Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 95 reacties

Nederlandse iPad-bezitters willen maximaal vijf euro betalen voor een app voor op hun tablet. Dat blijkt uit een enquête onder 104 iPad-bezitters, die Tweakers.net hield voor de zaterdag gepubliceerde review van het nieuwe Apple-gadget.

Ongeveer 60 procent van de iPad-bezitters zegt in de vragenronde maximaal vijf euro uit te willen trekken voor een app. Slechts vier procent van de ondervraagden zegt meer dan een tientje uit te willen geven. Veel iPad-applicaties hebben een hoge prijs. Zo kost een app om Formule 1-races live te volgen 35 dollar. Veel iPad-apps zijn bovendien duurder dan de iPhone-versies.

Ondanks de hoge prijs van applicaties overwegen maar weinig iPad-bezitters een jailbreak: slechts vier procent wil zijn tablet kraken om het te kunnen voorzien van applicaties en functionaliteit die Apple niet toestaat. Drie van de vier potentiële jailbreakers doet dat om het betalen voor applicaties te voorkomen.

De wifi-ontvangst op de iPad heeft op diverse internetfora tot veel klachten geleid, maar Nederlandse iPad-bezitters herkennen zich niet in die klachten: 83 procent geeft de wifi-ontvangst een voldoende. Toch is niet iedereen tevreden: één ondervraagde zette de wifi-ontvangst bij de belangrijkste minpunten van de tablet van Apple.

Tweakers.net deed het onderzoek naar aanleiding van de review van de Apple iPad. Veel resultaten zijn opgenomen in de review. Aan het onderzoek deden 104 Nederlandse iPad-bezitters mee. Het is onbekend hoeveel Nederlanders momenteel de Apple-tablet in bezit hebben. Het is de eerste enquête onder iPad-bezitters in Nederland.

Vragenlijst iPad: prijs applicatie

Disclaimer: de redactie pretendeert niet dat dit onderzoek representatief is. Voor een inhoudelijke discussie verwijzen we jullie naar dit topic.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (95)

Je zou zeggen dat de huidige iPad bezitters in Nederland iets meer zouden willen betalen dan de gemiddelde toekomstige iPad bezitter in Nederland. Zij waren immers ook bereid om iets meer te betalen om hem maar zo snel mogelijk te hebben.

Persoonlijk wil ik best wat meer voor een applicatie betalen, maar dan moeten ze toch echt met trials of iets dergelijks gaan werken. Zodat je een paar dagen de volle mogelijkheden kan bekijken voor je bijvoorbeeld 10 euro moet betalen voor een app. Overigens ben ik wel weinig apps tegen gekomen (in de iPhone appstore dan) tot nu die die 10 euro (voor een iPad versie) werkelijk waard zijn..

Maargoed, van een representatieve steekproef is zeker geen sprake. Vrij nutteloos onderzoek dus achteraf..

[Reactie gewijzigd door Cake op 8 mei 2010 10:56]

Plants vs Zombies is een voorbeeld waarbij er idd een meerwaarde is (veel meer minigames en endless mode)

Angry birds daarentegen... behalve een groter scherm is er geen verschil. Het maakt het richten wel wat makkelijker, maar rechtvaardigd wmb de extra prijs niet (je hebt nog steeds niet het volledige speelveld). En ik vind persoonlijk dat AB beter uitkomt als mobiele app. Effe snel spelen.

Ik moet wel zeggen dat ik voor de ipad veel meer apps heb gekocht dan voor de iphone.
Ik heb juist minder betaald om hem sneller te hebben ;-) Ik ging toch die kant op en heb uiteindelijk volgens mijn creditcard overzicht 500e betaald voor een 32GB exemplaar. Een prima prijs als je het mij vraagt en persoonlijk vind ik de bedragen van 700 tot 1000e die neergeteld worden voor een geïmporteerde ipad echt absurd.
Percentages kloppen niet helemaal:
Er hebben maar 97 mensen gestemd ipv 104.
Daarom staat er in totaal maar 97% als je dat optelt.
Dan wil zelfs 64% maximaal €5,- betalen

