Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 63 reacties

Flash-maker Adobe gaat met Greystripe samenwerken om advertenties in Flash-formaat te kunnen aanbieden voor de iPhone. Het advertentienetwerk Greystripe, dat de ads van Adobe krijgt, zet Flash-banners om naar html5.

Adobe logoDe technologie van Greystripe zorgt ervoor dat Flash-banners naar html5 worden omgezet wanneer een mobiel apparaat, zoals de iPhone, geen ondersteuning voor Flash aan boord heeft. De omgezette advertentie zou dezelfde content als de Flash-versie moeten hebben. De omgezette reclame is zowel in iPhone-apps als op websites te gebruiken.

Adobe werkte eerder aan een tool om Flash naar iPhone-code om te zetten, maar deze manier van programmeren werd later door Apple verboden.

Apple-topman Steve Jobs heeft aangegeven dat Apple-apparaten zoals de iPhone en iPad geen ondersteuning voor Flash zullen krijgen. Volgens de ceo is Adobes software instabiel, traag en ongeschikt voor mobiele apparaten. Lee Brimelow, platform evangelist bij Adobe, is echter van mening dat Apple als doel heeft om Adobe dwars te zitten.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (63)

flash = oud en in verhouding toch wel traag.... HTML5 = nieuw

logiche stap,

Adobe vind het denk ik niet meer leuk... ze lijken nu toch een beetje toe te geven...
Al zullen ze stellig blijven ontkennen dat Flash oud is, en vervangen dient te worden...
Deze converter zal wel als Extra optie in de markt gezet worden.

[Reactie gewijzigd door World Citizen op 8 juni 2010 12:56]

Flash traag? Voor simpele dingen misschien maar zodra het meer dynamiek krijgt wint flash het altijd wel, dat is daar op gericht namelijk ;)

http://www.themaninblue.com/writing/perspective/2010/03/22/ aan de hand van deze benchmarks een vergelijking gemaakt van mijn nexus one (met Andorid 2.2) met een ipod V3...

Test: Nexus (fps) | iPod (fps)
HTML: 6 a 7 | 1
Canvas: 13 | 2 a 2.5
SVG : - | 1 a 1.5 (doet het niet op nexus)
Flash: 24/26 | - (doet het niet op ipod)

Mijn voorkeur gaat zeker uit naar Flash, ook op de PC (met windows dus) haalt Flash 100 fps terwijl de rest met 20 tot 30 fps beetje blijft hangen :) Tevens staan daar meer links naar test op OS X waar ondanks de 'slechte' Flash ondersteuning die ook gewoon dik wint :) Dus nee om flash nou af te schrijven is een beetje overdreven niet?

Extra info:
http://gathering.tweakers...message/34100380#34100380

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 8 juni 2010 13:19]

Flash is traag.

Op mijn Netbook met een Intel Atom Z510 kan ik geen youtube kijken (in chrome) , niet zonder de behoorlijk wat haperingen. Aan de andere kant, een 720p MKV draait bijna goed (hier en daar een hapering).

Lijkt mij dat flash traag is
Dat zeg ik toch dynamische content! Daar is het voor gemaakt, niet voor films af te spelen (via de CPU waar je MKV player dat met je GPU doet)... Dus ja voor film is het trager inderdaad, daar heb ik het ook geen sec. over gehad :) Zowiezo kan je met een MKV niet vergelijken met flash, zijn 2 totaal verschillende dingen en er is 1 ding wat ze toevallig beide kunnen (video tonen) echter kan flash nog 2 miljoen andere dingen die MKV helemaal niet kan.

En welke flash versie heb je draaien en ondersteund die ook je videokaart? Als flash die ondersteund (daar heb je zowiezo de laatste versie voor nodig) zal die namelijk bijna net zo goed moeten zijn als je MKV in een player afspelen!

