Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 89 reacties
Submitter: RadiusK

Microsoft brengt op woensdag 29 februari, bij het vrijgeven van Windows 8 Consumer Preview, ook een bèta van Visual Studio 11 uit. Daarnaast komt de softwaregigant met een gratis 'Express-versie' van Team Foundation Server 11.

Microsoft heeft Visual Studio 11 van een andere look-and-feel voorzien. Zo is de interface van de ide versoberd; in plaats van een veelkleurige interface heeft Microsoft aan Visual Studio 11 een thema vol grijstinten gegeven. De softwaregigant stelt dat programmeurs door deze gui-vormgeving minder afgeleid worden en zich beter kunnen richten op het produceren van code. De toolbar telt minder iconen; zo zijn bijvoorbeeld de copy/paste-knoppen verdwenen, omdat ontwikkelaars volgens Microsoft vrijwel altijd shortcuts via het toetsenbord gebruiken.

De programmeerontwikkelomgeving heeft de zoekmogelijkheden uitgebreid. Zo kan via een zoekveld gezocht worden naar onder andere commando's en opties die normaliter 'verstopt' zijn in de menustructuur. Deze 'quick-launch'-optie maakt het mogelijk om een gevonden optie direct te activeren. Visual Studio 11 moet het eenvoudiger maken om naar tekst te zoeken in diverse geopende bestanden.

De vernieuwde ontwikkelomgeving biedt volgens Microsoft niet alleen ontwikkelaars de mogelijkheid om Windows 8- en .Net-applicaties te bouwen, maar ook tools voor het maken van Metro-software, die via de touchbediening van tablets en smartphones werken. Daarvoor is onder andere de ondersteuning voor html5 en css 3 verder vergroot. Microsoft belooft in Visual Studio 11 betere remote debugging- en loggingsmogelijkheden.

Naast de bèta van Visual Studio 11 zal Microsoft een gratis versie uitbrengen van Team Foundation Server 11. Deze uitvoering van het application lifecycle management-systeem, TFS Express geheten, ondersteunt maximaal vijf gebruikers en biedt ontwikkelaars onder andere de mogelijkheid om code via cloudopslag te delen. De tool bevat volgens de softwaregigant alle basisfunctionaliteit om binnen een kleine werkgroep gezamenlijk aan code te werken.

Visual Studio 11 Visual Studio 11 Visual Studio 11 Visual Studio 11 Visual Studio 11
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (89)

Finally :)

Persoonlijk kijk ik meer uit naar de nieuwe Hardware Instructie-sets die gesupport zullen worden worden vanaf deze Bèta in VC++ (via Intrinsics):


Intel AVX2
- Vanaf de Intel Haswell - Maart 2013
- Integer vectors (idem aan SSE2, maar 256 bit)

Intel FMA3
- Vanaf de Intel Haswell - Maart 2013
- 3 operand "Y = M*X + Q"

AMD FMA4 & XOP
- Reeds aanwezig in de Bulldozer CPU's
- 4 operand "Y = M*X + Q"

Intel RDRAND
- Hardware Random Number Generator
- Vanaf Yvi Bridge

Intel FP16C
- Converteren naar 16 bit floats

Intel FSGSBase

Microsoft AMP (Accelerated Massive Parallelism)
- GPU power te benutten op een DirectX-achtige (algemene) manier, zonder te moeten code schrijven voor elke specifieke architectuur (nVidia-CUDA, Ati Stream, ...)
- Het zou dus eenvoudiger moeten worden om applicaties te schrijven die de GPU benutten :)


In de Developer Preview was er nog geen support voor dit alles


Puur informatief ook:

De compiler in de Dev. Preview is echt nog niet optimaal.

Ik heb een library geschreven (voor video-image processing) die volledig SSE & AVX support, maar benchmarken toonde aan dat de release-build ca 40% trager was, dan de build met VS2010.


Blijf dus echt nog ff bij de 2010 om geöptimaliseerd te compilen ;)

[Reactie gewijzigd door xback op 24 februari 2012 17:52]

Het ziet er inderdaad wel vrij sober uit. Eerst VS10 een complete make-over, nu VS11 ook al.
Hopelijk gebruiken ze niet alleen grijstinten voor syntax-highlighting ;) :Y)
Make over? lijkt me vrijwel bijna hetzelfde. Je kiest toch zelf de layout in visualstudio, wat zichtbaar en niet.

