Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 145 reacties

Microsoft heeft Silverlight 4 vrijgegeven. In Microsofts Flash-tegenhanger kunnen nu onder andere applicaties buiten de sandbox-omgeving van de browser worden gedraaid. Ook moet Silverlight 4 op Windows Phone 7 een belangrijke rol spelen.

Silverlight logoDe release van Silverlight 4 volgt kort op die van Visual Studio 2010, de omgeving waarbinnen Silverlight-applicaties kunnen worden ontwikkeld, en ongeveer een jaar na Silverlight 3. Microsoft heeft in navolging van Flash onder andere de mogelijkheid om webcams en microfoons te gebruiken aan Silverlight 4 toegevoegd. Verder is ondersteuning voor Google Chrome, naast Firefox en Safari onder OS X, beschikbaar gekomen en claimt Microsoft de opstarttijd van de Silverlight-runtime met circa 30 procent te hebben verminderd.

Het Silverlight-ontwikkelteam van Microsoft heeft in versie 4 ook getracht om meer functionaliteit die ook in normale desktopapplicaties beschikbaar is in te bouwen. Dit liet Mike Taulty, werkzaam bij de Developer and Platform Group van Microsoft, weten tijdens de DevDays eind maart. "We willen het gat tussen Silverlight-applicaties en normale apps verkleinen", aldus Taulty. Zo is het onder andere mogelijk om af te drukken vanuit Silverlight 4-applicaties en kunnen contextmenu's via de rechtermuisknop worden opgeroepen.

Om het verschil met normale desktopapplicaties verder te verkleinen, kunnen in Silverlight 4 nu ook trusted applicaties buiten de browser worden gedraaid. Dit mechanisme werd al deels geïntroduceerd in Silverlight 3, maar in versie 4 hebben signed applicaties meer rechten. Deze worden echter alleen effectief als de gebruiker daar via een dialoogvenster expliciet toestemming voor heeft gegeven. Applicaties kunnen onder andere toegang krijgen tot het lokale bestandssysteem, maar zijn daarbij beperkt tot gebruikersmappen als 'mijn video's' en 'mijn afbeeldingen'.

Nadat toestemming is verleend krijgen Silverlight 4-apps op Windows-systemen ook toegang tot com-objecten, waardoor data kunnen worden uitgewisseld met onder andere Office-applicaties. Trusted applicaties kunnen zich ook automatisch updaten, waarbij de nieuwe notification-api kan worden gebruikt om mededelingen te tonen in de taskbar. Verder komt drag-and-drop beschikbaar.

Silverlight 4 moet ook het platform worden waarop applicaties worden ontwikkeld voor Microsofts nieuwe Windows Phone 7-OS. Zo krijgen apps toegang tot de ingebouwde gps-modules, camera's en accelerometers in smartphones, waardoor het mogelijk moet worden om zogenaamde location aware-toepassingen te bouwen. Voor de ontwikkeling van games zijn ontwikkelaars echter aangewezen op de XNA-toolkit.

Microsoft heeft ook onder de motorkap van Silverlight het nodige veranderd in de hoop ontwikkelaars krachtiger applicaties te laten bouwen. De softwaregigant stelt dat zijn Visual Studio 2010-omgeving daarvoor het meest geschikt is, mede door de toevoeging van nieuwe debug-mogelijkheden en een verbeterde wysiwyg-interface. Daarnaast is in Silverlight 4 gebruikersauthenticatie aan de ingebouwde network stack toegevoegd en zou het data binding-mechanisme zijn verbeterd.

Met de release van versie 4 hoopt de softwaregigant het gebruik van Silverlight op het web te versnellen. "Momenteel heeft al een kleine 60 procent van alle pc's wereldwijd de Silverlight-plug-in en door de snelle ontwikkelingen op het web blijven wij innoveren", aldus Taulty; "Wij denken dat Silverlight verder zal groeien, doordat wij ontwikkelaars goede tools meegeven, en dat ontwikkelaars die al applicaties op basis van .Net bouwen een voorsprong hebben." Volgens Taulty blijft ook de opensource-variant Moonlight actueel, doordat Microsoft nauw met de door Novell geleide ontwikkelaars samenwerkt: "Moonlight is inmiddels bij versie 3 aangekomen en we denken dat vrijwel alle functionaliteit van Silverlight 4 ook in Moonlight zijn weg zal vinden. We zullen daarbij helpen door onder andere goede testomgevingen aan te reiken."

Microsoft wil Silverlight 4 ten slotte ook beter gaan neerzetten als alternatief voor Flash-video's. Door de verbeterde PlayReady-drm en ondersteuning voor smooth streaming h.264-video hoopt de softwaregigant vooral meer voet aan de grond te krijgen in de online-contentindustrie. Zo is onder andere het Silverlight Media Framework 2.0 aangekondigd, een opensource-platform waarmee mediaspelers zijn te bouwen. Verder is de eenvoudige video-editor Silverlight Rough Cut Editor vrijgegeven.

Rough Cut Editor gebouwd met Silverlight 4

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (145)

Adobe mag wel eens opschieten met die nieuwe versie van Flash... En een 64bit plugin voor windows zou ook leuk zijn. Ik ben eigenlijk steevast voorstander dat er eindelijk eens een keer een opensource alternatief komt voor dit soort dingen. En dan bedoel ik niet Moonlight of een ander reverse iets maar een echte open standaard waar alle browsers zich aan kunnen houden dan is die afhankelijkheid van Adobe meteen ook weg. Ik las pas dat 1 op 20 websites volledig in flash is uitgevoerd en nog erger 9 van de 10 sites heeft wel iets met flash erop staan. Als je dit soort dingen leest dan is het echt onderhand tijd dat er een open alternatief komt.
Kijk het punt hier is dat Content Providers niet zitten te wachten op een Open Standaard. Die willen juist dat het zo goed mogelijk dicht te timmeren is met DRM e.d.
Mjah wie zegt dat DRM niet samen gaat met een open standaard? o.a. Sun heeft het Open DReaM project en de Open Media Stack Universiteit in Leuven hebben meerdere promovendi scripties geschreven over Open DRM en dan niet te spreken over Marlin van Sony wat vandaag de dag zeer breed wordt gebruikt. Of het ergste van allemaal kijk eens naar GPG (wat ook een vorm van DRM is), is al jaren opensource.

