Windows Phone 7-ontwikkeling leunt op Silverlight en XNA

De ontwikkeling van applicaties voor Windows Phone OS 7 is gebaseerd op .Net, Silverlight en XNA. Dat heeft Microsoft bekendgemaakt. Applicaties voor Windows Phone 7 Serie-toestellen kunnen via een Marketplace-app worden verkocht.

De belangrijkste ontwikkelplatformen voor Microsofts nieuwe mobiele besturingssysteem zullen Silverlight en XNA worden, zegt Charlie Kindel van Microsoft in een blogpost. Silverlight is Microsofts Flash-concurrent, terwijl XNA Microsofts ontwikkelomgeving voor games is. Het geheel draait op het .Net-framework, waarmee Windows-telefoons de definitieve overstap naar managed code lijken te maken. Voor Windows Mobile 6 wordt met name nog veel software in C++ geschreven.

Behalve de bevestiging van deze geruchten wil Microsoft niet veel kwijt over applicatie-ontwikkeling. Over ongeveer anderhalve week houdt de softwaremaker in Las Vegas zijn ontwikkelaarsevenement Mix 2010. Verwacht wordt dat Microsoft dan api's en bijbehorende documentatie voor ontwikkelaars beschikbaar maakt. Voor Nederlandse ontwikkelaars zijn er sessies over de ontwikkeling van applicaties tijdens de Microsoft Dev Days die op 30 en 31 maart in Den Haag worden gehouden.

Windows Phone 7 Serie is de nieuwe generatie mobiele telefoons met het OS van Microsoft, dat tijdens het MWC in Barcelona werd gepresenteerd. Het besturingssysteem wordt Windows Phone OS 7 genoemd. Het is de bedoeling dat dit najaar de eerste toestellen met het nieuwe besturingssysteem in Nederland verschijnen.

Door Arnoud Wokke

Redacteur

05-03-2010 • 11:15

55 Linkedin

Reacties (55)

55
55
27
3
0
13
Wijzig sortering
Ik ben groot Silverlight fan dus ik juich dit alleen maar toe. ;) Ik hoop dat dit wel compatibel is met Silverlight voor web browsers op PC platformen, dus geen beperkte featureset of andere beperkingen t.o.v. het PC platform. Ik denk dat je wel goede hardware moet hebben voor een acceptabele performance.
Silverlight and Flash zijn juist ontzettend vervelend. Alle data wordt in een container verpakt, zodat je heel weinig ruimte hebt voor optimalisaties van bepaalde content, bv. door caching.

Je ziet dan ook dat ze eigenlijk maar voor 2 dingen worden gebruikt: webgames en (streaming) video. Vroeger zag je wel eens dat hele websites/interfaces in flash werden gemaakt, maar dat is gewoon ruk (zit je eerst een uur naar zo'n splash-screen te kijken).

Als ze er nou eens uitkomen welke video-standaard te gebruiken is straks in HTML5 de helft van de zinnige gebruikscases weg.

Daarnaast worden beide ook nu al misbruikt om de privacy van gebruikers te schenden, door middel van LSO-cookies. Ook vind ik het uit principe slecht om allemaal proprietary standaarden te introduceren voor het web, in plaats van open standaarden. Dat staat de ontwikkeling alleen maar in de weg en verschuift de controle van de gebruiker naar bedrijven als Microsoft, Google, Adobe en Apple. En die hebben net iets te vaak belangen die helemaal niet overeenkomen met die van de gebruiker.

En dat blijkt ook wel als je kijkt naar hoe beperkt cross-platform implementaties van deze technologien telkens weer blijken.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 5 maart 2010 12:35]

Helemaal mee eens.

Vind het dan wel mooi dat Silverlight dan een platform is om mobiele games voor WP7 te maken, net zoals dat Flash dat binnenkort ook voor de iPhone is.

