Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 114 reacties

Apple heeft officieel aangekondigd dat de 3g-versie van de iPad vanaf 30 april wordt verstuurd naar mensen die een pre-order hebben geplaatst. Dezelfde dag zal het apparaat ook in winkels van Apple te krijgen zijn, vanaf 629 dollar.

Apple iPad (groot)Volgens Apple moet het nieuwste model op een volle accu negen uur lang kunnen surfen via een 3g-connectie. Als de 3g-verbinding niet wordt gebruikt, houdt het apparaat het tien uur uit, net als het eerder geïntroduceerde model. De prijs van 629 dollar voor de 16GB-versie betekent dat gebruikers voor de 3g-functionaliteit 130 dollar extra betalen.

Apple heeft nog niet bekendgemaakt wanneer de iPad 3G in Nederland uitkomt. Eerder kwam via de actievoorwaarden van een spelletje op het sociale netwerk Hyves naar buiten, dat de introductiedatum voor de versie zonder 3G mogelijk in september zal zijn.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (114)

Men betaald natuurlijk niet alleen 130 euro voor de 3G maar ook voor GPS. Als je het omrekent in euro's dan is dat 95 euro.

Mja ok, er valt wat voor te zeggen natuurlijk, maar als je het door 2 deelt (goed ben ik heh :+ ) dan is dat 47,50 euro per onderdeel. Nou dat is toch nog wel te overzien?

Afijn, er komt natuurlijk nog abbo kosten bij, dus ja...wellicht dat men met een tethering iphone (MyWi) en een 16gb wifi ipad stukken goedkoper uit is.
Die GPS chip zit al in de iPad ingebakken en werkt ook in combinatie met wifi hotspots...
Je betaalt dus enkel en alleen 130 euro voor een simkaarthoudertje met chipje...
Helaas, wat ik begrijp heeft de wifi uitvoering AGPS en krijgt de 3G echte GPS.
Maar natuurlijk moeten we het spul maar afwachten.
Die GPS chip zit al in de iPad ingebakken en werkt ook in combinatie met wifi hotspots...
Je betaalt dus enkel en alleen 130 euro voor een simkaarthoudertje met chipje...
Nonsense. Is het echt zo moeilijk om dingen eerst eens uit te zoeken voor je onzin spuit? (google.com: je moet dat eens proberen)
Helaas, wat ik begrijp heeft de wifi uitvoering AGPS en krijgt de 3G echte GPS.
Maar natuurlijk moeten we het spul maar afwachten.
Jij begrijpt het helemaal verkeerd.

De wifi gebruikt GEEN AGPS: AGPS is enkel een systeem waarbij je de startup tijd van een gewone GPS kan verkorten. Dit gebeurt door via een cell phone tower de GPS ephemeris data te downloaden, ipv het uit te puzzelen uit het zwakkere GPS signaal.

Een iPad WIFI heeft geen GSM transceiver en kan dus ook de tower niet contacteren om die data vast te krijgen.

Wifi location wordt gedaan op basis van services zoals Skyhook.

[Reactie gewijzigd door newinca op 21 april 2010 00:14]

Betalen voor 3G-functionaliteit zou niet nodig zijn geweest als ze tetheren via Bluetooth mogelijk hadden gemaakt.
Dan zou je gewoon je bestaande (smart)phone met 3G-abonnement kunnen gebruiken.
Negen uur mt 3G is behoorlijk lang. Dat zal waarschijnlijk gebaseerd zijn op standaard browsegedrag? (zoeken, beetje lezen, vorige, volgende, zoeken ...)
Als we op de 10 uur van het wifi model af gaan zal het met gewoon gebruik zijn.
Browsen, mailen, foto'tje kijken, spelletje.

Engadget haalde 10 3/4 uur uit de ipad wifi tijdens hun review (zie hun site).
Dat is gewoon gebaseerd op 9 uur echt browsen. Dat wil zeggen hier en daar een youtube filmpje checken, een beetje surfen. Wat mailtjes typen, en onderwijl muziek luisteren.

