Linux en MacOSX (en straks vast android).
Zonder goede AppS kommen ze niet ver.
Ah, dus eerst huppel je in 't rond met klachten over een "rot OS" en nu zijn 't apps die 't verschil maken. Heb je enig idee wat 't verschil is?
Verder Nokia gaat "face-planten" met die oma-mobieltjes aka Classic series.
face-planten?
Ach, beter de handdoek nu al in de ring gooien voordat
het veel te veel geld gaat kostten.

[Reactie gewijzigd door 83718 op 3 juli 2010 01:17]

Nokia gooit zeker niet de handoek in de ring als het om Meego gaat, het is de platform voor al hun toekomstige smartphones (behalve de n8), terwijl symbian gebruikt gaat worden voor de med-range toestellen, zo krijgen alle Meego toestellen in tegenstelling to de symbian toestellen hardware acceleratie.
Terwijl MeeGo wordt gericht op tablets, netbooks en auto's, zal Symbian een OS voor smartphones blijven, zegt Anssi
Ik weet niet waar hij vandaan haalt dat Meego niet op smarthphones zou komen, het klopt inderdaad dat ze het op alles willen zetten van netbooks tot smartphones to tv's (eigenlijk is intel meer bezig met het netbook gedeelte, nokia vooralsnog met de smartphones)

Ook is Meego geen OS in traditionele zin, het is een verzameling upstream technologie met een common api er over heen, fabrikanten kunnen hier zelf een gui op bouwen (met bestaande toolkits) en het uitbrengen op hun apperaten, wel doet nokia hier zelf een os op bouwen die ook de naam Meego draagt.

Bron: keynote van de development director van Meego, gisteren op Akdemy 2010 (kan zo effe geen link vinden naar de slides of opnames)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True