Maar op het web vind ik het helemaal niks. Ze moeten maar eens opschieten met HTML5 door te drukken zodat Flash/Silverlight voor Video in ieder geval al overbodig wordt.
Flash komt niet naar de iPhone. Nooit niet...
Anoniem: 207230
@Keypunchie5 maart 2010 19:45
Silverlight dwingt je absoluut niet om alles in 1 container te stoppen. Als je de technologie begrijpt dan was het altijd al mogelijk om je applicatie over verschillende packages uit te smeren en die slim in te laden in runtime... sinds versie 3 zitten specifiek voor dat gebruik ook aanhakers in de SDK, juist om intelligenter met caching en incrementele updates aan je apps mogelijk te maken.
qua hardware moet het wel soepel lopen omdat de minimum eisen aardig hoog liggen.
Anoniem: 26222
@Franckey5 maart 2010 12:43
Wordt zowieso een andere featureset. Denk aan het kunnen aanspreken van verschillende sensors in de telefoon.. GPS, batterylevel. En dan de contactpersonen en alles wat in een telefoon zit.
MS probeerd juist alles gelijk te trekken op mobiel en pc. Batterij zou ook kunnen op een laptop, contactpersonen is gewoon uit outlook op zowel mobiel als pc. Bellen kan ook steeds vaker met ingebouwde 3G modems ook bij laptops. GPS en sensoren zit niet standaard in laptops/pc's, maar met de opkomende markt van e-books zou het daar ook op kunnen met windows 7.
Ik ben er voor dat mobiel en volledige versie zelfde futureset krijgt en dat is prima mogelijk.
Mooi, ik ben enorm blij met mijn windows mobile toestellen (na wat tweaken) maar op het gebied van games voel ik me altijd wel wat rot als ik kijk naar een aantal pareltjes op de Iphone. Ze zouden dan Xbox-live games mogelijk kunnen porten via XNA :)
Dat is helaas niet hoe het werkt, XNA is een framework, en als je niet vanaf het begin werkt met dat framework kun je niet zomaar je C++ app er naartoe porten. Er zijn maar een paar XBLA games die met XNA gemaakt zijn (de jaarlijkse winnaars van de Dream Build Play Contest en een paar handpicked Xbox Live Indie games).

Wel kunnen alle Xbox Live Indie games makkelijk naar de telefoons geport worden, alleen de sound api is anders dus dat moet even aangepast worden (XACT is niet mee genomen naar Windows Phone 7).

Alle XNA ondersteuning voor Windows Phone 7 is trouwens exact het zelfde als die voor de Zune.

Het artikel hier op tweakers.net is een beetje summier over XNA op WinMob7, maar hier: http://www.sgtconker.com/...wp7-are-set-to-get-it-on/ een van de grootste XNA nieuws sites kun je de rest van de aankondiging op de GDC lezen. En op de twitter van shawn hargreaves ( https://twitter.com/shawnhargreaves ) was al een tijdje te lezen dat hij met een demo voor WinMob7 bezig was (hij is de lead xna framework developer).

[Reactie gewijzigd door roy-t op 5 maart 2010 11:48]

Ok, erg interesant. ik was dus in de veronderstelling dat een groot aantal Xbox-live games dus al met XNA waren gemaakt, op xna.com staan echter al een hoop aardige games dus wie weet. Tegen de tijd dat het zo ver is ga ik me er aan wagen lijkt me wel weer eens leuk om een game te maken :).

Dank voor de diepgang van je post :D

[Reactie gewijzigd door ultimasnake op 5 maart 2010 11:56]

De "echte" developers vinden het nog wat eng om van C++ af te stappen en met een compleet managed framework te werken, er zijn ook nog wel wat kleine problemen met XNA op de Xbox (geen toegang tot hardware acceleratie van de floating point unit (code in het framework zelf gebruikt deze wel trouwens) en de performance is toch nog wel een stukje lager dan een engine geschreven in een unmanaged taal.