Over het algemeen is Apple vrij eerlijk (soms zelfs te eerlijk) over de batterijduur. Aan de eerste reviews van de iPad kon je ook zien dat hij het gemiddeld genomen nog iets langer uithield dan de 10uur die er voor stond.
Dan zijn ze niet echt eerlijk over de iphone. Ik haal niet eens een halve dag ermee.
ik vraag me echt af wat jij er mee doet dan :) Ik haal er makkelijk een dag mee.
Ja en raad is wat ze aangeven? geen halve of hele dag maar veel langer, dat is ook wat relief2009 probeert te zeggen, het klopt gewoon niet of dat nou 4 dagen of 4,5 dagen scheelt is niet zo boeiend ;) Maar zeggen dat ze altijd eerlijk zijn is daarmee wel over boord geworpen ;)
Ik weet niet waar jij hebt gelezen dat het veel langer zou moeten zijn, maar dat klopt niet. Apple zelf zegt erover dat de iPhone 3GS 12uur praattijd heeft (2G) / 5uur praattijd (3G) / 9uur internettijd (wifi) / 5uur internettijd (3G) / 10uur videotijd / 30uur audiotijd en tot 300uur standbytijd. (http://www.apple.com/iphone/specs.html)

En in dat geval betekend standbytijd natuurlijk ook echt standby. Volle ontvangst (geen idee of dit met of zonder 3G is, denk zonder), helemaal nergens voor gebruiken, ideale temperatuur en het toestel wordt niet verplaatst.

Dat de levensduur het niet geweldig is, is wel algemeen bekend inmiddels, maar wat jij aangeeft dat er niet eerlijk aangegeven wordt wat de batterijduur is lijkt me schromelijk overdreven. Als je je telefoon redelijk intensief gebruikt, zou je volgens Apple inderdaad soms wel 2x per dag je telefoon aan de oplader moeten leggen, klopt dus wel met wat Relief2009 zegt.
Mensen die er een kopen, hoe gaan jullie het probleem van micro sim oplossen, naar het schijnt kan je niet een gewone sim knippen naar micro sim voormaat. Althans je kan het wel maar het gaat niet werken.
Dat is theorie tot zover, want ik heb nog van niemand gehoord die het geprobeerd heeft.

In the end is 't een kwestie van wat 't apparaat ondersteunt. Als die per s een micro-sim wil, dan kan die detecteren dat je een mini-sim erin gepropt hebt (micro-sims hebben meer mogelijkheden) en dat weigeren. Maar hij kan ook gewoon compatibel zijn met mini-sims natuurlijk. Wat Apple gedaan heeft weten we niet tot 't apparaat uit is. Vermoedelijk gewoon compatibel zijn trouwens-- de 3G iPhone is ook gewoon compatibel met pre-3G SIMs. (Maar om daadwerkelijk te 3G'en heb je een USIM nodig.)

Maar ja, anders is 't een kwestie van even wachten tot de operators hier ook micro-sims op voorraad hebben. Hopelijk komt de iPad hier dan ook eerder dan de nieuwe iPhone, anders heb ik daar toch een probleem in :P

[Reactie gewijzigd door CyBeR op 20 april 2010 19:56]

Of je koopt je een Mifi (huwaei 5830) bij je Wifi iPad voor minder dan 100 euro en je kunt hetzelfde als de 3G iPad
Met een los apparaat, dat dus los op batterijen werkt, die los opgeladen moeten worden, los meegenomen moet worden, enz. Sommige mensen snappen 't ook echt niet he.
Een ipad neem je nooit los met je mee. Altijd in een tas of zo.
En een tas kan meestal nog wel een extra apparaatje meenemen.

Als het losse apparaat je wat meer voordelen bied (wifi delen, geen extra accuverbruik ipad, sim-compatibiliteit) waarom dan niet?
omdat dat de eenvoud weghaald?
er staat toch al een tijd op hun site dat de leverdatum 7 Mei is :S
7 mei is voor als je nu besteld. Bestellingen die eerder gedaan zijn (tot 19 april?) worden wel op 30 april afgeleverd.
In Amerika beginnen ze al met de 3G en hier is de wifi versie nog niet eens uit..

Wordt een duur grapje die 3G versie, 130 euro bijbetalen tov de wifi versie en dan ook nog abonnementskosten
Ik neem aan dat ze wel een soort korting krijgen en dit enkel de prijs zonder abo betreft, anders zou ik me flink belazerd voelen namelijk.
Waarom zou je nog een 3G versie willen.

