Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 262 reacties

De volgende iPhone krijgt een scherm met een diagonaal van 'ten minste' 4". Dat beweert zakenkrant The Wall Street Journal, die bekendstaat om zijn goede contacten met Apple. De schermen zouden in juni in productie worden genomen.

Mockup: iPhone met langer scherm (float)Een exacte diagonaal of schermresolutie noemt de zakenkrant niet, maar het zou gaan om schermen van drie verschillende fabrikanten, meldt de krant. Veel 'geruchten' over Apple in The Wall Street Journal zijn in feite zaken die Apple zelf wil laten uitlekken.

De massaproductie van de schermen zou volgende maand beginnen, waarna de nieuwe iPhone wellicht dit najaar kan uitkomen. Apple bracht de iPhone 4S, het tot nu toe nieuwste model, in oktober vorig jaar uit. Daarvoor kwamen iPhones telkens in juni uit.

Sinds de introductie in 2007 heeft de iPhone een 3,5"-scherm, al gaan er langer geruchten over een groter scherm. Alle concurrenten van Apple in de smartphonemarkt rusten dure modellen uit met grotere schermen. Samsungs topmodel Galaxy S III heeft een 4,8"-scherm, HTC's vlaggenschip One X een 4,7"-lcd en Sony's duurste smartphone Xperia S een 4,3"-scherm.

Het is niet voor het eerst dat er geruchten rondgaan over een groter scherm voor de volgende iPhone. Ook zou wellicht de resolutie zijn opgeschroefd, zodat het scherm even scherp blijft als dat van de huidige iPhone. Of ook de schermverhouding gewijzigd is, is onduidelijk. Eerder spraken geruchten van een langer scherm, zodat de behuizing van de iPhone niet groter of breder hoeft te worden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (262)

1 2 3 ... 7
Het daadwerkelijk verhogen van de schermresolutie geeft een probleem waar ze al vanaf de allereerste iPhone mee zitten: geen support voor andere resoluties. Ze hebben dat zowel bij de iPhone als de iPad één keer op kunnen lossen door de resolutie zowel in de lengte als breedte x2 te doen. Dat had als voordeel dat ze in één keer op de top van de markt zaten met (extreem) hoge resoluties. Het nadeel is echter dat je deze stap niet kan blijven herhalen, vanwege het simpele feit dat zulke resoluties op dit moment nog niet geschikt zijn voor massaproductie, mocht het überhaupt al mogelijk zijn om ze te maken.

Nu zitten ze dus met het probleem dat er voor een grotere iPhone een andere resolutie moet komen. Dat heeft tot gevolg dat er ingrijpende wijzigingen plaats zullen moeten vinden in iOS, omdat dat maar zeer beperkt geschikt is hiervoor. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Android, waar verschillende resoluties al vanaf de start ondersteund werden. Daar komt nog eens bij dat ze de hele Retina hype hebben gecreëerd, waardoor ze onmogelijk terug kunnen in PPI omdat dat koren op de molen is voor de concurrentie.

Het aanpassen van het gehele iOS systeem en alle apps aan een andere resolutie is natuurlijk een monsterklus en zal zeker op weerstand van developers stuiten. De enige manier om het goed te doen is de bittere pil slikken en het hele systeem omgooien zodat het resolutie-onafhankelijk wordt, dan zit je voor de toekomst ook direct goed en hoef je niet meer je heil te zoeken in verdubbelingen van de resolutie. Dat trekt namelijk een behoorlijke wissel op de hardware, zoals te zien is aan de batterijcapaciteit van de nieuwe iPad. Daarnaast vreet het opslagruimte, spellen die verviervoudigd zijn in grootte, waardoor je je 16 GB iPad in no-time vol zet. Waardoor 16 GB ook voor de casual gebruiker met wat spelletjes behoorlijk krap wordt, bijvoorbeeld Infinity Blade is meer dan 1 GB. Eigenlijk zouden ze de minimale grootte naar 32 GB moeten verhogen, de normale gebruiker heeft er namelijk echt niet direct in de gaten dat z'n spelletjes opeens 4x zo groot zijn. Op het moment dat je upgrade en je installeert alles wat je al had, dan is er een kans dat dit niet eens lukt wegens de enorm toegenomen grootte van de apps en games. Als je nu dus hetzelfde wilt installeren heb je een grotere iPad nodig, die je weer voor 100 of 200 euro extra kosten stelt. Daarnaast zou een 128 GB versie natuurlijk geen overbodige luxe zijn voor de power users.

De enige makkelijke stap die ze nog kunnen nemen is er een zoals ik die al een tijd terug las op The Verge. Deze stap houdt in dat ze de resolutie in de breedte hetzelfde houden en slechts in de lengte verhogen. Aangezien ze nu op een 3:2 verhouding zitten, kan dat best wat langer zodat je meer naar breedbeeldformaten toe gaat. Dit heeft als enorm voordeel dat je de layout van je apps vrijwel gelijk kan houden, de boven- en onderbalk blijven hetzelfde, je hebt slechts meer vrije schermruimte. Bij een browser zou je dus wat meer van de pagina zien en bij Twitter wat meer tweets. Alhoewel deze stap wel makkelijker is, blijft het natuurlijk een noodgreep. Vroeg of laat zullen ze dat toch beter moeten gaan aanpakken. Bijvoorbeeld met de geruchten over een 7" iPad kunnen ze nog kiezen naar de resolutie van de iPad 2, maar op den duur zijn je mogelijkheden op. Een iPad 4 moet dan al naar 4k resolutie, als je ziet dat deze stap al behoorlijk wat moeite heeft gekost, dan is dat vragen om problemen als je dit niet beter oplost dan nu het geval is.

[Reactie gewijzigd door wph op 16 mei 2012 14:54]

Ik ben het grotendeels met dit verhaal eens, maar er zitten nog wat punten in waar ik aanmerkingen op heb.

Games/apps worden nml. niet meteen 4x zo groot. Dit is nu bij de iPad ook niet het geval. Een veel getoond voorbeeld is bv. iMovie, die nu opeens een stuk groter is geworden, maar dit komt omdat de effecten/titels e.d. nu ook geschikt zijn voor 1080p, waar dit eerst 720p was. Andere apps worden 1,5/2x zo groot en bij games valt het ook reuze mee. 16GB zal dus voor veel mensen nog steeds voldoende zijn imo. Ik heb zelf nu overigens een 64GB 4S en beschouw mezelf als poweruser, maar zit nog lang niet aan de max, heb nog pakweg 15GB vrij (o.a. omdat ik iTunes Match gebruik en dus on-the-go vrij makkelijk muziek kan aanvullen/wissen etc.).

Het vergrootten v/h scherm tot 3,7/3,8" kan volgens mij zonder gevolg voor de term retina. Bij het huidige aantal pixels blijft het dan nog boven de 300ppi. Als ze daadwerkelijk hoger gaan dan 4" dan weet ik niet hoe ze dit gaan doen. Een volledig herschreven iOS zou een optie kunnen zijn en Apple heeft in het verleden al meerdere malen laten zien niet te schromen om volledig van een 'ingeburgerd' systeem af te stappen. (PowerPC -> Intel).