Doe die test is voor de grap zou ik zeggen, ben heel benieuwd naar de uitkomst (kan best slecht zijn voor flash hoor, geen ervaring met netbookjes/atoms)... Moet je wel 100% zeker zijn dat je flash 10.1 hebt anders scoort ie zowiezo wel slechter :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 8 juni 2010 13:55]

Beetje scheve vergelijking, ik denk dat deze beter is:

Flash 1.0 = oud en in verhouding toch wel traag.... HTML1 = oud
Flash 10.1 = nieuw en snel, HTML5 = iets in de toekomst wat Flash nu al is
Kijk eens aan, en als ze nu dat ook voor het 'algemene web doen' is iedereen tevreden :)
Dat lijkt me wel waarschijnlijk ... als ze een effectieve manier vinden om uit Flash-bronbestanden bv zowel .swf bestanden te creeeren, als ook te exporteren anar HTML5 zal dat zeker breder toegepast worden, en bv een standaard 'export-optie' in de Flash-editor zijn....

Enkel, op termijn wordt dat de doodsteek voor Shockwave Flash als proprietair bestandsformaat (.swf) en Adobe zou dan in de toekomst hooguit bouwen op Flash als eenvoudige Visuele Authoring Omgeving voor bv verschillende dynamische content..

dat zpou een erg defensieve strategie zijn die ook ten kostte gaat van juist veel 'macht' die Adobe nu heeft over het Flash-bestandsformaat als meest verbreide 'standaard' voor dynamische web-content...
enkel heeft Adobe een enorm probleem dat ze te weinig invloed heeft op hardware-bouwers en eindgebruikers software (browsers) en daardoor een stategisch zwakke marktpositie hebben jegens bedrijven die wél een breder del van die markt kunnen bestrijken (zoals bv Apple, maar ook Google en Microsoft)
Wie een desktop-webbrowser programmeert die zich voordoet als een mobiel apparaat zou ook die HTML5 banner moeten kunnen krijgen toch?

Afgezien daarvan, als het alleen voor reclame doeleinden is, waarom zou het de consument dan nu al interesseren? Het mooie aan Flash is ook juist dat je het standaard uit kan zetten, en alleen klikt op dat wat je wil zien. Met HTML5 wordt dat misschien weer lastiger.
Flash naar html5 mag wel op de iPhone & iPad, maar Flash naar iPhone-code mag niet?!
Ben benieuwd wat de reactie van Apple hierop is.
Apple kan hier geen reactie op geven, wat Adobe enkel doet is voldoen aan een toekomstige standaard. Aangezien iPhone & iPad dit vanuit huis uit html5 support hebben, zal dit geen obstakel in het oog van Apple moeten zijn.
Apple heeft in ieder geval zo geen controle over welke content / applicaties op de iPhone/iPad beschikbaar komt. Met Flash, via HTML5 kun je natuurlijk veel applicaties beschikbaar buiten de app store om. (Kost Apple natuurlijk ook omzet)
Het zal nog even duren totdat deze methode volwassen is zodat niet alleen simple banners maar ook hele Flash/Flex applicaties naar HTML5/Javascript geexporteerd kunnen worden. Smokescreen is ook met zoiets bezig.

[Reactie gewijzigd door spostma op 8 juni 2010 13:55]

De reactie van Apple zal geen reactie zijn.

HTML5 is een open standaard (of toch eentje in ontwikkeling) en de situatie is dus totaal onvergelijkbaar. Je kan moeilijk sommige vormen van HTML5 gaan verbieden, want dat heeft geen zin
Wat is er gesloten aan Flash dan? De SWF specs zijn ook gewoon beschikbaar.
De enige die flash kan updaten is adobe (en dat doen ze vrij onregelmatig, dus is het altijd maar afwachten).

Daarnaast heb je voor html5 code geen aparte flashplayer nodig die je batterij leegzuigt.

