Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 108 reacties

Microsoft heeft de rtm-versies van de ontwikkelomgeving Visual Studio 2010 en versie 4 van het .Net Framework vrijgegeven aan ontwikkelaars. Later deze week komt ook het ontwikkelplatform Silverlight 4 als download beschikbaar.

Visual Studio 2010, dat inmiddels door Microsoft is vrijgegeven, heeft ten opzichte van zijn voorganger 2008 een vernieuwde interface gekregen. Deze interface is gebaseerd op de Windows Presentation Foundation. Mede door de drag-and-drop-interface en de mogelijkheid om multitouch-applicaties te bouwen, zou de integratie met Windows 7 zijn verbeterd. Ook kan er efficiënter met multimonitor-setups worden gewerkt en is een zoomfunctie beschikbaar.

De ide biedt van huis uit meer projecttypen, waardoor toepassingen kunnen worden gebouwd voor Sharepoint en Microsofts cloudplatform Windows Azure. Verder heeft Microsoft Visual F#, een functionele taal die de snelheid zou hebben van C# en toegang heeft tot de .Net-bibliotheken, aan Visual Studio 2010 toegevoegd.

Met de introductie van het nieuwe .Net Framework 4, waarbinnen beter moet kunnen worden gewerkt met parallel draaiende en multithreaded code, heeft Visual Studio 2010 tegelijk een verbeterde debug-functie gekregen. Zo maakt IntelliTrace, door Microsoft omschreven als een 'tijdmachine', continu snapshots van draaiende applicaties. Hierdoor moet het opsporen van moeilijk reproduceerbare bugs eenvoudiger worden. Overigens is de runtime van .Net 4 tachtig procent kleiner gemaakt, zo stelt Microsoft.

Developers van mobiele applicaties kunnen met de nieuwe ontwikkelomgeving ook code ontwikkelen voor het nieuwe Windows Phone 7-platform. Terwijl voor games XNA nodig is, zal Silverlight 4 het platform voor de bouw van applicaties vormen. Microsoft geeft de Silverlight 4-runtime later deze week vrij. De ontwikkelaars kunnen naast Visual Studio 2010 ook uitwijken naar enkele gratis tools die Microsoft beschikbaar stelt.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (108)

Een collega wist mij overigens op het volgende te attenderen.

Het mag dan een global release zijn, in nederland is VS2010 pas op 12 mei beschikbaar! En de upgrade voor een prijs die 3 keer hoger is dan die in de US.
Zowat elk bedrijf heeft toch een msdn licensie?
Wij hebben ook wel een msdn licentie, dus voor mij geen vuiltje aan de lucht. Echter, een relatie is freelancer en wil de upgrade aanschaffen en dat gaat dus gewoon niet!
Pak je voorlopig de trial versie en als de retail versie beschikbaar komt, dan schaf je die aan...
Dan moet je die freelancer even wijzen op WebsiteSpark

http://www.microsoft.com/WEB/websitespark/

Kost 100 euro voor 3 jaar, heb je niet alleen Visual Studio

•3 licenses of Visual Studio 2008 Professional Edition
•1 license of Expression Studio 3 (which includes Expression Blend, Sketchflow, and Web)
•2 licenses of Expression Web 3
•4 processor licenses of Windows Web Server 2008 R2
•4 processor licenses of SQL Server 2008 Web Edition
•DotNetPanel control panel (enabling easy remote/hosted management of your servers)

En de 2008 versie kun je kosteloos upgraden naar VS 2010 als die uit is.

[Reactie gewijzigd door HansvDr op 13 april 2010 10:16]

MSDN abbo's kunnen hem vanaf vanavond binnen hengelen :)
Gelijktijdig met VS2010 wordt ook TFS2010 uitgeleverd. Dat is een compleet platform om Application Lifecycle Management te doen. Naast een hele robuste Source Code Repository bevat deze software ook work item tracking, project portals en een datawarehouse inclusief reporting.

Volledig nieuw is de test suite waarmee je testplannen en testscenario's kan definieren en in je test cycle kan laten meedraaien.