Een hoop duitse bedrijven zijn al jaren bezig om een Open DRM systeem van de grond te krijgen, grote namen als Sun, Deutsche Telekom en MySQL AG doen hier aan mee.
http://www.eurescom.de/public/projects/P1200-series/p1207/

DRM is zeker te combineren met een open standaard.

[Reactie gewijzigd door SizzLorr op 16 april 2010 00:21]

Hoezo? Is een open alternatief dan ook direct beter? Ik durf dat zwaar te betwijfelen. Open standaard != automatisch beter. Waar haalt iedereen toch dat idee vandaan.
Er is niks mis met een afhankelijkheid. Mocht er een open alternatief komen dan ben je in de meeste gevallen nog net zo keihard afhankelijk van een andere partij.
Dat zeg ik niet, dat maak jij er van. Een open standaard zal niet direct beter zijn dan een applicatie die al +10 jaar bestaat MAAR omdat een open standaard open staat voor iedereen zal de acceptatie en voortgang veel sneller gaan dan een gesloten applicatie.

MAAR als je mijn verhaal leest haal ik eigenlijk eerder het argument dat flash door veel websites wordt maar flash is meteen een gesloten standaard en de controle ligt 100% bij Adobe en dat is iets wat imo niet acceptabel is.
voor wat dient dit eigenlijk? ik ben het voorzover ik weet nog nooit tegengekomen, en kan me niet inbeelden dat ik de plugin heb (ik zit op macbook, het zou me sterk verbazen moest die er out-of-the box opzitten)
Heb je de olympische spelen online bekeken? Of iets anders via de NOS site? Dan heb je al Silverlight.

Ten 2e is de support voor OS X erg goed, sterker nog: gewoon native, dus geen eigen implementaties voor zover ik weet.

Ten 3e: kleine moeite om even te zoeken (of het artikel te lezen) wat het doet en kan.
Heb het artikel gelezen, maar als je flash ofzo gebruikt valt het meteen op (onder andere dat het cpu gebruik plots verdubbelt)

silverlight was me gewoon nog niet opgevallen, maar ik heb wel flip4mac dus ik heb het blijkbaar wel :p
Silverlight is een RIA platform van Microsoft. Tegenhanger voor Flash, hoewel je er niet veel games in zal vinden. Games maken is niet erg makkelijk voor Silverlight kan ik je vertellen aangezien ik zelf een spel erin heb moeten maken (Space-Puzzler). Maar voor echte applicaties is het zeer zeker geschikt. Voor filmpjes ook, aangezien SL je processor niet zo belast als Flash wel doet.
tegenwoordig is games ook te doen hoor, dankzij silversprite....(om je XNA code in silverlight te gebruiken, dat maakt het al een stuk makkelijker
Als je Flip4Mac hebt geÔnstalleerd (en dat doe je om Windows Media Videos af te kunnen spelen) krijg je er "gratis" Silverlight bij, omdat veel websites met WMV een Silverlight player gebruiken.
Ja, maar als het niet nodig is.. windows media is sowieso al niet erg handig (slechte kwaliteit, slechte ondersteuning), doe mij maar AVI en MKV, dat werkt tenminste goed :)
Ja, maar als het niet nodig is.. windows media is sowieso al niet erg handig (slechte kwaliteit, slechte ondersteuning), doe mij maar AVI en MKV, dat werkt tenminste goed :)
Kweenie hoor, maar iedere keer dat ik een Silverlight videostream bekeek (tweede kamer live bijvoorbeeld) was ik best onder de indruk van de kwaliteit. En ja, onder Mac OS X.
Dat is maar net wat voor source materiaal je erin propt. Een Youtube filmpje in Flash kan er net zo goed uitzien.
@Arjankoole: als Youtube zijn Flash zou compileren voor Flash 10.1 (met hardware acceleratie) zal het ook niet meer zo hard gaan denk ik.

[Reactie gewijzigd door Rick2910 op 16 april 2010 09:32]

Klopt, maar die jaagt m'n CPU ook gelijk naar 100%. (nou ja, 1 core dan)

Bij Silverlight onder Mac OS X is het CPU gebruik een aanzienlijk stuk minder.

[Reactie gewijzigd door arjankoole op 16 april 2010 09:17]

Is MKV niet gewoon een pakketje waarin een avi file zit en optioneel andere files zoals ondertiteling?
Nee. Beide avi en mkv zijn containers. Ze bevatten beide alleen een audio stream en video stream (meerdere in het geval van mkv). Ook kent MKV geen beperkingen, dus je kan vrijwel elke videostream met audiostream en (vrijwel het belangrijkst voor de gemiddelde persoon die van HD meuk houdt) heeft ondersteund volledig h264. Avi kent dit niet (tenzij we exotische hacks gaan gebruiken).