Kijk wel al uit naar deze versie, en de massa beloftes die ze deden om 64-bit software beter te ondersteunen. Als het JIT debuggen al werkt met 64-bit en de gekende 64-bit provider problemen opgelost zijn, ben ik zeer tevreden.
Ik hoop op een veel beter multitrheaded compiler.

Wat ik regelmatig merk is dat een aantal libraries die wij gebruiken niet goed compilen. Waarschijnlijk als gevolg van de multitrheaded, mogelijk in combinatie met de CLR library die we hebben.
Ik denk dat je bedoelt dat de compiler problemen geeft. En niet zoals ik hier lees, dat je moeite hebt om multi threaded code te maken. Gebruik je nog Windows XP ? Er is op verzoek een hotfix beschikbaar, waarna je onder Windows XP ook fatsoenlijk meerdere projecten parallel kan bouwen.
Gebruik je (of je klanten) nog XP? Dan zou ik niet overstappen naar de nieuwe Studio. De support om executables te maken die onder XP werken, is eruit gehaald.
klik

Beetje vreemd ook dat dat niet in het nieuwsitem zelf staat.

[Reactie gewijzigd door TD-er op 25 februari 2012 10:01]

Multithreading is een pak verbeterd met de toevoeging van Parallel extension.
http://en.wikipedia.org/wiki/Parallel_Extensions

Een groot nadeel is dat dit deel uitmaakt van het .NET framework v4 en dat het dus moet geïnstallerd staan op alle pc's die je applicatie willen draaien.

Verder kijk ik niet echt uit naar hoe MS Visual Studio heeft aangepakt maar eerder hoe het framework zelf is geëvolueerd. .NET 4.5 zit mee in de release en Biedt toch wel wat interessante nieuwigheden:
- metro apps en vooral de betere ondersteuning voor html 5
- Asynchrone Handlers!
- voor de liefhebbers: standaard ondersteuning voor de ribbon :-)
- ...
correctie, ik lees het weer is verkeerd, mijn commentaar geldt voor visual studio 2010, niet visual studio 11. maar met inzicht hoe het altijd vooruit is gegaan, gaan de meeste argumenten wederom op. ik loop dus achter :P

ik vind de veranderingen wel leuk, en ben het met je eens dat het jammer is dat .net framework weer nodig is (een hogere versie, 2.0 is nog wel te doen, maar 3.5+ heeft bijna niemand standaard).

de vooruitgang kwa framework is "leuk", en dat is het. het word iets makkelijker multithreading te gebruiken met name parallelizing. tevens ben ik ook bang dat het te veel gebruikt gaat worden en averechts gaat werken. meer geheugen gebruik en precashing/hashing omdat vaak de gedachte is dat kortere code optimaler zou werken en zijn we weer terug bij af.

de studio zelf biedt echter wel heel veel nieuwe leuke/handigere dingetjes (die voor framework 2.0 ook gelden).

persoonlijk vind ik de toevoegingen aan de framework om complexe dingen te vereenvoudigen niet per definitie een vooruitgang. vaak laat het mensen vergeten wat die simpele regels echt op de achtergrond doet.(dan spreek ik voor vb en c#), c++ aan de andere kant is echt flink vooruit gegaan met deze IDE.

conclusie, gebruik de nieuwe studio! het is een vooruitgang (uit ervaring), maar probeer zoveel mogelijk op framework 2.0 te werken en probeer Linq zo veel mogelijk te vermijden.

dit is puur een mening, batterijen niet bij inbegrepen.

[Reactie gewijzigd door Madnar op 25 februari 2012 06:32]

Ik vind juist dat er weinig veranderingen zitten tussen .NET 4 & 4.5. Behalve ondersteuning voor Windows 8/Metro is er niet veel nieuws behalve dan single threaded async, wat soms handig kan zijn (vooral voor silverlight/non-desktop applicaties als ik het goed heb). Er zitten geen nieuwe killer-features in, zoals die in 4 (3.5 eigenlijk) wel zaten (linq, lambda, entity framework)

Visual studio 11 is visual studio 2010 met een hoop nagivatie optimalisaties en nieuwe functies. Vooral het zoeken door de solution is een extreem handige feature, zoekt direct naar methoden, classes, whatever, zolang het in je solution hangt).

Ik ben wel benieuwd naar de nieuwe interface. Op zich voldoet de developer preview wat mij betreft prima. Ik vraag me alleen serieus af of het gebruik van alleen grijstinten nou echt helpt. Ik heb de indruk dat ze het werken met de nieuwe zoekvakken (in elke toolbox/window zit er een) willen forceren.
persoonlijk vind ik de toevoegingen aan de framework om complexe dingen te vereenvoudigen niet per definitie een vooruitgang. vaak laat het mensen vergeten wat die simpele regels echt op de achtergrond doet.(dan spreek ik voor vb en c#), c++ aan de andere kant is echt flink vooruit gegaan met deze IDE.
Zolang je weet wat je aan het doen bent en doorhebt want bijv. (P)LINQ en/of Lambda statements onder water doen, verhoogd het gebruik ervan de productiviteit alleen maar enorm?
Ik ben het wel met je eens dat het eens tijd werd dat de C++ ondersteuning vergelijkbaar wordt met die van C#/VB, maar dat lijkt toch eindelijk zo te zijn in VS11.
dat is het beetje het probleem tussen productiefiteit/snelheid en wat men echt weet. vaak ziet men het verschild niet en gaat men ervan uit dat kortere regels sneller zullen werken (uit eigen ervaring, internet tutorials en gezond verstand).
Lamba is goed, dat vertraagt bijna niets (omdat het tijdens het compilen toch wel netjes word neergezet. alleen de compile tijd is ietsjes langer met opstarten). Linq aan de andere kant is bijna een drama. het werkt goed. maar op de achtergrond doet het zoveel meer dan gewenst is (werkt perfect met hele grote queries, maar wederom kom ik terug op korte code dat snell zou moeten zijn) en dus word dat misbruikt op vele kleine nutteloze queries die sneller werken handmatig eventjes te coden dan een korte regel die sneller/korter werkt voor productiviteit terwijl het geheugen opslokt met grote mate (mits te veel gebruikt voor te kleine dingetjes).

en toch c++ goed ondersteunt in vs11¿ eventjes proberen ^^ want dat miste ik toch echt. zelfs met bepaalde plugins

op een gegeven moment kun je een high language wel zodanig optimaliseren dat het beter denkt dan de gebruiker, maar ergens zit een limiet en kan het nooit sneller draaien dan de kortste weg die een mens specifiek per procedure aangeeft (immers, een compiler is ook door mensen gemaakt, maar kan niet met alles rekening houden. ook voor c# gebruikers word er ontzettend veel voor je gedaan door de slimme compiler, maar kan niet met alles rekening houden). nog steeds blijf ik erop hameren dat mensen moeten begrijpen wat hun code doet op de achtergrond. productiviteit is leuk, maar als het gaat zoals het in de geschiedenis gaat verziekt het alleen de taal. er zijn meerdere wegen naar romen, internet laat je vaak de toeristische route zien en ben je weer aangewezen op gezond verstand... het werk... dat is het... er moet verder gekeken worden.

wederom adviseer ik in .net framework 2.0 te programmeren. puur voor de compatibiliteit. als je 4.0 geinstalleerd hebt werkt een project van 2.0 wel sneller. (nieuwe dingetjes puur voor windows 7 of 8 is ook niet meer dan een combinatie van api's die ingebakken zijn in de framework)

mijn motto : een cpu kan niet meer doen dan die kan. een high-language is als suiker. het proeft goed, tot de tanden rotten. mensen moeten gewoon weten wat op de achtergrond gebeurd, anders kan je een taal blijven maken die "makkelijk" is, maar zal nooit "optimaal" zijn. puur om de rede "there is no patch for human stupidity". de compiler kan nooit volledig optimaal voorspellen wat een gebruiker wil. het kan alleen heel goed gokken (zoals dat nu gebeurd)

note : om toch even op topic te blijven. vaak zijn de verbeteringen dat productiviteit bevorderd toch dankzij de IDE en compiler, niet zo zeer zeer de framework omdat die al vrij kompleet is. het gebruik van 2.0+ voegt vaak (soms niet) een gebundelde/makkelijkere gebruik van functies die anders ook aanwezig waren. dit vind ik een belangrijk punt. weer een framework installeren dan men heeft is meestal een persoonlijk/gelimiteerd probleem.

de JIT compiler doet bijna wonderen. de taal verziekt het bijna nog optimaal te werken. wederom, cpu/mem optimaal is niet net zo productief met tijd. dat is toegegeven, vaak resulteert het onnodig veel meer instructies uitvoeren dan nodig.

conclusie : gebruik de nieuwste IDE en framework. programmeer in een veel lagere framework voor compatibiliteit (de nieuwe IDE geeft per taal alsmede nog een boost in productiviteit). als het om productiviteit puur gaat, gebruik het nieuwste met als nadruk om te leren wat er op de achtergrond gebeurd :S.


het is wat het is, het is niet wat het niet is. hacken is niet iets magisch, het is werken binnen de grenzen van statische logica. dat alles te hacken is is een combinatie van optimalisatie en structurele fouten in een project dat module op module op module etc etc.

batterijen alsmede nog niet inbegrepen. en deze Duracell konijn snapt dat je niet meer kan doen dan optimaal. dat is in tegenstrijd tot productiviteit.

[Reactie gewijzigd door Madnar op 28 februari 2012 07:27]

Klopt. Ik zit al tijden onproffesionele oplossingen te zoeken maar eindelijk zijn ze er, asynchrone handlers. Standaard ribbon ondersteuning is ook behoorlijk fijn.
Multithreading ondersteuning in .NET 4 is inderdaad erg goed. Het blijft complex, maar dat is inherent aan multithreading. In .NET 4.5 wordt de ondersteuning alleen nog maar beter.

Wel is het jammer dat op mijn quad-core PC tijdens compilatie de CPU load maximaal naar 25% gaat. Blijkbaar gebruikt de compiler zelf vrijwel geen multi-threading en dat is toch erg jammer.
hopelijk werkt het wat vlotter als 2010, dat het wat andere kleurtjes heeft boeit me eigenlijk niet zo ;)
zelfs op mijn dev pc met 2600k en ssd merk ik het verschil tussen 2008 en 2010. vooral bij autocomplete achtige toestanden is 2010 merkbaar langzamer, iets waar ik me nog steeds aan erger.
Voor een klein bedrag maak je het jezelf een stuk makkelijker. Zoeken even op Visual Assist X (whole tomato software) en je wordt echt een stuk productiever!
Visual Assist X maakt visual studio 2010 niet sneller. Vooral bij C++ project met veel LOC heb je in VS2010 veel freezes, crashes of is het traag. Dat bedoelde Wootah volgens mij ook.
Goh, in mijn ervaring is 2010 nou juist stukken sneller dan 2008. Vooral met compileren en het starten van de debugger merk ik echt verschil.
Het compileren wel, maar de GUI response is zeker trager. Een SSD doet wonderen, maar zelfs op een fatsoenlijke 3.x Quadcore van een paar jaar terug is het verschil in GUI response merkbaar.
Ik heb met mijn 2600K juist nergens last van, 2010 loopt prima en is op 1 fout van mezelf na (explorer openen met ftp://htttp://SITE :+ ) niet vastelopen en alles loopt als een zonnetje. Autocomplete is ook gewoon instant.

Tijd voor meer RAM en/of een SSD?
Kan aan mij liggen, maar deze interface lijkt mij een stap terug in de tijd.
Het laat me denken aan programma's van eind jaren 90.
kijk maar naar blend. ook beetje deze stijl. vorige en volgende knoppen lijken wat meer metro. past wel bij de UI design van windows 8
http://blogs.msdn.com/b/v...developer-experience.aspx

[Reactie gewijzigd door capsoft op 24 februari 2012 16:23]

Dat was ook mijn indruk: een poging doen om de Metro-stijl te emuleren in een 'ouderwetse' desktop app. Geen shading, glass-effects ed maar plat.
Hoewel ik er hieronder vooralsnog wel lovend over ben zie ik in je linkje toch wel een treffende reactie:
Is it a desktop app? Is it a metro app? Decide and stop mangling the two UIs together.
Less = more in dit geval ;)
Het past natuurlijk wel een beetje in de lijn van de Metro interface ook. Alles een eenduidige kleur en in dit geval omdat het een omgeving gericht is op productiviteit, een eenduidige sobere kleur zodat je ogen niet iedere naar iets kleurigs getrokken worden.

Hoe triviaal en marginaal het ook zal zijn het gebeurd wel.

Ook het verminderen van de knoppenbalk prima! Hoe meer ruime voor code, hoe beter!
Ik gebruik zelf alleen maar sneltoetsen dus van mij mogen ze helemaal weg (dit is natuurlijk zelf in te stellen al)

Ga hem de 29e in ieder geval meteen proberen, op papier lijkt het mij een verbetering!
Ik had liever een C++11 compliant compiler gezien dan minder kleurtjes...
Ik ook, maar het is niet alsof de UI-devvers ook inzetbaar zijn als C++-compiler-devvers ;)
Gekke gedachte hoor, maar ze zouden natuurlijk ook gewoon compiler devvers aan kunnen nemen ipv alleen UI-devvers. Helaas is C++ nog steeds een ondergeschoven kindje al blijft het stiekem nog altijd de meestgebruikte taal volgens hun eigen statistieken. Van mij zouden ze ook eindelijk eens Intellisense implementatie voor C++ mogen afmaken. In visual studio 2010 is het nog altijd even brak als in visual studio 2003. Elke andere IDE kan het inmiddels al jaren fatsoenlijk voor C++.
Gekke gedachte hoor, maar ze zouden natuurlijk ook gewoon compiler devvers aan kunnen nemen ipv alleen UI-devvers
Klopt, maar aan de andere kant betekent gewoon maar meer mensen op een project gooien niet dat het dan ook sneller af is. Maar verder ben ik het wel met je eens hoor, er is momenteel welgeteld 1 persoon bezig met nieuwe language features - dat gaat gewoon nergens over. En ja, als die ene language feature waar je je op concentreeft (variadic templates, wat gelukkig dan weer wel ook mijn eerste keuze was) dan veel langer duurt dan gepland waardoor het niet af komt met VC++11, tja...
Intellisense
Daar heb ik sowieso geen last van, ik gebruik Visual Assist :)
Het persoonlijke dashboard, het verbeteren van codereviews en ALM gaan mijn leven zoveel makkelijker maken.

Hoef ik i.i.g. zelf geen plugins mee te schrijven en/of gebruiken.
Ik denk dat ze een beetje de stijl van de Adobe CS5 suite achterna hebben willen gaan, maar dan wel met een behouden microsoft stijl. Althans de CS5 suite is ook heel grijs, gebruikt capital fonts etc.
Ik zie wel een redelijk aantal overeenkomsten ;)
volgens mij had 3d studio max al veel eerder zo'n donkere interface. vooral bij plaatje 3 moest ik daar gelijk aan denken.
De interface zal even wennen worden. Ik begrijp wel dat men kiest voor minder afleiding. Focus op de code is waar het om draait tijdens het programmeren, maar ik krijg bij de 'nieuwe' look het gevoel 20 jaar terug in de tijd te gaan.

Visual Studio 11 Developer Preview zat er wat mij betreft beter op, dit was in feite Visual Studio 2010 met een minimalistische interface door een hele hoop overbodige knoppen en iconen uit de menu's te halen. Hierbij bleef de eigentijdse look behouden.

Ik vel mijn definitieve oordeel na 29 februari, voorlopig vind ik de look helemaal niets. Dit is op het saaie af.

[Reactie gewijzigd door T0mS op 24 februari 2012 16:28]

De keuze om OOK icoontjes kleurloos te maken is echt belachelijk (en ik ben niet de enige aan de reacties op de aankondiging op het VS blog te zien).

Kleur is een van de factoren bij iconen die het makkelijk maken om ze te vinden.

Als ik mijn project wil debuggen, zoek ik naar dat kleine groene pijltje in mijn ooghoeken, dat wordt nu een stuk lastiger.

Aan de negatieve reacties te zien, zal MS hier nog wel van terug komen vermoed ik.
Helaas zie je dit soort reacties altijd op iedere verandering van uiterlijk (kijk bijv. naar de Facebook pagina) dus laat mensen er eerst maar eens twee weken/maanden mee werken en kijken of het dan nog zo ergerlijk is.

Op zich ben ik het in eerste instantie wel met je eens hoor met kleuren e.d. kun je veel sneller navigeren.
Echter, is dit ook de kant die ze met Metro op gaan natuurlijk, allemaal witte zelfbeschrijvende iconen.
Echter, is dit ook de kant die ze met Metro op gaan natuurlijk, allemaal witte zelfbeschrijvende iconen.
In de Metro interface heb je er echter maar ca. 5 max in één taskbar wijd uit elkaar staan. Verder zijn icons die op de dicht op elkaar gepakte tiles weergegeven worden ook weer een significante hoeveelheid groter dan die in de taskbars.

Juist bij kleinere icons is kleur een zeer belangrijk onderdeel van de herkenning van een icon, omdat vorm bij zo'n klein formaat er veel minder toe doet.

Het is gewoon vrij duidelijk dat het VS design team in deze de Metro look & feel heeft willen samenvoegen met de standaard desktop UI en niet goed heeft nagedacht over de voorwaarden waaronder dit soort icons in Metro goed werken.
Het lijkt er op dat de dingen waarbij je echt de GUI nodig hebt nog op exact dezelfde plek zitten als bij VS2010. Ik vond de blauwe look and feel van vs2010 eigenlijk wel prettiger als dit. Maar ik zie dat er gewoon themes zijn dus dan zul je die "classic vs2010" ook wel gedeeltelijk terug kunnen krijgen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True