Wat je nu ook kan is TFS op een Win7, Vista of XP installeren voor 'personal use'.

Uiteraard kost dit alles het nodige maar dan heb je ook wat. Ik speel er sinds Beta2 mee en het bevalt allemaal prima. Enige waar je rekening mee moet houden is dat je weer de nodige GB's extra in je machine moet stoppen.

Enige grote nadeel is nog steeds dat alle software nog steeds 32 bits is in deze steeds rapper wordende 64bits wereld. Wellicht in 2012??
Wordt toch eens tijd dat die .net-versies een geintegreerd worden.

Schept duidelijkheid.

Nu staat er bij mijn programmalijst versie 2 en 3 en nu zal daar ook nog 4 bij komen?

Dan je de koekenbakker

:edit

Ik heb het inderdaad over de backward compatibiliteit.
Zoals vele programma's kan compatibilteit met oudere versies ingebouwd worden in de nieuwe. Denk daarbij aan bv. MS Office en nog vele voorbeelden,

In .NET gebeurt dit niet. Vandaar mijn reactie.

Hetzelfde geld ook voor JAVA-runtimes

@lier
Kijk jij eens via configuratiescherm bij de software die jij geinstalleerd hebt.
Bij mij staat daar:
.net Framework 2.0 servicepack 2
.net Framework 2.0 servicepack 2 Language pack NL
.net Framework 3.0 servicepack 2
.net Framework 3.0 servicepack 2 Language pack
.net Framework 3.5 SP1

Geintegreerd?

[Reactie gewijzigd door jqv op 12 april 2010 13:09]

Misschien kan je wat duidelijkheid scheppen in je reactie...!?
.net-versies een geintegreerd worden
Bij mij wordt elke installatie van Windows voorzien van een geintegreerde versie van het .NET framework
Schept duidelijkheid.
Wat schept duidelijkheid ?
Dan je de koekenbakker
Wie verplicht jou iets te installeren ?

EDIT nav reactie:

Sorry, maar tenzij ik jou ken weet ik eigenlijk wel heel zeker dat ik dat niet op jouw computer geinstalleerd hebt. En op mijn machine staat iets heel anders.

- Wat is het exacte probleem ?
- Je weet dat 3.0 en 3.5 een soort addons zijn op versie 2.0 ? (dan ga ik even voorbij aan de vernieuwde mscorlib in SP1)

[Reactie gewijzigd door lier op 12 april 2010 13:17]

Wat hij bedoelt denk ik is:
als je 2.0 installeert heb je niet automatisch 1.1 erbij, zelfde voor 3.0.
Bij 3.5 ben ik niet zeker maar dacht dat de webinstaller automatisch den 2.0 installeerde.
En daardoor zitten ze alle 4 dus appart in je software.
Het zou mooier lijken om 1 .NET installatie te hebben met daarin de verschillende subversies net zoals je bij de installatie van office kunt kiezen of je word, excel of acces al dan niet installeerd.

Capsoft heeft wel gelijk, .NET is niet de enigste, over java erger ik mij ook altijd waarom niet patchen van 1MB ipv full installs van 80MB en in verschillende directories installeren.
Wat hij bedoelt denk ik is:
als je 2.0 installeert heb je niet automatisch 1.1 erbij, zelfde voor 3.0.
Bij 3.5 ben ik niet zeker maar dacht dat de webinstaller automatisch den 2.0 installeerde.
En daardoor zitten ze alle 4 dus appart in je software.
Het zou mooier lijken om 1 .NET installatie te hebben met daarin de verschillende subversies net zoals je bij de installatie van office kunt kiezen of je word, excel of acces al dan niet installeerd.
Als je .NET Framework 3.5 installeert (bijvoorbeeld op XP), dan zit daar gewoon alles vanaf .NET Framework 2.0 bij. Alleen de 1.1-branch zal altijd apart blijven. 4.0 zal ook gewoon 2.0 t/m 3.5 (inclusief verschenen service packs) bevatten.
Capsoft heeft wel gelijk, .NET is niet de enigste, over java erger ik mij ook altijd waarom niet patchen van 1MB ipv full installs van 80MB en in verschillende directories installeren.
.NET Framework kent gewoon een installer welke alleen de onderdelen download en installeert welke nodig zijn. Kleine (security) updates komen ook binnen via Windows Update.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 12 april 2010 13:55]

heb je ook java geinstalleerd? :+ met al die updates? of draai je met regelmaat javara om voorgaande versies weg te halen. ze(java en ook microsoft) laten die bewust staan op je harddisk voor backwards compatibility