Hier kan je wat meer lezen over containers:
http://en.wikipedia.org/wiki/Container_format_%28digital%29
Ze bevatten beide alleen een audio stream en video stream (meerdere in het geval van mkv)
Onjuist, MKV kan oa ook ondertiteling en DVD menu's bevatten, en nog wel meer. Ook ondersteunt AVI gewoon meerdere video en audio streams, al wordt daar zelden gebruik van gemaakt.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 15 april 2010 21:59]

AVI is verouderd en beperkt, al blijft het net als MKV in het (conservatieve) piratencircuit nog wel populair. Microsoft heeft al jaren geleden AVI met pensioen gestuurd en heeft het opgevolgd door ASX, en zo goed als de hele industrie (incl MS) support inmiddels ook de (ISO standaard) MP4 container.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 16 april 2010 10:03]

MKV heeft ook nog chapter support, styled subs (fonts erbij muxen enzo), anamorphic widescreen en file linking (weet niet zeker of avi dat ook heeft en goed werkt) zo even uit m'n hoofd. Alleen niet echt bruikbaar in een voorbeeld van wat containers zijn :P.
Dit is een tegenhanger van het veelgebruikte Adobe Flash. Het is dus een programma waarmee interactieve webcontent kan worden getoond waar dit dmv het reguliere HTML niet mogelijk was geweest. Een aantal van deze features zullen in de toekomst trouwens niet per se via Flash of Silverlight meer hoeven te verlopen omdat de laatste versie van HTML (5) content als video of geavanceerde functies via canvas standaard ondersteunt. :)
NOS gebruikt bij alle grote evenementen Silverlight. Winterspelen was ook met Silverlight.
Ongelooflijk dat mogelijkheden als contextmenu, toegang tot lokaal filesysteem, extra rechten voor ondertekende apps, mogelijkheid om stand-alone te draaien etc etc pas in versie *VIER* introduceren. En dan ook nog alsof het hip en modern is. Terwijl Java dit alles al VIJFTIEN jaar geleden bood.

Evengoed heb ik geen Silverlight geinstalleerd. Voor cross-platform software is er java, which suits me just fine, thank you.
Java valt naar mijn inziens niet te vergelijken met Flash of Silverlight, eerder met .NET.

Wat Flash en Silverlight kenmerkt is de snelheid waarmee het geladen is. Java is gewoon een te zwaar pakket.
Silverlight = .Net gekkie ;)
.NET is geÔntegreerd in Silverlight. Silverlight is dus onafhankelijk van .NET uit te voeren, dat is eigenlijk wat ik bedoelde. Dat gaat je met een pure .NET applicatie niet lukken.
Nou nee, .NET is de gebruikte taal in Silverlight. Het zou een klein veiligheidsdrama zijn als silverlight toegang had tot de volledige .net framework.
Waarom vergelijk je Silverlight met Java? .Net is de tegenhanger van Java, Silverlight is de tegenhanger van Flash. Dat Silverlight verder ook gebruik maakt van het .Net platform doet er weinig toe.
Voor cross-platform software is er java
.Net is anders meer open dan dat Java dat is.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 15 april 2010 21:44]

Silverlight kun je vergelijken met JavaFX. Maar JavaFX heeft ook "gewoon" de beschikking over de volledige JavaSE runtime, met alle features die daarbij horen. Bovendien hoef je voor JavaFX niets speciaals te installeren, het is feitelijk gewoon een Java library.

En goh, last time I checked was de JVM gewoon GPL opensource. Net als de ontwikkeltools Netbeans en Eclipse. En zijn de JSR's in beheer van de community.

.NET heeft enkel een (grotendeels!) open specificatie. Microsoft is de baas.
En er is in de praktijk ook maar 1 bedrijf dat de koers van Java bepaalt: Sun.
En IBM. En ik denk dat Apple ook nog wel een zegje heeft. En zoals ik zal zei is de community wel belangrijk bij Java.

Granted, bij JavaFX is het allemaal minder vrijheid blijheid...
Sun is inmiddels door Oracle overgenomen
Maar MS heeft wel meer ontwikkeling gestoken in het verder ontwikkelen van Silverlight sinds de start. De laatste (echte) update van java(Fx) is alweer een tijd geleden.
En voor zover ik weet is de integratie met de webcam nog niet aanwezig. Daar moet Sun (Oracle) dus nog de nodige ontwikkeling in steken.
Echter, ik vrees nu dat dit niet veel verder is gegaan, terwijl MS wel effort in hun framework is blijven steken. Hopelijk is nu de overname definitief is, dat er nu wel meer tijd/geld in wordt gestoken :)
Daarom is het ook een browser plugin. Verder ben ik het ook eens met Azbest, sanderev66 en .oisyn.
Java is ook een plug-in. Daar kun je sandboxed Java-apps in draaien. Signed apps kunnen ook toegang vragen tot de rest van het systeem. Die feature is ook al sinds lang lang geleden aanwezig.
Alles kan. Je hebt het hierboven over JavaFX. Dat is dus de Silverlight tegenhanger van Java? Zeg dat dan.

En niets speciaals moeten installeren? Bij mij draaien Java apps niet, maar dat komt omdat ik de JavaVM gewoon niet installeer. Dus ben je nog steeds op 't zelfde punt.

Jouw eerste reactie leek erop dat je niet doorhad dat het over een browser plugin ging. Ik kan nog steeds geen native JAVA code in mijn browser uit voeren hoor. Maar goed, dat kan met .Net ook niet. Maar goed, installeer jij gewoon geen Silverlight (of Flash). Bezoek je wel eens Youtube? Of heb je netjes gewacht tot je een html5 capable browser had EN youtube dit ingebouwd heeft.

[Reactie gewijzigd door TeeDee op 15 april 2010 22:45]

Als je Java installeert, dan hoef je niks speciaals meer te doen voor JavaFX. Als je .NET installeert (en rebooten...), moet je daarna alsnog Silverlight installeren.
Je hoeft ook geen .NET te installeren om Silverlight te gebruiken.
De laatste keer moest ik voor JavaFX toch wel het een en ander instalelren boven op mijn JRE.