Verder vind ik meestal €10 voor een stuk software wel schappelijk, voor een app is dan €5 ook wel het max.
Op de telefoon zou dat nog lager liggen.
Aan de enquête hebben 104 mensen deelgenomen. Van deze groep gaven 97 mensen aan bereid zijn te betalen voor een iPad-app of dat al te hebben gedaan. Alleen aan deze groep mensen is de vraag voorgelegd wat zij maximaal zouden willen betalen voor een applicatie.
Wat dus betekend dat er ook 7 mensen waren die niet bereid zijn om voor apps te betalen. Gelukkig maar, ik werd al bang dat iedereen gehersenspoeld was door de grote amerikaanse geldgraaiers.
Natuurlijk vind ik dat mensen die werk verzetten hiervoor gecompenseerd moeten worden naar redelijke verhouding, maar de gedachte dat iedere app maar meteen geld moet kosten vind ik een enge ontwikkeling. Er zijn genoeg developers die voor de hobby dingen ontwikkelen, en hier niet perse iets voor hoeven te hebben. Maar kijk dan bv naar een Microsoft die gratis content actief van Xbox Live zit te weren (developers mogen geen gratis expansions aanbieden) en m'n haren gaan alweer overeind staan.
Vele jaren geleden ben ik eens toevallig een Windowzzz applicatie tegen gekomen op het web. Het ding deed niets anders dan je computer afsluiten. Via een timer, via bandbreedte gebruik, dat soort dingen. Iets wat iedere programmerende tweaker op een dooie zondagmiddag in elkaar kan draaien. Maar die graaiers wilden er €50 voor hebben. Is toch bespottelijk niet? Heb het idee dat je dat soort dingen ook op de iPad tegen zal gaan komen met zo'n "alles moet geld kosten" houding.
Tegenover die 7 mensen die blijkbaar niks willen betalen staan helaas ook 3 mensen die €50(!) over hebben voor apps. Maarja, het is gelukkig niet mijn probleem als dat soort mensen zich laten uitzuigen. Ga maar lekker €50 betalen voor nutteloze flash-achtige spelletjes of widgets die info van het net plukken...
Percentages kloppen niet helemaal:
Er hebben maar 97 mensen gestemd ipv 104.
Daarom staat er in totaal maar 97% als je dat optelt.
Dan wil zelfs 64% maximaal €5,- betalen
Hmm ik kom op 94 % :)
62/97 = 63.91%, dus geen 60%.
62/104 = 59.61%, afgerond 60%.
Als je de 7 (6.7%) mensen die 0 Euro gekozen hebben mee rekent, dan kom je (door afronding) net boven de 100%.
Ik vind het vervelend om op 1 iTunes zowel m'n iPad als m'n iPhone te syncen... Zo wil ik andere apps op de beide apparaten, muziek op de iPhone, foto's op de iPad...
Lijkt me toch dat iTunes de beide apparaten als 'losse apparaten' herkent, en naar elk zijn eigen apps kan syncen?Lijkt me wel heel vreemd als dat niet kan.
Je kan inderdaad per apparaat gewoon aangeven wat je wel en niet wilt syncen, net zoals dat al kon als je een iPod en iPhone hebt.

Toch werkt het nog wel een beetje kreupel, tenminste, dat is mijn ervaring. Als ik een applicatie op m'n iPhone aanschaf dan komt ie standaard ook direct op de iPad, óók als het geen 'universal' app is. Hopenlijk gaat Apple daar nog wel wat verbetering in brengen, want na 10 keer een applicatie weg te moeten gooien op m'n iPad begint het wel een beetje te irriteren.
Gaat toch prima? Gewoon uitvinken wat je niet wil syncen naar je iPhone of iPad? 8)7
Gelukkig kan dat ook. iTunes herkent apparaten apart, en per apparaat kun je instellen welke playlists, apps, foto's, films je wilt syncen.
Misschien eerst eens proberen? Ik sync een iPhone en twee iPod touches via dezelfde iTunes maar de contents van de apparaten is volkomen verschillend. Ze putten alleen uit dezelfde pool - en je hoeft apps maar een keer te kopen om ze te sharen met alle apparaten.
voor een gemiddeld program wil ik niets betalen. Windows en linux hebben gemiddelde (en goede) programma's gratis, dan moet Apple dat ook kunnen. 35 euro voor een GOED programma daarentegen vind ik het geld wel waard.

Ik vind trouwens dat dit best weinig stemmen zijn om goede uitspraken te kunnen doen. Daarnaast zijn de iPad bezitters in NL atm wss mensen die hem echt graag willen (omdat ze hem importeren), dus dat vertekent ook al een beetje.
dan moet Apple dat ook kunnen
Kan Apple ook. Alleen bepaalt Apple de prijs niet van apps in de appstore. Dat doen developers zelf.
Zijn er dan echt zo weinig gratis apps voor Apple te krijgen..?

Aangezien ik niet zo veel ervaring heb met Apple apps zou ik dat graag eens weten, of het een vervanger is voor de Android phone die ik hier heb liggen. Dit even buiten of het voor iPhone of iPad bedoeld is, gewoon in het algemeen.