[Reactie gewijzigd door capsoft op 12 april 2010 12:59]

Sun heeft dat backwards compatibility probleem opgelost. Sinds jre6u10 wordt er opgekuist na update. Enige wat je nog kan hebben van versies zijn jre5 en jre6. En ik zie geen reden om nog jre5 te hebben, behalve als je verouderde java programma's gebruikt.
Uiteindelijk hebben de meeste mensen dus 1 versie staan: die van jre6uX (met X de laatste versie).

Beetje jammer dat MS dat niet doet. Nu hebben ze in korte tijd wel veel op Java ingehaald en daardoor veel versies naar buiten gebracht. .Net 1.1 toepassingen zijn dus jonger dan bvb jre4 applicaties. Na verloop van tijd zullen ze waarschijnlijk ook ondersteuning van de oude .Net frameworks laten vallen.
Da's toch ook logisch voor een met hele strikte regels opgezette managed code omgeving? .NET is net als Java in essentie een virtuele machine/sandbox waarin de software draait. Als de structuur die VM grondig uitgebreid en verbeterd wordt, kan je niet meer garanderen dat alle apps die voor de 'oude regels' ontwikkeld waren nog steeds werken. Dus heb je uiteindelijk een collectie van VM's op je PC staan. Is op zich helemaal geen probleem, je zou dat alleen kunnen veranderen door er een extra emulatielaag tussen te proppen, en waarom zou je dat willen - VM's zijn al niet ideaal qua performance.
Nee, dat is niet logisch. Al die oude en nieuwe VM's zijn voor 90% gelijk cq. compatible. Het zou dus verstandig zijn (scheelt RAM en disk) om maar 1 VM te hebben, met een .Net 1.1 mode en een .Net 4 mode. Oude apps zien de oude regels, nieuwe apps de nieuwe regels. Geen emulatie, maar gewoon een enkele VM die zich aanpast.

Dit delen kan op meerdere nivo's. Ten eerste wil je ongewijzigde classes delen op IL nivo. Ten tweede wil je een CLR hebben die alle versies IL naar native x86 compileert. En ten derde wil je een CLI hebben die kijkt welke .Net versie een app nodig heeft, en aangeeft dat die aanwezig is.

Dit lijkt moeilijker dan het is. In de unmanaged wereld kan Microsoft het wel. Als je programma gebouwd is tegen de Kernel32.DLL van XP, dan werkt 'ie ook op de Kernel32.DLL van Vista en Windows 7. (XP Mode is niet voor XP applicaties; die is er voor NT4 en Win2000 applicaties. De naam komt van de gebruikte VM )
Het voordeel van niet backward compatible zijn is dat je grotere wijzigingen kunt doorvoeren, zonder altijd rekening te houden met bestaande applicaties. En een ander voordeel is dat de oude versies gelijk blijven, dus je oude programmatuur blijft gegarandeerd werken. En waar hebben we het over? De .NET runtimes nemen maar een paar MB in op je schijf. Voor zo'n belangrijk onderdeel van het OS neem ik dat graag op de koop toe.
Toch wel echt handig om alles, van ontwikkel omgeving, web plugins, mobile OS, in eigen huis te hebben. Wat dat betreft doen ze het slimmer dan Apple-Google-Adobe die van elkaar afhankelijk zijn.