Maar wat jij zegt is dat Microsoft Silverlight eigenlijk gewoon met .Net mee moet leveren?
Java is trage meuk. Als er iets is dat ik niet op mijn systeem hoef is het Java. Met z'n 3000 updates die nooit eens backwards compatible zijn.
En je hebt dat het laatst geprobeerd in 1997 zeker? Java is qua snelheid vergelijkbaar met native gecompileerde C/C++ code.
mwah het is iets langzamer. qua snelheid zijn JAVA en .NET vergelijkbaar.
Het langste duurt de runtime opstarten. Erna is het lekker snel

[Reactie gewijzigd door hackerhater op 16 april 2010 10:27]

Waar halen ze die 60% vandaan? Als ik een niet-technisch iemand vraag of hij silverlight heeft weet hij echt niet waar ik het over heb. ;) Maar ik vraag me sowieso af hoe MS op deze manier serieus denkt te kunnen concurreren met Flash. Zorg anders gewoon zelf voor een silverlight plugin die op Linux en OSX draait. Op deze manier krijg je dat de laatste features alleen maar in Windows werken. En doordat moonlight door het mono-team ontwikkeld wordt vraag ik mezelf af of de performance in zowel silver- als moonlight gelijk is. Hier kunnen ook nog verschillen in zitten.

Maar volgens mij is silverlight sowieso nog niet echt groot. Ik zie het echt nergens. En met deze nieuwe features lopen ze ook weer lekker achter de feiten aan. Klinkt heel erg als Adobe AIR wat al tijden bestaat.
De niet-technische mensen zijn vaak ook de mensen die alles instaleren dat los en vast zit ;)

Bijvoorbeeld bij het downloaden van windows live messenger staat het standaard aangevinkt, en zo nog een aantal dingen.
Silverlight komt vaak automatisch als update, dus het kan heel goed kloppen :)
Zorg anders gewoon zelf voor een silverlight plugin die op Linux en OSX draait.
Microsoft heeft gewoon een altijd al een Silverlight plugin voor OS X.
Als linux gebruikers open zouden staan voor Microsoft software zouden ze die OS X pluign ook makkelijk naar linux kunnen porten maar ik neem aan dat niet echt het geval is.
Eerder andersom
Microsoft wilt het niet en die com-support laat duidelijk zien dat ze geen interresse in cross-platform hebben. Ze weten heel goed dat COM windows-only is!
Is hier dan eindelijk de "feature" uitgesloopt dat silverlight je browserproces 1 tandje verhoogt? ENORM irritant. Ook dat dit niet tenminste als optie (desnoods default aan) ingebouwd is!

edit: je browserproces gaat van normal naar above normal. Ook al is de silverlight applicatie afgesloten dan nog is het onmogelijk je browserproces terug te zetten naar normal. Je moet eerst de browser afsluiten en opnieuw opstarten.

[Reactie gewijzigd door Lighteye op 15 april 2010 21:18]

Ik heb zelf geen silverlight en ik zat te overwegen of ik het zal installeren. Jouw post klinkt niet erg positief over silverl., maar wat bedoel je precies met '1 tandje verhoog't?
Ik vind het helemaal niks. Zaken op het web moeten gewoon open zijn zodat je ze op ieder platform kunt gebruiken. Dit is dat duidelijk niet en wat voor voordeel bied dit product nou voor de eindgebruiket t.o.v. andere producten die al langer bestaan ?
Ik vind het helemaal niks. Zaken op het web moeten gewoon open zijn zodat je ze op ieder platform kunt gebruiken. Dit is dat duidelijk niet en wat voor voordeel bied dit product nou voor de eindgebruiket t.o.v. andere producten die al langer bestaan?
Verdiep je eens in 'Moonlight'. De ontwikkeling ervan ligt wat achter op Silverlight, maar er is wel degelijk ook aan andere platformen dan Windows en OSX gedacht.
Ik vind juist dat we moeten stoppen met plugins en alles vanuit de browserengine moeten kunnen renderen. Dus video, audio, animatie, alles vanuit de browser. Veel kan nu al met HTML5, SVG, JS1.6, CSS3, maar er is voor de grafische mensen nog niet echt een manier om deze code te laten genereren door een tool, maar dat gaat vast komen.
Ik wil helemaal niet dat mijn browser een topzwaar gedrocht met ingebouwde audio/animatie/videoplayer wordt. Elk OS heeft native al een API voor video playback, ik heb liever dat alle browsers die gebruiken dan dat zes verschillende browserbouwers proberen een videoplayer te schrijven (uiteraard zijn de browserbouwers daar zelf wel erg voor in - immers: meer werk!)
Onzin, plugins maken mijn browser juist instabiel en trekken hem regelmatig over zijn nek. Mijn CPU load is 40% lager bij video inbrowser dan via de Flash plugin. En browsers gebruiken aan de achterkant ook gewoon de OS API's, met als verschil dat ik als webdevver niet meer afhankelijk ben van de player die de user op zijn systeem heeft staan, ťn dat ik de player helemaal kan stylen qua uiterlijk (CSS) en gedrag (JS).
@Rick misschien ligt dit eerder aan de flashplugin, voor zover ik heb vernomen is silverlight toch heel wat efficiŽnter in het afspelen van video enzo.
Bovendien is het opsplitsen van verantwoordelijkheden beter voor de kwaliteit van het geheel.
@Commander Cody
Valt wel mee, ik vind Silverlight nog steeds veel te veel resources vreten (40% cpu tegen 20% cpu in HTML5 video, getest op de VPRO Tegenlicht website).
Het opsplitsen van verantwoordelijkheden werkt alleen als 1) die verantwoordelijkheden ook genomen worden en 2) beide partijen hetzelfde doel voor ogen hebben. Flash/Adobe heeft bewezen dat beiden punten niet gehaald worden en ik heb geen enkele reden om aan te nemen dat het bij Silverlight anders zal zijn.
Ik zal het je sterker vertellen, ik gebruik Moonlight. Best leuk maar zoals je zegt loopt het achter op Silverlight en het probleem is dat de meeste sites die silverlight gebruiken nou juist net up-to-date zijn.