In mijn geval
Thuis uiteraard wifi, op school 12 wifi kanalen, de lunch tenten hebben allemaal gratis wifi, straks in de trein wifi en de auto markt is druk bezig met het integreren van wifi in de auto's.

Wat is dan nog het nut van een 3G abbo?

als je op straat wilt internetten dan wordt het ding f uit je fikken gejat f je let niet op en wordt overreden, struikelt etc.
Je wilt 3G voor de plekken waar geen wifi is. Zoals op mijn school, in mijn auto, bij enkele van mijn vrienden enz.
Je kunt beter in de auto niet iPadden. Je weet dat bellen achter het stuur al problematisch is? En bij vrienden moet je bier drinken en lol hebben, moet je niet gaan zitten internetten.

[Reactie gewijzigd door Rune op 20 april 2010 22:49]

Het Hollandse kijvende vingertje aan het werk!

...

Dat voor de eenvoud wel vergeet dat passagiers of kinderen op de achterbank dit misschien ook wel eens zouden kunnen gebruiken.

Denk toch eens na, man...

[Reactie gewijzigd door newinca op 21 april 2010 07:34]

Wifi in de auto komt in ieder geval niet via een kabeltje, maar via een mobiel netwerk.
En hoe wou je hem in de auto gebruiken dan? Elke 10 minuten stoppen zodat je dan fftjes erop kunt werken? Of wou je anderen in gevaar brengen met je ipadgebruik?
Je kan hem voor allerlei doeleinden gebruiken. Zie hier een leuk voorbeeld:
http://www.autoblog.com/2...nstallation-looks-pretty/
de prijs dient ook voor een deel als line-up varatie. Of dachten jullie dat er tussen automotoren met verschillende vermogens ook veel verschil zat? (hint: chip tuning?)

Edit: Jeetje ja er zijn ook grotere verschillen mogelijk dan alleen het chipje binnen auto motoren. Maar bij VEEL merken is het vaak zo dat bijvoorbeeld de 110 PK 1.9 TDI en de 130 pk 1.9 TDI Exact het zelfde is, alleen andere software. Toch betaal je daar nog aardig wat meer voor :)

[Reactie gewijzigd door swartzkip op 21 april 2010 16:24]

Ja hoor. Dat noemen ze turbo's, grotere inhoud etc :)
Da's allemaal niet nodig voor wat variatie, zie Alfa's nieuwe MultiJet 1.4 motor: 57, 77, 88, 99, 114 en 125KW uit exact het zelfde blokje :)

OT: Je betaalt niet door die 3G-module, je betaalt voor de mogelijkheden die het biedt. Als je naar de prijs van de onderdelen gaat kijken zou die hele iPad nog geen 200 euro kosten denk ik.
Goh.. ik dacht dat het verschil in motoren altijd te wijten was aan de cilinderinhoud, aantal cilinders, aantal kleppen, turbo('s), intercooler, enz.

Grappig.. Toch eens een keertje een kevertje kopen en na wat chip-tuning met dat ding een 911 eruit trekken... Moet te doen zijn, toch?
Als je dat van plan bent dan kan ik je aanraden om de Kever eerst te verstevigen op diverse plaatsen. :) Van het resultaat wil ik wel een filmpje oid zien. Niet dat ik betwijfel of het kan hoor, Relief2009 zegt het immers, dus moet het wel waar zijn....
Er zijn genoeg voorbeelden van auto's met exact dezelfde motoren, afgezien van het chipje, die in de 'sterke' uitvoering plotseling een paar duizend euro meer kost. Voorbeeldje: Volvo met verschillende uitvoeringen van de D5 motor.

Anyway, ik word altijd een beetje moe van die eeuwige 'Apple-is-duur-en-dat-is-belachelijk' discussies hier. Heb je het geld er niet voor over, dan koop je het niet. Punt. En ik vind de meerprijs voor de 3G-uitvoering wel meevallen, eigenlijk.
Een tijdje geleden kocht ik een 3G-dongle voor 75 Euro. Dacht je nou echt dat de kostprijs van dat spul zelfs maar in de buurt kwam van de verkoopprijs?? En dan heb je een lelijk plastic ding wat als een soort gezwel aan je laptop hangt...
760 euro voor een iPad 3G met 64GB, waar heb je zoveel opslag voor nodig?
dan liever nog 100 euro extra en heb je een macbook met 250GB
De prijs van 629 dollar voor de 16GB-versie betekent dat gebruikers voor de 3g-functionaliteit 130 dollar extra betalen.

komen hier nog abonnementskosten bij? of werkt dit zoals die e-readers (kindle)?