[Reactie gewijzigd door SanneV op 12 april 2010 12:50]

Apple heeft zelf ook 1 ontwikkeltool voor alles genaamd Xcode. Dat is helemaal door apple voor apple. van ipad tot imac.
Ik heb ervaring met Xcode en VS2008, maar Apple kan in de verste verte niet tippen aan de ontwikkelsuite van Microsoft. Objective-C is hopeloos verouderd en ook Xcode doet mij meer denken aan Visual C++ v6.0 dan aan iets uit deze eeuw.
Inderdaad, hoewel Apple met Objective-C wel wat moderniserings slagen aan het toevoegen is (zoals de recent toegevoegde blocks/closures), blijft het toch het gevoel geven van iets 'ouderwets'. C# is wat dat betreft veel meer innoverend bezig en voelt een flink stuk moderner aan. Het populaire Java, wat sterk op C# lijkt, zit naar mijn mening ook nog iets onder C# qua innovatie, maar nog wel duidelijke boven Objective-C.

Ook de libraries van .NET zitten mooi in elkaar, zeker ook het server side gedeelte. Qua de desktop kan Apple het hier met Cocoa wel redelijke bijbenen en met de wat lower level dingen als GCD (waarvoor de Cocoa support nog niet optimaal is) staat Apple wat betreft parallel uitvoeren van code wel weer redelijk aan de top. Dat parallel uitvoeren van code voor op de desktop is ook een major theme van .NET 4.0, dus wat dat betreft zijn Apple en MS hier wel aan elkaar gewaagd.

Qua server-side libraries is Apple's ontwikkel framework (WebObjects) helemaal nergens meer. Erg jammer, want midden jaren 90 was dit toch 1 van de meest vooruitstrevende frameworks. MS staat hier met ASP.NET en ASP.NET MVC toch wel op eenzame hoogte. Alleen het nieuwe Java EE 6 komt hier bij in de buurt, maar dat is vrij nieuw (nog maar 1 implementatie) en wordt vanwege de grote versnippering in de Java markt nog relatief weinig gebruikt.

Qua IDE heeft MS denk ik ook wel een voordeel. Apple's Project builder was eigenlijk meer een veredelde text editor dan echt een IDE. De debugger was lange tijd gewoon direct GDB, wat veel minder lekker werkt dan een grafische debugger zoals de meeste moderne IDEs die hebben. Code completion (intellisense) en code navigation kon je ook wel vergeten. Vanaf XCode begint het wel langzaam aan beter te worden. De statische code analyzer van een tijdje terug die met pijltjes in je code bepaalde error flows aangeeft voelt in ieder geval een stuk moderner aan. Misschien was Apple beter uit geweest als ze hun Objective C/Cocoa tooling bovenop een Eclipse core hadden gebouwd. Net zoals ze ook met OS X BSD als basis gebruiken.

Ik denk dat bij MS een groot gedeelte van de concurentie trouwens gewoon van hun zelf komt. Visual Basic vs C#, ASP.NET vs ASP.NET MVC, MFC vs Winforms vs WPF, om nog maar te zwijgen over MTS/COM+ vs vergelijkbare functionaliteit in .NET voor transactions, remoting, pooling, etc.
Apple is niet afhankelijk van Adobe, dat hebben ze de laatste tijd maar weer aangetoond door ze buiten spel te zetten...
Als Adobe CS CS5 en CS6 niet uitkomen voor OSX, dan krijgt Apple te maken met een behoorlijke omzetdaling. Apple's omzet op laptops en desktops komt vooral uit de creatieve sector.
Wie heeft het erover dat Adobe die producten niet op OS X zou gaan releasen dan? En hoe kom je er bij dat er zoveel van Apple's omzet uit 'de creatieve sector' komt? We leven niet meer in 1998 he, inmiddels komt de omzet van iPhones, MacBooks en iMacs die gewoon door thuisgebruikers wordt gebruikt.

Wat bonus bedoelt is dat Apple net zo min afhankelijk is van Google en/of Adobe als dat Microsoft dat is, ook bij Apple hebben ze hun eigen ontwikkel omgeving, hun eigen mobiele platform, hun eigen OS, eigenlijk alles behalve een zoekmachine, maar ook daar zijn ze niet 'afhankelijk van Google', wat weer blijkt uit het feit dat het woordje 'google' overal uit iPhone OS 4 is gehaald.