Het internet dankt zijn succes aan open standaarden zoals tpc/ip, html, xml, etc.

Juist die zaken op het web waar altijd wel veel om te doen is zijn de producten die niet open zijn (of dat niet waren) zoals Flash, Java, etc.

Moonlight is leuk maar kun je met een Android telefoon Silverligth bekijken ? Of met een iPhone ?
Moonlight is leuk, totdat Microsoft geld gaat vragen voor zijn patenten op Mono of de ontwikkeling van alternatieve Silverlight-implementaties verbiedt. (Wat dat laatste betreft is Adobe met Flash trouwens geen haar beter.)
noem eens wat andere producten dan die hetzelfde kunnen en aan je voorwaarden voldoen...
dus compleet open, beschikbaar op alle platformen en alle browsers op die platformen?

(en ik doe er nog eentje bij.. ze moeten niet te traag zijn en niet geheugenhongerig zodat je bv. bij msie ineens 1gb geheugen gebruik ziet...)

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 16 april 2010 08:18]

Moonlight is open, Silverlight niet, en Moonlight loopt flink achter op Silverlight.
Flash wordt beter ondersteund op mobile devices dan Silverlight

Dus daarin biedt Silverlight in ieder geval niet MEER dan Flash.

De kwaliteitsverschillen zullen in de tools zelf en de programmeertalen liggen.

Zelf vind ik Silverlight kompleet overbodig. Flash was al wel leuk en aardig, maar ook al niet zoals het hoort.

Het web dient op ieder device, in iedere browser op dezelfde manier te ervaren zijn. Plugins zoals Flash en Silverlight helpen niet mee aan dit concept. Als het aan mij lag, zouden zulke plugins gewoon verboden worden. Er zijn maar weinig dingen die je niet met HTML5, JS, CSS3, SVG voor elkaar te krijgen zijn. Maar dit soort plugins worden 99% van de keren overbodig gebruikt.
Nou ik ben het niet met jou eens. Je kunt best gelijk hebben, maar HTML5 is nog geen standaard. We kunnen nog niet helemaal zeggen wat de voor en/of nadelen er van zijn tov andere RIA frameworks.

Het idee dat ik mijn complete web applicatie in JS moet schrijven maakt me best bang. Daarnaast, bedenk je eens dat je met meerdere mensen aan een applicatie gaat werken, dat gaat dan nog leuk worden. Ik heb nog niet eens over unittesten schrijven voor applicaties dat in JS is geschreven.

Verder kan je direct in kijken in de broncode van HTML5/JS. Ik kan best begrijpen dat sommige bedrijven dat liever niet hebben.

Ik ben zeker met je eens dat te veel RIA frameworks het alleen maar lastiger maakt voor de gebruikers en dat ťťn oplossing ideaal zou zijn. Maar of dit oplossing HTML5 gaat worden is helemaal niet zeker.
Er is een andere goede reden tegen deze plugins : toegankelijkheid
Minder-validen kunnen helemaal niks met deze binairy blobs
laat staan zoekmachines
Moonlight doet het helaas nog niet zo goed. NOS gebruikt silverlight op z'n site en die is niet afspeelbaar met moonlight. Onhandig want symbian, neamo, android telefoons kunnen ze ook niet afspelen..
NOS gebruikt silverlight op z'n site en die is niet afspeelbaar met moonlight.
De NOS Silverlight implemententie werkt zeker wel in Moonlight. Zo onder andere nog een stukje Olympische spelen mee gepikt op de laptop van een collega.

[Reactie gewijzigd door 80466 op 16 april 2010 09:17]

Ow, waar haal je dat vandaan? Ik heb het allemaal gewoon draaien onder Ubuntu.
bij mij werkt het ook niet, met de laatste update van Firefox en moonlight onder Ubuntu. Heb al heel wat zitten sleutelen en heb de site maar opgegeven. MS moet gewoon een Linux versie maken of moonlight zo ondersteunen dat ze up to date zijn VOORDAT ze de update uitrollen. Dit is waardeloos en hoop dat het een stille dood sterft. en idd. liever geen plugins maar HTML 5 ondersteuning ed.
MMmm goed dat ik het weet! Ik heb firefox met moonlight plugin. Bij about:plugins staat ie ook vermeld, maar op de site doet ie ut nie. Zal eens wat dieper graven...
Welke versie van Ubuntu? Ik heb hier Jaunty met moonlight in Firefox 3.5.9 (jaja, eind deze maand ga ik upgraden), die dus ook in about:plugins staat: versie 1.0.30401.0. Op tegenlicht.vpro.nl zie ik doodleuk een logo "install microsoft silverlight". Op uitzendinggemist kan ik kiezen tussen windows mediaplayer (werkt prima) en quicktime, silverlight staat disabled omdat die plugin niet op mijn computer geinstalleerd lijkt. RTL.nl vraagt ook of ik silverlight wil installeren.

Ik zal zo eens kijken wat er gebeurt als ik mono 2 installeer: http://www.go-mono.com/moonlight/download.aspx

[edit]
Dat was het probleem dus voor de melding, maar bij tegenlicht krijg ik nu alleen maar de reclame te zien.

[Reactie gewijzigd door MBV op 16 april 2010 13:02]

Dat je applicaties kan bouwen die dingen kunnen wat met gewoon html niet kan. De hele trend is in de richting van rich internet applicaties die functioneren alsof het lokaal geinstaleerde software is. Het voorbeeld van het gebruik van webcams en microfoons is al gegeven. Maar ook zaken als DRM gaan wat lastig in html. En we willen allemaal het wk straks via het internet kunnen bekijken. Zonder DRM en tools als silverlight/flash is dat simpelweg niet mogelijk.

