Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 44 reacties

Er is een foto van een Asus-videokaart met typenummer ENGTX465/2DI/1GD5 verschenen en ook de specificaties van deze GeForce GTX 465-kaart zijn bekend. De gegevens bevestigen eerdere berichten over de high-end kaart.

De Asus ENGTX465 is de eerste GTX 465-kaart van een fabrikant waarvan de afbeeldingen en specificaties zijn uitgelekt. De gegevens over het model komen overeen met de informatie die eerder over de GTX 465 uitlekte; het gaat om een kaart die is voorzien van de GF100-gpu, met een kloksnelheid van 607MHz, terwijl de shaderklok op 1215MHz draait. Er is 1GB gddr5-geheugen, dat van een 256bit-bus gebruikmaakt en op 3206MHz draait. De gegevens verschenen op de Turkse site Donanimhaber, maar zijn inmiddels weer offline gehaald.

De kaart heeft twee dvi-i-outputs en mini-hdmi. Asus levert zijn eigen Voltage Tweak-applicatie mee, naast de Design Garage- en Supersonic Sled-software van Nvidia. De lengte van de kaart is 10 inch en dat is even lang als de lengte die Asus voor zijn GeForce GTX 470 opgeeft. De behuizing lijkt ook identiek aan die van die kaart en ook dat strookt met eerdere berichten, al werd toen nog de naam GTX 460 gefluisterd. Onbekend is nog altijd wat de prijs van de kaart zal zijn. Waarschijnlijk zal Nvidia de GTX 465 op 2 juni op de Computex-beurs in Taiwan introduceren, dan moet ook blijken of de eerder genoemde prijs van rond 300 euro met de werkelijke adviesprijs overeenkomt.

Asus GTX465 Asus GTX465 Asus GTX465
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (44)

Alleen de gtx480 heeft wat mij betreft min of meer recht te bestaan, simpelweg omdat je dan de snelste singlecore kaart in huis haalt . Ik zie in het middensegment nagenoeg geen reden om een Nviia te halen met minder prestaties voor maximaal geld. Ik zou wel een gtx480 willen, mijn i7 heeft honger }> Eerst nog maar een kijken wat de prijzen gaan doen en wanneer ik mijn 5870 terug van rma krijg.
Qua prestaties lijkt de gtx465 net een 285gtx met dx11 ondersteuning. 't is dat ik beter weet anders zou ik zeggen dat dit een omgebouwde gedownsizede 285 was.. Als dan de prijs ook nog eens 300e + blijkt te zijn, tja... op de 2e hands markt kan je een gtx285 krijgen voor gemiddeld 175e, tel uit je winst.... Of je moet heel veel waarde hechten aan die paar games die nu dx11 draaien, nou...jippie... :+ die zien er dx9/10 toch ook best uit

Nee, ik heb los van het kapot gaan van de 5870 er geen spijt van prijs/prestatie verhoudingen van ATI gehad! ik wil gewoon de snelste singlecore kaart... nu is de 480 aan de beurt...
leuke specs, als het nou ook een mooie prijs word,
word het een gewilde kaart denk ik!
Dan nog hangt er een groot vraagteken over de performance.
We kennen de 470 en dit is een variant waarin behoorlijk gesneden is.
Shaders, RAM en geheugenbus en hierbij zijn de clocks gelijk gebleven.
Ik verwacht een ruime HD5770 performance en dat voor 300,- en een 'verwacht' veel hoger verbruik van de kaart zijn nou niet de ingredienten om gewild te gaan worden.
Bovendien is 300,- t.o.v. een GTX470 in mijn ogen niet te verklaren.

De GF104 gaat het ook niet brengen of de clocks moeten onwijs hoger kunnen.
DX11 draaien onder HD5770 performance is gewoon een no-go.