En als ze die flashzooi zo makkelijk kunnen omzetten naar html5, zullen we flash ook niet missen, en krijgt Jobs dus gelijk. Flash is een aflopende zaak.
En HTML5 dan? Wie update dat? Juist ;)
Een consortium waar onder andere Apple lid van is?
Net zoiets als OSX dus.
net zoals windows dus...
wat wil je daarmee zeggen???


bij een standaard die door meerdere groepen mensen gebruikt moet worden
is het fijn als alles open is en veranderingen ruim van te voren bekend zijn,

flash voldoet hier niet aan,
en heeft veel power nodig om enigzinds soepel te draaien.

het is logisch dat Apple zich daar aan ergert,
zeker als het met veel minder power ook kan.
(HTML5)

dat en de beveiligings lekken en alle andere problemen van flash...
Ik verwacht eigenlijk dat html5 net zo hard je accu leeg kan trekken als je dingetjes á la flash gaat maken.
Dat is dus de vraag.... Ik zou dit graag naast elkaar zien draaien.

De batterij van je mobiel is momenteel zeer snel leeg vanwege het enorme processor verbruik van flash. 10.1 heeft hardware acceleratie waardoor de minder energieverspillende GPU gebruikt wordt.

Al met al zijn het meestal banners. Dat is ook de reden waarom mensen het niet missen. Die video site is wel jammer maar gezien de meeste video sites html5 video aanbieden is dat niet meer zo'n probleem.
Je vergeet alleen dat je met HTML5 geen desktop en mobiele apps kunt maken. AIR is er ook nog hoor. :-)

Daarbij wordt FP10.1 volledig geoptimaliseerd voor mobiele telefoons dus ik denk dat het wel mee gaat vallen. WIFI en bluetooth zuipen je accu ook leeg. En ik neem aan dat je, zodra FP10.1 gereleased is je het gewoon uit kunt zetten als je wil.
Wat is er gesloten aan Flash dan? De SWF specs zijn ook gewoon beschikbaar.
Hoeveel Flash players zijn er die daadwerkelijk bruikbaar zijn en de laatste versie van Flash af kunnen spelen?
En doen deze players de DRM varianten van de filmpjes?
En als Adobe een nieuwe versie van Flash levert, hoe lang voordat deze in de spec staat?
Deze jongen is anders goed bezig:
https://launchpad.net/lightspark

Maar idd zal de DRM implementatie wel nog een tijdje achter blijven aangezien dat stukje wss proprietary source is van een derde partij.
Mwoach... ze zouden kunnen claimen dat het omzetten van Flash naar HTML5 'sloppy' is en dat het teveel resources vergt, de gebruikerservaring omlaag gaat, de batterijduur omlaag gaat, etc. en daarom in de Safari engine al dat soort code maar gaan blocken; en omdat dat op code moeilijk is, gaat dat via een AdBlock achtige regex blacklist.. met hun eigen advertentie netwerk - dat alleen maar de allermooiste en allersoepelste advertenties doorgeeft - in de whitelist, natuurlijk.

/alu hoedje
ik ga er vanuit dat de conversie server-side is. Of dat je een html5 versie van de banner naast je swf op de server hebt staan. Want op de iPhone de flash content converteren wordt weer erg lastig aangezien je daar 'code' voor moet kunnen draaien die dat doet.
de conversie zal ongetwijfeld op de server gedaan worden.. de vraag is of dat iets uit maakt; immers was het hele CS5->iPhone verhaal ook een pre-conversie... en daarvan zei Apple dat dat niet efficient genoeg was, etc.

Datzelfde verhaal zou bij Flash->HTML5 ook op kunnen gaan.. als de geautomatiseerde conversie er gewoon een potje van bakt, dan zou je in ieder geval technisch nog kunnen zeggen dat het brak en niet wenselijk is.
Flash naar HTML5 gebeurt op de server. Er komt dus nooit flash code aan op de iPhone.
Flash naar iPhone native zou een runtime op de iPhone voor nodig zijn.