Qua functieomvang zit silverlight in de buurt van flash. Beide hebben hun sterke en zwakke punten maar in feite zijn het concurrerende technieken. En beide draaien maar op een beperkt aantal platformen. Dat is niet slecht, dat is het gevolg van concurrentie.
En we willen allemaal het wk straks via het internet kunnen bekijken. Zonder DRM en tools als silverlight/flash is dat simpelweg niet mogelijk.
Daarom ligt de hele 'open internet' discussie ook in het verlengde van de copyright discussie. DRM gaat nooit in HTML5 komen, simpel genoeg. Een contentaanbieder kan dan kiezen: of een groot deel van mijn potentiele klanten laten zitten (Linux users bijv, maar ook iPhone, iPad users), ofwel mijn content ook via HTML5 aanbieden. Ze kunnen natuurlijk ook hun kop in het zand steken, maar mensen die echt het WK willen zien (zonder kosten of gezeur) hebben gewoon een dreambox oid staan.
Auteursrecht is niet meer te handhaven tegenwoordig, face it.
De prioriteit van het browserprocess - dit betekend dat je cpu harder gaat werken voor je browser ten opzichte van andere applicaties.
De CPU gaat niet harder werker, maar calls van de browsers worden voor die van overige processen gezet.

Kan heel tof zijn als de browser vol CPU wil gebruiken, in windows kom je dan al bijna nergens meer aan, omdat alle CPU kracht naar de browser gaat.
Valt ook wel weer mee... het is 'above normal'.. niet 'Highest' laat staan de legacy 'Realtime' (o.i.d.) waarbij je -echt- niets anders meer aan kan raken.

Op zich valt er ook wel wat voor te zeggen om eigenlijk altijd het proces achter het actieve venster op 'above normal' te zetten - dat een achtergrond proces dan mogelijk een paar klokslagen later aan het werk kan boeit meestal niet zo veel.
Dit is niet precies hoe het werkt prioriteit houd namelijk in dat als een process een hogere prioriteit heeft dat het altijd voorrang krijgt als het de cpu kan gebruiken voor processen met een lagere prioriteit. de scheduler werkt niet met een vaste verdeling oid.
Aangezien alle applicaties en services standaard op normal draaien, krijgt silverlight dus prioriteit op vrijwel alles en als hij alle cores effectief gebruikt 100% dan kun je dus niks anders meer doen tenzij je handmatig andere processen ook versnelt.
1 "tandje" klinkt dus als weinig maar het effect kan zeer dramatisch zijn.
Zet voor de grap eens een paar rekenmachine (zoveel als je cores hebt) op een lange rekensom en verhoog hun prioriteit naar above normal en bekijk het effect op de rest van je systeem.
Dat is dus niet waar. Het krijgt een hogere prioriteit, maar dat betekent niet dat een taak met een iets lagere prioriteit geen cpu tijd meer krijgt. Hij krijgt gewoon later en/of minder cpu tijd.

Het is dus absoluut niet zo erg als jij het beschrijft. Het gaat heel gradueel, precies zoals je zou verwachten.
Dat doet Windows onderwater al. Het actieve proces krijgt al een boost zonder dat het zijn basisprioriteit verhoogt. Silverlight doet er kennelijk nog een tandje bovenop...
Nou, dat betekent op mijn oude machientjes* dus dat behalve de browser ook het OS nergens meer op reageert. Nu is het vaak al zo dat Flash-problemen de browser vast doen lopen en soms zelfs Windows laat trashen. Meestal reageert het OS nog wel en kun je de vastgelopen browser+plug-in killen en herstarten (maar dan laden die tabs met probleem-flash weer, dus moet je daar eerst in snoeien) maar soms moet het hele systeem onderuit gehaald worden.

Met Silverlight moet je dan dus staks altijd je hele systeem onderhuit halen, nee bedankt, ik zie er vanaf. Mischien dat Moonlight for Windows wat dat betreft beter zou zijn, maar van Moonlight is er voorlopig alleen nog voor Linux.

*Op de twee nieuwste machines heb ik dat probleem niet, maar de twee oudjes wel.
Trek je nou er niets van aan. Installeer het en dan heb je maximale ondersteuning
Ga je eens druk maken om dingen die er toe doen, 'Above normal' is niks raars... :') echt ga lekker verder achter je terminal in linux
Silverlight is een stuk interessanter als Flash, maar het is ronduit een gemiste kans dat ze niet meer met open source doen. Dat zou meer zoden aan dijk hebben gezet.

In principe is dit een concurrent van Flash, maar je kunt met Silverlight ook gebruik maken van .NET en dat is wat Silverlight zo veel potentie geeft!

Overigens ben ik helemaal klaar met Flash > Nog steeds geen 64 bits! aaargh!
Silverlight is een stuk interessanter als Flash, maar het is ronduit een gemiste kans dat ze niet meer met open source doen. Dat zou meer zoden aan dijk hebben gezet.
Want? Voor die paar mensen die Linux als desktop OS gebruiken? Ze hebben het voor Windows (duh) en Mac OS X, en dan heb je in 1 klap toch wel de meerderheid van de markt te pakken. Die halve procent zal Microsoft echt niet kunnen boeien.
Ze verliezen anders aardig markt aandeel in de browser markt? Kijk naar Firefox en het succes van add-ons. Je kunt als organisatie nooit bedenken wat mensen willen, laat ze het zelf bouwen en creŽer een platform waar kwaliteit gecontroleerd kan worden.
Wat Mozilla ook al weer slim heeft aangepakt met de community site.