Ik denk dat het puur een 'redden wat er te redden valt' reeks is om het aantal bruikbare chips omhoog te krijgen. Meer dan dat gaat het echt niet worden.
512 shaders een acceptabel verbruik/temperatuur/lawaai voor 450,- daarmee kunnen ze weer topdog worden.
inderdaad, ben zeer benieuwd naar de prijs.
ben toe aan een nieuwe graka en heb goede ervaring met NVIDIA.
Prijs vs performance is doorslaggevend. Eerste (volgens mij niet zo representatieve) benchmark op Extremesystems

Voor de goede orde: de GTX465 heeft de GF100 als basis. Dus reken wel op veel warmteontwikkeling en stroomverbruik. Feitelijk zijn dit de 'kreupele' GF100 cores die zo toch nog kunnen worden gebruikt. Een beetje a-la de HD 5830.

[Reactie gewijzigd door dirkjesdirk op 20 mei 2010 16:35]

en als we die zo kijken dan kunnen we beter een 5830 kopen. Hmm....

Dit gaat 'm niet worden als opvolger van m'n GTX260 :|
Als deze Benchmarks kloppen wordt dit voor 300 euro echt een flop....
Praktisch hetzelfde als een 5830, en die is al voor onder de 200 euro te krijgen
pricewatch: XFX HD5830

Als de GTX 465 ongeveer 200-220 euro wordt dan is die wel goed in zijn prijsklasse, maar ik betwijfel die prijs ;)
Gezien verschillen met de HD 5770 zou ik de GTX465 alleen willen als hij voor rond de 180 zou worden verkocht.
De HD5830 zit er weer net boven, en die is ook rond de 200,-.
nVidia moet er tussen inzitten willen ze beetje omzet maken nog dit jaar.

Schade.. :(
Prijs zal waarschijnlijk rond de 300 euro worden, als dat zo is dan is dat veel te duur. Zal denk ik ook net zo heet zijn als een GTX470, dus dat beloofd niet teveel goeds. Een HD5850 lijkt op dit moment een veel betere keuze.
Of anders: Als je al een tijdje een 5850 heb draaien, gezien die al een behoorlijke tijd uit is, kan je tegen de tijd dat deze kaart uit is, voor minder een tweede 5850 erin zetten en met dezelfde hoeveelheid stroom 1,5x sneller gamen, in een iets stillere kast, omdat je fans tenminste niet voluit draaien.
Kloksnelheid is hetzelfde als de GTX470 en het geheugen waarschijnlijk ook. Enige verschil word dan het aantal actieve cuda-cores. De GPU is identiek, dus dit moet Nvidia wel pijn doen.
Die dure core inzetten in dit prijssegment. Ben benieuwd hoever ze het stroomverbruik hebben kunnen terugdringen en wat de prestaties zijn.

Zolang ze de fermi core gebruiken, gaan ze de strijd met de ATi-Chips niet winnen; wat ze ook verzinnen met die core. Hij is te groot, slurpt teveel en de yields zijn slecht. Om nog te redden wat er te redden valt, moeten ze hun verlies pakken, de kaarten onder de prijs verkopen en snel met een betere chip komen. Dat lijkt me de beste remedie, de pijn verzachten en straks met iets moois komen.

[Reactie gewijzigd door Madrox op 20 mei 2010 16:31]

GDDR gaat van 1280MB naar 1024MB lijkt eigenlijk niks maar de geheugenbus wordt ook smaller van 320 naar 256 en dat gaat ie wel minder vinden.

GTX480 384bits bus 1536MB Bandwidth: 177,4 GB/sec

GTX470 320bits bus 1280MB bandwidth: 133,9 GB/sec

GTX465 256bits bus 1024MB bandwidth: zal rond de 100 GB/sec zijn?

Ter vergelijk een GTX285 heeft 159 GB/sec.

[Reactie gewijzigd door Double-X-L op 20 mei 2010 16:42]

256-bits met 3208MHz geeft een bandbreedte van 97,8GB/s voor de GTX465. het prestatieverlies hangt er grotendeels vanaf in hoeverre deze architectuur geheugenbandbreedte-afhankelijk is. Het is voor de kaartenbouwers wel een stuk goedkoper te fabriceren. Qua prestaties is het nog even afwachten tot ze er daadwerkelijk zijn.
Kan iemand mij 1 goede reden geven om mijn perfect werkende ASUS 8800GTX te vervangen voor deze kaart in relatie tot de investering die gemaakt zal moeten worden.