Gevonden op apple site: http://www.apple.com/ipad/specs/

In de kleine lettertjes: 3G data plan sold separately.

Je betaald dus 130 euro voor een antenne? :)

[Reactie gewijzigd door starfight op 20 april 2010 18:26]

zucht... apple heeft in amerika afspraken gemaakt om ook prepaid 3G-abo's uit te brengen. Betaal je wanneer je nodig hebt, je kan ook direct je saldo opladen indien nodig.

Of dat ook in europa komt is onbekend. Ligt aan de aanbieders hier.

En het is 130 dollar. Je krijgt er ook een GPS-chip ervoor terug.
En het is 130 dollar. Je krijgt er ook een GPS-chip ervoor terug.
Ja en beide chips samen kosten misschien wel $20 voor Apple dus een kleine markup moet kunnen toch. :)

Apple verkoopt wel vaker materiaal voor net even veder boven de kost prijs da hun concurrenten in hun stoutste dromen durven dromen. Het is dan ook niet gek dat ze zo'n enorme cash reserve hebben het zijn de echte fans die Apple blind volgen die daar goed aan mee helpen.

Ik vind Apple producten over het algemeen heel erg goed en zeker niet onder doen voor de concurrentie maar ook zeker niet de enorme bedragen waard die Apple er voor wil zien. Het is en blijft gewoon commodity hardware in een net even andere behuizing en veel meer is het niet. Het OS is echt de extra kosten niet waard, het is een leuk OS hoor daar niet van maar het is geen reden om dan maar een apparaat wat ~400 dollar kost bij een ander bij Apple voor $629 te kopen. Maar goed ieder zijn eigen mening en er zijn duidelijk genoeg mensen die maar al te graag geld over de balk smijten en toch lekker die nieuwe Apple meuk kopen.
Het OS is echt de extra kosten niet waard, het is een leuk OS hoor daar niet van maar het is geen reden om dan maar een apparaat wat ~400 dollar kost bij een ander bij Apple voor $629 te kopen.
Ten eerste, ik vraag me af of je een gelijkwaardig apparaat kunt krijgen voor 400 dollar.
Ten tweede, ik vind het opvallend dat bij auto's dit nooit een probleem is.
Mensen hebben veel geld over voor een Audi, terwijl daar hetzelfde onder de klep zit als bij een Skoda, Seat of Volkswagen...

Volgens mij is de goede integratie van hardware en software de prijs waard.
De reviews van de JooJoo en de preview van de HP Slate (zie engadget ) zijn teleurstellend...
Jij weet dus duidelijk niet waar je over praat. De motoren zijn misschien gelijk, maar voor de rest is er niets hetzelfde. Kwaliteit van autos tussen de drie is wel degelijk verschillend.
In de TUV test kwam de Skoda er betrouwbaarder uit dan de Volkswagen, dus wat wil je nu zeggen?

En over 'niets', ik denk dat er meer hetzelfde is dan je denkt, zeker onderhuids.
Las laatst in de Topgear dat de nieuwe Audi A1 een Polo is...

Alle auto's worden tegenwoordig op een 'platform' gebouwd.
Bijvoorbeeld Seat Leon / Altea = Volkswagen Golf/Golf Plus / Touran / New Beetle = Audi A3 / TT = Skoda Octavia, etc...

Of de Smart ForFour / Mitsubishi Colt.

Of het product is zelfs nagenoeg hetzelfde, kijk naar de Toyota Aygo / Citroen C1 / Peugeot 107.

Er wordt iedere keer beweerd dat de onderdelen van Apple producten dezelfde zijn als in die van een ander PC merk en dat daarmee de prijs van de Apple te hoog zou zijn.
Dit is dus bij Audi ook. Zelfde motor in een auto is toch hetzelfde als zelfde processor in een PC? Waarom is er dan iets beter aan die Audi?
Dit is vergelijkbaar met het statement wat er over Apple producten gemaakt wordt...
Hier is een mooie vergelijking tussen een Toyota Camry en een Lexus ES.