Microsoft heeft natuurlijk wel weer een veel breder pakket aan software en andere technologieen die Apple niet heeft, vooral in het zakelijke segment. Iets te veel denk ik soms wel eens, want veel van wat uit Redmond komt is een paar jaar later weer verouderd en door iets anders vervangen.

Edit: @MClaeys
Dat zeg ik toch niet, vat het nou niet meteen weer op als een flame aub. Ik zeg alleen maar dat ze bij Microsoft wel heel erg vaak nieuwe dingen introduceren en vaak het wiel opnieuw uitvinden in plaats van een bestaand iets te gebruiken, en dat ze daarom zo'n enorm arsenaal aan verschillende oplossingen voor hetzelfde probleem hebben. Dat is bij Apple inderdaad veel minder omdat die voor heel veel dingen bestaande standaarden gebruiken. Over 'verouderen' heb ik helemaal niks gezegd.

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 12 april 2010 15:02]

En alles wat van Apple komt verouderd niet ofzo? 8)7
Als Adobe CS CS5 en CS6 niet uitkomen voor OSX, dan krijgt Apple te maken met een behoorlijke omzetdaling.
Als Adobe CS5 en CS6 niet op OSX uitkomen, dan krijgt Adobe ook te maken met een ontzettende omzetdaling, hoor. Ik denk dat dat niet gaat gebeuren.

Volgens mij hebben beide bedrijven elkaar even hard nodig.
Google is niet afhankelijk van Apple of Adobe.
Google heeft een voorkeur voor de Eclipse IDE (althans, voor Android development en GWT).
Ribbon-interface? Er zit helemaal geen Ribbon in Visual Studio 2010 hoor :)

Verder heb ik er zin in... Visual Studio 2008 was al super en ik verwacht dat 2010 alleen maar beter is. :)
Het gebruikt WPF en dat is de zelfde technologie dat gebruikt wordt voor de ribbon-interface. Nu heb ik nog geen ervaring maar volgens mij zit WPF nu standaard in VS en kan je het makkelijker implementeren.

Edit: Zoals ik reeds zei heb ik geen ervaring met deze IDE en voorlopig moet ik het nog met 2k8 doen.

[Reactie gewijzigd door IStealYourGun op 12 april 2010 13:01]

Dat is niet zo. :)

VS2010 is inderdaad gebouwd op WPF, maar je bent niet afhankelijk van WPF om een Ribbon in je applicatie te gebruiken. De 'Scenic ribbon' werkt ook in Windows Forms-applicaties.
Sterker nog, Visual Studio 2010 is gebouwd met c#. Zelfs .Net 4.0 is gebouwd met c#. Wat weer extra mogelijkheden geeft om hele leuke dingen te doen. je bent stuk flexibeler nu.
Groot deel van .NET is geschreven in C# (Of alles, correct me if i'm wrong).
Dat VS in C# is geschreven biedt naar mijn mening niet meer flexibiliteit.

Het is wel een goede showcase van Microsoft wat je met het Framework kan doen.
Alles in C#, behalve een paar core classes (zoals String), die zijn geschreven in C++.
De C# compiler is ook nog steeds in C++ geschreven.

Het rewriten hiervan in C# staat namelijk op het verlanglijstje van Anders Hejlsberg (net gehoord op de devdays).
Nou ja verlanglijstje, volgens mij gaf hij al een aardige demo van het compiler as a service concept (waarvoor ze het blijkbaar nodig hadden). Jammer dat hij vorig jaar op de DevDays in een iets kleinere zaal precies dezelfde demo gaf, en er dus eigenlijk niets nieuws onder de zon was. Helaas ging ik er toen van uit dat dit ook in .NET 4.0 zou komen. In de presentatie van vorig jaar leek het er op dat het er in zou komen, maar dit jaar was duidelijk dat dat niet het geval zou zijn.