Je verhaal van een iPad 4 snap ik niet echt. Waarom zou dit naar een 4K resolutie moeten? Als Apple gewoon bij 9,7" blijft of zelfs 11,6" zou nemen, dan zou de huidige resolutie nog meer dan voldoende zijn. Ik zie dit zeker niet veranderen.

Ik ben in ieder geval benieuwd hoe ze het aan gaan pakken en het idee wat op The Verge is aangedragen zou een oplossing kunnen zijn, mits de developers allemaal hun apps hier voor herschrijven, want ik vind die balken boven/onder de apps niks.

Gelukkig weten we dat developers apps voor iOS vrij snel updaten, kijk naar hoe snel apps waren herschreven voor de iPad en de retina-resoluties v/d iPhone/iPad toen deze aangekondigd werden.
Er zijn inderdaad al een paar maanden gerichten dat het een 4 a 4,3 inch scherm krijgt maar niet veel groter zal zijn dan de huidige toestel met een 720p resolutie.
Ik denk dat men de form factor niet zal willen vergroten en de DPI ook niet veel, het huidige scherm is tenslotte al 'retina'. Dan kan men dus vooral nog de hoogte in van 960×640 (3:2) naar bv 1280×720 (16:9) bij 4". Dan vallen bij 16:9 content de zwarte balkjes weg en kan HD ready 720P materiaal 1:1 gepixelmapped worden. Ook is er dan plaats voor minimaal een extra rijtje iconen op het homescreen en kunnen huidige applicaties gewoon getoont worden met een zwarte balk.
Ik ben persoonlijk tegen het veranderen van de aspect ratio, het is weliswaar fijn om bij het kijken van een film dat de zwarte balkjes weg zijn, maar voor de apps krijg je wel zwarte balkjes.
http://cdn1.sbnation.com/...reenshot20120410at011.png
En verder denk ik dat Apple een andere resolutie wilt nemen dan andere fabrikanten.
De iPhone heeft een aspect ratio van 3:2, de iPad 4:3, terwijl andere smartphones en tabletsfabrikanten gewoon de aspect ratio van 16:9 kiezen.
Maar ja, we zullen snel zien wat Apple gaat maken van de nieuwe iPhone.

[Reactie gewijzigd door C_H_T op 16 mei 2012 14:25]

Dat is een slecht argument: Het ligt er maar net aan hoe goed een app is gemaakt. Op je windows PCtje zie je toch ook nooit zwarte balken... Programma's horen zich aan te passen aan de aspect ratio, pixels en zouden ook moeten kunnen omgaan met verschillende ppi waardes.

[Reactie gewijzigd door Menesis op 16 mei 2012 14:25]

Waarom is het een slecht argument?

Het ligt er inderdaad aan hoe 'goed' een app wordt gemaakt. Maar zoals jij zelf waarschijnlijk ook wel weet, hebben heeeel erg veel ontwikkelaars daar 'schijt' aan. Die hebben geen zin om extra moeite te doen om een app op verschillende resoluties en aspect ratio's te maken, het betekend namelijk extra werk (ofwel extra investeringen in tijd en geld).

Apple staat toch wel een beetje bekend om dingen zo simpel en makkelijk mogelijk te houden voor iedereen (niet iedereen is het daar natuurlijk mee eens). Als je de schermverhoudingen gelijk houdt is het voor ontwikkelaars een stuk makkelijker om apps te maken die schaalbaar zijn tussen de verschillende iPhone-versies, en zo voorkom je dat veel apps bijvoorbeeld zwarte balken krijgen.

Het draait immers vooral om de eindgebruiker, de consument. Als deze zwarte balken naast of onder en boven een app ziet, zal deze niet gelijk denken dat het de schuld is van de ontwikkelaar van de app (dat deze in wezen te 'lui' is om het aan te passen), maar het komt uiteindelijk gewoon op rekening van Apple en de iPhone te staan (Apps op de iPhone benutten niet het hele scherm, ik zie zwarte balken).
Volgens mij moet je als developer juist moeite doen om geen rekening te houden met Aspect Ratio. De apps waar ik aan gewerkt heb zijn zoals ontzettend veel apps vrij simpel; menu bar onder docken, title bar boven docken en de content scrollable daar tussen.

Wordt je device hoger, dan zie je automatisch meer content en een kortere scrollbalk.

Ik vermoed dus juist dat de meeste apps automatisch goed werken op een hoger scherm zonder aanpassingen. Alleen de complexe apps (bijv. games) zullen hier denk ik moeite mee hebben.
Niet als het hele ecosysteem er op is gebouwd om 1 resolutie en 1 verdubbeling daarvan te ondersteunen. Dat werkt opzich prima allen kan je nooit afwijken, dus daarom denk ik dat Apple dat ook niet gaat doen!
Dan zouden kunnen kiezen 1280x800.
Dat dacht ik ook, maar Apple schaalt altijd (omdat dan de oude apps ook allemaal fullscreen blijven werken op nieuwe iDevices). Van een oude App is dan één pixel vier geworden in de nieuwe resolutie.

iPhone van 480 x 320 naar 960 x 640 pixels;
iPad van 1024 x 768 naar 2048 x 1536 pixels.

Dan zou de logische stap voor de iPhone zijn: 1920 x 1280 pixels. Dit klinkt heden ten dagen veel voor een Smartphone.

Ik ben benieuwd wat Apple doet.

[Reactie gewijzigd door Jumpman op 16 mei 2012 15:13]

Dat word nog lachen als de devvers voor de Iphone opeens met een lastige resolutie te maken gaan krijgen
De oplossing die Apple heeft gevonden voor de Ipad kan op de Iphone gewoon niet dan hou je geen licht meer over( simpelweg verdubbelen van de resolutie)
Ik denk dat ze de resolutie gewoon houden zoals ie is , dat zou het meest verstandige zijn.
Lijkt mij ook niet dat ie groter wordt dan een toestel met 720p aangezien dat allemaal 4.3 inch en grotere schermen zijn :)

Beetje open deur opmerking dus :P
Laatst nog een iphone 4s in mijn handen gehad. het ding is naar mijn idee veel te klein. het blijft wel goed leesbaar ook al is het klein maar. echt handig vind ik het niet..
Ik vind al die andere high-end toestellen juist een grap: wie wil nu met een halve TV de hele dag rondlopen? 4" vind ik groot zat, liever compacter.
Ligt er aan; waar gebruik je het voor? Gebruik je het puur als telefoon en een beetje browsen, apps en Facebook? Dan is een groot scherm alleen mar onhandig. Gebruik je het vooral voor mail, browsen, filmpjes, games, apps en af en toe ook wat bellen? Dan is een groot scherm echt geen overbodig luxe.