Specificaties en uiterlijk zijn nagenoeg identiek. Met dezelfde uitrusting is er een prijsverschil van $8500.

Jij weet dus echt niet dat alle automerken werken met common platforms? Dat verklaart een en ander...
De reviews van de JooJoo en de preview van de HP Slate (zie engadget ) zijn teleurstellend...
Mijn God, het ziet er zowaar nog slechter uit dan verwacht... Beschamend, maar niet onverwacht, dat Ballmer hier zo'n spel van maakte op CES. Daar heeft HP dus 5 jaar aan gewerkt? }>

Bedankt voor de link.

[Reactie gewijzigd door newinca op 20 april 2010 23:05]

helemaal mee eens, het zou wel leuk zijn als ze gewoon een enorme flop uitbrengen gewoon om te kijken hoeveel pure fans ze hebben :D
Met introducties als de Newton (PDA-voorloper) en de Apple Cube hebben ze zich toch redelijk de neus gestoten hoor. Die Cube had een prachtig design, maar de gepeperde prijs t.o.v. de normale G4 en vooral de berichtgeving over barstende behuizing deed de kopers twijfelen en dan vaak kiezen voor een gewone G4.

Als de eerste generatie iMac's niet zo'n groot succes was geworden, dan vrees ik dat Apple's hardware nu thuis had gehoord in het illustere rijtje Commodore Amiga, Atari 1024 ST, etc.
... het is een leuk OS hoor daar niet van maar het is geen reden om dan maar een apparaat wat ~400 dollar kost bij een ander bij Apple voor $629 te kopen. Maar goed ieder zijn eigen mening en er zijn duidelijk genoeg mensen die maar al te graag geld over de balk smijten en toch lekker die nieuwe Apple meuk kopen.
Voor die $229 krijg je iets wat geen enkele andere verkoper te bieden heeft: users delight.

De kleine details die er elke dag voor zorgen dat je met plezier je machientje gebruikt. Perfect vloeiende scrolling. Perfecte integratie met je bestaande Mac infrastructuur en programma's. Een touch screen met een nauwkeurigheid en responsiveness waar geen enkele andere leverancier aan kan tippen. Etc. Etc.

Ja, je mag dat gerust de Apple tax noemen. Voor veel mensen zijn die 'kleine' details de moeite waard. Met geld over de balk smijten heeft dat in mijn geval niets te maken. Dat is het enkel als dat $400 onding voldoet aan jouw standaarden.

En dat die $130 betreft: elke goeie ondernemer weet dat je je product moet prijzen in functie van wat de markt bereid is ervoor te betalen. Als je dat doet in functie van wat het kost dan ben je echt wel heel verkeerd bezig. Voor $130 ga je 1 dagje skieen in Lake Tahoe. Kijk, voor iets waar ik een jaar of twee plezier van ga hebben, wil ik dat gerust wel eens laten...

[Reactie gewijzigd door newinca op 20 april 2010 19:24]

Kijk, dat is nu zo'n typische reactie van een idioot die er niet bij kan dan sommige mensen naar de details kijken.

Perfect vloeiende scrolling: ja, ik kan daar op kicken. Al eens een Google Nexus Phone vergeleken met een iPhone? Even snel, even vlot, maar het zijn de kleine details die ergeren. De frame rate bij het switchen tussen app panels is de frame rate op de Nexus minstens de helft minder en komt over als stuttering. Velen hebben daar geen probleem mee. Ik wel. (Hetzelfde probleem op een iPhone 2G or 3G met iPhone OS 3.0 overigens. De 3GS en de iPad hebben dat niet.)

Perfect Integratie: iTunes. 'nuff said. Het is ongetwijfeld mogelijk om muziek, video e.d. andere computers, tables, phones te integreren, maar je zal er toch eerst moeite voor moeten doen. Daar heb ik dus echt geen zin in. Ik koop een iPad. Ik sync met mijn mac. Alle iPhone apps, music, video werken direct. End of story.

De Apple betere touch screens heeft dan de rest staat buiten discussie. Daar hoef je echt geen Apple fan voor te zijn. Het is volkomen terecht dat Apple die tech massaal gepatenteerd heeft. (Al eens naar de officiele HP Slate promotie video gekeken? Zum kotsen als ze hun cover flow namaak demonstreren...)