Nu ik een Android toestelletje heb ben ik 'gewend' dat acht van de tien apps gratis zijn en de betaalde apps heb ik niet nodig. Nu wilde ik voor mezelf weten of het interessant is voor mij of een Apple wellicht in de toekomst aangeschaft gaat worden. Maar als ik zo links en rechts lees zijn nagenoeg alle apps voor Apple betaald en niet bepaald zuinig ook, ik vind 5 euro erg veel voor een piepklein progseltje.

Dus als ik het goed begrijp ben ik behalve een flinke aanschafprijs voor de iPhone / iPad ook nog eens een berg geld kwijt aan de interessante apps die voor Androis grotendeels gratis zijn..? Is in mijn ogen niet echt veel reclame eigenlijk.

Maar wellicht dat ik er faliekant naast zit natuurlijk, zoals ik al zei ik heb weinig ervaring met iPhones / iPads, ik vroeg het me af.
Als ik door de app store browse zie ik altijd behoorlijk wat gratis apps, ook zie je vaak apps onder de € 1,-.

Maar staat of valt een device nou echt om de hoeveelheid gratis apps? Ik bedoel is het nou zo erg om voor je content te betalen (mits goed en een redelijk bedrag natuurlijk) ? Ik heb absoluut geen problemen om gewoon voor een app te betalen zodat ik daarmee ook de desbetreffende developer ondersteun en hij zen app kan blijven verbeteren.

Maargoed dat zal wel weer de typische Nederlandse mentaliteit zijn (voor een dubbeltje op de eerste rij |:( ).

@Quacka
Volgens mij is de Amerikaanse mentaliteit eerder "Overal teveel geld voor vragen" :)
Kijk het gaat mij erom dat als een developer gewoon een vette app heeft geschreven dat je hem / haar daarin dan best kan ondersteunen door er minder dan 1 euro voor te betalen zodat diegene daar zen eventuele onkosten uit kan betalen en gemotiveerd raakt om gewoon meer apps te maken, of misschien zou als next step voor de app store een donatie systeem zoals veel gebruikt bij open source projecten wel handig zijn, dan betaal je in principe wat je der voorover hebt.

[Reactie gewijzigd door dotnetpower op 8 mei 2010 14:16]

Jep, dat zal inderdaad de nederlandse mentaliteit zijn (wij zijn een zuinig volkje) en daar is ook niets mis mee. Waarom geld uitgeven, als het gratis ook kan?

Je kan het ook omkeren: Overal geld voor vragen is weer typisch de Amerikaanse mentaliteit |:(
:z }>
er zijn volgensmij zelfs meer goede gratis apps voor de iphone/itouch dan android op dit moment!

't valt mij op dat goeie tegenhangers van gratis iphone apps in de android market soms gewoon 5 dollar kosten.
wat als je een app voor de iphone hebt gekocht en die wil je op je ipad, dubbel betalen neem ik aan?
alle apps die ook werken op de ipad kan je gewoon gratis op je ipad neerzetten. Mits je natuurlijk hetzelfde account gebruikt.
Moet ook niet, je kan apps overzetten.

en ja, de apps die je gekocht hetb voor iphone werken op e ipad zonder extra te betalen, maar dit zal dan in de originel resolutie zijn of met pixel dubbling, wat er niet echt goed uitziet.
Moet ook niet, je kan apps overzetten.

en ja, de apps die je gekocht hetb voor iphone werken op e ipad zonder extra te betalen, maar dit zal dan in de originel resolutie zijn of met pixel dubbling, wat er niet echt goed uitziet.
Je hebt ook nog dualmode apps, dus eentje die je download/overzet, en tevens al een iPad versie bevat. Flighttrack Pro is er zo eentje als ik de maker goed begrepen heb.
Dat verschilt per app. Bij sommige apss die je nu op de iphone koopt staat er al bij dat je gratis de ipad versie kan downloaden/installeren. Ik weet niet meer welke apps dat zijn, maar ik heb er wel een paar voorbij zien komen. En sommige apps zijn ook niet (volledig) geoptimaliseerd voor de ipad, maar zijn wel compatibel.
Als ontwikkelaar kan je een Universele app maken die zowel de iPhone als de iPad ondersteunt. Maar een groot aantal ontwikkelaars maken een aparte iPad versie zodat ze daar nog iets extra aan kunnen verdienen. En ik denk niet dat iedereen dubbel wil betalen om dezelfde app op 2 apparaten te krijgen.
De meeste applicaties mag je maar op een enkele PC installeren (tegelijkertijd), dat is dus niet zo heel vreemd dat dit ook zo werkt met de iPhone/iPad. Ik denk dat een hoop mensen die beide hebben inderdaad alleen de meest gebruikte/handige apps op beide apparaten kopen.
De meeste applicaties op de PC? Zeker een Windows gebruiker die niet beter gewend is. Als je echter nauwelijks wat met Windows doet en uit de Linux hoek komt (zoals ik) is het helemaal niet zo vanzelfsprekend dat je een app maar op 1 machine mag gebruiken of zelfs overal maar voor moet dokken.
De meeste gratis open source software is geschreven door mensen die achter hun software staan, en daardoor ligt de kwaliteit meestal hoger dan die graaiers die niks om de app geven maar alleen om wat het opbrengt...
Het hangt er ook van af wat de toegevoegde waarde van de iPad versie ten opzichte van de iPhone versie is. Sommige applicaties bieden op de iPad echt meer functionaliteiten wat een nieuwe aanschaf wel rechtvaardigt. Andere apps doen dat niet, en dat is wel jammer.