Ik heb een 4,7" en vind het echt niet te groot. Vind het zelfs fijner in de broekzak zitten dan mijn oude nokia die ik voor werk gebruik die veel kleiner is, maar wel wat dikker.
Ik heb een iPhone en ik heb nooit last van de grootte. Sterker nog het ietwat kleinere formaat zorgt ervoor dat ik met mijn duim makkelijk overal op het scherm kan komen en ik heb niet zo een groot blok in mijn broekzak. Daarnaast kan ik prima browsen, mailen, filmpjes kijken en ik speel heel veel games dus dat gaat (wat mij betreft) allemaal prima. Ik wil een telefoon die ik met een hand helemaal kan bedienen(dus 3,5-4" is echt voor mij het maximum).
Ik heb een 2.9" scherm, en da's meer dan genoeg. Ik kan er mijn mail op lezen, facebook, google reader... zonder probleem. Daarnaast heb ik op de trein altijd mijn tablet in de tas.

Mijn batterij gaat 3 dagen mee, hoe lang die van die 4.7 van jou? :p
Wie wil nu met een halve TV de hele dag rondlopen?
Als je zo moet overdrijven om je punt duidelijk te maken, is het eigenlijk duidelijk dat je er zelf ook niet in gelooft :+ Het feit alleen al dat dergelijke toestellen heel populair zijn geeft al aan dat er genoeg mensen zijn die dat willen, rondlopen met een grotere telefoon. En het zijn ook geen koelkasten, want dat waren grote en dikke telefoons.
Populair? Volgens mij is het gros van de verkochte telefoons geen high end...

Je hebt gelijk dat dikte ook belangrijk is, maar met zo'n plaat in m'n broekzak kan ik niet meer goed zitten hoor.
En dat terwijl Steve Jobs altijd geroepen heeft "size DOES matter"
en niet groter wilde gaan, omdat het niet functioneel beter zou zijn.

Ik vraag me nu werkelijk af hoelang het duurt, voor de iPhone gebruikers overstag gaan, en roepen dat het nu allemaal véél beter werkt


En zo kortzichtig is de massa, en maakt het op de streep niet meer uit of je iFan of fandroid bent, "we" trappen er toch wel in....
< en we wachten tot er een patent is gevonden, waar de conculega weer me om de oren geslagen kan worden, the never ending story >
Nou dit ziet er goed uit dan he?
http://www.mactrast.com/2...ut-android-fragmentation/

En dat is nu precies wat men niet wil hebben ... zoveel fabrikanten met zoveel verschillende formaten en ook nog eens oer lelijk
Ik wil nooit meer van mijn Note af, 4" is te treurig om op te kijken als je een serieus stuk tekst wil lezen.
Grappig, er is ook een grote groep mensen die vindt dat de smartphones te veel zijn doorgeschoten naar het oude formaat koelkast.
Die mensen beseffen niet dat het vooral om de dikte gaat. Mijn buurmeisje (niet bepaald lang) stopt een Galaxy Note in haar broekzak, in een Valenta-hoesje. Ik doe hetzelfde met een Samsung Galaxy Nexus, ook niet bepaald een kleintje, in hetzelfde merk hoesje. En dat gaat gewoon prima.

Op papier heb ik even getwijfeld, maar in de praktijk is het dus prima te doen. Nogmaals: het is vooral de dikte die ertoe doet.
Mijn galaxy s plus met 4" scherm past ook in mijn broekzak, maar als ik zit (in de auto bijvoorbeeld) of op de fiets is dat niet prettig. In de auto is dat geen probleem maar in de zomer op de fiets is er geen andere optie dan mijn broekzak.
Voor mij is 4" echt de max en groter wordt onhandig. Laten we het er maar op houden dat het goed is als er wat te kiezen blijft.
Die mensen beseffen niet dat het vooral om de dikte gaat. Mijn buurmeisje (niet bepaald lang)...
hier was ik even bang dat het een hele andere kant op zou gaan.... :+
Die mensen klagen dan ook om het klagen.

Ik bedoel de smartphone revolutie is al een tijdje aan de gang.

Je kan zoveel met een smartphone, bankzaken regelen , websites bekijken, filmpjes bekijken.

Als dat allemaal handiger is met een groter scherm dan vinden mensen het echt niet erg om dat bij zich te dragen.

Als je een stationwagon koopt ga je toch ook niet klagen dat ie te groot is om makkelijk in te parkeren?
poehee hoe kom je aan die wijsheid?
Ben het met Herko eens dat een apparaat wat je altijd bij je hebt geen blok aan je been moet gaan worden.

Als dat allemaal handiger is met een groter scherm dan vinden mensen het echt niet erg om dat bij zich te dragen.

Gaat voor mij dus absoluut niet op! bankzaken bv. heb ik echt geen groot scherm voor nodig getuige de prima app die er voor bestaat!
Filmpjes kijk ik zoiezo al nooit op een telefoon dat is frustratie in het kwadraat voor mij.
En surfen gaat prima op het huidige 3,5 inch scherm van mijn 4S.
Ik ben uitermate tevreden met de buitenmaten van de 4S! heb er een bookbook omheen zodat ik mijn pasjes kwijt kan en dus geen portemonnee meer hoef mee te sjouwen, en het geheel past prima in mijn broekzak, dat gaat me met de grote samsung's en HTC's niet lukken(ja heb ik geprobeerd! :+ )

Je moet niet vergeten dat het een mobiel apparaat is en blijft !
Ben ik niet met je eens. Een apparaat dat ik altijd bij me draag, moet zo klein en licht mogelijk zijn. Uiteraard niet zo klein dat het niet meer te bedienen is. Wat dat betreft vind ik het huidige formaat iPhone prima.

Als ik groter beeld wil, of comfortabeler wil typen, dan pak ik wel een tablet of laptop. Wat mij betreft zijn 5" phones echt onzin. Ik ga echt niet met een Galaxy Note in m'n broekzak lopen ("Is that a tablet in your pocket or are you just happy to see me?").

Dat is niet klagen om het klagen, maar the right tool for the right job. Ik vind een smartphone handig omdat ik hem altijd bij me heb, je er in principe alles mee kan, in het klein en niet voor al te lang. Ik bedoel: ik ga ook echt niet anderhalf uur m'n mobieltje zitten hooghouden om een film te kijken. Maar even het journaal 's ochtends in bed: ideaal. YouTube filmpje in de bus: prima. Onderweg even een mailtje de deur uit doen: top. Bijblijven met FaceBook en Twitter: uitstekend. Een rapport schrijven: nope, daar pak ik wel een groter apparaat voor, dat hoeft allemaal niet op mijn telefoon, ook al zou het kunnen.

Ik heb voor stadsverkeer liever een Smart dan een grote stationwagon. Tenzij ik 50" flatscreen ga ophalen, maar dan bereid ik me daar ook op voor.

[Reactie gewijzigd door Herko_ter_Horst op 16 mei 2012 15:40]

Sorry maar je praat als iemand die een kleine telefoon heeft en nooit naar een groot formaat is gegaan.

Als je eenmaal grotere formaat hebt gebruikt kan je niet meer terug, en dat is niet een nadeel van een grote smartphone maar omdat je merkt dat het makkelijker werkt.

Een smartphone is geen horloge of portemonnee die je altijd hetzelfde formaat kan houden.

Een groter scherm maakt nou eeenmaal meer mogelijk dus zullen mensen er voor kiezen om een groter apparaat bij zich te dragen.

Tuurlijk ik ben ook een voorstander van zo klein en licht mogelijke apparaten maar dat is op dit moment nou eenmaal niet mogelijk.