Een kleine voorbeeldje over die kleine details die voor users delight zorgen: je moet eens scrollen op een webpage met MobileSafari. Gewoon je vinger op en neer draggen. Tijdens het bewegen zal de content een paar pixels shearen in de richting van de drag.
Vb. als je met je vinger aan de rechterkant van het scherm naar beneden dragt, zullen de pixels aan de linkerkant net iets later komen.

Het is een minuscuul detail, maar als je erop begint te letten is het een plezier om er naar te kijken. Het zorgt subtiel weer voor dat kleine extraatje. Android heeft dit niet en beperkt zich tot het puur utilitaire. Daar is niets mis mee, maar ik vind het de moeite om net iets meer te betalen voor een product waar zo'n aandacht voor de kleine details aan besteed is.

[Reactie gewijzigd door newinca op 20 april 2010 22:57]

Maar voor de leukigheid zie je niet de gigantische resolutie (en daardoor veel scherper, mooiere weergave van sites) van de nexus one tegenover de iphone, het vele malen sneller kunnen scrollen met een nexus one vergeet je ook maar, ik kan bijna stellen als een feit dat mensen met een Apple enkel naar de voordelen kijken, de nadelen zijn om vage redenen nooit nadelen of vallen zelfs zo te praten dat het positief is... Good for you dat je door de nadelen (van Apple) heen kan kijken maar dan had je ook een nexus kunnen kopen en door het nadeel van het wat schokkeriger scrollen kunnen doorzien... Just my 3 cents :D

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 21 april 2010 08:21]

... ik kan bijna stellen als een feit dat mensen met een Apple enkel naar de voordelen kijken, ...
Volgens de financial conference call van Apple gisteren zijn er weer eens 3 miljoen Mac's verkocht afgelopen kwartaal, waarvan 50% nooit ervoor een Mac gehad hebben. En 8.75 miljoen iPhones. Vergelijk dat even met de ~100K exemplaren voor de Nexus. Blijkbaar ben ik niet de enige.

Voor de rest kan ik er mee leven dat de Nexus tijdelijk een hogere resolutie heeft, (al is dat bijzonder moeilijk te zien in sterk zonlicht.) Dat probleem lost zich vanzelf op over 7 weken...
Voor de rest kan ik er mee leven dat de Nexus tijdelijk een hogere resolutie heeft, (al is dat bijzonder moeilijk te zien in sterk zonlicht.) Dat probleem lost zich vanzelf op over 7 weken...
Hoezo lost dat probleem zich vanzelf op? Krijg je telefoon dan spontaan een upgrade ofzo?
Joh, doe nou niet net alsof Apple de enige is die nadelen heeft.
Ieder product heeft voor en nadelen, het gaat er maar net om of het opweegt, en wat je zelf belangrijk vind. Ik vind de Nexus One echt geen bijzonder apparaat, maar daar zullen anderen ongetwijfeld anders over denken.

Wat mij betreft is er geen enkel ander apparaat dat zo prettig werkt als een iPhone , dus ben ook erg benieuwd naar de iPad.

My 4 cents.
Maar je kan zeggen wat je wilt, ik als normale windows gebruiker vind dat de Apple producten toch enige kwaliteit afstralen. De afwerking, bediening en souplesse heeft mij toch een paar keer doen nadenken of ik niet een imac wil hebben.

Er is altijd een maar geweest. Het her ontdekken van programma's die ik fijn vind, en gamen. Ik zie bijv. nergens (en correct me if i'm wrong) een CoD6 DVD liggen voor de Mac. Of BC2.

Maar het feit dat er mensen zijn die Apple klakkeloos volgen, dat kan heel erg kloppen, want vaak is hun apparatuur een stuk beter dan de kloontjes.
vaak is hun apparatuur een stuk beter dan de kloontjes
In de nieuwe apple computers zit ook geen 100% eigen materiaal, deze mag je dus ook rustig onder de categorie Kloontjes plaatsen...

Daarnaast is de kwaliteit van een kloon toch echt afhankellijk van de onderdelen welke er in een geplaatst worden. Een beetje kloon bouwer kan voor relatief weinig geld een goede kwaliteit kloon in elkaar zetten.

Daarbij komt nog dat Windows 7 toch ook een behoorlijke brok stabiliteit is geworden.
i.m.o. doet een Kloon systeem met Win 7 totaal niet meer af tegen een Apple systeem. Het is dan echter de keuze aan de klant met welke OS hij / zij wil gaan werken of wat hij gewend is en de uitstraling van de machine.

Smaak is hoe dan ook natuurlijk persoonlijk.

Ik vind zelf de notebooks en mini systemen er gelikt uitzien van Apple. Alleen vind ik zelf zwart weer mooier dan wit of silver welke ze altijd leveren.
Sommige games zijn wel voor OSX, het worden er steeds meer helaas zijn het meestal wel Cider Ports, waardoor de performance minder is als onder Windows (soort van emulatie zeg maar).

Ook Steam is ondertussen als beta beschikbaar (of binnenkort) voor OSX.
Ja of je installeert Parallels, opstarten van je games duurt wel even, maar de performance is daarna net zo goed als dat je dat in BootCamp zou hebben. Zelf vind ik een nadeel aan de iMac is dat ik de videokaart niet kan vervangen en dat je het scherm niet kunt hergebruiken.

OT: Waar hebben we het over, 130 dollar voor een 3g module is wat de gek er voor wilt geven. Ik heb vandaag 10 bureaus van 1000 euro besteld, wat stelt die 130 dollar dan nog voor? Je moet dingen in perspectief zien: Als de iPad 3g 20 dollar duurder was, zou iedereen de 3g versie halen toch? En je moet niet kijken naar wat de 3g module kost, maar naar wat de concurrentie bied en hoeveel plezier jij voor die meerprijs kan behalen.

[Reactie gewijzigd door poepkop op 20 april 2010 19:32]

Je hebt wel een erg scheef perspectief, een aankoop van $ 629 is natuurlijk niet vergelijkbaar met een aankoop van € 10.000...
Als de iPad 3g 20 dollar duurder was, zou iedereen de 3g versie halen toch
So what, als de extra kosten voor Apple per module gelijk of lager dan 20 dollar zijn verdienen ze er nog steeds genoeg aan. Het is nu niet echt zo dat de iPad zonder 3g zo waanzinnig goedkoop is.
En je moet niet kijken naar wat de 3g module kost, maar naar wat de concurrentie bied en hoeveel plezier jij voor die meerprijs kan behalen.
En waar kan ik een niet-apple 3g module voor een iPad halen?
En waar kan ik een niet-apple 3g module voor een iPad halen?
Nergens, en dat is ook de enige reden waarom apple er mee weg komt.
die module kan je niet los kopen, volgens appel(zaken model van hun) moet je dan maar het hele apparaat kopen. en dus betaal je 130 euro voor een gps chip en een 3g module. verder kan je er ook een cam in zetten maar dat gaat jobs pas bij de ipad 2 doen. je kan wel jailbreaken en meer mogelijk heden krijgen met de ipad. miss ook wel hardware upgrade als je handig met met elektra.
So what, als de extra kosten voor Apple per module gelijk of lager dan 20 dollar zijn verdienen ze er nog steeds genoeg aan. Het is nu niet echt zo dat de iPad zonder 3g zo waanzinnig goedkoop is.
So what?
Sinds wanneer moet de verkoopprijs in verhouding zijn met de kost?

FWIW: de kost van de 3G+GPS module is vermoedelijk veel minder dan $20. Eerder $3. Maar dat is dus volledig irrelevant.
En waar kan ik een niet-apple 3g module voor een iPad halen?
Betere vraag: waar kan je een niet-Apple tablet halen met gelijkaardige kwaliteit en gebruikservaring, 3G of niet?

Nergens...

[Reactie gewijzigd door newinca op 20 april 2010 22:56]

nee er is nog geen andere tablet met het iphone/pod os. maar als we op een atom het kunnen gaat dit wel mogelijk worden denk ik.
Nah, dat is niet bepaald zo.. Age of Empires bijvoorbeeld draait voor geen kant onder Parralels, de performance is flink minder dan onder Bootcamp (heb Parralels die boot vanaf een bootcamp partitie mocht ik dat nodig vinden.)
Je koopt dan eigenlijk toch twee computers?
Via Bootcamp kun je Native Windows draaien, en MacOs. En dan ook hardwarematig de ingebouwde hardware gebruiken. Dan kun je wel de windowsspellen draaien.
Klaar? Opnieuw opstarten, je Apple partitie gebruiken, en je werkt met het Apple Os.
Mijn machientje moet operationeel zijn van zodra het scherm openklapt. Als er een ding is waar ik een grondige hekel aan heb, is het rebooten.

Bootcamp is absoluut geen optie.
Er is altijd een maar geweest. Het her ontdekken van programma's die ik fijn vind, en gamen. Ik zie bijv. nergens (en correct me if i'm wrong) een CoD6 DVD liggen voor de Mac. Of BC2.
Voor die fijne programma's die enkel onder Windows werkt, gebruik ik Vmware Fusion. Goed genoeg voor dingen zoals SketchUp etc. Het feit dat ik geen tijd kan verliezen aan sommige Windows games zie ik als een gigantisch voordeel. (Noem het zelf-bescherming. :) )
Maar het feit dat er mensen zijn die Apple klakkeloos volgen, dat kan heel erg kloppen, want vaak is hun apparatuur een stuk beter dan de kloontjes.
Dan is het dus niet zomaar klakkeloos. Ik kan zo direct 10 goeie redenen opsommen die (voor mij persoonlijk!) de Apple tax perfect aanvaardbaar maken.
Eh sketchup is er ook gewoon voor mac os hoor...
Er zijn toch allang prepaid 3G abbo's hier in NL?
Ik heb een Vodafone simkaartje liggen met 3G en SMS only wat gewoon prepaid is, kun je opladen met de gewone Vodafone opwaardeerkaartjes.
Je kan op de iPad zelf aangeven dat je je 'abbonement' wilt starten, je kan daarna per maand opzeggen. 30$ voor onbeperkt dataverkeer, en 14$ voor 250MB dataverkeer.

Je hoeft dus niet via een brief ofzo een abbonement af te sluiten, of langs de winkel te gaan, of te bellen.

http://www.engadget.com/2...dt-30-for-unlimited-data/

Er zit dus geen verplicht abonnement bij, dit kan je zelf per maand activeren als je dit wil.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 20 april 2010 19:13]

vodafone blox internet.. let wel op dat je niet teveel download.. je wordt er zomaar uitgekickt zonder enige waarschuwing en dan gaat je beltegoed weg zonder dat je het door hebt...

had eerst ook blox totdat de helpdesk zei dat me verbinding continu aanstond (blijkbaar kennen ze push niet ofzo..)
Dan hoop ik wel voor je dat het een microsim kaartje is voor je, aangezien de Ipad dus een microsim slot heeft.
Ik heb ze iig nog niet gezien van een NL provider, kortom daar ligt nog wel een kleine uitdaging ;)
voor 130 dollar heb je een volledig GPS-apparaat met software en maps ;)
hmmmm 3g is nogal traag en dat voor 130 euro extra en wat heb je aan GPS op zon koelkast van een apparaat denk niet dat het past bij mijn voorruit van de auto
Hij heeft wel 3G met HSDPA. Dus 7.2 mbit/s. Zo traag is dat niet voor een mobiel apparaat.

En met een GPS kan je meer doen dan navigeren. Veel apps gebruiken hem voor andere dingen. Zoals de 9292ov app bijvoorbeeld, om aan te geven wanneer de dichtstbijzijnde trein vertrekt. De iPad levert een hoop nieuwe mogelijkheden waar GPS interessant voor zal zijn.
Nee hoor voor bijna al het andere als navigatie-pakketjes kan je AGPS gebruiken enige wat ik kan bedenken wat daar niet mee uit de voeten kan is AR (augmented reality) en navigatie :)

En ja HSDPA is niet sloom, maar we halen dat nooit hier in NL, sterker nog de nieuwere telfoons (naja me telefoon is ook al een half jaar oud) hebben gewoon HSDPU (oid) en daar kan je nog sneller mee zijn (10Mbit/14Mbit) maarja als ik van me provider maar een fractie krijg maakt dat weinig uit :P
Gewoon tape gebruiken, zou heb ik me iphone soms ook als navigatieapparaat in de auto :p
Of je bouwt hem in het dashboard van je auto en hebt zodoende de coolste GPS/Media/internet terminal voor de auto ooit!

http://www.youtube.com/watch?v=rSnIXfoSU6I

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True