Neem een app als 'RealRacing'. De iPad versie is een directe kopie van de iPhone versie, met als enige verschil dat de graphics aangepast zijn naar de resolutie van de iPad. Ik vond het niet echt leuk om daar weer voor te moeten betalen. Al heb ik het wel gedaan, want het is een leuk spel ;)

Een app als 'Things' biedt daarentegen een compleet andere interface en gebruikerservaring. Hiervoor opnieuw betalen vind ik minder erg.

Overigens zijn er nog best een flink aantal universal apps. Ik zie het altijd als een klein cadeautje wanneer een app ook iPad optimized is :)
Als je het verdienmodel van Apple kent dan is €5 euro helemaal geen verkeerde prijs. Hangt natuurlijk wel af van de app waar het om gaat. Specialistische apps, zoals medisch en onderwijskundig kun je toespitsen op een bepaalde doelgroep en dus iets duurder maken, maar ja, dan ben je al weer buiten de algemene doelgroep bezig.

Als je bedenkt dat veel apps niet veel meer zijn dan een veredelde RSS functie, met wat extra's anders worden ze geweerd uit de Appstore, dan is €5 nog iets aan de hoge kant. Spellen en abonnementen zijn een apart verhaal. Als je Call of Duty op de iPad zou hebben dan kan zou ik me voor kunnen stellen dat die eerder €10 zou gaan kosten dan €5, vanwege de beperkte doelgroep en toch de hoeveelheid werk die er mee gemoeid gaat.

Dat prijzen hoger zijn dan iPhone Apps is op zich niet vreemd, je krijgt natuurlijk meer pixels voor je bucks. Of daarmee ook de functionaliteit ook toeneemt is sterk afhankelijk van de programmeur en de functie van de app.
Dat prijzen hoger zijn dan iPhone Apps is op zich niet vreemd, je krijgt natuurlijk meer pixels voor je bucks.

Of dat nou echt een goede reden is om het duurder te maken :) Dan zou ik dus een app. die op de iPhone draait even resizen naar max beeld en voila...
Maar snap wel wat je bedoelt, maar eerst maar eens zien hoe ze het grotere scherm effectief gaan gebruiken. Bij een browser /reader is het logisch...

Valt me wel op dat het beruchte nederlandse GRATIS er niet bij staat, of een dubbeltje (ook al bestaat die niet meer). Nederlanders staan er toch ombekend meestal daarvoor te gaan ;)

[Reactie gewijzigd door bonus op 8 mei 2010 12:53]

Daar moet ik je toch corrigeren. Je kan niet zomaar een app groter maken, vooral niet als het op iPad/iPhone apps aankomt.

Onlangs ontdekte ik zelf dat er eigenlijk vrij veel werk kruipt in een compleet nieuwe UI maken voor een aanzienlijk grotere resolutie en dat er enige verschillen zijn die Apple opdringt.

Zo kon je bij de iPhone in fullscreen een imagepickercontrol venster aanroepen, dit mag niet van Apple bij de iPad. Je moet nu een popover (drop down box) gebruiken en daar de imagepickercontrol in aanroepen om zo afbeeldingen uit de library te halen. Klinkt simpel maar dat is het niet, tal van Photo app ontwikkelaars zitten er ronduit op vast en ontzien zich hierdoor de moeite om degelijke iPad apps te maken. En als je het op de oude manier doet compiled je app gewoon niet.

Een ander probleem voor mij is dat previews nu heel wat groter moeten zijn dan bij de iPhone. Dit zorgt ervoor dat er aanzienlijk meer pixels verwerkt moeten worden. En dit met dezelfde geheugencapaciteit als de iPhone 3GS.