Ik zeg dan ook niet dat je je smartphone voor teksverwerking kan of moet gebruiken, maar voor de meest simpele taken zoals internet bankieren of browsen is het al zoveel makkelijker een groter scherm te hebben dat een kleine scherm al geen optie meer is.
Wat kan je dan meer met een 4 of 4 inch smartphone dan met een iPhone? Je typt een heel lang verhaal maar uiteindelijk heb je geen enkel inhoudelijk argument. Je kan niet stellen dat het ene beter is dan het andere door gewoon te zeggen dat het zo is. Dat is in feite wat je doet.

Waarom werkt een groter scherm makkelijker? Ik ben het daar niet mee eens. Op het scherm van de iPhone past genoeg informatie vindt ik. Als ik er een Galaxy S2 naast leg valt mij op dat knoppen ook meegeschaald zijn en dus in procenten ongeveer evenveel scherm innemen. Voor tekst op bijv. webpagina's zoom je zover in dat je het kan lezen. Als ik op mijn iPhone bijv. www.telegraaf.nl open dan hoef ik niet eens in te zoomen om alle tekst direct te kunnen lezen. Waarom zou ik dan een groter scherm willen? Als het geen extra mogelijkheden biedt is een groter scherm alleen maar onhandig.
Tuurlijk ik ben ook een voorstander van zo klein en licht mogelijke apparaten maar dat is op dit moment nou eenmaal niet mogelijk.
? Bedoel je dat kleiner dan bijv. 3 inch niet mogelijk is? Of is kleiner dan 4/4,5 inch 'niet mogelijk' :?
Ik zeg dan ook niet dat je je smartphone voor teksverwerking kan of moet gebruiken, maar voor de meest simpele taken zoals internet bankieren of browsen is het al zoveel makkelijker een groter scherm te hebben dat een kleine scherm al geen optie meer is.
Waarom dan? Buiten dat je nauwelijks hoeft in te zoomen met een iPhone 4(S) hebben de meeste banken tegenwoordig apps om te kunnen bankieren.
http://cdniphone.i-cultur...2010/12/abn-amro-bank.jpg

Een app als deze heeft echt geen baat bij een 4,5inch scherm. Het wordt pas interessant bij een 10 inch scherm (iPad/Galaxy Tab).
Je hebt een groter scherm om foto's of films op te bekijken. Je hoeft minder te prutsen of nauwkeurig te mikken als je iets wilt aanklikken. Je hoeft niet extra in te zoomen als je iets wilt lezen. Extra mogelijkheden zijn er wel degelijk. Of je liever een groter scherm of een handzamer toestel verkiest is natuurlijk je eigen keuze.
1) Ik kijk geen films op mijn telefoon en foto's kan ik prima bekijken op een 3,5 inch scherm.
2) Op het iPhone 4(S) scherm hoef je ook zelden tot nooit in te zoomen (in de praktijk, zoom je op beide schermen in omdat (en dit kan persoonlijk zijn) het irritant is als de te lezen tekst het scherm niet volledig van links tot rechts vult)
3) Of je nauwkeurig moet mikken ligt meer aan de software die het touchscreen aanstuurt. Ik heb een 4S als telefoon en een galaxy tab als tablet. Op de galaxy tab loop ik te prutsen met links omdat hij de aanraking net dat beetje anders registreert als een iPhone. Schermgrootte is niet zo relevant. Daarmee zeg ik niet dat de Galaxy Tab kut drivers heeft voor het touchscreen, maar ze zijn gewoon net dat beetje anders.

[Reactie gewijzigd door Glashelder op 16 mei 2012 18:49]

En jij praat dan weer als iemand die een grote telefoon, maar geen tablet heeft ;)

Bij mij is het belangrijk dat ik met 1 hand de telefoon normaal kan bedienen. Zo was ik onlangs aan het fietsen, en ik wou mijn spotify een andere playlist laten spelen. Het 3.7 inch scherm van de iPhone was daar best goed voor uitgemeten, maar ik moest soms toch best wat fingerspitzenakrobatik uitvoeren om alles op het scherm te kunnen bedienen (ik heb geen Hulk-handen)... Ook rechtstaand in de metro wil ik mijn ene hand gebruiken om me vast te houden, en enkel de andere om mijn telefoon te bedienen. Ik ben dus al bang dat Apple het in zijn hoofd gaat krijgen om >4.3" iPhones uit te brengen, 4" zou mij nog te doen zijn.

Als ik comfortabel mobiel wil browsen (dus niet op de fiets, maar zittend op de trein, op een terrasje, weetikveel...) dan gebruik ik daar mijn iPad wel voor. Geen 4.7 telefoon of Note-toestanden die een betere browse- of e-mail"ervaring" bieden dan een tablet.
Spraakbediening.
EDIT: Er ging iets fout, mag deze reactie worden verwijderd?

[Reactie gewijzigd door Game_overrr op 22 mei 2012 16:26]

Hier ben ik het absoluut niet mee eens:

Mijn eerste Smartphone was een iPhone 4, daarbij vond ik de scherm grootte perfect. De desireHD welke ik gewonnen had, met 4 inch+ scherm heb ik niet uitgepakt, omdat ik deze uitgeprobeerd had en ik vond het een te groot scherm. Na mijn iPone verkocht te hebben ben ik naar de Lumia 800 gegaan met 3,7 inch. Deze scherm resolutie is perfect! ik hoef echt niets groter als 4 inch. Dat vind ik echt te groot. Alle bankzaken, games, etc etc vind ik precies goed gaan op 3,5/3,7 inch. Mocht ik meer nodig hebben pak ik de iPad of de computer. nee, 4 inch maximaal en groter hoeft het niet.
Hoe komt de tablet in godsnaam nou in deze discussie?

Ik heb thuis gewoon een iPad, en die gebruik ik....jawel thuis.

Wat heeft dat nou met een grote telefoon te maken?

5 jaar geleden zei men ook dat een N95 groot genoeg was en een iPhone was ineens een koelkast.

Nu vindt men 4,3 en 4,8 inch weer te groot terwijl de markt langzaam die kant op beweegt, kijk de hoeveelheid 4,3 inch en 4,8 inch telefoons.

Hoe kan je dan met droge ogen beweren dat 3,5 inch groot genoeg is?

Ik kan me nog heel goed herinneren dat iedereen zat te zeiken over de "te grote" iPhone scherm en nu hoor je niemand er meer over.
Nu vindt men 4,3 en 4,8 inch weer te groot terwijl de markt langzaam die kant op beweegt, kijk de hoeveelheid 4,3 inch en 4,8 inch telefoons.
Wat is dat nou echt voor een argument :?

Omdat een deel van de mensen behoefte heeft aan oversized telefoons, moet ik dat dan ook hebben? Mag ik nog zelf nadenken en een eigen mening hebben :? Ik heb nog steeds geen enkel valide argument gezien waarom een scherm van 3,5 inch 'onwerkbaar' zou zijn.
Niemand hier beweert dat jij perse iets moet kopen.

Echter moet je nu ook niet doen alsof jij DE uitzondering bent, die argumenten heb ik al te vaak gezien en dat is puur om een argument te hebben en niet zozeer omat je er echt in gelooft.