Maar er is zat mogelijk en vooral voor de arcade games is XNA veel meer kracht dan dat je nodig hebt, en er zijn echt wat pareltjes gemaakt met XNA
Anoniem: 174991
@roy-t5 maart 2010 12:51
Hoop dat ze ook actief alternatieven open houden. Een goede Qt port o.i.d. zou de ontwikkelaars van dienst zijn die ervoor passen een applicatie afzonderlijk te schrijven voor:
  • symbian
  • windows mobile 6
  • native linux (Moblin / Bada / Maemo / mogelijk webOS)
  • android java
  • windows mobile 7
  • iphone OS
  • en de diverse desktop OS'en
Man, je wordt niet vrolijk van zo'n lijst.
Qt is van Nokia, dus het zal mij verbazen als dat beschikbaar wordt voor een Windows Phone.
Let dan even op... Qt is beschikbaar voor Windows Mobile. Het zou mij verbazen als het niet beschikbaar komt voor Windows Phone. Het motto van Qt is Qt Everywhere. Dat menen ze.

* ATS is Qt ontwikkelaar
Qt is van Nokia, dus het zal mij verbazen als dat beschikbaar wordt voor een Windows Phone.
Qt is voornamelijk opensource, en dus kan dat overal komen.
Dus dit betekend dat de hobbyist binnen ook games met XNA voor Windows Phone OS 7 kan maken?
Dan wil ik er wel eentje :) !

[Reactie gewijzigd door TJHeuvel op 5 maart 2010 11:30]

Dit is natuurlijk mogelijk, maar het lijkt mij dat ze het XNA gaan gebruiken (icm silverlight) om de look en feel van het OS te verbetere.
Games voor windows 7 kan je al van in het begin met XNA maken. Ze porten naar de mobiele versie wordt er wel een stuk gemakkelijker op doordat ze hetzelfde framework gebruiken.
Typo, het lijkt ook allemaal op elkaar. Natuurlijk bedoelde ik Windows Phone 7. 8)7
Beetje raar dat .NET extra wordt vermeld:

Silverlight is Microsofts Flash-concurrent, terwijl XNA Microsofts ontwikkelomgeving voor games is. Het geheel draait op het .Net-framework

Silverlight is gebaseerd op .NET dus vindt het raar dat het er extra bij staat.

Verder lijkt me het wel innovatief en een keer anders dan normaal.
Silverlight != .NET
Silverlight is een aparte runtime die een subset aanbied van de .NET runtime.
XNA is een uitbreiding op de .NET runtime.
Beide ondersteunen is dus wel degelijk 2 aparte runtimes.
De code is wel hetzelfde, enkel gecompiled tegen andere dlls.
Anoniem: 208475
@XIU5 maart 2010 20:22
Bedoel je CLR/DLR met runtime? Of BCL? Want volgens mij is het dezelfde virtual machine (alleen geport naar een ARM of PowerPC platform) en zijn alleen de BCL per stuk verschillend.
Waarschijnlijk voor de mensen die dat niet uit hun hoofd weten?
FYI: Op Devdays zijn er 4 sessies die specifiek over Windows Phone 7 series development gaan (naast de andere development en Silverlight sessies)
Welke sessies dan? Ik zie ze niet. Ik zie 2 windows mobile sessies die niet over ook maar iets van windows phone 7 gaan. :)
Na de MIX maken we de exacte titels bekend ;)
Anoniem: 329146
5 maart 2010 13:47
Had dit al begrepen ja.. en ik ben hier enorm blij mee.

XNA voor de zwaardere grafische zaken en Silverlight voor de simpelere games en interfaces van de gewone apps.

Silverlight Mobile gaat trouwens zover nu bekend is gebasseerd worden op Silverlight 2.
Check deze link: http://silverlight.net/learn/mobile/ voor meer info.

HTML 5, dat zou inderdaad grote delen van Flash en Silverlight overbodig maken. Aan de andere kant heeft Silverlight wel de C# op de achtergrond wat ik een enorm pluspunt vindt.