Ik kan aannemen dat bij games alle afbeeldingen moeten hermaakt worden om ook dienste te doen op een groter scherm, wat ook wel een aanzienlijk werk kan zijn.

Gebruikers zien het allemaal wat simplistisch maar achter iPhone/iPad apps zit wel degelijk veel denkwerk. iPhone apps zijn zelfs ingewikkelder te maken dan de gemiddelde .Net App. Kijk zelf maar eens naar het verschil tussen Objective C en Visual Basic.

Wees blij dat nog alles vrij goedkoop is, want qua werk moeten Cocoa Touch (iPhone OS) apps niet onderdoen voor hun desktopbroertjes.
Waarom zouden mensen apps 2 keer willen kopen. Voor de Iphone en de Ipad. Apple heeft toch de applestore in handen en zolang ze genoeg geld krijgen van de apps gaan de apps denk ik niet in prijs omlaag.
Alleen bepaalt Apple de prijs niet van de applicaties, maar de ontwikkelaar. Daarnaast heeft Apple vaker als één gezegd dat ze 'break-even' draaien op de app-store. Een service, met de bijbehorende data-centers e.d voor miljoenen mensen opzetten kost ook een beste duit, alsook de ontwikkeling en het controleren.
Volgens mij weet je niet wat break-even betekent, uit je reactie te lezen.

Als het break-even zou zijn, is zowel de aanbieder als de vrager tevreden met de prijs.
Break-even betekent dat je als verkoper geen verlies noch winst hebt, dus dat kosten gelijk staan aan je omzet.
In het geval van de AppStore kan dat, maar waarschijnlijk is dit break-even in appelvorm, nog enkele andere kosten er bij gerekend die er niet persé bij moeten.
als apple slim is valt onder die "enkele andere kosten" het opbouwen van een buffer als het een tijdje minder gaat, ze verdienen dan wel meer dan ze uitgeven maar dat wordt in een potje gestopt voor mindere tijden van de appstore.
En zaken als marketing van de appstore die ook als marketing voor de iphone / ipad kunnen gelden, verrekeningen met andere apple onderdelen enz Bedrijven zijn heel creatief in de boekhouding en als het gunstig is om 1 afdeling geen winst te laten maken maakt die afdeling op papier geen winst. Dat is 1 van de redenen waarom bedrijven in voorkomende gevallen vaak omzetgerelateerde afspraken en geen winst gerelateerde afspraken maken.
En waarom zouden er kosten moeten bijgerekend worden die er niet zijn? Zou beetje dom zijn van Apple natuurlijk want dat is fraude en zou ooit tegen hun gebruikt kunnen worden. Je mag er zeker van zijn dat Apple gewoon break even draait en dat is dan ook het belangrijkste voor hen. Er valt meer te halen uit hardware dus hoe goedkoper ze software kunnen verkopen hoe meer hardware ze verkopen en op dat gebied werken ze niet met een break even situatie maar halen ze net de max aan winst.
Dit hele 'onderzoek gaat nergens over. 104 Tweakers? Dat zijn sowieso geen 'normale' gebruikers/bezitters. Totaal niet representatief mijns inziens. En om dit dan als hot-item op de fp te zetten...

[Reactie gewijzigd door ManiacsHouse op 8 mei 2010 11:37]

Geheel mee eens, daar komt nog eens bij dat deze gebruikers geheel niet representatief zijn voor de uiteindelijke Ipad gebruikers. Deze gebruikers nemen genoegen met een Ipad via de grijze import waarvan discutabel is of deze wel legaal is. De kans is groot dat de gebruikers die de Ipads in Nederland kopen bereid zijn om meer of minder te betalen. En Nederlanders zijn nu niet bepaald representatief voor de wereld bevolking. Ik zou dan eerder naar Noord Amerika kijken, aangezien daar al een miljoen Ipads zijn verkocht en je markt daar momenteel 10.000 maal zo groot is als die in Nederland...
Wat is een gemiddelde Applicatie? Daarnaast is de titel in mijn ogen niet correct, het gaat hier alleen om tweakers niet om bezitters van de iPad in het algemeen.

Een Formule 1 app die live de beelden laat zien van alle races is in mijn ogen veel meer waard dan die 5 euro, daar zou ik als ik formule 1 liefhebber was echt wel 15 euro voor betalen. (35 is beetje overdreven..)
Helemaal mee eens. Gemiddelde apps bestaan niet. Het is wat de gebruiker er voor wil geven. Zo zag ik de Korg Electribe http://en.vstlife.com/?p=1345 en de Rebirth ook al voorbij komen. Daar heb ik als muziekliefhebber wel meer dan 5 euro voor over mits het goed werkt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True