Volgens mij werd dit ook nog eens benadrukt in een eerdere presentatie van Bart de Smet.
Compiler as a service was volgens mij meer een concept waardoor je nieuwe functionaliteit kon verwachten. Als wat het wel vrij vaag, hij gaf wel aan dat het echt nog een project in de kinderschoenen was.
Dat presenteerde hij tijdens de PDC 2008 ook al
Heeft hij dat niet geregeld voor .Net 4.0 dan? Dat haalde ik ten minste uit die presentatie.
WPF is al te gebruiken sinds .NET 3 :)

Dat de IDE met behulp van WPF gemaakt is zegt niets of het makkelijker te implementeren is.
De nodige ribbon controls zitten standaard in .NET 4.0, niet gebruikt in VS2010.
Helaas zitten alleen de ribbon controls voor WinForms en MFC in VS2010, maar een WPF versie is helaas niet beschikbaar van Microsoft :-(
Sinds wanneer is F# een script taal? volgens mij was dat een functionele taal.
F# is inderdaad een functionele taal, gebaseerd op ML: "F# is a succinct, type-inferred, expressive, efficient, typed functional and object-oriented language for the .NET platform." (bron) Echter, het biedt ook type inference, waardoor je het zou kunnen classificeren als een scripttaal.

Omdat er geen goede definitie is van een script taal, is het lastig te zeggen of F# er één is, maar persoonlijk zou ik het er niet onder laten vallen: werken met functionele talen is heel anders dan werken met niet functionele talen omdat je nooit kunt zeggen 'doe nu dit': je moet altijd zeggen 'ik wil dat het resultaat er zo uitziet'. Persoonlijk zie ik script talen als talen waar je snel even iets in kunt doen, maar dat gaat met functionele talen meestal niet.

Verder zat er in ieder geval in de RC van VS2010 géén Ribbon interface in de editor, dus tenzij ze dit veranderd hebben (lijkt me stug) dan is dit een fout in het artikel.
Een script taal kan ook functioneel zijn hoor :P

maar goed die discussie is theoretisch... als antwoord op jouw vraag kan ik zeggen dat er een script omgeving is voor F# waarmee je F# code in een scriptvorm zou kunnen uitvoeren. Maar dat is niets nieuws en zit al sinds de eerste beta versies in F#.
Wanneer word VS2010 toegevoegd aan MSDN:AA , ik kan het nergens vinden
Zowieso is VS2010 pas vanaf half 6 beschikbaar (ongeveer).. daarnaast kan het soms wat langer duren via MSDN:AA... dat was tenminste mijn ervaring toen ik nog studeerde...

Ik kon 2 maanden extra wachten op de release van VS2008 destijds.
Zit daar ook op te wachten...
De MSDN Subscriber Downloads toont de Release Candidate nog steeds 8)7
Volgens de twitter van scottgu is alles online @ 8:30 pst
dus 16:30 GMT+1 (onze tijd)
De downloads zouden online moeten zijn rond 10.00am PST.

Als ik mijn rekensom goed doe is dat dus rond 19.00 onze tijd zijn
17:30 hier dus. Aangezien we zomertijd hebben (GMT+2) en PST ook zomertijd heeft (GMT-7).
Hoe zit het nu precies met de backwards compatibiliteit van alle versies van het .NET framework? Als ik versie 4 installeer, heb ik dan 3.5 niet meer nodig? Of is het nog net zo als met de voorgaande versies, dat ik ze nog steeds allemaal moet hebben? En dus een pakket van 230 MB moet installeren...
volgens mij is 1.1 gebouwd op clr 1.0
2.0, 3.0 en 3.5 zijn gebouwd op clr 2.0
en 4.0 is gebouwd op clr 4.0 (is eigenlijk 3.0 maar ze wilde de versienr's gelijk trekken)

tenminste dit is mij verteld tijdens de http://twitter.com/#search?q=%23devdays10

dus je hebt 3.5 (en sp1 daarvan) nog wel nodig

[Reactie gewijzigd door capsoft op 12 april 2010 12:55]

Weet iemand wanneer de Express edities komen? Op de website van Microsoft staan alleen nog de beta versies.
Microsoft heeft via Scott Guthrie aangekonigd de Express edities van VS2010 in de loop van de maandag beschikbaar te stellen. Dit is voor onze tijd in de loop van vanavond/vannacht.
YES !!!

Thanks voor de update :)