Net als een paar jaar geleden toen mensen zeiden dat ze geen internet op hun mobiel willen omdat ze thuis wel kunnen internetten, toen kon niemand bedenken dat je voor whatsapp, bioscooptijden checken of mobiel bankieren toch echt een internet verbinding nodig hebben op hun mobiel.

Daarnaast kan je zelf toch wel bedenken waarom een groter scherm beter is?

Als ik jou hier dat echt moet uitleggen vraag ik me af of je het uberhaupt wel begrijpt dan.

Even afgezien van de formaat en draagbaarheid kan je zelf toch ook wel bedenken dat groter altijd beter is?

Anders zou iedereen wel thuis ook nog steeds maximaal een 32inch TV hebben en een 17 inch monitor, nu zie ik jou al deze argument opzij schuiven maar het is gewoon een feit.

Dat jij en bij wijze van spreken niemand interesse heeft in een groter scherm doet niets af aan het feit dat groter beter is, dat dit ten koste kan gaan van de accuduur, gewicht of formaat is een andere discussie.
De argumenten voor een 3,5" scherm wegen anders toch zwaarder door hoor. Gemakkelijker op te bergen (dan denk ik vooral aan op de fiets of in de auto), gemakkelijker te bedienen met 1 hand en het belangrijkste argument: De meest verkochte smartphone is een 3,5" dus zeggen dat het over een uitzondering gaat is wel heel scherp door de bocht.

Er zijn dan ook Android gebruikers die richting de iPhone geduwd worden. (let vooral op de foto van die Note. A picture says more than a thousand words :) ) Where Have All The Small Phones Gone?

[Reactie gewijzigd door SoSueMe op 17 mei 2012 10:54]

Het is maar net wat je gewend bent en fijn vind werken.
Ikzelf heb een 4S en vind het een prima toetsel. relatief "klein" en door de dpi nog goed leesbaar.
Veel te klein valt mee, 4 inch is mijn ogen het best maar wel met dezelfde PPI als de iPhone 4S. Alles groter dan 4 inch is gewoon te lomp.
Ik zie niet in dat waarom nu ineens de iPhone te klein zou zijn?
Als het al sinds 2007 het een prima formaat is ... nu ineens niet?

De iPhone is prima te bedienen met 1 hand ...
Volgens mij zitten ontzettend veel mensen hier op te wachten! Alleen wat die hards hier blijven volhouden dat ze 3.5 genoeg vinden, maar als ik dan tweakers open (bij me collega) kan je ook al is de resolutie nog zo hoog, nog niks lezen zonder in te zoomen.

Ze zullen de Retina merknaam wel behouden ook al gaat de PPI behoorlijk naar beneden...
Ik denk dat Apple nog altijd een Retina scherm wilt hebben, ze gaan waarschijnlijk bij het vergroten van het scherm ook de resolutie aanpassen tot dat de PPI tenminste boven de 300 komt.
De iPhone heeft een aspect ratio van 3:2, dus als ze de resolutie verhogen zou het minimaal een resolutie van 1152x768 hebben, en dat levert met een 4 inch scherm een PPI op van 346.
PPI calculator: http://members.ping.de/~sven/dpi.html
Ik heb ook gehoord dat ze mogelijk de aspect ratio veranderen, zodat de nieuwe iPhone niet heel veel groter wordt dan de huidige iPhone 4S, fijn voor mensen die een niet al te grote telefoon willen, bovendien ook fijn voor mensen die de schermgrootte van de huidige iPhone te klein vinden.
http://9to5mac.files.word...phonedimensions.jpg?w=617
http://9to5mac.com/2012/0...ler-round-dock-connector/
http://www.theverge.com/2012/4/9/2937265/the-4-inch-iphone-5

[Reactie gewijzigd door C_H_T op 16 mei 2012 14:06]

Je hoeft geen die hard te zijn om geen grotere toestel te willen hebben. Verder zou het een ander product zijn als het een ander formaat zou krijgen. (5 jaar vrijwel hetzelfde formaat gehad)

Door de PPI te verlagen zullen ze zichzelf behoorlijk tegen spreken en onder de 300ppi mogen ze het scherm volgens eigen zeggen geen Retina meer noemen. Dus ik ben benieuwt hoe zou moeten. (bij de iPad vinden ze het wel kunnen omdat die een andere kijkafstand heeft)

Ik verwacht eigenlijk hetzelfde scherm met misschien alleen een doorontwikkeling in kleurenweergave.


Op de tweakers site zijn trouwens alleen de dingen onder meuktracker moeilijk te lezen zonder in te zoomen. (in landscape houden lost dit in 1 sec op)
Usability is inderdaad belangrijk maar gebruikerservaring ook. Een filmpje kijken gaat nu eenmaal lekkerder op een 4", 4,3" of 4,8" scherm. Evenals het spelen van spelletjes. De smartphone wordt allang niet meer alleen gebruikt om voornamelijk ermee te bellen.
Ik denk ook wel dat veel iphone 4/4s bezitters heel graag een iphone met een 4" scherm willen hebben.
Bij de introductie van de smartphone was de hoofdfunctie bellen en was dat je er ook apps op kon draaien min of meer secudair. Tegenwoordig zijn die rollen voor de grote meerderheid wel omgedraaid. En vanuit die optiek is het zoals jij ook zegt redelijk logisch om dan te kijken hoe je die nieuwe benadering van een smartphone kan aangaan. Waren het vroeger de GSM's die alsmaar kleiner moesten worden omdat je er alleen maar mee hoefde te bellen. Hier lijkt het nu een beetje het omgekeerde. En wat dat betreft zou je de flagship smartphones ook eerder de échte personal computer kunnen noemen omdat je die bij je kan dragen en qua functionaliteit alles kan doen wat je met een hedendaagse PC ook kan met wel het blijvende verschil van form factor en IO opties.
Vanuit die optiek is het dan ook logisch om mee te gaan met de verandering van scherm grootte. En wellicht zal het dan ook inhouden dat de oudere lijnen met kleinere schermen helemaal gaan verdwijnen omdat de verkoop daarvan sterk terug zou kunnen vallen.
Alleen is dat niet het geval, er zijn nooit zoveel iPhones verkocht sinds de iPhone 4s er is. En dat is eigenlijk al geen kleine telefoon.

Het is niet zo dat de meerderheid hun telefoon als "personal computer" gebruikt, dit is in verhouding maar een klein deel van de markt. Je denkt toch niet dat het meisje in de schoenen winkel iets geeft om een Retina-scherm of 720p?

"Oudere lijnen met kleinere schermen" zullen nooit gaan verdwijnen. Neem maar een kijkje in de modewereld, een 4,7" telefoon is echt een no-go. En de modewereld is een stuk bepalender dan de tweakerscene als lijkt dit voor veel tweakers wel zo.
Waren het vroeger de GSM's die alsmaar kleiner moesten worden omdat je er alleen maar mee hoefde te bellen. Hier lijkt het nu een beetje het omgekeerde.
Eens, maar ze werden kleiner omdat je ze dan makkelijker bij je kon dragen. Aan de huidige schaalvergroting van smartphones zal dan ook hoe dan ook wel een redelijk absoluut plafond zitten. Als je telefoon niet meer in je zak past maar je er een tasje voor moet hebben vindt ik het geen telefoon meer maar een kleine pc.

Ik denk dat we in de toekomst wel telefoons gaan krijgen met een scherm wat je dubbel kunt vouwen (en dan niet de houtje-touwtje oplossingen van nu). Of nog beter met een scherm wat je kunt oprollen zoals de e-inkt schermen van sommige fabrikanten. Een telefoon met de grootte van een oude 6310i maar een schermdiagonaal van 8" is natuurlijk super. Als je hem dan ook nog eens half kunt uitrollen voor een 4" scherm of maar een kwart voor een 2" scherm met alleen je contacts dan zijn we goed op weg! :)

* Mecallie gaat van zijn 4" scherm naar een 3,5" scherm i.v.m. de draagbaarheid.
Een opgeschroefde resolutie lijkt me erg sterk, gezien Apple geen liefhebber van fragmentatie is.

Daarnaast heeft de iPhone het huidige formaat voornamelijk omdat het nu mogelijk is de iPhone met één hand te bedienen. Ook dat is een feature die Apple niet graag laat varen, aangezien usability zeer belangrijk voor ze is.
Gezien het verleden (Iphone - Ipad - Ipad 3) zou de resolutie moeten stijgen tot Ipad 3 waardes, iets dat niet aannemelijk is op 4".

Maar iets groter en gelijke resolutie zal niet meteen een onscherp scherm op gaan leveren, maar wel minder scherp dan de concurrentie, iets dat Apple niet over zijn kant kan laten gaan lijkt me zo.
Maar iets groter en gelijke resolutie zal niet meteen een onscherp scherm op gaan leveren, maar wel minder scherp dan de concurrentie
En minder scherp als hun dan 2 jaar oudere iPhone 4 en jaar oude 4S...
Precies, en ik kan me niet voorstellen dat Apple een teruggang in PPI accepteert. Als ze het schermformaat willen opkrikken (wat mij niet raar in de oren klinkt anno 2012), dan moeten ze de resolutie ook verhogen.
Dat zou mij anders niets verbazen, net als bij de iPad 3 noemen ze het gewoon nog steeds retina als het binnen bepaalde grenzen valt (en dat is ook logisch want men gaat niet 2x hoger dan wat er nu is en het moet compatibel blijven). Je gaat straks echt niet het verschil zien met een paar PPI minder. Natuurlijk zullen media daar weer een enorm punt van maken (ik bewaar dit berichtje alvast), maar in de praktijk zie je er weinig tot niets van en heb je toch 4" voor meer ruimte, ik kies graag voor het laatste.
Natuurlijk zullen media daar weer een enorm punt van maken
Ja tuurlijk doen ze dat als iets zegt Retina te zijn wat het dan niet is. Het huidige scherm is al volgens veel onderzoeken niet retina laat staan als de PPI verder zakt..

Hoef je je berichtje heus niet voor op te slaan want iedereen weet toch wel dat ze er over gaan bitchen als de PPI daalt.
Of iets retina is bepaalt toch echt Apple zelf, het is simpelweg een marketing term. Als consument zie ik bij een iets lagere ppi nog steeds gewoon een erg scherp scherm, maar dan groter.
Apple accepteert een teruggang in PPI juist wel.

Met de iPhone 3G en 3GS zaten ze ook de hele tijd op 480x320 terwijl de concurrentie allang op 800x480 zat.

Als Apple bij 4 inch blijft dan is de teruggang in scherpte niet zo merkbaar, en mensen kopen het toch wel.
Apple accepteert een teruggang in PPI juist wel.

Met de iPhone 3G en 3GS zaten ze ook de hele tijd op 480x320 terwijl de concurrentie allang op 800x480 zat.
Dat is geen teruggang t.o.v. hun eigen producten.
Apple kennende zullen ze net iets hoger dan de concurrenten willen zitten. 'Concurrenten hebben allemaal 1280x720p. Apple komt bv. met 1440x810p of 1600x900p'.

Zelf vind ik 4" ideaal. de 4,3 van de S2 vind al echt tegen het randje aan, maar zo is er voor ieder wat wils, de grotere phones worden steeds populairder (Zie Galaxy Nexus, S3, One X, Galaxy Note).

Zelf zit ik te twijfelen tussen de HTC One S, V en de Sony Xperia P (schermdiagonalen: 3,7", 4,0", 4,3") :*)

Wel is het weer tijd dat ze met een geheel 'nieuw' model komen. Het was overigens de 3G, dan de 3GS (hetzelfde maar dan ietsies beter), daarna de 4 en dan de 4S (zelfde als 4, maar ook weer net iets anders).. dan zou 't nu tijd zijn voor de iPhone 5 (of 'the New iPhone'?)
Apple kennende zullen ze net iets hoger dan de concurrenten willen zitten.
Dan ken je Apple niet goed, van alle iPhones die er zijn is er maar 1 die een hogere resolutie had bij de introductie.
Je vindt de S2 tegen het randje, maar vervolgens twijfel je wel om een experia van dezelfde afmeting te nemen
( uit het blote hoofd, is de experia zelfs marginaal groter in omtrek, maar ik kan het mishebben )
De One S heeft een 4,3 inch scherm, de Xperia P een 4,0" als het goed is.
En met tegen het randje bedoel ik dus dat ik dat nog net wel vind kunnen, voor mij is groter dan dat gewoon oncomfortabel. ;)

Op het moment heb ik een Nokia E7, en qua schermgrootte vind ik dat prima.
Dat hoeft niet perse. Als alles goed in de SDK ontwikkeld kan worden met vector graphics en de verhouding hetzelfde blijft hoeft het geen probleem te zijn.
Je kan alleen niet alles in vectors doen, en dat gaat voor 3rd party developers veel problemen opleveren. De UI elementen zijn voor zover ik weet al vector based. Maar achtergronden en iconen zijn weer vaak bitmaps.
De resolutie zullen ze denk ik weer gelijk houden of keer 2 doen, net als bij die nieuwe iPad. Anders krijg je inderdaad weer dat apps niet goed worden afgebeeld en compatible zijn met oudere versies.
Of ze kiezen er voor om de oude resolutie keer 3 te doen. Dus 480x320 werd 960x640 en misschien voor deze dus x3 wordt dus 1440x960. Dan halen ze hetzelfde uit als voorheen.
X3 kan niet, dat is niet evenredig.

Er komt geen resolutie verandering.

Ik snap niet at de Wall street Journal dat niet weet.

Het wordt waarschijnlijk 4 inch omdat dat de minste impact heeft op de beeldkwaliteit, 3,7 inch is weer te klein.

Over 2 jaar met de iPhone 7 komen ze dan waarschijnlijk met 4,3 inch die dan 1920x960 heeft.

Let op! Apple kiest er bijna altijd voor om 1 type scherm 2 of 3 jaar achter elkaar te gebruiken omdat ze dan meer kunnen inkopen en daarmee de scherm voor een lage prijs kunnen krijgen.