Ter info: http://www.gpureview.com/show_cards.php?card1=474&card2=

[Reactie gewijzigd door redfoxert op 20 mei 2010 18:13]

zie hier waarom.

maar uiteraard, zolang het ding nog binnen jouw norm presteert en niet net als alle andere bomen uit dat bos, plotseling neervalt, is er eigenlijk natuurlijk helemaal niets aan de hand :)
omdit een oude review is en een oude kaart?

ontopic: jammer dat Nvidia het niet haalt in de prijs/prestaties range maar misschien is het een erg goed overclockbare kaart? :)
Dat kun je van elke kaart zeggen, dus lijkt me niet echt een rede om em te kopen. Tevens zal hij ook standaard al erg warm worden omdat het een gf100 is en is er met stock koeling dus nauwelijks ruimte om hem te overclocken.
Vergeet niet dat ze nu toch iets geld binnen halen van die core. Dat is altijd beter dan weggooien. Wat stukken duurder is, namelijk 100% verlies. Waar ze misschien nu 20-30% verlies maken op zo'n core. Nee Fermi kan niet concureren met de ijzer sterke 5xxx serie van ATI. Ik vermoed dat Nvidia alles op Fermi2 zet en deze zo snel mogelijk op de markt krijgt.
En dan komt ATI met hun 6xxx. Die 5xxx is al bijna een jaar uit bij wijze van spreken, de 6xxx zal wel tegen het eind van het jaar verschijnen, en dan is het echt vaarwel met nVidia.
Alle kaarten hebben toch een referentie koeler?
Het is aan de uitgevende merken om daar van af te wijken.
Ik heb geprobeerd het nieuwsbericht te vinden, lukt helaas niet, maar er was een bericht maar waarin dat stond.

Ik zou zelf ook niet weten waarom.

Misschien ook de rede dat hij even groot is als de 470, dan kunnen ze die koeler erop doen. Ik neem aan dat ze daar wel een overschot aan hebben.
Dat ligt er geheel aan hoe de kaart uiteindelijk gaat presteren en, zoals je al zegt, tegen welke prijs.

De eerste benchmarks wijzen er op dat de GTX465 qua prestaties tussen de Radeon 5850 en 5870. Een 5850 is momenteel al te krijgen voor €250,-. Veel duurder kan nVidia de GTX465 dus niet echt in de markt gaan zetten.

edit: bedoeld als reactie op Rick-Jan

[Reactie gewijzigd door RvL op 20 mei 2010 16:27]

De GTX465/60 zou toch geen referentie koeler krijgen? Wel een interessante kaart, ben benieuwt naar het stroomverbruik.
Ik vind het zo knap dat iedereen al weet hoeveel deze gaat kosten en hoe warm die wel niet zou worden.. de kaart is nog niet eens in de schappen gekomen maar toch heeft elke "ati" fan z'n oordeel al klaar. Laten we met z'n allen gewoon even wachten todat er een betrouwbare review + prijs komt. Kunnen we daarna gaan zeuren.

Edit @ hierboven *Millman*

Anders ga je even een 2e hands kaart prijs vergelijken met een nieuwe Videokaart....

[Reactie gewijzigd door Dakreal op 21 mei 2010 08:32]

qua prestaties wel ja, lijkt me duidelijk? Nieuw zijn ze niet of nauwelijks te verkrijgen..
Ik bedoel dat die prestaties zodanig tegen een gtx285 liggen, dat het gewoon de moeite niet is.. Als je die prestaties wil kan je dus beter een 285 kopen, als jij dat nieuw wil doen... succes.. 300e voor een 'previous-gen' kaart is belachelijk..