Maar goed HTML 5 is nu vooral een leuke term en het is erg interresant om je erin te verdiepen, maar helaas zijn ze nog steeds ruzie aan het maken over videostandaarden en daarnaast word het pas verwacht in 2022.
het viel ook wel een beetje te verwachten dat Wp7s Silverlight zou gaan draaien.

wat ik wel jammer vindt: de keuze voor silverlight 2. waarom geen 3? want dan kan je dus dit draaien met enig geknutsel:

http://www.silveos.com/default.aspx ik zie daar wel enige toekomst in, maar helaas wordt dus Silverlight Mobile SL2 based ;(


ook mooi dat XNA er in gaat zitten. ik zeg het niet gauw maar dat doet microsoft goed. immers, wil je een beetje competitie hebben dan moet je wel wat moderne technologieen gebruiken..

nu maar afwachten wat die Android4life troll hiervan vindt :z
Volgens mij is er niets gezegd over de SL versie voor WP7.
check het nieuws bericht en het bericht van JB2B. lijkt mij toch redelijk als ik daar een voorlopige conclusie uithaal.
HTML 5, dat zou inderdaad grote delen van Flash en Silverlight overbodig maken. Aan de andere kant heeft Silverlight wel de C# op de achtergrond wat ik een enorm pluspunt vindt.
Er zijn nog steeds dingen die niet fatsoenlijk kunnen in HTML, zoals het asynchroon uploaden van bestanden.
Nu nog goede mono/moonlight ondersteuning op android en we hebben de eerste cross-platform app-store!
Ik hoop dat Windows Phone 7 series een grote stap voorwaarts gaat zijn. Ik hik momenteel ook nog tegen weinig games aan voor mijn Touch Pro 2. Hopelijk brengt XNA hier verandering in.

Als Silverlight niet afwijkt van de webversie is dit een groot voordeel, aangezien enkele grote partijen al gebruik maken van deze functionaliteit.
Ben benieuwd hoe het gaat werken.
Silverlight is niet echt top naar mijn mening.

Ben nooit echt fan geweest van windows mobile OS.
Zou voor het eerst zijn dat windows OS grafisch soepel loopt
Ben benieuwd wat je er niet top aan vindt. Als ontwikkel platform is het echt super.
Ik vind het als Windows ontwikkelaar met WPF ervaring ook geweldig. Met dezelfde kennis en tools kan ik nu Silverlight webapplicaties maken.
Wat er niet top aan windows mobile is weet zelfs microsoft. Daarom zijn ze met dit OS gekomen.
Het ging over wat er niet top is aan Silverlight
En de HD2 is zeker belabberd traag?

Dit is toch wel iets heel anders dan ik verwacht had. Hoe is het dan mogelijk om applicaties te porten naar wp7?
Welk OS liep er dan niet soepel en welke hardware gebruik je dan? Oke, als je de minumum hardware specs hanteert dan loopt het niet soepel, maar als je daar ruim boven gaat zitten is er niets aan de hand. Ik heb sinds kort een Netbook met Windows 7, dat draait als een zonnetje.
Anoniem: 256386
5 maart 2010 11:51
rtlgemist maakt gebrukk van silverlight.
Kwaliteit stukken beter dan uitzendiggemist.
Lekker VI kijken als je op pad bent
dat ligt dan waarschijnlijk aan de bitrate. Dat is hetzelfde als op Youtube.com 720p met 360p vergelijken.

Bovendien is uitzending gemist ook beschikbaar in Silverlight.
Silverlight streamt alleen maar WMV, en dat is technisch niet superieur aan h264.
Dus de reden voor een betere kwaliteit is dus de bandbreedte die RTL daaraan kan besteden t.o.v. de NOS, en niet het gebruik van Silverlight gebruikt (ipv. Flash of HTML5).

Ik ben benieuwd hoe (snel) de managed code wordt uitgevoerd op zo'n HTC machientje?
Silverlight kan ook gewoon H.264 streamen.
Anoniem: 207230
@wimmi5 maart 2010 19:50
Silverlight streamt uit de doos WMV, VC1 en h264, daarnaast kunnen ontwikkelaars zelf codecs in hun applicaties meeverpakken om zo de door Silverlight ondersteunde formats in principe onbeperkt te maken.
Als ik er even vanuit ga dat je VC1 onder de WMV familie zou scharen, dan nog steeds ben ik het niet eens met dat h264 beter zou zijn... VC1 biedt soortgelijke kwaliteit op soortgelijke bitrates, met als voordeel dat je maar de helft van de processing power nodig hebt om te decoderen (dus stroom etc).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee