Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 78 reacties

Microsoft heeft woensdag op de PDC de bèta van Silverlight 4 vrijgegeven. De Flash-concurrent kan webcams en microfoons aanspreken, kan streams beveiligen, biedt offline drm-ondersteuning en maakt multicast-streaming mogelijk.

Microsoft Silverlight logoSilverlight 4 zal bij rekenintensieve toepassingen tot tweemaal beter presteren en gemiddeld dertig procent sneller zijn ingeladen, aldus Microsoft woensdag op de Professional Developers Conference in Los Angeles. Naast het kunnen benutten van webcams en microfoons, onderdelen die bijvoorbeeld in veel laptops zijn geïntegreerd, biedt Silverlight 4 ook ondersteuning voor multitouch-interfaces en kan het in de Chrome-browser van Google aangeroepen worden. Verder moet de browser-plugin streaming video via multicasting mogelijk maken en zou Silverlight 4 in staat zijn h.264-video's met PlayReady-drm te beveiligen.

Silverlight 4 biedt volgens Microsoft ook nieuwe mogelijkheden buiten de browseromgeving, waarmee het direct met Adobe AIR gaat concurreren. Zo kunnen met Silverlight notificaties worden getoond als een Silverlight-applicatie in de achtergrond draait, kan content in offline-modus veilig gesteld worden met drm en kunnen als betrouwbaar bevonden applicaties lees- en schrijfrechten krijgen in gebruikersmappen als Mijn Documenten, externe usb-apparaten aanspreken en andere applicaties opstarten. Om ontwikkelaars op weg te helpen heeft Microsoft ook enkele developertools vrijgegeven, zoals ontwikkelgereedschap voor Visual Studio 2010.

Tijdens de Silverlight 4-demo op de PDC toonde Microsoft een losstaande Facebook-applicatie. Met behulp van de vrij te gebruiken api's van de sociale netwerksite en de ondersteuning voor html-opmaak in Silverlight-applicaties, werden onderdelen van Facebook op een geheel eigen manier getoond. Volgens de softwaregigant is Silverlight inmiddels op 45 procent van pc's wereldwijd geïnstalleerd, tegenover 33 procent afgelopen zomer. Microsoft verwacht de final van Silverlight 4 in de eerste helft van 2010 te kunnen uitbrengen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (78)


... schrijfrechten krijgen in gebruikersmappen...
...andere applicaties opstarten....


Ik moet er niet aan denken.... download trojan en start deze op.

Ja, nu kun je zeggen, je moet de silverlight app eerst als betrouwbaar aanvinken,
maar de gemiddelde n00b klikt toch op accepteren als de desbetreffende site
vol staat met installatieinstructies voor een leuk spelletje of 'anti-virus' of zo.
En in hoeverre is dit anders dan een andere willekeurige offline applicatie die je kan downloaden? Die je niet eens als betrouwbaar hoeft aan te vinken?
Dat mensen zomaar wat downloaden en dan installeren is 1 ding, maar Silverlight draait standaard al vanuit IE. Ook al is Silverlight sandboxed, de functies zijn er om uit de sandbox te komen dus bestaat er ook een veel grotere kans dat dit exploits oplevert. Je kunt het praktisch ActiveX 2.0 noemen.
Da's precies wat ik ook dacht... Weer kan MS het niet laten om achterdeurtjes in te bouwen die natuurlijk snel een exploit op gaan leveren...
In deze hele discussie is java nog geen 1 keer gevallen. Maar java kan dit ook. Dus wat is nu het verschil? Oracle vs Microsoft?
Seesmic is afgestapt van het Adobe Air platform en gaat verder op Silverlight: http://seesmic.com/
Het enige wat ik tegen kom is het volgende bericht: Seesmic for Windows Preview launching today!. Met daarin de volgende zin: "This is only a beginning, as I explained during the demo we deliver today a Windows version but are experimenting with Silverlight to make Seesmic available on 3 screens and a cloud: PC, mobile, the big screen and everything synched in the cloud.".

Het is vrij normaal dat men experimenteert met andere technieken maar dat betekent niet per definitie dat ze dan ook maar van het oude zijn afgestapt. Als je nu seesmic wil installeren heb je toch echt nog Adobe Air nodig. Volgens Microsoft zijn ze daar bij seesmic wel erg enthousiast over Silverlight, het is dus niet ondenkbaar dat ze Adobe Air inruilen voor Silverlight.
Aardige update weer. Meer en meer een concurrent.
Klinkt heel positief voor deze hoek van software. Zolang ze elkaar beter en sneller maken heb ik er geen problemen mee!
Nou ja, concurrent... Ik vind Silverlight kwalitatief nu al vér boven Flash uitsteken, Flash is gewoon stukken langzamer en vreet veel meer CPU-power.

Daarnaast weigert Adobe een 64-bits versie van Flash uit te brengen, waar Silverlight prima functioneert onder 64-bits versies.
Silverlight functioneert prima net zoals Flash prima functioneert onder 64-bit. Maar probeer beiden eens uit in Internet Explorer (64-bit) en je zult zien dat ook Silverlight een 32-bit plugin is!

Silverlight is gewoon een DRM platform dat op Microsoft spullen inhaakt, en als we nu alles eens met HTML5 en CSS gaan doen... |:(
Ja geweldig dat html5 met die video tag waar iedereen over elkaar heen ligt welke codec nou gebruikt moet worden. Die discussie is nu gestaakt en men heeft geen codec afgesproken voor die video tag. Gebruikers zijn nu dus volledig overgelaten aan de gratie gods (zoals men dat zo mooi zegt): als de browser die codec niet support heb je vette pech. Dat zie je nu al bij Firefox (ogg theora) en Safari (h.264).

Als je verder Silverlight 3 gebruikt op bijv. een Mac dan zul je zien dat het cpu gebruik fors minder is dan die van Flash en dat het zich ook echt goed kan meten met die video tag in zowel Firefox (indien het ogg theora is) als in Safari (indien het h.264 is). Dan gaat mijn voorkeur absoluut uit naar Silverlight omdat ik die maar 1x hoef te installeren en het gewoon onder alle browsers die ik heb werkt in tegenstelling tot die video tag in html5.

Overigens zul je bij dit soort zaken altijd wel iets van drm houden omdat men bepaalde content nou eenmaal dusdanig moet beschermen zodat je het alleen streaming kunt bekijken. Als je goed kijkt naar alle zut die men maakt om filmpjes e.d. te streamen voor bijv. de omroepen dan zul je zien dat er nogal wat drm-achtige zaken in mee worden genomen. Maar zoals je al kunt zien is Silverlight beslist niet iets wat inhaakt op Microsoft producten want OS X is toch echt een Apple product waar het prima op werkt ;) Er kleeft wel een nadeel aan Silverlight: de enige echte support is er voor Windows en Mac OS X. Linux zou daar zeker aan toegevoegd moeten worden. Wat OS support betreft heeft Flash nog wel een streepje voor, op ieder ander gebied loopt het inmiddels al wel achter.
Ja want Adobe Flash draait zo supergoed op Linux :)

Nee waar het nog ontbreekt is verspreiding naar alle mobiele apparaten. Als ze daar werk van maken kunnen we flash volledig vergeten.
Dus Adobe gaat wakker worden of Ms gaat Silverlight naar alle apparaten krijgen. Wie eerst is zal de markt veilig gesteld hebben.
Simpelweg gezegd: Flash draait tenminste op Linux, Silverlight vrijwel niet. Dat monolight is nou niet bepaald geschikt om content af te spelen, Flash heeft dat soort problemen niet.

Realistisch gezien speelt html5 geen rol door de lopende problemen omtrent welke codec nou ondersteund zou moeten worden. Dat is iets wat opgelost moet worden wil dat ook maar iets kunnen uitrichten. Flash is op dit moment al wijd verspreid en werkt ook prima ondanks de slechte werking qua performance onder diverse OS's. Silverlight doet het op dit gebied veel beter dan Flash en de ontwikkeling is ook erg rap. Als Adobe nog wat met Flash wil kunnen uitrichten dan zullen ze nu als een bezetene aan het werk moeten gaan. Verder zal met name Flash maar Silverlight nog meer performance verbeteringen met zich mee brengen zodat het kan werken op mobile devices zonder de accu in luttele minuten volledig leeg te slurpen. Dan is het ook handig om te zorgen dat die plugin ook echt alle content af kan spelen en niet een klein percentage zoals met de huidige Flash versie voor die mobile devices. Ik denk dat we nog een aantal jaren mogen genieten van een concurrentie strijd tussen Flash en Silverlight maar niet dat 1 van de beiden ook daadwerkelijk als winnaar uit de strijd zal komen. Flash heeft een streepje voor die Silverlight moet inhalen.
Flash draait inderdaad, maar daar is dan ook bijna alles mee gezegd, ik kan hier prima youtube filmpjes spelen maar het overgrote deel van de andere flash video spelers wil niet laden
Dan draai je waarschijnlijk gnash, geen adobe flash, want adobe flash speelt bij mij werkelijk alles af. Wel enorm cpu-intensief, overigens.
Webcam, USB, en microfoon met Html 5??? Zit volgens mij niet in de spec...
USB?
Andere dingen die niet in HTML 5 zitten: SCSI, HDMI, CEE 7/16, ISO 9000-1, etc.
USB kan worden aangesproken met Silverlight. Als u het artikel doorleest staat dit duidelijk er in vermeld. Vandaar dat 5371 zegt dat USB niet in de HTML5 spec zit en dus niet aangesproken kan worden terwijl dit met de plugin silverlight wel kan.
Tot nu toe heb ik t nog niet werkende gekregen (itt tot flash), zowel op osx als linux is silverlight (of moonlight) nog geen fatsoenlijke concurrent (niet onverwacht, multiplatform en microsoft zal waarschijnlijk altijd niet helemaal lekker werken), ik geef toe overigens dat flash een gedrocht is maar tot noe toe wel beter lijkt te werken dan silverlight (waarvan ik het marktaandeel toch erg laag vind ondanks het sneaky pushen via windows update)
Ook moonlight draait prima, alhoewel ik wel openSUSE gebruik en aangezien het ontwikkelt word door Novell is het dan natuurlijk wel logisch dat het werkt.

Het ligt echter wel een eeuwigheid achter, zo heeft moonlight bijvoorbeeld van 2.0 alleen nog maar een preview uit. Nou weet ik niet of die nummering 1 op 1 gelijk zou moeten lopen met Silverlight zelf maar er zijn in ieder geval genoeg sites die er niet lekker mee werken.
Met de enige versie die als 'af' word beschouwd en die zich dus in de standaard repositories bevind (1.0) valt echt geen ene site weer te geven.

Zoals al eerder aangegeven, stoppen met deze closed source meuk en zo snel mogelijk over op de HTML5 goodies. Maar ja.. microsoft is natuurlijk 'in control' over waarneer dit op 'gewone' sites kan worden gebruikt en ze zullen er niet op zitten te wachten hun concurrent goed te ondersteunen..
Van Moonlight 2.0 is inmiddels Beta 8 uit en de final version zou deze maand nog gereed moeten komen. Hoewel 2.0 ook Silverlight 3.0 functionaliteit zal bevatten blijven ze inderdaad sterk achter bij Silverlight.
Silverlight draait mij mij op OSX anders echt prima.
Silverlight op Linux is inderdaad niet fijn, maar die plugin (Moonlight) loopt ook mijlenver achter.

Silverlight op OSX daarentegen, wordt door Microsoft onderhouden en loopt vrijwel gelijk op met de Windows versie. Ik hoor vrijwel niemand klagen over Silverlight op OSX, in tegenstelling tot Flash. Ik weet niet wat voor machine je draait, maar ik vind het een raar verhaal.
Het lijkt beter, maar heeft nog een hele weg te gaan om Flash echt in de weg te zitten. Echter, als ik mij niet vergis is silverlight er ook voor de Mac, als de CPU minder wordt belast en het zit dus beter in elkaar dan is mijn keuze ook snel gemaakt. Adobe heeft een flinke stap voorwaarts nodig.
Het lijkt beter, maar heeft nog een hele weg te gaan om Flash echt in de weg te zitten. Echter, als ik mij niet vergis is silverlight er ook voor de Mac, als de CPU minder wordt belast en het zit dus beter in elkaar dan is mijn keuze ook snel gemaakt. Adobe heeft een flinke stap voorwaarts nodig.
Als je de vele Mac communities een beetje afschuimt zul je snel ontdekken dat men daar erg anti-Flash (en Adobe) is. Silverlight wordt behoorlijk geprezen en dat zegt best wat, aangezien de meeste Mac gebruikers liever geen MS produkten op hun heilige machine willen hebben.

Zelf merk ik weinig van de beroerde Flash implementatie op de Mac, maar ik heb dan ook geen MacBook, maar een stevige Mac Pro werkstation.
ik hoop dat er voor video's in websites wordt overgestapt op http live streaming ism de html5 <video> tag. De Safari plugin "click to flash" kan voor video's van YouTube flash omzeilen en de h.264 stream via http tonen. Op mijn 3 jaar oude MacBook zorgt dat bij HD materiaal voor een verlaging van de CPU load van ~70% naar 10% en de video is véél sneller binnen zonder happeringen -> prachtig!
eens. zolang adobe blijft vertikken om een 64bits uit te brengen is silverlight verreweg de betere dan flash.

Zo maar weer eens een top product van M$
Vooral de perfomance verbetering ziet er goed uit. Ik heb bij Silverlight-filmpjes toch vaak het idee dat ik langer moet wachten voordat deze beginnen. We zullen wel zien of het echt verbeterd is.
Bij de filmpjes is het niet zozeer de laadtijd waar silverlight uitblinkt: Wel het feit dat ze HD filmpjes veel vlotter kunnen laten afspelen. Ik heb een nog wat oudere pc waar HD youtube filmpjes eerder op een diashow lijken. Silverlight HD filmpjes lopen dan weer enorm vlot.
Het zal me niet verbazen dat dat niet aan Silverlight ligt, maar aan de manier van bufferen wat de programmeur van de website heeft ingebouwd.
Klinkt heel positief voor deze hoek van software.
Niet echt. Want de afhankelijkheid van MS wordt veel te groot.
En wanneer gaan ze bij MS een nuttige resources op hun browser development zetten?

Ie8 is alweer trager en trager aan het worden door alle patches, terweil de andere browsers sneller en sneller worden.

Ook de support voor andere technieken die wellicht botsen met functionaliteit van Silverlight laat sterk te wensen over. (svg / html5 inc video tag / css rendering / javascript snelheid en features)
Daar zijn ze mee bezig, en dat lijkt ook de goede kant op te gaan:

nieuws: 'Microsoft gaat IE9 aankondigen'
Een score van 32 op de acid 3 test is waardeloos.

Aangezien binnen silverlight en IE eigenlijk de zelfde problemen opgelost moeten worden (rendering van rich content) inc met ene client site scripttaal en vectors ben ik heftig verbaast dat ze wel geld en tijd stoppen in silverlight, maar niet in een product waarbij de concurrentie al het uitvindt werk al eens voor gedaan heeft (en waarvan ze notebene de implementatie source en technische details van kunnen lezen)

Ik kan er niets anders van maken dat het ergens meer met belangen te maken heeft dan met kunnen. En dat de IE gelovige dus keihard genaaid worden, en daarmee alle webdeveloppers.
Heeft de cynist in jou ook weer zijn zegje kunnen doen.

Ten eerste zegt een acid3 score nagenoeg niks. Acid is een middel, geen doel. Acid is net zoals CPUs pimpen met je kloksnelheid, terwijl het bar weinig zegt over de uiteindelijke performance.

Ten tweede, wie zegt dat ze niet aan IE werken? Reken maar. MS is een groot bedrijf en een groot onderdeel zoals IE heeft zijn eigen dev team. Ontwikkeling van het ene onderdeel (Silverlight) heeft dus bar weinig invloed op de ontwikkeling op het andere onderdeel (IE). Hoogstens zullen ze evt features tegelijk in beide onderdelen willen introduceren (to improve your online experience, etc etc).

Bovendien kunnen andere browsers dingen wel geimplementeerd hebben maar 1) mogen ze bij MS niet zomaar code gebruiken zonder de source van IE ook vrij te geven en 2) als ze dingen gaan kopieren staat er straks weer een t.net topic vol over hoe MS botweg alles kopieert van anderen. Het is tenslotte nooit goed wat van hun komt.
Zo is het ook. MS hoopt dat over 5 jaar het hele internet niet op HTML5 draait, maar op silverlight. Dan staat het weer 1-1 in de strijd tussen MS en de Open-Source gemeenschap.

En opzich is dat misschien niet slecht, als Silverlight inderdaad zoveel krachtiger is. Het hele punt is alleen dat de wereld dan wel weer vast zit aan het zoveelste proprietary stuk software, terwijl juist het gebruik van open standaarden steeds belangrijker wordt.

[Reactie gewijzigd door mcDavid op 19 november 2009 10:56]

Een aardig deel van Silverlight is open-source hoor, zie dit nieuwsbericht bijvoorbeeld.

Daarnaast is Flash afaik ook geen open-source, dus ook in dat kader is Silverlight een forse verbetering te noemen.
Kan jij verder kijken dan je neus lang is? Ik heb aantal links voor je, misschien vindt je het interessant aangezien je ziek wordt van IE development.

First look at the new JS Engine

Surfing on the GPU with D2D
Microsoft is voorzichtig met implementeren van Draft standaarden. Het is ook natuurlijk logisch. We kunnen wel gillen om HTML5/CSS3 maar dit zijn nogsteeds drafts!

Dat FF en aantal andere brwosers deel implementeren betekent niet dat Microsoft het ook niet doet.

IE8 ondersteunt usefull HTML5 parts. zoals.

- hashchange event
- ononline/onoffline
- non-SQL storage.
- cross-document messaging

Met de tijd mee zal de wel gewilde stadaarden ook beschikbaar zijn voor IE gebruikers.
En wanneer komt de Linux client? En de Mac?
Voor Linux heb je Moonlight al, voor Mac moet je op Apple wachten, maar kennelijk weigeren die hun gebruikers te helpen door een implentatie te schrijven, waarom weet ik verder ook niet.
Moonlight zou, volgens Microsoft (en Miguel de Icaza), ervoor zorgen dat Silverlight echt cross-platform was. Ondertussen zijn we nog steeds bezig met beta's van Moonlight 2 (een Silverlight 2 implementatie), terwijl de beta's van Silverlight 4 alweer uit zijn. Met andere woorden: schrijf dat cross-platform maar op je buik. Het gaat precies zoals we dat hadden verwacht.
Dan vergeet je wel even voor het gemak de Mac client waardoor het dus juist wel crossplatform is. Het probleem is dus alleen dat het beperkt is tot 2 platformen: Windows en Mac OS X, niet dat het niet crossplatform is ;)
hmja microsoft en crossplatform gaat niet altijd even soepel (uitzonderingen daargelaten)
De paar websites die ik wilde bezoeken waar Silverlight vereist werd, eiste een dusdanig gevorderde versie dat de meest recente versie van Moonlight geen soelaas bood. Moonlight voelt meer als een nieuwsgierigheidsprojectje en loopt in de praktijk echt achter.
Er is nog niet eens een volledig compatibele versie van Moonlight voor Silverlight 1.
Ik heb een mac en ik heb volgens mij al jaar en dag silverlight. Voor de iPhone zou wel leuk zijn, volgens mij is die er nog niet.
Voor de iPhone mag ook niet van Apple. Ander ontwikkelplatform enzovoort. Silverlight voor de Mac is er al sinds versie 1, voor Linux is er Moonlight, maar dat loopt dramatisch achter.

Dit soort info is makkelijk te vinden, al kijk je maar op de Wikipedia pagina over Silverlight. Het zou Sannr sieren als hij dat soort simpel onderzoek deed voor hij een dergelijke vraag stelt, die nu meer overkomt als ongefundeerd getroll.

[Reactie gewijzigd door Edmond Dantes op 19 november 2009 09:31]

Theoretisch zou flash best mogen op de iPhone, maar Apple houdt dit (terecht imho) tegen vanwege het slechte en langzame programmeerwerk. Heerlijk dat een bedrijf dit aandurft om zodoende een fabrikant t proberen aan te zetten tot wat beters.
Nee, want dan zouden ontwikkelaars de appstore kunnen omzeilen door een app in flash of silverlight maken.
Wellicht ook een van de redenen waarom Apple geen flash gebruikt in zijn iPhone is de concurrentie apple store games vs (free) flash games.
Theoretisch zou flash best mogen op de iPhone, maar Apple houdt dit (terecht imho) tegen vanwege het slechte en langzame programmeerwerk. Heerlijk dat een bedrijf dit aandurft om zodoende een fabrikant t proberen aan te zetten tot wat beters.
Heerlijk over de rug van de gebruikers. Ondertussen zien we Adobe steeds verder van Apple weglopen. De Flash performance op de Mac is ondermaats, de CS suite draait nog steeds niet in 64-bit. Adobe's produkten lopen op Windows inmiddels voor, en dat vind ik een slecht teken. Als ik om me heen kijk zie ik ook steeds meer grafische professionals werken met Windows. En wat doet Apple? iPhone dit, iPod dat. Ik ben er niet gerust op. Wanneer mijn Mac Pro aan vervanging toe is, zal ik eens heel hard na moeten denken...
Voor de iPhone mag ook niet van Apple.
Mag wel, alleen het vereist een slimme oplossing waarbij het draait als applicatie en niet als runtime. Voor Flash is deze oplossing voor de iPhone er al wel, voor Silverlight kennelijk nog niet(?), dus Microsoft loopt achter.

Over Linux: Graag wil ik ,weten wanneer Microsoft (al dan niet samen met Novell) Silverlight4 voor Linux uitbrengt. Adobe brengt tegenwoordig ook tegelijk voor beide platforms Flash uit. Microsoft is er echter bij gebaat dat Silverlight op Linux altijd hopeloos achterloopt, zodat ze enerzijds kunnen claimen dat Silverlight multi-platform is (kijk, Linux heeft immers een brakke hopeloos achterhaalde Silverlight versie 2, dus 't is multi-platform!) en anderzijds moeten mensen Windows hebben om fatsoenlijk Silverlight te kunnen gebruiken.

Zolang Microsoft niet tegelijk ook een fatsoenlijke Linux-versie uitbrengt, weiger ik Silverlight te gebruiken zolang ik het nog kan omzeilen. Maar bovenstaand geval kan ik denk ik beter eens aan WagEdd (Rapid Response Team) voorleggen.
tjah dat zal nog wel even gaan duren idd... maargoed daar kan MS niets aan doen, zij maken een tot nu toe superieur product, natuurlijk voor hun eigen platform.

Wat ik wel kwalijk vind, en dat is niet MS haar schuld, is bv de Nederlands overheid die met belastinggeld je de keuze tot silverlight en daarmee het windows platform, door strot duwen... Het is geruime tijd niet meer mogelijk om via XBMC naar uitzendinggemist te kijken bv, en ook op ubuntu is het me niet echt gelukt...

Dit kan natuurlijk aan mij liggen, maar ik geloof dat tot nog toe alleen brakke client voor silverlight 1 beschikbaar is.
Silverlight gaat verder waar Flash is opgehouden, zeker vanuit het perspectief van een ontwikkelaar. Denk bijvoorbeeld aan het text based XAML bestandsformaat voor het maken van de UI. Versus de gesloten Adobe binaire bestanden die Flash designer aanmaakt.
Daarnaast kun je in vele talen ontwikkelen voor Silverlight, denk aan JavaScript, Ruby of natuurlijk strongly typed talen zoals C#, VB. Flash kent alleen het proprietary ActionScript.
En dat XAML hebben ze afgekeken van Adobe Flex, wat 10x overzichtelijker is dan de codebrij die Expression ervan maakt.
Ik vind XAML prima leesbaar. Van Expression Blend gebruik ik alleen de designer tool. De XAML code edit ik in Visual Studio. Werkt prima, vooral met de source formatter en intellisence.
Ik dacht dat XAML gebaseerd was op XUL.
Silverlight gaat helemaal niet verder waar flash 'is opgehouden'. Silverlight kan op dit moment in feite maar 2 dingen beter dan flash en dat is video's afspelen en deepzoom. En daar is het dan ook erg goed in. Flash wint op alle andere toepassingen. Games, RIA's, animatie, components, mobile apps, stand alone apps, etc. Daarbij biedt adobe met flash een uitstekend platform for animatie en met flex/flashbuilder een goede ide. Silverlight mist een volwassen grafische kant. Visual Studio is dan wel weer een grote pre, net als de ondersteuning voor meerdere talen.
Microsoft is bezig met een enorme inhaalslag en ze zijn zeker op de goede weg en het begint een serieus alternatief te worden, maar Adobe staat geenzins stil en maakt enorme stappen in de ontwikkeling van flash als platform. Zo is een van je 'problemen' opgelost in het komende cs5. Op xml gebaseerde design bestanden, als vervanging voor het binaire fla formaat. Zoals al genoemd biedt flex met mxml bestanden een op xml gebaseerde gui, met meer mogelijkheden dan xaml, iig wat betreft silverlight. Daarnaast is de skinning beter geregeld, zeker in het ook al komende flex 4. Deze bestanden zijn te compilen met de vrij verkrijgbare sdk, dus je hebt in princpe helemaal geen flash of flash builder nodig om swf's te genereren. ActionScript is overigens net zo proprietary als al die andere talen die je noemt. Het is gebaseerd op een open standaard specificatie ECMAScript 4 (die overigens buiten adobe's schuld inmiddels verlaten is).

Er zijn genoeg dingen tegen het flash platform te zeggen, zoals het geheugen verbruik, het 'breken van het web', en de afhankelijkheid van adobe, maar het is maar zeer de vraag of silverlight deze punten gaat verbeteren. Tegen de tijd dat de silverlight player zoveel kan als de flash player is er een goede kans dat het net zo'n geheugenmonster wordt. de afhankelijkheid blijft en silverlight breekt het web net zo goed. Daar komt bij dat adobe ook hier grote stappen heeft gezet en het geheugengebruik verbeterd is en ook voor ontwikkelaars nog verder te verbeteren valt (zoals controle over de fps). Zoals groots aangekondigd draait de 10.1 player op practisch alle smartphones. Komt bij dat flashplayer 9 een complete rewrite was, met alle ervaringen van 10 jaar flash meegenomen. Dit geld overigens ook voor de ontwikkelaars die inmiddels vele jaren ervaring hebben met het platform, zijn mogelijkheden en onmogelijkheden en hoe het onderste uit de kan te persen.

Moet ik dan nog beginnen over de vele community projecten en classes die het platform nog verder uitbreiden, zoals papervision, flar, flint en alles van gskinner? Nah.. laten we het erop houden dat Silverlight gewoon nog een lange weg te gaan heeft, maar dat Microsoft goed bezig is en het tempo hoog houdt. Het lijkt me fantastisch om een goede flash concurrent te hebben met zijn eigen sterke punten, maar een exacte vervanger voor flash zoek ik persoonlijk niet.
biedt Silverlight 4 ook ondersteuning voor multitouch-interfaces en kan het in de Chrome-browser van Google aangeroepen worden.
dit is wel pervers, een proprierty codeblob die in de open standards (html5, javascript) tempel en webapp execution environment van google (chrome) aangeroepen kan worden.

andersom kan google chrome natuurlijk als plugin in internet explorer 8 ingeladen worden.
dus je kunt zometeen een proprierty silverlight applicatie draaien in de de chrome plugin onder internet explorer :)

grappig hoe de web app platform oorlog open standards vs ms silverlight zich verder ontwikkeld.

edit@tomhagen
tuurlijk kun je binnen chrome ook andere plugins draaien. maar de grap is juist dat google niet zo lang geleden de "open standards" google webkit plugin voor ie8 uitgebracht heeft. en ms beantwoordt die charge nu met een silverlight plugin voor chrome. dat lijkt me een observatie die het waard is in een reaktie te vervatten. dat jij er een troll in ziet is voor jouw eigen rekening.

html5 en javascript zijn inderdaad de open standaarden die ik bedoel.

edit2@tomhagen

flash is inderdaad net zo fout als silverlight als het om non-proprierty open standards gaat. ik noem google chrome de open standards temple omdat het google's eigen runtime environment is voor zn web apps. en google web apps zijn gebaseerd op open standaarden.

dat html5 nog niet helemaal af is klopt wel maar dat is geen reden om dan maar html5 te laten vallen en volledig voor een proprierty oplossing als silverlight te gaan. want dat is ook nog niet helemaal af zo blijkt maar weer eens nu ms een nieuwe betaversie onthult heeft.

[Reactie gewijzigd door BreezahBoy op 19 november 2009 13:21]

edit@tomhagen
Waarom post je niet een antwoord, maar pas je je originele tekst aan? 't Kost niets meer om een nieuwe post te maken.
tuurlijk kun je binnen chrome ook andere plugins draaien
En is het is dus niet de "open standards tempel" waar je nu ineens een "proprierty[sic] codeblob" in kunt hangen. Dat was er al; je krijgt er nu alleen een extra plugin bij. Zo "pervers"[/i] is het dus niet.
maar de grap is juist dat google niet zo lang geleden de "open standards" google webkit plugin voor ie8 uitgebracht heeft. en ms beantwoordt die charge nu met een silverlight plugin voor chrome.
Tsja, als je een verband wilt zien, kun je 'm met moeite zien. Ik zie nog steeds een bedrijf wat graag met z'n "standaard" een zo groot mogelijk gebied bestrijkt (zoals hierboven: blame Novell voor trage Linux support).
grappig hoe de web app platform oorlog open standards vs ms silverlight zich verder ontwikkeld.
html5 en javascript zijn inderdaad de open standaarden die ik bedoel.
Ik wens je er succes mee. Het W3C kennende duurt 't nog wel een eeuwigheid voordat HTML5 "klaar" is. Die gasten hobbelen altijd jaren achter de realiteit aan met hun HTML definities.

Daarna krijgen we nog de leuke interpretatie verschillen van de verschillende browsers. Pak een willekeurige website. Deze ziet er in geen enkele twee browsers exact 't zelfde uit... zelfs niet in browsers die webkit gebruiken: http://www.quirksmode.org/webkit.html Lang leve je "open standards" engine.

Ik heb geen behoeft aan de traagheid van het W3C wat nog trager werkt dan onze overheid. Kom maar op met betere Flash / Silverlight initiatieven (ik neem voor 't gemak aan dat je Flash ook onder "proprietrty codeblobs" schaart en dus in een adem genoemd dient te worden in je "open standards vs ms silverlight" vergelijking).

Tegen de tijd dat de hoge heren W3C er uit zijn, kijken we wel weer verder.
dit is wel pervers, een proprierty codeblob die in de open standards (html5, javascript) tempel en webapp execution environment van google (chrome) aangeroepen kan worden.
Ik weet dat ik eigenlijk geen trolls mag voeren, maar goed. Kan ik binnen Chrome ook flash draaien? Hoe open source is dat ook al weer?
grappig hoe de web app platform oorlog open standards vs ms silverlight zich verder ontwikkeld.
Welke "open standards" heb je 't precies over? "HTML5" en "JavaScript" ?
Ook een mooie feature is het drag/droppen van files van de desktop naar de Silverlight client. Op deze manier kan bv. files gemakkelijk uploaden.
En het feit dat er nu cross-platform clipboard support is is een kleine, maar toch belangrijke verbetering (voorheen was er enkel clipboard support in IE).

Wel jammer dat er geen build in multibinding is. Je kan het uiteraard wel doen, maar het zou makkelijker zijn als dit out-of-the-box zou werken.

Maar Silverlight gaat zeker de goede kant uit!
De ontwikkeling van Silverlight lijkt een stuk sneller te gaan dan bij Flash.
Waar volgens mij nog wel veel moet gebeuren is:
- Runtime voor mobile devices, tot nog toe is er geen duidelijk roadmap wanneer we dit kunnen verwachten.
- Remoting, Zoals AMF in Flash welke crossplatform ondersteund wordt (bv in lamp)
Altijd dat gezeur over open standaarden. Leuk dat HTML5, maar wat als je nu een RIA wilt bouwen? Kan je met dat fabuleuze HTML 5 + JS ook pixelshaders gebruiken? Audio synthese? Laat ze nog maar lekker 5 jaar doorklooien bij het W3C, waarna natuurlijk nog 5 jaar van browser incompatibiliteit volgt. Ik verwacht er weinig van.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True