BTW: Ik ben een echte Nvidia man, maar wel een met een objectieve mening

[Reactie gewijzigd door millman op 21 mei 2010 12:48]

1 + 1 = 1 :)

Ze gaan de fermi-core gebruiken. De cores, die niet goed genoeg waren voor de GTX480/470. De yields zijn nml. slecht, het zou te duur zijn om die mislukte cores weg te gooien. Door een gedeelte van zo'n core buitenspel te zetten, heb je weer een goed werkende chip. Die gebruiken ze dan voor bijv. een GTX465 model. Het duurt meestal even, eer ze uitgevogelt hebben, wat ze nog met die mislukte GTX480/470 cores kunnen doen.

Plaatje van de GTX465 (pcb+core!)
Ziedaar, een dikke vette orginele fermi core }>

De fermi core blijft hoe dan ook een onzuinig design. Als ze het zuing maken, worden de prestaties mager en als ze de prestaties opschroeven, komen de bekende "fermi" eigenschappen naar boven: stroom slurpen en hitte.

[Reactie gewijzigd door Madrox op 22 mei 2010 00:58]

ik lees helaas geen cijfers over stroomverbruik... De dag van vandaag is het moeilijk om nog een deftige kaat te vinden die onder de 100W verbruikt. Mijn huidige 9600GT zit in die klasse en presteert nog goed, maar als ik hem zou willen upgraden haal ik amper meer prestatie uit de nieuwste kaarten die onder de 100W zitten.
Ze moeten eens beter gaan concureren, die prijzen worden kunstmatig veels te hoog gehouden, een 5850 koste in het begin (2009) toen die uit kwam 200-220 euro afhankelijk van uitvoering, afgelopen half jaar was dat gewoon dik 250+

Gaat nergens over, het lijkt wel of ze (ati-nvidea) onderling prijsafspraken hebben.
In het geval van de HD5850 en HD5870 is het puur een kwestie van vraag en aanbod geweest; er was zeer weinig aanbod waardoor retailers de kaarten voor veel meer konden verkopen dan de MSRP. Er waren immers nog altijd ruim voldoende consumenten bereid die hogere bedragen ervoor neer te tellen.

Daarnaast had Nvidia een half jaar lang geen alternatief (en nu nog steeds niet volgens sommigen), dus prijsafspraken tussen ATI en Nvidia lijken me sterk.
Mja, de enige kaart die concurrent van de 5850 zou zijn in mijn ogen is de GTX 285.
Die zit zo nu en dan rond dezeflde prijs, gebruikt maar iets meer stroom en presteerd op hogere resoluties ongeveer gelijk.

De GTX470 zit gewoon in een andere prijsklasse en heeft de andere lijst met nadelen tegen deze kaart, dus ik vind eigenlijk dat nvidia inderdaad geen alternatief heeft.

Als Samsung komt met een 5,3" 16GB 1,5Ghz Android telefoon voor 525,- dan is dat geen directie concurentie voor een HTC Desire, ondanks dat je op het eerste gezicht zou denken dat ze voldoende overeenkomst hebben.
Het heeft ook nog iets met de dollar/euro koers te maken, hoor ik.
Het is niet zozeer kunstmatig hoog houden, het is eerder dat de Nvidia kaarten zo slecht zijn dat ATi geen prijsverlagingen hoeft door te voeren om de concurrentie op het prijs/prestatie vlak aan te gaan zoals voorheen.

En wat betreft prijsafspraken zitten ze vast aan de prijs die ATi vraagt, daarom worden vaak dingen geprobeerd met extra's als games bij te leveren. Datzelfde heeft nvidia ook, maar die vragen gewoon veel meer.
ik heb voor 300 euro 2 HD5770's die moeten deze kaart makkelijk in halen.
Volgens http://www.xtremesystems....p?p=4396529&postcount=111 blijft een enkele 5770 er al aardig bij in de buurt dus zal best te doen zijn.
Hangt helemaal af van wat je er mee wilt doen. Als niet van plan bent te gamen, maar om de GPU te gebruiken op te renderen kom je met je 2 HD5770's van een koude kermis thuis.