Anders gezegd, Apple kan dit bijna niet verbieden want er is geen speciale software op de iPhone voor nodig, bij dat andere verhaal wel. Overigens blijk if het vebieden van zo'n cross-compiler dubieus vinden.
Straffer nog apple kan dit niet verbieden want de browser krijgt html5 aan en men kan niet weten of dat nu eerst een swf was als het goed zit.
Dat hoeft bij de Flash naar iphone app ook niet (exportfunctie), daar zet jouw pc het om naar code voor de iphone... Dat was het idee achter export for iphone gedeelte dus ;) En dat wordt dus WEL tegen gehouden terwijl de code ook gewoon ondersteund wordt door de iphone en zonder plugins kan draaien net als HTML5 dat doet! Het komt gewoon de market niet door als ze het niet willen dus dat kunnen ze ook bij apps die zulke advertenties gebruiken doen ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 8 juni 2010 12:52]

En dat is prima, zolang de markt maar van het achterhaalde Flash afstapt, dit is immers wat Steve Jobs voor ogen heeft gehad.

Apple zegt ook webapps buiten de appstore aan te moedigen, dit is een product hiervan.

Voor de consument is dit weer wat minder, waar de iPhone gebruiker geen last hebben van flashbanners of andere reclamezooi, worden ze alsnog gestalked en/of doodgegooid met ads.

Vriendelijk bedankt Adobe... Ik hoop toch ergens dat Apple dit weet te blokkeren en dat Adobe gewoon sterft.
Adobe sterven.. weet je überhaupt wel dat ze meer maken dan flash alleen?
:X Echt?

Bedoel je Photoshop, Premiere en consorten? Zegmaar al die programma's waar al tijden betere alternatieven voor beschikbaar zijn gekomen? Zoals Pixelmator, Acorn en Gimp of Finulcut Pro bijvoorbeeld.

Nee Adobe mag van mij echt wel sterven.
Volgens mij willen ze dit ook helemaal niet verbieden? Dit is toch juist wat ze willen? Flash werkt echt brak op de mac pc's/laptops, dus voor mobiele apparaten zou het echt niet best zijn qua processorkracht en batterij. Adobe heeft in de ogen van Apple te traag gereageerd met verbeteringen en dus hebben ze flash gebanned.

Nu zorgt adobe er zelf voor dat alles omgezet wordt naar HTML 5. Dat is toch ideaal? Het kost Apple niets en je hebt geen zeurende klanten meer dat ze lege vakken hebben op pagina's als ze browsen op de ipad / iphone / ipod touch.
Flash naar html5 mag wel op de iPhone & iPad, maar Flash naar iPhone-code mag niet?!
Nee, een omgezette applicatie mag niet, maar een geconverteerd stukje webpagina aka banner mag wel! Althans, dat lijkt me.

Over hun applicatiewinkel hebben ze controle, over internet niet. Apple zal toch niet gaan bepalen welke webcontent hun browser wel en niet laat zien, anders gaat het wel erg naar censuur rieken.
Het nieuwe Flash-platform is zoveel geschikter voor smartphones dan HTML5 ... ik begrijp Apple hier echt niet
Het is heel simpel, Flash is een bedreiging voor de Apple App Store. Als Flash zou werken op de iPhone dan zijn er o.a. ineens duizenden spelletjes beschikbaar waar Apple dan geen cent meer aan kan verdienen.
Gelul.
Er zijn zat gratis spelletjes op de App Store.
Sterker nog, als die lui Apple willen pesten, kunnen ze beter een App maken en die dan gratis aanbieden!
Die app is dan gratis voor de gebruiker, maar kost dan Apple wel geld (downloadkosten etc).

Flash werkt niet goed op een mobieltje, zelfs versie 10.1 niet.
HW versnelling werkt alleen voor het afspelen van een H.264 filmpje en dat kan ook zonder Flash. Sterker nog, die HW versnelling werkt nog niet op alle mobieltjes...
Daarnaast heb je het probleem van een touchscreen, waarvoor de Flash applet aangepast moet worden, dus je kunt niet alle bestaande Flash content afspelen, ook al niet omdat Flash 10.1 voor de mobiel alleen ActionSript v3 ondersteund en niet v1 en v2...
ivm "het probleem van een touchscreen" moet je dit eens bekijken:
http://www.mikechambers.c...e-events-and-touch-input/
However, even though most Flash content on the web today is not designed with mobile viewing and touch input in mind, my experience has been that existing content works surprisingly well when viewed on a mobile device with touch input.