Je kunt niet verliezen, behalve de illusie dat je de controle hebt over de markt.
Die redenatie volg ik niet? Wil je zeggen dat het gros van de gebruikers van Firefox op iets anders als Windows of Mac OS werkt dan?
Misschien begrijpt hij niet dat Silverlight ook prima in een open source browser als Firefox functioneert.
[...]


Want? Voor die paar mensen die Linux als desktop OS gebruiken? Ze hebben het voor Windows (duh) en Mac OS X, en dan heb je in 1 klap toch wel de meerderheid van de markt te pakken. Die halve procent zal Microsoft echt niet kunnen boeien.
en wacht dacht je van mobiele telefoons, consoles. en tv's? de idee dat het www alleen geraadpleegd wordt vanachter desktops is achterhaald
Ach, op de mobiele telefoon zie ik ook nog geen flash content dus wat dat betreft nog geen man overboord.
Bijna alle nieuwe telefoons met de grote OS'en gaan in de vrij nabije toekomst Flash ondersteunen dus zeg dat niet al te snel. Adobe is lekker bezig met hun 'Open screen' project. (zie: http://www.openscreenproject.org/).
Wat dat betreft loopt MS toch nog wel wat achter.
Goh, Flash is al zeker 12+ jaar oud, hoe lang zijn er al smartphones? En zou het nu dan eindelijk zover komen dat het op een mobiel fatsoenlijk gaat draaien? Top, dat Flash.

Eind dit jaar heeft MS wel een OS dat gewoon 100% Silverlight 4 draait. Nee, geen uitgeklede Silverlight Lite v0.3. En hoe lang bestaat Silverlight pas?

In die vaart dat MS Silverlight heeft gebouwd en naar het mobiele platform heeft gebracht, gaan ze Flash zo voorbij voordat dat Open screen project afgerond is.

Alles wat Adobe uitbrengt is zo bloated als ik weet niet wat. Kijk naar Flash, Reader, .. dus erg veel vertrouwen heb ik er niet in op een mobiel.
Alle desktops draaien ook al voor een groot gedeelte 64bit en daar loopt adobe ook nog steeds achter.
Daarnaast hoop ik neit dat ze flash op telefoons net zo log maken als op de desktops, want dan slaat het niet aan.
Goede telefoon kopen. De mijne heeft Flash 9.4 voorgeinstalleerd.
en wacht dacht je van mobiele telefoons, consoles. en tv's? de idee dat het www alleen geraadpleegd wordt vanachter desktops is achterhaald
Micrsoft is bezig met silverlight voor iPhone OS en Android.
Microsoft heeft onlangs een deal gesloten met grote fabrikanten van chips voor televisies en settopboxen om ondersteuning voor Silverlight in hardware te kunnen bouwen.
nu maar hopen dat er fatsoenlijke linux support is, (waarschijnlijk niet :( )
Microsoft levert geen linux support. Dat doet Mono project met Moonlight.
Heb je dat stukje over "PlayReady-drm" ook gelezen?
Mono zal dat natuurlijk per definitie niet kunnen implementeren, dus de achterstand die Mono heeft is permanent.
Het is natuurlijk BS omdat MS ook wel weet dat ze slimme streamrippers niet kunnen stoppen, maar het klinkt als een leuke sales pitch voor de content providers.

Ondertussen kijk ik uit naar goede, geÔntegreerde Javascript+HTML5+WebGL ontwikkel tools. Daarmee en VP8 is ieg niemand 2e-rangs burger.

@humbug
Waar jij het over hebt is IP Location. Dat is server-side en heeft helemaal niets met de DRM in de client te maken.

[Reactie gewijzigd door SuperNull op 16 april 2010 07:24]

PlayDRM kan toch vrij simpel als een 'binary blob' library in Moonlight geschoven worden?
Het probleem is waarschijnlijk dat je meer dan alleen die decryption blob nodig hebt, de app die de blob consumeert moet bepaalde use cases onmogelijk maken.
Op dit moment zou het onmogelijk zijn om in Silverlight zelf een restreamer te maken die DRM eruit stript. In open source context zouden Moonlight forks kunnen ontstaan die dit wel mogelijk maken.
Het is niet alleen een sales pitch. Het is gewoon nodig om uberhaupt bepaalde content aan te kunnen bieden. Beelden van het wk via de nos zullen vast alleen in nederland zichtbaar zijn. Zolang een slimme streamripper geen manier weet om die livestream realtime te rippen en naar duizende mensen in het buitenland te streamen is die Drm waardevol. De wk organisatie kan de content dan namelijk aan elk land apart verkopen.
Mono zal dat natuurlijk per definitie niet kunnen implementeren
Tuurlijk wel. Ze kunnen evengoed een apparte "lib-playready" aanroepen om die zaken af te handelen. Die hoeft zo niet worden meegeleverd, dus hoeft niet open-source te zijn.
Gezien die com-support : dat is en blijft windows-only
Dus daag cross-platform
Hier is het MONO (moonlight) project voor.

Waarom dan niet meteen een opensource variant maken Microsoft? Wat heeft mono nu aan een testomgeving? Microsoft zal haar reputatie flink verbeteren als zee het een opensource project maken, ze moeten immers niet voor geld gaan maar om kwaliteit.
Ze moeten dan veel opensource maken, waaronder ook .Net en hun JIT. Silverlight bevat een flink uitgeklede/samengepakte versie van .Net, en is er een fundamenteel onderdeel van Silverlight.