Dus als het een 4 inch wordt dan zal het 2 jaar lang 4 inch blijven.
X3 kan niet, dat is niet evenredig.
x3 kan op zich wel. Dan wordt elke pixel van een niet-retina app 3x weergegeven en elke pixel van een wel-retina-app anderhalf x.
Ik snap niet at de Wall street Journal dat niet weet.
Goed dat jij het wel weet dan. |:(
Da's jammer, ze hadden zo'n goede reden om 3,5 te gebruiken: http://www.grabi.org/wp-c...e-4S-Inch-Screen-copy.jpg

Oh well :)
Als ik mijn mobiele telefoon vasthoud dan ondersteun ik deze met mijn pink, en kan ik bij mijn iPhone 4 precies de tegenover gelegen bovenhoek halen.

Wanneer het scherm groter wordt en er verder wat betreft verhoudingen niet veel veranderd, wordt dit opeens erg lastig.

Echter wanneer men het zwart/witte oppervlak onder het scherm weten te verkleinen in de hoogte. Dan zal je duim ook weer verder naar de tegenovergestelde bovenhoek kunnen reiken, en is de 4" te verantwoorden.
Dat kan op de Note net zo goed
Size is geen issue, maar de manier waarmee je ermee omgaat

http://i1052.photobucket....sgx71/online/P5166375.jpg
http://i1052.photobucket....sgx71/online/P5166378.jpg
De nieuwe Iphone niet kopen dus. Opgelost!

Ik bedoel, je bent toch niet verplicht om elk nieuw Iproduct aan te schaffen?
Wat blaat je nou?

Ik geef juist een reden/oplossing om de iPhone WEL te kopen ondanks dat hij eventueel een 4" scherm krijgt?

Ik wordt een beetje moe van al die 'kippen zonder kop' hier die zonder iets te lezen, hun ongegronde mening hier maar neer kalken. Waar is de tijd gebleven dat men rustig en gegrond discussieerde hier op tweakers?
Je ziet nu soms al instellingen dat je je telefoons links of rechtshandig in kan stellen. Dan word je onscreen toetsenbord bijvoorbeeld naar de linkerkant van je scherm getrokken word zodat je er beter bij kan met je duim. Op de iPad kun je je toetsenbord nu ook al naar de hoeken trekken zodat je er beter bij kan met je duimen.
Het plaatje is niet representatief. Ik heb een Galaxy Note en ik heb het bereik zoals bij de iPhone in het plaatje wordt aangegeven. Maar ja, ik ben ook 2.05m lang dus wie ben ik? :D

Ontopic: Verassend dat de iphone een groter scherm krijgt. Ik dacht dat iedereen daarop tegen was. Zelfs Nokia zei dat telefoons te groot worden met 4".
gaat dat over waar je bij kan met je handen? want dan is dat plaatje wel heel erg overdreven... SGS2 kan je makkelijk overal bij met 1 hand.
Ik, als kleine Nederlander en dus gemiddelde wereldburger, ben het wel met het plaatje eens.
ik ook hoor, vind het plaatje ook redelijk kloppen.
Is dat groene wat binnen berijk is met 1 hand oid? Want dan klopt er echt iets niet :P

Ik kan net als de iphone niet bij die hoekjes, verder kan ik overal bij, en dat is op 5.3 inch, en ik heb kleiner dan gem. handen...

het is dan ook gewenning want de eerste week kon ik nergens bij!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 16 mei 2012 13:56]

Vingers gegroeid? :P

Maar er klopt inderdaad niks van het plaatje, vast getest met een schattige Aziatische meisje.
Nee, waarschijnlijk zoals ik, getrainde vingers

Een herhaalde beweging met de duim, en je kan aardig uit de vingers, op de N7000
< en het oppervlak van de S2 is dan erg klein ineenshoor :+ >
Precies gelukkig is de S3 groter als de S2 anders had ik er niet eens over na gedacht hem te gaan kopen!

Heb me linker en me rechter hand vergeleken maar geen verschil dus geen gemuteerde smartphoneklauwen...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 16 mei 2012 17:27]

Lijkt me slim van Apple, vind de huidige schermen te klein. Zeker wanneer ik net een Android toestel met een 4inch+ scherm in mijn handen heb gehad.
Lijkt me slim van Apple, vind de huidige schermen te klein. Zeker wanneer ik net een Android toestel met een 4inch+ scherm in mijn handen heb gehad.
Tja, het scherm van m'n iPhone 4 is ook klein als ik net m'n iPad gebruikt heb. Maar als ik eens speel met de diverse Samsung toestellen hier op de zaak, dan ben ik toch meer fan van het handzamere formaat van Apple, om eerlijk te zijn.

Nou is dat heel persoonlijk natuurlijk, maar voor mij werkt een 4" denk ik minder fijn dan de huidige.
Klopt, is natuurlijk ook een kwestie van smaak. Al denk ik dat het voor het grootste deel gewenning is en dat je daarna niet meer terug wilt.
Het verschil is dat Apple de iPad heeft en veel iPhone gebruikers een iPad hebben en als we naar Android kijken is het aantal smartphone gebruikers die ook een Android tablet hebben veel kleiner.

Ik ben net blij met een 3,5" scherm. Mijn iPhone dient dan ook niet om films op te bekijken, dat doe ik wel op mijn iPad. Groter scherm hoeft voor mij zeker niet. Ik wil als telefoon een klein apparaat vermits ik voor de zaken waar een groter scherm beter uitkomt ook een apparaat heb.
Ik heb een S2, een Note met daarnaast een iPad

Omdat dat op moment van aanschaf de beste keuzes waren.
vorig jaar was er géén één goede tablet met andriod, de tab10.1 was close, maar na een paar dagen gebruik hem teruggebracht en een iPad2 genomen.

op dit moment zou ik zwaar twijfelen tussen de prime, en de iPad3, maar is niet aan de orde (gelukkig), omdat de ipad nog wel een jaartje (of 2 ) meekan !
Ik denk persoonlijk dat Apple of met gewoon weer 3,5" komt OF met 3.8"... waarom 3.8"? Nou omdat ze zoveel ingezet hebben op het hele retina verhaal (hoger dan 300 ppi kan het menselijk oog geen pixels onderscheiden). Op 3.8" kom je op een ppi van 303, met dezelfde resolutie... Gaan ze hoger zitten dan dat, dan moeten ze OF een display leveren met een ppi lager dan de 300 pip (weg retina verhaal) of de resolutie wéér verhogen in LxB. Ik zie niet zo snel een display met een resolutie van 1920x1280 (960x2 640x2) op een smartphone van 4" (of nog hoger)...

Overigens de iPad heeft inderdaad een ppi lager dan dan die magische 300 grens, maar daar zeiden ze dat je de iPad op een verdere afstand houdt, en dus ook geen pixels kan onderscheiden. Maargoed, de nieuwe iPhone zal je niet opeens verder van je afhouden dan de huidige iPhones...

Maarja, we zullen het wel zien ergens tussen juni en oktober :)
Dat is ook de perfecte maat volgens mij, 3.7 of 3.8 inch. Alles wat groter is is naar mijn mening een koelkast. Iemand die daar 5 jaar geleden mee rond liep werd uitgelachen.

Dat is ook waarom ik nu geen nieuwe telefoon "kan" kopen. Ik zou graag android willen, maar alle phones met een beetje goeie specs zijn groter dan 4" !!!

Gisteren bij de mediamarkt geweest en van alle telefoons die daar waren was de lumia 800 toch wel het mooiste toestel! Prachtig design en precies de juiste schermdiagonaal. Helaas is de resolutie net wat te laag voor die grootte en bovendien ziet het er naar uit dat windows 8 niet op de huidige WP telefoons zal gaan draaien! Dus ik denk dat ik nog maar even wacht met het upgraden van mijn oude WM 6.5 diamond 2....
Dat is ook de perfecte maat volgens mij, 3.7 of 3.8 inch. Iemand die daar 5 jaar geleden mee rond liep werd uitgelachen.
Uhm 5 jaar terug waren er vrijwel geen telefoons met een groter scherm als 3.8 inch dus dat kan helemaal niet...

Grotere telefoon bied geen meerwaarde, een groter scherm wel, dat is ook het verschil tussen nu en 5 jaar terug.

De telefoons zijn nu misschien niet kleiner als 5 jaar terug, maar het scherm wel veel groter, precies waarom er zo veel vraag is naar grote schermen in telefoons.

Galaxy S2 is de meest verkocht Android telefoon aller tijden tot nu toe, en die heeft 4.3 inch (terwijl je kan kiezen tussen elke maat tussen 3 en 5 inch in ongeveer), dat zie ik dus als de perfecte maat voor de gem. consument! Voor mij veel te klein natuurlijk!
okok, ik bedoel ook niet een telefoon met groter scherm, maar een groot bakbeest als telefoon, maar eigenlijk moet je daar nog iets meer jaartjes voor terug.

Echter het feit dat samsung zo goed verkoopt is denk ik niet geheel aan de grote van het scherm te wijten, maar ook voornamelijk omdat zij de beste specs hebben. Ook omdat de telefoon erg plat is.

Er zijn zat mensen die een kleinere telefoon willen, maar dat is bijna altijd low / midrange!

Bovendien zou met jouw argument dus blijken dat 3.5" een zeer goede maat is wat consumenten willen, want kijk maar eens hoeveel iphones er verkocht zijn! Hoewel je daar zou kunnen zeggen dat apple-fans geen keus hebben, behalve overstappen naar een ander OS
Korte Apple 101 over de "retina" resolutie:

Als je ervan uitgaat dat ze deze resolutie hebben ingebracht omdat ze vonden dat het "hoger als 300ppi moet zijn", dan is het natuurlijk fout.
Apple moest zijn resolutie verhogen om met de scherpe schermen van de concurentie mee te kunnen. Ze wouden echter hun apps goed kunnen scalen dus hebben dan hun resolutie verdubbeld, hoewel ze wisten dat dat een forse overkill was.
Daarna hebben ze het "retina" verhaal uitgevonden om hun nieuwe (te) hoge resolutie en bijhorende (te) hoge PPI te verantwoorden als een "must".
Geloof mij vrij al daalt hun PPI naar 250, het verschil zal nauwelijks of niet te onderscheiden zijn.
1280x800 zou ook een optie kunnen. Maar ze kunnen inderdaad naar 1920x1280.
Met mijn kleine handen kom ik erachter dat ik 4 inch net teveel vind om met 1 hand te bedienen. Bedenk wel dat de meeste tweakers Nederlander en man zijn en dus grote handen hebben, voor een vrouwelijke aziaat is de 3.5inch al groot :D. Een groot scherm is echter wel heel fijn om dingen van te lezen etc, en samsung laat zien dat het apparaat ook niet veel groter hoeft te worden.

De resolutie ppi (jullie hebben gelijk :))zal dus wel iets afnemen tov de Iphone 4, maar op zich kan dat wel omdat je op dit moment al boven de maximale waarneembaarheid van een normaal oog zit.

1 ding wat ik wel hoop bij de nieuwe iphone is dat hij weer wat ronder wordt. Hoewel de iphone 4 behoorlijk dunner is dan de 3g voelt hij dikker en slechter in de hand aan vanwege zijn vierkante uiterlijk.

[Reactie gewijzigd door M_V op 16 mei 2012 14:02]

De resolutie zal helemaal niet afnemen. Dat heeft niets met de schermgrootte te maken.
Klopt, maar met dezelfde resolutie neemt ppi wel af.
De bovenste helft van het scherm is om te kijken, de onderste helft om in te voeren. Dat werkt bij andere telefoons ook prima als je met 1 hand moet werken.
Apple loopt zwaar achter met hun schermformaten.
Ze hebben ook nog een relatief dik toestel, waardoor het geheel ouderwets overkomt.
Ze hebben ook geen custom desktops met widgets en animated wallpapers.

Toch zijn ze populair, ik begrijp er niets van.
Daarom post jij zulke reacties en zitten de mensen die het wel begrijpen bij Apple.

Apple loopt niet achter qua schermformaten, ze gaan niet mee met de 'trend' naar 'groter'. Het feit dat de iPhone het énige high-end toestel is met een sub 4" scherm en deze als een trein verkoopt zegt mij dat er wel vraag naar is.

Waarom maken Samsung/HTC etc. geen high-end toestellen met een kleiner scherm?

Een iPhone is niet relatief dik. Hij is 9,3mm 'dik'. Een S3 is 8,6mm en een One X is ook 9,3mm.

Animated wallpapers zijn een nutteloze gimmick. Een custom desktop (oftewel, een vernieuwd homescreen met evt. widgets) is iets wat ik zelf nog wel graag in iOS 6.0 zou willen zien, maar dat weten we pas over een maandje.
Animated wallpapers zijn voor kinderen/pubers. Kom op zeg. En de iPhone dik noemen? niet zo heel lang geleden hadden ze het dunste toestel wat er maar was te krijgen.
Jouw afkeer van Apple is duidelijk, maar jouw mening moet je niet als de feitelijke werkelijkheid presenteren. dus een uitspraak als 'apple loopt zwaar achter' is de grootste kolder.
Ze hebben ook geen custom desktops met widgets en animated wallpapers.

Toch zijn ze populair, ik begrijp er niets van.
Enter JailBreak ....
geweldige HD desktops, aangepaste app-icons en meer customizing
En hoe lelijk is android dan? Fatsoenlijke iconen kunnen ze niet eens maken. Dat is nog het niveau van windows xp icoontjes
Een Android scherm met icoontjes ziet er juist uit als een unix KDE uit de jaren 90 wat mij betreft, ik weet niet waarom ze voor die stijl hebben gekozen, maar is een kwestie van smaak, of gebrek aan smaak. Voor de rest hebben ze die interface goed gecopieerd van iOS zodat iedereen er wel direct mee kan werken.

Waarom kan Google niet met de zelfde kwalitiet ontwerpers als Apple of Microsoft een Gui en icon stijl ontwerpen? Ook in mijn ogen ziet het er heel goedkoop uit allemaal, maar kan ook marketing techniek zijn.
1 2 3 ... 7

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True