Het ligt dus duidelijk niet aan Flash maar aan de (rotte) Apple.
Daarnaast kunnen straks gewoon spelletjes gemaakt worden met de touchscreen API's in flash CS5. Deze kun je dan leuk spelen op android 2.2
En flash 10.1 heeft zich al bewezen dat het niet zo erg batterij zuipt zoals vele mensen dachten.
Je bedoeld waarschijnlijk de IDE van adobe, daar komen vanzelf wel (meerdere) alternatieven voor.
Flash is absoluut niet geschikt voor smartphones, html5 is heel wat geschikter dan Flash voor die apparaten. Flash maakt nogal veelvuldig gebruik van iets wat je nooit op een smartphone zult vinden: de muis. Flash is ontworpen in een tijd waarin we dat soort apparaten niet hadden en dat is zo altijd gebleven. Mouseovers e.d. zijn zeer belangrijk en juist dat soort dingen zijn door al die multitouch dingen niet mogelijk. Je moet een hele andere invulling gaan geven maar dat betekent heel veel werk omdat je dingen om moet bouwen. Dat ombouwen is iets wat waarschijnlijk nogal een kostbare aangelegenheid zal worden.

Verder heb je voor html5 alleen een webbrowser nodig die het kan, voor Flash moet je een webbrowser met plugin hebben en een losse player indien je content hebt die niet op een webpagina staan. Dat kost al meer ruimte op zo'n apparaat waardoor dingen als de firmware alleen maar groter worden. Verder is Flash een proprietary technology terwijl html5 dat niet is. Daardoor is de ondersteuning een stuk breder dan met Flash. Apple's reactie is dus zeeer begrijpelijk net als dat het zeer begrijpelijk is dat gebruikers lopen te stuiteren. Zij hebben geen boodschap aan die technische ruzie, ze willen gewoon de content zien.

@ TheBorg: zo gek veel valt er voor Apple niet te verdienen aan gratis apps en games en wat staat er in de app store? Jawel, diverse gratis apps en games ;) Je hele verhaal gaat dus totaal niet op. Flash is eerder een probleem omdat men dan afhankelijk is van Adobe wat betreft ondersteuning van features van het iPhone platform. Er is geen enkele fabrikant op de wereld die zoiets als wenselijk acht, ze willen hun eigen platform in eigen handen houden om zodoende gebruikers het beste voor te kunnen schotelen. Op moment dat er iets mis gaat met dat Flash spul wordt Apple er op aangesproken terwijl zij er niets aan kunnen doen, het is niet van hun. Als gebruiker zijnde wil je dit ook niet op een platform omdat ook jij dan sterk afhankelijk bent van een andere partij wanneer die nou eens de features van het platform gaat implementeren. Dan krijg je het klassieke blij maken met een dooie mus: Apple kondigt allerlei leuke dingen aan waar je enthousiast over bent maar Adobe stopt ze niet in hun Flash for iPhone, kun je ze niet gebruiken... Het zou een ander verhaal zijn als het iPhone platform zelf gebruik maakt van Flash, dan zou Apple namelijk alle features ook in Flash aanbieden.
Wie breng dan gelijk de adblocker voor iphone uit?
Die zal wel alleen werken op gejailbreakte iPhones. Als iemand trouwens een adblock voor Symbian weet hou ik me aanbevolen.
Jailbreaken en je hosts file aanpassen.

Is sowieso een standaard actie van mij op ieder apparaat wat met inet verbonden is en een hosts file heeft.

Er zijn zat hostsfiles te vinden die ieder denkbaar ad/spyware serving domein blokkeren.

Geen aparte proggies, plugins of addons meer nodig. Scheelt nog een klein beetje snelheid ook. Alle ad requests van ieder programma op mijn comp gaan richting 127.0.0.1 :-)
De stap van Apple is logisch. Met iAdd willen ze de advertentie markt op Iphone etc. controleren. Het is commercieel niet slim als er dan een andere techniek is die daar om heen gaat.

Adobe opereert ook niet zo handig door geen Apple optimaal product aan te bieden.
adobe heeft apple het perfecte excuus gegeven door slechte support te bieden op hun apple producten (cs suite) en door al jaren niets te doen aan de performance van flash (dat is overigens niet alleen op osx een probleem, ook op linux is flash nog niet uit de beta fase)
En nu maar hopen dat er een plugin komt voor Firefox, Chrome en Safari zodat je altijd al je Flash meuk in HTML5 kan bekijken :+
Heeft iemand een link die me uitlegt hoe je Flash & HTML 5 met elkaar kan vergelijken. Is HTML5 iets totaal anders dan HTML4 dan? Geen <html></html>? Ik zie steeds artikelen waar HTML5 één op één wordt vergeleken, terwijl het mij nog steeds twee totaal verschillende zaken lijken.
Het is met name combinatie van SVG (scalable vector graphics), <Canvas> (op je scherm tekenen met javascript) en de <video> en <audio> tags welke de meeste zaken waar flash op het moment voor wordt gebruikt moeten kunnen vervangen.

Je houd alleen niet veel over als je javascript uitschakelt denk ik aangezien de <Canvas> tag dan nutteloos is.

[Reactie gewijzigd door Xthemes.us op 9 juni 2010 00:11]

Het gaat Apple niet alleen om de huidige flash en/of om het geld wat ze ermee verdienen, maar Apple wil niet dat zij producten ontwikkelen die niet meteen voor alle gebruikers van iOS gebruikt kunnen worden. Adobe is cross platform, dat wil dus zeggen dat Adobe wil dat flash op alle platforms werkt. Omdat er vele platformen zijn die niet allemaal hardware- of softwarematig gelijk zijn betekent dit in de praktijk dat Adobe zich in de praktijk conformeert aan het gemiddelde platform. Adobe zal dan niet alle ontwikkelingen die Apple in 4.0 stopt meteen voor flash beschikbaar stellen. Dit betekent dat de 'ervaring' van de iPhone of iPad niet zo is als Apple het wil. Apple wil voorop lopen en niet afhankelijk zijn van een derde partij die wel of niet verbeteringen doorvoert. Om te voorkomen dat Apple en de gebruikers afhankelijk zijn van het ontwikkelwerk van Adobe kiest Apple ervoor om dit niet toe te staan. Adobe staat ook niet bekend om veranderingen meteen door te voeren, verder is nog nooit een werkende demo van 10.1 gezien. Zelfs niet met Android waar nu al maanden aan wordt gewerkt. Apple wil wel geld verdienen, maar wil vooral een product dat werkt en waar zij controle op kunnen uitoefenen en nogmaals controle wil zeggen softwarematige conctrole zodat zij bepalen hoe de ervaring is en niet worden tegengehouden door Adobe.

Verder zijn er genoeg spelletjes in Flash mogelijk ook met touch, maar je ziet de batterij per minuut leger worden.
Verder zijn er genoeg spelletjes in Flash mogelijk ook met touch, maar je ziet de batterij per minuut leger worden.
Bijna net zo hard (filmen/navigeren zuipt meer batt) als met gewone spelletjes hoor (die gebruiken ook andere sensoren extra), getest en kom toch echt tot de conclusie dat het allemaal wel mee valt, een spel dat 100% cpu/gpu gebruikt of flash het doet maakt toch niet uit? Het is inderdaad nog steeds in BETA iets wat ik wel jammer/slecht vind! En het werkt nu duidelijk niet via de GPU (cpu wordt 100%) dus dat gaat zeker nog wat schelen wat ik begrijp ;)

Verder is dit ook niet vanuit Apple maar Adobe en Greystripe, heeft dus weinig met de visie van Apple te maken die hebben hier weinig in te brengen ;) misschien verbieden ze het wel omdat het inefficient HTML5 is omdat het niet native in HTML5 is gemaakt (zo doen ze dat met apps ook)...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 8 juni 2010 15:48]

Gaat dat 't zelfde werken als deze Chrome plugin ? ;-)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True