Daarbuiten is Moonlight voor Mono niet alleen meer een port van Silverlight, maar ook een project om onderzoek te doen naar crossplatform GUI's (Ja, Moonlight wordt ook geport naar Windows).
Moonlight geport naar windows?
Moonlight is toch de officiŽle OS variant van Silverlight, maar niet in eigen huis ontwikkeld?
Moonlight is toch de officiŽle OS variant van Silverlight, maar niet in eigen huis ontwikkeld?
Moonlight is een ontwikkeling van Miquel de Icaza onder de Novell vlag, was in eerste instantie helemaal reverse engineered en zonder enige informatie van Microsoft.
Dat in een later stadium beschikking tot documentatie van Microsoft gekregen heeft.
Moonlight heeft nog niet eens een stable Silverlight 2 versie.
Moonlight heeft SL 2++ al een aantal maanden geleden gereleased en heeft inmiddels ook een alpha SL 3 versie
Microsoft zal haar reputatie flink verbeteren als zee het een opensource project maken, ze moeten immers niet voor geld gaan maar om kwaliteit.
En hiermee wil je zeggen dat opensource gelijk staat aan kwaliteit? Dat is natuurlijk absoluut niet waar. De meeste opensource applicaties zijn (naar mijn mening) absoluut kwalitatief niet goed (de meeste closed source overigens ook niet) ... minder bugs (en dat is maar de vraag) staat niet gelijk aan kwaliteit, kwaliteit is zoveel meer... Ook de UI, workflow en alles er omheen bepaald de kwaliteit van een product.

[Reactie gewijzigd door HerrPino op 15 april 2010 22:00]

Betere compatibiliteit met concurrerende producten schouw ik onder kwaliteit. Opensource kan daarvoor zorgen. Helaas zorgt dit ook voor minder winst door concurrentie. Dit is wat rutgerlak waarschijnlijk bedoelt met kwaliteit voor winst.
ze moeten immers niet voor geld gaan maar om kwaliteit
Ik denk dat de Microsoft Board en aandeelhouders je heel hard uit gaan lachen als je ze dat verteld. Kwaliteit zal ze een zorg zijn, als ze maar geld krijgen.

Maar vergeleken met Flash is Silverlight een zegen te noemen.
Helaas wordt daar in Redmond anders over gedacht.
Zo werkt Linux nou eenmaal niet, daar wordt door de community ontwikkeld, liefst niet door 1 bedrijf.
Wanneer komt er een 64bit versie van. Ik wil dit graag gebruiken in internet explorer 64 bit?
HTML5 is een term die hier vaak voorbij komt. Ikzelf ben er zelf actief mee bezig en mede daarom verbaas ik mij dat mensen hiermee komen. HTML5 werkt 'as we speak' nog niet volledig in alle browsers. En nee, dan bedoel ik niet alleen IE (ook al kan 9 welleens ver gaan met de HTML5 implementatie, let's hope so), maar ook in de andere browsers werkt nog niet alles optimaal. Logisch natuurlijk, de specificatie is nog niet af.

Hoe kan je in hemelsnaam dan roepen dat Silverlight (of Flash) overbodig is gemaakt door HTML5. HTML5 is geweldig en ik hoop er het beste van, maar het is toekomstmuziek.

Bij Silverlight moet men er niet aan voorbij gaan dat je in C# programmeerd en nu in versie 4 ook desktop COMS zijn aan te spreken waarmee Silverlight voor mij Flash voorbij is en zelfs in een HTML5 wereld nog nut zal hebben. Al past het dan niet in de utopie die velen (ik ook wel) hebben.

Daarbij is het slim van MS om Silverlight voor de Windows Phone 7 te gebruiken. Laten we hopen dat Flash er ook op komt, want dat een iPhone geen Flash heeft is vandaag de dag voor veel mensen in de praktijk gewoon een gemis.

Linux support zou leuk zijn, maar hoeveel mensen gebruiken nu werkelijk Linux op de desktop?? Niet genoeg blijkbaar. Op OS X is SIlverlight trouwens gewoon werkzaam en up 2 date, dus de opmerking die ik las dat het alleen Windows is, is niet correct.

PS. HTML5 fans en fundis: ga me aub niet haten, mijn nog in ontwikkeling zijnde website zal helemaal in HTML5, CSS3, JS en SVG gemaakt worden. Friends again?? :P
Opzich is silverlight geen slecht iets (zeker niet als je het vergelijkt met flash), maar voor video's hebben we tegenwoordig toch HTML5? Heb je helemaal geen plugin voor nodig.
Silverlight is niet alleen voor video's. Ik gok dat veel websites video inderdaad snel via HTML5 zullen tonen maar voor wat meer gecompliceerde applicaties zijn Silverlight en Flash veel handiger. Dat het programma het ondersteunt betekend niet dat je het hoeft te gebruiken. Je kunt ook enkel tekst tonen via Silverlight. Iets waar je eigenlijk ook altijd HTML voor zal gebruiken.

[Reactie gewijzigd door i7x op 15 april 2010 21:23]

Probleem is dat HTML 5 nog niet klaar is, de videostandaard nog niet vastligt en het geheel nog niet (volledig) ingebouwd is bij de meeste browsers. Dus wil je zoveel mogelijk mensen bereiken, ben je momenteel nog steeds afhankelijk van Flash of Silverlight.
HTML 5 heb ik nog nooit "in het wild" gezien. Silverlight wel.

Bovendien bied Silverlight veel meer dan alleen video.
Flash ook, Flash biedt ook veel meer dan alleen video.
Vergeet die niet naast silverlight en html5.
Dan ga maar eens naar Radio1.nl, Youtube.com/html5, DailyMotion.com met Firefox. Zie ook http://www.apple.com/ipad/ready-for-ipad/ . Er zijn er al best een aantal.
Overigens moet je Silverlight/Flash ook niet vergelijken met HTML5 alleen, maar ook met SVG, CSS3, JS1.6, WebGL enz.

[Reactie gewijzigd door Rick2910 op 16 april 2010 09:08]